Sequence of Tenses (согласование времен)




При описании своих опытов исследователь может использовать различие во временах для разграничения между тем, что он предполагает, и тем, что он может предложить в качестве научно обоснованного факта.

Например:

Дойзи полагал, что на этиленовую двойную связь указывает легкая реакция эстрона с бромом, однако Марриан вскоре показал, что образованный продукт является не продуктом присоединения, а просто продуктом замещения в фенольном кольце. «Doisy thought that an ethylenic double bond was indicated by the ready reaction of oestrone with bromine, but Marrian soon showed that the substance formed is not an addition product but simply a product substitution in the phenolic ring».

Sequence of Tenses (согласование времен)

 

Если сказуемое главного предложения стоит в прошед­шем времени (Past Indefinite), то сказуемое дополнительного придаточного предложения согласуется во времени со ска­зуемым главного предложения, т. е. вместо настоящего вре­мени (Present) стоит прошедшее (Past), а вместо будущего вре­мени — так называемое «будущее в прошедшем» (Future in the Past, или Future Relative).

Следует обратить внимание на название Future in the Past — «бу­дущее в прошедшем». Естественно, что будущее не может быть в прошедшем. Речь идет о будущем, о котором говорилось в прошлом.

Формула: Future Relative: should или would + смысло­вой глагол в форме инфинитива без to.

В русском языке подобного согласования времен нет. По­этому при переводе надо помнить о наличии в английском языке согласования времен.

Вывод. Если глагол в главном предложении стоит в про­шедшем времени (Past Indefinite), то глагол придаточного предложения следует переводить настоящим временем, вме­сто прошедшего, и будущим временем, вместо Future Rela­tive.

She said that she was a student. Она сказала, что она сту­дентка (а не — была студенткой).

We knew that she would come. Мы знали, что она придет.

Примечание. В современном английском языке со­гласование времен часто не соблюдается. Например: It was found that the acid is a new product.

 

Настоящее время Прошедшее время
  Present Simple Past Simple
  Present Perfect Past Perfect
  Present Perfect Continuous Past Perfect Continuous
  Present Continuous Past Continuous
  Future Simple Future in-the-past
  Future Continuous Future Continuous in-the-past
  Future Perfect Future Perfect in-the-past
  Future Perfect Continuous Future Perfect Continuous in-the-past
Настоящее время Прошедшее время
Yesterday The day before/the previous day
Today That day
Tomorrow The following (next) day/a day later
The day before yesterday (позавчера) Two days before
The day after tomorrow (послезавтра) Two days later
Last week The week before/the previous day
Now Then
Next week The week after/the following week/a week later
Ago Before
This/these That\those
Here There

 

 

Verbs, nouns, verb phases, noun phrases

To use a language properly, it is important to know not only the names of things (nouns) but also the names for the actions that are associated with them (verbs): the actions are as important as the objects. Here is a list of the verbs connected with some important nouns:

 

evidence to invent a machine
to obtain knowledge design an instrument
information develop a process
  results modify a technique

to design plan make perform conduct carry out control time repeat an experiment to develop a theory a hypothesis
suggest
prove
validate
disprove
modify
discard
support
put forward
test

 

1. Complete the following sentences with the suitable verbs from the tables above in their correct forms.

1. A scientist must______ adequate evidence to ______ a theory.

2. We must _______ many experiments in order to ______ a new process.

3. If an experiment is not successful, we must ______ it.

4. An experiment must be carefully _____ if we want it to _____ a theory properly.

5. Technologists ______ new machines to increase production.

6. If a series of carefully ______ experiments dis____ hypothesis, we should ________ it.

7. Engineers ________ experiments to ________ information about the strength of materials.

8. When new instruments are _______, the scientist is able to _____ further experiments which frequently have the result of ____ ing or ______ ing well-established theories.



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2018-01-27 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: