Borrows money is a reliable lender defaults on a loan withdraws money from accounts




Compensates the effect of inflation deposits in bank accounts charges interest on loans

borrows money is a reliable lender defaults on a loan withdraws money from accounts

 

A bank …   ________________________ ________________________ ________________________   A saver …   ________________________ ________________________ ________________________ A borrower …   ________________________ ________________________ ________________________

 

IV. Translate into English:

 

1. Если вы хотите сберечь деньги, разумнееположить их на счет в банке. Деньги на счету приносят проценты.

2. Банки не только хранят деньги вкладчиков в безопасности, но и предоставляют кредиты, осуществляют денежные переводы, предоставляют клиентам чековые книжки и кредитные карты.

3. Одна из главных услуг, оказываемых банком – это предоставление кредита. Банки – самые надежные кредиторы. Все банки начисляют проценты по кредиту.

4. Если заемщикне возвращает кредит, банк использует проценты для покрытия убытков. Процент служит формой защиты.

5. Вкладчики всегда могут снять деньги со счетов, поскольку банк держит часть сбережений в качестве резерва. Размер резерва устанавливается центральным банком.

6. Бывает трудно отличить настоящую банкноту от фальшивой.

 

V. Say what you have learned from this unit about banks.

 

Unit 14 Reading 1 Fiscal policy

 

I. Say the following words and phrases from the text. Be careful with the stress.

 

1. a path 5. disposable income

2. to affect 6. multiplier

3. allowance 7. aggregate

4. to decrease 8. employment

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them.

 

1. налогово-бюджетная политика

2. налоговая система

3. государственные расходы

4. пользоваться системой

5. необлагаемый налогом минимум

6. эффект мультипликатора

7. увеличение спроса

8. использовать по максимуму

9. воздействовать на экономический рост

10. министерство транспорта

 

 

III. Complete the sentences.

 

1. Fiscal policy is one of the tools that ___________________________________.

2. The two main components of fiscal policy are __________________________________.

3. Income tax is one of the biggest ____________________ for a government.

4. A system called progressive taxation means that ________________________________________________________.

5. If the economy is growing too fast, and demand for goods and services is more than the economy can supply, the government will want to ________________________.

6. How does government spending affect economic growth? The key to this is something called ___________________________.

7. In theory, the multiplier effect can continue until there is ___________________ and the nation’s resources are being used _______________________.

 

IV. Translate into English.

 

1. Налогообложение – это один из главных источников дохода для правительств и важный инструмент налогово-бюджетной политики.

2. Налогово-бюджетная политика регулирует функционирование налоговой системы и государственные расходы.

3. Многие страны пользуются прогрессивной системой налогообложения. Чем больше человек зарабатывает, тем больший налог он платит.

4. Государственные расходывоздействуют на экономический рост посредством эффекта мультипликатора.

 

V. Say what you have learned from the unit about fiscal policy.

 

 

Unit 14 Reading 2 Monetary policy

 

I. Say the following words and phrases from the text. Be careful with the stress:

 

1. circulate 5. wealth

2. frequently 6. opposite effect

3. influence the rates 7. confident

4. mortgage 8. encourage

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them:

 

1. кредитно-денежная политика

2. замедлить / ускорить рост экономики

3. ипотека, ипотечный кредит

4. платежи по кредиту

5. иметь обратный эффект (на)

6. покупать в кредит

7. расширять свой бизнес

8. совокупный продукт (общий объем продукции, произведенной в данной стране)

9. курс обмена валют

10. увеличить / снизить объем экспорта

 

III. Fill in the sentences with affect / effect / impact / influence. You may have more than one variant.

 

1. The interest rate of the central bank will ________________ the rates commercial banks set.

2. A fall in interest rates will have the opposite _________________ on the house buying chain.

3. Interest rates will also ____________________ how much people spend on credit.

4. Interest rate changes have a big ________________ on consumer spending and the economy.

5. Companies are ______________________ by interest rate changes, too.

6. Interest rates can have an _____________________ on the amount of export a country sells.

 

IV. Complete the sentences:

 

1. ______________________________ is used for slowing down or speeding up the economy.

2. ______________________________ has the power to set interest rates.

3. ___________________________________________ is called a mortgage.

4. ___________________________________________ is called buying on credit.

5. ___________________________________ encourage companies to expand their business.

6. ___________________________________ will mean a rise in the exchange rate.

 

V. Translate into English:

 

1. Главным инструментом кредитно-денежной политики государства является регулирование процентных ставок.

2. Изменение процентных ставок оказывает значительное влияние на потребительские траты. Если растет процентная ставка, ипотека и покупка в кредит становятся дороже. Люди меньше тратят, и экономический рост замедляется. Падение процентных ставок вызывает обратный эффект.

3. Когда процентная ставка низкая, компании расширяют свой бизнес, что вызывает увеличение объема совокупного продукта. Стоимость национальной валюты падает, объем экспорта увеличивается, и больше денег поступает в экономику.

 

VI. Say what you have learned from this unit about monetary policy.

Unit 15 Reading 1 Interest rates and the money market

 

I. Say the following words from the text. Be careful with the stress:

 

1. equilibrium 5. deposit

2. target 6. withdrawals

3. obviously 7. obliged

4. purse 8. ensure

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them:

 

1. заявлять

2. сложный, запутанный

3. валютный рынок

4. цель

5. касса

6. резервный счет

7. нехватка наличности

8. быть обязанным сделать что-то

9. гарантировать, обеспечивать

10. ценные бумаги

 

III. Complete the sentences:

 

1. To control borrowing and investment, the governments _____________________________.

2. In fact, the interest rate is set by ________________________________________________.

3. The price of money is _______________________________________.

4. When demand for money increases, banks will charge a __________________ interest rate. As the interest rate rises, demand for money will _____________________.

5. If a commercial bank has a shortage of cash, it is obliged ____________________________.

6. The government creates shortages of money for commercial banks by __________________.

 

IV. Translate into English:

 

1. Цель кредитно-денежной и налогово-бюджетной политики – обеспечить устойчивый экономический рост. Одним из инструментов является контролирование процентной ставки.

2. Как любой рынок, валютный рынок подчиняется закону спроса. Процентная ставка определяется уровнями спроса и предложения.

3. Если коммерческий банк испытывает нехватку наличности на резервном счету, он обязан занять деньги у центрального банка под процент, установленный правительством.

4. Покупка и продажа государственных ценных бумаг называется операциями на открытом рынке.

 

V. Say what you have learned from this unit about interest rates and the money market.

Unit 15 Reading 2 Economic shocks

 

I. Say the following words and phrases from the text. Be careful with the stress:

 

1. external 5. disastrous effects

2. variable costs 6. occur

3. relies on exports 7. unfortunate

4. exported their goods 8. embargo

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them:

 

1. политические беспорядки

2. эффект домино

3. валовый национальный продукт

4. в большой степени зависеть от экспорта

5. потерпеть крах, неудачу

6. иметь ужасающие последствия

7. прерывать, нарушать

8. быть в ограниченном количестве

9. объявить забастовку

10. стагфляция (экономический застой при одновременной инфляции)

 

III. Give keys to the following definitions:

 

1. a situation when smth causes other events to happen one after another in a series _____________________________

2. a sudden shift in demand or supply due to factors beyond control _____________________________

3. an economic situation where there is high inflation but no increase in employment or in business activity ______________________________

 

IV. Explain how the following economic phenomena happen:

 

1. a domestic demand-side shock 3. a supply-side shock

2. an external demand-side shock 4. a positive supply-side shock

 

V. Complete the sentences with the correct form of the words given at the end of the line.

 

1. _______________ are economic transactions, which affect people who are not EXTERNAL

directly involved in them.

2. Many _______________ businessmen contribute to political parties. WEALTH

3. How _______________ are these statistics? RELY

4. The cuts in spending will have _______________ effects for local schools. DISASTER

5. The government will help the _______________ victims of the accident. FORTUNE

 

VI. Translate into English:

 

1. Экономический шок – это смещение спроса и предложения под воздействием факторов, не поддающихся контролю. Например, политические беспорядки в одной стране могут иметь ужасающие последствия для экономик других стран.

2. Экономический шок может происходить как со стороны спроса, так и со стороны предложения. Он может иметь эффект домино для национальной экономики или экономики других стран.

3. Шок со стороны спроса может случиться в стране, сильно зависящей от экспорта или иностранных инвестиций.

4. Когда происходит шок со стороны предложения, нарушаются поставки сырья. Когда запасы сырья ограничены, оно становится дороже, растут переменные издержки производителей, и они вынуждены поднимать цены.

 

VII. Say what you have learned from this unit about economic shocks.

Unit 16 Reading 1 Inflation

I. Say the following words from the text. Be careful with the stress:

 

1. headache 5. characteristics

2. are weighed 6. equation

3. culprit 7. velocity

4. cycle 8. variable

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them:

 

1. сводить концы с концами

2. дефляция

3. стоимость жизни

4. индекс розничных цен

5. корзина товаров (потребительская корзина)

6. вычислять инфляцию

7. виновник

8. инфляция спроса

9. инфляция издержек

10. количественная теория денег

11. скорость обращения (денег)

 

III. Give keys to the following definitions:

 

1. a rise in the general prices of goods and services in a particular country over a period of time, resulting in a fall in the value of money __________________________________________

2. the average number of times that a unit of money is passed from person to person in an economy in a particular period of time ___________________________________________

3. an increase in prices due to the fact that the demand for goods and services rises quicker than the amount of goods and services that can be supplied _______________________________

4. when a cost such as wages or raw materials increases and businesses then increase their prices in order to keep their profits ______________________________________________

5. a reduction in the amount of money in a country’s economy so that prices fall or remain the same ____________________________________

 

IV. Answer the questions:

 

1. How is inflation calculated?

2. Why is printing money not the right solution for economic crises?

 

V. Translate into English:

 

1. Инфляция – это повышение общего уровня цен в экономике. Один из способов измерения уровня инфляции – это индекс розничных цен, который рассчитывается для корзины товаров.

2. Инфляция спроса происходит при быстром экономическом росте. Совокупный спрос быстро увеличивается, и производители не справляются с объемом поставок. В результате возникает нехватка, и цены растут.

3. Инфляция издержек происходит, когда цены растут без увеличения спроса. Это случается при резком увеличении переменных затрат производителей.

4. Люди с фиксированными доходами больше всех страдают от инфляции. Например, пенсионерам трудно сводить концы с концами.

 

VI. Say what you have learnt from this unit about inflation.

 

Unit 16 Reading 2 Unemployment

I. Say the following words from the text. Be careful with the stress:

 

1. cyclical 4. revolutionise

2. varies 5. obsolete

3. occur 6. freelance

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them:

 

1. полная занятость

2. циклическая безработица

3. сжиматься, сокращаться

4. структурная безработица

5. устарелый

6. судостроение

7. проходить переподготовку

8. фрикционная безработица

9. сезонная безработица

10. внештатный; независимый работник

 

III. A. Use the text to define the following:

1. cyclical unemployment

2. structural unemployment

3. frictional unemployment

4. seasonal unemployment

B. Answer the questions:

 

1. Which of the above mentioned types of unemployment are less serious?

2. What kinds of unemployment do you think affect the area where you live?

 

 

IV. A. Match the following words with their definitions:

  1. employee 2. employable 3. employer 4. employment 5. self-employed 6. the employed a. people who are employed b. a person or company that pays people who work for them c. having the skills and qualifications that will make smb want to employ you d. a person who is paid to work for smb e. work, the state of being employed f. working for yourself

 

 

B. Use the words from IV. A to complete the sentences:

1. Training schemes often aim to make young people more ____________________.

2. How long have you worked for your current ____________________?

3. In addition to a competitive salary, the company offers attractive ____________________ benefits.

4. Graduates are finding it more and more difficult to find ____________________.

 

V. Translate into English:

 

1. Ситуация, когда все, кто может работать, имеют работу, называется полной занятостью. Полная занятость встречается чрезвычайно редко.

2. Безработица может быть циклической или структурной. Циклическая безработица меняется с ростом или спадом в экономике. Структурная безработица зависит от низкого спроса на труд в какой-либо отрасли. Структурная безработица часто происходит из-за технического прогресса, когда тот или иной труд устаревает.

3. Как мы можем увидеть на графике, безработица в США начала увеличиваться и в 2003г. достигла шести процентов.

4. Уровень безработицы в четыре процента считается минимальным, поскольку некоторое количество трудоспособного населения на определенный момент ищут новую работу. (to be between jobs)

 

VI. Say what you have learnt from this unit about unemployment.

 

Unit 17 Reading 1 Economic growth

 

I. Say the following words and phrases from the text. Be careful with the stress.

 

1. previous 5. sustainable

2. fortunate 6. decade

3. economic / economy / economists 7. refers to

4. GDP increased / sharp increases 8. chancellor

 

II. Find in the text English equivalents for the following phrases and memorize them.

 

1. принимать во внимание влияние инфляции

2. устойчивый экономический рост

3. подъем

4. перегреваться

5. спад

6. долгосрочный / краткосрочный рост

7. десятилетие

8. оживление (экономики)

9. необходимый, важный

10. технологический прогресс

11. то, что нужно

III.

A. Fill in the sentences with the correct forms of rise or raise:

 

1. Online bookings __________ slightly last month.

2. They are launching a campaign to __________ awareness of the brand.

3. Salaries will continue to __________ in line with inflation.

4. They had __________ their prices to unreasonable levels.

5. The aim is to modernize production methods and __________ safety standards.

6. The stocks have __________ in value.

 

B. Translate the following nouns and verbs into Russian. Put them into the correct column: those describing an upward trend and those describing a downward trend.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-10-26 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: