The history of foreign literature




ПЕРЕЧЕНЬ ВОПРОСОВ,

ВЫНОСИМЫХ

НА ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ЭКЗАМЕН

«Английский язык, история зарубежной литературы и методика обучения иностранному языку и зарубежной литературе»

ОБРАЗОВАТЕЛЬНО-КВАЛИФИКАЦИОННЫЙ УРОВЕНЬ

"БАКАЛАВР"

Module 1

Linguostylistic analysis of the text

Примерный план лингвостилистического анализа текста образовательно-квалификационный уровня "специалист" может быть таким:

1. Краткие сведения об авторе. Его эстетическая позиция (aesthetic position).

2. Тема произведения (текста)

3. Краткое, связное изложение текста (summary), которое равно 1/4 части исходного текста. При этом большое значение имеет способность студента понять суть прочитанного текста. Прочитав его, студент выделяет основные поворотные моменты повествования, стараясь кратко передать их суть. Несколько советов при подготовке краткого изложения текста: 1) прочитайте текст внимательно; 2) при составлении краткого изложения текста переведите прямую речь в косвенную (соблюдая грамматические правила английского языка); употребляйте глаголы, передающие косвенную речь (reporting verbs); 3) не используйте фигуры речи, повторы; 4) употребляйте имена собственные, не употребляйте личные местоимения; 5) не излагайте собственное мнение. Данные рекомендации относятся лишь к заданию «Краткое изложение текста» (summary). В последующем анализе текста руководствуйтесь рекомендациями, приведенными ниже.

4. Характеристика внешней формы – композиция (composition), сюжет (the plot; the story) и его составные элементы: экспозиция (exposition), завязка (the knot) —отправная точка конфликта, эволюция повествования (unfolding of the narration; evolution of the plot), кульминация (climax)— точка высшегонапряжения, развязка (denouement; resolution)-- разрешение конфликта; художественное время и пространство (fictional time and space); статические и динамические периоды текста; разного рода отступления (digressions) – лирические, психологические, философские и пр.

5. Типы повествования: авторская речь (the author's speech), перепорученное повествование (the entrusted narration), диалог, несобственно-прямая речь (represented speech), внутренний монолог (inner monologue).

6. Характеристика общего тона повествования и его изменения в ходе повеcтвования (tone of narration: calm, lyrical, tense, emotional, angry, humorous, ironic or sarcastic)

7. Интерпретация конфликта как движущей силы сюжета

8. Характеристика образной системы -- образ автора (author's image), образы персонажей (characters), коллективные, групповые образы (images), картины среды обитания человека (surroundings), образы-символы (symbolic images), зрительные образы (visual images) и т. п. Следует иметь в виду, что образность (figurativeness) является неотъемлемой, родовой сущностью художественного произведения.

9. Использованные стилистические средства создания образности:

а) фонетические

б) морфологические

в) синтаксические

г) лексические

Cледует не просто называть стилистические средства, но непременно говорить о том, каким образом данные стилистические средства высвечивают отличительные черты образа, характеризуют изображаемую картину действительности, психологическое состояние персонажа, морально-этический аспект человеческих отношений и т.д.

10. Итоговая характеристика образов, образной системы в целом

11. Определение художественной идеи произведения (его идейно-эстетичес-кого содержания – ideological and aesthetic content)

12. Установление принадлежности произведения к определенному литературно-художественному направлению (literary school – romanticism, realism, naturalism, neo-romanticism, modernism)

Module 2

Theory of English

1. The general characteristics of old-English period: Old-English alphabet and pronunciation; the parts of speech; the vocabulary.

2. The general characteristics of middle-English period: Scandinavian borrowings; the changes in spelling; the characteristics of phonology, morphology and vocabulary.

3. The general characteristics of new-English period: phonetic peculiarities, the Great Vowel Shift, the peculiarities of grammar and word-formation.

4. The evolution of the English sound system. Spelling changes, establishment of the written standard and the National Literary English language.

5. General characteristics of a phoneme. The phoneme’s allophones.

6. The English Vowel System.

7. The English Consonant System.

8. Unemphatic Intonation. Patterns of Falling and Rising Tunes.

9. The main productive means of English word-formation: compounding, affixation, conversion, shortening and telescoping. Definition and classification.

10. Polysemy and homonymy. The semantic structure of the word. Definition and classification of homonyms.

11. Synonyms and antonyms. Definition and the problem of their classification.

12. Free word-groups and phraseological units. Classification of phraseological units. The criteria used in the classifications.

13. British English vs American English. Phonetic, lexical and grammatical peculiarities of AE. Differences in spelling.

14. The types of the change of meaning: amelioration and degradation, generalization and specialization.

15. Methods and principles of the morphological analysis. Different approaches to the parts of speech classification. Lexical, morphological and syntactic criteria to the part-of speech classification.

16. Two theoretical approaches to study Grammar: two kinds of Theoretical Grammar distinguished in the approach which focuses on studying relations of language signs; three Kinds of Theoretical Grammar distinguished in the approaches which emphasizes the study of relations between verbal and non-verbal signs.

17. Basic notions in theoretical study of Language Grammar: Grammatical Meaning; Grammatical Form; Grammatical Category; peculiarities of their relations.

18. Theoretical attempts to classify words (H. Sweet, J.O.H. Jespersen, Ch. Freeze, L. Scherba): distinguishing principle criteria; variants of classification.

19. Theoretical problems of interpreting the categories of the English Noun: specifics of English Gender; closed and productive models to realize the category of Number; the question of Case; the one of the Article status.

20. Theoretical interpretation of the English Verb: Grammatical Meaning, Categories and Forms; Classifications (Morphological, Semantic, Syntactic).

Module 3.

The history of foreign literature

1. Name the main stages of the ancient Greek literature. Characterize the works of Homer.

2. Highlight the peculiarities of the development of the ancient Greek lyrics. Characterize the works of Alcaeus, Sappho, Anacreon and Pindar.

3. Specify the peculiarities of the Roman literature. Analyze the ‘Golden Age’ literature on the basis of the works of P.Vergilii and P. Ovidius.

4. Characterize the heroic Middle Ages epos.

5. Give the characteristics of the lyric genres of the Middle Ages literature.

6. Define the main typical features of utopia on the examples of the works by Th.More and T. Campanella.

7. Characterize the general tendencies of the Renaissance epoch literature dwelling upon the works of Dante Alighieri, G. Boccaccio, W.Shakespeare.

8. Characterize the peculiarities of French classicism of the 17th century on the examples of the books by P.Corneille, J. Rassin, J.-P.Moliere.

9. Define the specific features of English sentimentalism of the 18th century on the examples of the works of the poets-sentimentalists and also the novels by L.Sterne and H.Fielding.

10. Characterize the peculiarities of French Enlightenment on the basis of the works of Voltaire, D.Diderot, J.-J. Rousseau.

11. Characterize the romantic trend in the Western European literature on the examples of the works by E.Th.A.Hoffmann, S.T.Coleridge, W.Scott, G.Byron and V.Hugo.

12. Characterize the romantic trend in the American literature on the examples of the works of W. Irving, J.F. Cooper, E.Po and H.B.Stowe.

13. Characterize the peculiarities of realistic literature of the 19th century. Dwell on the principles of critical realism on the examples of the books by H.deBalzac, F. de Stendhal, Ch.Dickens.

14. Characterize the literary process of the late 19th – early 20th centuries (the peculiarities of the trends on the basis of the works of their representatives).

15. Characterize the genre of anti-utopia in the West-European and American literature of the 20th century on the basis of the works of A.Haxley, G.Orwell, R.Bradbury.

16. Characterize the peculiarities of the literature of ‘lost generation’ on the basis of the works of E.M.Remarque and E.Hemingway.

17. Define the philosophic basis of the existential prose. Reveal the peculiarities of the existential understanding of human’s essence and existence on the basis of the works of J.-P. Sartre, and A. Kamus.

18. Analyse the peculiarities of the post-modernist prose on the examples of the works by P. Sueskind, J. Fowles.

19. Characterize the literature of modernism. Speak on the peculiarities of the modernist literature on the examples of the works by F.Kafka, J.Joyce, and V.Woolf.

20. Give the characteristics of the features of ‘the theatre of absurd’ and ‘new novel’ on the examples of the works by E.Ionesku, S.Beckett, N. Sarraute and Robbe-Grillet.



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-08-20 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: