Which is better: war or peace?




Г. Иностранный язык

Тема урока: Уголок культуры: Многокультурная Британия. Введение ЛЕ по теме «Культура, национальности». Развитие навыков письменной речи: составление тезисов устного сообщения.

Цель

Образовательная

- совершенствовать навыки поискового чтения по теме «Многокультурная Британия», представить алгоритм составления и наиболее часто употребляемые выражения тезисов устного сообщения, практиковать в написании.

Работа с учебником.

1. Стр. 21, упр. 1. Look at the pie chart. What information does it give us about the ethnic population in Britain?

2. Стр. 21, упр.2. Read the text. Who (Rupa, Jerome or Li).

3. Стр. 21, упр. 3. Explain the words in bold from the text. Make sentences using them.

 

Составление плана, тезисов устного/письменного сообщения, в том числе на основе выписок из текста.

Прежде всего, необходимо выделить главную идею, описать главных героев или события, факты. Для этого есть специальные слова, вводные структуры и устойчивые фразы. Они приведены ниже.

  • Название статьи, автор, стиль.

The article is taken from… — Статья взята из…

The headline of the article is — Заголовок статьи…

The author of the article is… — Автор статьи…

It is written by — Она написана … (кем?)

The article under discussion is … — Статья, которую мне сейчас хочется обсудить, ….

The headline foreshadows… — Заголовок приоткрывает…

  • Тема. Логические части.

The topic of the article is… — Тема статьи – …

The key issue of the article is… — Ключевым вопросом в статье является…

The article under discussion is devoted to the problem… — Статью, которую мы обсуждаем, посвящена проблеме…

The author touches upon the issue of… — Автор затрагивает проблему….

Here are some remarks concerning… — Вот несколько замечаний по поводу…

It is worth mentioning briefly that… — Стоит кратко отметить…

It is necessary to comment on the problem of… — Необходимо прокомментировать проблему…

The article under discussion may be divided into several logically connected parts which are… — Статья может быть разделена на несколько логически взаимосвязанных частей, таких как…

  • Краткое содержание.

The author starts by telling the reader that — Автор начинает, рассказывая читателю, что…

At the beginning of the story the author — В начале истории автор…

describes — описывает

depicts — изображает

touches upon — затрагивает

  • Отношение автора первоисточника к отдельным моментам.

The author gives full coverage to… — Автор полностью охватывает…

The author outlines… — Автор описывает…

The article contains the following facts…./ describes in details… — Статья содержит следующие факты …. / подробно описывает…

Here is an example… — Вот пример …

  • Вывод автора первоисточника

In conclusion the author says / makes it clear that…/ gives a warning that… — В заключение автор говорит / проясняет, что … / дает предупреждение, что …

At the end of the story the author sums it all up by saying … — В конце рассказа автор подводит итог всего этого, говоря …

The author concludes by saying that../ draws a conclusion that / comes to the conclusion that — В заключение автор говорит, что.. / делает вывод, что / приходит к выводу, что

  • Выразительные средства, используемые в статье.

To emphasize … the author uses… – Чтобы акцентировать внимание … автор использует…

To underline … the author uses… – Чтобы подчеркнуть … автор использует…

To stress… — Усиливая…

Balancing… — Балансируя

  • Ваш вывод

Taking into consideration the fact that — Принимая во внимание тот факт, что…

The message of the article is that /The main idea of the article is — Основная идея статьи (послание автора)…

In conclusion it is necessary… — В заключение необходимо …

From my point of view… — С моей точки зрения …

As far as it can be judged… — Насколько можно судить…

Домашнее задание. Письменно составьте тезисы на письменное эссе, представленное ниже.

Which is better: war or peace?

 

Unfortunately, wars occur in our life quite often. The majority of people believe that war is the worst thing that can happen. But there are people who have opposite opinion. They consider war to be one of the effective ways of resolving a conflict. So, who is right? What is war for mankind?

If you want to know my opinion, I think that there is nothing worse and terrible than war. First of all, war is death, blood, starvation, cold, diseases, destruction and children’s tears. The most serious consequences of wars are human victims. The Second World War was one of the largest wars in human history and one of the most dramatic military conflicts of the XX century. It involved 61 states, the war actions were held on the territory of three continents and in the waters of four oceans. It is known that the death toll of the Second World War is estimated to 65 million; in the Soviet Union the number of victims exceeded 27 million people. We also must not forget about genocide in concentration camps – places of mass extermination of millions of people. War takes away hope, breaks fate, makes to give up the future and dream, takes away the closest and dearest people — grandfathers, fathers, husbands, sons, brothers…

However, war is awful not only because of casualties and sufferings. Wars have a negative influence on the ecology of our planet. The development, production, manufacture, testing and storage of weapons are really serious threats to the environment of the Earth. Military maneuvers disfigure the landscape, destroy the soil, poison the atmosphere, destroy ozone layer, cause forest fires. The weapon of mass destruction is a serious threat. Wars, especially with the use of these weapons can cause ecological disaster. That is why many countries oppose the war in Syria.

But there are people, who have another point of view. They consider war to be a common phenomenon that has many positive aspects. According to their opinion, war is the most powerful engine of technological progress and economic development. Scientists have to invent new types of weapon, vehicles and more advanced techniques in a very short time. War is the force that makes people create, invent something new and produce with the greatest speed. Due to war, economy, science and technology develop with a great boost. Besides, they claim that wars can help with the problem of overpopulation of our planet.

I am afraid I cannot agree with these people as I strongly believe that the negative effects of the war outweigh the positive ones. Nothing can be compared with horrors and tragedies of the war.

In conclusion I would like to stress once again that modern wars are dangerous and threaten the humanity. There are not winners in war, only losers and all countries should come to the conclusion that we must not use war as an instrument of policy. I agree with the great American president John F. Kennedy who once said, “Mankind must put an end to war before war puts an end to mankind”. I believe that all people on our planet must act against wars. We should live as one big family in peace and love. Let us say together: «NO WAR!»

 

Критерии оценивания.

Оценка «5» ставится, когда студент полностью понял несложный оригинальный текст (публицистический, научно-популярный; инструкцию или отрывок из туристического проспекта). Он использовал при этом все известные приемы, направленные на понимание читаемого (смысловую догадку, анализ).

Оценка «4» выставляется обучающемуся, если он полностью понял текст и использовал практически все приёмы смысловой его переработки с допущением отдельных неточностей.

Оценка «3» ставится, если обучающийся понял текст не полностью, не владеет приемами его смысловой переработки.

Оценка «2» ставится в том случае, когда текст обучающимся не понят и приёмы смысловой переработки практически отсутствуют или полностью искажают содержание прочитанного.

 

 

Уважаемые студенты, практическое задание необходимо выполнить в рабочей тетради (сфотографировать) или в формате Документа Word. Отправлять работы для проверки в личные сообщения на страницу ВКонтакте: https://vk.com/id588387613

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2021-12-14 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: