При описании своих опытов исследователь может использовать различие во временах для разграничения между тем, что он предполагает, и тем, что он может предложить в качестве научно обоснованного факта.
Например:
Дойзи полагал, что на этиленовую двойную связь указывает легкая реакция эстрона с бромом, однако Марриан вскоре показал, что образованный продукт является не продуктом присоединения, а просто продуктом замещения в фенольном кольце. «Doisy thought that an ethylenic double bond was indicated by the ready reaction of oestrone with bromine, but Marrian soon showed that the substance formed is not an addition product but simply a product substitution in the phenolic ring».
Sequence of Tenses (согласование времен)
Если сказуемое главного предложения стоит в прошедшем времени (Past Indefinite), то сказуемое дополнительного придаточного предложения согласуется во времени со сказуемым главного предложения, т. е. вместо настоящего времени (Present) стоит прошедшее (Past), а вместо будущего времени — так называемое «будущее в прошедшем» (Future in the Past, или Future Relative).
Следует обратить внимание на название Future in the Past — «будущее в прошедшем». Естественно, что будущее не может быть в прошедшем. Речь идет о будущем, о котором говорилось в прошлом.
Формула: Future Relative: should или would + смысловой глагол в форме инфинитива без to.
В русском языке подобного согласования времен нет. Поэтому при переводе надо помнить о наличии в английском языке согласования времен.
Вывод. Если глагол в главном предложении стоит в прошедшем времени (Past Indefinite), то глагол придаточного предложения следует переводить настоящим временем, вместо прошедшего, и будущим временем, вместо Future Relative.
She said that she was a student. Она сказала, что она студентка (а не — была студенткой).
We knew that she would come. Мы знали, что она придет.
Примечание. В современном английском языке согласование времен часто не соблюдается. Например: It was found that the acid is a new product.
№ | Настоящее время | Прошедшее время |
Present Simple | Past Simple | |
Present Perfect | Past Perfect | |
Present Perfect Continuous | Past Perfect Continuous | |
Present Continuous | Past Continuous | |
Future Simple | Future in-the-past | |
Future Continuous | Future Continuous in-the-past | |
Future Perfect | Future Perfect in-the-past | |
Future Perfect Continuous | Future Perfect Continuous in-the-past | |
Настоящее время | Прошедшее время | |
Yesterday | The day before/the previous day | |
Today | That day | |
Tomorrow | The following (next) day/a day later | |
The day before yesterday (позавчера) | Two days before | |
The day after tomorrow (послезавтра) | Two days later | |
Last week | The week before/the previous day | |
Now | Then | |
Next week | The week after/the following week/a week later | |
Ago | Before | |
This/these | That\those | |
Here | There |
Verbs, nouns, verb phases, noun phrases
To use a language properly, it is important to know not only the names of things (nouns) but also the names for the actions that are associated with them (verbs): the actions are as important as the objects. Here is a list of the verbs connected with some important nouns:
![]() | evidence | to | ![]() | a machine |
to obtain | knowledge | design | an instrument | |
information | develop | a process | ||
results | modify | a technique |
to | design plan make perform conduct carry out control time repeat | an experiment | to | develop | a theory a hypothesis |
suggest | |||||
prove | |||||
validate | |||||
disprove | |||||
modify | |||||
discard | |||||
support | |||||
put forward | |||||
test |
1. Complete the following sentences with the suitable verbs from the tables above in their correct forms.
1. A scientist must______ adequate evidence to ______ a theory.
2. We must _______ many experiments in order to ______ a new process.
3. If an experiment is not successful, we must ______ it.
4. An experiment must be carefully _____ if we want it to _____ a theory properly.
5. Technologists ______ new machines to increase production.
6. If a series of carefully ______ experiments dis____ hypothesis, we should ________ it.
7. Engineers ________ experiments to ________ information about the strength of materials.
8. When new instruments are _______, the scientist is able to _____ further experiments which frequently have the result of ____ ing or ______ ing well-established theories.