Раздел 2 (задания по чтению)




Основной государственный экзамен

По АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Вариант № ­003­

(письменная часть)

Инструкция по выполнению работы

 

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 33 задания.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 8 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) содержит 9 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Ответы к заданиям 1, 2, 9 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 3–8 и 10–17 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите
в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 18–32 записываются в виде слова (нескольких слов). Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать личное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи
в черновике не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

Желаем успеха!


Раздел 1 (задания по аудированию)

 

 

 

1

 

Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А, B, C, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1–5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.

 

 

 

  1.   On board a plane  
  2.   At home  
  3.   In the theatre  
  4.   At a railway station  
  5.   In a restaurant  

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

 

Ответ: Диалог   A     B     C     D  
Место действия        

 

 

2

 

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С,
D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

 

 

 

  1.   The speaker talks about his/her recent trip.  
  2.   The speaker describes the hotel room.  
  3.   The speaker talks about his/her travelling plans.  
  4.   The speaker explains why he/she likes travelling.  
  5.   The speaker talks about his/her favourite transport.  
  6.   The speaker talks about his/her job responsibilities.  

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

 

Ответ: Говорящий   A     B     C     D     E  
Утверждение          

 


 

 

Вы услышите разговор двух друзей. В заданиях 3–8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды.

 

3

 

Frank is going to miss the party because

 

 

  1)   he feels unwell.  
  2)   it’s his grandmother’s birthday.  
  3)   his grandmother is visiting him.  

 

Ответ:  

 

 

4

 

Kate is against going to the pizzeria because

 

 

  1)   she’s afraid of putting on weight.  
  2)   she dislikes pizza.  
  3)   the pizzeria is too far away.  

 

Ответ:  

 

 

5

 

Kate

 

 

  1)   ignores sports.  
  2)   does sport regularly.  
  3)   watches sports on TV.  

 

Ответ:  

 

 

6

 

Frank’s dog is

 

 

  1)   a nice little puppy.  
  2)   a large and powerful dog.  
  3)   an old and clever dog.  

 

Ответ:  

 

 

7

 

Frank walks his dog

 

 

  1)   once a day.  
  2)   twice a day.  
  3)   three times a day.  

 

Ответ:  

 

 

8

 

Kate and Frank agree to meet

 

 

  1)   near the park.  
  2)   near Kate’s house.  
  3)   at the bus stop.  

 

Ответ:  

 

По окончании выполнения заданий 1–8 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 1 и 2 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

 

 


Раздел 2 (задания по чтению)

 

9

 

Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами A G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1–8. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

 

 

 

  1.   It’s responsible for love     5.   It’s not only for people  
  2.   A sweet medicine     6.   It’s important to see the right bird  
  3.   Literary fans     7.   The meaning of the name  
  4.   An alternative holiday     8.   A message sent by flowers  

 

  A.   The most common present on St Valentine’s Day is a box of chocolates. The tradition goes back to the 1800s when doctors made patients eat chocolate to make them feel happier. This might also be the reason why in the 1860s Richard Cadbury produced his heart-shaped box of chocolates exclusively for Valentine’s Day.  
  B.   St Valentine’s Day is a perfect occasion to express your deepest feelings to the person you love. On Valentine's Day lovers, friends, and family members exchange Valentine’s Day Gifts as symbols of love. However, statistics say that nearly 9 million people prefer celebrating Valentine’s Day with their pets and give them presents. The reason is that most pet owners consider animals to be more grateful and loyal than humans.  
  C.   The red heart is the main Valentine symbol. Red is traditionally associated with the colour of blood. At one time, people thought that the heart, which pumps blood, was the part of the body that generates love. In fact, when the Egyptians mummified their dead for burial, they removed every organ but the heart because they believed the heart was the only part of the body necessary for the trip through eternity.  
  D.   Each rose sent on Valentine’s Day has some meaning. For example, a red rose means love and respect, pink says, “I am having sweet thoughts about you” and a white rose states, “I am worthy of you”. Besides, it is believed that 1 rose stands for love at first sight, 11 flowers mean that the receiver is truly and deeply loved, 108 roses are recommended for marriage proposals and 999 roses mean “We’ll always be together.”  
  E.   Some superstitions about seeing birds on Valentine’s Day are really funny. Once it was believed that if a woman saw a flying robin on Valentine’s Day, she would get married to a sailor. However, if she saw a sparrow, her future husband would be poor. Meanwhile, if she saw a goldfinch, then she would marry a millionaire. However, there is no answer who she would marry if she saw a pigeon, as history does not say anything about pigeons.  
  F.   The two characters, Romeo and Juliet, from the play by William Shakespeare are remembered all over the world as the emblem of romance. The young lovers lived in the Italian city of Verona. On every Valentine’s Day this city still receives about 1,000 letters addressed to Juliet. The fictional character is still alive for many people who believe in romantic and immortal love.  
  G.   Started by a group of feminists, ‘Quirkyalone Day’ is celebrated on February 14 as an opposite to Valentine’s Day. The new holiday started in 2003 as a celebration of romance, freedom and individuality. It’s a day to celebrate the things you enjoy doing alone. Ways to celebrate include: buying yourself a new dress, taking a long walk without your mobile phone, exploring a new part of town, trying a new recipe etc.  

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

 

Ответ: Текст A B C D E F G
Заголовок              

 

 

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10–17 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют
(2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

Scouts

On January 24, 1908, the Boy Scout movement started in England with the publication of Robert Baden-Powell's handbook Scouting for Boys. The name Baden-Powell was already well-known to many English boys, and thousands of them eagerly bought the handbook. By the end of April, numerous Boy Scout troops had appeared across Britain.

In 1900, General Baden-Powell became a national hero in Britain for his 217-day defence of Mafeking in the Second Boer War in South Africa. Soon after, his military field manual, Aids to Scouting, written for British soldiers in 1899, became popular with a younger audience. Boys loved the lessons on tracking and observation and organized outdoor games using the book. Hearing this, Baden-Powell decided to write a non-military field manual for teenagers that would also emphasize the importance of morality and good deeds.

First, however, he decided to try out some of his ideas on an actual group of boys. On July 25, 1907, he took a diverse group of 21 boys to Brownsea Island in Dorset, where they set up camp for two weeks. With the aid of other instructors, he taught the boys about camping, observation, deduction, woodcraft, boating, life saving, and good manners. Many of these lessons were learned through original games that were very popular with the boys. The first Boy Scout meeting was a great success. Soon the handbook Scouting for Boys appeared.

With the success of Scouting for Boys, Baden-Powell set up a central Boy Scouts' office, which registered new Scouts and designed a uniform. By the end of 1908, there were 60,000 Boy Scouts, and troops began to appear in British Commonwealth countries across the globe. The Scout movement supported the boys in their physical, mental and spiritual development. The boys learned to work together to achieve goals, they also gave a promise to live by certain rules, and to help others when they could.

In September 1909, the first national Boy Scout meeting was held at the Crystal Palace in London. Ten thousand Scouts showed up, including a group of uniformed girls who called themselves the Girl Scouts. A year later, Baden-Powell organized the Girl Guides as a separate organization.

The American version of the Boy Scouts has its origins in an event that occurred in London in 1909. Chicago publisher William Boyce lost his way in the fog. So he stopped under a street light to read his map when he was approached by a young British boy. The boy asked the man if he could help and William Boyce explained that he had got lost. After guiding Boyce to his destination, the boy refused a tip, explaining that as a Boy Scout he would not accept payment for doing a good deed. This anonymous gesture inspired Boyce to organize several regional U.S. youth organizations. The Scouts movement soon spread throughout the country. In 1912, Juliette Gordon Low founded the Girl Scouts of America in Savannah, Georgia.

In 1920 the first international Boy Scout Jamboree was held in London, and Robert Baden-Powell was acclaimed Chief Scout of the World. The founder of the Scout organization died in 1941.

Nowadays, the Scouts Movement exists in 216 different countries all over the world, there are more than 28 million boy scouts and over 10 million girl scouts.

 

10

 

The word ‘scout’ was thought up by Robert Baden-Powell.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

11

 

The success of Aids to Scouting made Robert Baden-Powell write a similar book for young people.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

12

 

Robert Baden-Powell thought that the Scouts should be well-mannered.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

13

 

The first camp organised by Baden-Powell on an island was a failure.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

14

 

The rules of the Girl Scouts differed from the rules of the Boy Scouts.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

15

 

William Boyce founded the Boy Scouts organization in the USA because he was impressed by the behaviour of a British Scout.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

16

 

In the USA William Boyce founded both organizations: the Boy Scouts and the Girl Scouts.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

17

 

Robert Baden-Powell was awarded the title Chief Scout of the World after his death.

 

 

  1)   True     2)   False     3)   Not stated  

 

Ответ:  

 

 

По окончании выполнения заданий 9–17 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответа в задании 9 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

 

 




Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-06-13 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: