Ex. 10. Fill in blanks using gerund and prepositions.




Example: Alice isn’t interested (look) for a new job. - Alice isn’t interested in looking for a new job.

1. Henry is excited (leave) for India. 2. You are capable (do) a better job. 3. I have no excuse (be) late. 4. I am accustomed (have) a big breakfast. 5. The rain prevented us (complete) the work. 6. Mary is always complaining (have) headache. 7. Instead (study), Fred went to a ball game with some of his friends. 8. Thank you (help) me carry the packages. 9. She insisted (know) the whole truth. 10. You should take advantage (not, go) to class yesterday. 11. Everyone in the neighbourhood participated (look) for the lost child. 12. Bill isn’t used (wear) suit every day.

 

Ex. 11. Rewrite the sentences with the same meaning using the verb in brackets together with a preposition and gerund.

1. The customer said that the cashier had tried to overcharge her. (accuse) 2. Many people pass their driving test only at the second attempt. (succeed) 3. Concert-goers are asked not to smoke in the auditorium. (refrain) 4. The hijackers wouldn’t let the passengers leave the plane. (prevent) 5. The student said he was sorry that he had missed the previous lesson. (apologize) 6. Visitors to the Zoo are not allowed to feed the animals. (prohibit) 7. The police think that the owner of the store started the fire himself. (suspect)

 

Ex. 12. Complete the sentences using gerunds.

1. The doctor advised me to give up … 2. We had to put off … 3. That company specializes in … 4. The judge was accused of … 5. Many people her a great deal of satisfaction from … 6. I told him not to bother about … 7. The teacher decided against … 8. On … he took off the hat. 9. By … he ran the risk of … 10. After … the customer left the shop without … 11. Betty prefers … to …

 

Ex. 13. Put the verbs in brackets into a gerund form.

1. He gave up (gamble). 2. Try to avoid (make) him angry. 3. Stop (argue) and start (work). 4. Children prefer (warch) TV to (read). 5. I am against (make) any complains. 6. It’s no use (cry) over spilt milk. 7. I suggest (hold) another meeting next week. 8. He was fined for (drive) without lights. 9. It is difficult to get used to (eat) with chopsticks. 10. We are looking forward to (read) your new book. 11. They don’t allow (smoke) here. 12. He is thinking of (leave) his job and (go) to America. 13. Imagine (live) with someone who never stops (talk). 14. Is there anything worth (buy)? 15. You’d better consult your lawyer before (decide) to buy the property. 16. Would you mind (put) your coat somewhere else? 17. By (work) day and night he succeeded in (finish) the work in time.

Причастие

(The Participle)

Причастие – это неличная форма глагола, сочетающая свойства глагола, прилагательного и наречия. В английском языке различают два причастия: причастие I (Participle I) и причастие прошедшего времени или причастие II (The Past Participle or Participle II).

 

Причастие I

(Participle I)

Причастие I образуется при помощи суффикса –ing, который прибавляется к основе глагола в форме инфинитива без частицы to.

to write – writing, to say – saying, to lie – lying, to put - putting

Обладая признаками глагола, Participle I имеет категорию залога и предшествования.

Active VoicePassive Voice

Non-Perfect asking being asked

Perfect having asked having been asked

Функции в предложении:

1) определение:

The girl sitting at the window is my sister. – Девочка, сидящая у окна, моя сестра.

The houses being built now in our town are high. – Дома, строящиеся сейчас в нашем городе, высокие.

Как определение Participle I переводится на русский язык причастием с суффиксами –ущ,- ющ, -ащ, ящ.

2 ) обстоятельство:

Going home I met a friend of mine. – Идя домой, я встретил одного из моих друзей.

Having finished my work I went home. – Закончив работу, я отправился домой.

Having been discussed the book was sent to the publishing house. – После того, как книга была обсуждена, она была отослана в издательство.

В функции обстоятельства, Participle I Non-Perfect выражает действие, одновременное действию глагола-сказуемого, и переводится русскими деепричастиями несовершенного вида с суффиксами –а, -я (крича, идя, работая). ParticipleI Perfect выражает действие, предшествовавшее действию глагола-сказуемого, и переводится русским деепричастием совершенного вида с суффиксом –в (закончив, сказав, обсудив) или придаточным предложением.

3) формы Non-Perfect Active в сочетании со вспомогательным глаголом “to be” образуют времена группы Continuous (Progressive):

He is writing a new book. – Он пишет новую книгу.

The child was sleeping when we came. – Ребенок спал, когда мы пришли.

Причастие II

(Participle II/Past Participle)

Страдательное причастие (Participle II) всегда пассивно по значению. Причастие II правильных глаголов образуется с помощью суффикса - ed, который прибавляется к основе глагола в форме инфинитива без частицы to:

to ask – asked, to answer – answered, to plan – planned, etc.

Причастие II неправильных глаголов представляет собой третью основную форму глагола:

to make – made, to build – built, to go – gone, to do – done, etc.

 

Функции в предложении:

1) определение, соответствуя в русском языке причастиям, оканчивающимся на -мый,- нный, -тый.

The subjects studied by our students are rather difficult. – Предметы, изучаемые нашими студентами, довольно трудные.

All books taken from the library must be returned next week. – Все книги, взятые в библиотеке, необходимо возвратить на следующей неделе.

2) обстоятельство (причины и времени). В этом случае на русский язык переводится причастным оборотом или придаточным предложением времени (причины).

Asked if he would go there he didn’t say anything. – Когда его спросили, пойдет ли он туда, он ничего не сказал.

Caught red-handed Tom couldn’t retreat. – Пойманный (так как его поймали)на месте преступления, Том не мог отступать.

3) в сочетании со вспомогательным глаголом to have образует времена группы Perfect.

He has answered all our questions. – Он ответил на все наши вопросы.

They had finished the work when I came. –Они закончили работу к тому времени, как я пришел.

I will have read the book by Wednesday. – К среде я уже прочту эту книгу.

4) в сочетании со вспомогательным глаголом to be образует страдательный залог.

This film is much spoken about. – Об этом фильме много говорят.

He was asked to bring a dictionary. – Его попросили принести словарь.

His report will be discussed tomorrow. – Его доклад будут обсуждать завтра.

His report was being discussed when we came. – Его доклад обсуждали, когда мы пришли.

 

Причастие в сочетании с существительным или местоимением может образовывать зависимые и независимые причастные обороты.



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-03-31 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: