Святитель Иона, Митрополит Московский и всея Руси




Песнь 1

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь/ пои́м, вопия́ше.

Прича́щшися Е́ва саду́ преслуша́ннаго бра́шна, кля́тву введе́,/ но сию́ разреши́ла еси́, Чи́стая,/ благослове́ния нача́ток – Христа́ ро́ждши.

Я́же би́сера от Боже́ственныя мо́лнии – Христа́ ро́ждши,/ страсте́й мои́х мглу и прегреше́ний смуще́ние, Чи́стая, разжени́/ све́том Твоея́ све́тлости.

Язы́ков ча́яние, Иа́ков из Тебе́ воплоща́емаго предзря́ше/ та́йно у́мныма очи́ма Бо́га,/ изба́вльшаго нас хода́тайством Твои́м.

Оскуде́вшим князе́м от коле́на Иу́дова, Пречи́стая,/ Сын Твой и Бог, прише́д Вождь,/ над концы́ земны́ми ны́не вои́стинну воцари́ся.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю, и Бо́гу на́шему пои́м.

И́же от Бо́га дарова́ния Боже́ственнаго наслажда́яся,/ ко́еждо проше́ние посеща́я чудесы́,/ отону́дуже, о́тче, и мне пода́ждь си́лу,/ во е́же пе́ти твое́ свяще́нное торжество́.

Благода́ть Боже́ственная излия́ся во устна́х твои́х, святи́телю Ио́но,/ и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве:/ украси́ бо тебе́ Бог, Его́же житие́м твои́м просла́вил еси́.

Благоуха́ет честна́я ра́ка моще́й твои́х и источа́ет здра́вие:/ неду́зи же при́сно от ве́рных отгоня́ются,/ тя благоче́стно чту́щих, святи́телю.

Сте́ну тве́рду Христо́ва Це́рковь стяжа́вши тя, святи́телю,/ при́сно пребыва́ет, хваля́щи своего́ Влады́ку, тебе́ просла́вльшаго.

Богоро́дичен: Це́рковь Бо́жия бысть нескве́рная Отрокови́ца/ все́льшемуся па́че ума́ в Тя, Богоро́дице,/ и лесть от душ челове́ческих отгна́вшему.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.

Тле́нную мою́ плоть и сме́ртную, Всечи́стая Богома́ти,/ из чре́ва Твоего́ несказа́нно прие́м Благи́й/ и, обезтле́нив сию́, ве́чне Себе́ связа́л есть.

Бо́га, воплоща́ема из Тебе́, зря́ще, Де́во,/ ужаса́хуся стра́хом ли́цы А́нгельстии/ и я́ко Ма́терь Бо́жию немо́лчными пе́сньми Тя почита́ют.

Ужасе́ся, го́ру у́мную ви́дев Тя, проро́к Дании́л,/ из нея́же ка́мень отсече́ся кроме́ рук/ и де́монская ка́пища, Богома́ти, кре́пко сокруши́.

Не мо́жет сло́во тя челове́ческое, ниже́ язы́к, Де́во, похвали́ти досто́йно:/ из Тебе́ бо без се́мене Жизнода́вец Христо́с/ воплоти́тися, Пречи́стая, благоволи́.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ еди́не Человеколю́бче.

На высоту́ доброде́телей возше́л еси́, святи́телю/ и, прии́м священнопома́зание высо́каго твоего́ жития́,/ на седа́лищи высо́це послужи́л еси́ Богу, я́ко архиере́й вели́кий.

Це́рковь Христо́ва, свети́льника тя стяжа́вши, святи́телю,/ доброде́тельными твои́ми уче́нии, прему́дре, просвеща́ется, глаго́лющи:/ Ты моя́, Го́споди, кре́пость и утвержде́ние.

Боже́ственным жела́нием все плотско́е жела́ние отри́нув,/ соверше́нным житие́м просия́л еси́./ Те́мже отсю́ду преста́вился еси́ к невече́рнему сия́нию.

Я́ко архиере́ем прее́мник был еси́, святи́телю,/ потща́вся словесы́ и де́лы, и поуче́нием пра́вым подо́бник о́нем бы́ти./ Те́мже почита́ем тя, я́ко Христо́ва святи́теля.

Богоро́дичен: У́гля Боже́ственнаго светоза́рная клеще́,/ купина́, не опали́вшися Божества́,/ сено́вныя моя́ попали́ стра́сти и огня́ исхи́ти ве́чнующаго.

Ин конда́к, глас 8:

Жела́нием духо́вным по́стническое житие́ соверши́в/ и святи́тельства па́ству прии́м,/ чистоты́ ра́ди теле́сныя и те́ло твое́ Влады́ка Христо́с соблюде́ нетле́нно,/ и Петру́ чудотво́рцу насле́дника тя соде́ла,/ и того́ нра́ву после́довал еси́,/ и учи́теля тя Христо́с Своему́ ста́ду дарова́,/ иде́же лежа́т целе́бныя мо́щи твоя́,/ благоуха́ют, я́ко от кади́ла благово́нна,/ и подаю́т исцеле́ния немощны́м, ве́рою приходя́щим,/ святи́телю Ио́но, моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о всех нас.

Седа́лен, глас 4. Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Све́тло житие́ твое́ всем яви́ся, и всепра́зднственная па́мять твоя́,/ чудесы́ облиста́ющи, удивля́ет ве́рныя./ Тебе́ у́бо ны́не ра́достию почита́ем, архиере́ев похвало́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пое́м Тя, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ сла́вяще рождество́ Твое́ непостижи́мое,/ и́мже изба́вихомся от ле́сти диа́воли/ и вся́кия беды́, Богоро́дице Влады́чице, и ве́рно вопие́м:/ поми́луй ста́до Твое́, еди́на Всепе́тая.

Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь, Честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Госпо́де пра́зднующи.

Пое́м, Пречи́стая, Тебе́, Всенепоро́чную, и́же Тобо́ю спа́сшиися,/ и, благоче́стно пою́ще, взыва́ем:/ благослове́нна, Я́же Бо́га, Присноде́во, ро́ждшая.

Свет незаходи́мый, Де́во, родила́ еси́,/ су́щим во тьме жития́ пло́тию светя́щ, Всеблаже́нная,/ и пою́щим Тя ра́дость, Присноде́во, источи́ла еси́.

Благода́ть процвете́, зако́н преста́ Тобо́ю, Всесвята́я:/ Ты бо, Чи́стая, родила́ еси́ Го́спода,/ подаю́щаго нам, Присноде́во, оставле́ние.

Ме́ртва мя показа́ са́да вкуше́ние,/ жи́зни же Дре́во, из Тебе́ я́вльшееся, Пречи́стая, воскреси́/ и ра́йския сла́дости насле́дника мя устро́и.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Вели́кое свети́ло, сия́нии твои́х доброде́телей/ и светлостьми́ чуде́с просвеща́еши ве́рныя,/ и́скренно тебе́ пою́щия, святи́телю.

Я́ко прекра́сная масли́на, о́тче, насажде́н быв, святи́телю, в дому́ Госпо́дни,/ и во дво́рех до́му Бо́га на́шего процве́л еси́,/ подава́я здра́вие душа́м и телесе́м.

Всечестно́е те́ло твое́, святи́телю Ио́но, дом Пресвята́го Ду́ха бысть:/ во гро́бе бо лежа́, ду́хи лука́выя от челове́к прогоня́ет/ си́лою в тебе́ Живу́щаго.

Сло́вом и де́лы и простото́ю се́рдца просия́л еси́, Ио́но святи́телю,/ помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, преподо́бне.

Богоро́дичен: И́же все́ми Невмести́мый, Пречи́стая, вмеща́ется во утро́бу Твою́,/ спаса́я мя бла́гостию, погруже́ннаго грехи́.

Песнь 5

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Чистото́ю возсия́вши све́тло,/ Боже́ственное пребыва́ние Влады́ки, Всепе́тая, была́ еси́:/ Ты бо еди́на Ма́ти Бо́жия яви́лася еси́,/ во объя́тиих я́ко Младе́нца Сего́ носи́вши.

Нося́щи добро́ту у́мную красне́йшия Твоея́ души́,/ Неве́ста Бо́жия была́ еси́, запеча́тствованна де́вством, Чи́стая,/ и све́том чистоты́ мир просвеща́ющи.

Да рыдае́т собра́ние злочести́вых, не пропове́дающих Тя, я́ве Чи́стую Богома́терь:/ Ты бо врата́ Бо́жия све́та яви́лася еси́ нам,/ мрак прегреше́ний разгоня́ющи.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый,/ и покры́ла мя есть чужда́я тьма, окая́ннаго?/ Но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х/ пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Чист ум твой к Бо́гу име́я, святи́телю, всегда́,/ до́бре упра́вил еси́ Христо́во ста́до,/ те́мже у́бо и непреходя́щее селе́ние со А́нгелы и архиере́и насле́дил еси́, преподо́бне,/ отону́дуже сия́еши чудесы́.

Умо́м чисте́йшим разсмотря́л еси́ Ума́ всех вино́внаго,/ сего́ ра́ди прие́мь дарова́ния чуде́с, святи́телю,/ ве́рныя удивля́еши, любо́вию тебе́ почита́ющия, прему́дре.

От ю́наго во́зраста житие́ твое́ просия́,/ доброде́тельми укра́шено, Ио́но святи́телю,/ и чудесы́ высо́кими удобре́но, блаже́нне,/ е́же и по преставле́нии просла́ви тя явле́нна.

Сла́ва святи́телей и ве́рных люде́й засту́пник вои́стинну, о́тче, был еси́,/ красота́ Це́ркве, и основа́ние доброде́телей,/ и благоче́стия утвержде́ние, достохва́льне.

Богоро́дичен: Ви́деша Боже́ственнаго та́инства, Богора́дованная,/ непостижи́мую глубину́ честни́и проро́цы/ чи́стаго рождества́ Твоего́, Пречи́стая,/ разли́чными о́бразы, я́коже вмести́ша.

Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

Вели́кий преднаписа́ во проро́цех Моисе́й Тя/ ковче́г, и трапе́зу, и све́щник, и ру́чку,/ о́бразно назнамену́я воплоще́ние,/ е́же из Тебе́, Вы́шняго, Ма́ти Де́во.

Умерщвля́ется смерть, и тле́ние упраждня́ется Ада́мова осужде́ния, о Влады́чице,/ Плоду́ Твоему́ прирази́вшееся:/ Жизнь бо родила́ еси́, от нетле́ния избавля́ющую пою́щия Тя.

Зако́н изнемо́же, и сень ми́мо и́де,/ па́че ума́ и смы́сла я́вльшейся ми благода́ти,/ е́же от Тебе́, Де́во, рождества́, Бо́га и Спа́са, Многопе́тая.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Благоле́пия венце́м украше́н, сия́еши ны́не, святи́телю,/ я́ко и́стинный архиере́й, пра́вдою вои́стинну оде́явся, преда́ние Спа́сово соблю́д./ Те́мже и зва́нию Боже́ственному сподо́бился еси́, вопию́щу ти:/ вни́ди в ра́дость Го́спода твоего́.

Кро́ток и незло́бив, Влады́чним стопа́м возсле́дуя, преподо́бне,/ и преходя́ от тле́нных к ве́чным,/ отону́дуже и зе́млю кро́тких со святы́ми дости́гл еси́./ Сего́ ра́ди тя собо́ри благочести́вых воспева́ют.

Твоего́ ра́ди жития́ вели́каго и чистоты́ сы́на тя све́та и дне Христо́с показа́/ и архиере́я и па́стыря Це́ркве Своея́ соде́ла,/ иде́же послужи́в я́ко па́стырь изря́ден,/ ко оби́телем Небе́сным восхо́диши.

Разсужде́нием ума́ и жела́нием духо́вным распала́емь,/ жизнь твою́, святи́телю, проходи́л еси́/ и, не су́щая, я́ко преходя́щая, ми́мо теки́й,/ к Боже́ственным селе́нием, о́тче Ио́но, преложи́лся еси́.

Богоро́дичен: Освяти́ ду́шу мою́, Де́во, Я́же Свято́е ро́ждши Сло́во,/ вои́стинну во святы́х, я́ко пречи́сто, почива́ющаго, еди́наго Бо́га на́шего,/ и да́руй ми, я́ко Ми́лостива, умиле́ния ту́чу, Пренепоро́чная.

Конда́к, глас 8. Подо́бен: Взбра́нной:

Я́ко от младе́нства Го́сподеви поработи́в себе́, му́дре,/ посто́м и бде́нием те́ло твое́ удруча́я,/ те́мже сосу́д чист и дом Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́,/ сего́ ра́ди и Це́ркви Свое́й тебе́ архиере́я и па́стыря устроя́ет,/ ю́же до́бре упа́с, ко Го́споду отхо́диши, Его́же возлюби́л еси́./ Тем мо́лим тя:/ помина́й нас, ве́рою чту́щих святу́ю па́мять твою́, да вси зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче Ио́но, святи́телю всечестны́й.

И́кос:

Челове́к у́бо сый естество́м, о́тче,/ но па́че челове́ка подвиза́лся еси́ в посте́х, и бде́ниих, и моли́твах, и труде́х,/ я́ко о́браз быв доброде́тели мно́гим;/ сего́ ра́ди тя Бог архиере́я и па́стыря Це́ркве Своея́ устроя́ет./ Отону́дуже тя моли́м:/ моли́ся Благода́телю всех Бо́гу,/ во е́же стране́ на́шей, чту́щей тя, дарова́ти побе́ду на враги́/ и нам обрести́ благода́ть и ми́лость в День Су́дный, да вси зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче Ио́но, святи́телю всечестны́й.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ю́нош трие́х пещь не опали́, рождество́ прообразу́ющих Твое́:/ Боже́ственный бо Огнь, Тебе́ не опали́в, всели́ся в Тя и вся научи́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Блажа́т концы́ Тя, Всечи́стая Ма́ти, я́коже прорекла́ еси́,/ просвеща́емы светолу́чными сия́ньми Твои́ми, и, благода́тию пою́ще, вопию́т:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Па́губныя у́бо зу́бы в мя вонзе́ змий лука́внейший,/ но Сам Твой, Богома́ти, сокруши́ Сын,/ кре́пость же мне даде́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Очисти́лище естества́ Ты еси́, еди́на Богоблаже́нная./ на ра́му бо Херуви́мску седя́щаго Бо́га во объя́тиих нося́щи, вопие́ши:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Ви́дев твое́ благо́е произволе́ние Христо́с Бог,/ я́ко не себе́ живе́ши, но де́йствующему в тебе́ Го́споду,/ тем украша́ет тя чуде́с исцеле́нием.

Чи́стыми де́лы и исправле́ньми твои́ми просия́в, я́ко свети́ло,/ Богода́нную ти Це́рковь до́бре упа́сл еси́, поя́ Христу́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Я́ко в зако́не Госпо́дни поуча́яся день и нощь, святи́телю,/ за́дняя забыва́я, на пре́дняя же простира́яся, Творцу́ и Влады́це вопия́л еси́:/ благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Изря́дно житие́ твое́, святи́телю, все́ми позна́но бысть,/ сего́ ра́ди и по преставле́нии прославля́ет тя Христо́с,/ Ему́же усе́рдно послужи́л еси́, Ио́но, о́тче наш, поя́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Огнь ника́коже Тя Божества́ опали́, Де́во:/ Тя бо иногда́ купина́ прообразова́ше,/ в горе́ опаля́ема, Пречи́стая, и ника́коже сгара́ема.

Песнь 8

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти,/ Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Позлаще́нною ри́зою, я́коже Цари́цу, Сын Твой просвети́в заре́ю Ду́ха,/ Тебе́ одесну́ю Себе́ постави́, Пречи́стая,/ Его́же превозно́сим во вся ве́ки.

И́же хоте́нием еди́ным мир водрузи́вый/ от пречи́стыя Твоея́ утро́бы плоть взе́млет,/ вы́ше сию́ назда́ти хотя́,/ Его́же превозно́сим во вся ве́ки.

Счета́нием Сло́ва ко мне, челове́ку, Боже́ственное жили́ще была́ еси́, Пречи́стая,/ просия́вши я́ве де́вства све́тлостию,/ те́мже Тя пое́м во вся ве́ки.

Златоза́рный Тя све́щник предвообрази́,/ прие́мшую несказа́нно Свет непристу́пный,/ ра́зумом свои́м озаря́ющ вся́ческая,/ те́мже Тя пое́м, Чи́стая, во ве́ки.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.

А́нгельское житие́ по́жил еси́ на земли́, святи́телю, смире́н и кро́ток быв,/ отону́дуже и в земли́ кро́тких со святы́ми водворя́ешися, Христу́ поя́:/ хвали́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Храм освяще́ния всечестна́я ра́ка моще́й твои́х, святи́телю,/ из него́же исцеле́ний благода́ть почерпа́юще, Влады́ку всех, Го́спода пое́м,/ тебе́ целе́бника дарова́вшаго, и превозно́сим Его́ во ве́ки.

Ум твой, святи́телю, манове́нием Боже́ственным обожа́емь,/ до конца́ плотски́х страсте́й удали́ся, Христу́ поя́:/ хвали́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

По досто́инству почита́ем, ве́рнии, моще́й твои́х честну́ю ра́ку, Ио́но святи́телю,/ я́ко ми́ро, почерпа́юще чуде́с благоуха́ние, Влады́це Христу́ вопию́ще:/ вся дела́, хвали́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Исцели́ стра́сти се́рдца моего́, безстра́стия исто́чник ро́ждшая,/ и к животу́ мя Боже́ственному наста́ви,/ да Тя сла́влю во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти,/ Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и/ Тя ублажа́ем.

Звезда́, сия́ющи заря́ми Божества́, от Иа́кова/ от мра́ка содержи́мым возсия́ Тобо́ю, Всечи́стая,/ Христо́с Бог, Сло́во воплоще́нно,/ И́мже просвеща́еми, с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Укре́плься си́лою Твое́ю и благода́тию,/ Тебе́ песнь усе́рдно от се́рдца возложи́х,/ но сию́ приими́, Де́во Чи́стая, благода́ть воздаю́щи Твою́ многосве́тлую/ от нетле́нных сокро́вищ, Богоблаже́нная.

Поста́в43 показа́лася еси́ я́ве Божества́,/ в не́мже ри́зу телесе́ Сло́во истка́, богосоде́лав мой, Де́во, зрак,/ в него́же обо́лкся, всех спасе́, от смы́сла чи́ста Тебе́ велича́ющих.

Ме́ртвым воскресе́ние ны́не дарова́ся Твои́м несказа́нным и неизрече́нным рождество́м, Богоро́дице Всечи́стая:/ Жизнь бо из Тебе́, пло́тию обо́лкшися, всем возсия́/ и сме́ртную дря́хлость я́ве разруши́.

Кано́н свята́го Ио́ны, глас 8.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.

Чи́стым се́рдцем и Боже́ственными восхожде́нии ум впери́л еси́,/ еди́наго Бо́га зре́ти добро́ты жела́я,/ и отту́ду светоли́тием просвеща́ешися, Богому́дре святи́телю.

Богопре́данную па́ству твою́, па́стыря тя иму́щую,/ тя́жкия во́лки отгоня́юща от всех ве́рных,/ и ста́до, благода́тию Христо́вою соблюда́емо, сохрани́, Ио́но святи́телю.

Я́коже пе́рвее целому́дреннаго Ио́сифа те́ло Изра́иль прено́сит,/ та́ко и ны́не ра́ку моще́й твои́х, Ио́но святи́телю, ве́рнии прие́млюще,/ почита́ют любе́зне, Христа́ велича́юще.

Днесь све́тлая па́мять твоя́, святи́телю, возсия́вши, ве́рных сердца́ просвеща́ет;/ те́мже и пе́ние сие́ произве́дшему/ моли́ Христа́ Бо́га сохрани́тися от луќаваго ловле́ния/ и получи́ти ми́лость в День Су́дный.

Богоро́дичен: Све́том покая́ния помраче́ннаго мя ле́ностию, Всенепоро́чная, просвети́,/ да пою́, и велича́ю, и сла́влю Тя, Пренепоро́чную Влады́чицу.

Свети́лен. Подо́бен: Посети́л ны есть:

Тезоимени́те целому́дрия, от ю́наго воспита́ния, святи́телю, быв,/ потща́лся еси́ тле́нными нетле́нная стяжа́ти,/ отону́дуже и архиере́йством почте́н быв,/ при́сно о нас Влады́ку моли́, любо́вию пою́щих тя.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Щедро́ты Твоя́, Бо́же, на лю́ди и ста́до Твое́ низпосли́/ моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере и всех святы́х Твои́х/ и нам да́руй вели́кую Твою́ ми́лость.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 8. Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

О́тче Богому́дре, Ио́но святи́телю,/ ты, от ю́ности воздержа́нию поуча́яся,/ и во бде́ниих, и в моли́твах, и посте́х/ Го́сподеви приближа́яся,/ и моли́твенницу всегда́ призыва́я Де́ву Богоро́дицу,/ Ея́же ра́ди наде́жди не погреши́л еси́./ Те́мже архиере́я тя и па́стыря/ Це́ркви Свое́й Христо́с устро́и,/ Того́ моли́ при́сно о душа́х на́ших.

О́тче святи́телю Ио́но Богому́дре,/ ты от младе́нства мирски́й мяте́ж оста́вил еси́/ и молвы́ оттря́сл еси́,/ ума́ чистото́ю Бо́гу приближа́яся,/ сего́ ра́ди тя Бог архиере́я Це́ркви/ и лю́дем по достоя́нию Боже́ственнаго благода́теля поставля́ет./ Всегда́ моли́ о нас,/ низпосла́ти душа́м на́шим мир/ и ве́лию ми́лость.

О́тче Богому́дре, святи́телю Ио́но,/ ты, измла́да Христа́ возлюби́в,/ Того́ любви́ прилепи́лся еси́/ и, Пресве́тлаго Ду́ха Боже́ственными заря́ми/ се́рдце твое́ просвети́в,/ светови́ден весь вои́стинну был еси́./ Те́мже ко хра́му твоему́ ве́рою притека́ющия/ проше́ния, я́же ко спасе́нию, сподо́би/ и моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 6. Самогла́сен:

Небе́снаго Царя́ и Влады́ки преизря́дный служи́тель,/ святи́телю Ио́но, был еси́,/ чистоту́ бо соблю́л еси́,/ без нея́же никто́же у́зрит Бо́га./ Те́мже и возме́здие по достоя́нию прия́л еси́:/ во гро́бе бо лежа́, честно́е те́ло твое́/ це́ло и нетле́нно соблюде́ся,/ душа́ же к Небе́сным ликостоя́нием пре́йде./ Сего́ ра́ди Творцу́ всех моли́ся при́сно/ о всех, чту́щих тя любо́вию,/ низпосла́ти мир и ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен.

На литурги́и слу́жба святи́телю.

Святитель Иона, Митрополит Московский и всея Руси

Святитель Иона, Митрополит Московский и всея Руси, родился в последней четверти XIV века в с. Одинцове близ г. Солигалича в Костромской земле. Отца будущего святителя звали Феодором. С ранних лет мальчик стремился к иноческой жизни. В двенадцатилетнем возрасте он принял монашество в одном из галичских монастырей, а затем перешел в московский Симонов монастырь. Юный инок смиренно и усердно исполнял различные послушания, неукоснительно соблюдая заветы первых игуменов обители – святого Феодора, основателя монастыря (впоследствии архиепископа Ростовского; † 1394, память 28 ноября), и преподобного Кирилла, впоследствии игумена Белоезерского († 1427; память 9 июня). Он подвизался в посте, молитве, чтении слова Божия, Святитель Фотий митрополит († 1431; память 2 июля) посетил однажды Симонов монастырь и, увидев инока Иону, пророчески предсказал, что он будет великим святителем Русской Церкви и многих обратит на путь спасения.

В 1431 году святой Иона был поставлен епископом на Рязанскую и Муромскую кафедру. Немало трудов положил он на то, чтобы обратить ко Христу иноверных жителей своей епархии. Вскоре после кончины митрополита Фотия святитель Иона возглавил Русскую Православную Церковь. В 1432 году он именуется «нареченным в Святейшую Митрополию Русскую». Однако междоусобная борьба за великокняжеский престол великого князя Василия II Васильевича и его дяди галицкого князя Юрия Дмитриевича не позволили святителю выехать в Константинополь к Патриарху Иосифу II (1416–1439) для посвящения. В это время литовский князь Свидригайло послал в Константинополь для посвящения в митрополита Литовского Смоленского епископа Герасима (в начале XV века Смоленск был временно присоединен к Литовскому княжеству).

Епископ Герасим был возведен в Константинополе в сан митрополита всея Руси; в 1435 году, заподозренный князем Свидригайло в измене, он был схвачен и сожжен. После кончины митрополита Герасима в Константинополь отправился епископ Иона. По прибытии в столицу Византии он узнал, что Патриарх Иосиф уже поставил на Русскую Митрополию некоего Исидора. В 1439 году Исидор принял унию на Флорентийском Соборе и по возвращении в Москву в 1441 году был заточен в Чудов монастырь. Немедленно был созван Собор русских иерархов, который осудил «Исидорово всё дело». Когда стало окончательно ясно, что Константинопольский Патриарх согласился на унию, Русская Церковь встала на защиту чистоты Православия. В декабре 1448 года в Москве был созван Церковный Собор для избрания Предстоятеля Русской Церкви. Святитель Иона был избран Митрополитом Всероссийским с титулом «Киевский и всея Руси». Местом пребывания он избрал Москву, поэтому именуется также Митрополитом Московским. Так прекратилась зависимость Русской Церкви от Константинополя, она положила начало своей автокефалии.

Возглавляя Всероссийскую кафедру, святитель Иона прежде всего позаботился об улучшении отношений между Москвой и Литовским княжеством. Благодаря этому ему удалось присоединить к Москве юго-западные епархии. Святитель Иона приложил большие усилия на благоустройство возвращенных епархий и на искоренение в них униатства. Он призывал к миру и прекращению междоусобия, объяснял вред ярости и гнева, учил покаянию и послушанию. Особенно заботился святитель Иона о духовно-нравственном совершенствовании своей паствы. В учительных грамотах он назидал помнить о спасении души, быть милосердными, добросовестно относиться к своим гражданским обязанностям. Святитель Иона строго требовал соблюдения христианских заповедей от священнослужителей. Указывая на величие священнического сана, он призывал клириков к достойному прохождению пастырского служения. Особое старание проявлял святитель Иона в выборе достойных кандидатов на архиерейские кафедры.

Большое внимание уделял он монашеским обителям, заботился об их нуждах, о строгом соблюдении иноческих правил. Проявляя попечение о храмах Божиих, святитель обновил и благолепно украсил первопрестольный Успенский собор в московском Кремле. Он придал особую торжественность богослужениям, увеличив число чтецов и певцов. В 1450 году, по благословению святителя Ионы, были воздвигнуты каменные митрополичьи палаты.

Живя по заповедям Божиим и строго соблюдая монашеские обеты, святитель Иона получил от Господа дар чудотворений и прозорливости. По его молитвам исцелялись болящие различными недугами.

Во время осады Москвы ногайскими татарами в 1451 году святитель Иона совершил крестный ход по стенам Кремля, обращаясь с молитвой к Пресвятой Богородице о спасении города. Через несколько дней, 2 июля, в праздник Положения ризы Пресвятой Богородицы, в рядах осаждавших произошло необъяснимое смятение, и они обратились в бегство. Москва была спасена. В память избавления Москвы от нашествия ногайского хана Мазовши святитель Иона в том же году соорудил крестовый храм в честь праздника Положения ризы Пресвятой Богородицы.

Святитель Иона отошел ко Господу в глубокой старости 31 марта 1461 года, в два часа дня во вторник Страстной седмицы. За несколько дней до того он предузнал от Господа время своей блаженной кончины. Святитель был погребен в соборном храме, за левым клиросом.

27 мая 1472 года при перестройке Успенского собора совершилось обретение нетленных мощей святителя Ионы. По молитвам угодника Божия происходили исцеления. Житие святителя и два канона (один – на обретение мощей) написаны иеромонахом Пахомием Сербом (Логофетом; († после 1484). Общецерковное празднование памяти святителя Ионы установлено на Московском Соборе 1547 года, при Митрополите Московском Макарии (1542–1563).

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2021-01-30 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: