Ex. 2. Fill in the necessary reflexive/emphatic pronouns and translate the sentences into Russian:
Model: He has been speaking only about himself all the time. – Онговорилвсевремятолькоосебе.
1. | Let me introduce ____. My name is Alex. |
2. | The problem ____ is quite simple. |
3. | I want to buy ____ a new car. |
4. | The coach and the doctor gave all the instructions ____. |
5. | I’ll make ____ a cup of coffee. |
6. | Pete ____ called me yesterday. |
7. | Take care of ____ when you go canoeing, Bob. |
8. | The boxer defended ____ actively. |
9. | Be careful, you can hurt ____. |
10. | I saw Yulia Nesterenko ____. |
Ex. 3. Make as many sentences as possible. Translate them:
Model: Try these white tennis shoes on. – Примерьэтибелыетеннисныетуфли.
red | sports magazines | ||
Try on | difficult | tennis shoes | |
this | nice | physical exercises | |
Use | interesting | noise | |
that | colourful | baseball cap | |
Make | awful | skis | |
these | black | tactics | |
Stop | useful | track suit | |
those | white | mountain bicycle | |
Take | modern | ball | |
beautiful | training programme |
Ex. 4. Write questions and answers as in the models. Translate the statements:
Ex. 5. Read and translate these sentences in written form into Russian:
1. | He put something on the desk. |
2. | I had no choice but leaving at once. |
3. | Did Peter tell you anything about his team? |
4. | She left her sports bag somewhere else. |
5. | My coach wanted to hear nothing. |
6. | I think you’ll find some useful information here. |
7. | I know nothing about him. |
8. | Have you ever seen any competitions in freestyle? |
9. | In a small town everyone knows everything. |
10. | There is nobody in the room. Don’t be afraid. |
Ex. 6. Complete these sentences:
a) | Use: | many with countable nouns; | |
much with non-countable nouns; | |||
a lot of, plenty of with either countable or non-countable nouns | |||
Model: | ____ people at the stadium supported their favourite team. | ||
Many people at the stadium supported their favourite team. | |||
1. | Our training practice starts at 6.00 p.m. We haven’t got ____ time. We have to hurry up. | ||
2. | He has got ____ work to do before the tests. | ||
3. | Have you got ____ friends? – Yes, I’ve got ____ friends among athletes. | ||
4. | How ____ books on sports have you read? | ||
5. | My native town is small. There isn’t ____ traffic in it. | ||
6. | ____ students work on this project. | ||
b) | Use: | few, a few with plural countable nouns; | ||
little, a little with non-countable nouns | ||||
Model: | I can’t go to the international football game. I have got ____ money. | |||
I can’t go to the international football game. I have got little money. | ||||
1. | He doesn’t speak much English. Only ____ words. | |||
2. | I don’t think Pete will be a good coach. He has got very ____ patience with children. | |||
3. | When did you see Pete last time? – Just ____ days ago. | |||
4. | Would you like some more coke? – Yes, please, but just ____. | |||
5. | I have got ____ time so I can help you. | |||
6. | He has very ____ real friends among his team-mates. | |||
|
Ex. 7. Read and translate these sentences into Russian:
1. | Who are these people? |
2. | Yesterday I met Nick, who had come from Kiev the day before. |
3. | Which article are you reading? |
4. | That was the first time, when we won the republican championship. |
5. | The athlete, whose foot is injured, needs medical aid. |
6. | My friend, who is a student, passed his exam in philosophy two days ago. |
7. | It is the most interesting book that I have ever read. |
8. | Which of you can answer this question? |
9. | In that game he managed to score the goal, which was the 100th in his career. |
10. | I don’t remember, where I have seen her. |
TheNumeral (Имя числительное)
Имя числительное – это часть речи, которая обозначает число, количество предметов или их порядок при счёте. Для обозначения числа и количества предметов используют количественные числительные (CardinalNumerals), которые отвечают на вопрос «сколько?» Числительные, которые обозначают порядок предметов при счёте, называются порядковыми (OrdinalNumerals) и отвечают на вопрос «какой?», «который?». Числительные используются как для обозначения целых чисел, так и для простых и десятичных дробей.
CardinalandOrdinalNumerals
(Количественные и порядковые числительные)
Количественные числительные от 1 до 12 имеют собственные названия. Каждому количественному числительному соответствует порядковое числительное. За исключением порядковых числительных first (первый), second (второй), third (третий), образованных от числительных one, two, three, все порядковые числительные образуются прибавлением суффикса -th. При этом числительные five, eight, nine и twelve видоизменяются:
|
cardinal | ordinal | cardinal | ordinal | |||||
one | 1st | first | seven | 7th | seventh | |||
two | 2nd | second | eight | 8th | eighth | |||
three | 3rd | third | nine | 9th | ninth | |||
four | 4th | fourth | ten | 10th | tenth | |||
five | 5th | fifth | eleven | 11th | eleventh | |||
six | 6th | sixth | twelve | 12th | twelfth |
Количественные числительные от 13 до 19 образуются с помощью суффикса -teen, который прибавляется к соответствующим числительным первого десятка. При этом числительные three, five и eight видоизменяются:
cardinal | ordinal | cardinal | ordinal | |||||
thirteen | 13th | thirteenth | seventeen | 17th | seventeenth | |||
fourteen | 14th | fourteenth | eighteen | 18th | eighteenth | |||
fifteen | 15th | fifteenth | nineteen | 19th | nineteenth | |||
sixteen | 16th | sixteenth |
Количественные числительные, обозначающие десятки от 20 до 90, образуются с помощью суффикса -ty, который прибавляется к соответствующим числительным первого десятка. При этом числительные two, three, four, five и eight видоизменяются. Кроме того,
при образовании порядковых числительных конечная буква -y меняется на -ie:
cardinal | ordinal | cardinal | ordinal | |||||
twenty | 20th | twentieth | sixty | 60th | sixtieth | |||
thirty | 30th | thirtieth | seventy | 70th | seventieth | |||
forty | 40th | fortieth | eighty | 80th | eightieth | |||
fifty | 50th | fiftieth | ninety | 90th | ninetieth |
Внутри десятков, например от 21 до 29, числительные образуются следующим образом:
cardinal | ordinal | ||
twenty-one | 21st | twenty-first | |
twenty-two | 22nd | twenty-second | |
… | … | … | … |
twenty-five | 25th | twenty-fifth | |
… | … | … | … |
twenty-nine | 29th | twenty-ninth |
Для обозначения сотен, используют числительное hundred, для тысяч – thousand, для миллионов – million, для миллиардов – milliard (в Англии) и billion (в США). Большие разряды на письме отделяются запятой.
|
cardinal | ordinal | ||
a/one hundred | 100th | a/one hundredth | |
one hundred and one | 101st | one hundred and first | |
… | … | … | … |
two hundred | 200th | two hundredth | |
… | … | … | … |
nine hundred | 900th | nine hundredth | |
1,000 | a/one thousand | 1,000th | a/one thousandth |
1,000,000 | a/one million | 1,000,000th | a/one millionth |
1,000,000,000 | a/one milliard/billion | 1,000,000,000th | a/one milliardth/billionth |
При обозначении количества предметов или порядкового места предмета в ряду однородных предметов числительное ставится перед определяемым им существительным. Определенный артикль при существительном, определяемом порядковым числительным, ставится перед этим порядковым числительным. При образовании составных порядковых числительных, содержащих два и более порядка, начиная с третьего десятка (21…), только последнее число имеет форму порядкового числительного, а все предшествующие числа выражаются количественными числительными.
ten students | десять студентов | |
the third house | третий дом | |
the twenty-first day | двадцать первый день |
В английском языке для номеров, присвоенных предметам, используют количественные числительные, которые следуют за определяемыми ими существительными. Им в русском языке могут соответствовать как количественные, так и порядковые числительные. Слово number в таких английских словосочетаниях часто опускается, в переводе же слово «номер», как правило, присутствует:
player (number) 9 | игрок номер девять; игрок под девятым номером | |
room 15 | комната (номер) пятнадцать |
Количественные числительные и существительные в единственном числе могут образовывать составные прилагательные, которые пишутся через дефис и иногда имеют окончание -ed:
two-storied building | двухэтажное здание | |
twelve-year cycle | двенадцатилетний цикл | |
ten-event competition | соревнование в десяти дисциплинах (десятиборье) |
12 предметов в английском языке часто объединяют словом dozen –дюжина. Впрочем, в русском языке принято пользоваться десятками, поэтому и при переводе английского слова dozen часто используют русское слово «десяток», если имеют в виду приблизительное количество.
a dozenofeggs | десяток яиц | |
two dozens of tennis balls | два десятка теннисных мячей |
Числительные dozen, hundred, thousand и million принимают окончание множественного числа -s только в сочетании с существительным с предлогом of, приобретая собирательное значение. Артикль перед такими словосочетаниями не ставится.
dozensofstudents | десятки студентов | |
hundredsofathletes | сотни спортсменов | |
thousandsofspectators | тысячи зрителей | |
millions of people | миллионы людей |
Common and Decimal Fractions
(Простыеидесятичныедроби)
В простых дробях, как в русском языке, числитель выражается количественными числительными, а знаменатель – порядковыми:
1/3 | a/one third | (одна третья, треть) |
1/5 | a/one fifth | (одна пятая) |
При этом дроби 1/2 и 1/4 следует читать так:
1/2 | a half | (половина) |
1/4 | a quarter | (четверть) |
Когда числитель больше единицы, знаменатель принимает окончание –s:
2/3 | two thirds |
3/5 | three fifths |
5/6 | five sixths |
Существительное, следующее за дробным числительным, употребляется в единственном числе. Существительное, следующее за смешанным числительным - во множественном числе:
1/8 inch– | oneeighthofaninch | 1/8 дюйма |
3/4 foot– | three fourths of a foot | 3/4 фута |
21/3metres | two and a third metres | 21/3метра |
two metres and a third | ||
Для обозначения стадий финальной части соревнований в русском и английском языках имеются различия. В этом случае в английском языке дроби практически не используются.
1/32 финала – | Last 64 | 1/4 финала – | Quarter-finals (1/4 F) | |
1/16 финала – | Last 32 | 1/2 финала – | Semi-finals (1/2 F) | |
1/8 финала – | Last 16 | Финал– | Final (F) |
В десятичных дробях целое число отделяется от десятых долей точкой. При этом каждая цифра после точки читается отдельно. Точка, отделяющая десятые, читается (point). Нуль (или ноль) может передаваться словами nought или zero. Однако, в устной речи ноль, чаще всего, передается как буква О [әυ], а понятие «ноль целых» может обозначаться, как нулем с точкой, так и одной точкой:
0.3(.3) | nought point three,или О [әυ] pointthree, атакжеpoint three | ||
2.35 | two point three five | ||
32.305 | thirty-two point three О [әυ] five | ||
0.005 | point nought nought five,илиnoughtpoint two Оes [әυz] five, или О [әυ]point two Оes [әυz] five | ||
Владеть чтениемдесятичных дробей необходимо для того, чтобы уметь объявлять и понимать результаты соревнований в таких видах спорта, как гимнастика, фигурное катание и др. Кроме того, в таких дисциплинах, как бег или плавание, для определения результата учитываются десятые, сотые, а иногда и тысячные доли секунды.
The Americans finished the race only 0.05 sec ahead of the French team. | Американцы опередили на финише французскую команду, лишь на пять сотых секунды. |
Чтение хронологических дат
Годы передаются количественными числительными и читаются следующим образом:
1900 – | nineteen hundred | 2008 – | two thousand (and) eight |
1986 – | nineteen eighty-six | 2010 – | twenty ten |
2000 – | two thousandили | 2011 – | twenty eleven |
twenty hundred |
Для обозначения десятилетий употребляются числительные, обозначающие десятки, сотни и тысячи. При этом они имеют форму множественного числа и употребляются с определённым артиклем.
in the 1900s – | in the nineteen hundreds | в двадцатом веке |
in the 1960s – | in the nineteen sixties | в шестидесятые годы двадцатого века |
in the 2000s – | in the two thousandsб twenty hundred | в двухтысячные |
Даты на письме обозначаются порядковыми числительными:
16th May, 1986 | ||
May 16th, 1986 | the sixteenth of May, nineteen eighty-six | |
May 16, 1986 |
Различия в неметрической и метрической системах мер.
В Великобритании, США и некоторых других странах при измерениях действует неметрическая системамер. В большинстве же стран применяется метрическая система. Cоответствия мер длины и массы в двух системах.
1 inch (’’) 1 foot (’) 1 yard 1 mile | дюйм фут ярд миля | = 2.54 cm = 30.48 cm = 91.44 cm = 1.609 km | 1 millimetre (mm) | миллиметр | = 0.039inch |
1 centimetre (cm) | сантиметр | = 0.39inch | |||
1 metre (m) | метр | = 1.09yard | |||
= 3.28feet | |||||
1 kilometre (km) | километр | = 0.62mile |
1 ounce (oz) | унция | = 28,35 g | 1 gram (g) | грамм | = 0,035 ounce |
1 pound (lb) | фунт | = 0,454 kg | 1 kilogram (kg) | килограмм | = 2,2pounds |
Счет в игровых видах спорта.
Для ведения счета в игровых видах спорта по-английски используется слово score (существительное «счет» и глагол «забить гол»). В случае превосходства одной из команд, для объявления счета часто используют предлог to. Если какая-то из команд ведет в счете, используется глагол lead или сочетание beahead. Если же какая-то из команд отстает по ходу игры, используется сочетание bebehind. Если одна из команд счет сравнивает, используют глаголы equalize и level. Ничейный результат называют словом draw, а также используют одно количественное числительное и слово all. Ноль, как правило, принято называть словом nil.
The game ended with the score 3:1 (three to one). | Игра закончилась со счетом 3:1. | |
United is leading 3:0 (three nil). | «Юнайтед» ведетвсчете 3:0. | |
United is 3 goals ahead. | «Юнайтед» на 3 мяча опережает соперника. | |
BATE equalized and the game finished in a draw 2:2 (two all). | «БАТЭ» сравнял счет, и игра закончилась вничью 2:2. |
GrammarPractice:
Ex. 8. Read the following numerals:
1; 11; 10 | 5; 15; 50 | 9; 19; 90 | 100 000; 254 670 | 0.125; 1.35 |
2; 12; 20 | 6; 16; 60 | 61; 43; 78 | 1 789 000 | 24.705 |
3; 13; 30 | 7; 17; 70 | 100; 134;245 | 1/2; 1/3; 1/4; 1/6 | 4.378 |
4; 14; 40 | 8; 18; 80 | 1 026; 5 693 | 2/5; 3/7; 4/9; 5/6 | 12.489 |
Ex. 9. Write the following numerals with the words:
104; 151; 189; 1012; 3038; 55 068; 103 788
Ex. 10. Read the following dates:
15.11.1893 | 02.11.2000 | 30.12.1245 | 08.08.2008 |
09.05.1945 | 17.07.1327 | 24.09.1992 | 22.04.2012 |
Ex. 11. Write as many sentences as possible:
The game finished/ended Dynamo lost Arsenal and United played BATE won | in a draw with the score | 0:0, 1:1, 2:2 1:0, 2:1, 3:2 0:1, 1:2, 2:3 |
Ex. 12. Read and translate the following sentences:
1. | The score 58:82 was a disaster for Belarusian basketball team. |
2. | The game ended in a draw. The score was 3:3. |
3. | Dynamo was leading 5:2 until the 10th minute of the 3rd period. |
4. | 1:0 was the most popular score of the 1st tour. |
5. | Usain Bolt of Jamaica won both the 100m and 200m in astonishing world record runs of 9.69 and 19.30. |
6. | The American swimming team’s world record of 6:58.56 broke the magical seven-minute barrier and brought Michael Phelps his fifth gold. |
7. | In his final attempt Aryamnov lifted 210kg at the European Weightlifting Championships in 100kg weight category. |
8. | The first modern Olympic Games were held in 1896. |
9. | Beijing hosted the Olympic Games in 2008. |
10. | Wembley stadium near London holds up to 100,000 spectators. |
11. | The name of the player 11 inBelarusiannational soccer team was Vitali Kutuzov. |
12. | The outdoor running track is 400m long. |
13. | Thousands of people attend the Olympic competitions and millions watch them on TV. |
14. | Baron Pierre de Coubertin was born on January 1st, 1863. |
15. | I qualified for the 1st senior category last year. |
16. | Triathlon is a three-event competition for men. |
17. | At the World Cup our acrobats placed the 5th. |
Lesson 2. Build your vocabulary.
Task 1. Form the word combinations with numerals as in the model and translate them into Russian.
Model: Ten minutes; break → ten-minute break – десятиминутныйперерыв
30seconds; interval | ||
11players; team | ||
4years; cycle | ||
100 metres; distance | ||
6times; Olympic champion | ||
10points; advantage | ||
3 medals; victory | ||
45minutes; class | ||
5stages; competition |
Focus on Reading
Step 1. Word Power.
Ex.1. Read the following international words. Give their Russian equivalents.
education activity elementary cooperation | problem condition instruction discipline | coordination strategy ideal control |
Ex.2. Read the following words paying attention to the sounds: