Премудрости Соломони чтение.




Премудрости Соломони чтение.

Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим, аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И в мале наказани бывше, великими благодетельствовани будут: яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле искуси их: и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут. Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему. Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его. Прем 3:1–9

Премудрости Соломони чтение.

Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, попечение их у Вышняго. Сего ради приимут царствие благолепия, и венец доброты от руки Господни: зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их. Приимет всеоружие рвение Свое, и вооружит тварь в месть врагом. Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен. Приимет щит непобедимый, преподобие: поострит же напрасный гнев оружие: споборет же с Ним мир на безумныя. Пойдут праволучныя стрелы молниины, и яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят. И от каменометныя ярости, исполнь падут грады. Вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло. Сопротив станет им дух силы, и яко вихор развеет их: и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных. Слышите убо царие и разумейте, навыкните судии концев земли. Внушите держащии множества, и гордящиися о народех язык. Яко дана есть от Господа держава вам, и сила от Вышняго. Прем 5:15–24; 6:1–3

Премудрости Соломони чтение.

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна, не многолетна, ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости – житие нескверное. Благоугоден Богу быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга, угодна бо бе Господу душа его, сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его. Прем 4:7–15

На стихо́вне стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:

Пресла́вне Васи́лие,/ Тебе́ ничто́же от земны́х возлюби́вшу,/ но к Небе́сным все тща́ние имел еси́,/ и́хже и о́б́щник быв,/ со все́ми угоди́вшими Бо́гу весели́шися,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Пречу́дне Васи́лие,/ Тебе́ ничто́же от до́льних вожде́левшу,/ но к Го́рним всегда́ теку́щу/ и лу́чших раче́ние иму́щу,/ и́хже и получи́в, неизрече́нных благ наслажда́ешися,/ Христа́ моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Прему́дре Васи́лие,/ Тебе́ ничто́же от тле́емых предпоче́тшу,/ но к нетле́нным впери́вшуся/ и немимотеку́щими обогати́вшуся,/ нестаре́емых благи́х насыща́ешися,/ Христа́ моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 6:

Челове́че Бо́жий, прему́дрый юро́де,/ тве́рдый в ско́рбных, жесто́кий в боле́зненных,/ сосу́де избра́нный, вмести́лище Пресвято́му Ду́ху,/ обе́щанных святы́м насле́дниче,/ не преста́й моля́ о нас ко Го́споду.

И ны́не, Богоро́дичен.

Плоть удручи́вшу ти злострада́нием,/ ду́шу же просвети́вшу чистото́ю се́рдца,/ обогати́лся еси́ благода́тию Пресвята́го Ду́ха, Васи́лие,/ дарова́ти тре́бующим поле́зная./ Сего́ ра́ди неду́жнии, притека́юще к цельбопода́тельному Твоему́ гробу, премудроюро́де,/ незави́стно приемлю́т боле́зней отложе́ние/ и благода́рственно воспева́ют просла́влшаго тя,/ Еди́наго Человеколю́бца.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1. Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Гроб твой, свя́те, Боже́ственною благода́тию обогаще́н,/ неду́жным цельбода́тен изоби́льне быва́ет и печа́льным утеше́ние неоску́дно,/ твое́ проявля́ет к Бо́гу присвое́ние,/ твое́ сказу́ет зде́шних трудо́в мздовосприя́тие от Еди́наго Богатовозда́вца.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ма́терь Бо́жию Тя мо́лим вси,/ любо́вию прибега́ющие под Боже́ственный Твой покро́в, Богоро́дице Присноде́во,/ Тебе́ бо и́мамы, гре́шнии, оправда́ние,/ Тебе́ стяжа́хом, злостра́ждущии, от лют избавле́ние, еди́ную у́бо Богоблагода́тную.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 8. Подо́бен: Челове́цы, Спа́се:

Неду́жным, свя́тче, к моще́м твои́м теку́щим,/ благода́ть, от Бо́га да́нная Тебе́, исце́ление тем излива́ет./ Наро́ди же, зря́ще чудоде́йствием неизчте́ние, вопию́т к Одарова́вшему тя таковы́ми:/ ди́вен еси́ во святы́х Свои́х,/ имея́й ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не Богоро́дичен:

Скорбя́щим утеше́ние, Богообра́дованная, и неду́жным исце́ление незави́стное,/ гре́шником же Моли́твеннице непосты́дная, Богоро́дице, всем Влады́чице,/ к Тебе́ прибега́ем, ве́рно вопию́ще Ти:/ изба́ви ны от вся́ческих зол, еди́ная на Тя упова́ющим Засту́пнице.

По полиеле́и седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

Премудри́вшаго юро́дством свои́м ми́ра и мироде́ржца,/ и́же посреде́ гра́дских мяте́жей ум несмуще́н име́вшаго,/ воспои́м, ве́рнии, и просла́вим,/ я́ко подае́т ве́рно прося́щим я́же на по́льзу проше́ния/ и да́рует ми́рови мир и спасе́ние чту́щим святу́ю па́мять его́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ужа́сно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во,/ ужаса́ет мой ум и удивля́ет по́мысл;/ Сла́ва Твоя́, Богоро́дице, всем простре́ся во спасе́ние душ на́ших.

Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6: Прии́дите, моско́встии наро́ди: зри Сла́вник на Го́споди, воззва́х:

Кано́н, глас 8, его́же краегране́сие: Христа́ ра́ди юро́диваго хвалю́. В Богоро́дичнах же: Богоро́дица.

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́/ чудотворя́й иногда́/ Моисе́йскии жезл, крестообра́зно порази́в/ и раздели́в мо́ре,/ Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца Спа́се,/песнь Бо́гови воспева́юща.

Храм се́рдце свое́ Пресвято́му Ду́ху сотвори́ти хотя́,/ хра́мы Боже́ственныя обходя́, умны́я моли́твы к Бо́гу вознося́,/ жити́е свое́ в жесто́це пребыва́нии препроводи́л еси́, богому́дре Васи́лие.

Риз тле́нных одея́ния не тре́бовал еси́,/ во Христа́ е́же в Креще́нии облече́ние нерастле́нно снабде́в, Богоно́се,/ врага́ супоста́та в студ обле́кл еси́, я́ко су́ща не́мощна.

Изы́ти отсю́ду я́ко разуме́,/ пре́жде отше́ствия, е́же от зде, обнажи́лся еси́, богому́дрый юро́де Васи́лие,/ да нетле́нно одея́ние в бу́дущем прии́меши, е́же и не погреши́л еси́.

Богоро́дичен: Боле́зней кроме́ родила́ еси́ боле́зней мя измени́вшаго, Де́во Ма́ти Богоро́дительнице Мари́е,/ и здра́ва мя устро́ившаго Христа́,/ дре́вле же уя́звившаго мя оступи́вшаго5 неисце́льно злоко́зненнаго человекогу́бца.

Песнь 3

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом/ и зе́млю на вода́х основа́вши,/ на ка́мени мя, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́,/ я́ко несть свят, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Сла́вы маловре́менныя вся́ческих не хотя,/ сла́вы присносу́щныя рачи́тель сый ́истинен,/ ю́же и получи́в, со все́ми угоди́вшими Бо́гу ра́дуешися, я́ко подо́бник тем нело́жен.

Ти́ны стра́стныя, я́ко смы́слен, огреба́яся,/ све́тлости же чисто́тней пристоя́,/ нагото́ю теле́сною ду́шу па́че со́лнца просвети́л еси́,/ я́ко той мир весь несть то́чен6.

Адама́нт в ско́рбных терпе́нием был еси́,/ и, безпло́тным, в те́ле сый, подо́бяся,/ зи́му и зной му́жественне терпя́,/ те́мже ны́не со А́нгелы водворя́ешися, Блаже́нне.

Богоро́дичен: Ору́жие непобеди́мо нам, ве́рным, и стена́ необори́ма еси́, Богоро́дице,/ Тобо́ю огражда́еми, враги́ низлага́ем,/ я́ко несть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице всех.

Седа́лен, глас 4. Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Удиви́ся моско́вский наро́д, чуде́с мно́жество зря,/ и внима́ше в ра́зуме от Бо́га да́нную Тебе́ благода́ть, Васи́лие,/ и мздовоздая́ние ско́рбем е́же во пло́ти жития́ Твоего́,/ нагохожде́нию, а́лчбе же и жа́жди/ и та́йным се́рдца Твоего́ к Бо́гу моли́твам,/ и свиде́тельствует, я́ко ве́рен Сый благоразсу́ден, к Трудополо́жнику Твоему́ вопи́я:/ нело́жен еси́, Реки́й: сла́вящия Мя возпросла́влю.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Удиви́ся Ио́сиф, е́же па́че естества́ зря, и внима́ше мы́слию/ и́же на руно́ дождь в безсе́меннем зача́тии Твое́м, Богоро́дице,/ купину́, огне́м неопали́мую,/ жезл Ааро́нов прозя́бший,/ и, свиде́тельствуя, обру́чник Твой и храни́тель свяще́нником взыва́ше:/ Де́ва ражда́ет и по рождестве́ па́ки Де́вою пребыва́ет.

Песнь 4

Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ Ты моя́ и си́ла,/ Ты мой Бог, Ты Мое́ ра́дование,/ не оста́вль не́дра О́тча/ и на́шу нищету́ посети́в./ Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти:/ си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.

Руга́яся маловре́менная стяжа́вшим, жела́я же безконе́чная блага́я,/ наг ходи́л еси́, ни во что тле́нных одея́н, непобеди́м теле́сными ну́ждами,/ но, я́ко безпло́тен, вы́ше потре́б пло́тских пребыва́я./ Тем Христу́, укрепи́вшему тя, взыва́ем:/ си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.

А́нгел земны́и был еси́, челове́к Небе́сный показа́лся еси́,/ о всех жите́йских небре́гл еси́, да в о́ном ми́ре обогати́шися,/ не стяжа́в зде оби́тели, но Небе́сная селе́ния по преставле́нии Твое́м восприя́л еси́./ Тем чудесы́ одари́вшему тя Бо́гу вопие́м:/ си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.

Ду́хом по апо́столу ходи́в, по́хотей плотски́х не творя́,/ нагото́ю те́ла не стыдя́ся, не возду́шными ну́ждами победи́вся,/ не повину́в лу́чшее ху́ждшему, но над страстьми́ ум влады́ку име́л еси́./ Тем Спа́су, облагодати́вшему тя, взыва́ем:/ си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Гора́, ю́же ви́де Авваку́м,/ гора́ чи́ста, гора́ усыре́на,/ гора́, ю́же благоволи́ Бог жи́ти в ней, Ты еси́, Де́во Богоро́дице,/ от Тебе́ бо без се́мене воплоти́ся,/ Ему́же, с проро́ком веселя́щеся, зове́м:/ си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый,/ и покры́ла мя есть чу́ждая тьма, окая́ннаго,/ но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х/ пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

И́стинный учени́к Вопию́щему был еси́, Блаже́нне:/ не люби́те ми́ра и я́же суть в ми́ре,/ ничто́же бо мирски́х веще́й име́в,/ невеще́ственными в преми́рных обогати́лся еси́.

У́зкий и приско́рбный путь в житии́ проше́д,/ простра́нствы Небе́сными по успе́нии Твое́м одаре́н,/ и́хже пою́щим тя и па́мять Твою́ почита́ющим не лиши́тися помоли́ся.

Рог ве́рным лю́дем моли́твами Твои́ми возвыша́й/ и земли́ благопло́дие у Соде́теля испроша́й,/ да в благоду́шии Тебе́ воспева́ем, я́ко таковы́м благи́м хода́тая.

Богоро́дичен: Отрокови́це Богоизбра́нная, Неве́сто Творцу́ Всенепоро́чная,/ изми́ нас от страсте́й на́ших и свободи́ от рабо́ты вра́жия,/ Ты бо еси́ упова́ние на́ше, Всепе́тая.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся,/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же Спа́сения Моего́.

Очи́сти ны от скве́рны, вельми́ бо окаля́хомся,/ из глубины́ зол возведи́ ны, мо́лимся,/ Тебе́ бо моли́твенника стяжа́хом к Бо́гу Спа́сения на́шего.

Ди́вен быв в терпе́нии, наг бо всегда́ ходи́л еси́,/ те́мже нетле́нными оде́ждами укра́си тя/ е́же от зде́шних по преставле́нии Твое́м Бог Спа́сения Моего́.

Изба́и ны от злых, вельми́ бо стужа́еми есмы́,/ во глубину́ лю́тых заше́дше от невнима́ния,/ приле́жно помоли́вся, я́ко уго́дник Бо́гу Спасе́ния на́шего.

Богоро́дичен: Ро́ди родо́в блажа́т Тя, я́коже прорекла́ еси́, Присноблаже́нная,/ блаже́ны бо устро́ила еси́ окая́нны пре́жде бы́вшия,/ Ма́ти Спа́са на́шего.

Конда́к, глас 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ Днесь:

Яви́л тя есть Госпо́дь ны́нешнему ро́ду/ исцели́теля боле́знем и прогони́теля неду́гом/ любо́вию, Васи́лие, притека́ющим к Тебе́/ и призыва́ющим ве́рою моли́твы Твоя́.

И́кос:

Слове́нску язы́ку, росси́йстей стране́, моско́встей о́бласти,/ я́коже благоволи́ Госпо́дь, чудотво́рец вели́к яви́лся еси́, Васи́лие,/ неду́гующим подая́ цель бы от мног бо време́н по преставле́нии Твое́м,/ па́че же, по е́же к Бо́гу Твоему́ отше́ствии, благода́ть незави́стна излива́ется./ Те́мже и́же в лю́тых злостра́ждущии, притека́юще ко гро́бу Твоему́, исцеле́ний наслажда́ются,/ усе́рдно припада́юще о́бразу подо́бия Твоего́ и призыва́юще ве́рою моли́твы Твоя́.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния/ огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́./ Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю,/ я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Васи́лиеву житию́, е́же в ми́ре сем поживе́, А́нгели удиви́шася,/ сего́ ра́ди и в преставле́нии, Того́ в Небе́сная провожда́юще, я́ко повеле́ни,/ ликова́ху, пою́ще благослове́ннаго отце́в Бо́га.

Авраа́мстии о́троцы огнь попра́ша в Вавило́не дре́вле,/ Сего́ ра́ди, Васи́лие, зной и зи́му, я́ко безпло́тен, ни во что́же вменя́я, поя́ше:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Го́рняя блага́я, я́ко лу́чших сый рачи́тель, жела́я,/ сего́ ра́ди до́льняя наслажде́ния, я́ко ско́ро мину́юща, отве́рг, поя́ше:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Огнь вавило́нския пещи́ о́троки не опаля́ше, вве́рженныя в ню дре́вле,/ та́коже и Боже́ственный Огнь, деви́ческия утро́бы не вреди́в, воплоти́ся, спаса́я пою́щих:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

О́троком, за благоче́стие в пещь от халде́йскаго мучи́теля вве́рженным иногда́,/ неопа́льно же изше́дшим, подо́бяся, Васи́лие,/ огнь злострада́ния попира́ше, поя́:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Хожда́ху о́троцы в пещи́ халде́йстей неопа́льни иногда́,/ прему́дрый же юро́д, Васи́лие, в злостра́дании благоду́шествуя,/ веселя́шеся бу́дущих наде́ждами, духо́вных трудо́в Мздовозда́телю вопия́ше:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Воева́ти на ны устремля́ющимся, свя́те,/ благоприя́тными Твои́ми к Бо́гу моли́твами возбрани́, мо́лим тя,/ да, спасе́ни твои́м предста́тельством, Творцу́ и Изба́вителю вопие́м:/ де́ти, Благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Ди́вно чу́до зача́тия на Тебе́ еди́ней от ве́ка показа́ся, Де́во Богоро́дице,/ си́ле бо Свята́го Ду́ха осени́вшей Тя, Творца́ всей тва́ри родила́ еси́,/ Его́же благословя́т вся́ческая, пою́т и превозно́сят во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски/ и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия величают.

А́ще и не по ле́поте святы́ни Твоея́ убо́гое сие́ прино́сится песносло́вие,/ зане́ от ни́ща ума су́ще сокро́вища,/ но приими́ сие́, я́ко от усе́рдия есть, и блага́ми нам воздари́,/ да тя, я́ко Бо́жия уго́дника, веселя́щеся, велича́ем.

Ли́ку святы́х сочета́лся еси́, и пе́рвенец Це́рковь прия́т тя,/ я́ко богоуго́дно в ми́ре пожи́л еси́ и непреткнове́нно на Небе́са восте́кл еси́./ Тем тя, богому́дре, со свяще́нными, ве́рнии, велича́ем.

Юро́д ми́ру Христа́ ра́ди был еси́, прему́др сый в духо́вных Бо́гови,/ нищ и убо́г в теле́сных ходи́в, душе́вное бога́тство собра́л еси́,/ те́мже тя, богоблаже́нне, я́ко Христо́ва раба́ и́стиннаго, пе́сньми и похвала́ми, ве́рнии, велича́ем.

Богоро́дичен: Изба́ви нас от бед, Богоро́дице Чи́стая,/ ве́чное ро́ждшая Избавле́ние,/ я́ко на Тя упова́ние с Бо́гом, Богоотрокови́це, и́мамы,/ и Твои́м предста́тельством огражда́емся,/ и Тебе́, я́ко всех благи́х вино́вну су́щу,/ с Небе́сными во́инствы велича́ем.

Свети́лен. Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Неду́жнии, приступи́те гро́бу чудотво́рца,/ источа́ет бо изоби́льно исцеле́ний дарова́ния,/ и Бо́га хвали́те, просла́вившаго Своего́ уго́дника/ и чуде́с благода́тию обоогати́вшаго Того́ неоску́дно:/ Милосе́рд бо еси́, Всеси́льне.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Цари́це и Влады́чице всей тва́ри, Царя́ и Влады́ку ро́ждшая несказа́нно,/ свободи́вшаго нас от рабо́ты диа́воли и тли сме́ртныя,/ Того́ ны́не приле́жно моли́, мо́лим Тя,/ прости́ти нам грехопаде́ния на́ша и спасти́ ны от вся́ческих зол.

На хвали́тех стихи́ры, глас 6. Подо́бен: А́нгельския предыди́те си́лы:

Правове́рных мно́жества,/ ликовству́йте в па́мять прему́драго юро́да и чудотво́рца,/ и всех благи́х Пода́теля, Христа́ Бо́га, песносло́вите,/ и Того́ угодника, Блаже́ннаго Василия, почита́йте,/ да моли́твами его́ прии́мем ве́лию ми́лость.

Празднолю́бных сосло́вие, торжеству́йе,/ бога́тыи и ни́щии, сопра́зднствуйте,/ чудотво́рца Васи́лия па́мять почита́юще,/ и чуде́с благода́тию Одари́вшаго того́ воспева́йте,/ да моли́твами уго́дника Своего́ Спа́сет нас.

А́нгельскому жити́ю подража́телю,/ о телеси́ нера́дивый, я́ко безпло́тен,/ посреде́ ми́ра немиролю́бне ходи́вый/ и юро́дственне зло́бы мудреца́ низложи́вый,/ всемогу́щаго Христа́ си́лою и благода́тию,/ Того́ моли́, блаже́нне, да спасе́т ны.

Сла́ва, глас 8:

Переблаже́нне Васи́лие,/ равноа́нгельный нестяжа́телю,/ богому́дре Христо́в ра́бе,/ ева́нгельски ми́ра и су́щих в нем нерачи́телю,/ моли́твами Твои́ми страну́ на́шу утвержда́й,/ и Це́ркве единомышле́ние укрепля́й,/ и мир ми́рови проси́/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен:

Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны, от 1 -го кано́на песнь 3-я и от 2-го кано́на песнь 6-я. Проки́мен: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Моли́тва ко Го́споду

О Влады́ко Христе́, Сы́не Бо́жий, Исто́чниче жи́зни и просвеще́нию, Долготерпели́вый и Многоми́лостивый, пода́ждь нам сла́вити пресвято́е и пресла́вное Твое́ И́мя бо́дренно во испове́дании серде́чнем во вся дни живота́ на́шего, до после́дняго часа. Ели́ко хо́щеши, мо́жеши, вели́ка бо есть сла́ва премно́гаго Твоего́ милосе́рдия и непостижи́ма всему́ рожде́нному естеству́. Ка́ко прете́рпит язык наш, таковы́я бо ра́дости и весе́лия испо́лни нас, теле́снаго и духо́внаго? И́ли ка́ко воспое́м благода́ть Твою́ неизрече́нную, и́стинным жела́нием усе́рдно велича́ем и славосло́вим милосе́рдие Твое́, я́ко дарова́ нам Своего́ уго́дника, Блаже́ннаго Васи́лия? Толи́ко ду́хом к Тебе́ зове́м: о Го́споди, Живы́й, Непристу́пный, Стра́шный, Ми́лостивый и Ще́дрый, Ви́димый и Невиди́мый, поми́луй нас, всегда́ Тебе́ со слеза́ми зову́щих, и просвеща́й нас, Своего́ ра́ди уго́дника, пресве́тло ми́лостивыми чудесы́. О благи́й Царю́ всея́ тва́ри! Поми́луй Боже́ственным Твои́м пресветломи́лостивым изволе́нием хоте́ния Своего́ и похвалу́ сла́вы благода́ти Своея́ приими́ по премно́гому милосе́рдию Своему́, вели́чествия ра́ди прехва́льнаго Твоего́ И́мене́, и Пречи́стыя Твое́я Ма́тере, Пресла́вныя, Преблагослове́нныя и Пренепоро́чныя Присноде́вы Марии, и святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, и проро́к, и му́ченик, преподо́бных и пра́ведных ра́ди, и свята́го богому́драго юро́да Твоего́, переблаже́ннаго Васи́лия, и всех святы́х ра́ди Свои́х уго́дник, возвели́чи, Го́споди, Русь Правосла́вную пред лати́ны и басурма́ны и про́чими язы́ки, враги́ ея́ и супоста́ты побори́, Го́споди, во́и же ея́ хра́бры сотвори́ и огради́ я́ А́нгелы святы́ми Свои́ми, и всем правосла́вным христиа́ном в целому́дрии, и в мире, и в благоде́нствии пребыва́ти соблаговоли́, и облако́м Небе́сным повели́ да́ти дождя́ благода́рственно земли́ во благопотре́бно вре́мя, я́же бо во препита́ние лю́дем Твои́м и траву́ ското́м, испо́лни я́ вся́кия благода́ти в род и род во ве́ки веко́в. Я́ко Ты еси́ Бог ми́ру и Спаси́тель душа́м на́шим, Твое́ бо есть, е́же ми́ловати и Спа́сати, Свят еси́ Ты, Го́споди Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Отце́м и Святы́м Ду́хом, всегда́, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Святой Блаженный Василий, Московский чудотворец, родился в декабре 1468 года в Москве. Родителей его звали Иаков и Анна. По преданию, Блаженный родился на паперти подмосковного Елоховского храма в честь Владимирской иконы Божией Матери, где мать его горячо молилась. Когда отрок подрос, его отдали в обучение сапожному ремеслу. Через некоторое время мастер понял, что ученик его – не простой человек. Однажды некий купец привез на баржах в Москву хлеб и зашел в мастерскую заказать сапоги, просил сделать их такими, чтобы не сносить за год. Блаженный Василий прослезился: «Сошьем Тебе́ такие, что и не износишь их». На недоуменный вопрос мастера ученик ответил, что заказчик даже не обует новые сапоги, так как скоро умрет. Через несколько дней пророчество сбылось.

В 16-летнем возрасте блаженный Василий начал тернистый подвиг юродства. В лютый мороз и палящий летний зной ходил он обнаженный и босой по улицам Москвы. Странны были его поступки: то опрокинет лоток с калачами, то прольет кувшин с квасом. Рассерженные торговцы били блаженного, а он с радостью принимал побои и благодарил за них Бога. Затем обнаруживалось, что калачи были испечены из муки с вредными примесями, а квас был негодным. Таким образом, в действиях Блаженного открывался особый, поучительный смысл. Стало ясно, что Блаженный Василий – обличитель неправды, человек Божий; постепенно он стал пользоваться вниманием и почитанием.

Один купец начал строить на Покровке в Москве каменный храм, но трижды своды его обрушивались. Купец обратился за советом к блаженному, а тот направил его в Киев: «Найди там убогого Иоанна, он даст Тебе совет, как достроить Церковь». Приехав в Киев, купец разыскал Иоанна, который сидел в бедной хате и качал пустую люльку. «Кого ты качаешь?» – спросил купец. – «Родимую матушку, плачу неоплатный долг за рождение и воспитание». Тогда только купец вспомнил свою мать, которую выгнал из дома, и ему стало ясно, почему он никак не может достроить Церковь. Вернувшись в Москву, он возвратил мать домой, принес покаяние в содеянном поступке, испросил у нее прощение. После этого он благополучно завершил возведение храма.

Проповедуя милосердие, Блаженный Василий помогал прежде всего́ тем, кто стыдился просить милостыню, хотя крайне нуждался в ней. Был случай, когда он отдал богатые царские подарки купцу-иностранцу, который остался без средств к существованию, три дня ничего не ел, но не обращался за помощью.

Блаженный Василий сурово осуждал тех, кто подавал милостыню с корыстными целями, не из сострадания к бедности и несчастью, а в надежде легким путем привлечь благословение Божие на свои дела. Однажды Блаженный Василий увидел беса, который принял облик нищего. Он сидел у Пречистенских ворот и всем, кто подавал милостыню, оказывал немедленную помощь в делах. Блаженный разгадал козни лукавого и прогнал его.

Ради спасения ближних Блаженный Василий посещал и корчмы. Даже в самых падших людях он видел зерно добра, подкреплял их лаской и ободрял. Многие замечали, что когда святой проходил мимо дома, в котором безумно веселились и пьянствовали, то со слезами обнимал углы дома. Когда его спрашивали, что это значит, он отвечал: «Ангелы скорбные стоят у дома и сокрушаются о грехах людских, а я со слезами упрашивал их молить Господа об обращении грешников».

Очистив великими подвигами и молитвой свою душу, Блаженный Василии удостоился дара провидеть будущее и совершать чудотворения. В 1547 году он предсказал великий пожар Москвы; молитвой угасил пожар в Новгороде; однажды обличил царя Иоанна Грозного, что он во время богослужения был занят мыслями о постройке дворца на Воробьевых горах. Однажды сострадательный боярин в лютую зимнюю стужу просил блаженного Василия принять от него богатую лисью шубу. Блаженный, по обычаю, побежал по улице в шубе. Недобрые люди, увидев юродивого в этой шубе, решили обманом взять ее у него. Один из них лег на землю и притворился умершим. Приятели его стали просить блаженного подать что-нибудь на погребение бедняка. Вздохнув из глубины́ сердца об их лукавстве, блаженный Василий спросил: «Истинно ли мертв ваш товарищ и давно ли умер?» Те отвечали, что он скончался сию минуту. Блаженный отдал шубу со словами Псалмопевца: «Лукавнущие погребаются». Когда праведник отошел, обманщики обнаружили, что их товарищ действительно мертв.

Как повествует история Церкви, истинное свидетельство и от врагов приносится. Так, персидский корабль, на котором было множество народа, плыл по Каспийскому морю. Начался сильный шторм, волны заливали корабль, и не было надежды на спасение. Кормчий уже не правил кораблем, ибо утратил направление пути в бурной стихии. Вместе с персами на корабле находилось несколько русских православных христиан. Во время опасности они вспомнили о блаженном Василии и сказали плывшим с ними неверным: «Есть у нас на Руси в Москве блаженный Василий, который ходит по водам, и волны его слушают; он имеет великое дерзновение ко Христу Богу нашему и силен избавить от потопления корабль наш, погружаемый волнами, и спасти нас». Едва произнесли они эти слова, внезапно все увидели обнаженного мужа, стоявшего на воде, который взял корабль за руль и направил через бурные волны. Вскоре волны утихли, ветер прекратился, и все спаслись от предстоявшей погибели.

Возвратившиеся в свою землю персы рассказали своему правителю о бывшем чуде. Шах написал об этом царю Иоанну Грозному, и когда некоторые из спасенных персов прибыли в Москву по торговым делам, то встретили на улице города блаженного Василия и в нем узнали того самого мужа, который избавил их от потопления.

Несмотря на лишения и невзгоды, испытанные при жизни, блаженный Василий достиг глубокой старости. Скончался святой 2 августа 1557 года в возрасте 88 лет, 72 из которых провел в подвиге юродства. Митрополит Московский Макарий с сонмом духовенства совершил погребение великого угодника Божия. Тело его было погребено у Троицкого храма, что на рву, где в 1554 году был построен Покровский собор в память покорения Казани

Прославлен блаженный Василий Поместным Церковным Собором 2 августа 1588 года, по благословению Святейшего Патриарха Иова. В Покровском соборе был устроен придел во имя святого Василия Блаженного. Еще до прославления ему была написана служба соловецким старцем Мисаилом.

Много различных исцелений и чудес происходило у гроба блаженного Василия. Многие из них засвидетельствованы современниками. Православные москвичи с особенной духовной теплотой почитают память Василия Блаженного.

В описании облика блаженного Василия имеются подробности: «Наг весь, в руке посошок». Почитание его было столь сильным, что Покровский собор и пристроенный к нему придел и доны? не именуются храмом Василия Блаженного.

Вериги святого Василия Блаженного хранятся в Московской Духовной Академии.

Литература:

1. Словарь исторический о святых, прославленных в Российской Церкви. Изд. 2 -е, СПб., 1862.

2. Святой Блаженный Василий, Московский чудотворец. – ЖМП, 1977, № 8, с. 75 –79.

3. Ковалевский И., священник. Святые блаженные Василий и Иоанн, Христа ради юродивые, Московские чудотворцы. М., 1894.

* * *

2

слото́ю – ненастьем, сля́котью

3

та́влу – доску

4

вра́ски – порока

5

оступи́вшаго – окружившего, совратившего

6

то́чен – равен

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-09-06 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: