Метинге серлева къоюнъыз ве къыскъартылгъан беян язынъыз.




Практическое занятие

Группа: НО-19.

Дата: 29.04.2020г.

Время: 13.00. – 14.00.

Преподаватель: Яяева Алиме Миметовна, доцент кафедры начального образования

Норма времени: часа

Тема практического занятия: Связная речь, задачи её развития. Методика обучения связной речи. Виды работ по развитию связной речи младших школьников.

Цели занятия:

образовательная ‒ закрепление и систематизация знаний путем активного повторения материала лекций;

развивающая ‒ развитие способности самостоятельно использовать полученные знания для выполнения определенных действий и для получения новых знаний и навыков;

воспитывающая – стимулировать интерес учащихся к изучению крымскотатарского языка; воспитывать интерес к профессиональной деятельности.

Рассматриваемые вопросы:

I. Связная речь, задачи её развития.

II. Методика обучения связной речи.

III. Виды работ по развитию связной речи младших школьников.

 

I. Сёз устюнде иш (Работа над словом)

Дерсимизнинъ башында лекцияда берильген малюматны текрарлайыкъ: Суаллер:

1. Методикада башлангъыч сыныф талебелернинъ нутукъны инкишаф этюв устюнде ишнинъ насыл ёнелишлери бар? (Сёз устюнде иш, сёз бирикмеси ве джумле устюнде иш, метин (багълы нутукъ) устюнде иш)

2. Талебелернинъ нутукъны зенгинлештирюв ёнелиши недир? Эр бир ёнелишни ачыкъланъыз?

2.1. Сёз устюнде иш:

– Талебелернинъ лугъатларыны зенгинлештирмек – пассив лугъаттаки сёзлерни актив (фааль) лугъаткъа кечирмек, лугъатларына янъы сёзлерни кирсетмек ве лугъатларында олгъан сёзлернинъ маналарыны кенишлетмек (пароним, синоним, антоним, омонимлернинъ устюнде иш, фразеологизмлердеки сёзлернинъ уйгъунлыгъыны ачыкълав, талебелернинъ лугъатларындан авам халкъ, жаргон ве шиве сёзлерни ёкъ этмек.

2.2. Сёз бирикмеси ве джумле устюнде иш: мисаль (нумюне) эсасында мешгъулиетлер боюнджа иш (джумлелернинъ окъулувы ве талили); конструктив мешгъулиетлер боюнджа иш (метинде джумлелернинъ башы ве сонъуны бельгилев, бир фикирни чешит тюрлю джумлелернен ифаделев, 3-4 саде джумлелерден муреккеп джумле япув, схемалар эсасында джумлелер тизюв); иджадий мешгъулиетлер (мевзу, ресим боюнджа, берильген сёзлер ве сёз бирикмелернен сербест джумлелер тизюв).

3. Багълы нутукъ (метин) устюнде иш бойле мешгъулиетлернинъ беджерилювини козьде тута.

Мисаль (нумюне) эсасында мешгъулиетлер метинни мундериджесине якъын гъайрыдан икяе этюв ве беян.

Конструктив мешгъулиетлер – метиннинъ мундериджесини къыскъартып гъайрыдан икяе этюв ве беян.

Иджадий мешгъулиетлернинъ чокъ чешитлери бар: иджадий икяе этюв ве беян; козь этювлерни, берильген метиннинъ башы я да сонъу, планы, ресими, мевзусы боюнджа гъайрыдан агъзавий икяе этюв; масалларнынъ импровизациясы ве драматизациясы.

Бугунь биз багълы нутукъ (метин) устюнде ишимизни девам этеджекмиз.

Синонимлер ве антонимлер (къаиделерни текрарлав)

Язылышы башкъа, лякин маналары бири-бирине якъын сёзлерге синонимлер дейлер.

Къаршы маналы сёзлерге антонимлер дейлер.

Вазифе 1. Эр бир сёзнинъ достуны тапынъыз!

юзь сайгъы

пусюр къол

эль суаль берди

урьмет бет

рузгяр ель

сорады кирли

Вазифе 2. Сёзлерден джумле тизинъиз

1. топракъ, къырмыскъаларны, балалар, ичинде, корьдилер.

2. къартанасы, армут, берди, йымшакъ, Рустемге.

3. чечек, Селим, къопарды, азбардан, дюльбер.

4. одадан, сеси, шенъ, балаларнынъ, эшитильди.

 

Вазифе 3. Къайд этильген сёзлерге синоним тапынъыз

1. Къырмыскъаларны –

2. Къартанасы –

3. Къопарды –

4. Сеси –

Вазифе 4. Нокъталар ерине келишкен сёзлерни язынъыз. Бу насыл сёзлер?

Филь …, сычан исе ….

Къыш авасы …, язда исе ….

Ишлемек …, раатланмакъ исе ….

Вазифе 5. Берильген сёзлернинъ антонимлерини язынъыз

эрте – …

кучьлю – …

янъы – …

темиз – …

сонъу – …

кельди – …

кирди – …

котерильди – …

узакълашты – …

ачты – …

Вазифе 6. Аталар сёзлеринде раскельген антонимлерни тапынъыз

Эмектен дост артар, ошектен – душман.

Урбанынъ янъысы яхшы, достнынъ эскиси.

Къартлар кельсин ашкъа, яшлар кельсин ишке.

Тенбельнинъ иши битмез, яз кельсе де къышы битмез.

Вазифе 7. Ашагъыда берильген метинни окъунъыз.

Метинге серлева къоюнъыз ве къыскъартылгъан беян язынъыз.

Бир къартнынъ беш огълу бар эди. Олар озьара чаялыкъ япып, эр кунь бири-бирининъ джаныны агъырта экенлер. Къарт огъланларына достлукъта насыл буюк икмет олгъаныны анълатмакъ истей. Онынъ ичюн куньлернинъ биринде оларны янына чагъыра да, эмир эте:

– Балаларым, манъа эр биринъиз экишер дане чубукъ кесип кетиринъиз.

Огъланлары экишер чубукъ кетирелер. Къарт баба эмирини эда этип кельген балаларына айта:

– Къана, эпинъиз бирер чубукъ алып, эки уджундан тутып, майыштырынъыз.

Балалар бабанынъ айткъаныны япалар. Чубукълар ортасындан къырылып кетелер.

– Корьдинъизми, эпинъизнинъ чубукъларынъыз къырылды, – дей къарт. Сонъ, къалгъан чубукъларны алып, бир ерге топлады ве къыраджакъ олды. Лякин олар къырылмадылар. Огъулларына тараф бакъа да:

– Корьдинъизми, балаларым, бирлик эр вакъыт енъе. Бу чубукълар да, бирер-бирер олгъанда эписи къырылды. Амма энди оларны къырмакънынъ чареси ёкъ. Бирлик, муаббетлик олгъан ерде эр вакъыт мувафакъиет ола, шунынъ ичюн дост-муаббет яшамагъа тырышынъыз, – дей.

Эвге вазифе:

1. «Къайда бирлик, анда тирилик» мевзу боюнджа презентациялар япынъыз. Аталар сёзлерни къулланмагъа унутманъыз.

Тевсие этильген эдебият:

1. Асанов Ш. Пословицы и поговорки. / Ш. Асанов. – Симферополь: Крымучпедгиз, 2002. – 184 с.

2. Бекиров Дж. Къырымтатар халкъ агъыз яратыджылыгъы. / Дж. Бекиров. – Ташкент: Укитувчи, 1988. – 280 с.



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2020-06-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: