Й день
Положе́ние честны́я ри́зы Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы во Влахе́рне
ВЕ́ЧЕР
Обы́чная кафи́зма. На Господи, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Дал еси́, Человеколю́бче, Твою́ Ма́терь,/ по́мощь рабо́м Твои́м,/ я́ко Благоутро́бен,/ Е́юже неизрече́нное и стра́шное соде́лал еси́ смотре́ние Твое́/ и первозда́нное на́ше испра́вил еси́ Боже́ственное досто́инство./ Те́мже, всечестно́е Тоя́ чту́ще торжество́,/ воспева́ем держа́ву Твою́,/ Иису́се Всеси́льне, Спа́се душ на́ших.
Град, почита́ющий Тя и по до́лгу сла́вящий,/ огражда́еши, Всепе́тая,/ ри́зою Твое́ю честно́ю/ от безбо́жных, Чи́стая, иноплеме́нник,/ от гла́да же, и тру́са,/ и междоусо́бныя бра́ни всегда́,/ Де́во Неискусобра́чная,/ и сего́ ра́ди сла́вит Тя, Пресвята́я Богоневе́сто,/ челове́ков Помо́щнице.
Ри́зу честну́ю Твою́, Богоблагода́тная Влады́чице,/ дарова́ла еси́ гра́ду Твоему́,/ бога́тство неотъе́млемо;/ покро́в же, и сла́ву,/ и необори́му сте́ну,/ и исцеле́ний сокро́вище,/ и чуде́с исто́чник приснотеку́щий,/ приста́нище же спаси́тельное обурева́емым всегда́./ Сего́ ра́ди пое́м Тя, Препе́тая Чи́стая.
Почерпи́те, челове́цы, здра́вие души́ и те́ла:/ ра́ка бо всем предлежи́т,/ в не́йже положи́ся честна́я ри́за Присноде́вы,/ источа́ющая нам чуде́с струи́,/ и омыва́ющая серде́ц омраче́ния/ и страсте́й оскверне́ния,/ и ду́ши освяща́ющая ве́рных/ Боже́ственною благода́тию.
|
Сла́ва, и ны́не, глас 2:
Смысл очи́стивше и ум,/ со А́нгелы и мы торжеству́ем,/ све́тло начина́юще дави́дскую песнь Отрокови́це,/ Неве́сте всех Царя́, Христа́ Бо́га на́шего,/ воскресни́, Го́споди, глаго́люще, в поко́й Твой,/ Ты и киво́т святы́ни Твоея́,/ я́ко бо пала́ту красну́, Сию́ украси́в,/ и причте́ Ю гра́ду Твоему́, Влады́ко,/ стро́ити и покрыва́ти от супоста́тных пога́н/ держа́вною си́лою Твое́ю, моли́твами Ея́.
На стихо́вне стихи́ры, глас 1. Подо́бен: Всехва́льнии му́ченицы:
Пала́та одушевле́нная Бо́жия/ еди́на была́ еси́/ и честну́ю ри́зу Твою́,/ в дому́ святе́м Твое́м сокрове́ну,/ ве́рным освяще́ние/ и сте́ну дарова́ла еси́ необори́му,/ ея́же ра́ди град Твой,/ Богома́ти, спаса́ется,/ воспева́я Боже́ственную держа́ву Твою́.
Стих: Воскресни́, Го́споди, в поко́й Твой,/ Ты и киво́т святы́ни Твоея́.
Ри́зу честну́ю Твою́,/ Твое́ честно́е и свято́е те́ло, Чи́стая, покры́вшую,/ оде́жду сла́вы дарова́ла еси́ всем/ и исто́чник, источа́ющ благода́ти присноживо́тныя во́ды./ Ея́же пра́зднуем положе́ние,/ почита́юще Тя, Богоро́дице, всех Честне́йшую.
Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.
Храм Твой, Влады́чице,/ Твою́ свяще́нную ри́зу,/ я́ко сокро́вище свяще́ния нося́,/ всегда́ освяща́ет вся, ве́рою притека́ющия/ и Тя по до́лгу блажа́щия в сем вы́ну,/ упова́ние душ на́ших,/ и тве́рдый покро́в, и держа́ву.
|
Сла́ва, и ны́не, глас 2:
Я́ко венце́м пресве́тлым, Всечи́стая Богоро́дице,/ ри́зою Твое́ю честно́ю Це́рковь Бо́жия приоде́яся,/ и све́тится, ра́дующися Днесь,/ и та́йно ликовству́ет, Влады́чице, вопию́щи Тебе́:/ ра́дуйся, диади́ма честна́я/ и ве́нче Боже́ственныя сла́вы./ Ра́дуйся, еди́на сла́вы соверше́ние/ и ве́чное весе́лие./ Ра́дуйся, к Тебе́ притека́ющим приста́нище, и избавле́ние,/ и спасе́ние на́ше.
Тропа́рь, глас 8:
Богоро́дице Присноде́во, челове́ков покро́ве,/ ри́зу и по́яс пречи́стаго Твоего́ телесе́,/ держа́вное гра́ду Твоему́ обложе́ние дарова́ла еси́,/ безсе́менным рождество́м Твои́м нетле́нна пребыва́ющи,/ о Тебе́ бо и естество́ обновла́ется и вре́мя./ Те́мже мо́лим Тя мир гра́ду Твоему́ дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь Богоро́дицы, три́жды. По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3.
Подо́бен: Красоте́ де́вства:
Красото́ю де́вства Твоего́ прекра́сное Сло́во ро́ждши,/ и Сего́ ри́зою Твое́ю, Чи́стая, а́ко Младе́нца обвила́ еси́./ Сию́ у́бо дарова́ла еси́ рабо́м Твои́м, Влады́чице,/ покро́в, по́мощь и исто́чник свяще́ния;/ ея́же честно́е положе́ние, Пресвята́я Де́во, вси ве́рно пра́зднуем.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 3. Подо́бен: Красоте́ де́вства:
|
Рождество́ нетле́нно и де́вство еди́на име́ла еси́, Благослове́нная,/ одеая́ние же челове́ком спаси́тельно, Твою́ святу́ю ри́зу дарова́ла еси́,/ да́же до ны́не нетле́нно пребыва́ющую, Богоневе́сто./ Ея́же ра́ди от Бо́га прие́млем, раби́ Твой, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
Аще пра́зднуем, велича́ние сие́:
Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим святы́я ри́зы Твоеа́/ честно́е положе́ние.
Кано́на два: пе́рвый со ирмосо́м на 8, его́же краегране́сие: Ри́зу почита́ю Пречи́стыя Де́вы. Творе́ние Ио́сифово, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия,/ Рожде́йся от Де́вы,/ безстра́стия во глубине́/ души́ трича́стное потопи́, молю́ся,/ да Тебе́, я́ков тимпа́не,/ во умерщвле́нии телесе́/ побе́дное воспою́ пе́ние.
Ри́зу Твою́ честну́ю, Богоро́дице Де́во,/ чту́щим Тя лю́дем дарова́ла еси́ при́сно, свяще́нное огражде́ние,/ вся́кое сопроти́вных обстоя́ние всегда́ побежда́ющи си́лою духо́вною.
Пло́тию нас ра́ди от чи́стых Твои́х крове́й я́вльшагося на земли́/ ри́зу свяще́нную осяза́нием освяти́ла еси́ и телесе́ Твоего́ прикоснове́нием,/ ея́же ра́ди вся рабы́ Твоя́ освяща́еши, Де́во, пою́щия Тя.
Сокро́вище честно́е ве́рно Тя чту́щим дарова́ла еси́, Блага́я Де́во,/ вои́стинну честну́ю ри́зу Твою́,/ вся обогаща́ющи да́ры Боже́ственнаго Ду́ха и чуде́с мно́гими дея́нии.
Нескве́рная А́гнице, А́гнца ро́ждшая Бо́жия па́че естества́,/ дарова́ла еси́ нам честну́ю ри́зу Твою́,/ скве́рны и́стинно и вра́ски10 очища́ющую всегда́ покланя́ющихся ей, Всенепоро́чная.
Други́й кано́н на 4. Творе́ние того́же, глас то́йже.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́внии́ пешеше́ствовав, Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Свеща́ светоявле́нная и незаходи́мая,/ Пречи́стыя храм, я́коже не́бо све́тлое, обре́т честну́ю ри́зу Ея́,/ вселе́нную Днесь благода́тей просвеща́ет заря́ми.
Кре́пость и утвержде́ния сою́з, Твою́, Пречи́стая, ри́зу Боже́ственную/ вои́стинну стяжа́в, град Твой держа́ву непобеди́мую и́мать,/ тем и хва́лится о Тебе́.
Дре́вняго я́ко вои́стинну киво́та честне́йшая Твоя́ ра́ка, Богороди́тельнице, яви́ся на земли́,/ его́же зна́мения нося́щи, но и ве́рных во и́стине позна́ния сохраня́ющи.
Катава́сия: Отве́рзу уста́ моя́:
Песнь 3.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Я́ко нелло́ды роди́ от язы́к Це́рковь,/ и мно́гое в ча́дех изнемо́же со́нмище,/ чу́дному Бо́гу на́шему возопии́м:/ Свят еси́, Го́споди.
Кра́сное освяще́ние, Небе́сную дверь, Бо́жию Ма́терь воспое́м/ и Тоя́ ри́зу, Боже́ственная точа́щу дарова́ния, ю́же любо́вию целу́ем.
Нетле́ния оде́ждею тле́нием обна́жшияся,/ Твои́м нетле́нным рождество́м всех оде́яла еси́, Чи́стая,/ и́мже честну́ю ри́зу Твою́ дарова́ла еси́, бога́тство неотъе́млемо.
И́же о́блаки, Чи́стая, одева́ющаго все не́бо/ ри́зою Твое́ю обвила́ еси́, Пречи́стая,/ е́йже покланя́ющеся, ве́рно Тя сла́вим, покро́ве душ на́ших.
Врачева́ние безме́здно боля́щим есть Боже́ственный сей храм:/ ри́зу бо Твою́, Чи́стая, исто́чник, непреста́нно точа́щий исцеле́ния, стяжа́, Пренепоро́чная.
Други́й кано́н, глас 4.
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Тя моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Почита́ем, ве́рнии, я́ко совокупле́ния к Бо́гу сою́з,/ Чи́стыя Днесь ри́зы, ве́рно гове́юще.
Исцеле́ния ве́рным многочестна́я нам Днесь/ прече́стно Чи́стыя ри́за источа́ет благода́тию.
Я́ко роса́ у́тренняя, ра́дость Твоя́ приснотеку́щая/ пещь страсте́й Тя воспева́ющих уставля́ет при́сно.
Седа́лен, глас 4. Подо́бен: Вознесы́йся:
Чуде́с ре́ки, Богоро́дице, от всечестны́я Твоея́ ра́ки происходя́щия,/ я́ко из Еде́ма, напая́ют лице́ земли́,/ благода́ти пролива́ющия ве́рно Тя чту́щим,/ те́мже Тя воспева́ем, и ве́рно восхваля́ем, и благода́рно всегда́ взыва́ем:/ ра́дуйся, еди́на Паде́жде пою́щих Тя.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
Песнь 4.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза/ на Кресте́ Твое́м стал еси́,/ и раста́яшася язы́цы:/ Ты бо еси́, Человеколю́бче,/ кре́пость моя́ и хвале́ние.
Возвели́чим еди́ну Благослове́нную/ и Тоя́ ри́зе прико́снемся ве́рою,/ я́ко да почерпе́м благода́ть духо́вную.
Я́ко многоце́нное сокро́вище, стяжа́в Тебе́ чту́щий град/ ри́зу Твою́, Отрокови́це,/ ве́рою облобыза́ет и благода́ть прие́млет.
Ри́зу Твою́, я́ко точа́щую нетле́ние,/ оде́жду же сла́вы бы́вшую, всем песносло́вящим Тя,/ почита́ем, Всенепоро́чная.
Всенепоро́чная и еди́на благослове́нная,/ Херуви́м святе́й я́вльшися,/ ду́ши нас спаси́ от вся́каго обстоя́ния, ве́рою чту́щих Тя.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце Пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Я́ко пречестну́ю твердь, Богоро́дице, Творе́ц и Зижди́тель Тя водрузи́вый,/ я́коже звезда́ми, украси́ Тя Боже́ственными сия́нии,/ и́миже украша́еши концы́.
От земли́ нас возвлачи́т к Небеси́, Богороди́тельнице,/ Боже́ственная Твоя́ ри́за, Чи́стая, любо́вию сея́ распале́нных те́пле,/ те́мже Тя сла́вим, я́ко лу́чшаго вину́.
Се благода́ть неисчерпа́емая, прииди́те вси сокруше́нным се́рдцем,/ почерпи́те Боже́ственныя то́ки, источа́ющия незави́стно, о празднолю́бцы,/ от честны́я ра́ки Твоея́, Всепе́тая.
Песнь 5.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Ты, Влады́чице Чи́стая,/ нам, Твои́м рабо́м, дарова́ла еси́ утвержде́ние ри́зу,/ и честны́й Твой по́яс, и Боже́ственное огражде́ние.
Рай красе́н, благово́ние Ду́ха, Пречи́стая, испуща́яй,/ храм, держа́щий Твою́ ри́зу, показа́ся.
Освяти́ на́ша ду́ши и телеса́,/ ве́рою святу́ю Твою́, Пресвята́я, ри́зу почита́ющих, я́ко прече́стну.
Хра́мы ны Бо́жия в Тя Все́льшагося покажи́, Богоро́дице,/ в Боже́ственнем хра́ме Твое́м ве́рно Тя блажа́щия.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с то́йже
Ты, Го́споди, Твою́ Ма́терь возвели́чил еси́,/ Ты возне́сл еси́ над вся вла́сти мы́сленныя без сравне́ния сла́ву Ея́.
Благода́ть Бо́жию незави́стно точа́щая Ты еси́, Пречи́стая Богоро́дице,/ от честны́я ра́ки Твоея́ любо́вию покланя́ющимся.
Твое́ю си́лою ве́рнии лю́дие опоясу́ются,/ Тя сою́з, Богоро́дице, Твой име́яй град/ ри́зою Твое́ю почита́ется.
Песнь 6.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное,/ проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся:/ от тли изба́ви мя, Иису́се, Царю́ сил.
Показа́ла еси́ все́ми Ца́рствующему гра́ду, ро́ждшая Царя́ всех и Го́спода,/ я́ко неруши́мую сте́ну, честну́ю и святу́ю ри́зу Твою́.
Ра́дующеся, Де́вы благода́ть просла́вим, и Сея́ пресвяту́ю ри́зу почти́м:/ из нея́же вся́ко здра́вие немощны́м непреста́нно происхо́дит.
Вод Тя животеку́щий исто́чник ве́мы, Богоро́дице,/ и почита́ем Боже́ственную ри́зу Твою́,/ от нея́же исцеле́ние всегда́, ве́рнии, почерпа́ем.
Госпо́дь, с Тобо́ю, Богоро́дице, бы́вый,/ челове́ческое Себе́ присво́ил существо́/ и всяк вред чужда́го от него́ изгна́л есть.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.
Всю Тя па́че естества́ просла́ви Госпо́дь, всю украси́в, Отрокови́це,/ всю Тя почте́ па́че сло́ва, Богоро́дице,/ с по́ясом, ри́зою и Боже́ственною ра́кою.
Кре́пость Тя ве́рнии стяжа́вше и похвалу́,/ одева́ются сла́вою, честно́ю Твое́ю ри́зою, Богороди́тельнице,/ я́коже пресве́тлое украше́ние и честно́е Тя стяжа́вше.
Ви́дети Твою́, Богоро́дице, сла́ву неизрече́нную/ дре́вле боле́зноваху боже́ственне проро́цы вси,/ но в после́дняя дни нам яви́ся и́же лет Превы́шший.
Конда́к, глас 4. Подо́бен: Вознесы́йся:
Одея́ние всем ве́рным нетле́ния, Богоблагода́тная Чи́стая, дарова́ла еси́,/ свяще́нную ри́зу Твою́,/ е́юже свяще́нное те́ло Твое́ покрыва́ла еси́,/ покро́ве всех челове́ков,/ ея́же положе́ние пра́зднуем любо́вию/ и вопие́м со стра́хом Ти, Чи́стая:/ ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
И́кос:
Чи́стое одея́ние и ски́нию Бо́жия Сло́ва,/ одушевле́нный о́блак и ста́мну ма́нны, Богоро́дицу Мари́ю/ вси, спа́сшиися Рождество́м Ея́, ве́рою ублажи́м/ и честне́й ри́зе прико́снемся,/ е́юже Влады́ку объе́мши, я́ко Отроча́ носи́ла есть, в плоть обо́лкшагося,/ Его́же ра́ди челове́ческое естество́ взя́тся к превысоча́йшей жи́зни и Ца́рствию./ Те́мже с ра́достию вопие́м велегла́сно:/ ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
Песнь 7.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы/ пе́щный пла́мень попра́ша,/ пе́сньми взыва́юще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Высо́ким ра́зумом и смире́нным се́рдцем Царе́в превысо́кий престо́л просла́вим,/ Всесвяту́ю Отрокови́цу обра́дованную.
Черто́г Бо́жий избра́нный,/ в честне́м Твое́м сем черто́зе лежа́щую ри́зу Твою́ ве́рою почита́ем,/ я́ко киво́т свят и благочести́вых покро́в.
Обновля́ется всяк, приступа́яй ве́рою и святы́й облобыза́яй ковче́г,/ держа́щий Твою́, Чи́стая Де́во, светови́дную ри́зу.
Богороди́тельнице Чи́стая,/ чту́щий Тя град от гла́да, тру́са же и озлобле́ния вся́каго спаса́й,/ и язы́ческаго нахожде́ния, и сопроти́внаго вре́да.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Ты, я́коже со́нце пра́вды еди́н сый, Бла́же,/ Боже́ственно украси́л еси́ храм Чи́стыя разли́чными Твои́ми дарова́нии,/ в не́мже возсия́вшая лучи́ испуща́ет от Своея́ ри́зы.
Излива́ют чудеса́, Пречи́стая, Боже́ственныя ча́ши Твоя́ благода́ть вои́стинну ве́рным,/ и незави́стно чту́щим Тя от Твоея́ ра́ки пролива́ются,/ я́ко из друга́го Еде́ма, мы́сленныя ре́ки.
От скве́рны вся́кия душе́вныя,/ чисти́тельна есть Твоя́, Всенепоро́чная Де́во, ра́ка,/ покрыва́ющая честно́е Твое́ те́ло покры́вшую ри́зу.
Ны́не приступи́те с весе́лием вси, и́же на земли́,/ прииди́те, ра́ка призыва́ет та́йне,/ объя́ти Госпожи́ пресла́вную во мне сокро́виществованную ри́зу Ея́.
Песнь 8.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Изба́вителю всех, Всеси́льне,/ посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия,/ снизше́д, ороси́л еси́/ и научи́л еси́ пе́ти:/ вся дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Благода́рными гла́сы воспева́ем Тя, всех до́брых нам Хода́таицу,/ и честну́ю ри́зу Твою́ облобыза́юще, Отрокови́це, взыва́ем:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Я́ко мы́сленную свещу́ иму́ще, на све́щнице трапе́зы предлежа́щую,/ свяще́нную оде́жду Пречи́стыя Де́вы, серде́чныя просвеща́ем зе́ницы всегда́.
Ника́коже безча́стны оста́вила еси́/ свяще́ннаго Твоего́, Де́во, прикоснове́ния недосто́йныя рабы́ Твоя́:/ вме́сто бо те́ла Твоего́ живоно́снаго ри́зу Твою́ всем дарова́ла еси́.
Пе́сньми Боже́ственными почти́м Бо́жие селе́ние простра́нное,/ в ма́терех Пречи́стую, Небе́сную дверь,/ е́юже заключи́ся к сме́рти дверь веду́щая.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
А́нгели, Пречи́стая, ны́не сликовству́ют в честне́м хра́ме Твое́м, Чи́стая,/ и окружа́ют, Влады́чице, честну́ю и святу́ю Твою́ ри́зу любо́вию и ра́достию,/ мы же весе́лием мно́гим покланя́емся,/ воспева́юще Тя, сла́ву ро́да на́шего.
Жезл, я́же цвет жи́зни прозя́бшая,/ Ты еси́ всех ра́дость многочестна́я, Пречи́стая,/ мирополо́жница Ду́ха, сокро́вище благи́х, арома́т исто́чник,/ из него́же ми́ра исцеле́ний источа́ет Боже́ственная ра́ка.
Воспева́ют, Пречи́стая, вели́чия Твоя́, Чи́стая, мы́сленная во́инства,/ пропове́дают вси патриа́рси и проро́цы я́сно,/ и апо́столи сия́, и му́чеников лик, и преподо́бных все исполне́ние,/ с ни́миже покланя́ем Ти ся.
Песнь 9.
Пе́рвый канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния/ кля́тву всели́ла есть;/ Ты же, Де́во Богоро́дице,/ прозябе́нием чрев оноше́ния ми́рови Благослове́ние процвела́ еси́./ Тем Тя вси велича́ем.
Се Тя, одр Соломо́нов, почита́ем ра́достными пе́сньми,/ и честну́ю Твою́ ри́зу, я́ко други́й киво́т свяще́ния, окружи́вше,/ исцеле́ния прие́млем спаси́тельная, Присноде́во.
Яви́ся ны́не Боже́ственная Твоя́ ра́ка, содержа́щая ри́зу Твою́ честну́ю,/ я́коже исто́чник све́та, Де́во,/ лучи́ исцеле́ний испуща́ющи и тьму неду́гов отгоня́щи,/ ю́же с любо́вию целу́ем.
Днесь сра́дуются нам, Всенепоро́чная, покланя́нием ри́зы Твоея́ вся Небе́сныя си́лы,/ апо́столи, проро́цы и му́ченицы, преподо́бнии и пра́веднии вси,/ Влады́чице еди́на Присноде́во.
Освяти́ся вся земля́, всесвято́е Влады́чне поко́ище, положе́нием ри́зы Твоея́,/ и Дави́д ра́дуется дре́вле положе́нием киво́та, прообразу́ющаго Тя, Присноде́во.
Све́тло одея́ние Твою́ ри́зу дарова́ла еси́ и огражде́ние/ Тя чту́щему Ца́рствующему гра́ду всех градо́в,/ я́ко Цари́ца всех тва́рей су́щи, Богороди́тельнице Ма́ти Де́во.
Другий канон Ри́зы Пречи́стыя Де́вы, глас 4.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Черто́г пречестны́й сей, Богороди́тельнице, яви́ся ра́ка Твоя́,/ честну́ю Твою́ ри́зу, де́вственное же одея́ние и неве́стническое я́ко иму́щи/ и я́ко жи́зни сокро́вище соблюда́ющи.
Храм, изобража́ющий вся́ко Небе́сное благоукраше́ние Де́вы, Днесь, ве́рнии, дости́гше,/ чуде́с заря́ми, я́коже звезда́ми, сия́ем, и озаря́емся благода́тию.
И́мать святы́й Твой по́яс/ и честну́ю Твою́ ри́зу, Богороди́тельнице, Твой град, я́ко сте́ну,/ и уче́ний Боже́ственных соедине́ние, и правосла́вных похвалу́,/ и во́инству победи́тельная.
Пое́м неизрече́нную сла́ву и безчи́сленную Твою́ благода́ты/ Ты бо еси́ исто́чник прему́дрости, из него́же Сло́во всем происхо́дит,/ чту́щим Тя, Пречи́стая, и велича́ющим рождество́ Твое́.
Свети́лен. Подо́бен: Све́те неизме́нне:
Окрили́вшую Христа́/ ри́зу Богоотрокови́цы и Богоро́дицы Мари́и,/ Днесь прииди́те, земноро́днии, почти́м пе́сньми,/ я́ко да благода́тию Сея́ при́сно ублажа́емся.
Сла́ва, и ны́не:
Еди́на и естество́ и вре́мя обнови́ла еси́, Богома́ти:/ нетле́нно бо Твое́ рождество́, нетле́нная и ри́за,/ е́юже град Твой покрыва́еши/ и е́юже ски́петры благоче́стия содержи́ши.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4. Подо́бен: Я́ко до́бля:
Ра́ка, содержа́щая ри́зу Твою́, Пречи́стая,/ киво́т освяще́ния рабо́м Твои́м,/ и свяще́нное огражде́ние, и сла́ва, и похвала́,/ и исцеле́ний исто́чник на всяк день познава́ется./ Иде́же Днесь свяще́нно собра́вшеся,/ воспева́ем мно́гая Твоя́ вели́чия/ и чуде́с пучи́ну.
Се ме́сто пресла́вно,/ се дом присносве́тел,/ в не́мже сокро́вище положи́ся –/ честна́я ри́за Богоотрокови́цы – благода́тию,/ приступи́те, челове́цы,/ просвеще́ние и очище́ние из нея́ проявле́нне почерпи́те/ и возопи́ите благода́рным се́рдцем:/ Пресвята́я Де́во, благослови́м Тя,/ спаса́еми рождество́м Твои́м.
Свято́е положе́ние ри́зы Твоея́, Влады́чице,/ пра́здник стяжа́хом, веселя́щеся,/ я́ко гра́ду Твоему́ Днесь да́тися сподо́била еси́/ свяще́нное одея́ние,/ храни́лище некра́домо,/ дар че́стен, неотъе́млемо бога́тство,/ исцеле́ний река́, испо́лнена дарова́ний духо́вных.
Сла́ва, и ны́не, глас 2:
Смысл очи́стивше и ум,/ со А́нгелы и мы торжеству́ем,/ све́тло начина́юще дави́дскую песнь Отрокови́це,/ Неве́сте всех Царя́, Христа́ Бо́га на́шего,/ воскресни́, Го́споди, глаго́люще, в поко́й Твой,/ Ты и киво́т святы́ни Твоея́,/ я́ко бо пала́ту кра́сну, сию́ украси́в,/ и причте́ ю гра́ду Твоему́, Влады́ко,/ стро́ити и покрыва́ти от супоста́тных пога́н/ держа́вною си́лою Твое́ю, моли́твами Ея́.
Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны, пе́сни 3-я н 6-я. Проки́мен, глас 3, песнь Богоро́дицы: Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода,/ и возра́довася дух Мой о Бо́зе, Спа́се Мое́м. Стих: Я́ко призре́ на смире́ние Рабы́ Своея́, се бо отны́не ублажа́т Мя вси ро́ди. Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 320. Аллилу́ия, глас 8: Воскресени, Господи, в покой твой, ты и кивот святыни твоея. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 54. Прича́стен: Ча́шу спасе́ния приму и Имя Господне призову.
Положение честной ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне.
Божия Матерь перед блаженным успением подарила одну из Своих одежд (ризу) благочестивой девице еврейке и завещала ей перед кончиной передать также девице. С того времени честная Риза Пресвятой Богородицы хранилась в роду этой девицы, передаваясь из поколения в поколение.
Во времена византийского императора Льва I Великого (457–474) и святого Геннадия, Патриарха Константинопольского (†471; память 3 августа), приближенные императора братья Галвин и Кандид обнаружили честную Ризу в доме престарелой еврейки. Братья, совершая паломничество в Святую Землю, посетили Назарет и остановились на ночлег в небольшом селении рядом с городом. В доме, где они ночевали, паломники обратили внимание на зажженные свечи и исходивший фимиам. Хозяйка объяснила им, что хранит великую святыню, от которой происходят многие чудеса и исцеления. Вскоре ковчег со святыней был перевезен в Константинополь. Во Влахерне (предместье Константинополя на берегу моря, у корабельной пристани) был воздвигнут новый храм в честь Божией Матери. 2 июля 458 года святитель Геннадий торжественно перенес честную Ризу во Влахернский храм и положил ее в новом ковчеге на престоле.
18 июня 860 года русский флот Киевского князя Аскольда осадил Константинополь с моря. Святой Патриарх Фотий (†891; память 6 февраля) призвал паству слезами покаяния омыть грехи и в усердной молитве прибегнуть к заступничеству Божией Матери. Опасаясь поругания святынь, хранившихся в прибрежном Влахернском храме, все их, в том числе и Ризу Богоматери, перенесли в Константинополь. Честная Риза была с крестным ходом обнесена вокруг города. С упованием на заступничество Божией Матери край Ризы погрузили в воды Босфора, а затем святую Ризу положили в храме Святой Софии. Божия Матерь Своей благодатью усмирила воинственность русских воинов. 25 июня был заключен мирный договор. 2 июля чудотворную Ризу Божией Матери вновь положили во Влахернском храме.
Предстательством Божией Матери не только совершилось спасение Константинополя от грозной осады язычников, но и началось просвещение русских светом Христовой веры. Сам Аскольд и многие из его дружины, вступив в союз с Византией, вскоре приняли Крещение. В Киеве были построены первые христианские храмы, на юге Киевской Руси основана Православная митрополия, подчинявшаяся Константинопольскому Патриарху.
С чудом от Ризы Пресвятой Богородицы связано несколько выдающихся творений византийской церковной гимнографии и гомилетики. Святителю Фотию принадлежат две проповеди, одна из которых сказана в дни осады Константинополя, а другая вскоре после ухода русских войск. Церковный писатель Георгий, хартофилакс Софийского собора в Константинополе, составил «Слово на положение Ризы Богородицы во Влахернах». В то же время был написан Ахафист Пресвятой Богородице, который составляет основную часть Богослужения в день Похвалы Божией Матери. Автором его некоторые историки считают святителя Фотия.
Преподобный Нестор Летописец, говоря о походе Аскольда на Константинополь, отмечает, что с того времени «начала прозываться Русская Земля». Праздник Положения Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне издревле почитается в Русской Церкви. Святой князь Андрей Боголюбский (†1174; память 4 июля) воздвиг на Золотых воротах во Владимире храм в честь этого праздника. В XIV веке часть Ризы Богоматери была принесена на Русь святителем Дионисием Суздальским (†1385; память 26 июня). Матерь Божия, как в древности Константинополь, в 1451 году спасла Москву от полчищ татар под предводительством царевича Мазовши. В ночь на 2 июля в татарском стане произошло смятение, враги бросили свои повозки и в панике поспешно отошли от стен Москвы. В память о чудесном избавлении святой Митрополит Иона (†1461; память 31 марта и 27 мая) построил в Кремле церковь Ризоположения, ставшую его крестовым храмом. В 1484–1486 годах на месте сгоревшей прежней была построена новая церковь, освященная также в честь Положения Ризы Богоматери и сохранившаяся до настоящего времени.
Два канона к службе в честь праздника Положения Ризы Божией Матери написаны преподобным Иосифом Песнописцем и Григорием Никомидийским.
Литература:
1. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней святителя Димитрия Ростовского. Кн. 11. М., 1910, с. 28–35.
2. Настольная книга священнослужителя. Т. 3. М., Изд. Московской Патриархии, 1979.
3. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых, всею Русскою Церковью или местно чтимых, вып. 11, июль. Тверь, 1901.
4. Протопопов Д. И. Жития святых, чтимых Православной Российской Церковью, а также чтимых Греческой Церковью, южнославянских, грузинских и местно чтимых в России. М., 1885.