Тиль къаиделерини талиль этюв.




Оджанынъ Кезинти

Беяны

Субет

Тиль къаиделерини

Козетюв, талиль этюв

Грамматик талиль

Мешгъулиетлер

Дерсликнен чалышув

Корьгезме

Васталардан файдаланув

Оджанынъ беяны — бу ана тили дерслеринде энъ чокъ къулланылгъан усулдыр. Бу усул оджанынъ нутугъына буюк талаплар къоя: саде, анълайышлы, мундереджели, ифадели, изчен нутукъ талебелерде терен теэссурат къалдыра. Сёзнинъ мун-дериджели ве изчен олувы анълатыладжакъ мевзуны белли бир план эсасында изаланувына багълыдыр. Меселя: "Ал" мевзусыны тарифлемек ичюн, бойле план тизмек мумкюн.

1.Ал, онынъ ифаделеген манасы ве вазифеси.

2.Ал насыл суаллерге джевап бере.

3.Алнынъ ифаделенюви.

4.Алнынъ маналарына коре чешитлери. Сонъунда мевзу мисаллер эсасында анълатыла.

 

Субет усулы. Эгер огрениледжек мевзу акъкъында талебелер башлангьыч сыныфларда белли бир малюмат алгъан олсалар, я да янъы мевзу эвель кечильген мевзунен багълы олса, субет усулынен файдаланмакъ мумкюн. Бу усул талебелерни дерсте фааль иштирак этмеге джельп эте. Олар оджа реберлигинде берильген грамматик къаиделерини козете, озьара къыяслай ве талиль этелер, сонъ умумийлештирилъген бир нетидже чыкъаралар. Бу усул талебелернинъ нутукъ медениетини зенгинлештирювде де пек муимдир. Субет усулы 3 тюрлю ола:

1.Хабер суретте кечирильген субет.

2.Эвристик субет.

3.Кечкен мевзуны пекитюв макъсадынен кечирильген субет.

 

Хабер суретте кечирильген субет. Оджа хабер шекилинде кечирген субетнен янъы мевзуны анълаткъанда, талебелерге эвельден малюм олгъан къаиделерни назарда тутып, оларны субетке джельп эте. Талебелер кечилеяткъан къаидеге аит олгъан мисаллер тапалар ве анълашылмагъан меселелерни сорайлар. Меселя: "Сыфатфииль" мевзусыны огреткенде, талебелерден сыфатнынъ грам­матик хусусиетлерини сорамакъ мумкюн: "яхшы бала" ве "окъугъан бала" мисаллери эсасында сыфат ве сыфатфииль арасында олгъан умумий хусусиетлер бельгилене.

Олар арасындаки фаркълайыджы хусусиетлерни косьтермек ичюн, суаль бериле: насыл сёз чешити арекет ве алны ифаделей?

Бойлеликнен, талебелер, фииль акъкъында алынгъан бильгилерге эсасланаракъ, суаллерге джевап берип, сыфатфииль акъкъында терен бильги алалар. Имля, инша, беян талилине багъышлангъан дерслерде де имля, пунктуация ве стилистик хаталарынынъ себебини анълатмакъ ичюн де, хабер суретте субеттен файдаланмакъ керек.

Эвристик субет. Бу усулдан, эсасен, янъы мевзу анълаткъанда къулланыла. Янъы мевзунен багълы суаллер тизиле, суаллернинъ чокъусына талебелер озьлери джевап берелер ве оджанынъ реберлигинде кечиреджек мевзунен багълы къаиделерни талебелер озьлери тизелер.

Кечкен мевзуны пекитюв макъсадынен кечирильген субет — хатырлатув, пекитюв ве умумийлештирильген субетлер. Бойле субетлер ана тили дерслеринде кечкен мевзуны пекитмек макъсадынен кечирилелер. Чериклик я да йыллыкъ текрарлав дерслеринде талебелернинъ грамматик я да имлянен багълы бильгилерини бир тертипке чекмек ичюн, суаль-джеваптан файдаланалар. Суаллер къыскъа, анълайышлы, этрафлыджа тюшюнип тизильмек керек, талебенинъ джевабы исе догъру олмакътан гъайры, мантыкъый, изчен, мисаллерге эсаслангъан олмалы. Талебелерни бир-бирининъ джевабыны дикъкъатнен динълемеге, субетте иштирак этмеге, адет оларакъ, алыштырмакъ лязимдир. Субет вакътында оджа къошма суаллерни талебелернинъ озьлерине бермесине мураджаат этмек мумкюн. Талебеден толу джевап талап этильмели.

Тиль къаиделерини талиль этюв.

Грамматика ве имля мешгъулиетлеринде, языджынынъ тилини огренювде тиль къаиделерини талиль этюв чокъ къулланыла. Бу усул 3 чешитте алып барыла:

1.Тиль къаиделерини козетюв.

2.Грамматик талиль.

3.Бедиий эсерлернинъ тилини огретюв.

Тиль къаиделерини козетюв: талебелер оджанынъ реберлигинде белли бир грамматик мевзу боюнджа муайен план эсасында козетюв ишлерини алып баралар.

Меселя: фонетикадан — берильген сёзлерни окъуп, ариф ве сеслернинъ язылувы ве теляффузыны козетинъиз: { орду, орьтю, ун, узь ве иляхри); лексикадан — метин парчасыны окъуп " кечирмек ", сёзюнинъ маналарына эмиет беринъиз: козьден кечирмек, йип кечирмек ве иляхри; морфологиядан —джумлелерни окъуп, тамырдаш сёзлерни язып алынъыз. Бу усулнынъ эмиети:

а) ана тилинден огретильген мевзуларны анълы суретте менимсеп алмагъа ярдым эте;

б) назариени амелиятнен багълагъан энъ эсас вастадыр;

в) талебелернинъ имля ве пунктуациядан менимсеген бильгилерини пекитмеге ярдым эте.

 

Грамматик талиль Грамматик талиль, мундериджесине коре, бойле чешитлерге болюне:

1)фонетик;

2)лексик;

3)морфологик;

4)синтактик;

5)имля я да орфоэпия;

6)пунктуация;

7)стилистик;

Услюбиетине коре, грамматик талиль язма ве агъзавий ола. Сыныфта бойле талильнинъ эки чешити къулланылса, эвге тек язма шекили бериле.

 

Фонетик талиль вакъытында сёзнинъ сес ве арифлери, оларнынъ хусусиетлери къайд этиле. Бу талиль бойле тертипте япыла (5-нджи сыныфтан башлап):

а) сёз къач ариф ве сестен ибарет;

б) эджаларнынъ сайысы ве чешитлери (ачыкъ/япыкъ);

в) ургъулы эджа / ургъусыз

г) созукъ сеслернинъ чешитлери (къалын/индже, дудакълы /дудакъсыз);

д) тутукъ сеслернинъ чешитлери;

Морфологик талиль (6-нджы сыныфтан башлана):

а) сёз теркиби боюнджа сёзнинъ тамыры ве ялгъамалары къайд этиле;

б) сёз чешитлери боюнджа джумледе олгьан сёзлер насыл сёз чешитине аит олгъаны, онынъ грамматик хусусиетлери къайд этиле (исим, сыфат..., …).

Синтактик талиль — "Сёз бирикмеси" ве "Джумле" мевзулары боюнджа япыла. Сёз бирикмелерини талиль эткенде, бойле суаллерге джевап бериле: сёз бирикмелерининъ чешитлери, багъ усуллары. "Джумле" мевзусы боюнджа бойле тертипте талиль япыла: джумленинъ тизимине коре чешити; макъсадына коре чешити; джумле азалары, оларнынъ ху­сусиетлери ве ифаделенюви.

 

Говоря о методах обучения крымскотатарскому языку, нельзя не сказать сначала о принципах обучения. Принципы обучения крымскотатарскому языку – это основные, исходные теоретические положения, определяющие выбор методов, приёмов, других средств обучения. Различают следующие общедидактические принципы методики преподавания языка:

- принцип дидактики;

- принцип воспитательного обучения;

- принцип научности;

- принцип систематического обучения;

- принцип доступности;

- принцип наглядности;

- принцип сознательности и активности учащихся в обучении;

- принцип прогнозируемости;

- принцип индивидуального обучения;

- принцип связи теории с практикой.

И специализированные принципы обучения крымскотатарскому языку:

- принцип внимания к материи языка;

- принцип понимания лексических и грамматических значений;

- принцип оценки выразительности речи;

- принцип развития чувства языка;

- принцип опережающего усвоения устной речи перед письменной.

Теперь возвратимся к методам обучения языку. В структуре содержания изучения курса родного языка выделяются две части: знания и умения. В состав знаний по языку входят: а) знания о языке и речи, б) знания о способах учебных действий с языковым (речевым материалом). К знаниям о языке и речи относятся понятия из различных областей науки о языке: фонетики (например, звук и буква, гласные и согласные звуки), лексики (прямое и переносное значение слова, синонимы й антонимы), словообразования (корень, приставка, суффикс, окончание, производящая основа), морфологии (части речи: существительное, глагол, наречие, морфологические категории: число, род, время, вид), синтаксиса (словосочетание; предложение, член предложения, вид связи), лингвистики текста (текст, типы текста: описание, повествование, рассуждение), стилистики (стиль речи, стилистически окрашенное средство); классификация понятий (деление согласных нa мягкие и твердые, звонкие и глухие, частей речи на самостоятельные и служебные, предложений на простые и сложные); нормы (орфоэпические, лексические, грамматические, стилистические) и правила (орфографические и пунктуационные); перечни фактов языка, не укладывающиеся в нормы, не подчиняющиеся правилам (исключения из правил, непроверяемые написания, управление ряда слов).

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2021-05-25 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: