Model: What did we ask Captain Brown to do one evening?




We asked him to tell us something interesting.

1. Did Captain Brown tell his listeners a sea story?

2. How long ago was the captain a mate on a ship that was going to New York.

3. What did a strange voice say in his ear one night?

4. What direction did the caption tell the men to sail?

5. Was the man in a small boat fast asleep or was he wide awake?

6. What did the man cry out when he was aboard the ship and suddenly opened hid eyes?

7. Captain Wilson was making a record voyage from London to New York, wasn’t he?

 

Задание 10. Напишите к предложениям из текста A Sea Story пять расчлененных вопросов.

Model: We asked our friend Captain Brown to tell us something

interesting.

We asked our friend Captain Brown to tell us something

interesting, didn’t we?

 

Задание 11. Переведите на английский язык предложения, содержащие просьбы или приказания, обращен-ные к первому или третьему лицу.

Model: Давайте пойдем сегодня в кино. Let us go the cinema today.

Пусть ребенок ложится спать. Let the child go to bed.

1. Давайте обсудим эти вопросы завтра утром.

2. Пусть секретарь переведет письма с немецкого на русский язык.

3. Пусть они немедленно сдадут книги в библиотеку.

4. Пусть она повторит все слова из второго урока.

5. Давайте поговорим о чем-нибудь более интересном.

 

Задание 12. Преобразуйте предложения из настоящего в прошедшее время, соблюдая правила согласования времен и делая необходимые изменения.

Model: He thinks that she will be a good lawyer next year.

He thought that she would be a good lawyer the following year.

1. All of us know that she studied French at school.

2. She says that she will take her English exam in June next year.

3. We don't know where she lived five years ago.

4. He asks us if we know his address.

5. He always tells me that his father was a teacher last year.

 

Задание 13. Преобразуйте предложения с общими вопросами из прямой речи в косвенную, делая необходимые изменения.

Model: “ Did you eat much yesterday?” the Captain asked.

The Captain asked if I had eaten much the day before.

1. The investigator asked me: "Do уоu speak French?"

2. Henry asked Joe "Did your team win or lose the game?"

3. The teacher asked the schoolboy: “Are you listening to what I am explaining?”

4. He asked her: “Will you go abroad when you recover from your illness?”

5. Father asked his son: “Have you done your homework?”

 

Задание 14. Преобразуйте предложения со специальными

вопросами из прямой речи в косвенную, делая необходимые изменения.

Model: He asked her: “Which hotel are you staying in?”

He asked her which hotel she was staying in?”

1. Yesterday she asked me: “How long does it take you to get home if you go by bus.

2. The shop assistant asked the customer: “What colour dress do you prefer?”

3. The young man asked the girl: “What time are you going to have dinner tomorrow?”

4. “What’s the title of the book you are reading?” Mary asked Jane.

5. “Where did you live before you moved to your new flat?” the investigator asked the suspect.

 

Задание 15. Преобразуйте предложения, содержащие просьбу или приказание в прямой речи, в косвенную речь.

Model: 1. The policeman told the offender: “ Get out of the car.”

The policeman told the offender to get out of the car.

2. The teacher asked the schoolchildren: “ Don’t open the windows, please.”

The teacher asked the schoolchildren not to open the windows.

1. The little boy asked his mother: “Don’t wake me up so early tomorrow.”

2. The manager asked his secretary: “Send this message at once, please.”

3. Mother asked the child-minder: “Don’t take the child for a walk, he doesn’t feel well yet.”

4. The shop assistant offered: “Try these pair of brown shoes, please.”

5. She told her step-daughter: “Go and buy some fruit and vegetables for lunch.”

 

Задание 16. Преобразуйте предложения из действительного в страдательный залог. Подчеркните сказуемое в страдательном залоге и переведите полученные предложения на русский язык.

Model: 1. Yuri Dolgoruki founded Moscow in 1147.

Moscow was founded by Yuri Dolgoruki in 1147. Москва была основана Ю. Долгоруким в 1147 году.

2. They will publish the weather forecast in the evening.

The weather forecast will be published in the evening.

Прогноз погоды будет опубликован вечером.

1. She will introduce her brother to me.

2. My brother has bought this house for 15 000 dollars.

3. I can’t give you a lift (подвезти). My car is being repaired at the moment.

4. The teacher explained this grammar rule at the last lesson.

5. They built this house in the 16th century.

 

Задание 17. Переведите предложения на английский язык, используя глагол в форме Past или Future Continuous. Подчеркните сказуемое.

Model: 1. Я обедал, когда отключили свет. I was having lunch when the lights went out.

2. Он не может поехать завтра с вами. Он будет готовиться к экзамену по английскому языку. He can’t go with you tomorrow evening. He will be preparing for the English exam.

1. Что делал твой сын когда ты приехал домой вчера?

2. Мы ждали тебя вчера в пять часов.

3. Я читал его статью, когда ты позвонил мне.

4. Завтра после обеда (in the afternoon) мы будем обсуждать эту статью.

5. Ее дети скоро поженятся, и она будет жить одна.

 

Задание 18. Напишите сравнительную и превосходную

степень следующих прилагательных.

Model: big – bigger – biggest; happy – happier – happiest; famous – more famous – most famous.

cheap; fat; young; interesting; old; hot; late; heavy; slow; easy; white; black.

 

Задание 19. Напишите вопросы к следующим ответам.

(Возможны несколько вариантов).

Model: 7.15

What time do you usually get up? (When does your train leave?)

1....? I’m twenty two years old.

2....? I don’t work yet. I study.

3....? at Tver State University.

4....? It’s 15 Radisheva Street, Tver.

5....? One brother. He is ten.

 

Задание 20. Напишите вместо многоточия подходящие по смыслу вопросы или ответы к следующим предложениям.

Model: What do you want to be?... I want to be a lawyer.

He is from Brazil.... Where is he from?

1. Have you ever seen an unknown flying object (НЛО)?....

2. She came home very late yesterday and immediately went to bed.

...?

3. Are you doing anything this evening?....

4. I speak a little English....?

5. What time do you usually have lunch?....

 

Задание 21. Напишите противоположные по значению слова

(той же части речи, что и исходные слова).

Model: white – black

Big; cheap; dark; easy; happy; hot; long; noisy; slow; tall; well; young; dirty.

 

Задание 22. Одно слово в каждой группе (строке) имеет отличающееся от других произношение ударного гласного звука. Выпишите эти слова.

Model: like by night live. Live.

(так как: [laik] [bai] [nait] [ liv ])

1. high height weight lie

2. cook look pound could

3. easy head heavy weather

4. metre best ski leave

5. any many send place

6. town slow smoke post

7. month boss shop got

 

Задание 23. Перепишите слова и подчеркните в каждом из них ударный слог.

Model: op posite; some times; be hind.

typewriter; birthday; postcard; mountain; concert; telephone; forget;

foreign; comfortable; economical; handsome; extremely; tomorrow; married; perhaps; without; complete; important.

 

 

WHAT IS A MANAGER?

A number of different terms are often used instead of the term "manager", including "director", "administrator" and "president". The term "manager" is used more frequently in profit-making organizations, while the others are used more widely in government and non-profit organizations such as universities, hospitals and social work agencies. So, whom do we call a "manager"? In its broad meaning the term "managers" applies to the people who are responsible for making and carrying decisions within a certain system. A personnel manager directly supervises people in an organization. Financial manager is a person who is responsible for finance. Sales manager is responsible for selling of goods. A marketing manager is responsible for promotion of products on the market. Almost everything a manager does involves decision-making. When a problem exists a manager has to make a decision to solve it. In decisionmaking there is always some uncertainty and risk.

Management is a variety of specific activities. Management is a function of planning, organizing, coordinating, directing and controlling. Any managerial system, at any managerial level, is characterized in terms of these general functions. Managing is a responsible and hard job. There is a lot to be done and relatively little time to do it. In all types of organizations managerial efficiency depends on manager's direct personal relationships, hard work on a variety of activities and preference for active tasks. The characteristics of management often vary according to national culture, which can determine how managers are trained, how they lead people and how they approach their jobs. The amount of responsibility of any individual in a company depends on the position that he or she occupies in its hierarchy. Managers, for example, are responsible for leading the people directly under them, who are called subordinates. To do this successfully, they must use their authority, which is the right to take decisions and give orders. Managers often delegate authority. This means that employees at lower levels in the company hierarchy can use their initiative, that is make decisions without asking their manager.


Методические рекомендации

по выполнению контрольной работы

 

Контрольная работа должна выполняться студентами самостоятельно. Для качественного выполнения контрольной работы необходимо внимательно ознакомиться с содержанием каждого задания, изучить грамматический материал настоящих методических рекомендаций (при необходимости – и других источников) и только после этого приступать к оформлению выполняемого задания.

Контрольная работа должна быть написана от руки и оформлена в соответствии с требованиями к рефератам и контрольным работам и представлена в сроки, определенные для выполнения контрольных и других работ, предусмотренных учебным планом института. Данное задание и методические рекомендации должны быть возвращены в учебную часть института (деканат факультета) вместе с выполненной контрольной работой.

В случае невыполнения контрольной работы или незачета ее преподавателем вследствие наличия в ней такого количества ошибок и неточностей, которое может свидетельствовать о недостаточном уровне усвоения содержащегося в ней учебного материала, автор контрольной работы не допускается к очередному зачету по английскому языку и работа возвращается на доработку.

 

1. При выполнении З адания 1 (Спишите и письменно переведите текст) студентам необходимо переписывать текст без ошибок и желательно не допускать каких-либо исправлений. При переводе текста быть внимательным к временным формам сказуемого в английских предложениях и его залогу, адекватно передавать реалии современного языка (учитывая при этом и особенности эпохи повествования). При поиске незнакомых английских слов в словаре иметь в виду, что в словаре, как правило, приводятся словарные статьи по первым (нейтральным) формам частей речи.

 

2. Перед тем, как непосредственно приступить к выполнению Задания 2, необходимо будет вспомнить, что окончание английских слов –s, -es в английском языке может означать множественное число существительных (а bag – bags, a case – cases, a box – boxes), притяжательный падеж существительных в единственном числе (my brother’s son) или во множественном числе (his friends’ flat – в зависимости от места расположения апострофа ‘), либо выражать форму третьего лица единственного числа простого сказуемого в настоящем времени (he reads; it rains; she cooks). В то же время следует помнить, что ’s может быть следствием редукции (выпадения гласного звука или буквы: he’s = he is; she’s got = she has got).

 

3. Перед выполнением Задания 3 следует изучить следующий материал по Конструкции there is/there are.

В английском языке широко используются предложения, начинаю­щиеся со слов there is (имеется), there was (имелся), there were (имелись), there will be (будет, будут иметься). В таких предложе­ниях подлежащее, которое обычно выражено существительным, стоит после глагола to be

(т. е. после is, are, was, were).

Основная схема предложения:

1. There 2. Глагол to be в нужной видо-временной форме. 3. Под-

лежащее. 4. Обстоятельство:

1 2 3 4

There is an apple on the table. На тарелке (имеется) яблоко.

(There isn't an apple on the table.)

1 2 3 4

There are apples on the table. На тарелке (имеются) яблоки.

(There aren't apples on the table.)

В в о п р о с и т е л ь н о м предложении глагол to be ста­вится

перед словом there; в о т р и ц а т е л ь н о м предложении после глагола to be обычно ставится отрицание no.

There is a lamp on the table. На столе (имеется) лампа.

- Is there a lamp on the table? Yes, there is.

- What is there on the table?

- Is there a lamp or a book on the table?

- There is a lamp on the table, isn't there?

There is no lamp on the table. (There isn't a lamp on the table.)

Если подлежащее такого предложения выражено существительным в единственном числе, глагол to be также стоит в единственном числе:

There is a picture on the wall. На стене (имеется) картина.
Если подлежащее выражено словосочетанием двух существитель­ных в единственном числе, соединенных союзом and, то глагол to be стоит в единственном числе:
There was a table and a bookcase in the room. В комнате был стол и книжный шкаф.
Если одно из существительных стоит в единственном числе, то глагол to be должен быть в единственном числе, если первое существи-тельное стоит в единственном числе и наоборот:
There was a table and several chairs in the room. В комнате был стол и несколько стульев.
Но: There were several chairs and a table in the room. В комнате было несколько стульев и стол.

4. Правильное выполнение Задания 4 потребуетизученияследующего небольшого раздела:



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-02-16 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: