IN GREAT BRITAIN AND RUSSIA




EMPLOYMENT STRATEGY

 

Методические указания для студентов экономического

факультета, изучающих английский язык

 

 

Новокузнецк


 

 

УДК 378.374(07)

ББК 81.2 Англ.-9

Е 52

 

Рецензент:

кафедра английской филологии

ГОУ ВПО "Кузбасская государственная педагогическая академия"

(заведующий кафедрой – кандидат филологических наук,

доцент Серенков Ю.С.).

 

 

Е 52 Employment strategy in Great Britain and Russia: метод. указ. / Сост. Оршанская Е.Г.: СибГИУ. – Новокузнецк, 2007. – 30 с.

 

Представлен материал для занятий по английскому языку, включающий тексты о специфике работы экономиста и менеджера, о профессионально значимых качествах, о способах трудоустройства в России и Великобритании.

Предназначены для студентов экономического факультета, изучающих английский язык и обучающихся по направлению 080000 - Экономика и управление.

CONTENTS

 

Introduction …………………………………………………………...3

Professional qualities and job search …….…………………………...5

Selection and employment in Great Britain and Russia …………...…20

Revision of words and grammar ……………………………………..25

References ……………………………………………………..……..29

 


 

ПРЕДИСЛОВИЕ

 

В настоящее время изучение иностранного языка в высших учебных заведениях имеет четкую ориентацию на реализацию требований, предъявляемых к профессиональной компетентности будущих специалистов. В связи с этим востребованным становится целенаправленное овладение умениями профессиональной самопрезентации и профессионально ориентированного общения. Достижение данных задач в ходе учебного процесса дает возможность студентам применять иностранный язык не только для чтения литературы по специальности, но и вести беседу на профессионально значимые темы.

Данные методические указания предназначены для изучения сведений о профессиональных качествах, значимых для специалистов в области экономики, о возможных способах поиска работы и самопрезентации, об организациях и подходах в сфере трудоустройства, существующих в России и Великобритании. Представленные тексты и задания к ним можно использовать при подготовке и составлении темы "My speciality". Предлагаемые тексты являются аутентичными, компилированы из оригинальных источников для оптимизации учебного процесса и имеют высокую повторяемость терминологических единиц.

Работа с данными текстами и заданиями позволяет моделировать профессионально ориентированные ситуации, формировать профессионально значимые качества будущих специалистов с учетом индивидуальных возможностей обучаемых.

Данные методические указания содержат сведения о различных формах занятости, о коммуникативных и профессионально ориентированных качествах, необходимых будущему экономисту и менеджеру, о правилах составления резюме и подготовки к собеседованию при приеме на работу, о способах трудоустройства и организациях, оказывающих содействие в поиске работы, существующих в России и Великобритании. Предусмотрены следующие виды учебной работы:

- чтение и перевод текстов со словарем;

- чтения текста для выделения новой информации;

- составление вопросов и ответы на вопросы по специальности;

- задания на сравнение и сопоставление, выявление сходств и различий между методами отбора при приеме на работу, умениями и качествами, востребованными в экономической сфере в России и Великобритании;

- задания, направленные на раскрытие собственной точки зрения (объясните свое мнение; скажите, что вы думаете о … и т.д.);

- задания на дополнение предложений необходимыми лексическими единицами;

- ролевые игры;

- задания в тестовой форме для проверки степени усвоения лексического и грамматического материала;

- задания для самостоятельной работы (подготовьте сообщение с привлечением дополнительного материала; составьте резюме, объявление и т.д.).

 

 


 

 


Read the text. What new information have you learned about types of job? What sort of working hours would you like to have? Why?

 

 

TYPES OF JOB

 

The economy is growing fast and more people are in work than ever before. The percentage of people out of work in Great Britain has fallen to its lowest level for 30 years. Many people have full-time job and they have normal working week and regular working hours, for example a nine-to-five job. Some people have part-time job. They work less time than normal working week. The majority of people try to find permanent job that does not finish after a fixed period. A temporary job that finishes after a fixed period is not so popular. Some people work in shifts. It may be day shift and night shift. But it is difficult to change from one shift to another.

There is also a system of flexitime in some organizations which means people can work when they want, within certain limits. They can start at any time before eleven and finish as early as three, as long as they do enough hours each month. Many people think this type of job is the most convenient.

 
 


Interview your friends and family for what types of jobs they have. Report to the students on your findings.

 

 

 
 


What sort of working hours do people connected with economics usually have? What professional qualities are necessary for them? Explain your opinion.

 

 

Read the dialogue. Whose opinion do you share? Explain your point of view.

Reporter: We are going to speak about professional qualities with Sam Clark, Bill Hammond and Ann Dickinson. I'd like to ask each of you about the three most important qualities for a good manager. Perhaps we could hear your ideas first, Mr. Clark.

Clark: Well, I think that at present the most important quality is the ability to deal with other people. Secondly, let me see. In my opinion the second most important quality must be the ability to talk to our personnel about their jobs, their futures, their problems, etc. And I'd put adaptability as the third most important quality. I think that fits with the other two points I've mentioned to give my idea of the most necessary professional qualities.

Reporter: Thank you for your opinion, Mr. Clark. Could we hear your views, Mr. Hammond?

Hammond: Well, I consider the present situation requires a rather different approach to the whole question of professional qualities. First of all, it's necessary to be firm with people. I think it's the only right way how they'll come to respect you. Besides you should be physically fit because in our age the pressures and strains are so great that only the fittest can survive. And, of course, mental competence.

Reporter: Well, thanks, Mr. Hammond. Could we hear what you think, Mrs. Dickinson?

Dickinson: Yes, certainly. I think my views probably represent a mixture or synthesis of my colleagues' opinions. The most important quality is, in my opinion, the ability to think flexibly – to find new answers and new solutions. Secondly, we should be able to handle people, as I'm sure that for the company, good labour relations means a happy and secure future. But this doesn't mean that we should be too lenient or too dogmatic. And the third quality should be creative ability.

Reporter: Well, thank you all for your opinions.

 
 

 


Read the word combinations. What qualities are the most important for you? What qualities have you already got? What qualities would you like to have? Explain why. How can you obtain them?

to be able to deal with other people – уметь общаться с другими людьми

to have a great responsibility (to smb.) – нести ответственность перед кем-либо

to be able to relate to people – уметь взаимодействовать с людьми

to have adaptability – уметь приспосабливаться

to be able to persuade people – уметь убеждать людей

to be firm with – быть требовательным к

to be physically fit, to be strong in body – быть физически сильным

to keep fit – держать себя в форме

to be mentally competent – быть эрудированным

to be able to think flexibly – думать всесторонне

to be able to handle people – уметь управлять людьми

to be lenient – быть уступчивым

to be dogmatic – быть категоричным

to direct people effectively – целесообразно управлять людьми

to be well-bred – быть хорошо воспитанным

to be well-organized – быть хорошо организованным

to be punctual – быть пунктуальным

to be suitable for position – соответствовать должности

to be creative – обладать творческим отношением к делу

 

 
 


Ask your parents and friends to complete these sentences. If they

disagree or want to add their own ideas, write them down. According to their answers make a report about different styles of work.

1. Imagine you want to hire a new employee. You'll ask

A) personnel office

B) employment agencies

C) your friends

D) __________________________

2. When you choose employees you want to

A) surround yourself with competent people

B) surround yourself with lenient people

C) surround yourself with responsible people

D) ___________________________

3. In the decision making process, you are in favour of

A) delegating authority

B) thinking flexibly

C) being dogmatic

D) ___________________________

4. In your work strategy you

A) only give orders

B) set objectives and stick to them



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-12-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: