КОСВЕННАЯ РЕЧЬ И СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЁН




Ход урока

What gadgets do you use? What gadgets do you use most frequently? What gadget do you use less frequently?

Nowadays different gadgets are created almost every single day. Today we will talk about top 3 most useful gadgets that can be used at home.
Number 3 is a robot vacuum cleaner. This little thing not only vacuums different kinds of floor, but it can mop it as well. So why don't you save you priceless time and stop thinking about boring mopping and vacuuming?
Number 2 is a dishwasher. This thing is definitely not small in size, but aren't you tired of doing your dishes by hands? If you are, than you definitely should think of buying a dishwasher.
Number 2 is an air conditioning system, which is controlled by a special application on your phone. You can create different climate zones in different rooms of your house. Isn't it wonderful?

Nowadays there are a lot of gadgets. Some people cannot imagine their lives without their mobile phones while others say that the most useful gadget in the world is the washing machine. To talk about high tech gadgets we need some words.

 

Businesswoman - женщина-предприниматель,

camcorder - видеокамера,

career - карьера,

client - клиент,

collection - коллекция,

convenient - удобный,

device - устройство,

dictaphone - диктофон,

digital camera - цифровая камера,

edit - редактировать,

embarrassed - смущенный, растерянный, сконфуженный,

essay - очерк, эссе,

freedom - свобода,

gadget - гаджет,

headphones - наушники,

handy - удобный, полезный, практичный,

impossible - невозможно,

laptop - ноутбук,

MP3 player - MP3-плеер,

passion - страсть,

pastime - развлечение, времяпрепровождение,

PDA (personal digital assistant) - КПК (персональный цифровой помощник), карманный компьютер,

photography - фотография, фотографирование,

research - научное исследование,

social life - общественная жизнь,

software - программное обеспечение,

store - магазин, хранилище,

techno freak - человек, помешанный на технологиях,

TV - ТВ,

underground - подпольный, нелегальный, метро,

university lecture - лекция в университете,

video - видео,

mobile phone - мобильный телефон,

voice recorder - диктофон,

be hooked on - быть на крючке, подсесть,

look up - посмотреть вверх, смотреть вверх,

be (really) into something - интересоваться чем-то, быть вовлечённым во что-то,

be on the move - быть в движении, быть на ногах, находиться в разъездах,

it goes without saying - само собой разумеется,

keep a record - вести запись.

To work, you will need a textbook, you can find it at the link https://11book.ru/10-klass/222-anglijskij-yazyk/1217-anglijskij-yazyk-10-klass-afanaseva Find page 140.

- At page 140-141 you can see some gadgets. Could you add some more ones to the list? Look at the board and match the pictures and names.

Ex. 1a p 140

  • What does each item do?
  • Which ones would you use to?

Ex. 2 p 140

  • Look at the profiles of the three people in the article on pp 140-141
  • What interests and hobbies do they have?
  • What gadgets do you think they couldn’t live without?

Ex. 3a p 141

  • Read the text again and answer the question.
  • Find key words/phrases that will help you match the answers.
  • Complete the task.

 

Please, make next exercise

Completing the table

Complete the table with the words below.

   
MP3  
Digital  
Social  
Techno  
University  
Voice  

player

lecture

life

recorder

camera

freak

After getting acquainted with the new topic, let's talk about indirect speech. Read all about indirect speech.

КОСВЕННАЯ РЕЧЬ И СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЁН

Косвенная речь (Reported/Indirect speech) – это передача прямой речи (Direct Speech) говорящего с помощью придаточных дополнительных предложений. Структура предложения в косвенной речи зависит от типа предложения в прямой речи.

He says, “I go shopping every day.” — He says (that) he goes shopping every day.

He asks her, “Do you like playing football?” — He asks her if she likes playing football.

“When do you have dinner?”Alice asks her friend. — Alice asks her friend when she has dinner.

“Come in time,” Mary says to me.Mary tells me to come in time.

“Don’t be late, please,” mother asks me.Mother asks me not to be late.

Союз that не обязателен, он может отсутствовать. Косвенная речь вводится различными глаголами. Глагол tell всегда употребляется с дополнением, но без предлога to. Глагол say употребляется без дополнения либо с дополнением с предлогом to. Say не употребляется в косвенной речи в повелительных предложениях.

Другие вводные глаголы:

  • agree, demand, offer, promise, refuse, threaten + (not)to+ инфинитив
  • advise, allow, ask, beg, command, invite, order, promise, remind, want, warn +дополнение + (not)to+ инфинитив
  • apologise for, insist on, suggest, deny, complain to sb about, boast about + герундий
  • agree, announce, boast, claim, admit, explain, exclaim, inform sb, promise, suggest + that + придаточное предложение
  • wonder whether/where/what/why/how + придаточное предложение/+ (not)to+ инфинитив

При трансформации предложений из прямой речи в косвенную происходит ряд изменений: порядок слов, местоимения, времена глагола, наречия времени.

В соответствии с правилом о согласовании времён, если глагол в главном предложении употребляется в прошедшем времени, то и в придаточном предложении должно быть одно из прошедших времён. Времена меняются следующим образом:

Если глагол состоит из нескольких слов, то по этой схеме изменяется первое из них. Не изменяется: had + V3; had been + Ving; was/were + Ving; либо возможно: was/were + Ving – had been + Ving.

Наречия настоящего времени изменяются на наречия прошедшего времени.

He said: “I study at school.”He said that he studied at school.

He said: “I saw this film.”He said that he had seen that film.

He asked: “Will you join us tomorrow?”He asked me if I would join them the next day.

Правило о согласовании времён не действует в следующих случаях:

  • Выражается общеизвестный факт.

The teacher told the pupils that the Earth is round.

  • Речь идёт о недавнем разговоре, событии, которое действует и в настоящем.

Kate told me that Pete is ill.

  • Сказуемое выражено модальными глаголами, не имеющими формы прошедшего времени: must, had to, could, should, had better, used to.

Kate said that she could not visit us the previous Sunday.

  • Указано точное время, дата.

Nick said that he was a student in 1980.

  • В придаточных определительных, сравнительных, причинных предложениях.

My brother told me about the book which you are reading.

He could not translate the article because he doesn’t know English well.

He was once stronger than he is now.

Домашнее задание: Законспектировать материалы, приведенные по теме «Косвенная речь», письменно выполнить упражнения, приведенные выше.

ПРИМЕЧАНИЕ

1. Выполненное письменно задание отсканировать или сфотографировать и переслать на электронный адрес преподавателя gabibovaemma2@gmail.com

2. Уважаемые студенты! Огромная просьба! Я не слежу за комментариями, поэтому если возникают вопросы, то обращайтесь в ЛС.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2022-09-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: