ИСТОРИЯ ДЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ




Задание №1

Literature written specifically for an audience of children began to be published on a wide scale in the seventeenth century. Most of the early books for children were didactic rather than artistic, meant to teach letter sounds and words or to improve the child’s moral and spiritual life. In the mid-1700s, however, British publisher John Newbery (1713–1767), influenced by John Locke’s ideas that children should enjoy reading, began publishing books for children’s amusement. Since that time there has been a gradual transition from the deliberate use of purely didactic literature to inculcate moral, spiritual, and ethical values in children to the provision of literature to entertain and inform. This does not imply that suitable literature for children is either immoral or amoral. On the contrary, suitable literature for today’s children is influenced by the cultural and ethical values of its authors. These values are frequently revealed as the literary work unfolds, but they are a means to an end, not an end in themselves. Authors assume a degree of intelligence on the part of their audience that was not assumed in the past. In this respect, children's literature has changed dramatically since its earliest days.

 

Литература, написанная специально для детской аудитории, начала широко издаваться в XVII веке. Большинство ранних книг для детей были скорее дидактическими, чем художественными, предназначенными для обучения буквенным звукам и словам или для улучшения нравственной и духовной жизни ребенка. Однако в середине 1700-х годов британский издатель Джон Ньюбери (1713-1767) под влиянием идей Джона Локка о том, что дети должны получать удовольствие от чтения, начал издавать книги для развлечения детей. С этого времени происходит постепенный переход от целенаправленного использования чисто дидактической литературы для привития детям моральных, духовных и этических ценностей к предоставлению литературы для развлечения и информирования. Это не означает, что подходящая литература для детей является аморальной или аморальной. Напротив, подходящая литература для современных детей находится под влиянием культурных и этических ценностей ее авторов. Эти ценности часто раскрываются по мере развития литературного произведения, но они являются средством достижения цели, а не самоцелью. Авторы предполагают такую степень интеллекта со стороны своей аудитории, которая не предполагалась в прошлом. В этом отношении детская литература сильно изменилась с самых первых дней своего существования.

 

Another dramatic development in children’s literature in the twentieth century has been the picture book. Presenting an idea or story in which pictures and words work together to create an aesthetic whole, the picture book traces its origin to the nineteenth century, when such outstanding artists as Randolph Caldecott, Kate Greenaway, and Walter Crane were at work. In the 1930s and 1940s such great illustrators as Wanda Gag, Marguerite de Angeli, James Daugherty, Robert Lawson, Dorothy Lathrop, Ludwig Bemelmans, Maud and Miska Petersham, and Ingri and Edgar Parin d’Aulaire began their work. Many of these and other equally illustrious artists helped to bring picture books to their present position of prominence. Since 1945 many highly talented illustrators have entered this field.

 

Еще одним драматическим событием в детской литературе XX века стала книга с картинками. Представляя идею или историю, в которой картины и слова работают вместе, чтобы создать эстетическое целое, иллюстрированная книга прослеживает свое происхождение до девятнадцатого века, когда работали такие выдающиеся художники, как Рэндольф Колдекотт, Кейт Гринуэй и Уолтер Крейн. В 1930-1940-е годы начали свою работу такие великие иллюстраторы, как Ванда Гаг, Маргарита де Анжели, Джеймс Догерти, Роберт Лоусон, Дороти Лэтроп, Людвиг Бемельманс, Ингри и Эдгар Парин д'Олер. Многие из этих и других столь же прославленных художников помогли довести книги с картинками до их нынешнего выдающегося положения. С 1945 года в этой области появилось много талантливых иллюстраторов.

With the advent of computer-based reproduction techniques in the latter part of the twentieth century, the once tedious and expensive process of full color reproduction was revolutionized, and now almost any original media can be successfully translated into picture book form. Although many artists continue to work with traditional media such as printmaking, pen and ink, photography, and paint, they have been joined by artists who work with paper sculpture, mixed media constructions, and computer graphics.

 

С появлением компьютерных методов воспроизведения во второй половине двадцатого века некогда утомительный и дорогостоящий процесс полноцветного воспроизведения был революционизирован, и теперь почти любой оригинальный носитель может быть успешно переведен в книжную форму с картинками. Хотя многие художники продолжают работать с традиционными средствами массовой информации, такими как печать, перо и чернила, фотография и краска, к ним присоединились художники, которые работают с бумажной скульптурой, смешанными медиа-конструкциями и компьютерной графикой.

 

The changes in literature for older children have been equally important. Among the early and lasting contributions to literature for children were works by Jack London, Mark Twain, Rudyard Kipling, Edgar Allan Poe, Robert Louis Stevenson, and Hans Christian Andersen. These writers, however, considered adults their major audience; therefore, they directed only some of their literary efforts toward young readers. Today, large numbers of highly talented authors have turned to younger readers for an audience and direct most, if not all, of their writings to them.

 

Изменения в литературе для детей старшего возраста были не менее важны. Среди ранних и продолжительных вкладов в литературу для детей были произведения Джека Лондона, Марка Твена, Редьярда Киплинга, Эдгара Аллана По, Роберта Льюиса Стивенсона и Ганса Христиана Андерсена. Эти писатели, однако, считали взрослых своей основной аудиторией; поэтому они направляли лишь часть своих литературных усилий на молодых читателей. Сегодня многие талантливые авторы обращаются за аудиторией к молодым читателям и направляют им большинство, если не все, своих произведений.

 

Another major change in publishing for children has been the rise in multicultural children’s literature. Prior to the mid-twentieth century the world depicted in children’s books was largely a white world. If characters from a nonwhite culture appeared in children’s books they were almost always badly stereotyped. The civil rights movement alerted publishers and the reading public to the need for books that depicted the America of all children, not just a white majority. Although the percentage of children's books by and about people of color does not equate with their actual population numbers, authors of color such as Virginia Hamilton, Mildred Taylor, Alma Flor Ada, Walter Dean Myers, Gary Soto, and Laurence Yep, and illustrators such as Allen Say, Ed Young, John Steptoe, Jerry Pinkney, and Brian Pinkney have made major contributions to a more multiculturally balanced world of children's books.

 

Еще одним важным изменением в издательском деле для детей стало появление мультикультурной детской литературы. До середины двадцатого века мир, изображенный в детских книгах, был в основном белым миром. Если персонажи из небелой культуры появлялись в детских книгах, они почти всегда были плохо стереотипизированы. Движение За гражданские права предупредило издателей и читающую публику о необходимости книг, изображающих Америку всех детей, а не только белого большинства. Хотя процент детских книг, написанных цветными людьми и о них, не совпадает с их фактической численностью населения, авторы цветных книг, такие как Вирджиния Гамильтон, Милдред Тейлор, Альма Флор Ада, Уолтер Дин Майерс, Гэри Сото и Лоуренс Йеп, а также иллюстраторы, такие как Аллен Сэй, Эд Янг, Джон Степто, Джерри Пинкни и Брайан Пинкни, внесли значительный вклад в более мультикультурно сбалансированный мир детских книг.

Not only are there larger numbers of talented writers and artists from many cultures at work for children, but the range of subject matter discussed in children’s fiction has also been extended remarkably. Topics that were considered taboo only a short time ago are being presented in good taste. Young readers from ten to fourteen can read well-written fiction that deals with death, child abuse, economic deprivation, alternative life styles, illegitimate pregnancy, juvenile gang warfare, and rejected children. By the early twenty-first century it had become more nearly true than ever before that children may explore life through literature.

 

Для детей работает не только большее число талантливых писателей и художников из многих культур, но и значительно расширился круг тем, обсуждаемых в детской художественной литературе. Темы, которые еще совсем недавно считались табуированными, преподносятся с хорошим вкусом. Юные читатели от десяти до четырнадцати лет могут читать хорошо написанную художественную литературу, которая имеет дело со смертью, жестоким обращением с детьми, экономическими лишениями, альтернативным стилем жизни, незаконнорожденной беременностью, бандитскими разборками среди несовершеннолетних и отвергнутыми детьми. К началу двадцать первого века стало еще ближе к истине, чем когда-либо прежде, что дети могут изучать жизнь через литературу.

Answer the questions.

1. When did literature written specifically for an audience of children begin to be published on a wide scale?

2. Were the early books for children mainly didactic or artistic?

3. Who began publishing books for children’s amusement? When was it?

4. When did the picture book genre appear? What 19th-century artists predetermined the appearance of this genre?

5. What illustrators began their work in the 1930s and 1940s?

6. What influences the suitable literature for today’s children?

7. How did the advent of computer-based reproduction techniques modify children’s literature?

8. What authors made early and lasting contributions to literature for children?

9. What facilitated the rise in multicultural children’s literature?

10. In what way has the subject matter discussed in children’s fiction been modified lately?

Ответы на вопросы

1. in the seventeenth century

2. Most of the early books for children were didactic rather than artistic, meant to teach letter sounds and words or to improve the child’s moral and spiritual life.

3. In the mid-1700s, however, British publisher John Newbery (1713–1767), influenced by John Locke’s ideas that children should enjoy reading, began publishing books for children’s amusement.

4. Another dramatic development in children’s literature in the twentieth century has been the picture book. Such outstanding artists as Randolph Caldecott, Kate Greenaway, and Walter Crane were at work.

5. In the 1930s and 1940s such great illustrators as Wanda Gag, Marguerite de Angeli, James Daugherty, Robert Lawson, Dorothy Lathrop, Ludwig Bemelmans, Maud and Miska Petersham, and Ingri and Edgar Parin d’Aulaire began their work.

6. Suitable literature for modern children is influenced by the cultural and ethical values of its authors.

7. With the advent of computer-based reproduction techniques in the latter part of the twentieth century, the once tedious and expensive process of full color reproduction was revolutionized, and now almost any original media can be successfully translated into picture book form.

8. Among the early and lasting contributions to literature for children were works by Jack London, Mark Twain, Rudyard Kipling, Edgar Allan Poe, Robert Louis Stevenson, and Hans Christian Andersen.

9. The civil rights movement alerted publishers and the reading public to the need for books that depicted the America of all children, not just a white majority.

10. Topics that were considered taboo only a short time ago are being presented in good taste. Young readers from ten to fourteen can read well-written fiction that deals with death, child abuse, economic deprivation, alternative life styles, illegitimate pregnancy, juvenile gang warfare, and rejected children.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2021-02-16 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: