Веди урок на иностранном языке
Выражения классного обихода
Начало урока
По-английски. | По-русски. | По-немецки. |
Good morning! | Здравствуйте. | Guten Tag! |
Stand up please. | Встаньте! | Steht auf! |
Sit down please. | Садитесь! | Setzt euch! |
The class (form) is ready for the lesson. | Класс к уроку готов. | Die Klasse... ist zum Unterricht bereit. |
Who’s absent today? | Кто сегодня отсутствует? | Wer fehlt heute? |
... is (are) absent. | … отсутствует. | … fehlt heute. |
Nobody is absent. | Никто не отсутствует. | Keiner fehlt. |
Everybody is here (or: present). | В классе все. | Alle sind da. |
(Now) I’m going to call the register. | Я буду вызывать по фамилиям. | Ich rufe jetzt die Namen auf. |
Present (or: here) | Здесь! | Hier! |
What’s the date (today)? | Какое сегодня число? | Den wievielten haben wir heute? |
Today is the first of September | Сегодня 1-е сентября. | Heute ist der 1. September |
What day (of the weck) is it today? | Какой сегодня день недели? | Welcher (Wochen-) Tag ist heute? |
Today is Monday (Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday), the first of September | Сегодня понедельник. | Heute ist Montag (Dienstag, Mittwoch, Donnerstag, Freitag, Sonnabend), der 1. September? |
Is it anybody's birthday today? | У кого сегодня день рождения? | Hat heute jemand Geburtstag? |
It's...'s birthday today. (or:... has his (her) birthday today.) | Сегодня день рождения у …. | Heute hat... Geburtstag. |
We wish you many happy returns of the day. | Поздравляем тебя с днём рождения. | Wir gratulieren dir zum Geburtstag. |
We have a new boy (girl) (in the class). | У нас новенький. | Wir haben einen Neuen. |
What's your name? | Как тебя зовут? | Wie heißt du? |
What school do you come from? | В какой школе ты учился? | Von welcher Schule kommst du? |
How long have you been learning English? | Как долго ты изучал английский (немецкий) язык? | Wie lange hast du schon Deutsch? |
How old are you? | Сколько тебе лет? | Wie alt bist du? |
What mark did you get for …? | Какая у тебя отметка по … языку? | Welche Zensur hast du in...? |
Where is the record book (the chalk, the duster, the pointer, the sponge)? | Где журнал (мел, тряпка, указка, губка)? | Wo ist das Klassenbuch (die Kreide, der Tafellappen, der Zeigestock, der Schwamm)? |
The duster is too dry (wet). | Тряпка слишком сухая (мокрая). | Der Lappen ist zu trocken (zu naß). |
Who is responsible for keeping order? | Кто должен следить за порядком? | Wer hat für Ordnung zu sorgen? |
Go and get (or: fetch) some more chalk please. | Принеси, пожалуйста, мел. | Hole bitte neue Kreide! |
Clean (or: Wipe) the blackboard please. | Сотри с доски! | Wisch die Tafel ab! |
Leave... on the blackboard please. | Не стирайте … с доски! | Laßt... an der Tafel stehen! |
Write the date (or: today's date) on the blackboard please. | Напиши на доске число! | Schreibe das heutige Datum an die Tafel! |
Please open the window. | Открой окно! | Offne das Fenster! |
Please switch on (switch off) the light (s). | Включи (выключи), пожалуйста, свет! | Schalte bitte das Licht ein (aus)! |
Why were you absent last lesson? | Почему тебя не было на прошлом уроке? | Warum hast du in der letzten Stunde gefehlt? |
I was ill (at the doctor ('s), at the clinic). | Я был болен (у врача, в поликлинике). | Ich war krank (beim Arzt; in der Poliklinik). |
What's the matter,...? (or: What's wrong with you?) | … что с тобой? | …, was fehlt dir? |
I’m not feeling well. | Я себя плохо чувствую. | Mir ist nicht gut. |
I have a temperature (a cough, a cold in the head, a headache toot lache, earache, stomach-ache). | У меня температура (кашель, насморк, голова болит, зубы болят, уши болят, желудок болит, живот болит). | Ich habe Fieber (Husten, Schnupfen, Kopfschmerzen, Zahnschmerzen, Ohrenschmerzen, Magenschmerzen, Bauchschmerzen) |
I have broken (a bone in) my hand (sprained my ankle). | Я сломал руку (вывихнул ногу) | Ich habe mir die Hand gebrochen (den Fuß verstaucht). |
I hope you're (feeling) better today. | Надеюсь, сегодня тебе лучше. | Hoffentlich geht es dir heute besser. |
See me after the lesson. I'll explain to you what we’ ve talked about in the meantime. | Подойди ко мне после урока, я объясню тебе, что мы за это время прошли. | Komm nach der Stunde zu mir, ich erkläre dir, was wir inzwischen durchgenommen haben. |
..., explain to him (her) what we've talked about in the meantime. | …, объясни ему, что мы за это время прошли! | ..., erkläre ihm (ihr), was wir inzwischen besprochen haben! |
Make up for the lesson (s) (or: Make up the work) you've missed. | Наверстай упущенное! | Hole das Versäumte nach! |
Обучение языковому материалу.
По-английски. | По-русски. | По-немецки. |
Say it after me. | Произносите за мной! | Sprecht mir nach! |
Listen again to hear how this word must be pronounced. | Послушайте ещё раз, как произносится это слово! | Hort noch einmal her, wie dieses Wort ausgesprochen werden muß! |
Say it all together (or. in chorus). | Скажите все вместе! | Sagt es alle zusammen! |
Repeat it in chorus (or: all together). | Повторите хором! | Wiederholt im Chor! |
Say this word again (or: once more). | Произнеси это слово ещё раз! | Sprich dieses Wort noch einmal. |
Was this word pronounced correctly? | Он правильно произнёс слово? | War dieses Wort richtig ausgesprochen? |
The pronunciation of the word … was wrong. | Произношение слова … было неправильное. | Die Aussprache des Wortes... war falsch. |
You mispronounced the word... (or: You pronounced the word..., wrongly). | Ты не правильно произнёс слово …. | Du hast das Wort... falsch ausgesprochen. |
Your pronunciation is often faulty. (or: You often make mistakes in pronunciation). | Ты часто делаешь ошибки в произношении. | Deine Aussprache ist oft fehlerhaft. |
Which word (sound) was pronounced wrongly? | Какое слово было произнесено (какой звук был произнесён) неправильно? | Welches Wort (welcher Laut) war falsch ausgesprochen? |
Be careful about the pronunciation of... | Обрати внимание на произношение …! | Beachte die Aussprache des...! |
The... in... is silent (or: not pronounced) | Буква … в слове … не произносится. | Das... in... ist stumm. |
You must link the words... together. | Связывай слова …! | Du mußt die Wörter... binden! |
You forgot the linking of... (or: tolink... and....). | Ты забыл связать слова …. | Du hast die Bindung bei... vergessen. |
Raise (drop) your voice at the end of the sentence. | Повысь (понизь) голос в конце предложения! | Hebe (senke) die Stimme am Satzende! |
Your intonation is wrong. | У тебя неправильная интонация! | Deine Intonation ist falsch! |
You must pay more attention to the stressing of the words. | Обращай больше внимания на ударение в словах! | Du mußt mehr die Betonung der Wörter beachten! |
Today we are going to learn some new words and idioms… | Сегодня мы заучим несколько новых слов и оборотов. | Heute werden wir einige neue Wörter und Wendungen lernen. |
I'll pronounce the new words first, and you'll pronounce them after me. | Я произнесу новые слова вслух, а вы будете произносить их за мной. | Ich werde,die neuen Wörter vorsprechen, und ihr sprecht sie dann nach. |
This is a word we haven't had before. (or: This word hasn't occurred before). | Это слово нам ещё не встречалось. | Dieses Wort ist noch nicht vorgekommen. |
You can work out (or: think out) the meaning of this word (for) yourselves. | Вы сами можете догадаться о значении этого слова. | Ihr könnt dieses Wort selbst ableiten. |
Try to think out (or: work out) the meaning. | Попробуйте догадаться о значении! | Versucht, die Bedeutung zu erschließen! |
This word has two (several) meanings. | Это слово имеет два значения (несколько значений). | Dieses Wort hat zwei (mehrere) Bedeutungen. |
Which words of the same stem (the same root) do you know? | Какие слова с той же основой (того же корня) вы знаете? | Welche Wörter desselben Stammes (derselben Wurzel) kennt, ihr? |
You've mixed up the word with another one. | Ты перепутал это слово с другим. | Du hast das Wort mit einem anderen verwechselt. |
You must distinguish clearly between the two words (expressions). | Надо отличать эти слова (обороты) друг от друга. | Du mußt die beiden Wörter (Wendungen) genau auseinanderhalten. |
That depends on the context | Это зависит от контекста. | Das kommt darauf auf den Zusammenhang an. |
The word … is only used in the singular (plural). | Слово … употребляется только в единственном (множественном) числе. | Das Wort... wird nur im Singular (Plural) verwendet. |
... is the short form of... | … краткая форма от … | ... ist die Kurzform von... |
I'll write the new words on the blackboard. | Я напишу новые слова на доске. | Ich werde die neuen Wörter an die Tafel schreiben. |
Look at the blackboard, there's the new word. | Посмотрите на доску, там написано новое слово! | Seht zur Tafel, dort steht das neue Wort! |
Write the new words and idioms into your, vocabulary books. | Запишите новые слова и обороты в тетради. | Schreibt die neuen Wörter und Wendungen in euer Vokabelheft! |
Now we'll test (or: find out) whether you've learnt (or: learned) the new words. | Теперь проверим, знаете ли вы новые слова. | Wir wollen jetzt überprüfen, ob ihr die neuen Wörter könnt. |
Why haven't you learnt (or: learned) the new words? | Почему ты не выучил слова? | Warum hast du die Wörter nicht gelernt? |
What's... in English? (or: What is the English (equivalent) for …? | Как по- …? | Wie heißt... deutsch? |
I shall give you a word, (and you will) make a sentence with it. | Я назову слово, придумайте с ним предложение! | Ich nenne euch ein Wort, bildet damit einen Satz! |
Make sentences with.... | Придумайте предложения с …! | Bildet Sätze mit...! |
Compile (or: Build) a wordfamily using the word... | Подберите семью слов к слову …! | Stellt zum Wort... eine Wortfamilie zusammen! |
Give a synonym for... (the opposite of …) | Назовите синоним (антоним) к …! | Nennt ein Synonym (ein Antonym) zu...! |
Give the meanings of the word. | Назовите значения этого слова! | Nennt die Bedeutungen dieses Wortes! |
Give words dealing with the subject of … | Назовите слова по теме …! | Nennt Wörter zum Thema...! |
How is the word spelt? | Как пишется это слово? | Wie wird dieses Wort geschrieben? |
Is this word spelt with a capital or with a small letter? | С какой буквы пишется это слово, с большой или с маленькой? | Wird dieses Wort groß oder klein geschrieben? |
Please show him how the word is spelt. | Покажи ему, как пишется это слово! | Zeige ihm, wie das Wort geschrieben wird! |
The ending of the word isn't correct (or; right) | Окончание слова неправильное! | Die Endung des Wortes ist nicht richtig! |
What must (there) be at the end of the word? | Что должно стоять в конце слова? | Was muß am Ende des Wortes stehen? |
How is this word to (or: How should (must) this word) be divided? | Как переносится это слово? | Wie wird dieses Wort getrennt? |
The word... can't be split (up). | Слово … нельзя перенести. | Das Wort... wird nicht getrennt. |
This word is frequently (or: often) used (doesn't occur (or: is not used) in any of these sentences). | Это слово встречается часто (не встречается ни в одном из предложений). | Dieses Wort kommt oft (in keinem der Sätze) vor. |