Учебно-методическое и информационное обеспечение дисциплины




УЧЕБНЫЕ МАТЕРИАЛЫ

Для студентов заочной формы обучения

 

по дисциплине «Иностранный (английский) язык»

 

 

для направления подготовки 190109.65

Наземные транспортно-технологические средства

 

 

Общая трудоемкость дисциплины (модуля)

 

Виды занятий Распределение по семестрам Всего часов
семестр   2 семестр  
       
Общая трудоемкость      
Аудиторные занятия, в т.ч.:      
лекционные (ЛК) - - -
практические (семинарские) (ПЗ, СЗ)      
лабораторные (ЛР) - - -
Самостоятельная работа студентов (СРС)      
Форма текущего контроля в семестре* зачет    
Курсовая работа (курсовой проект) (КР, КП) - - -

 

 


Краткое содержание курса

Модуль Контролируемые разделы (темы) дисциплины Наименование оценочного средства
1. 1.1-1.5 Контрольная работа №1 Тексты для чтения и перевода: 1.Higher Schools in Russia; 2. Our University; 3. Higher Education in Great Britain; 4. Higher Education in The United States; 5. Russia; 6. Great Britain.
2. 2.1-2.5 Контрольная работа №2 Тексты для чтения и перевода: 1. The History of Land Transport; 2. The Wheel, Steam carriages and Railways; 3. The Early Days of the Automobile. 4. Cars: Passion or Problem?

 

Форма текущего контроля

Контрольные работы

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ № 1

 

ВЫПОЛНЕНИЕ КОНТРОЛЬНЫХ ЗАДАНИЙ И ОФОРМЛЕНИЕ КОНТРОЛЬНЫХ РАБОТ

Каждое контрольное задание пред­лагается в пяти вариантах. Вы должны выполнить один из пяти вариантов в соответствии с последними цифрами сту­денческого шифра: студенты, шифр которых оканчивается на 1 или 2, выполняют вариант № 1; на 3 или 4 - № 2; на 5 или 6 - № 3; на 7 или 8 — №4; на 9 или 0 - № 5. Выполнять письменные контрольные работы следу­ет в отдельной тетради. На обложке тетради напишите свою фамилию, шифр, предмет, номер контрольной работы.

Контрольные работы должны выполняться черни­лами, аккуратно, четким почерком. При выполнении кон­трольной работы оставляйте в тетради широкие поля для замечаний, объяснений и методических указаний рецен­зента.

Левая страница Правая страница
Поля Английский текст Русский текст Поля
   
   
       

Материал контрольной работы следует располагать в тетради по следующему образцу.

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1

Чтобы правильно выполнить задание 1, необходимо ус­воить следующие разделы курса:

1.Существительные. Множественное число существительных. Притяжательный падеж. Существительное в функции определения.

2. Прилагательные. Степени сравнения.

3.Числительные.

4. Местоимения.

5. Present, Past, Future Indefinite.

6. Глаголы to be, to have в Present, Past, Future Indefinite.

7. Повелительное наклонение.

8. Оборот there + be.

 

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ 1 (К УПР. 1)

The students attend lectures and seminars on History Студенты посещают лекции и семинары по истории  
Lectures – множественное число от существительного а lecture лекция  
He lectures on political economy. Он читает лекции по политической экономии  
Lectures – 3–е лицо единственного числа от глагола to lecture в Present Indefinite  
My brother’s son is a student. Сын моего брата – студент.  
Слово brother’s – форма притяжательного падежа существительного

 

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ 2 (К УПР. IV)

Lomonosov founded the first Russian University in Moscow. Ломоносов основал первый русский университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

 

ВАРИАНТ 1

 

I. Перепишите следующие предложения. Переведите предложения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени суще­ствительного (см. образец выполнения 1).

1. The "Big Ben" clock weighs 13.5 tons.

2. Most of London's places of interest are situated to the north of the river Thames.

3. Hyde Park covers 360 acres.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на рус­ский язык определений, выраженных именем существи­тельным.

1. The bus stop is not far from here.

2. Several Moscow University physicists work at this problem.

3. There are only daylight lamps in this room.

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на рус­ский язык.

1. One of the most famous buildings in England is St. Paul's Cathedral.

2. This room is smaller than that one.

3. The longer is the night, the shorter is the day.

IV. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив; переведите предложения на русский язык (см. обра­зец выполнения 2).

1. This student first came to Moscow in 1995.

2. The Port of London is to the east of the City.

3. In a few days she will leave for Irkutsk.

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 6-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите 1,2,4 и 6-й абзацы.

LET ME INTRODUCE MYSELF

1. Let me introduce myself. My name is Vera. My surname or last name is Petrova. I was born on the 14th of March in Krasnokamensk. It is the city in the south of Chita Region.

2. There are five people in our family. My father’s name is Leonid Ivanovich. He is 47. He is an engineer at the machine-building plant. He is always very busy. He has very little free time. My mother’s name is Olga Petrovna. She is 40. She works as a lab assistant at the Research Institute. I am not very tall. My hair is short and fair. I have a straight nose, an oval face and dark eyes.

3. My sister’s name is Masha. She is 14 years old. She is a schoolgirl. Masha is in the 9th form. She studies well. She goes in for sport. She plays basketball. My grandmother lives with us. She is very kind. Our family is very friendly, we have many relatives and friends.

4. I have finished a secondary school. I did well in all the subjects, but my favourite subjects at school were Mathematics and Physics. Now I am a first year student of Chita State University. I study at the Institute of Construction and Ecology, at the Road Construction Department. I think that roads are very important in our life. I will always have an interesting job. I like Mathematics, History and other subjects. I am fond of Russian.

5. I like reading books. I often listen to music. I like jazz. I collect compact discs of my favourite groups and singers.

6. My best friend’s name is Ann. Her hobby is swimming. She goes to the swimming-pool twice a week. She collects stamps and enjoys watching TV and video. We have much in common. We talk for hours about politics, love and other things. We discuss films, television programmes, books.

VI. Прочитайте 4-й абзац и ответьте письменно на вопрос:

Where do you study?

 

ВАРИАНТ 2

I. Перепишите следующие предложения. Переведите предло-жения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени суще­ствительного (см. образец выполнения 1).

1. Tallinn exports a great variety of goods.

2. Last month my friend read a very interesting book on Tallinn's history.

3. The inhabitants of Tallinn are fond of their city.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на рус­ский язык определений, выраженных именем существи­тельным.

1. This is the building of the Tallinn City Soviet.

2. Teams of figure skaters and ice-hockey players undergo intensive training at the Sports Centre of Tallinn.

3. The students of our group will go to the State History Museum tomorrow.

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1. Kadriorg is one of the most favourite parks of the Tallinners.

2. The more I thought of that plan, the less I liked it.

3. Your translation is better than mine.

IV. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив: переведите предложения на русский язык (см. обра­зец выполнения 2).

1. One of Tallinn's farmacies functions for more than 550 years.

2. The construction of the Tallinn Town Hall began in the first decades of the 14th century.

3. In two years my brother will become an engineer.

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 6-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите 2,3, 4 и 6-й абзацы.

MY FRIEND’S FAMILY

1. My friend’s name is Ann. Her surname is Popova. She was born on the 15th of May in Chita. She is 18.

2. She is a first year student of Chita State University. There are seven Institutes at the University She studies at the Institute of Construction and Ecology. The Institute has 17 classrooms and 9 laboratories. At the Institute the students specialize in Building Construction, Road Building (construction, maintenance and repair), Real Estate Management and Environmental Protection (land, water and air pollution and protection and other ecological problems).

3. The University has a five - year course of studies. Ann studies Mathematics, Physics, Chemistry, English and a number of other subjects. She likes History, Physics and other subjects. She is fond of English. She takes examinations twice a year. During the terms she attends lectures, carries out laboratory tests in the well - equipped laboratories and does practical work.

4. She has a mother and a father. But she has neither a sister nor a brother. There are three people in her family. Her father’s name is Ivan Petrovich. He is an economist at the Construction firm. Her mother’s name is Nina Alexandrovna. She works as a computer programmer. Her family is very friendly, they have many relatives and friends.

5. Ann is short. Her hair is long and dark. She has a straight nose and blue eyes.

6. Her hobby is swimming. She goes to the swimming-pool twice a week. She collects stamps and enjoys watching TV and video. She likes reading books. She plays the piano and she often listens to music.

Notes: pianoпианино neither … nor ни… ни…

VI. Прочитайте 4-й абзац и ответьте письменно на вопрос: Has she a sister?

ВАРИАНТ 3

I. Перепишите следующие предложения. Переведите предложения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени сущес­твительного (см. образец выполнения 1).

1. The lecturer gave several examples of the Sevastopol scientists' international ties.

2. The foundation of Sevastopol dates back to 1783.

3. The author mentions this phenomenon in his article.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существитель­ным.

1. His father was one of the leaders of the partisan movement during World War II.

2. The reporter spoke about the fulfilment of the Food Programme in the region.

3. Not long ago our family moved into a large three-room flat.

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык

1. The more I studied the English language, the more I liked it.

2. My friend is one of the best students of our group.

3. This room is smaller than that one.

IV.Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив; переведите предложения на русский язык (см. обра­зец выполнения 2)

1. The dean will come here later.

2. The student made no mistakes in his translation.

3. Plasma is the fourth state of matter.

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 4-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите 2, 3 и 4-й абзацы текста

 

MY WORKING DAY

1. I am a first-year student. I study at Chita State University, at the Institute of Construction and Ecology. My parents live in Krasnokamensk. I rent a flat.

2. My classes at the University begin at 8:30. So I have to get up early. In the morning I turn on the radio and do my morning exercises. I don’t take a bath because I don’t have enough time for it. So I take a shower. After that I get dressed. I brush my hair and put on a light make up. Then I have breakfast. I eat eggs or a cheese sandwich and drink a cup of tea. I listen to the latest news on the radio during my breakfast. I leave home at 8 o’clock and walk to the nearest bus stop. I live not far from the University and it usually takes me about fifteen minutes to get there by bus.

3. We have lectures and practical hours in different subjects every day. As a rule I have three or four classes a day. I don’t miss my classes because I want to pass my exams successfully. During the day we have several short breaks that last for ten minutes. At 13:30 we have lunch in the canteen. Sometimes I stay at the University till 5 o’clock in the evening because I have to go to the library to get ready for my practical classes or to write a report. I look through journals, read articles and books and prepare for my next day’s classes.

4. At English classes we usually read, write or speak English. We answer the teacher’s questions, do various exercises and ask questions. As a rule I have no free time on week-days. Usually I come home at 5 o’clock. I have supper, drink coffee or tea and then prepare my homework. I like to read something or listen to some music. In the evening I sometimes go for a walk, visit my friends or watch TV. I prefer old comedies, soap-operas or films about different countries. At about 11 at night I go to bed.

VI. Прочитайте 4-й абзац и ответьте письменно на вопрос: What do you do in the evening?

ВАРИАНТ 4

I.Перепишите следующие предложения. Переведите предложения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени сущес­твительного (см. образец выполнения 1)

1. The doors of the Volgograd Young People's Theatre are al­ways open to children of school age.

1. Both Russian and foreign artists take part in the perfor­mances of the Volgograd circus.

2. The first mention of the city on the Volga dates back to 1589.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на рус­ский язык определений, выраженных именем существи­тельным

1. During its four-century-old history the city experienced sev­eral dramatic events.

2. Volgograd is now a five-sea port.

3. The 40-meter-high arch which is the entrance to the Volga-Don Navigation Canal rises in the south of Volgograd.

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык

1. The Volga Hydro-Electric Power Station is the biggest in Europe.

2. The more experiments we carry out, the more data we ob­tain.

3. Volgograd is one of the most beautiful cities of Russia.

IV. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив; переведите предложения на русский язык (см. обра­зец выполнения 2)

1. Volgograd rose from its ashes more beautiful than before.

2. The entire country took part in the restoration of the hero-city.

3. The beautiful modern city of Volgograd is the best monu­ment to the heroes who defended the city on the Volga during the Great Patriotic War.

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 6-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите их.

 

MY FRIEND’S WORKING DAY

1. Ann is a second-year student. She studies at Chita State University, at the Power Engineering Institute. Her parents live in Chita. Her classes at the University begin at 8:30. So she has to get up early. Her alarm clock wakes her up at 7 o’clock. She has breakfast. Then she puts her books, pens, pencils, copy-books and other things into her bag. She leaves home for the University at 8 o’clock and walks to the nearest bus stop. She lives not far from the University and it usually takes her about fifteen minutes to get there by trolley-bus. She is never late, she always comes in time.

2. As a rule she has three or four pairs a day with 10 minutes breaks between them. For example, she has English, Russian, Mathematics and Physical Training today. There is also an hour’s break for dinner.

3. At English classes they usually read, write or speak English. They answer the teacher’s questions, do various exercises and ask questions. They have to read texts, books and articles from journals in English. Ann often speaks English with her friends. To master the language they have to practice much every day.

4. As a rule she has no free time on week-days. Usually she comes home at 3:30 and has dinner and some rest. Then she does her homework. It usually takes her three hours. She likes to learn oral subjects, but she doesn’t like written exercises.

4. She has supper at 7 o’clock in the evening. She likes to read something or listens to some music. In the evening she sometimes goes for a walk, visits her friends or watches TV. She prefers documentary films and films about different countries. At about 11 o’clock she goes to bed.

  alarm clock будильник practiceпрактиковаться Physical Training физкультура power engineering энергетика

V. Прочитайте 4-й абзац и ответьте письменно на вопрос:

How much time does it take her to do homework?

ВАРИАНТ 5

I. Перепишите следующие предложения. Переведите предложения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени сущес­твительного (см. образец выполнения 1)

1. The Novopolotsk chemical works produces polyethylene and nitron.

2. A well-known scientist works at this plant.

3. The workers' hostel is within 20 minutes' walk from the plant.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именами существитель­ными

1. Novopolotsk is a young people town.

2. We have a large State library in our city.

3. The scientists developed new synthetic rubber products.

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык

1. Automatic devices make labour safer and easier.

2. The average age of the Novopolotsk inhabitants is the youngest in Byelorussia.

3. The more often you visit St. Petersburg, the more you like it.

IV. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив; переведите предложения на русский язык The Novopolotsk Polytechnical Institute is more than ten years old.

1. Novopolotsk came into existence as a town of chemistry.

2. The young town of Byelorussian oil chemists grows from day to day.

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 5-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите 2, 3, 4 и 5-й абзацы.

 

MY FRIEND’S DAY OFF

1. Kate is my best friend. I know her from childhood. We studied at school together. Kate is a second-year student. She studies at Chita State University, at the Power Engineering Institute. But she doesn’t go to the University on Sundays.

2. She can get up at 8 or 9 o’clock. It is not so early as she has to get up during the week. She makes her bed, turns on the radio and does her morning exercises. Then she goes to the bathroom where she washes herself. After that she dresses, goes to the kitchen and has breakfast. She has a ham sandwich and drinks a glass of juice. She listens to some music during her breakfast. After breakfast her father and she go to the shops and buy all they need. They buy bread, sugar, milk, fruits and vegetables.

3. Then she does her homework. It usually takes her three hours. She likes to learn oral subjects, but she doesn’t like written exercises.

4. On Sundays they usually have dinner at two o’clock. They have got meat or fish, roast potatoes, some fruit, drink coffee or tea with a cake. Then Kate has some rest. She goes for a walk with her friends or goes to the park. Sometimes she goes to the museum or to the exhibition.

5. She has supper at 7 o’clock in the evening. She tries to spend her free time usefully. After supper she reads books, newspapers or magazines, plays chess or watches TV. She prefers documentary films and films about different countries. Sometimes she goes to the theatre on Sunday. At about 11 o’clock she goes to bed.

V. Прочитайте 5-й абзац и ответьте письменно на вопрос: What films does she prefer?

 

Зачет

К зачету допускаются студенты, выполнившие контрольную работу № 1

(контрольная работа выполняется письменно и защищается в устной форме) и сдавшие тексты учебника или учебных пособий по английскому языку (устная форма ответа) по профилю вуза в объеме 5 с. за каждый семестр.

Для получения зачета студент должен уметь прочитать со словарем незнакомый текст на англий­ском языке, содержащий изученный грамматический материал.

Форма проверки — письменный перевод. Норма перевода — 600-800 печатных знаков в час пись­менно со словарем на бумажном носителе.

Экзамен

К экзамену по английскому языку допускаются студенты, имеющие зачет за I семестр, выполнившие письменную контрольную работу № 2 и сдавшие учебный материал по чтению (устная форма ответа) за 2 семестр в объеме 5 с.

На экзамене по английскому языку проверяются уме­ния: читать со словарем текст по специальности вуза.

Форма проверки понимания — письменный перевод. Норма перевода - 1000 печатных знаков в час письмен­но со словарем на бумажном носителе.

Учебно-методическое и информационное обеспечение дисциплины

Основная литература

1) Английский язык для инженеров: Учеб./Т.Ю. Полякова, Е.В. Синявская.- М.: Высш. Шк., 2009.-463 с.

2) Motor transport: Учеб. пособ. / Л.В.Галыгина.- Чита: РИК ЧитГУ, 2010.- 138 с.

3) Галыгина Л.В. Курс английского языка: учеб. Пособие/ Л.В. Галыгина, С.Е. Каплина. – Чита: ЗабГУ, 2012.-180 с.

4) Шевцова Г.В. Английский язык для профиля «Автомобили и автомобильное хозяйство»: учебник/ Москва: Академия, 2012.

Дополнительная литература

5) Русско-английский, англо-русский словарь / Г.В,Бочарова [и др.] – М.: Велби, 2009. – 816 с.

6) Шпаловский В.Ф., Шпаловская И.В. Англо-русский словарь для каждого/ Москва: Центрополиграф, 2014.- 520 с.

7) Цветкова Т.К. English Grammar Practice: учеб. Пособие/ Москва: Проспект, 2009.- 160 с.

8) Железнякова Г.А. Английский язык: учеб. Пособие для студентов-заочников / Чита: ЧитГУ, 2008.-54 с.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-03-31 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: