Цели и задачи
Здесь вам нужно будет привести анализ идеи (SWOT–анализ). Раскрыть сильные и слабые стороны, а также возможности и угрозы.
o Анализ идеи.
o Цель деятельности (чего вы хотите достичь).
o Характеристика отрасли.
Продукт (услуга)
Важно, чтобы эта часть была написана ясным, четким языком, понятным для неспециалиста.
o Описание продукции или услуги и их применение.
o Уникальность
o Необходимые для бизнеса технологии и квалификация.
o Лицензия/патентные права.
Анализ рынка
Рынок и маркетинг — решающий фактор для всех компаний. Вам необходимо предварительно собрать и обработать большой объём «черновой» информации.
o Покупатели.
o Конкуренты (их сильные и слабые стороны).
o Сегменты рынка.
o Размер рынка и его рост.
o Оценочная доля на рынке.
o Состав вашей клиентуры.
o Влияние конкуренции.
План маркетинга
На этом этапе основная задача – завоевать доверие и расположение потенциального инвестора. Если у вас нет специального образования, следует почитать книги по маркетингу, обратиться к специалисту.
o Маркетинговая расстановка (основные характеристики продукции, услуги в сравнении с конкурентами).
o Ценообразование (как правильно установить цену на товар).
o Схема распространения товаров.
o Методы стимулирования продаж.
План производства
Здесь вы должны рассмотреть все вопросы, связанные с помещениями, которые вы занимаете, их расположением, оборудованием, персоналом.
o Расположение помещений.
o Оборудование.
o Источники поставки основных материалов и оборудования.
o Использование субподрядчиков.
Управленческий персонал
Инвестиции делаются в конкретных людей, а не в бизнес–план, потому данный раздел является одним из самых важных.
|
o Основной руководящий состав.
o Состав персонала.
o Вознаграждение.
Источники и объём требуемых ресурсов
В этом разделе вы должны представить свои соображения относительно:
o Объем требуемых средств.
o Источники их получения, форма, сроки.
o Сроки возврата средств.
8. Финансовый план и анализ рисков
Деловые люди делятся на тех, кто любит работать с цифрами, и кто боится их. Для тех, кто относится к первой категории, этот раздел бизнес–плана, несомненно, самый важный.
o Объем продаж, прибыль, себестоимость и т.д.
o Риски, и каким образом их можно избежать.
What is a marketing plan?
Before you can jump right in with creating your plan, it’s important to have a solid understanding of what exactly it is. Typically included as an expanded piece of your overall business plan, a marketing plan is just what it sounds like: a document that details everything you need to know in order to successfully promote your business.
Some large corporations have marketing plans that are hundreds of pages, whereas a small one-person business might only have a handful of pages. There’s no exact length for this sort of document, as long as you’ve included all of the necessary information.
Additionally, it’s important to note that your marketing plan should span one year. This is enough time to reach those big, long-term objectives, and short enough to remain flexible when your circumstances and goals change over time.
Now that you know the nuts and bolts, let’s dive into the details. Here are the steps you need to take in order to piece together the essential elements of your business’ marketing plan.
Step 1: Know Your Business
You needed to do this exact same thing when working on your business plan, so this first step shouldn’t be too difficult. After all, nobody knows your business quite like you do.
Think of this section as your opportunity to provide a general overview of your current business operations, as well as your internal and external environment. How long have you been up and running? What’s your business structure? Are you an LLC or a partnership? Do you conduct business online or through a storefront? What sorts of products and services do you offer?
|
Within this section, some companies also choose to do a SWOT analysis—which details your strengths and weaknesses as an organization, as well as any opportunities for growth, and threats that could hinder that progress. It’s a great way to get a snapshot of your current situation in a way that’s helpful and completely manageable.
Step 2: Determine Target Market
“Target market” is likely a phrase you heard repeated in any sort of marketing class you ever took or article you’ve read. And, for good reason—it’s a key element for coming up with effective and successful marketing strategies.
In this portion of your marketing plan, you should list anything and everything you know about your ideal customer. This includes basic demographic information, such as gender and age. But you should also dig deeper into their behaviors and decisions.
Why do they buy from you? What challenge or pain point are you solving for them? How do they spend free time? What outlets do they turn to to get information? Gather any intel you can find, and include it in this section. Knowing your customer inside and out will be helpful when identifying marketing tactics and strategies.