Professor Mattias Desmet




Психологические уловки, которые заставляют людей ДОБРОВОЛЬНО отказываться от своей свободы с профессором Маттиасом Десметом

 

https://covidvaccinesideeffects.com/mattias-desmet-on-mass-formation-psychosis/

COVID-19

Mattias Desmet on Mass Formation Psychosis

Январь 14, 2022

https://www.youtube.com/watch?v=IqPJiM5Ir3A

Psychological Tricks That Make People WILLINGLY Give Up Their Freedom W/ Prof. Mattias Desmet

Психологические уловки, которые заставляют людей ДОБРОВОЛЬНО отказываться от своей свободы с профессором Маттиасом Десметом

After the Joe Rogan / Robert Malone interview, many people are wondering what Mass Formation Psychosis is. This interview, titled “ Are we being hypnotized? The Phenomenon of Mass Formation ” with Aubrey Marcus and Professor Mattias Desmet is worth listening to no matter what side of the fence you are on when it comes to COVID-19, vaccines, etc. In it, Desmet explains that mass formation is essentially a group hypnosis (group think) that emerges in society when four conditions are met:

1. Lack of social bond [see 11:51 mark]

2. People experience life as meaningless or senseless [14:01]

3. Free floating anxiety and free floating psychological discontent [15:22]

4. Free floating frustration and aggression [17:17]

Desmet explains that all four of these conditions are currently being met, putting the majority of the population in a mental state that allows them to be essentially hypnotized.

So all this free floating anxiety is attached to, connected to, the object of anxiety indicated in the narrative. And there is a huge willingness to participate in the strategy to deal with this object of anxiety because in this way, people feel that they can control their anxiety and their psychological discontent better. So all this anxiety connects to the subject of anxiety, and there is a huge willingness to participate in the strategy and that leads up to something very specific. People suddenly feel connected again in a heroic struggle with the object of anxiety. So a new kind of solidarity, a new kind of social bond and a new kind of meaning emerges in society. And that’s the reason why people follow the narrative, why people buy into the narrative and why they are willing to participate in this strategy.

Professor Mattias Desmet

For those that prefer to read instead of watch, you can find the full transcript below. It include timestamps in case you want to jump to a specific part of the video embedded below. The interview is over 1 hour an 20 minutes long in total.

Analyzing the text of the transcript, here are the most common keywords/topics discussed:

Topic Count
mass formation  
anxiety  
hypnosis  
group  
society  
masses  
social bond  
psychological process  
soviet union  
totalitarian state  
corona measures  
classical dictatorship  
collateral damage  
mass media  
gustave le bon  
nazi germany  
dissident voices  
hannah arendt  
solomon ash  
joe rogan  
psychological level  
condition number  
psychological discontent  
mental representation  
anxiety disorders  
social isolation  
classical dictatorships  
dissonant voices  
party members  
unconscious process  
social media  
bullshit jobs  
mental state  
sebastian junger  
book tribe  
wonderful example  
witch hunts  
external threat  
totalitarian states  

 

https://www.youtube.com/watch?v=IqPJiM5Ir3A

Psychological Tricks That Make People WILLINGLY Give Up Their Freedom W/ Prof. Mattias Desmet| AMP

 

Психологические уловки, которые заставляют людей ДОБРОВОЛЬНО отказываться от своей свободы с профессором Маттиасом Десметом

Какие условия в любом обществе заставят людей добровольно пожертвовать своими свободами? Маттиас Десмет много изучал и читал лекции по феномену, называемому формированием масс. Он является профессором клинической психологии Гентского университета и имеет степень магистра статистики. Заметив некоторые аномалии в статистическом анализе, проведенном во время пандемии, он был обеспокоен консенсусом. Он присоединился ко мне сегодня, чтобы обсудить свой опыт в феномене, называемом «массовым формированием», типе коллективного гипноза, необходимого для подъема тоталитарных режимов. Он дает пошаговую формулу для того, чтобы этот коллективный психоз закрепился, и как это связано с нашей текущей ситуацией. Он предостерегает от опасностей нашего нынешнего социального ландшафта и предлагает решения как индивидуально, так и коллективно, чтобы предотвратить добровольное жертвование нашими свободами.

What are the conditions in any society that will cause a people to willingly sacrifice their freedoms? Mattias Desmet has studied and lectured extensively on this phenomenon called mass formation. He is a professor of clinical psychology at Ghent University has and holds a masters degree in statistics. After noticing some anomalies in the statistical analyses conducted during the pandemic, he became concerned by the consensus narrative. He joined me today to discuss his expertise in a phenomenon called ‘mass formation’, a type of collective hypnosis essential for the rise of totalitarian regimes. He provides the step by step formula for this collective psychosis to take hold and how this relates to our current situation. He cautions against the dangers of our current societal landscape and offers solutions both individually and collectively to prevent the willing sacrifice of our freedoms.

00:00- Intro

1:22- Statistics not adding up

3:30- Psychological Dynamics

9:50- Mass formation

17:45- Something very specific can happen under these conditions

25:10- 19th century mass formation

31:55- Mentacide

37:27- Asch experiment

41:35- Dangers of our current landscape

47:42- You need mass media for mass formation

53:53- A Third Way

58:49- Mechanism of totalitarianism

1:05:10- The importance of parallel structures

1:19:13- Consequences of speaking out?

00:00- Интро

1:22- Статистика не сходится

3:30- Психологическая динамика

9:50- Массовый строй

17:45- В этих условиях может произойти что-то очень конкретное

25:10- массовый строй 19 века

31:55- Ментацид

37:27- Эксперимент Аша

41:35- Опасности нашего нынешнего ландшафта

47:42- Вам нужны СМИ для массового формирования

53:53- Третий путь

58:49- Механизм тоталитаризма

1:05:10- Важность параллельных структур

1:19:13- Последствия высказывания?

 


 

Speaker Time Dialogue

Aubrey Marcus 1:02 Mattias, thanks for coming on the show.

Mattias Desmet 1:05 Welcome.

Aubrey Marcus 1:07 So I’d love to start with a little explanation of your background and where you’re coming from and where you’ve gotten your education and some of your credentials to talk about what we’re about to talk about.

Я хотел бы начать с небольшого объяснения вашего происхождения, откуда вы родом, где вы получили образование и некоторые ваши рекомендации, чтобы поговорить о том, о чем мы собираемся поговорить.

Mattias Desmet 1:22 That’s great. Yes. So actually I am a professor in clinical psychology, and I lecture at Ghent University in Belgium. And also I have a double degree. Actually, I have a degree in psychology, but also I also got a master in statistics, meaning that I could take two different angles or two perspectives on this crisis, actually.

Это здорово. Да. Так что на самом деле я профессор клинической психологии и читаю лекции в Гентском университете в Бельгии. А еще у меня двойное высшее образование. На самом деле, у меня есть степень по психологии, но также я получил степень магистра статистики, что означает, что я мог бы рассматривать этот кризис с двух разных точек зрения или с двух точек зрения.

Aubrey Marcus 1:49 Yeah. And that’s kind of where things started for you, because with your background and statistics, you started noticing that there was models that were being projected out into the world and then the models were not making sense pretty quickly. So tell us how that got into your mind as far as taking a look at things and thinking something’s not quite right here.

Да. И вот тут-то все и началось для вас, потому что с вашим опытом и статистикой вы начали замечать, что существуют модели, которые проецируются в мир, а затем модели довольно быстро теряют смысл. Итак, расскажите нам, как это пришло вам в голову, когда вы взглянули на вещи и подумали, что здесь что-то не совсем правильно.

Mattias Desmet 2:14 Yes. So indeed, in the beginning of the crisis. So, around the end of February 2021, I took the perspective of a statistician. Indeed, I started to study some numbers and some figures and some mortality rates, the infection fatality rate, the case fatality rate, stuff like that. And I immediately got the impression that most statistical models overestimated the dangerousness of the virus. And by the end of 2020, in my opinion, by the end of May 2020, this was proven beyond doubt, I think, because the models that were used around which the Corona measures were based worldwide predicted, so those were the models of Imperial College in London, these models predicted that in a country such as Sweden, about 80,000 people would die by the end of May 2020 if the country did not go into lockdown. And the country did not go into lockdown and only 6,000 people died, which means about 13 times less than was predicted. So the predictions of Imperial College were completely off, actually. And the strangest thing was for me that at that moment, the Corona measures, the people in charge, always claimed that they relied on mathematical modeling and science, actually. But when it was proven beyond doubt that the initial models were completely wrong, the measures continued. The Corona measures continued as if nothing was wrong, as if the models were right. So for me, it was a strong sign that there were things going on at a psychological level that were really powerful. Besides other things. Of course, something that also struck me at the beginning of the crisis was that political leaders never seem to have taken into account the collateral damage caused by the measures. In my opinion, if you take measures against the virus, the first thing that you would consider is whether the measures you take, for instance, the lockdowns, will not claim more victims than the virus could claim. That was exactly, so like in the beginning of the crisis, Institutions such as the United Nations warned us immediately that there could be more people dying from hunger, from starvation in developing countries, then there could possibly die from the virus if no measures were taken at all. So it shows immediately that actually the remedy could be far worse than the disease in this case and also that in one way or another, nobody seemed really able to take into account both the victims that could be claimed by the virus on the one hand, and the collateral damage caused by the Corona measures. Never during this crisis…we saw one mathematical model that calculated both the number of victims that could die from the virus and the collateral damage of the measures never happened.

Да. Так действительно было в начале кризиса. Итак, примерно в конце февраля 2021 года я встал на точку зрения статистика. Действительно, я начал изучать некоторые цифры, некоторые цифры и некоторые показатели смертности, уровень смертности от инфекций, уровень смертности от случаев заболевания и тому подобное. И у меня сразу же сложилось впечатление, что большинство статистических моделей переоценивают опасность вируса. И к концу 2020 года, на мой взгляд, к концу мая 2020 года, это было доказано вне всяких сомнений, я думаю, потому что модели, которые использовались, на основе которых были основаны измерения короны во всем мире, предсказывали, так что это были модели Имперского колледжа в Лондоне, эти модели предсказали, что в течение В такой стране, как Швеция, к концу мая 2020 года погибло бы около 80 000 человек, если бы страна не была введена карантин. И страна не была введена в карантин, и погибло всего 6000 человек, что означает примерно в 13 раз меньше, чем прогнозировалось. Так что предсказания Имперского колледжа на самом деле оказались совершенно неверными. И самым странным для меня было то, что в тот момент ответственные за измерения Короны люди всегда утверждали, что на самом деле они полагаются на математическое моделирование и науку. Но когда было неоспоримо доказано, что первоначальные модели были совершенно неправильными, меры были продолжены. Измерения короны продолжались, как будто ничего не случилось, как будто модели были правильными. Так что для меня это был сильный признак того, что на психологическом уровне происходили действительно мощные события. Помимо всего прочего. Конечно, что-то, что также поразило меня в начале кризиса, заключалось в том, что политические лидеры, похоже, никогда не принимали во внимание сопутствующий ущерб, причиненный этими мерами. На мой взгляд, если вы принимаете меры против вируса, первое, что вы должны рассмотреть, - это то, не приведут ли принимаемые вами меры, например, карантин, к большему числу жертв, чем может привести вирус. Это было именно так, поэтому, как и в начале кризиса, такие учреждения, как Организация Объединенных Наций, сразу предупредили нас, что от голода, от голода в развивающихся странах может умирать больше людей, чем от вируса, если вообще не будут приняты какие-либо меры. Таким образом, это сразу показывает, что на самом деле лекарство может быть намного хуже, чем болезнь в данном случае, а также что, так или иначе, никто, казалось, действительно не мог принять во внимание как жертвы, которые могут быть унесены вирусом, с одной стороны, так и сопутствующий ущерб, вызванный мерами коронавируса. Никогда во время этого кризиса... мы не видели ни одной математической модели, которая рассчитывала бы как количество жертв, которые могут умереть от вируса, так и сопутствующий ущерб от принятых мер.

Aubrey Marcus 6:14 And it’s such a basic thing that you would do if you’re acting in good faith and you want to do the best thing for the world, the best thing for the country. You look at all different options and you assess risk and reward for all different options and you make a logical decision. It’s just the most obvious thing to do. This is not like, wow, what an amazing idea. How did you come up with that? That’s incredible.

И это такая простая вещь, которую вы бы сделали, если бы действовали добросовестно и хотели сделать лучшее для мира, лучшее для страны. Вы рассматриваете все различные варианты, оцениваете риск и вознаграждение для всех различных вариантов и принимаете логичное решение. Это просто самая очевидная вещь, которую нужно сделать. Это не похоже на "вау, какая потрясающая идея". Как тебе это пришло в голову? Это невероятно.

Mattias Desmet 6:40 It’s obvious that you basic consideration someone can do in this situation, yes? And it never happened. So in one way or another, it showed how that the attention of the entire world was so narrow that it was focused so much on one risk or one danger, the coronavirus itself. That to me, it seemed as if from then on, from the end of May 2020, I really switched perspectives. I really had a feeling that I should try to understand what was happening at the psychological level. What made that the attention of people was so narrowly focused on the coronavirus.

Очевидно, что вы основное соображение, которое кто-то может сделать в этой ситуации, да? И этого так и не произошло. Так или иначе, это показало, что внимание всего мира было настолько узким, что оно было сосредоточено на одном риске или одной опасности - самом коронавирусе. Что мне показалось, будто с тех пор, с конца мая 2020 года, я действительно поменял точку зрения. У меня действительно было ощущение, что я должен попытаться понять, что происходит на психологическом уровне. Что привело к тому, что внимание людей было так узко сосредоточено на коронавирусе.

Aubrey Marcus 7:34 This was something that was very difficult for me, and this is a very complex situation, and it’s hard to know what exactly the right thing to do is, but the fact that people weren’t considering all of these other tangential and secondary effects of all of the measures being taken, and not only that, but the opportunity cost of the money that was being spent to support the lockdowns and the closing of businesses. I mean, the US alone has produced trillions of dollars of excess capital. And if you look at statistics of estimates from different worldwide organizations, okay. What would it cost to create sustainable food supplies for the entire world and world hunger? It’s like 300 billion somewhere around there. What would it cost to get clean sanitary water for everybody who’s dying of parasites with a bloated belly? Okay, that’s maybe 150,000,000,000. Maybe it’s double. That doesn’t matter. It’s less than one stimulus check. And all of a sudden, we ended world hunger. We provided clean water for the world, and then we can start looking at other things.

Это было то, что было очень трудным для меня, и это очень сложная ситуация, и трудно понять, что именно нужно сделать правильно, но тот факт, что люди не учитывали все эти другие побочные и побочные эффекты всех принимаемых мер, и не только это, но альтернативные издержки денег, которые тратились на поддержку карантина и закрытия предприятий. Я имею в виду, что только в США было произведено избыточного капитала на триллионы долларов. И если вы посмотрите на статистику оценок от разных мировых организаций, то все в порядке. Во что обойдется создание устойчивых запасов продовольствия для всего мира и борьба с мировым голодом? Это где-то около 300 миллиардов долларов. Сколько будет стоить получить чистую санитарную воду для всех, кто умирает от паразитов с раздутым животом? Ладно, это, может быть, 150 000 000 000. Может быть, он двойной. Это не имеет значения. Это меньше, чем одна проверка стимула. И внезапно мы покончили с голодом во всем мире. Мы обеспечили мир чистой водой, а затем мы можем начать смотреть на другие вещи.

Aubrey Marcus 8:34 Okay.

Aubrey Marcus 8:35 Let’s improve education. Let’s improve all of these other qualities that ultimately downstream lead to the degradation of society, poor education, poor support, poor nutrition, lack of support for families and domestic abuse. And all of these centers. There’s so much that could have been done with the money. So there’s not only the direct cost, which is the suicidality that goes from lack of meaning and lack of purpose and people taking their jobs and the increase in alcohol sales, which are through the roof and increase in domestic violence and all of these other different things and the people who are being starved. But then there’s opportunity cost. And that wasn’t in a model either. So no one was deciding like, okay, maybe this is the right thing, and I’m still open to that. I’m still open to that. But you have to show me that this is the right thing compared to all of the other things that we could do. I mean, I was the CEO of a big company. It’s basic. We got this opportunity. It’s going to cost this, this is where it’s going to go. You just figure it all out. Of course, you make the best choice. And maybe you’re wrong. But at least you’ve considered it.

Давайте улучшим образование. Давайте улучшим все эти другие качества, которые в конечном итоге приведут к деградации общества, плохому образованию, плохой поддержке, плохому питанию, отсутствию поддержки семей и домашнему насилию. И все эти центры. На эти деньги можно было бы сделать так много. Так что это не только прямые издержки, а именно суицидальность, которая возникает из-за отсутствия смысла и цели, и люди теряют работу, и рост продаж алкоголя, который зашкаливает, и рост насилия в семье, и все эти другие разные вещи, и люди, которые голодают. Но тогда есть альтернативные издержки. И этого тоже не было в модели. Так что никто не решал типа "ладно, может быть, это и правильно", и я все еще открыт для этого. Я все еще открыт для этого. Но ты должен показать мне, что это правильно по сравнению со всеми другими вещами, которые мы могли бы сделать. Я имею в виду, что я был генеральным директором крупной компании. Это элементарно. У нас есть такая возможность. Это будет стоить этого, вот куда это пойдет. Ты просто во всем разбираешься. Конечно, вы делаете лучший выбор. И, может быть, ты ошибаешься. Но, по крайней мере, ты обдумал это.

Mattias Desmet 9:43 Of course yes. And that was what didn’t happen. And what was really striking. I started to really think about what psychological dynamic or processes could be responsible for this lack of openness of mind in a situation. And it took me several months. Actually, it took me until August 2020 to really, in my opinion, hit the nail and to suddenly see that what we were dealing with was a large scale phenomenon of mass formation, of what is called mass formation, and looking backward it seems really surprising to me that it took me so long because I had been lecturing for three or four years about the psychological process, which showed actually that also, I, as a psychologist, was very much under the spell of this process. Or at least that also for me, it was really difficult to see what was going on. And I believe that’s the same for my colleagues in psychology. Most of them are really not aware of what is going on at this moment. I mean, 99%.

Конечно, да. И это было то, чего не произошло. И что было действительно поразительно. Я начал по-настоящему задумываться о том, какая психологическая динамика или процессы могут быть ответственны за это отсутствие открытости ума в той или иной ситуации. И это заняло у меня несколько месяцев. На самом деле, мне потребовалось до августа 2020 года, чтобы действительно, на мой взгляд, попасть в точку и внезапно увидеть, что то, с чем мы имеем дело, было крупномасштабным явлением массового образования, того, что называется массовым образованием, и, оглядываясь назад, мне кажется действительно удивительным, что мне потребовалось так много времени, потому что В течение трех или четырех лет я читал лекции о психологическом процессе, что на самом деле показало, что и я, как психолог, был очень сильно очарован этим процессом. Или, по крайней мере, это тоже для меня, было действительно трудно понять, что происходит. И я полагаю, что то же самое относится и к моим коллегам по психологии. Большинство из них действительно не осознают, что происходит в данный момент. Я имею в виду, 99%.

Aubrey Marcus 11:01 Yeah. So, I want to really get into this into mass formation and understand it. Is it possible that just like you, first of all, I want to make it so that it doesn’t seem like we’re saying this is some conspiracy and it has to be that. It seems like it’s possible that even the politicians themselves, even the policymakers themselves, everybody, was falling victim to this kind of mass psychosis that was happening in mass formation. This was just a psychological process that was universal that doesn’t necessitate some evil intent or some powerful cabal that’s trying to do something to harm people. It’s just a psychological process that’s difficult to resist unless you become aware of it.

Да. Итак, я хочу по-настоящему погрузиться в это массовое формирование и понять его. Возможно ли, что, как и вы, прежде всего, я хочу сделать так, чтобы не казалось, что мы говорим, что это какой-то заговор, и так и должно быть. Похоже, вполне возможно, что даже сами политики, даже сами политики, все стали жертвами такого рода массового психоза, который происходил в массовом формировании. Это был просто психологический процесс, который был универсальным и не требовал какого-то злого умысла или какой-то могущественной клики, пытающейся сделать что-то, чтобы навредить людям. Это просто психологический процесс, которому трудно сопротивляться, пока вы не осознаете его.

Mattias Desmet 11:51 Yes, it’s psychological process that is, for 95%, an unconscious process, both at the level of the masses and at the level of the leaders of the masses. So that’s one very important thing that the leaders of the masses usually are also grasped in the process of mass formation. But maybe we should go into detail a little bit and tell how it emerges in a society. The process absolutely. Is that okay. So mass formation is a specific kind of group formation, and it emerges in a society when very specific conditions are met. And the most central of these conditions, the most important of these conditions, is that there should be a lot of people who experience a lack of social bond. A lot of people who feel socially isolated, and then the second condition immediately.

Да, это психологический процесс, который на 95% является бессознательным процессом, как на уровне масс, так и на уровне лидеров масс. Так что это одна очень важная вещь, которую лидеры масс обычно также осознают в процессе формирования масс. Но, может быть, нам стоит немного углубиться в детали и рассказать, как это проявляется в обществе. Процесс абсолютно. Это нормально. Таким образом, массовое формирование - это особый вид группового формирования, и оно возникает в обществе при соблюдении очень специфических условий. И самое главное из этих условий, самое важное из этих условий заключается в том, что должно быть много людей, которые испытывают недостаток социальных связей. Много людей, которые чувствуют себя социально изолированными, и тогда сразу возникает второе состояние.

Aubrey Marcus 12:44 Well, let me stop you there because I have some statistics. So lack of social bond. We’re talking about ripe conditions for this psychological phenomenon called mass formation, which is a kind of group hypnosis. Number one, lack of social bond. This is a condition that’s important. Here are some statistics. According to the National Survey from published in the American Sociological Review, 25% of people reported that they didn’t have a single close friend, not one, right? That’s a crazy thing. One out of four people didn’t have a single close friend. And then the 75 million adults aged 18 to 27, comprising the millennials and generation Z, were lonelier than any other US demographic. Which is wild to think. We think of like older generations being lonely, but it’s actually the younger generations reporting even more loneliness. Some psychologists say it’s a social media paradox. People are interacting online with their avatars, which isn’t their true self, so they’re not creating the intimacy of vulnerability that comes from shared experience. So as far as condition number one for mass formation, it’s inarguable that we are suffering a crisis of lack of community and lack of peace.

Что ж, позвольте мне остановить вас на этом, потому что у меня есть кое-какая статистика. Итак, отсутствие социальных связей. Мы говорим о созревших условиях для этого психологического явления, называемого массовым формированием, которое является разновидностью группового гипноза. Во-первых, отсутствие социальных связей. Это очень важное условие. Вот некоторые статистические данные. Согласно Национальному опросу, опубликованному в Американском социологическом обзоре, 25% людей сообщили, что у них нет ни одного близкого друга, ни одного, верно? Это безумие. У каждого четвертого человека не было ни одного близкого друга. И тогда 75 миллионов взрослых в возрасте от 18 до 27 лет, включая миллениалов и поколение Z, были более одиноки, чем любая другая демографическая группа США. Что дико думать. Мы думаем, что старшие поколения одиноки, но на самом деле молодые поколения сообщают о еще большем одиночестве. Некоторые психологи говорят, что это парадокс социальных сетей. Люди взаимодействуют онлайн со своими аватарами, которые не являются их истинным "я", поэтому они не создают интимности уязвимости, которая возникает из общего опыта. Итак, что касается условия номер один для массового формирования, то бесспорно, что мы переживаем кризис отсутствия сообщества и отсутствия мира.

Mattias Desmet 14:01 From this first condition follows the second one, which means that a lot of people experience life as meaningless or senseless. And, for instance, think about the phenomenon of the bullshit jobs. I don’t know if you’re familiar with this phenomenon. Professor Graeber in Great Britain wrote a book about it, which was titled Bullshit Jobs, and he describes how research shows that when you ask people whether they think their job is meaningful, 50% of the people answered “not at all”. 50% feels that their job is not meaningful at all. That doesn’t mean anything to anyone. So a very nice example, I think strong condition.

Из этого первого условия вытекает второе, которое означает, что многие люди воспринимают жизнь как бессмысленную или бессмысленную. И, например, подумайте о феномене дерьмовых рабочих мест. Я не знаю, знакомы ли вы с этим феноменом. Профессор Гребер из Великобритании написал об этом книгу под названием “Дерьмовая работа”, и он описывает, как исследования показывают, что когда вы спрашиваете людей, считают ли они свою работу значимой, 50% людей отвечают "совсем нет". 50% считают, что их работа вообще не имеет смысла. Это ни для кого ничего не значит. Так что очень хороший пример, я думаю, сильное условие.

Aubrey Marcus 14:49 I also have another study that I was able to find it’s. A Gallup poll from 2012 polled people in 142 countries. 63% of respondents admitted to being so disengaged at work that they were sleepwalking through their work day, putting time but not passion into their work. 63% of people right. Okay. Condition number two, condition number two, we’ve established that there’s a lack of social bond. There’s a lack of meaning and purpose in what people are doing.

У меня также есть еще одно исследование, которое я смог найти. В опросе Gallup, проведенном в 2012 году, приняли участие люди в 142 странах. 63% респондентов признались, что были настолько отстранены от работы, что весь рабочий день ходили как во сне, вкладывая в работу время, но не страсть. 63% людей правы. Хорошо. Условие номер два, условие номер два, мы установили, что существует недостаток социальных связей. В том, что делают люди, нет смысла и цели.

Mattias Desmet 15:22 And the third condition follows actually from the first two conditions. The third condition is that in order for mass formation to emerge, there should be a lot of what psychologists call free floating anxiety and free floating psychological discontent. Meaning that if you’re anxious of a lion, you know what you’re anxious for. So the anxiety is connected to the mental representation or the mental image of a lion. But if people feel socially isolated and if they feel that their life has no meaning, then they are confronted with a kind of anxiety that is free floating. That means that it is not connected to a mental representation and with a lot of psychological discontent that is not connected with a mental representation. And also that at that level, we see very striking things, namely, that, for instance, in a country such as Belgium, each year, 300 million doses of antidepressants are used in a population of about 11 million. And then we are talking only about antidepressants. There are also antipsychotics and sleeping pills.

И третье условие фактически вытекает из первых двух условий. Третье условие состоит в том, что для возникновения массового образования должно быть много того, что психологи называют свободно плавающей тревогой и свободно плавающим психологическим недовольством. Это означает, что если вы беспокоитесь о льве, вы знаете, чего вы боитесь. Таким образом, тревога связана с ментальным представлением или ментальным образом льва. Но если люди чувствуют себя социально изолированными и если они чувствуют, что их жизнь не имеет смысла, тогда они сталкиваются со своего рода беспокойством, которое находится в свободном плавании. Это означает, что это не связано с ментальным представлением и с большим количеством психологического недовольства, которое не связано с ментальным представлением. А также то, что на этом уровне мы видим очень поразительные вещи, а именно, что, например, в такой стране, как Бельгия, каждый год 300 миллионов доз антидепрессантов используются населением около 11 миллионов человек. И тогда речь идет только об антидепрессантах. Есть также нейролептики и снотворные.

Aubrey Marcus 16:39 And anxiety medications. Yep. И лекарства от беспокойства. Ага.

Mattias Desmet 16:41 Yea. The fourth condition is that they should… Четвертое условие состоит в том, что они должны…

Aubrey Marcus 16:45 Let me just give one more study. So the World Health Organization says that one in five people actually have anxiety disorders. So they actually not only have anxiety, but they qualify as having anxiety disorders, which is over 300 million people. And that’s something that’s in the manual, like an anxiety, in the manual. It’s not just like a little bit of anxiety, which a lot of us have, like, one in five people have anxiety disorders. So this free floating anxiety is also incredibly pervasive.

Позвольте мне просто провести еще одно исследование. Итак, Всемирная организация здравоохранения утверждает, что каждый пятый человек на самом деле страдает тревожными расстройствами. Таким образом, на самом деле они не только испытывают тревогу, но и квалифицируются как страдающие тревожными расстройствами, а это более 300 миллионов человек. И это то, что есть в руководстве, например, тревога, в руководстве. Это не просто небольшое беспокойство, которое есть у многих из нас, например, у каждого пятого человека есть тревожные расстройства. Так что эта свободно плавающая тревога также невероятно распространена.

Mattias Desmet 17:17 Yes, of course it is. Yes. And then the fourth condition is that there should be a lot of free floating frustration and aggression meaning people should feel. And that actually follows from the other conditions as well. So people should feel frustrated and feeling aggressive without also really knowing what the cause of the frustration and aggression is. And if these four conditions are fulfilled in society, then the population is in a mental state in which something very specific can happen. Meaning that, if under these conditions a narrative, a story is distributed through the mass media, indicating an object of anxiety, and at the same time providing a strategy to deal with this object of anxiety, then the following happens or might happen. All the free floating anxiety, free floating anxiety, which is extremely painful because it always threatens to turn into panic. So all this free floating anxiety is attached to, connected to, the object of anxiety indicated in the narrative. And there is a huge willingness to participate in the strategy to deal with this object of anxiety because in this way, people feel that they can control their anxiety and their psychological discontent better. So all this anxiety connects to the subject of anxiety, and there is a huge willingness to participate in the strategy and that leads up to something very specific. People suddenly feel connected again in a heroic struggle with the object of anxiety. So a new kind of solidarity, a new kind of social bond and a new kind of meaning making sense, making emerges in society. And that’s the reason why people follow the narrative, why people buy into the narrative and why they are willing to participate in this strategy, even if it is utterly absurd. Because the reason why they follow it has nothing to do with the fact that it is correct or accurate or scientific. Not at all. The reason why they buy into the narrative is because it leads to this new social bond. This new solidarity. People are social beings and being socially isolated is really painful. And through the process of mass formation they switch from the very negative state of social isolation to the opposite state of maximal connectedness, of the maximum connectedness, that exists in a crowd in a mass. And that in itself leads up to a kind of mental intoxication which is the real reason why people stick to the narrative, why people are willing to go along with the narrative, even as we said, if it is utterly wrong and even more important, even if they lose everything that is important to them personally. Because mass formation is a kind of hypnosis. And just like in hypnosis, the attention is focused on this very small part of reality that is indicated by the story. And just like in hypnosis, people are not aware of everything that happens mentally outside of this small focus of attention. That’s something very striking, like in hypnosis. What you see is that a simple hypnotic procedure is sufficient to focus the attention of someone so much on one aspect of reality that a person will never feel that someone cuts into his flesh. It’s a procedure that is used in some hospitals when someone is allergic to a chemical anesthesia. Sometimes a simple hypnotic procedure is used which focuses the attention on a positive thing, and then the surgeon can cut straight through the breast bone. The patient will not feed it. So that’s exactly what happens in mass formation. The attention is focused on the virus, for instance, in this case, and then people are not aware that they lose their psychological health or their physical health. Or they lose their wealth, their material well being, and so on. That’s one of the most problematic aspects of the phenomenon of mass formation.

Да, конечно, это так. Да. И затем четвертое условие заключается в том, что должно быть много свободно плавающих разочарований и агрессии, которые люди должны чувствовать. И это на самом деле следует и из других условий. Таким образом, люди должны чувствовать разочарование и агрессию, не зная при этом, в чем причина разочарования и агрессии. И если эти четыре условия выполняются в обществе, то население находится в психическом состоянии, в котором может произойти что-то очень специфическое. Это означает, что если в этих условиях повествование, история распространяется через средства массовой информации, указывая на объект беспокойства и в то же время предоставляя стратегию борьбы с этим объектом беспокойства, то происходит или может произойти следующее. Вся эта свободно плавающая тревога, свободно плавающая тревога, которая чрезвычайно болезненна, потому что всегда грозит превратиться в панику. Таким образом, вся эта свободно плавающая тревога привязана к объекту тревоги, указанному в повествовании, связана с ним. И существует огромная готовность участвовать в стратегии борьбы с этим объектом беспокойства, потому что таким образом люди чувствуют, что могут лучше контролировать свою тревогу и свое психологическое недовольство. Таким образом, все это беспокойство связано с предметом беспокойства, и есть огромная готовность участвовать в стратегии, и это приводит к чему-то очень конкретному. Люди внезапно снова чувствуют себя связанными в героической борьбе с объектом беспокойства. Таким образом, в обществе возникает новый вид солидарности, новый вид социальных связей и новый вид смысла, придающего смысл, созидающего. И это причина, по которой люди следуют повествованию, почему люди покупаются на повествование и почему они готовы участвовать в этой стратегии, даже если она совершенно абсурдна. Потому что причина, по которой они следуют ей, не имеет ничего общего с тем фактом, что она правильная, точная или научная. Нисколько. Причина, по которой они покупаются на повествование, заключается в том, что оно ведет к этой новой социальной связи. Эта новая солидарность. Люди - социальные существа, и быть социально изолированным действительно болезненно. И в процессе массового формирования они переходят от очень негативного состояния социальной изоляции к противоположному состоянию максимальной связанности, максимальной связанности, которая существует в толпе в массе. И это само по себе приводит к своего рода психическому опьянению, которое является настоящей причиной, по которой люди придерживаются повествования, почему люди готовы следовать повествованию, даже если, как мы уже говорили, оно совершенно неверно и, что еще более важно, даже если они теряют все, что для них важно. лично. Потому что массовое формирование - это своего рода гипноз. И точно так же, как в гипнозе, внимание сосредоточено на этой очень маленькой части реальности, на которую указывает история. И точно так же, как в гипнозе, люди не осознают всего, что происходит мысленно за пределами этого небольшого фокуса внимания. Это нечто очень поразительное, как в гипнозе. Вы видите, что простой гипнотической процедуры достаточно, чтобы настолько сосредоточить внимание человека на одном аспекте реальности, что человек никогда не почувствует, что кто-то врезается в его плоть. Это процедура, которая используется в некоторых больницах, когда у кого-то аллергия на химическую анестезию. Иногда используется простая гипнотическая процедура, которая фокусирует внимание на положительном моменте, и тогда хирург может сделать разрез прямо через грудную кость. Пациент не будет его кормить. Так что это именно то, что происходит при массовом формировании. Например, в этом случае внимание сосредоточено на вирусе, и тогда люди не осознают, что теряют свое психологическое или физическое здоровье. Или они теряют свое богатство, свое материальное благополучие и так далее. Это один из самых проблемных аспектов феномена массового образования.

Aubrey Marcus 22:09 And it can be productive, right? The human beings don’t develop things that are entirely unproductive. Those things typically get weeded out. So you take a look at, like Sebastian Junger’s work in his book Tribe, and he talks about how in interviewing and surveying the people who survived the blitzkrieg in London, where bombs were falling from, Nazi bombs were falling and the air raid sirens were going off. They report that that was the happiest time of their life. They were happiest when the bombs were falling. Can you imagine the atrocity of bombs falling, people dying, exploding things happening. But they felt such a deep social bond. And all of their focus of attention was on the Nazis, on the bombs that brought everybody together. No one was lonely, actually, the mental hospitals, they all emptied out to a certain degree. Everybody was like, oh, we have a deep meaning. We have a clear purpose. We’re all in this together, and they felt better than they ever have. And it allowed them to make it through a very challenging situation. So in a situation like that, it’s a very healthy process that can happen.

И это может быть продуктивно, не так ли? Человеческие существа не развивают то, что совершенно непродуктивно. Такие вещи обычно отсеиваются. Итак, вы посмотрите, например, на работу Себастьяна Юнгера в его книге "Племя", и он рассказывает о том, как во время интервью и опроса людей, переживших блицкриг в Лондоне, откуда падали бомбы, падали нацистские бомбы и выли сирены воздушной тревоги. Они сообщают, что это было самое счастливое время в их жизни. Они были счастливее всего, когда падали бомбы. Можете ли вы представить себе зверство падающих бомб, гибнущих людей, происходящих взрывов? Но они чувствовали такую глубокую социальную связь. И все их внимание было сосредоточено на нацистах, на бомбах, которые объединили всех вместе. На самом деле никто не был одинок, психиатрические больницы, все они в определенной степени опустели. Все говорили: "О, в нас есть глубокий смысл". У нас есть четкая цель. Мы все в этом вместе, и они чувствовали себя лучше, чем когда-либо. И это позволило им справиться с очень сложной ситуацией. Так что в подобной ситуации это очень здоровый процесс, который может произойти.

Mattias Desmet 23:14 Yes. For the same reason, people do not commit suicide under very severe conditions. For instance, in the concentration camps and the Gulag people did not commit suicide. And it was because there was a clear external danger they were focused on and which made their psychological system very coherent, very coherently focused on one point. Usually, people commit suicide because they feel internally divided, because they feel that they lack unity, they lack coherence. And when there is a strong external danger, people usually will feel very coherent and they will, for instance, and not commit suicide. That’s something very striking. And the example you give is actually a wonderful example indeed, of people who are under attack and who feel that they experience the happiest times of their lives. I’ve never heard that example. But it’s a wonderful example.

Да. По той же причине люди не совершают самоубийства в очень тяжелых условиях. Например, в концентрационных лагерях и ГУЛАГе люди не совершали самоубийств. И это было потому, что существовала явная внешняя опасность, на которой они были сосредоточены, и которая делала их психологическую систему очень последовательной, очень последовательной, сосредоточенной на одной точке. Обычно люди совершают самоубийство, потому что чувствуют себя внутренне разделенными, потому что они чувствуют, что им не хватает единства, им не хватает согласованности. А когда возникает сильная внешняя опасность, люди обычно чувствуют себя очень сплоченными и, на<



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2022-09-06 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: