На вечерни
На Господи, воззвах: стихиры, глас 4. Подобен: Яко до́бля
Времена́ и ле́та достопа́мятных дея́ний,/ подвиги и труды Богоносных отец,/ Несторе блаженне, напису́я,/ любовию возгорелся еси ко у́мному желанию/ и, яко добр ученик показа́вся,/ последовал еси стопа́м первоначальных;/ еще же в жизни сей избрал еси часть благую,/ сущую и ныне с тобою./ Тоя́ и нас причастники сотвори молитвами твоими,/ усердно поющих память твою.
Словеси́ Божественных писаний,/ подвиги Ангельски поживших в книгу неле́ностно напису́я,/ написал еси в книзе сердца твоего память будущаго воздаяния,/ тем имя твое и́маши напи́сано в Книзе Животней;/ но, о блаже́ннейший отче, моли о нас,/ да и мы обрящемся в Книзе Животней напи́санни,/ чтущии твоея любве́ воспоминание.
Премудрости духовныя разум имети хотя, преподобне,/ пришел еси к великим отцем,/ от нихже научился еси Небесных разумений;/ тем Ангельски во плоти пожив,/ просиял еси, яко мысленное утро,/ и ныне, сын дне и причастник света сущи,/ не престай, прилежно молящи от тли и бед избавитися/ верою поющим всечестну́ю память твою.
Слава, глас 6:
Скрижаль Духу Святому/ угото́вав сердце твое, Не́сторе отче наш,/ душу твою украси́л еси чистотою и смирением,/ избранием вольныя нищеты́,/ бдением, и послушанием, и молением непрестанным/ и написал еси тростию целомудрия своего,/ не от внешния философии, но духовнаго разума,/ святоле́пная жития первонача́льных отец Печерских,/ непрестанное желание име́яй к Богу,/ обрел еси, егоже иска́л./ И ныне, яко сцарствуя Безконечному Свету,/ моли спастися душам нашим.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен
На стиховне в Октоихе
Слава, глас 5:
Пророческое рече́ние исполнил еси, Не́сторе преподобне,/ возвещая нам писанием дела Божия,/ глаголя с Дави́дом в псалме:/ помянух дела Господня и от начала чудеса Твоя, Боже,/ яже в начале обители Твоея Матере видев, почуди́хся,/ позна́нну творю последнему роду/ в преподобных силу Твою:/ сию мы от твоих писаний, преблаженне, увидевше,/ лобызаем труды твоя,/ ублажаем пе́сньми память твою,/ и в Вышних Сущему псаломское пение приносим:/ Ты еси Бог, творяй чудеса.
И ныне, Богородичен по гласу
Или Крестобогородичен
Тропарь, глас 4:
Великих князей русских деяния/ и преподобных отец Печерских жития и чудеса написа́вый,/ свое же, Богомудре Несторе, многих ти ради добродетелей имя/ напи́сано на Небеси стяжа́вый,/ моли и нам написатися в Книги Животныя.
Ин тропарь, глас 4:
Времена́ и ле́та достопа́мятных дея́ний,/ по́двиги и труды́ Богоно́сных отец,/ Не́сторе прему́дре, напису́я,/ любо́вию возгоре́лся еси после́довати стопа́м первонача́льных,/ с нимиже не преста́й моли́тися Христу Богу,/ спасти́ся душа́м нашим.
Канон преподобному, глас 4
Песнь 1
Ирмос: Ли́цы Изра́ильстии/ невла́жными стопами/ понт Че́рмный и влажную глуби́ну прогна́вше,/ всадники триста́ты враги видяще в ней погруже́ны,/ с веселием пояху:/ пои́м Богу нашему, яко прославися.
Ли́цы и́ночестии, в летней памяти Богоноснаго отца стеци́теся усердно к святей пещере/ и, любовию кланяющеся ра́це мощей Нестора любомудраго,/ воспойте Богу, яко во святых Своих славно просла́вися.
Лико́м и́ноческим сочета́ющуся и в днешний день память твою воспети дерзающу,/ мне, паче всех грубейшему, молитвами твоими способствуй, Несторе святе,/ Бог бо в тебе дивно просла́вися.
Лико́м Ангельским причте́н быти хотяй,/ лико́м равноангельным во пло́ти причта́лся еси, отче,/ от нихже Ангельскому житию научи́вся, возшел еси к умному желанию:/ темже тя чтим, яко Бог в тебе дивно прославися.
Богородичен:
Ли́ки святых и преподобных отец с ли́ки Ангельскими предстояще,/ сла́вите Рождшую всех святых Святе́йшее Слово;/ сла́вити же днесь Божию Матерь и нам земным помози́те, Та бо от всех дивно просла́вися.
Песнь 3
Ирмос: Лук сильных изнемо́же,/ и немощству́ющии препоя́сашася силою:/ сего ради утверди́ся в Господе сердце мое.
Предложение твоего ума бе, аки лук напряже́н, отче,/ живы́й бо во юдо́ле сей плачевней, восхождение имел еси в сердце своем выну к Богу;/ и мне убо, жизнь свою веду́щу выну в печалех, Не́сторе,/ помози, моля́ся о мне, да возвеселится о Господе сердце мое.
Седмьнадесятоле́тен сый, мысленне приял еси мужа совершенна возраст:/ просиял бо еси, аки в старческих седи́нах, де́лы благи́ми,/ сия и во мне испра́ви, блаженне, и возвеселится о Господе сердце мое.
Чистоту и смирение глубо́ко к нищете прием,/ возлетел еси, святе, аки крило́ма, на го́ру и́ноческих добродетелей;/ отню́дуже, усмотри́в во мгновении ока преходя́щ мира сего образ,/ и паче в любовь Божию впери́л еси сердце твое.
Богородичен:
Сад чистоты Рождшая, плодо́м сего, верующих Тя быти Матерь Божию, напита́ла еси обильно;/ и мне убо, верою покланяющемуся Тебе, Богоневестная Дево,/ даждь от сего плода поне́ мало вкусити,/ да печальное возвеселится сердце мое.
Седален, глас 4:
От великих отец упра́влен в благия нравы/ и в юности весь Бо́гови присоединився,/ плотски́я похоти умертви́л еси поще́нием кре́пким,/ дух оживи́л еси наде́ждою благ вечных;/ Ангельски на земли пожи́в,/ со Ангелы ныне водворяешися,/ тем тя почитаем, Несторе блаженне.
Слава, и ныне, Богородичен:
Страшных чудес несказа́нный образ вижду в Тебе, Пречистая Дево,/ яко Бога зачала еси и Необыме́ннаго объяла еси утробою Твоею,/ но какова се бысть тайна, не испыту́ю,/ паче же верую и со страхом ублажаю Тя, поющи:/ радуйся, Бога Невместимаго пространное селение.
Песнь 4
Ирмос: Услыша́х славное смотрение Твое, Христе Боже,/ яко родился еси от Девы,/ да от лести изба́виши зовущия:/ слава силе Твоей, Господи.
Услышав славная и предивная на горе Пече́рской, пришел еси тамо, преподобне,/ и, видев с огнем и росо́ю низходящую благодать Божию в начале основания церкве,/ юн еще сый, со старцы воспел еси:/ слава силе Твоей, Господи.
Бо́льшую и соверше́ннейшую в души твоей скинию творя Духу Святому,/ любезным восприятием за́поведи от Богоносных отец позлатил еси о́ну, Несторе святе:/ тем, яко в красный чертог, прии́де и обитель в тебе сотвори Отец с Сыном и Духом.
Аки сладкое млеко́, учение отец Богоносных прием, слово де́лом исполнил еси, блаженне,/ и исполнен был еси Вышния Премудрости, юже и мы от писаний твоих чтуще,/ увеселя́ем ду́ши наша ве́дением на сих горах бывшия Божия благодати.
Богородичен:
Сладкое млеко́ покаяния и нектар Небесный умиления/ песни любовию Тебе приносящим, подаеши, Чистая Отроковице,/ яже и аз, страхом одержим, любовию же движим, приношу Ти, Владычице, и молю:/ услади сердце мое, Сладкаго Иисуса Христа моего рождшая.
Песнь 5
Ирмос: От света пресеки́й Первородный Свет,/ яко во свете дела поют Тя, Христе, Соде́теля,/ во Свете Твоем пути наша напра́ви.
От света лестнаго любве́ удалився,/ желанием вожделел еси, Несторе, великих отец стопам, нравом и учениям последовати:/ сим даждь и нам прилежа́ти, и во свете дея́ний о́ных молитвами твоими пути наша направи.
Глубоким смирением огражде́н сый, преподобне,/ высото́ю тщеславия ходящаго врага низве́рг, ногами попрал еси;/ хода́тайством твоим к Богу, отче, даждь и нам смирение и во о́ном стопы наша напра́ви.
Ангельски жизнь свою управльша, вси тя, аки Ангела Божия, име́яху;/ тем и на диа́конский степе́нь взы́ти сподобился еси, в немже до́бре шествие свое управив,/ и наша пути во святыни, Несторе, управи.
Богородичен:
Путь рождшая Жизни, Всесвятая Дево,/ стезями соблазн ходящих яко Милосердая наставляеши на стези правды;/ и мене, заблуждающаго, Владычице, не пре́зри,/ но яко рождшая Наставника заблуждшим, во Свете Его пути моя направи.
Песнь 6
Ирмос: Внегда скорбе́ти ми,/ возопих ко Господу,/ и услыша мя Бог спасения моего.
В преподобии и правде чин свой управля́я, храм Духу Святому весь сотворился еси,/ и, вшед в храм нерукотворенный, Престолу Вышняго предстои́ши;/ и мне, хотящему быти тамо, молитвами твоими, отче, помози́,/ молю тя, молитвенника спасения моего.
Краснаго сада Де́лателя Небеснаго кра́сное был еси прозябе́ние,/ кра́сными бо де́лы украше́н, благия плоды, ихже ныне благоухание обоняем, возрастил еси;/ молю убо тя, блаженне, подаждь сия в дар и мне от Бога Спаса моего.
От труда подви́гов твоих, Несторе преподобне, многия излив по́ты, напоил еси ниву души́ твоея/ и, израстив добродетелей кла́сы, пожина́еши ныне рукоя́ти, живы́й во веки в Небесных кро́вех;/ в нихже и мне быти моли Христа Спаса моего.
Богородичен:
Насе́янная Духом Отчим земле́ святая, радуйся, яко прозябла́ еси нам Древо благосенноли́ственное;/ зноем мя страсте́й опале́нна под сень о́наго приведи, Владычице,/ молю Тя яко Ходатаицу спасения моего.
Кондак, глас 2:
Яко сый Богоноснаго Феодо́сия ученик/ и истинный жития того подражатель,/ первый честны́х его мощей самови́дец быти сподобился еси,/ яже с прочиими святолепно прене́с,/ насле́дил еси с темиже Царство Небесное,/ еже получи́ти и нам, чтущим тя, Го́сподеви моли́ся.
Песнь 7
Ирмос: Авраа́мстии иногда в Вавилоне отроцы/ пе́щный пламень попра́ша,/ песньми взывающе:/ отец наших Боже, благословен еси.
Авраа́мовым стопа́м последуя, святе, исполнением заповедей принесл еси, якоже он Исаа́ка, чист ум Владыце,/ сего ради от жизни сея́ прешел еси в землю, точа́щую безконечную сладость,/ идеже и мне моли быти, Несторе, собеседниче Богоносных отец наших.
От стра́стнаго мира сего преставлься, прешел еси в безстрастный мир,/ иде́же в мире с сына́ми мира живы́й, и нас, в мире сем сущих, не отступай,/ моля Творца своего, да сопричастницы тебе будем, пою́ще:/ Боже, благослове́н еси.
Не уклони́л еси се́рдца своего в словеса лукавствия в жизни сей многомятежней, преподобне,/ тем и возду́шных духо́в лукавствия безмятежно прошед, к Небесным врато́м доспе́л еси:/ яже и нам отве́рзти потщися молитвами твоими, да и мы с тобою поем:/ Боже, благословен еси.
Богородичен:
Уклони́хся от стези правды и не хождах ногама моима на пути пра́вы,/ но на стремни́нах страсте́й заблуждающе, уязви́х плесне́ мои тернием греха,/ обаче и храмля́я, притекаю к Твоей благости и молюся:/ Владычице, исцели мя, Ты бо еси души́ моея врачевание.
Песнь 8
Ирмос: В Вавилоне о́троцы/ Божественною распала́еми ре́вностию,/ мучителя и пламене преще́ние му́жески попра́ша,/ и посреде́ огня вве́ржени, ороша́еми, пояху:/ благословите вся дела Господня Господа.
Силою духовною укрепле́н, прелетел еси, Богомудре, крило́ма твоих добродетелей к Горним,/ и по ле́тех сих живеши ныне, идеже ле́та не оскудевают,/ к нимже и нам доспе́ти моли́, поющим:/ благословите вся дела Господня Господа.
От дому Божия Матере прешел еси, Несторе, в Дом Божий, всесветя́щийся Иерусалим,/ и, Ангелом в числе граждан Небесных сожительствуя, ходатайствуй и нам темже причтенным быти,/ в памяти твоей поющим песньми Господа.
Троичен:
Троическое Едино Естество: Отче, и Сыне, и Душе Святый, Едино Царство, силу и власть имущее,/ нас от власти князя тьмы избави, молитвами Богоносных отец наших Печерских,/ с нимиже и Нестора приводим Ти в молитву днесь,/ благословяще Тя во веки, Господа.
Богородичен:
Троическому предстоящи Престолу, Мати Дево, и славу Триипостаснаго Божества выну зрящи,/ моли́ся за ны грешныя, да и мы Небесныя Славы не лишимся,/ песньми Тя славяще и из Тебе рождшагося Господа.
Песнь 9
Ирмос: Рождество Твое нетленно яви́ся,/ Бог из боку́ Твоею про́йде,/ яко Плотоно́сец явися на земли/и с человеки поживе́,/ Тя, Богородице, тем вси величаем.
Отшел еси в селения праведных и духом предстоиши Присносу́щному Свету;/ при́зри убо на ны, живущия в се́лех многомятежнаго мира,/ и пособствуй сущим во бра́нех, Несторе блаженне,/ яко песньми тя ныне величаем.
С нимиже любовь стяжал еси живы́й телом, с сими, и духом изше́д, сожительствуеши не отлучен,/ якоже показу́ют мощи твоя, преподобне, со святыми в пещере лежащия,/ с нимиже предстани о нас молящися Богу, память твою величающих.
Любит милость и истину Господь,/ и ты, преблаженне, подо́бяся Тому, милостивый буди хода́тай о спасении нашем,/ да тебе ради и мы, обретше благодать, не отпаде́м вечныя славы,/ яко успение твое святое песньми величаем.
Богородичен:
Любит всех Владыка ходатайство Твое, Пречистая Дево, и молитвы Твоя о человечестем роде прие́млет;/ моли́ся убо и о нас, рабех Твоих, Всецарице, да улучи́м милость в день Судный,/ выну бо Тебе яко Хода́таицу, кланяющеся, величаем.
На стиховне в Октоихе
Слава, глас 2:
Предочи́стився и́ноческими деянии, преподобне,/ сосуд че́стен сотворился еси Духа Святаго:/ от Негоже приял еси благодать неоску́дну/ всем, с верою к тебе притекающим, посо́бствовати в ско́рбех./ И ныне убо нам, к раце мощей твоих припа́дающим,/ помощник неотступен буди,/ пособствуя невидимо на борю́щияся с нами,/ и моли Творца всех и Бога/ подати нам грехов прощение/ и милость улучити в день Судный,/ блажащим память твою, Несторе Богомудре.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.