Действие совершалось до момента речи




Ачасем

Оль=па Гена выляёё\. Вань=па Эдик та выляёё\.

– Ваня, атя Оль=па Галя … каятп=р, – тет Эдик.

Арёын ачасем х\р ачасем … каяёё\. Ачасем шкул … выляёё\.

 

6. Ответь на вопросы.

Ачасем м\н т=ваёё\?

Арёын ачасем =ёта пыраёё\?

Ачасем =ёта выляёё\?

 

7. Прочитай, вставляя вместо точек нужное слово. Расскажи о Маше. Спиши текст, заменяя слова Маша, в=л словом эп\.

Маша шкулта в\ренет. В=л Вов=па п\р парта … ларать. Лай=х в\ренет. Килте Маша к\неке вулать, компьютерпа вылять.

-29,30-

1. Прочитай. О чем это стихотворение? Выучи.

2. Прочитай текст. Расскажи о чем он.

К\ркунне йыв=ё ёулёисем саралаёё\, х\релеёё\. В\сем ё\р ёине ъкеёё\. Х\вел й=вашш=н п=хать. Час-часах ёум=р ё=вать.

Юпа уй=х\нче сив\тет. Шыв ш=нать. Кай=ксем =ш= енне в\ёсе кайаёё\. Пакша к=мпа, ёырла хат\рлет. С=р= мулкач шуралать.

Чък уй=х\нче п\ррем\ш юр ё=вать. Упапа ч\р\п ёыв=рма выртаёё\.

 

3. Найди в тексте перевод этих предложений.

 

1) В октябре становится холодно.

2) Солнце греет плохо.

3) Замерзает вода.

4) Серый заяц побелеет.

5) В ноябре выпадает первый снег.

6) Осенью листья на деревьях желтеют, краснеют.

7) Медведь и еж впадают в спячку.

 

4. Используя текст, расскажи, какие изменения происходят осенью в неживой природе. Расскажи, как изменяется жизнь животных.

 

5. Выпиши из текста задания 2 предложения об изменениях, происходящих в жизни животных осенью.

6. Рассмотри рисунок. Используя вопросы, опиши обстановку в комнате и погоду за окном.

М\нле уй=х ёитр\?

Ёантал=к м\нле?

Ачасем =ёта т=раёё\?

Гриша =ёта ларать?

Кушак =ёта ларать?

Теттесем =ёта выртаёё\?

Упапа пукуне =ёта лараёё\?

7. Прочитай слова. Скажи, почему их написали в три столбика? Составь рассказ о режиме дня, используя слова эп\, эс\, в=л, эпир, эсир, в\сем.

т=рать пуётарать зарядка т=вать ё=вать тасатать ш=л=нать ёиет каять вулать ёырать шутлать ъкерет юрлать ташлать сикеть чупать килет вылять яр=нать пул=шать п=хать т=вать итлет ёыв=рать

 

8. Используя слова умне, ум\нче, патне, пат\нче, хушшине, хушшинче составь предложения-просьбы. Разыграй с товарищем диалог по образцу.

– Саша, доска умнее тух.

– Эп\ доска умне тухат=п.

– Саша, эс\ =ёта т=рат=н?

– Эп\ доска ум\нче т=рат=п.

 

 

-31-

1. Прочитай. О чем это стихотворение? Значение каких слов тебе нужно узнать? Выучи стихотворение наизусть.

    Хыпар хуч\ п\лтерет: Зоопарка васк=р, тет. Слонпа жираф, уп=те, Кашк=р, тил\пе т\ве Килн\ пир\н хулана, Ёынсене сав=нтарма.   хыпар – обЪявление васк=р – торопитесь сав=нтарма – радовать  

 

2. Прочитай. О чем этот текст? Какие слова тебе не знакомы?

Зоопаркра

Пир\н хулана зоопарк килн\. Эпир вырсарни кун зоопарка кайр=м=р. Кунта кашк=р, упа, тил\, п=ши, мулкач, ч\р\п, пакша, хир сысни пур. В\сем пир\н енчи в=рмансенче пур=наёё\.

Ак= слон, жираф, т\ве, уп=те, ар=слан. В\сем =ш= енче пур=наёё\.

Кунта вара шур упа, п=лан, ёурё\р тилли, тюлень. В\сем ёурё\рте пур=наёё\.

Зоопаркра ч\р-чунсене лай=х п=хаёё\.Читл\хсене тасатаёё\, тутл= ёитереёё\. Кашк=р, тил\, ар=слан какай юратаёё\. Слонпа п=ши ут= ёиеёё\. Мулкачпа жирафа куп=ста, киш\р, кур=к параёё\.

ут= - сено   ёурё\р - север

 

3. Выучи названия животных.

т\ве – верблюд уп=те – обезьяна ар=слан - лев хир сысни – кабан ёурё\р тилли – песец п=лан – олень

 

4. Ответь на вопросы?

1) Пир\н енчи в=рмансенче м\нле ч\р-чунсем пур=наёё\?

2) Ёурё\рте м\нле ч\рчунсем пур=наёё\?

3) Слон =ёта пур=нать?

4) П=ши м\н ёиет?

5) Ар=слан м\н юратать?

 

 

-32,33-

1. Прочитай. О чем это стихотворение? Выучи стихотворение наизусть.

Ш=ши х=рать, кушакран. Кушак х=рать, йыт=ран. Йыт= х=рать, кашк=ртан. Кашк=р х=рать упаран. Упа-упа утаман Х=рамасть в=л никамран. П. Эйзин

 

2. Прочитайте. Разыграйте по ролям.

– Сывл=х сунат=п, Саша.

– Ыр= кун пулт=р, Маша.

– Саша, эс\ вырсарни кун м\н т=ват=н?

– Вырсарни кун эп\ кинотеат=ра каят=п. Эс\ м\н т=ват=н?

– Пир\н хулана зоопарк килн\. Эп\ аттепе вырсарни кун зоопарка каят=п.

– Эп\ зоопарка ш=мат кун каят=п.

– Унта м\нле ч\р-чунсем пур?

– Зоопаркра шур упа, п=лан, ёурё\р тили, слон, ар=слан, жираф, хир качаки, уп=тесем пур.

 

 

3. Опиши животных, которых дети видели в зоопарке.

План

1) Ку м\н?

2) В=л м\нле?

3) В=л =ёта пур=нать?

4) В=л м\н ёиет?

4. Вспомни названия детенышей животных. Составь вопросы по рисункам и задай товарищам.

 

5. Сотрудники зоопарка решили на табличках с названиями животных написать их чувашские названия. Помоги им перевести их на чувашский язык и расположить в алфавитном порядке.

Верблюд, обезьяна, лев, жираф, слон, коза, зебра, лось, лиса, медведь, кабан, заяц, волк, еж, олень, тюлень, песец.

6. Выпишите из задания 1 слова-действия. Переведите их на русский язык. Что вы заметили?

 

7. О чем задумались Аня и Ваня?
  Русский язык   Чувашский язык

 
не

?

 

8.Аня и Ваня распределили слова в две группы. По какому признаку они это сделали? Дети начали выделять части слова карандашами разного цвета. Доделайте эту работу до конца.

Вы можете ответить на вопрос, поставленный в задании 7?

юратат=п килет\п   юратат=н килет\н   юратать килет   юрататп=р килетп\р   юратат=р килет\р   юратаёё\ килеёё\ юратмасат=п килмесет\п   юратмасат=н килмесет\н   юратмасать килмесет   юратмасатп=р килмесетп\р   юратмасат=р килмесет\р   юратмасаёё\ килмесеёё\

 

9. Проверьте свои предположения.

Чувашский язык Русский язык

мас мес

 
а е не

10. Переведи.

Кошка не боится мышки. Мышка боится кошки. Я иду в зоопарк. Ты не идешь в зоопарк. Зайцы любят морковь. Олени не едят рыбу. Мы с братом не любим лук.

 

-34-

1. Прочитай. Выучи.

П=ру ч\нет ам=шне: – Му-му, – парать сассине, – Кур=к ёир\м ул=хра, К=шман тупр=м картара, С\т \ёесч\ х=в=ртрах.   ч\нет – зовет ул=хра – на лугу картара – во дворе тупр=м – нашел х=в=ртрах – быстрее

 

2. К\тъ по-русски будет стадо. Как, на ваш взгляд, переводятся слова к\тъё\ и к\тъ к\тет?

 

3. Прочитай. Познакомься с новыми словами. Перескажи текст по-русски.

Ман=н кукка Сергей Максимович ятл=. В=л ялта пур=нать. Сергей кукка – фермер. В=л \несем п=хать. /не ферми пыс=к. Унта зоотехник, ветеринар, доярк=сем, к\тъёсем \ёлеёё\. Зоотехник \несене т\р\с п=хма в\рентет. Ветеринар в\сене сыватать. Доярк=сем \не с=ваёё\. К\тъёсем к\тъ к\теёё\.

Эп\ час-часах яла каят=п. Куккана п=русем п=хма пул=шат=п. В\сене с=т \ётерет\п, кур=к ёитерет\п. Ёулла ул=хра к\тъ к\тет\п.

кукка – дядя (мамин брат)

п=ру п=хат=п – ухаживаю за теленком

\не с=вать – доит корову

 

4. Найди в тексте перевод этих предложений и спиши.

Зоотехник учит правильно ухаживать за коровами. Ветеринар их лечит. Пастухи пасут стадо. Доярки доят коров. Дядя Сергей – фермер. Он ухаживает за коровами.

 

5. Образуй отрицательную форму слов-действий. Расставь в словах ударение. Составь предложения.

Пур=нать, выляёё\, \ёлет\п, \ётерет\п, ёитерет\п, п=ру п=хат=п, к\тъ к\тет\п, сыватать, п=хма в\рентет.

 

-35,36-

1. Прочитай. Выучи.

Ват кукаёин сар ч=ххи Сар ё=марта тун=, тет. +на ш=ши пын=, тет те, Хърипе ёапса ё\м\рн\, тет.   хърипе ёапса – ударом хвоста ё\м\рн\ – разбил  

мак=рать плачет, рыдает

й\рет

2. Составьте продолжение сказки.   1) Ват кукаёи мак=рать. 2) Кукамай та й\месть. 3) Сар= ч=х ё\н\ ё=марта т=вать. 4) Кукамай\ те й\рет. 5) Кукаёи халь мак=рмасть.

 

3. Прочитайте диалог. Составьте продолжение.

– Эс\ вырсарни кун м\н т=ват=н?

– Эп\ ку вырсарни кун кукамай патне каят=п.

– Сан=н кукаму =ёта пур=нать?

– Ман=н кукамай ялта пур=нать.

– Ун=н килти ч\р-чунсем пур-и?

– Кукамай=н \не, сур=хсем, сысна пур.

– …

4. Продолжи предложения.

/не кур=к ёи…. Йыт= ут= ёи…. Сысна ё\р улми ютат…. Качака какай ёи…. П=ру с\т \ё…. В=л к=шман юрат….

5. Решите кроссворд. Расскажите о каждом животном.

 

6. Прочитай. Переведи.

конюх с\л\ ут= тасатать кашни ир час-часах ёаран ёине \ё кил\шет паллаштарать п=хма в\рентет лашасем п=хать уё=лма к=ларать

 

7. Подберите к рисункам тексты. По третьему рисунку придумайте рассказ.  

1.Артем=н пичч\ш\ Андрей Михайлович ятл=. В=л спорт шкул\нче конюх пулса \ёлет. Артемпа ун=н й=м=к\ час-часах спорт шкулне ёъреёё\. Андрей пичч\ш\ в\сене тихасемпе паллаштарать. В\сене п=хма в\рентет. Ачасене ку \ё кил\шет.

2. Андрей Михайлович спорт шкул\нче \ёлет. В=л – конюх. Андрей пичче лашасем п=хать. В=л в\сене с\л\ ёитерет, ут= парать, шыв \ётерет. Лашасен выр=нне тасатать. Кашни ир ёаран ёине уё=лма к=ларать. Андрей Михайлович лашасене юратать.

лашасен выр=н\ – лошадиное стойло

 

8. Используя тексты, переведи на чувашский язык.

Андрей Михайлович работает в конноспортивной школе конюхом. Он лошадей кормит овсом, дает им сено, поит. Убирает стойло лошадей. Дядя Андрей знакомит детей с жеребятами. Детям нравится эта работа.

9. Используя тексты, подготовь рассказ по рисункам.

-37-

1. Выучи наизусть.

Хура алсиш ал=ра, Шур ё=мат= урара. К=вак тут=р пуё=мра, Сар ёунашка ай=мра.   ай=мра – подо мной

2. Что на рисунке не соответснвует описанию в стихотворении?

 

3. Прочитай слова. Поставь ударения. Каким словом можно обобщить предметы, названные этими словами?

шарф пальто к\р\к алсиш куртка ё\л\к калпак тут=р

Слова для справок: апат-ёим\ё, пахча ёим\ё, тумтир, ч\р чунсем.

4. Прочитай и запомни.

  коньки   й\лт\р   ёунашка юр к\летке  

5. Прочитай. Перескажи.

Х\лле

Х\лле. Сив\. Урамра шур= юр выртать. Ачасем =ш= тумтир т=х=наёё\. Оля паян =ш= к\р\к, ё=мат=, алсиш т=х=нать. +на сив\ мар.

Саша ё\л\к, =ш= ат=, алса т=х=нать, илемл\ шарф ёыхать. +на та сив\ мар.

Ачасем т=вайккинче ёунашкапа, й\лт\рпе, п=р ёинче конькипе яр=наёё\. Юр к\лекке те т=ваёё\.

т=вайкки – горка

6. Ответь на вопросы.

Эс\ х\лле м\н т=х=нат=н?

Урамра м\н т=ват=н?

 

7. Найди в тексте слова, которые нужно читать по правилам:

; . Слова спиши.

 

8. Расскажи о сегоднешней погоде.

 

 

-38-39-

1. Прочитай стихотворение. О чем оно? Выучи наизусть.

Лапка-лапка юр ё=вать, хура ё\ре шуратать. Хура ё\ре шуратать, мам=к сарн=н туй=нать.   В=шт=р-в=шт=р ёил в\рет, пите сив\ ч\п\тет. Пите сив\ ч\п\тет, х\л ёитнине п\лтерет.

сив\ ч\п\тет – мороз щиплет

лапка-лапка юр ё=вать – хлопьями идет снег

мам=к сарн=н туй=нать – как будто укрыто ватой

 

2. Прочитай. Запомни названия зимних месяцев.

Раштав уй=х\ – декабрь

К=рлач уй=х – январь

Нар=с уй=х\ – февраль

 

3. Прочитай. Соотнеси чувашские и русские предложения.

Раштав – х\л\н п\ррем\ш уй=х\. К=рлач – ёултал=к=н п\ррем\ш уй=х\. Нар=с – х\л\н юлашки уй=х\.

Декабрь – первый зимний месяц. Январь – первый месяц года. Февраль – последний зимний месяц.

4. Прочитай, составь словосочетания.

 

юрпа конькипе й\лт\рпе ёунашкапа выляёё\ яр=наёё\

 

5. Прочитай текст. Ответь на вопросы.

Раштав уй=х\. Урамра сив\. Лапка-лапка юр ё=вать. Йыв=ёсем ёинче шур= юр выртать, мам=к сарн=н туй=нать. Ачасем урамра юрпа выляёё\, юр к\летке т=ваёё\, ёунашкапа, й\лт\рпе, конькипе яр=наёё\. В\сем сав=наёё\.

Паян м\нле ёантал=к?

Ачасем урамра м\н т=ваёё\?

Эс\ х\лле м\н т=ват=н?

 

6. Пользуясь текстом и рисунками к уроку, составьте рассказ.

 

7. Прочитай слова. Подумай о чем можно рассказать, используя данные слова. Составь рассказ и запиши.

Шур=, сив\, ё=вать, юр, ёантал=к, яр=наёё\, ачасем, й\лт\рпе.

-40-

1. Прочитай стихотворение. О чем оно? Выучи наизусть.

Кай=ксене х\лле йыв=р, Юр хуплан= таврана. В\сем валли сыр=ш т=в=р, Ч\н\р, к\т\р х=нана.   йыв=р – тяжело, трудно сыр=ш – кормушка ч\н\р– зовите к\т\р – ждите х=нана – в гости

2. Прочитай. Запомни названия птиц.

чакак сорока к=с=я синица уй=п снегирь ёерёи воробей
улатакка дятел ула курак ворона к=вакарч=н голубь чана галка

 

3. Выдели слова, которые нужно читать по правилам:

; . Слова спиши.

 

4. Соотнеси русские и чувашские предложения.

Уй=п х\лле пир\н пата в\ёсе килет. П\ч\к к=с=я нумай хурт-к=пшанк= ёиет. Шур= к=вакарч=н – мир символ\. Улатакка – в=рман тухт=р\.

Дятел – лесной доктор. Снегирь к нам прилетает зимой. Маленькая синица съедает много насекомых. Белый голубь – символ мира.

 

5. Решите кроссворд. Придумайте предложения с отгадками.

6. Названий каких птиц нет в кроссворде. Запиши их. Придумай с ними предложения.

-41,42-

1. Прочитай стихотворение. Соответствует ли рисунок содержанию текста? Ответь на вопрос.

Урама эп\ тухат=п, Пит нумай к=с=ясем. В\сене апат парат=п: – Ёий\р, ёий\р, тус=мсем! Ак= ларать к=вакарч=н: – Мана та парат=н-и? Х\лле выё= кай=ксем, Апат хат\рлет\н-и? выё=– голодные

 

2. Прочитай. Расставь ударения. Запиши слова в алфавитном порядке. Составь с ними предложения.

Чакак, ула курак, к=с=я, чана, уй=п, ёерёи, ула такка, к=вакарч=н.

3. Ответь на вопросы.

 

Х\лле пир\н пат=рта м\нле кай=ксем пур?

Эс\ в\сене =ёта курат=н?

Эс\ кай=ксене пул=шат=н-и? М\нле пул=шат=н?

 

4. Прочитай. Перескажи текст, изменив слово ачасем на слова эпир и эп\.

Х\лле. Раштав уй=х\. Пите сив\ ч\п\тет. Лапка-лапка юр ё=вать. Пур ё\рте те шур= юр выртать. Кай=ксем валли апат ёук. В\сем выё=.

Ачасем сыр=шсем т=ваёё\. Сыр=ш ёине к\рпе, ё=к=р, какай хураёё\. Унта к=с=ясем, ёерёисем, чакаксем, уй=псем в\ёсе килеёё\. Ёерёисем к\рпе, ё=к=р ёиеёё\. К=с=ясем какай юратаёё\.

к\рпе – крупа

 

5. Прочитайте по ролям. О чем говорит Катя со своей подругой?  

 

– Катя, эс\ х\лле кай=ксене апат парат=н-и?

– Эп\ х\лле кай=ксем валли сыр=ш т=ват=п. Унта ё=к=р, к\рпе, какай хурат=п.

– Сыр=ш ёине м\нле кай=ксем килеёё\?

– Сыр=ш ёине ёерёисем, к=вакарч=нсем, к=с=ясем килеёё\.

–/нер эп\ уй=псем курт=м.

– +ёта курт=н?

– Уй=псем паркра, йыв=ёсем ёинче нумай.

\нер – вчера

 

6. О чем задумались Аня и Ваня?  
? ?
эп\ кур ат=п эс\ кур ат=н курт=м курт=н

 

 

-43-

1. Прочитай, выучи.

 

Дорисовать воробья, сороку, голубя, галку.

Ё\рёи, чакак, к=с=я К=вакарч=нпа чана Пурте килн\ х=нана Сыр=ш ёине апата. – Тавах сана, Урине, Ёитерет\н эс пире. Ёулла хыёри пахчара П\тер\п\р хуртсене.   хурт – червях, гусеница

 

2. Прочитай текст. Перескажи по-русски. Когда происходят описываемые в тексте события? В момент речи или до этого? Какие слова помогают установить момент речи? Как изменяются слова-действия?

Эп\ вырсарни кун паркра уё=лса ёърер\м. Унта к=с=ясем курт=м. В\сем выё=. /нер эп\ шкултан килт\м те к=с=ясем валли сыр=ш тур=м. +на йыв=ё ёине ёакр=м. Сыр=ш ёине к\рпе, ё=к=р, какай хут=м.

3. Понаблюдайте, как изменяются слова-действия. Выделите аффиксы, указывающие на то, что действие происходило до момента речи. Сформулируйте правило о том, как эти аффиксы использовать. Придумайте способ рассказать об этом другим детям.

 

кил – килт\м т=х=н – т=х=нт=м яр=н – яр=нт=м кур – курт=м хур – хут=м т=р – т=т=м ёак – ёакр=м ту – тур=м пул=ш – пул=шр=м сик – сикр\м тух – тухр=м ёи – ёир\м

 

 

4. О чем рассказали Аня и Ваня своим одноклассникам с помощью моделей?

 

+ т=м [л,н,р] + т\м [л',н',р']

 
+ р=м

 
[л,н,р]

+ р\м

[л',н',р']

    хур – хур + т=м т=р – т=р + т=м

 

5. Проверьте свои выводы. Еще о чем рассказал Сергей Сергеевич?

 

 

6. Расскажи о том, что ты делал вчера в школе, сегодня утром. Расскажи о том, что в воскресенье ты в школу не ходил. Начни так:

Эп\ \нер шкулта вулар=м, …

Эп\ паян ирхине т=т=м, выр=н пуётарт=м, …

Эп\ вырсарни кун ир т=мар=м, шкула кай…, задач=сем шутла…, кружока кай…, …

 

-44,45-

1. Прочитай, выучи. Запомни новые слова.

 

Елка, елка, сим\с елка! Х\л Мучи паян ирех сав=нма ч\нет пире.   Х\л Мучи – Дед Мороз Ё\н\ ёул – Новый год Юр Пике – Снегурочка парне – подарок хат\рлет – готовит хутаё – мешок илемлетет - украшает

 

 

2. Прочитай и составь предложения.

валли – для

анне валли атте валли асанне валли кукаёи валли ш=лл=м валли юлташ валли

 

3. Составь рассказ по рисунку.

Опорные слова: тетте лавкки, ачасем, Х\л Мучи, парнесем, илеёё\, елка валли, теттесем, ачасем валли, илемл\, к=вак, сар=, х\рл\.

Вместо гномиков снегурочка

4. Прочитайте по ролям. В какой момент речи происходят события? Чем отличается выделенное слово-действие?

 

- Илемпи, эс\ Ё\н\ ёула парнесем хат\рлер\н -и?

- Эп\ анне валли тут=р т\рлер\м. Атте валли открытка ёырт=м. П\ч\к ш=лл=м валли алсиш ёыхр=м. Тус=м, сана валли те парне хат\рлер\м.

- Тавтапуё, Илемпи. Эп\ те сана валли парне хат\рлет\р\м.

- Тавтапуё, Урине.

т\рлет – вышивает ёыхать - вяжет

5. На какой вопрос ищут ответ Аня и Ваня?

? До момента речи?

Эс\ хат\рлер\н … Эс\ курт=н …

 

6. Понаблюдайте, как изменяются слова-действия. Выделите аффиксы, рассказывающие, что действие совершает до момента речи человек, к которому обращаемся (эс\). Сформулируйте правило о том, как эти аффиксы использовать. Придумайте способ рассказать об этом другим детям.
ёых – ёыхр=н т\рле – т\рлер\н парнеле – парнелер\н кай – кайр=н илемлет – илемлетр\н ил – илт\н в\рен – в\рент\н тавр=н – тавр=нт=н хур – хут=н т=р – т=т=н

 

7. О чем рассказали Аня и Ваня своим одноклассникам с помощью моделей? Вы согласны с ними?

 

+ т=н [л,н,р] + т\н [л',н',р']

 
+ р=н

 
[л,н,р]

+ р\н

[л',н',р']

    хур – хур + т=н т=р – т=р + т=н
8. Проверьте свои выводы. Еще о чем рассказал Сергей Сергеевич? Почему в модели даны вопросительные предложения?
       

9. Переведи на чувашский язык.

  я не смотрел не читал не видел не писал   ты не смотрел не читал не видел не писал

 

10. Используя данные слова, составь предложения. Запиши их.

Ш=лл=м, эп\, машина, валли, илт\м.

Ман=н, валли, й=м=к, пур, пукане.

Анне, тут=р, валли, хат\рлер\м.

Атте, валли, ёырт=м, открытка.

 

11. Переведи на чувашский язык.

 

В мешке Деда Мороза есть подарки для детей. Я выучил для Деда Мороза стихотворение. Ты вчера не смотрел сказку?

 

-46-

1. Прочитай и ответь: что для кого? Выучи наизусть.

 

Х\л Мучи хутаё\нче Киш\р пур – Мулкач валли, М=й=р пур – Пакша валли, Пыл та пур Упа валли. Х\л Мучи хутаё\нче Прем\к пур – Петюк валли, Шоколад – Сашук валли, Пан улми – Ленук валли.

 

м=й=р – орех пыл – мед

 

2. Прочитайте вопросы, вставляя вместо точек названия героев стихотворения. Ответьте на эти вопросы.  

 

… м\н юратать? Х\л Мучи … валли м\н хат\рлен\?

 

1. Прочитай. Переведи. В какой момент речи происходит действие в каждом предложении? Какие аффиксы указывают на момент речи?

Раштав уй=х\. Ё\н\ ёул ёывхарать. Пир\н шкулта елка ларать. Саша \нер уяв валли упа костюм\ ё\лер\.

2. Почему Аня и Ваня выписали эти слова? На какой вопрос они ищут ответ?

В=л \нер ё\ле + р\

До момента речи

  В=л ? + …

 

3. Понаблюдайте, как изменяются слова-действия. Выделите аффиксы. О чем они «рассказывают»? Сформулируйте правило о способе образования формы В+Л до момента речи. Придумайте способ рассказать об этом другим детям.

 

ё\ле – ё\лер\ кала – калар\ вула – вулар\ ташла – ташлар\ юрла – юрлар\ ёъре – ёърер\ в\рен – в\ренч\ лар – ларч\ ил – илч\ к\р – к\ч\ пыр – пыч\ хур – хуч\

 

4. О чем рассказали Аня и Ваня своим одноклассникам с помощью моделей? Вы согласны с ними?

 

+ ч\ [л,н,р] [л',н',р']

 
+ р\

л,н,р

 

к\р – к\р + ч\ хур – хур + ч\ т=р – т=р + ч\

 

5. Проверьте свои выводы. Еще о чем рассказал Сергей Сергеевич?

6. Переведи. Какой аффикс указывает на то, что действие уже совершилось, а какой на то, что действие не совершалось. Придумай со словами предложения.

 

  он   гулял помог маме смотрел телевизор катался на лыжах поел не гулял не помогал маме не смотрел телевизор не катался на лыжах не ел

 

-47-48-

1. Прочитай, выучи.

 

Эх,т=вайкки, т=вайкки, м\н чул ача яр=нать, Ёуна, й\лт\р е коньки т=вайккине якатать.   м\н чул – сколько якатать - разравнивает

 

2. Прочитай и расскажи, как ты готовишься к Новому году.

Ё\н\ ёул ёывхарать. Пир\н шкулта елка пулать. Эп\ елка валли теттесем тур=м. Х\л Мучи валли с=в= в\рент\м. Уяв валли мулкач костюм\ ё\лер\м. Елк=ра эп\ юрлат=п, с=в= калат=п, ташлат=п.

 

3. Прочитай слова. Выбери для них обобщающее слово из слов для справок. Запиши слова, разделив на две группы. Каждую группу назови соответствующим словом на чувашском языке.

 

Упа, мулкач, лаша, п=ши, ш=ши, качака, пакша, \не, кашк=р, тил\, сур=х, йыт=.

Слова для справок: тумтир, кай=ксем, ч\р чунсем.

 

4. Отгадай, кто в кого нарядился?

 

Миша тискер ч\р чун костюмне т=х=нн=. Ёак ч\р чун х=м=р т\сл\. Ун=н хъри к\ске, пуё\ пыс=к. В=л в=рманта пур=нать. Х\лле ш=т=кра ёыв=рать. Миша м\н?

Катя килти ч\р чун костюмне т=х=нн=. Ёак ч\р чун с=р= т\сл\. Ун=н хъри в=р=м, х=лхисем п\ч\к, куё\ сим\с. В=л пъртре пур=нать, ш=ши тытать. Катя м\н костюмне т=х=нн=?

Маша тискер ч\р чун костюмне т=х=нн=. Ун=н х=лхи в=р=м, хъри к\ске, куё\сем пыс=к. В=л ёулла с=р= т\сл\, х\лле – шур=. Ку м\н?

Саш=н костюм\ х=м=р т\сл\. В=л килти ч\р чун. Ун=н куё\сем хура, хъри в=р=м, пуё\ пыс=к. Ку ч\р чун кил сыхлать. М\н в=л?

 

кил сыхлать – сторожит дом

 

 

5. Ответь на вопросы.

1) Эс\ елка валли костюм тур=н-и?

2) В=л м\нле?

 

6. Прочитай. Переведи. Что можно сказать о моменте речи? Перескажи текст как о прошедшем событии.

 

Эп\ теат=ра каят=п. Унта «Юрпике» спектакль п=хат=п. Спектакль хыёё=н Ё\н\ ёул уяв\ пулать. Эп\ илемл\ елка ум\нче с=в= калат=п, юр=сем юрлат=п. Х\л Мучи мана парне парать.

 

7. Прочитайте слова. На какую тему можно составить текст, используя эти слова. Придумайте рассказ.

 

Х\лле, раштав уй=х\, коньки, й\лт\р, юр, ачасем, Х\л Мучи, алсиш, калпак, сив\, =ш=, выляёё\, шур=, х\рл\, сим\с, яр=наёё\, чупаёё\, сав=наёё\, т=вайкки, хоккейла, уроксем хыёё=н, пите ч\п\тет.

-49,50-

1. Прочитай. О чем стихотворение? Какие слова не понятны? О значении каких слов можно догадаться по содержанию стихотворения? Выучи наизусть.

 

  Х\л кун\нчи шартлама Ачасене х=ратмасть: Чупса тухр=м урама – Х\л Мучи пире хавас.   Сав=наёё\ ачасем, Й=л! ёиёеёё\ куё\сем. Пир\н хал\ каникул – Й\лт\р сыр, выля та кул.   х=ратмасть – не пугает  

2. Выучи новые слова.

 

ёиёет – сверкает кун\пе – целый день   к\тет – ждет п\ррехинче – однажды

 

3. Найди соответствия. С каждым словосочетанием составь предложения.

 

шартлама сив\ х\ллехи каникул й\лт\р сырать т=вайккинчен яр=нать юр хырать ёунашка ёине ларать к\неке вулать кун\пе вылять целый день играет одевает лыжи(встает на лыжи) читает книгу зимние каникулы сильные морозы катается с горки садится на санки убирает снег

 

4. Прочитай. Расскажи, как отдыхали Аня и Ваня на каникулах.

 

Каникулта

К=рлач уй=х\. Урамра шартлама сив\. Ачасем каникулта. Анюкпа Ванюк яла кайр\ё. Унта в\сен кукам=ш\пе кукашш\ пур=наёё\. Ачасем т=вайккинчен ёунашкапа яр=нч\ё, юлташ\семпе хоккейла выляр\ё, кукашш\пе юр хырч\ё.

П\ррехинче Анюкпа Ванюк й\лт\рпе в=рмана кайр\ё. Ачасем в=рманта кай=ксем валли сыр=ш ёакр\ё. Сыр=ш ёине к\рпе, ё=к=р, какай хуч\ё.

 

5. Прочитайте. Ответьте на вопросы.

 

¾ Таня, эс\ каникулта =ёта пулт=н?

¾ Эп\ каникулта асанне патне кайр=м.

¾ Сан=н асаннъ =ёта пур=нать?

¾ Ман=н асанне ялта пур=нать. Эп\ унта ачасемпе выляр=м: т=вайккинчен ёунашкапа яр=нт=м, й\лт\рпе в=рмана кайр=м, юр к\летке тур=м.

¾ Катя, эс\ каникулта =ёта пулт=н?

¾ Эп\ каникулта Канашра пур=нт=м. Унта ман=н кукка пур=нать.

¾ Сан=н кукку =ёта \ёлет?

¾ Ман=н кукка заводра \ёлет. Эп\ унпа п\рле вагонсем т=вакан цехра пулт=м.

1) Таня каникулта =ёта пулч\?

2) Тань=н аслам=ш\ =ёта пур=нать?

3) Таня ялта м\н тур\?

4) Катя каникулта =ёта пур=нч\?

5) Катя кукк=ш\пе п\рле =ёта пулч\?

 

6. Вернитесь к урокам 25-26. Сравните, по тем же моделям изменяются слова, приведенные в этом задании.  

 

ман=н анне атте аппа кукка пичче кукамай кукаёи юлташ сан=н аннъ аёу аппу кукку пиччъ кукаму кукаёу юлташу ун=н ам=ш\ ашш\ апп=ш\ кукк=ш\ пичч\ш\ кукам=ш\ кукашш\ юлташ\

7. Используя тексты заданий 4, 5 расскажи, как ты отдыхал во время каникул.

 

-51-

1. Прочитай. Какие слова не понятны? О значении каких слов можно догадаться по содержанию стихотворения? Выучи наизусть.

 

Сав=наёё\ ачасем, Й=л! ёиёеёё\ куё\сем. Пир\н хал\ каникул – Й\лт\р сыр, выля та кул.   Вылясасс=н кун\пе Т=ван кил пире к\тет. Ал=ри к\некепе В=р=м каё та к\скелет.   к\скелет – укорачивается т=ван кил – родной дом

 

2. Прочитай новые слова.

ир – утро ирхине – утром

 

Найди соответствия.

к=нт=р к=нт=рла каё каёхине вечером днем вечер день

 

3. Составь из слов предложения.

Ирхине, каяёё\, ё=в=наёё\, т=раёё\, ачасем, шкула, тумланаёё\.

В\ренеёё\, в\сем, к=нт=рла, шкулта.

Каёхине, шашк=лла, выляёё\, шахм=тла, тата, ачасем.

 

4. Переведи.

Утро. Дети идут в школу. День. Дети учатся в школе. Они читают, пишут, решают примеры и задачи. Наступил вечер. Дети читают книги, смотрят телевизор, играют в шашки и в шахматы.

 

5. Прочитай. Ответь на вопрсы.

 

Ман=н кукамай Улат=р хулинче пур=нать. Эп\ х\ллехи каникулта Улат=рта кант=м. Улат=р – илемл\ ват= хула. Унта музейсем, парксем, илемл\ кив\ ёуртсем пур. Хулари кив\ ёуртсем – культура пал=к\сем.

Мана Улат=р хули кил\шет.

 

Улат=р – Алатырь

кив\, ват= – старый

пал=к – памятник

 

Маш=н кукам=ш\ =ёта пур=нать?

Маша х\ллехи каникулта =ёта канч\?

Улат=р м\нле хула?

Улат=рта м\нсем пур?

 

 

-52-53-

 

1. Прочитай. Выучи наизусть.

 

Х\ллехи каникулта Пух=нн= эпир шкулта. Сим\с ч=р=ш пит кап=р. Х\л Мучи ёинчен юрлатп=р, Ыр=скер ачасене Кашнинех парать парне. Б. Борлен кап=р – нарядный ыр=скер – добрый кашнинех – каждому

 

2. Прочитай. Поставь ударение. Выбери обобщающее слово для каждого столбика.

 

упа лаша путек мулкач тил\ кашк=р к=ёат= калпак алсиш к\пе к\р\к шарф кук=ль п=т= икерч\ ё=к=р яшка какай

 

Слова для справок: тумтир, апат-ёим\ё, ч\р чунсем.

 

3. Подбери к схемам слова для составлении рассказа о прошедших зимних каникулах. При составлении рассказа используй формы эп\, эс\,в=л.

 

шур= сив\ … ёунашка т=вайкки … яр=нч\ пач\ …

 

 

4. Как научить других детей рассказывать о действии, которое уже совершилось? Аня и Ваня сделали заготовку-таблицу. Помогите им заполнить ее.

 

 

форма вопросы аффиксы примеры
Эп\ М\н тур=м? -р=м, -р\м -т=м, т\м вулар=м итлер\м килт\м хут=м  
Эс\        
В=л        

 

5. Сергей Сергеевич похвалил детей и продолжил таблицу. Что нового вы из нее узнали?

 

форма вопросы аффиксы примеры
Эпир М\н тур=м=р? -р=м=р, -р\м\р -т=м=р, т\м\р вулар=м итлер\м килт\м хут=м
Эсир   М\н тур=р? -р=р, -р\р -т=р, -т\р вулар=р итлер\р килт\р хут=р


Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2018-03-19 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: