Тексты для дополнительного чтения




Тула 2005

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1.

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следующие разделы курса.

1. Структура английского предложения (повествовательное, вопросительное, отрицательное).

2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

4. Оборот there + be.

5. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

6. Формы английского глагола.

7. Система времен в активном залоге.

 

ВАРИАНТ 1.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения.

Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные

окончанием –S и какую функцию это окончание выполняет, т. е. служит ли оно:

1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.

 

Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly 1. Осенью многие птицы улетают в to warm countries. теплые страны.

Birds - множественное число от имени существительного a bird - птица.

2. Most of the London’s places of interest 2. Большинство достопримечательностей

are situated to the north of the river Thames. Лондона располагаются к северу от Темзы.

London’s – притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United StatesMother’s Day 3. В Соединенных Штатах Америки День

is the second Sunday in May. Матери отмечается во второе воскресенье

мая.

States – множественное число от имени существительного state - штат.

Mother’s - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

1. The names “United Kingdom”, “Great Britain” and “England” are often used interchangeably.

2. Great Britain consists of 3 parts: England, Scotland and Wales.

3. There are two places of interest in the City: St. Paul’s Cathedral and the Tower of London.

4. Agatha Christie’s success with millions of readers lies in her ability to combine clever plots with excellent

character drawing.

5. Every ten minutes one kind of animal, plant or insect dies out forever.

 

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на

особенности перевода на русский язык оборота there + be.

1. There is not a passion so strongly rooted in the human hearts as envy.

2. There will be a lot of trends in fashion of the 21st century.

3. There may be a fall in price for this product in the near future.

 

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержащие разные формы

сравнения.

1. The exam was much easier than we expected.

2. My house is the same height as his.

3. This encyclopedia costs twice as much as the other one.

4. The hotter it is the more miserable I feel.

5. These shoes are the least expensive of all.

 

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод

неопределенных и отрицательных местоимений.

 

1. None of the pictures at the art shop was good enough to buy for our museum.

2. If there are any calls for me, can you ask to leave a message?

3. Some people are early risers.

 

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них глагол-сказуемое и

определите его видовременную форму, указав его инфинитив. Переведите предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

1. Wise kings generally have wise councilors.

2. Scientists in many different countries are working to explain this mystery.

3. Have you ever seen a film in which a train crashed or a ship sank?

4. I shall have finished the translation by nine o’clock tomorrow morning.

5. Dinosaurs died out millions of years ago.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

ENVIRONMENTAL PROTECTION

 

The poisoning of the world's land, air, and water is the fastest-spreading disease of civilisation. It probably produces fewer headlines than wars, earthquakes and floods, but it is potentially one of history's greatest dangers to human life on the earth. If present trends continue for the next several decades, our planet will become uninhabitable.

Overpopulation, pollution and energy consumption have created such planet-wide problems as massive deforestation, ozone depletion, acid rains and the global warming that is believed to be caused by the greenhouse effect.

Seas are in danger. They are filled with poison: industrial and nuclear wastes, chemical fertilizers and pesticides. The Mediterranean is already nearly dead; the North Sea is following. The Aral Sea is on the brink of extinction. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas.

Every ten minutes one kind of animal, plant or insect dies out forever. If nothing is done about it, one million species that are alive today will have become extinct twenty years from now.

Air pollution is a very serious problem. In Cairo just breathing the air is life threaten­ing — equivalent to smoking two packs of cigarettes a day. The same holds true for Mexico City and 600 cities of the former Soviet Union.

People are beginning to realise that environmental problems are not somebody else's. They join and support various international organisations and green parties. If govern­ments wake up to what is happening — perhaps we'll be able to avoid the disaster that threatens the natural world and all of us with it.

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1.

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следующие разделы курса.

1. Структура английского предложения (повествовательное, вопросительное, отрицательное).

2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

4. Оборот there + be.

5. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

6. Формы английского глагола.

7. Система времен в активном залоге.

ВАРИАНТ 2.

 

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите

по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием

–S и какую функцию это окончание выполняет, т. е. служит ли оно:

1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного

Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly 1. Осенью многие птицы улетают в to warm countries. теплые страны.

Birds - множественное число от имени существительного a bird - птица.

2. Most of the London’s places of interest 2. Большинство достопримечательностей

are situated to the north of the river Thames. Лондона располагаются к северу от Темзы.

London’s – притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United StatesMother’s Day 3. В Соединенных Штатах Америки День

is the second Sunday in May. Матери отмечается во второе воскресенье

мая.

States – множественное число от имени существительного state - штат.

Mother’s - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

1. Great Britain is the largest of the British Isles.

2. Northern Ireland occupies the north-eastern part of the island of Ireland.

3. St. Paul’s Cathedral was built in the 17th century by architect Christopher Wren.

4. Agatha Christie’s plots always mislead the reader and keep him in suspense.

5. The Englishman prefers his own house to an apartment in a block of flats.

 

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на

особенности перевода на русский язык оборота there + be.

1. There are millions of stars within our galaxy.

2. There will be a sale in this supermarket.

3. Since 1960s there has been an increasing tendency for population to move from city centers

to the countryside.

 

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержащие разные формы

сравнения.

 

1. The more electricity you use, the higher your bill will be.

2. His drawings are as perfect as his instructor’s.

3. No sooner had he started out for California than it started to rain.

4. Honesty is the best policy.

5. Of two evils choose the least.

 

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод

неопределенных и отрицательных местоимений.

 

1. Have you got any luggage? Let me help you.

2. “Would you like to eat something?” asked Tom.

3. Nobody came to visit him while he was in hospital.

 

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них глагол-сказуемое и

определите его видовременную форму, указав его инфинитив. Переведите предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

1. All historical places of London are in the West End.

2. Recently BBC experts have invented a new system that lets the deaf understand television

programs.

3. The student will begin to work as an apprentice to a trained worker next week.

4. In three months he will have been here for a year.

5. In 1620 a ship named the “Mayflower”, brought 120 Englishmen to the rocky coast of America.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

New York - or the Big Apple, as people call it - is the chief city and port of the USA. It has a population of nearly eight million people, and is the sixth largest city in the world. New York stands at the mouth of the River Hudson in New York State. It has five boroughs - Brooklyn, Manhattan, Queens, Staten Island and the Bronx. All the boroughs except the Bronx are on islands. Manhattan is the oldest part of the city, and is the country's commercial centre. It is well-known for its art galleries, and has two universities.

New York is especially famous for its skyscrapers - particularly The Empire State Building and the United Nations Headquarters. The main industries of the city are clothing, publishing, textiles, food processing and luxury goods.

Just a few statistics give an idea of what life in New York is like: for example, the city has a hundred hospitals, ninety-one colleges, universities and technical schools, and over two thousand schools. The city employs forty thousand teachers, twenty-five thousand policemen and thirteen thousand firemen. And in their free time New Yorkers have a choice of fifteen television stations and thirty-nine radio stations.

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1.

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следующие разделы курса.

1. Структура английского предложения (повествовательное, вопросительное, отрицательное).

2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

4. Оборот there + be.

5. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

6. Формы английского глагола.

7. Система времен в активном залоге.

ВАРИАНТ 3.

 

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите

по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием

–S и какую функцию это окончание выполняет, т. е. служит ли оно:

1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.

 

Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly 1. Осенью многие птицы улетают в to warm countries. теплые страны.

Birds - множественное число от имени существительного a bird - птица.

2. Most of the London’s places of interest 2. Большинство достопримечательностей

are situated to the north of the river Thames. Лондона располагаются к северу от Темзы.

London’s – притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United StatesMother’s Day 3. В Соединенных Штатах Америки День

is the second Sunday in May. Матери отмечается во второе воскресенье

мая.

States – множественное число от имени существительного state - штат.

Mother’s - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

1. The island of Great Britain has the length of 974 kilometres and the width of 531 kilometres.

2. The warm Gulf Stream brings warm south-west winds that raise winter temperatures.

3. Trafalgar Square is named in memory of Admiral Nelson’s victory in the battle of Trafalgar in 1805.

4. Agatha Cristie’s language is simple and good.

5. The city of Montreal covers 70 square miles.

 

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на

особенности перевода на русский язык оборота there + be.

1. There were rosy-cheeked dolls hiding behind the green leaves of the Christmas tree.

2. There are two trends in the 21st century fashion that will most probably continue in the future.

3. There must be equilibrium between demand and supply of goods.

 

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержащие разные формы сравнения.

1. I can’t run as fast as he can.

2. The salary of a manager is higher than that of a secretary.

3. The more you study the smarter you will become.

4. If you are interested in further details ask the head of the office.

5. That was the most difficult case in his practice.

 

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод

неопределенных и отрицательных местоимений.

1. Is there any letters for me?

2. I can’t talk to you now. I have got no free time.

3. Some of the people he worked with were very friendly.

 

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них глагол-сказуемое и

определите его видовременную форму, указав его инфинитив. Переведите предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

1. I know you are taking an advanced geography course now.

2. Like it or not, television has been the supreme holiday attraction ever since it upstaged the cinema by showing old films.

3. During the apprenticeship period the student will begin to earn money.

4. He will have left for Kiev by Saturday.

5. The Pilgrims arrived to America and founded their colony in 1020.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

INTRODUCTION TO THE WWW AND THE INTERNET

Millions of people around the world use the Internet to search for and retrieve information on all sorts of top­ics in a wide variety of areas including the arts, business, government, humanities, news, politics and recreation. People communicate through electronic mail (e-mail), discussion groups, chat channels and other means of in­formational exchange. They share information and make commercial and business transactions. All this activity is possible because tens of thousands of networks are con­nected to the Internet and exchange information in the same basic ways.

The World Wide Web (WWW) is a part of the Internet. But it's not a collection of networks. Rather, it is informationthat is connected or linked together like a web. You access this information through one interface or tool called a Web browser. The number of resources and services that are part of the World Wide Web is growing ex­tremely fast. In 1996 there were more than 20 million users of the WWW, and more than half of the information that is transferred across the Internet is accessed through the WWW. By using a computer terminal (hard­ware) connected to a network that is a part of the Internet, aid by using a program (software) to browse or retrieve information that is a part of the World Wide Web, the people connected to the Internet and World Wide Web through the local providers have access to a variety of information. Each browser provides a graphi­cal interface. You move from place to place, from site to site on the Web by using a mouse to click on a portion of text, icon orregion of a map. These items are called hyperlinks or links. Each link you select represents a document, an image, a video clip or an audio file some­where on the Internet. The user doesn't need to know where it is, the browser follows the link.

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1.

 

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следующие разделы курса.

1. Структура английского предложения (повествовательное, вопросительное, отрицательное).

2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

4. Оборот there + be.

5. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

6. Формы английского глагола.

7. Система времен в активном залоге.

ВАРИАНТ 4.

 

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите

по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием

–S и какую функцию это окончание выполняет, т. e.служит ли оно:

 

1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.

Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly 1. Осенью многие птицы улетают в to warm countries. теплые страны.

Birds - множественное число от имени существительного a bird - птица.

2. Most of the London’s places of interest 2. Большинство достопримечательностей

are situated to the north of the river Thames. Лондона располагаются к северу от Темзы.

London’s – притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United StatesMother’s Day 3. В Соединенных Штатах Америки День

is the second Sunday in May. Матери отмечается во второе воскресенье

мая.

States – множественное число от имени существительного state - штат.

Mother’s - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

 

 

1. The total area of the United Kingdom is 242000 square kilometers.

2. The USA borders on Canada in the north and on Mexico in the South.

3. The Nelson’s Column stands in the middle of Trafalgar Square.

4. It’s pleasant to read Agatha Christie’s books in the original.

5. Everyone knows that Sochi is one of the cities situated on the Black Sea coast.

 

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на

особенности перевода на русский язык оборота there + be.

1. There were many people in the shops yesterday.

2. There are various forms of money in the modern economy.

3. There have recently been offered nationwide programmes of evironmental protection.

 

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержащие разные формы сравнения.

 

1. It was the most boring film I have ever seen.

2. I feel much better today than I did last week.

3. Of the three books, this one is the most interesting.

4. The smaller the garden is, the easier it is to look after it.

5. These shoes cost as much as mine.

 

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод

неопределенных и отрицательных местоимений.

 

1. I got the book without any difficulty.

2. I don’t know about it, ask somebody else.

3. There is no uniform school organization or curriculum in the USA.

 

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них глагол-сказуемое и

определите его видовременную форму, указав его инфинитив. Переведите предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

 

1. Now she is having difficulty in putting facts in order.

2. It has been raining since early morning.

3. What will you be doing at 4.30 tomorrow afternoon?

4. By two o’clock the student will have finished the translation of the text.

5. By the 16th century a new economic system had replaced feudalism.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

History books record that the first film with sound was The Jazz Singer in 1927. But sound films, or "talkies", did not suddenly appear after years of silent screenings. From the earliest public performances in 1896, films were accompanied by music and sound effects. These were produced by a single pianist, a small band, or a full-scale orchestra; large movie theaters could buy sound-effects machines. Research into sound that was reproduced at exactly the same time as the pictures - called "synchronized sound" - began soon after the very first films were shown. With synchronized sound, characters on the movie screen could sing and speak. As early as 1896, the newly invented gramophone, which played a large disc carrying music and dialogue, was used as a sound system. The biggest disadvantage was that the sound and pictures could become unsynchronized if, for example, the gramophone needle jumped or if the speed of the projector changed. This system was only effective for a single song or dialogue sequence.

In the "sound-on-film" system, sounds were recorded as a series of marks on celluloid which could be read by an optical sensor. These signals would be placed on the film alongside the image, guaranteeing synchronization. Short feature films were produced in this way as early as 1922. This system eventually brought us "talking pictures".

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1.

 

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следующие разделы курса.

1. Структура английского предложения (повествовательное, вопросительное, отрицательное).

2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

4. Оборот there + be.

5. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

6. Формы английского глагола.

7. Система времен в активном залоге.

ВАРИАНТ 5.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения.

Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием

–S и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

 

1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.

 

Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly 1. Осенью многие птицы улетают в to warm countries. теплые страны.

Birds - множественное число от имени существительного a bird - птица.

2. Most of the London’s places of interest 2. Большинство достопримечательностей

are situated to the north of the river Thames. Лондона располагаются к северу от Темзы.

London’s – притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United StatesMother’s Day 3. В Соединенных Штатах Америки День

is the second Sunday in May. Матери отмечается во второе воскресенье

мая.

States – множественное число от имени существительного state - штат.

Mother’s - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

1. Great Britain is one of the most densely populated countries of Europe.

2. Moscow covers an area of about 880 square kilometers.

3. George Stephenson’s early locomotives were used to carry loads in coal mines.

4. The Tretyakov Gallery is Russia’s biggest and most important museum of Russian art.

5. The water of Black Sea contains many chemical substances.

 

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на

особенности перевода на русский язык оборота there + be.

1. There are many good hotels in the town.

2. There may be a number of ways of solving this problem.

3. There will be a lot of guests at the party on Sunday.

 

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержащие разные формы

сравнения.

1. My book is as interesting as yours.

2. No animal is so big as King Kong.

3. He drives more cautious than Bob.

4. Actions speak louder than words.

5. The earlier we leave, the sooner we will arrive.

 

 

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод

неопределенных и отрицательных местоимений.

1. Have you got any questions?

2. He knew nothing about that accident.

3. We must buy something for his birthday.

 

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них глагол-сказуемое и

определите его видовременную форму, указав его инфинитив. Переведите предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

1. The world sea surrounds the earth and belongs to us all.

2. My brother has been taking music lessons for three years now.

3. Ann is going to enter the university.

4. Have you ever seen the ancient stone carvings?

5. The main ideas were set forth in the statement which had appeared in the press the day

before.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

HISTORY AND FUTURE OF THE INTERNET

The Internet technology was created by Vinton Cerf in the early 1973 as part of a project headed by Robert Kahn and conducted by the Advanced Research Projects Agency, part of the United States Department of De­fence. Later Cerf made many efforts to build and stand­ardise the Internet. In 1984 the technology and the net­work were turned over to the private sector and to gov­ernment scientific agencies for further development. The growth has continued exponentially. Service-provider companies that make «gateways» to the Internet avail­able to home and business users enter the market in ever-increasing numbers. By early 1995, access was available in 180 countries and more than 30 million users used the Internet. The Internet and its technology continue to have a profound effect in promoting the exchange of in­formation, making possible rapid transactions among businesses, and supporting global collaboration among individuals and organizations. More than 100 million computers are connected via the global Internet in 2000, and even more are attached to enterprise internets. The development of the World Wide Web leads to the rapid introduction of new business tools and activities that may lead to annual business transactions on the Internet worth hundreds of billions of dollars.

All sorts of things are available on the WWW. One can use Internet for recreational purposes. Many TV and radio stations broadcast live on the WWW. Essentially, if something can be put into digital format and stored in a computer, then it's available on the WWW. You can even visit museums, gardens, cities throughout the world, learn foreign languages and meet new friends. And, of course, you can play computer games through WWW, competing with partners from other countries and continents. Just a little bit of exploring the World Wide Web will show you what a lot of use and fun it is.

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 2

Для выполнения контрольного задания 2 необходимо проработать следующие разделы курса:

1. Модальные глаголы и их эквиваленты.

2. Система времен в пассивном залоге.

3. Особенности употребления пассивного залога в английском языке по сравнению с русским.

4. Многофункциональность глаголов to be и to have.

 

ВАРИАНТ 1.

I. Прочитайте и перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный

глагол. Переведите письменно эти предложения на русский язык.

 

1. We can see the lake from our bedroom window.

2. You must work hard at your English if you want to know it.

3. May I use the phone, please?

4. He knew he should tell them everything.

5. You ought to look after your children better.

 

II. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения, подчеркните в каждом из них

синоним или эквивалент модального глагола. Определите модальный глагол, синонимом или

эквивалентом которого он является. Переведите предложения на русский язык.

 

Образец выполнения 1:

These machines are to replace the old Эти механизмы должны заменить старое

equipment of our shop. оборудование нашего цеха.

Are to - синоним модального глагола can в Present Indefinite Active, мн. число.

1. I haven’t been able to sleep recently.

2. You will have to be at work at 9 in the morning.

3. Tom was to take part in the baseball match last week but he fell ill.

4. James has to take an educational course next September.

5. She was not allowed to say anything of that to anyone.

 

III. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения. Подчеркните в каждом из них глагол

в Passive Voice, проанализируйте данные глаголы и письменно переведите эти предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

The following examples were made use of. Были использованы следующие примеры.

Were made - Past Indefinite Passive от нестандартного глагола to make.

 

1. English is the main foreign language which is taught within most school systems.

2. My father has been persuaded that roast meat is not healthy.

3. Do you know many paintings have been destroyed by vandals?

4. Suddenly he thought that something was expected of him.

5. The famous actress is being interviewed now for the “HELLO” magazine.

 

IV. Прочитайте и перепишитеследующие предложения. Подчеркните в них глаголы to be,

to have. Определите по грамматическим признакам, являются ли указанные глаголы:

а)смысловыми; б) вспомогательными; в) эквивалентами или синонимами модального глагола

(какого); г) глаголом-связкой.

 

1. The traditional feature of Christmas in Britain is the Christmas tree.

2. When we walked through the entrance we saw shelves full of more toys than we have ever imagined.

3. By the time we reached the teacher we were wet from head to toe.

4. The Internet and its technology continue to have a profound effect in promoting the exchange of

information.

 

V. Перепишите предложения с выделенными в них словами и переведите данные предложения,

обращая внимание на перевод выделенных словосочетаний.

 

1. It was the new system of education that gave the best results.

2. It was the director who adopted the general plan of reconstruction.

3. Neither my friend nor I am fond of skating.

4. Either your children or my son has broken this vase.

5. Both students and teachers have already gathered in the big hall.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

A Japanese construction company plans to create a huge independent city-state, akin to the legendary Atlantis, in the middle of the Pacific Ocean. The city, dubbed "Marinnation", would have about one million inhabitants, two airports, and possibly even a space port. Marinnation, if built, would be a separate country but could serve as a home for international organizations such as the United Nations and the World Bank.

Aside from the many political and social problems that would have to be solved, the engineering task envisaged is monumental. The initial stage requires the building of a circular dam 18 miles in diameter attached to the sea bed in a relatively shallow place in International waters. Then, several hundred powerful pumps, operating for more than a year, would suck out the sea water from within the dam. When empty and dry, the area would have a city constructed on it. The actual land would be about 300 feet below sea level. According to designers, the hardest task from an engineering point of view would be to ensure that the dam is leak proof and earthquake proof.

If all goes well, it is hoped that Marinnation could be ready for habitation at the end of the second decade of the twenty-first century. Whether anyone would want to live in such an isolated and artificial community, however, will remain an open question until that time.

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 2

Для выполнения контрольного задания 2 необходимо проработать следующие разделы курса:

1. Модальные глаголы и их эквиваленты.

2. Система времен в пассивном залоге.

3. Особенности употребления пассивного залога в английском языке по сравнению с русским.

4. Многофункциональность глаголов to be и to have.

 

ВАРИАНТ 2.

I. Прочитайте и перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный

глагол. Переведите письменно эти предложения на русский язык.

1. Can you speak any foreign languages?

2. Everyone must obey the law.

3. Everybody should eat more fruits and vegetables.

4. She may say anything she wants.

5. You ought to help your friend.

 

II. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения, подчеркните в каждом из них

синоним или эквивалент модального глагола. Определите модальный глагол, синонимом или

эквивалентом которого он является. Переведите предложения на русский язык.

 

Образец выполнения 1:

These machines are to replace the old Эти механизмы должны заменить старое

equipment of our shop. оборудование нашего цеха.

Are to - синоним модального глагола can в Present Indefinite Active, мн. число.

 

1. Tom might not be able to come tomorrow.

2. She stayed in bed this morning because she didn’t have to go to work.

3. According to the contract, the goods are to arrive at the port at the end of the week.

4. As the manager was out he had to wait for five minutes.

5. She was allowed to practise the piano any time.

 

III. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения. Подчеркните в каждом из них глагол

в Passive Voice, проанализируйте данные глаголы и письменно переведите эти предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

The following examples were made use of. Были использованы следующие примеры.

Were made - Past Indefinite Passive от нестандартного глагола to make.

 

1. On festive occasions sweets are served at the end of a meal.

2. She stood in the shadows of the jungle, knowing that she must have been followed by the Indians.

3. All tickets had been sold before we got to the theatre.

4. The students will be examined next Friday.

5. “A Farewell to Arms” was published in 1929.

 

IV. Прочитайте и перепишитеследующие предложения. Подчеркните в них глаголы to be,

to have. Определите по грамматическим признакам, являются ли указанные глаголы: а)

смысловыми; б) вспомогательными; в) эквивалентами или синонимами модального глагола

(какого); г) глаголом-связкой.

1. The first Christmas trees were introduced in Britain about 150 years ago.

2. Christmas is only a few weeks away, so I have made a list of my favourite toys to send to Santa Claus!

3. Alf played very well but in the end Jack was able to beat him.

4. Gary Kasparov had to work hard but finally it paid and he became world chess champion.

 

V. Перепишите предложения с выделенными в них словами и переведите данные предложения,

обращая внимание на перевод выделенных словосочетаний.

1. It is the statistical analysis which is of great importance for proper planning.

2. It was our relatives who sent us that telegram.

3. My daughter could neither read nor write when she went to school.

4. We’ll either be going to the theatre or the cinema this week-end.

5. Both my sister and I were upset when we heard the news.

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

ENGLISH CHARACTER

 

One of the most striking features of English life is the self-discipline and courtesy of people of all classes. There is little noisy behaviour, and practically no loud disputing in the street. People do not rush excitedly for seats in buses or trains, but take their seats in queues at bus stops in a quiet and orderly manner.

Englishmen are naturally polite and are never tired in saying "Thank you", "I'm sorry", "Beg your pardon". If you follow anyone who is entering a building or a room, he will hold a door open for you. Many foreigners have commented on a remarkable po­liteness of the English people.

English people don't like displaying their emotions even in dangerous and tragic situations, and ordinary people seem to remain good-tempered and cheerful under diffi­culties.

The Englishman does not like any boasting or showing off in manners, dress or speech. Sometimes he conceals his knowledge: a linguist, for example, may not mention his understanding of a foreigner's language.

The Englishman prefers his own house to an apartment in a block of flats, because he doesn't wish his doing to be overlooked by his neighbours. "An Englishman's house is his castle."

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 2

Для выполнения контрольного задания 2 необходимо проработать следующие разделы курса:

1. Модальные глаголы и их эквиваленты.

2. Система времен в пассивном залоге.

3. Особенности употребления пассивного залога в английском языке по сравнению с русским.

4. Многофункциональность глаголов to be и to have.

 

 

ВАРИАНТ 3.

 

I. Прочитайте и перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный

глагол. Переведите письменно эти предложения на русский язык.

1. When we went to the forest we could smell burning.

2. Mary should have gone to bed earlier last night.

3. Michael mustn’t drive without headlights, it’s forbidden.

4. He asked what time he might arrive for an interview.

5. We ought to wash the dishes but we needn’t dry them.

 

II. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения, подчеркните в каждом из них синоним

или эквивалент модального глагола. Определите модальный глагол, синонимом или эквивалентом

которого он является. Переведите предложения на русский язык.

 

Образец выполнения 1:

These machines are to replace the old Эти механизмы должны заменить старое

equipment of our shop. оборудование нашего цеха.

Are to - синоним модального глагола can в Present Indefinite Active, мн. число.

1. We were able to persuade them to go with us.

2. I am afraid I won’t be allowed to come to the party next week.

3. My friends are to meet tomorrow in the café.

4. He is so rich that he doesn’t have to work.

 

III. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения. Подчеркните в каждом из них глагол

в Passive Voice, проанализируйте данные глаголы и письменно переведите эти предложения на

русский язык.

 

Образец выполнения 2:

The following examples were made use of. Были использованы следующие примеры.

Were made - Past Indefinite Passive от нестандартного глагола to make.

 

1. In India right hand is used for eating.

2. She thought the arrow could be poisoned.

3. The dinner will be served by five o’clock tomorrow.

4. She was heard practising the piano yesterday.

5. Most children are strongly influenced by their parents.

 

IV. Прочитайте и перепишитеследующие предложения. Подчеркните в них глаголы to be,

to have. Определите по грамматическим признакам, являются ли указанные глаголы:

а)смысловыми; б) вспомогательными; в) эквивалентами или синонимами модального глагола

(какого); г) глаголом-связкой.

1. Our teacher told us we had two hours to explore the toy store.

2. There were ice and roller skates, skateboards and bicycles of any shape and colour.

3. It was difficult but we were able to persuade them.

4. Gary Kasparov has got an excellent memory and ability to calculate and think ahead.

 

V. Перепишите предложения с выделенными в них словами и переведите данные предложения,

обращая внимание на перевод выделенных словосочетаний.

1. It was his room where he lost his key.

2. It is my best friend who always helps me in any situation.

3. I like neither football nor hokey.

4. This old woman never learnt either history or geography.

5. Both the children and the parents enjoyed the performance.

 

 

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

 

HIGHER EDUCATION IN THE UK

 

Education after 16is voluntaryin United Kingdom. Students, who live in England, Wales, and Northern Ire­land must take at the age of 16 the examinations for the General Certificate of Secondary Education (GCSE). In Scotland students receive the Scottish Certificate of Education. After this exam students can choose to stay on in school or attend colleges of further educa­tion.

British universities are self-governing and are guar­anteed academic independence. Fundingfor education and research is provided by funding councils set upby Parliament. The number of universities jumped in 1992 when polytechnicsand some other higher education es­tablishmentswere given the right to become universi­ties. By the end of 1994, there were some 90 universi­ties, almost half of them former polytechnics, including the Open University.

Many of the colleges of Oxford and Cambridge uni­versities were founded in the 12th and 13th centuries. All other universities in Britain were founded in the 19th and 20th centuries. The Open University, based in Milton Keynes, England, was founded in 1969. It uses exten­sion techniques of correspondence courses, television and radio programmes, and video cassettes, supported by local study centres and summer schools, to provide higher education opportunities to a wide variety of people.

During the 1960s there was a significant increase in the number of new universities, reflecting a fast growth in student numbers. During the 1980s, an expansion in higher education places led to another large jump in stu­dent numbers. In the 1992-1993 academic year there were more than 1.4 million students in full or part-time higher education in Great Britain, compared with just under 850,000 a decade earlier. About one quarter of young people are in higher education in England, Wales, and Scotland; one third in Northern Ireland. About 90 per cent of students get state grantsto cover tuition feesand living costs.

The size of the grant is determined by parent’s income.Since the late 1980s, however, grants have been frozen; students can apply for a student loan.

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 2

Для выполнения контрольного задания 2 необходимо проработать следующие разделы курса:

1. Модальные глаголы и их эквиваленты.

2. Система времен в пассивном залоге.

3. Особенности употребления пассивного залога в английском языке по сравнению с русским.

4. Многофункциональность глаголов to be и to have.

 

ВАРИАНТ 4.

I. Прочитайте и перепишите след



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-10-11 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: