SEQUENCE OF TENSES/ INDIRECT SPEECH




Exercise 37

Say the following in indirect speech

 

1. “Tom, go to bed,” said his mother. 2. “I have never seen your toys,” said Ann to Pete. 3 “Give me your record book, Nick,” said the teacher. 4. Ann said to Pete, “Look at my nice little kitten.” 5. “We shall go to the Zoo tomorrow,” said our grandmother. 6. Mother said to Pete, “Do not forget to wash your hands.” 7. Nick said to his mother, “I am doing my homework.” 8. “I have learnt a long poem,” said Ann to the teacher. 9. “Don’t play in the street,” said the man to the boys. 10. “Why don’t you drink your tea&” said my mother to me. 11. “I saw my friend at the stadium yesterday,” said Ann to his mother. 12. “When did you receive this letter&” my friend said to me. 13 “Will you play football with us?” said the boys to Tom. 14. “I will not go to Moscow next week” said my sister to me.

 

Exercise 38

Say the following in indirect speech

 

Ann: May I come in?

Kate: Is that you Ann? Come in! It is very good of you to come and see me.

Ann: I came before, but you were too ill to see anybody. Did you get the flowers?

Kate: Surely? I did. It was very nice of you to send them to me.

Ann: How are you now?

Kate: Oh, I am much better? Thank you. The doctor says that I shall be allowed to go out in a few days.

Ann: Do you miss school?

Kate: Very much. I am afraid I’ll be lagging behind the group in my lessons now.

Ann; Don’t think about it. We shall help you.

Kate: Thank you very much.

 

Exercise 39

Say the following in indirect speech

1. “Have you got a Russian-English dictionary?” he asked me. “Can you let me have it for this evening? I must do some very difficult translation.” “All right,” said I. “I won’t need it tonight. 2. “I thought about you last night, Ann,” said Pete. “Have you decided to go to Moscow with your parents or will you remain here with your aunt until you finish school?” 3. “Have you done your homework or did you leave till the evening, Tom?” asked Ann. “I thought of inviting you to the theater with me, but I remembered that you nearly always do your homework in the evening.” 4. “I am fond of Dickens,’ said Ann. ‘I have been reading “the old Curiosity Shop” the whole week. I like the novel so much. I am reading it for the second time.” 5. ‘I think my friend has finished reading “Jane Eyre”, said Ann. ‘I hope she will give it to me soon: I am eager to read it”.

 

Exercise 40

Open the brackets

1. I knew they (to wait) for me at the metro station and I decided to hurry. 2. I didn’t know that you already (to wind) up the clock. 3. I was afraid that the little girl (not to be) able to unlock the front door and (to go) upstairs to help her. 4. He says that he (to know) the laws of the country. 5. Ann understood why Tom (not to come) two days before. 7. She asked me whether I (to remember) the fairy tale about enchanted Princess. 8. He could not understand why people (not to communicate) with him. 9. I suppose they (to send) a dog after the burglar immediately.10. He said he (to leave) tomorrow morning. 11. She said she already (to find) the book. 12. He stopped and listened: the clock (to strike) five. 13. She said she (can) not tell me the secret. 14. I asked my neighbor if he ever (to travel) by air before.15. The policeman asked Tom where he (to go) so early. 16. The visitors asked if the castle (to be build) two centuries before.

 

Exercise 41

Translate from Russian into English

1. Я знал, что она еще не прочитала письмо. 2. Она считала, что ананасы растут на деревьях. 3. Он сказал нам, что расплатился с долгами больше месяца назад. 4. Она сказала, что пишет это сочинение уже три часа. 5. Она не знала, успешно ли закончилась операция. 6. Том позвонил в полицию и сказал, что все его вещи украдены. 7. Капитан приказал всем подняться на борт. 8. Они не знали, будут ли опубликованы результаты исследований. 9. Я думал, что он работает, и не вошел в комнату. 10. Он попросил, чтобы она не беспокоилась. 11. Я не знаю, когда он приедет в Москву. 12. Они поинтересовались, бывал ли он когда – нибудь за границей. 13. Он сказал им, что они не должны говорить об этом сейчас. 14. Наш гид рассказал нам, что замок был возведен в 14-м веке. 15. Я надеюсь, что новый мост будет построен в следующем году.

 

Exercise 42

Translate from Russian into English

 

1. Я знал, что когда они вернутся, они обязательно позвонят нам. 2. Он сказал мне, что они не поедут туда, пока не узнают адреса. 3. Она сказала, что встретила приятеля, с которым училась в школе. 4. Она сказала мне, что вряд ли узнает район, так как он сильно изменился. 5. Он спросил, что я буду делать, когда выйду на пенсию. 6. Он сказал, что как только документы будут получены, их пришлю т нам. 7. Медсестра сказала, что мы сможем поговорить с врачом только после того, как он осмотрит больного. 8. Он спросил меня, есть ли какая – нибудь надежда, что я изменюсь. 9. Корреспондентам сообщили, что проблема цен еще обсуждается и, что как только она будет решена, контракт будет подписан. 10. Он сказал, что прошло пять лет с тех пор, как они женаты. 11. Он напомнил мне, что когда мы были студентами, мы всегда помогали друг другу. 12. Профессор сказал, чтобы я не приходил, пока не выучу материал.

 

Exercise 43

Translate from Russian into English

 

1. Все были уверены, что Том сдаст экзамены очень хорошо.2. Он говорил, что Лев Толстой – его любимый писатель.3. Я знал, что Вы живете в Москве, но не знал вашего адреса. 4. Он сказал, что бросит курить. 5. Все знали, что она поедет в Киев. 6. Простите, мы не думали, что Вы ждете нас. 7. Я был уверен, что она будет выдающимся артистом. 8. Я боялся, что Вы не последуете моему совету. 9. Я не знал, что ты будешь работать в читальном зале. 10. Я думал, что он подождет меня. 11. Он сказал нам, что когда он вошел в комнату, его друг уже сидел на диване. Он читал газету. 12. Я не предполагал, что ты любишь футбол. 13. Мы надеялись, что она скоро придет. 14. Он боялся, что ему будет трудно сделать доклад. 15. Он сказал, что не знает, когда кончится конференция. 16. Я был уверен, что если мы поспешим, мы не опоздаем на поезд. 17. Он спросил меня, что мы будем делать вечером. Я ответил, что не знаю, будем ли мы свободны вечером, но сказал, что если буду свободен, то позвоню ему вечером. 18. Я зала, что она работает на заводе, что у нее есть муж и двое детей, что семья у нее дружная и она счаслива.19. Я сообщила всем, что через месяц выхожу замуж за хорошего человека с высоким достатком. 20 Мой муж сказал, что подарит мне машину на день рождения. 21. Мои гости сообщили, что они, наконец, уезжают и даже купили билеты на послезавтра. 22. Я надеялась, что они пробудут на юге дольше, чем запланировали. 23. Я была уверена, что ее дочь - ходячая катастрофа, сломает что – нибудь еще.

 

 

PASSIVE VOICE

 

Exercise 44

Put the following into Passive

I. 1.We hear a sound of a violin in the hall. 2. His father always praises him when he works hard. 3. My sister often takes Tom for his brother. 4. Me mother wakens me at 7 o’clock every morning.

 

II. 1. She found the book at last behind the dining room clock. 2. I bought this computer two weeks ago. 3. A very talented writer wrote this book. 4. Tom washed the window last week.

 

III. 1. I shall post that letter tomorrow. 2. They will discuss your report next week. 3. The teacher will correct our papers next week. 4. Ann will bring the book.

 

IV. 1. The secretary has recently brought the newspapers. 2. Tom has just given me the pen. 3. My little brother has already bought the tickets. 4. He has just translated the article.

 

V. 1. He felt better when he had reached the shop, bought some bread and butter and sent the letter. 2. By the time the teacher came the students had revised the home task. 3. They went home after they had finished the work. 4. He wondered why we had not visited us before.

 

VI. Our scientists are examining new facilities for operations. 2. My friends are making preparations for going abroad. 3. They are cooking dinner now. 4. Ann and Kate were knitting the scarf.

 

VII. 1. They showed her the shortest way to the station. 2. My mother taught me English. 3. We asked the lecturer a few questions about Shakespeare. 4. Ann has just told me a very interesting story. 5. She lent me this book last Tuesday. 6. My friend gave me a good piece of advice how to do it. 7. The postman delivers us the newspapers and magazines every day about eight o’clock in the morning. 8. She told us her name after we had asked her twice. 9. I sent her brother a telegram. 10. They brought their little daughter to the nursery school in the morning.

 

VIII. 1. I sent my daughter for the doctor. 2. We listened to the teacher very attentively. 3. We spoke much about his speech. 4. His friend always found fault with him. 5. We often refer to this article. 6. They agreed upon the plan. 7. People often ask for this book. 8. My friends always take care of my little sister. 9. They took no notice of his words. 10. They will listen to his lectures with great interest.11. His friends always laugh at him. 12. We have never lived in this house. 13 A distinguished surgeon will operate on my sister. 14. My brother has just repaired the computer and now we can use it.

 

Exercise 45

Say the following in Passive

 

(Usually) 1. The postbox (to empty) every day. 2. The stamps (to postmark) at the postoffice.3. The letters (to sort) into the different towns. 4. The mail (to load) into the train. 5. The mailbags (to unload) after their journey. 6. The bags (to take) to the post office. 7. The letters (to deliver).

 

(Yesterday) 1. Milk (to offer) in the morning. 2. The computer (to repair) by a good specialist. 3. The cat (to feed) before my leaving home. 4. An interesting program (to show) late in the evening. 5. The book (to read) with great interest.6. The products (to deliver) to the shop by a transport service.

 

(Tomorrow) 1. The letter (to send) early in the morning. 2. The doctor (to sent for) immediately.3. The hockey match (to play) with the team from Sweden. 4. The computer (to repair) by a very good specialist. 5. The idea (to suggest) at the meeting. 6. My friends (to meet) at the station.

 

Exercise 46

Open the brackets

1. My question (to answer) yesterday. 2. Hockey (to play) in winter. 3. Mushrooms (to gather) in autumn. 4. Many houses (to burn) during the great fire of London. 5. His new book (to finish) next year. 6. Flowers (to sell0 in shops and in the streets. 7. St. Petersburg (to found) in 1703. 8. Bread (to eat) every day. 9. The letter (to receive) yesterday. 10. Ann (to send) to Moscow next week. 11. I (to ask) at lesson yesterday. 12. I (to give) a very interesting book at the library last Friday. 13. Many houses (to build) in our town every day. 14. This work (to finish) tomorrow. 15. This text (to translate) at the last lesson. 16. These trees (to plant) last autumn. 17. Many interesting games always (to play) at our PT lessons. 18. This bone (to give) to my dog tomorrow. 19. We (to invite) to a concert last Saturday. 20. Lost time never (to find) again. 21. Rome (not to build) in a day.

Exercise 47

Translate from Russian into English

I. 1. Я всегда хвалю своих друзей. 2. Каждую субботу папа показывает мои оценки дедушке. 3. каждую субботу папе показывают мои оценки. 4. нас часто вспоминают в деревне. 5. Мне дают сок каждое утро. 6. Ему каждый день рассказывают сто – нибудь интересное. 7. Мне часто присылают письма друзья. 8. Меня часто приглашают в кино. 9. Моей сестре часто помогают в школе. 10. Книги А. Кристи читают с большим интересом. 11. Собак любят во многих семьях. 12. Когда в вашей семье пьют чай? 13. Почему эти правила всегда забывают? 14. Когда задают вопросы? 15. Где покупают хлеб?

 

II. 1. Мне посоветовали заняться спортом. 2. Меня показали доктору. 3. Мне дали на обед тарелку супа. 3. Вчера меня попросили помочь одногруппнику. 4. Прошлым летом меня научили плавать. 5. Вчера на уроке нам задавали очень много вопросов. 6. Где Вы купили эту книгу? 7. Дома меня похвалили. 8. Письма принесли вечером. 9. Когда разбили чашку? 10. Когда починили машину? 11. Мой велосипед купили в прошлом году. 12. Что ему обещали? 13. Чью сумку нашли на вокзале? 14. Какую передачу показывали вчера по телевизору?

 

III. 1. Новые коньки купят завтра. 2. Мишу попросят рассказать о своем путешествии. 3. Доктора попросят вылечить меня. 4. Моему другу помогут с немецким. 5. Завтра принесут новый фильм. 6. Билет купят завтра. 6. Диктант будут писать в следующий вторник. 7. На следующей неделе нам зададут сочинение. 8. Книги положат на полку. 9. Когда пошлют письмо? 10. Маме дадут чашечку кофе. 11. нас скоро пригласят на свадьбу. 12. Когда проверят диктант?. 13 Телеграмма будет отправлена сейчас же. 14. Последние новости сообщат завтра утром.

 

Exercise 48

Say the following in Passive. Pay attention to the modal verbs in Passive

1. You must take the box to the station. 2. You can cross the river on a raft. 3. The workers can finish the building of the house very soon. 4. You must return the books the day after tomorrow. 5. You must do three of these exercises tomorrow. 6. You can find the book you need in any library. 7. We must send these letters at once. 8. I can easily forgive this mistake. 9. You can find such berries every where. 10. You must do this work very carefully. 11. The doctor says they must take her to hospital. 12. You can do the work in three days. 13. The students must return all the library books each summer vacation. 14. Monkeys can climb even the tallest trees.

 

Exercise 49

Translate from Russian into English. Pay attention to the modal verbs in Passive

 

1. Руки надо мыть перед едой. 2. Комнату надо регулярно проветривать. 3. Кошку надо кормить рыбой. 4. Собаку надо кормить мясом и овощами. 5. Ребенку надо давать фрукты. 6. Книгу надо положить в шкаф. 7. Эту картину можно повесить над камином. 8. Как можно перевести это слово? 9. Куда можно поставит чемоданы? 10. Можно кошку оставить во дворе? 11. На что нужно обратить внимание? 12. Нужно записать твой номер телефона. 13. Нужно измерить ваше кровяное давление. 14. Его надо пригласит на день рождения. 15. Ей можно предложить новую работу.

Exercise 50

Translate from Russian into English. Pay attention to the modal verbs in Passive

1. Над ним долго смеялись, когда он это сказал. 2. на них смотрели с большим интересом. 3. За ними уже послали? 4. на эту статью часто ссылаются. 5. Об этой книге много говорят. 6. На него можно положиться. 7. Я уверен, что его будут слушать с большим вниманием. 8. Когда лодка пропала из вида, мы пошли домой. 9. Я думаю, их спору не будет конца. 10. Этот музей посещают очень часто. 11. Какой вопрос сейчас обсуждается? 12. Обсуждается работа студентов на занятиях по английскому языку. 13. Если Вас спросят, что случилось, ничего не говорите. 14. Статья будет напечатана к ноябрю. 15. В новых районах строятся новые дома. 16. На наших занятиях говорят по-английски. 17. План нашей поездки еще не обсужден. 18. Вас просят вернуть книги в библиотеку. 19. Во время войны дом был разрушен. 20. К двум часам работа была закончена.

 

 

ALL TENSES REVISION

Use the proper forms of the verbs in brackets and make the text complete

Text 1

A Philosopher

Once a philosopher traveled down a river on a small boat. While he (to cross) the river he (to ask) the boatman: “You ever (to hear) about Philosophy? “No,” – (say) the boatman. “I have never (to hear) about it. What (to be) it?” “I (to be) sorry for you, indeed,’ replied the learned man, “you (to lose) a quarter of your life as it’s a very interesting science!” several minutes later the Philosopher asked the boatman another question; “You (to hear) about Astronomy, when you (to be) at school?” “No, I (to leave) school many years ago and I 9to forget) all about it”, - was the answer. To this the philosopher answered that he (to be) really sorry for the man, and he (to think) that the boatman (to lose) a second quarter of his life.

Some minutes passed and the passenger again (to wonder) if the man ever (to hear) about Algebra. And the man (to have to) admit that he never (to know) about it. ‘In that case you certainly (to lose) a third quarter of your life!” – said the scientist.

At that very moment the boat (to strike) on a big stone. The boatman jumped and (to cry). “You ever (learn) (to swim)?” “No,” – was the answer. The boatman explained sadly to the philosopher that he (to be) sure that he (to lose) his whole life as the boat (to sink).

 

Text 2

 

Tarzan’s friend

 

A forester, with his dog Tarzan, was riding through the thick forest. Suddenly his horse (to stop). The forester (to feel) that something (to frighten) it. He looked round and (to see) a pack of wolves (to come) to them. Then the dog (to run) over to the wolves, (to sniff) and (to disappear) with them in the forest.

The forester remembered the day when he (to find) a helpless hungry wolf – cub. He (to pick) it up, (to bring) it home, (to warm) it up, (to give) it food and (to put) it in Tarzan’s dog house. Soon the place where he (to find) him and (to leave) him there.

Now the forester understood why the wolves not (attack) him or his dog. Among them (to be) Tarzan’s friend.

Tarzan (to return) home the next morning safe and sound.

 

Text 3

 

Ferenz List

Ferenz List, the famous composer and pianist, was a very kind man. This story shows how kind he was. Once there lived a poor girl with her mother and a younger brother. The girl (to study) music and (to be) very talented. One day her brother (to catch) a cold and (to fall) ill. The doctor (to send) for but they (to be) so poor that they (can) not (to pay) for his visit and the medicine he (to prescribe).

So the girl (to think) of a plan. She decided that she (to tell) the people that Ferenz List (to teach) her music for some years already “If people (to learn) about List it (to attract) them to my concert and I (to be able) to earn some money to keep my brother”. And so she (to do).

But one day while she (to look) through a newspaper she (to see) a note in which it (to write) that the famous composer Ferenz List is going to give some concerts in their town. The girl was afraid that if List (to learn) that she (to tell) the people a lie, he (to tell) everybody that he never (to see) her. As soon as List ((to come) the girl (to go) to him and (to tell) him the whole story. After she (to finish) List (to say): (Sit) down to the piano and (to play) for me!” While she (to play) List (to make) some remarks and at the end of the class he (to say) to the girl: ‘Now, when somebody (to ask) you who your teacher (to be) you (can) (to say) it’s me, because I (to give) you my first class today!”

 

Text 4

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-02-13 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: