Велича=ем тя=,/ святи=телю о=тче (имярек),/ и чти=м святу=ю па=мять твою=/ ты бо мо=лиши за на=с// Христа= Бо=га на=шего.
Мученику, исповеднику, безмезднику, юродивому
Велича=ем тя,/ святы=й му=чениче (имярек),/ и чти=м честна=я страда=ния твоя=,/ я=же за Христа=// претерпе=л еси=.
Преподобному
Ублажа=ем тя,/ преподо=бне о=тче (имярек),/ и чти=м святу=ю па=мять твою=,/ наста=вниче мона=хов// и собесе=дниче а=нгелов.
27
Диакон: Со страхом Божиим и верою приступите.
Лик: Благослове=н Гряды=й во Имя Госпо=дне, Бо=г Госпо=дь и яви=ся на=м*.
Иереи (и с ним все, желающие причаститься): Ве=рую, Го=споди, и испове=дую, яко Ты еси= вои=стинну Христо=с, Сы=н Бо=га Жива=го, прише=дый в мир гре=шныя спасти=, от ни=хже пе=рвый есмь аз. Еще= ве=рую, яко Сие= са=мое е=сть Пречи=стое Те=ло Твое=, и Сия= са=мая е=сть Честна=я Кро=вь Твоя=. Молю=ся у=бо Тебе=: поми=луй мя=, и прости= ми прегреше=ния моя=, во=льная и нево=льная, я=же сло=вом, я=же де=лом, я=же ве=дением и неве=дением; и сподо=би мя неосужде=нно причасти=тися Пречи=стых Твои=х Та=инств, во оставле=ние грехо=в и в жи=знь ве=чную. Аминь.
Ве=чери Твоея= Та=йныя дне=сь, Сы=не Бо=жий, прича=стника мя приими=; не бо враго=м Твои=м та=йну пове=м, ни лобза=ния Ти дам яко Иу=да, но яко разбо=йник испове=даю Тя: помяни= мя, Го=споди, во Ца=рствии Твое=м.
Да не в суд или во осужде=ние бу=дет мне причаще=ние Святы=х Твои=х Та=йн, Го=споди, но во исцеле=ние души= и те=ла.
(Диакон передает Святую Чашу священнику.)
Причащая мирян, иерей глаголет: Причаща=ется раб Божий (имярек) Честна=го и Свята=го Те=ла и Крове Го=спода и Бо=га и Спаса на=шего Иису=са Христа=, во оставле=ние грехо=в свои=х и в жи=знь ве=чную.
Лик (во время причащения): Те=ло Христо=во прими=те, Исто=чника безсме=ртнаго вкуси=те.**
28
По причащении мирян священник входит во святый алтарь, и поставляет Святыя Лары на престоле. Тогда диакон, прием дискос верху Святаго Потира, глаголет воскресные песни сия: «Воскресение Христово видевше...», и «Светися, светися, Новый Иерусалиме...», и «О Пасха велия и священнейшая Христе!..». По сем опускает в Потир частицы, вынутые из просфор, произнося:
Диакон: Отмый, Господи, грехи поминавшихся зде Кровию Твоею Честною, молитвами святых Твоих.
Священник, благословляя народ:
Иерей (возглашает): Спаси=, Бо=же, лю=ди Твоя= и благослови= достоя=ние Твое=.
И обращается священник ко Святей Трапезе
и кадит трижды, глаголя в себе:
Иерей; Вознесися на Небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя.
Лик: Ви=дехом Све=т Истинный,/ прия=хом Ду=ха Небе=снаго,/ обрето=хом ве=ру и=стинную,/ Неразде=льней Тро=ице покланя=емся:/ Та бо на=с спасла= е=сть.*
На Литургии Преждеосвященных Даров:
Хле=б Небе=сный и Ча=шу жи=зни вкуси=те и ви=дите, яко бла=г Госпо=дь. Аллилу=иа, аллилуиа, аллилу=иа
Иерей, обращаясь ко дверем. зря на люди, глаголет тайно: Благословен Бог наш.
Иерей (возглашает): Всегда=, ны=не и при=сно и во ве=ки веко=в.
И отходит священник ко Святому Предложению
и поставляет Чашу там.
Лик: Ами=нь. Да испо=лнятся уста= на=ша/ хвале=ния Твоего=, Го=споди,/ я=ко да пое=м сла=ву Твою=,/ я=ко сподо=бил еси= на=с причасти=тися/ Святы=м Твои=м/ Боже=ственным, Безсме=ртным и Животворя=щим Та=йнам;/ соблюди= на=с во Твое=й святы=ни,/ ве=сь де=нь поуча=тися пра=вде Твое=й./ Аллилу=иа, аллилу=иа, аллилу=иа.**
Диакон: Про=сти прии=мше Боже=ственных, Святы=х, Пречи=стых, Безсме=ртных, Небе=сных и Животворя=щих, Стра=шных Христо=вых Та=йн, досто=йно благодари=м Го=спода.
Лик: Го=споди, поми=луй.
Диакон: Заступи=, спаси=, поми=луй и сохрани= нас, Бо=же, Твое=ю благода=тию.
Лик: Го=споди, поми=луй.
Диакон: Де=нь ве=сь соверше=н, свя=т, ми=рен и безгре=шен испроси=вше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу= Бо=гу предади=м.
Лик: Тебе=, Го=споди.
Иерей же, согнув антиминс и прямо держа Евангелие,
творит над ним крест.
Иерей (возглашает): Яко Ты еси= Освяще=ние на=ше, и Тебе= славу возсыла=ем, Отцу= и Сы=ну и Свято=му Ду=ху, ны=не и при=сно и во ве=ки веко=в.
Лик: Ами=нь. Иерей: С миром изыдем.
Лик: О и=мени Госпо=дни.
Диакон: Го=споду помо=лимся.
Лик: Го=споди, поми=луй.
Молитва заамвонная
Иерей (стоя пред амвоном возглашает): Благословля=яй благословя=щия Тя=, Го=споди и освяща=й на Тя упова=ющия,спаси= лю=ди Твоя,= благослови= достоя=ние Твое=, исполне=ние Це=ркве Твоея= сохрани=, освяти= лю=бящия благоле=пие до=му Твоего=; Ты тех возпросла=ви Боже=ственною Твое=ю си=лою, и не оста=ви на=с, упова=ющих на Тя. Ми=р ми=рови Твоему= да=руй, Це=рквам Твои=м, свяще=нником, во=инству и все=м лю=дем Твои=м. Яко вся=кое дая=ние бла=го, и вся=к да=р соверше=н свы=ше есть, сходя=й от Тебе Отца= Све=тов; и Тебе= сла=ву, и благодаре=ние, и поклоне=ние возсыла=ем, Отцу= и Сы=ну и Свято=му Ду=ху, ны=не и при=сно и во ве=ки веко=в.
Лик: Аминь.
Бу=ди Имя Госпо=дне благослове=но отны=не и до ве=ка.* (Трижды)
Молитва перед потреблением Святых Даров в алтаре
Иерей: Исполнение закона и пророков, Сам Сый, Христе Боже наш, исполнивый все Отеческое смотре 30 ние, исполни радости и веселия сердца наша, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Псалом 33
Лик: Благословлю= Го=спода на вся=кое вре=мя,/ вы=ну хвала= Его= во усте=х мои=х./ О Го=споде похва=лится душа= моя=,/ да услы=шат кро=тции, и возвеселя=тся./ Возвели=чите Го=спода со мно=ю,/ и вознесе=м Имя Его= вку=пе./ Взыска=х Го=спода, и услы=ша мя=,/ и от все=х скорбе=й мои=х изба=ви мя=./ Приступи=те к Нему=, и просвети=теся,/ и ли=ца ва=ша не постыдя=тся./ Се=й ни=щий воззва=, и Госпо=дь услы=ша и,/ и от все=х скорбе=й его= спасе= и./ Ополчи=тся а=нгел Госпо=день о=крест боя=щихся Его=,/ и изба=вит и=х./ Вкуси=те и ви=дите, яко бла=г Госпо=дь:/ блаже=н му=ж, и=же упова=ет На=нь./ Бо=йтеся Го=спода, вси= святи=и Его=,/ я=ко не=сть лише=ния боя=щимся Его=./ Бога=тии обнища=ша и взалка=ша:/ взыска=ющии же Го=спода не лиша=тся вся=каго бла=га./ Прии=дите, чада, послу=шайте мене=,/ стра=ху Госпо=дню научу= ва=с. Кто есть челове=к, хотя=й живо=т,/ лю=бяй дни= ви=дети бла=ги? Удержи= язы=к тво=й от зла=,/ и устне= твои=, е=же не глаго=лати льсти=. Уклони=ся от зла, и сотвори= благо,/ взыщи= ми=ра, и пожени= и. Очи Госпо=дни на праведныя/ и у=ши Его= в моли=тву их. Лице= же Госпо=дне на творя=щия зла=я,/ е=же потреби=ти от земли= па=мять их. Воззва=ша пра=веднии, и Госпо=дь услы=ша их,/ и от все=х скорбе=й их изба=ви их. Бли=з Госпо=дь сокруше=нных се=рдцем,/ и смире=нныя ду=хом спасе=т. Мно=ги ско=рби пра=ведным,/ и от все=х их изба=вит я Госпо=дь. Храни=т Госпо=дь вся ко=сти их,/ ни еди=на от ни=х сокруши=тся. Сме=рть гре=шников люта=,/ и ненави=дящии пра=веднаго прегреша=т. Изба=вит Госпо=дь ду=ши ра=б Свои=х,/ и не прегреша=т вси упова=ющии на Него=.
31
Иерей: Благослове=ние Госпо=дне на ва=с, Того= благода=тию и человеколю=бием, всегда=, ны=не и при=сно и во ве=ки веко=в.
Лик: Аминь.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.*
Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй (Трижды). Благослови.
Иерей произносит отпуст (в воскресенье): Воскресы=й из ме=ртвых, Христо=с и=стинный Бо=г наш, моли=твами Пречи=стыя Своея= Ма=тере, святы=х сла=вных и всехва=льных апо=стол, и=же во святы=х отца= на=шего Иоа=нна, архиепи=скопа Константи=на града, Златоу=стаго, и свята=го (храма и святого, которого память в этот день), святы=х и пра=ведных Боготе=ц Иоаки=ма и Анны и все=х святы=х, поми=лует и спасе=т на=с, яко Бла=г и Человеколю=бец.
По обычаю перед отпустом священник берет с престола крест и после отпуста, осенив крестом народ и сам поцеловав его, дает крест для целования молящимся. Затем опять осеняет народ крестом и возвращается в алтарь.
Лик же многолетствует патриарха.
Многолетие
Лик: Вели=каго Господи=на и Отца= нашего Кири=лла,/ Святе=йшаго Патриа=рха Моско=вскаго и всея= Руси=,/ и Господи=на нашего Высокопреосвяще=ннейшаго или Преосвяще=ннейшего (имярек),/ митрополита (или архиепископа, епископа (имярек) ,/ Богохрани=мую страну= на=шу Российскую,/ настоя=теля, прихо=жан свята=го хра=ма сего=, и вся= правосла=вныя христианы=,\ Го=споди, сохрани= их на мно=гая ле=та.
По сем глаголются благодарственные молитвы
по Святом Причащении.
* Антифоны поются попеременно правым (1) и левым (2) ликами. Антифоны на Литургии бывают трех родов: праздничные, изобразительные и вседневные (будничные).
Праздничные антифоны поются в праздники Преображение, Воздвижения, Рождество Христово, Неделю ваий, на Пасху и во всю пасхальную седмицу, на Вознесение и в день Пятидесятницы (Святой Троицы). Зри в службах указанных праздников.
** В приходских храмах первый антифон часто исполняется в сокращении.
* «Блаженны» поются с тропарями из Октоиха, или Минеи, или Триоди.
* В праздники, вместо «воскресый из мертвых» поется по смыслу праздника. Зри в
Минеях и Триодях
* Прокимны праздничные печатаются в Апостоле, Служебнике, Ирмологионе, Типиконе, Октоихе, Минеях и Триодях. Прокимен произносит чтец, называя глас его, хор поет прокимен, чтец произносит стих, хор повторяет прокимен, чтец произносит первую половину прокимна, хор поет вторую половину его.
Когда бывает два прокимна, первый поется дважды, т.е. чтец: прокимен хор: прокимен, чтец: стих, хор: прокимен, затем чтец произносит второй прокимен, и хор поет его один раз.
* В Великий четверг поется «Вечери Твоея Таиныя...», в Великую субботу — «Да молчит всякая плоть......
* На литургии се. Василия Великого этот возглас начинается словами:
«Даде= святы=м Свои=м ученико=м и апо=столом, рек:».
* На литургии сз. Василия Великого этот возглас начинается словами:
«Даде= святы=м Свои=м ученико=м и апо=столом, рек:»
** В двунадесятые праздники и их попразднества вместо «Достойно...» поется припев и ирмос 9-й песни канона. (Зри в службах праздников.) В Великий Четверг: «Странствия Владычня...., в Великую Субботу: «Не рыдай, Мене, Мати...», в Неделю ваий: «Бог Господь...*.
* Стих, называемый причастен, поется во время причащения Святых Тайн священнослужителей. Любой причастен заканчивается троекратным "аллилуиа". Устав о пении причастных стихов находится в богослужебных книгах вместе с уставом о прокимнах и аллилуиариях, и за редким исключением подобен последним. Когда читается два Апостола, поется два причастна, однако "аллилуиа" поется только после второго. Праздничные причастны зри в службах праздников.
* В пасхальную седмицу поется "Христос воскресе...".
** В Великий четверг поется "Вечери Твоея тайныя..."; в пасхальную седмицу - "Христос воскресе..."
* Вместо "Видехом Свет Истинный..." от Пасхи до отдания поется "Христос воскресе из мертвых..."; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения; а Троицкую родительскую субботу — "Глубиною мудрости..." -
** В Великий четверг вместо "Да исполнятся..." поется "Вечери Твоея тайны»..."; в пасхальную седмицу — "Христос воскресе..."
* На пасхальной седмице поется "Христос воскресе..."
* На Пасху, в пасхальную седмицу и в отдание Пасхи вместо "Слава Тебе, Христе Боже..." священнослужители поют "Христос васкресе из мертвых, смертию смерть поправ", а лик заканчивает: "и сущим во гробех живот даровав".