Святитель Мефодий, Патриарх Константинопольский




В 14-й день

Свята́го проро́ка Елиссе́я и и́же во святы́х отца́ на́шего Мефо́дия, Патриа́рха Константи́ня гра́да

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры проро́ка, глас 8. Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Ра́дуйся, Елиссе́е прему́дре:/ ты бо, очи́стив ум от сласте́й теле́сных,/ прия́л еси́, сла́вне, зари́ духо́вныя,/ про́чим же всем пре́дал еси́/ и весь яви́лся еси́ светови́ден./ Те́мже всели́лся еси́ к Све́ту незаходи́мому,/ о нас всегда́ моли́ся,/ восхваля́ющих тя.

Тя, Елиссе́е блаже́нне,/ ревни́тель Илия́/ в сугу́бей благода́ти просвеще́на оста́вль,/ возду́шный ору́жник вои́стинну я́вльшийся./ Его́же подо́бием/ быстрины́ речны́я уста́вил еси́ благода́тию/ и преше́л еси́, сла́вне,/ ра́достно украша́яся и велича́я Христа́.

Дре́вле ве́рней Сомани́тиде/ отроча́ да́руеши моли́твою,/ его́же, уме́рша, воздви́гл еси́,/ я́ко проро́к Боже́ственный, свяще́нно удивля́емь;/ со́лию же па́ки во́ды безча́дныя/ я́ве претвори́л еси́ в чадоро́дие,/ чудеса́ безме́рная соверша́еши/ благода́тию Вседе́теля Ду́ха, блаже́нне,/ те́мже пое́м тя.

И́ны стихи́ры свята́го Мефо́дия, глас и подо́бен то́йже:

О́тче Богому́дре Мефо́дие,/ я́коже лев, рыка́нием/ прему́дрых уче́ний твои́х/ и Анни́на ужаси́л еси́, льсти́ваго ли́са,/ и у́бо, не терпя́ твоего́ обличе́ния,/ я́звою меча́ ссека́ется злочести́вый./ Те́мже не остави́л еси́ ста́да ги́блемаго Христо́ва,/ побо́рник быв правосла́вным лю́дем.

Правосла́вия утвержде́ние,/ Це́ркве па́стырь, мона́хов удобре́ние,/ река́, наводня́ема вода́ми Ду́ха,/ ча́ша, пролива́ющая питие́ пресла́дко,/ свети́ло, просвеща́ющее ми́ра концы́,/ меч, обою́ду наощре́н благода́тию/ и злочести́вых полки́ ссека́ющ,/ ты еси́, Мефо́дие.

Испове́дания о́браз,/ святи́телей основа́ние,/ и Богодохнове́нен орга́н,/ воспе́вый уче́ния, благоче́стия испо́лнен,/ прему́дрости дом, любве́ пучи́на,/ ми́лования струя́ приснотеку́щая,/ окри́н, излива́ющ пи́во умиле́ния,/ и благоцвету́щ, сла́вне, рай/ ты еси́, Мефо́дие.

Сла́ва, глас 2:

Проро́к Боже́ственное прише́ствие возсия́ Днесь,/ созыва́юще та́йно празднолю́бныя ду́ши./ И́же на колесни́це неботе́чне всед,/ восто́ка невече́рняго звезда́/ с Елиссе́ем, чу́дным му́жем,/ разширя́ет струи́ но́ваго Иорда́на,/ пропове́дание уясня́я благоче́стия,/ сугу́бым о́бразом вообража́юще я́сно/ ве́тхия и но́выя единогла́сныя сла́вы/ сугу́бо благослове́ние,/ во и́же ве́рно соверша́ющих/ всепра́зднственную па́мять их.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Дре́ву Кре́стному Тя, Иису́се, пригвожде́на/ зря́щи, Неискусобра́чная, пла́чущи, глаго́лаше:/ Ча́до сла́дкое,/ почто́ оста́вил еси́ Мене́, ро́ждшую Тя, еди́ну?/ Све́те непристу́пный Пребезнача́льнаго Отца́,/ потщи́ся и просла́вися,/ я́ко да сла́ву полу́чат Боже́ственную/ и́же Боже́ственныя стра́сти Твоя́ сла́вящии.

На стихо́вне пра́здника или́ Окто́иха. Пото́м глаго́лем припе́в: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

И пое́м стихи́ру, глас 4:

Ве́село Днесь Це́рковь Бо́жия одева́ется/ и ра́дуется, зову́щи:/ уясни́ся моя́ добро́та па́че вся́каго гра́да,/ се бо святи́телей вели́кое сокро́вище,/ сла́вный Мефо́дий, ше́ствие к Небесе́м сотвори́./ Прииди́те у́бо, празднолю́бцы,/ правосла́вных собо́р, лик соста́вльше/ ку́пно о́крест Боже́ственныя ра́ки,/ исцеле́ний то́ки прие́мше от нея́,/ моли́теся Христу́ Бо́гу/ изба́вити вселе́нную от вся́кия е́реси.

Сла́ва, глас 6:

Проро́че, пропове́дателю Христо́в,/ престо́ла вели́чества никогда́же отлуча́ешися/ и коему́ждо боля́щу при́сно предстои́ши;/ в Вы́шних служа́, вселе́нную благословля́еши,/ всю́ду прославля́емь,/ проси́ очище́ния душа́м на́шим.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Тридне́вен:

На Дре́ве Живо́т наш зря́ще Всенепоро́чная Богоро́дица ви́сящ,/ ма́терски рыда́ющи, вопия́ше:/ Сы́не Мой и Бо́же Мой,/ спаси́ любо́вию пою́щия Тя.

Тропа́рь проро́ка, глас 4:

Во пло́ти А́нгел,/ проро́ков основа́ние,/ вторы́й Предте́ча прише́ствия Христо́ва, Илия́ сла́вный,/ свы́ше посла́вый Елиссе́еви благода́ть/ неду́ги отгоня́ти/ и прокаже́нныя очища́ти,/ те́мже и почита́ющим его́ то́чит исцеле́ния.

Ин тропа́рь, глас 4:

И́же во пло́ти А́нгел/ и проро́ков нача́льнику свиде́тельствова, сла́вный Елиссе́е,/ ди́вны чудеса́ соде́лал еси́, проро́че,/ поспе́шеством Свята́го Ду́ха;/ си́лою Илиино́ю исцели́в во́дное естество́,/ зве́ри же погуби́ пожира́ющия,/ и Неема́на очи́сти,/ и вдови́ча сы́на воскреси́л еси́,/ и всем чту́щим тя да́руй благода́ть и исцеле́ние.

Сла́ва, Мефо́дия, глас то́йже:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ возде́ржания учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́/ Я́же веще́й И́стина./ Сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая,/ святи́телю Мефо́дие,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен.

НА У́ТРЕНИ

Кано́н Окто́иха еди́н и святы́х два, на 8. Кано́н проро́ка, его́же краегране́сие: Пою́ ве́село Елиссе́еву благода́ть, глас 5.

Песнь 1

Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу,/ в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему/ и фарао́на со всево́инством пото́пльшему,/ Тому́ еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Изнача́ла о Бо́зе пое́мыми пе́сньми, и́миже пое́тся пое́мый,/ проро́ческими облиста́я хвала́ми, пою́ просла́вльшаго:/ я́ко просла́вися.

Взем ко́жу из руки́ проро́чи, совосприя́т сан,/ от ра́ла проро́к претворя́емь заре́ю духо́вною:/ я́ко просла́вися.

Я́ко предразуме́, Христе́, е́же к лу́чшему зва́нию, Елиссе́ево предложе́ние,/ проро́чества благода́тию просвети́л еси́, Спа́се Всеси́льне,/ я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Пречи́стая Ма́ти Бо́жия,/ воплоще́ннаго из Тебе́ и от недр Роди́теля не отлу́чшася Бо́га непреста́нно моли́/ от вся́кия беды́ спасти́, и́хже созда́.

Ин кано́н свята́го Мефо́дия, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Порази́вый Еги́пта/ и фарао́на мучи́теля погрузи́вый в мо́ри,/ лю́ди спасл еси́ из рабо́ты,/ моисе́йски пою́щия песнь побе́дную:/ я́ко просла́вися.

В посте́х, преподо́бне, порабоща́я те́ло твое́,/ умасти́л еси́ ду́шу твою́ восхожде́нии Боже́ственными/ и пи́щу прия́л еси́ Вы́шняго Ца́рства неиждива́емую.

Слове́сным мече́м вооружи́вся Ду́ха и, я́коже во броня́, ве́рою одея́вся,/ му́жески еретико́в полки́ пресе́кл еси́,/ всеблаже́нне Мефо́дие о́тче.

Река́ приснотеку́щая Це́ркви бы́ша уста́ твоя́ Боже́ственная,/ ерети́ческая моря́ я́ко вои́стинну, преподо́бне Мефо́дие,/ изсуша́я и напоя́я ве́рныя.

Богоро́дичен: Сень одушевле́нну, и ковче́г, и трапе́зу,/ го́ру, от нея́же усече́ся без руку́ челове́чу ка́мень, и́же всех Госпо́дь,/ Мари́ю Пречи́стую пе́сньми почти́м.

Песнь 3

Ирмо́с: Си́лою Креста́ Твоего́, Христе́,/ утверди́ мое́ помышле́ние,/ во е́же пе́ти и сла́вити/ спаси́тельное Твое́ вознесе́ние.

Земна́го пристра́стия отсту́пль, огнедохнове́нному послужи́л еси́,/ служи́телем угожде́ния Влады́ки бесе́дуя.

В ду́се прия́л еси́ сугу́ба учи́теля дарова́ния,/ не погреши́в ле́ностию о́наго восхожде́ния.

С рыда́нием Илии́ предста́в и растерза́в ри́зу,/ ми́лотию разделя́еши струи́ Иорда́нския.

Богоро́дичен: Моли́ непреста́нно, Чи́стая, Проше́дшаго из чресл Твои́х/ изба́вити от ле́сти диа́воли пою́щия Тя, Богоневе́сто.

Ин

Ирмо́с: Утвержда́яй гром и созида́яй дух,/ утверди́ мене́, Го́споди, да Тя пою́ и́стинно/ и творю́ волю́ Твою́,/ я́ко несть свят, я́ко Ты, Бо́же наш.

Тучено́сный бысть о́блак язы́к твой, Мефо́дие,/ сердца́ бо благочести́вых напоя́ющ сло́вом,/ нечести́вых же всегда́ подавля́ющ пле́велы.

Исправля́я ве́ры сло́во, ран иску́с прия́л еси́/ и в мра́чней, о́тче, темни́це седе́ти осужде́н был еси́./ Те́мже к Све́ту невече́рнему преста́вился еси́, веселя́ся.

Му́чеников страда́ния воспе́л еси́,/ сих причасти́лся еси́ неотъе́млемыя, о́тче, ра́дости,/ я́ко сугу́бо пострада́в непреста́нными скорбьми́ и ра́нами, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Гаврии́л, ра́дуйся Де́ве пове́дуя, веща́ше:/ Дух Святы́й на Тя на́йдет, Де́во,/ и Спа́са Го́спода зачне́ши во чре́ве Твое́м.

Конда́к Мефо́дия, глас 2. Подо́бен: Тве́рдый:

На земли́ подвиза́лся еси́, я́ко безпло́тный,/ и Небеса́ насле́довал еси́, Мефо́дие,/ я́ко изъясни́вый в конце́х ико́н поклоне́ние,/ в труде́х бо и боле́знех вя́щше пребы́в,/ не преста́л еси́ дерзнове́нием,/ облича́я отмета́ющияся ико́ны Христо́вы.

И́кос:

Грехо́в ми разреше́ние пода́ждь,/ е́же пе́ти по достоя́нию по́двиги твоя́, Мефо́дие пресла́вне:/ в ров бо глубо́к вве́ржен был еси́,/ да я́же пре́жде ду́ши, во глубине́ погребе́нныя неве́дения,/ разреши́ши к сия́нию Боже́ственнаго светоли́тия, научи́в я́ве подсо́лнечную/ Боже́ственному вои́стинну неизрече́нному Христо́ву покланя́тися воображе́нию,/ облича́я отмета́ющияся ико́ны Христо́вы.

Седа́лен проро́ка, глас 1. Подо́бен: Гроб Твой:

Прозре́нием Боже́ственным Илия́ тя вели́кий, му́дре Елиссе́е, учени́ка взима́ет,/ проро́ка предпоказу́ет, сия́юща Ду́хом./ Те́мже, Днесь всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе,/ благочестному́дренно почита́ем тя с ним, сла́вне.

Сла́ва, преподо́бнаго, глас 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ Днесь:

Я́ко све́тлое со́лнце, возсия́в, о́тче,/ уче́ньми твои́ми всю вселе́нную, свяще́нне, просвеща́еши, Мефо́дие,/ и отгоня́еши мглу ерети́ческую.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

Пречи́стеи ру́це Твои́, Де́во Ма́ти, просте́рши,/ покры́й упова́ющия на Тя и Сы́ну Твоему́ зову́щия:/ всем пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.

Крестобогоро́дичен:

На Дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая,/ утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ла еси́:/ увы́ Мне, ка́ко заше́л еси́, Све́те Мой Безле́тный?

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ из гро́ба Твое́ воста́ние/ и просла́вих/ Твою́ непобеди́мую си́лу.

Я́коже дре́вле во́ды, и ны́не непло́дный ум мой исцеля́еши, Благода́телю,/ Елиссе́евыми моли́твами.

Боже́ственне обогати́лся еси́ Вы́шних сказа́нием/ и зве́рем дете́й отъе́млеши злообра́зие.

Ви́ден был еси́, сла́вне, де́вством укра́шен,/ су́щим во тьме пре́лести, я́ко свети́льник, издале́ча сия́я.

Молча́ти не мо́жет Ду́хом дви́жим язы́к,/ твоя́ ди́вная в житии́, Елиссе́е, исправле́ния.

Богоро́дичен: Вои́стинну сла́вим Тя, Богоро́дице Безневе́стная,/ и в Твое́ приста́нище, ве́рнии, прибега́ем.

Ин

Ирмо́с: Услыша́х, Бо́же, слух Твой и убоя́хся,/ разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди,/ я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.

Му́дрости разу́мною ча́шею омочи́в устне́, о́тче,/ ре́ки нам источи́л еси́ уче́ний, преподо́бне,/ благоче́стно творя́щим па́мять твою́.

Ты пропове́датель возжеле́нен, сла́док сло́вом, прост нра́вы,/ духо́вными дарова́нии, святи́телю преподо́бне, пребога́т яви́лся еси́, Мефо́дие.

Копие́м мы́сленным Боже́ственнаго Сло́ва/ я́же в ме́рзости ерети́честей су́щую пострека́в,/ уста́вил еси́ нече́стия на́глость, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, две́ре мы́сленная,/ из нея́же про́йде неизрече́нным сло́вом Царь Небе́сный/ и, соблю́д непоро́чну, запеча́тану па́ки оста́ви.

Песнь 5

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве бо Тебе,́ ино́го не зна́ем.

Молчали́вое и кро́ткое, Богодохнове́нне, души́ твоея́/ проро́ка тя показа́, Елиссе́е, ве́ры ра́ди.

Боже́ственное твои́х слове́с де́йство просвеща́ет мя глаго́лы духо́вными,/ Елиссе́е всеблаже́нне.

Мертв грех, я́ко жи́ву предстоя́щу Го́сподеви, проро́че,/ тебе́, Елиссе́е, вменя́шеся.

Богоро́дичен: Не преста́й моля́щи, Его́же родила́ еси́, Богоро́дице,/ спасти́ ду́ши на́ша, воспева́ющих Тя, Пречи́стая.

Ин

Ирмо́с: Возсия́й ми, Го́споди, свет повеле́ний Твои́х,/ я́ко к Тебе́ дух мой у́тренюет и пое́т Тя:/ Ты бо еси́ Бог наш,/ и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.

Све́том просвеща́емь Трисо́лнечным, сла́вне,/ мра́чную и те́мную е́реси мглу благоче́стно отгна́л еси́/ и звезда́ был еси́, ве́рными блиста́я сия́нии.

Изощре́на трость Ду́ха язы́к твой, я́ко скоропи́сца кни́жника, Мефо́дие, показа́ся,/ на скрижа́ли начерта́я серде́ц благода́ти Боже́ственный зако́н нело́жно.

Сле́зныя то́ки всено́щными стоя́нии, я́ко би́серие, нося́, преподо́бне,/ си́ми грехо́вныя пото́ки изсуши́л еси́/ и Боже́ственнаго Ду́ха прия́телище яви́лся еси́ чи́сто.

Богоро́дичен: Избавля́еши моли́твами Твои́ми от вся́каго обстоя́ния/ прибега́ющия в покро́в Твой, Мари́е Богоро́дице:/ Ты бо чту́щих Тя Предста́тельница еси́ и упова́ние с Бо́гом.

Песнь 6

Ирмо́с: Обы́де мя бе́здна,/ гроб мне кит быстъ,/ аз же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу,/ и спасе́ мя десни́ца Твоя́, Го́споди.

Напо́лни пото́ки иногда́ ни дождь, ни дух возду́шный,/ возду́х же благода́ти, проро́че,/ и сло́во твое́ де́йством Ду́ха напо́лни.

От ма́ла сосу́да иногда́, проро́че, я́коже напо́лнил еси́ незави́стно еле́й жене́,/ и мне Боже́ственную ми́лость источи́ти, Елиссе́е, помоли́ся.

Честна́я жена́, проро́че, ве́рою вжиля́ема,/ в ста́рости непло́дствия разреше́ние прие́млет моли́твою,/ благоча́дие плодя́щи.

Богоро́дичен: Купину́ Тя неопали́му, и го́ру, и ле́ствицу одушевле́нну,/ и дверь Небе́сную досто́йно сла́вим, Мари́е сла́вная,/ правове́рных похвало́.

Ин

Ирмо́с: Бу́ря мя помышле́ний, пости́гши,/ во глубину́ низвлачи́т мя безме́рных грехо́в,/ но Ты, Упра́вителю Благи́й,/ предвари́в, упра́ви,/ я́ко проро́ка, и спаси́ мя.

Пчеле́ трудолю́бней поревнова́в, пи́сменныя собра́л еси́ цве́ты,/ я́коже в со́те, се́рдцем твои́м сие́ состроя́я/ и всем источа́я реку́ уче́ний твои́х.

Слове́с духо́вных напо́лнився, язы́к твой, прему́дре,/ языкобо́лия низложи́ ху́льников,/ пропове́дающ Христо́во воплоще́ние почита́ти и плотско́е подо́бие.

Пе́рвее у́бо на седа́лищи ста́рец похвали́в Го́спода,/ на святи́тельсте престо́ле, напосле́док же возне́слся еси́ сам,/ упа́с богоуго́дно избра́нныя, о́тче, сия́ лю́ди.

Богоро́дичен: Еди́ну Тя Бо́га на́шего Ма́терь, Богоро́дице Влады́чице, тварь вся познава́ет,/ я́ко еди́на вмести́ла еси́ Бо́га несказа́нно во утро́бе Твое́й,/ Боже́ственным не опали́вшися огне́м.

Конда́к, глас 2. Подо́бен: Вы́шних ища́:

Проро́к Бо́жий яви́лся еси́,/ сугу́бую благода́ть прие́мь,/ вои́стинну досто́йную тебе́, Елиссе́е блаже́нне:/ Илии́ бо был еси́ совсе́льник,/ с ни́мже Христу́ Бо́гу моли́ся непреста́нно о всех нас.

И́кос:

В зако́не Госпо́дни возсия́вшаго, вси Елиссе́я му́драго пе́нии пе́сненными воспое́м:/ весь бо испо́лнен есть чуде́с сугу́быми о́бразы, нам источа́я исцеле́ний струи́,/ кропи́т бо ду́ши ве́рных и спаса́ет от бед,/ я́коже дре́вле лю́ди безча́дствующия,/ услажда́ет со́лию во́ды, креще́ния благода́ть возвеща́я я́ве,/ моля́ непреста́нно о всех нас.

Песнь 7

Ирмо́с: В пещи́ о́гненней/ песносло́вцы спасы́й о́троки,/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Прему́дрости лу́чшия ты, Елиссе́е, испо́лнився, вопия́л еси́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Ты, я́ко Жи́зни служи́тель, ма́тери а́бие жи́ва ме́ртва сы́на,/ проро́че, показа́л еси́.

Неначае́мыя иногда́ проро́ческия пита́я де́ти,/ всегуби́тельныя сне́ди сотвори́л еси́ неврежде́нны.

Богоро́дичен: И́же от Де́вы рожде́йся, Ю́же Богоро́дицу соде́ла,/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Ин

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Росо́ю Боже́ственныя любве́ погаси́л еси́ страсте́й, пресла́вне, разжже́нную пещь;/ иску́шся же напа́стьми, я́ко зла́то горни́лом,/ я́ко со́лнце, блиста́еши.

Адама́нтское се́рдце в ско́рбех име́л еси́ и в гоне́ниих, Мефо́дие,/ и ны́не блиста́еши луча́ми Небе́сными и огнедохнове́нными усты́,/ те́мже тя восхваля́ем.

Я́коже необори́м столп, неподви́жим пребы́л еси́ напа́стными прило́ги,/ пре́лести утвержде́ние низлага́я, святи́телю,/ си́лою твои́х слове́с, Мефо́дие преблаже́нне.

Богоро́дичен: Пречу́дный Ты черто́г, соеди́ншаго Себе́ челове́честву Бо́га/ еди́на породи́ла еси́ и Де́вою пребыла́ еси́,/ Богоневе́стная Ма́ти, Мари́е Де́во.

Песнь 8

Ирмо́с: Ороси́вшаго пещь/ и о́троки сохра́ньшаго посреде́ горя́щаго пла́мене,/ о́троцы, славосло́вите, свяще́нницы, благослови́те,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Сотво́ршаго очище́ние проро́ка повеле́нием о́троцы воспева́ют,/ святи́тели благословя́т, лю́дие превозно́сят Его́ во ве́ки.

От ве́щи очи́щ ум,/ невеще́ственнаго жела́нием одержи́м, невеще́ственно ви́дел еси́./ Те́мже, игра́я, вопия́л еси́:/ Христа́ превозноси́те во вся ве́ки.

Благода́тию прови́дя бу́дущая, на дре́ве пречи́стый Крест зри́ши воображе́н./ Те́мже вопия́л еси́, ра́дуяся, Богонауче́нный проро́че:/ Христа́ превозноси́те во вся ве́ки.

Колесни́ц мно́жество, окру́жших тя, низложи́, чу́дне,/ мра́ком незави́стно уста́вил еси́, безу́мие облича́я, всеблаже́нне, вопия́:/ Христа́ превозноси́те во вся ве́ки.

Богоро́дичен: А́нгели сла́вят Рождество́ Твое́, Чи́стая Богоневе́сто,/ с ни́миже вси пое́м:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, песносло́вите,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Ин

Ирмо́с: Земля́ и вся, я́же на ней,/ мо́ре и вси исто́чницы,/ небеса́ небе́с, свет и тьма, мраз и зной,/ сы́нове челове́честии,/ свяще́нницы, благослови́те Го́спода/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ты низложи́л еси́ ерети́ческая шата́ния, е́же пои́стинне злочести́вая,/ и совозне́сл еси́ ве́рных Це́ркве, о́тче, рог,/ Христо́ву наказу́я ико́ну чести́, Мефо́дие./ Те́мже тя пое́м и любо́вию почита́ем.

Тя звезду́ всесве́тлую Со́лнце показа́ Христо́с на тве́рди, прему́дре, церко́вней,/ и твои́ми сия́нии честны́х уче́ний концы́, о́тче,/ озари́л еси́ во вся ве́ки.

Твое́ сло́во, я́коже гром, Мефо́дие, возшуме́ на земли́,/ мамо́ны соде́йственника и роди́теля пре́лести, я́коже зми́я, связа́в,/ отсла́л еси́ тьме ве́чней, я́ко су́ща насле́дника.

Богоро́дичен: Еди́н еси́ единоро́ден горе́, еди́н и до́ле То́йже:/ без ма́тере горе́ от Отца́ и без отца́ из Ма́тере до́лу,/ в Не́йже вообрази́лся еси́ в чужде́е, Сло́ве, обнища́в,/ в мое́ смири́вшееся естество́ от греха́.

Песнь 9

Ирмо́с: Тя, па́че ума́ и словесе́, Ма́терь Бо́жию,/ в ле́то Безле́тнаго/ неизрече́нно ро́ждшую,/ ве́рнии, единому́дренно велича́ем.

Жезло́м сечи́тельным возвлача́ желе́зо проро́к,/ ве́щное челове́к существо́, Кресто́м вознесе́но, науча́ше.

Да теле́с пока́жет воста́ние Живонача́льник,/ возставля́ет мертвеца́,/ отню́д не иму́ща дыха́ния пло́тию,/ проро́ка показу́я пречестно́е.

Ны́не в Боже́ственнем поко́и Бо́га мо́лиши, чу́дне,/ блаже́нство улучи́ти при́сно тя блажа́щим.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Богоро́дице, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ Его́же родила́ еси́, моли́ согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ ве́рою воспева́ющим Тя.

Ин

Ирмо́с: Я́ко сотвори́ мне вели́чия Си́льный,/ и свя́то И́мя Его́,/ и ми́лость Его́ в род и род боя́щимся Его́.

Святи́телей красота́, мона́хов удобре́ние, всех ве́рных о́браз,/ Це́ркве па́стырь и правосла́вных степе́нь ты еси́, Мефо́дие.

Илиину́ ре́вность стяжа́в, испо́лнил еси́ студа́ беззако́нныя иере́и,/ воплоще́ния Госпо́дня непокланя́ющихся о́бразу, му́дре Мефо́дие.

Лику́я со А́нгелы пред лице́м Изба́вителя и сла́вы Его́ наслажда́яся,/ моли́твами твои́ми нас от вся́ких искуше́ний изба́ви, Мефо́дие.

Богоро́дичен: Пое́м Твое́ рождество́ и сла́вим из Тебе́ Рожде́ннаго,/ я́ко Бо́га же и Челове́ка, Ма́ти Де́во Чи́стая,/ Его́же моли́ приле́жно поми́ловати нас.

Свети́лен. Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Илиину́ благода́ть сугу́бу прия́л еси́ от Бо́га, Елиссе́е Богоблаже́нне,/ и прося́щим у тебе́ ве́рно сугу́бо исцеле́ния дае́ши,/ душа́м же и те́лом.

Сла́ва, святи́теля. Подо́бен: Ученико́м, зря́щим:

Прииди́те, ве́рнии, пое́м Боже́ственную па́мять святи́теля Днесь Мефо́дия,/ в ро́ве преиспо́днем вве́ржена,/ да ду́ши изба́вит, погребе́нныя во тьме, от лука́ваго нече́стия.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

Препе́тая Де́во и Богоро́дице, Бо́га неизрече́нно ро́ждшая,/ приле́жно моли́ Сы́на Твоего́ о нас, рабе́х Твои́х,/ уще́дрити и спасти́ любо́вию хваля́щих Тя.

На стихо́вне Окто́иха. Сла́ва, глас 6:

Звезда́ возсия́ благоче́стия от запа́д со́лнца ви́димаго,/ вели́кий во святи́телех Мефо́дий,/ и, мглу пресе́к злосла́вных,/ почи́ на и́стиннем восто́це,/ пра́веднаго Со́лнца, Христа́ Бо́га на́шего,/ и та́мо со Безпло́тными водворя́яся ли́ки,/ и престо́лу предстоя́ Тро́йческому,/ я́ко преподо́бен, я́ко му́ченик,/ я́ко святи́тель,/ я́ко патриа́рх дея́нием и виде́нием,/ нам про́сит, ве́рою творя́щим свяще́нную его́ па́мять,/ ве́лия ми́лости.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

Крестобогоро́дичен: Подо́бен: Тридне́вен:

Зача́тие Твое́ безсе́менное/ и рождество́ несказа́нное помышля́ющи,/ дивлю́ся зело́:/ ка́ко си́це, я́коже злоде́й,/ благоволи́л еси́ умре́ти, Сы́не? –/ Пречи́стая взыва́ше.

НА ЛИТУРГИ́И

Проки́мен, глас 4: Ты иере́й во век по чи́ну Мелхиседе́кову.

Стих: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю мене́, до́ндеже положу́ враги́ твоя́ подно́жие нога́ма твои́ма.

Апо́стол: Собо́рнаго Посла́ния Иа́ковля, зача́ло 57.

Аллилу́йя, глас 4: Моисе́й и Ааро́н во иере́ех Его́, и Самуи́л в призыва́ющих и́мя Его́.

Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 14. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, от слу́ха зла́ не убои́тся

Святитель Мефодий, Патриарх Константинопольский

Святитель Мефодий, Патриарх Константинопольский, родился в Сицилии, в богатой семье. По призванию Божию, еще в молодости, ушел в монастырь на острове Хиос и обновил его на свои средства. В царствование иконоборца Льва Армянина (813–820) святой Мефодий занимал высокую должность апокрисиария при святейшем Патриархе Никифоре (1828; память 2 июня). Однажды он был послан Патриархом в Рим с поручением к папе и задержался там. В это время Лев Армянин сверг святителя Никифора с престола и возвел на него иконоборца Феодота Мелисинского, по прозванию Касситер (815–822). После смерти Льва Армянина святой Мефодий возвратился и в сане пресвитера неустанно боролся против иконоборческой ереси. Император Михаил Косноязычный (820–829) вначале показывал себя милостивым и освободил многих заключенных его предшественником за почитание икон, но после возобновил гонение на Православие. Святой Мефодий был заключен в темницу в Акрите. После смерти Михаила Косноязычного воцарился сын его Феофил (829–842), также иконоборец. Более образованный, чем его отец, он освободил святого Мефодия, как человека ученого, превосходно сведущего в делах не только церковных, но и гражданских. Получив свободу, святой Мефодий возобновил борьбу с еретиками; император некоторое время терпел.

После поражения в войне против арабов Феофил обрушил свой гнев на святого Мефодия, говоря, что Бог покарал его за то, что он приблизил к себе «идолопоклонника» (так иконоборцы называли почитателей святых икон). Святой Мефодий возразил, что Господь прогневался на него за поругание Своей святой иконы. Святого предали истязаниям, ему нанесли множество ударов по щекам, отчего челюсть его была раздроблена. На его лице остался безобразный шрам. Святой Мефодий был сослан на остров Антигон и вместе с двумя разбойниками заключен в глубокой пещере. В мрачной темнице, куда не проникал солнечный свет, святой Мефодий томился 7 лет, до смерти императора Феофила.

В то время изгоняемые в заточение святые иноки-исповедники Феодор и Феофан Начертанные (память 27 декабря) послали святому Мефодию приветствие в стихах, на которое узник тоже ответил стихотворным приветствием.

После смерти Феофила воцарился его сын Михаил III (842–867), но ввиду его малолетства Византийской империей правила его мать, блаженная царица Феодора, почитательница икон.

Императрица старалась уничтожить иконоборческую ересь, повелела освободить заключенных за почитание икон исповедников. Занимавший патриарший престол еретик Анний был изгнан, а избран святой Мефодий. В Константинополе был созван Поместный Собор под председательством святого Мефодия (842). Собор восстановил иконопочитание и постановил ежегодно торжествовать победу Православия. Установленный святым Мефодием «Чин Православия» совершается в первую неделю Великого поста.

Стремясь подорвать авторитет святого Мефодия, любовь и уважение к нему паствы, еретики оклеветали его в нарушении целомудрия. Клевета была обнаружена, и враги святителя посрамлены. Последние годы жизни святителя прошли мирно, он много трудился, мудро управлял Церковью и своей паствой, восстанавливал разрушенные еретиками храмы, собирал мощи святых, уничтоженные иконоборцами, перенес мощи Патриарха Никифора из места его заточения в Константинополь. Скончался святитель Мефодий в 846 году. Святой Мефодий был духовно близок с преподобным Иоанникием (память 4 ноября), предсказавшим ему патриаршество и время кончины. Кроме «Чина Православия» Святитель составил также правила для обращающихся к вере, три чина браков и несколько пастырских поучений и церковных песнопений.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-09-06 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: