Джон Мильтон. «Потерянный рай»




 

JOHN MILTON. PARADISE LOST

 

Of Man's first disobedience, and the fruit Of that forbidden tree, whose mortal taste Brought death into the World, and all our woe, With loss of Eden, till one greater Man Restore us, and regain the blissful seat, Sing, Heavenly Muse, that on the secret top Of Oreb, or of Sinai, didst inspire That shepherd who first taught the chosen seed In the beginning how the heavens and earth Rose out of Chaos: or, if Sion hill 10Delight thee more, and Siloa's brook that flowed Fast by the oracle of God, I thence Invoke thy aid to my adventurous song, That with no middle flight intends to soar Above th' Aonian mount, while it pursues Things unattempted yet in prose or rime. And chiefly Thou, 0 Spirit, that dost prefer Before all temples th' upright heart and pure, Instruct me, for Thou know'st; Thou from the first Wast present, and, with mighty wings outspread, 20 Dove-like sat'st brooding on the vast Abyss, And mad'st it pregnant: what in me is dark Illumine, what is low raise and support;That, to the height of this great argument,I may assert Eternal Providence,And justify the ways of God to men.Say first — for Heaven hides nothing from thy view,Nor the deep tract of Hell — say first what causeMoved our grand Parents, in that happy state,Favoured of Heaven so highly, to fall off 30From their Creator, and transgress his willFor one restraint, lords of the world besides?Who first seduced them to that foul revolt?Th' infernal Serpent; he it was whose guile,Stirred up with envy and revenge, deceivedThe mother of mankind, what time his prideHad cast him out from Heaven, with all his hostOf rebel Angels, by whose aid, aspiringTo set himself in glory above his peers,He trusted to have equalled the Most High, 40If he opposed; and, with ambitious aimAgainst the throne and monarchy of God,Raised impious war in Heaven and battle proud,With vain attempt. Him th' Almighty PowerHurled headlong flaming from the ethereal sky,With hideous ruin and combustion, downTo botomless perdition, there to dwellIn adamantine chains and penal fire,Who durst defy th’ Omnipotent to arms.Nine times the space that measures day and night 50To mortal men, he, with his horrid crew,Lay vanquished, rolling in the fiery gulf,Confounded, though immortal; but his doomReserved him to more wrath; for now the thoughtBoth of lost happiness and lasting painTorments him: round he throws his baleful eyes,That witnessed huge affliction and dismay,Mixed with obdurate pride and steadfast hate:At once, as far as Angel's ken, he viewsThe dismal situation waste and wild; 60A dungeon horrible, on all sides round,As one great furnace flamed; yet from those flamesNo light, but rather darkness visibleServed only to discover sights of woe,Regions of sorrow, doleful shades, where peaceAnd rest can never dwell, hope never comesThat comes to all, but torture without endStill urges, and a fiery deluge, fedWith ever-burning sulphur unconsumed.Such place Eternal Justice had prepared 70For those rebellious; here their prison ordainedIn utter darkness, and their portion set,As far removed from God and light of HeavenAs from the centre thrice to th' utmost pole.Oh, how unlike the place from whence they fell!

Поэма Джона Мильтона «Потерянный рай» входит в программы вузовских курсов истории зарубежной литературы XVII—XVIII веков и истории литературы Англии. Имеющиеся литературоведческие работы об этом произведении на русском языке требуют уточнений и комментариев, главным образом связанных с трактовкой образа Сатаны и постановкой актуальных проблем изучения. Предлагаемые материалы приглашают к наблюдениям за своеобразием проблематики и жанровыми особенностями поэмы.

Основные рубрики ориентируют студента, приступающего к изучению текста поэмы, в ее содержании и проблематике. Для обсуждения предлагаются проблемы, каждая из которых может быть рассмотрена более или менее подробно по усмотрению преподавателя и в связи с теми задачами, которые ставятся на семинаре, а также в связи со склонностями и индивидуальными интересами студентов. Некоторые из предложенных проблем (1,3,6,7) позволяют обобщить знания, полученные в курсах истории зарубежной литературы, рассмотреть творчество Дж. Мильтона в более широком контексте, увидеть его в связи с проблемами, актуальными для современников, показать, как Дж. Мильтон включается в разработку ренессансной проблематики. Все поставленные проблемы ориентированы на работу с текстом поэмы, на поиск ответов в мильтоновских формулировках и способах выражения авторской мысли.

Отдельные вопросы требуют углубленного рассмотрения философско-лингвистических проблем, получивших отражение в тексте поэмы. Одним из самых сложных и интересных в их числе оказывается вопрос о природе Слова — творящего, Божественного и данного разумным созданиям, которое можно использовать по своему усмотрению во благо или во зло. Именно этот аспект обсуждения кажется нам наиболее привлекательным в среде студентов-лингвистов и филологов. И именно его мы расшифровываем, приводя возможный ход разговора.



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2020-03-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: