SYNTAX OF THE SIMPLE SENTENCE: TRADITIONAL VIEW




SEMINAR 1

SYNTAX AS PART OF GRAMMAR

Topics for Discussion

1. Traditional understanding of syntax in grammar. The main units of

syntax.

2. Syntagmatic and paradigmatic relations in syntax. Types of syntactic patterns.

 

Topics for Reports

1. The syntactic arrangement of words (from: R. Burchfield “The English Language” in

the book by Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva S.V. Theoretical English

Grammar. Seminars. Moscow, 2007, P.256-265).

2. Collocation and idioms (from: F.R. Palmer “Semantics. A New Outline” in the

book by Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva S.V. Theoretical English

Grammar. Seminars. Moscow, 2007, P.251-256).

 

Literature

1. Blokh M.Y. A Course in Theoretical English Grammar. Moscow, 2006.

2. Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva S.V. Theoretical English Grammar.

Seminars. Moscow, 2007.

3. Кобрина Н.А., Болдырев Н.Н., Худяков А.А. Теоретическая грамматика

современного английского языка. Москва, 2007.

4. Кобрина Н.А., Корнеева Е.А., Оссовская М.И., Гузеева К.А. Грамматика английского языка. Морфология. Синтаксис. – СПб., 1999.

5. Illyish B.A. The structure of Modern English. – M.-L., 1965.

6.Givon T. Syntax: A Functional-Typological Introduction. - Vol.1. –

Amsterdam, 1984.

7. Иванова И.П., Бурлакова В.В., Почепцов Г.Г. Теоретическая грамматика

современного английского языка. – М., 1981.

8. Плоткин В.Я. Строй английского языка. – М., 1989.

9. Есперсен О. Философия грамматики. – М., 1958.

10. Смирницкий А.И. Синтаксис английского языка. – М., 1958.

11. Андросова Л.М. Атрибутивные словосочетания с опорным компонентом,

выраженным именными заместителями ONE, THAT в современном

английском языке. Автореф. дисс. на соискание уч. степени канд.филол.

наук. Тамбов, 1999.

12. Литвин Ф.А. Заметки о понятии и термине «предикативность» //

Предикативность и полипредикативность.- Челябинск, 1987.

13. Бурлакова В.В. Основы структуры словосочетания в современном

английском языке. – Л., 1975.

14. Долгова О.В. Синтаксис как наука о построении речи. – М., 1980

15. Слюсарева Н.А. Проблемы функционального синтаксиса английского

языка. – М., 1981.

 

Practical Tasks

I. Identify the syntagmatic relations in the following sentence:

Witchcraft was a force of darkness that could not be understood by

experiment, theory and observation.

 

II. Consider the paradigmatic patterning of the given sentences.

a) Suggest the variants of constructional derivation of the 2 kernel

sentences: Mary studied hard. Mary achieved the success.

b) Suggest the variants of predicative derivation of the sentence:

I have written the letter.

 

III. Identify the type of syntactic opposition: inducement – statement,

question – statement, probability - fact, modal identity – fact, negation- affirmation, unreality – reality, specialized actual division – non-specialized division, modal subject-action relation – fact, phase of action – fact, emphasis – emotional neutrality:

He has come. - Has he come?

I opened the door. – Open the door.

He has come. – He has not come.

He has come. – He will probably come.

He has come. – He may come.

He has read the book. – He resumed reading the book.

I swim well. – I wish I could swim well.

John stood on the platform. – On the platform stood John.

He liked the film.- He did like the film.

She achieved the success. – She seemed (proved, happened) to

achieve the success.

 

IV. Consider the main types of syntactic patterns in the given sentence:

Lovelace went on to work with Charles Babbage on the development

of his difference engine, the precursor of the computer.

 

 

SEMINAR 2

THE PHRASE THEORY

Topics for Discussion

1. The problem of classification of phrases.

2. Types of syntactic connections in phrases: subordination and coordination. Types of

subordination and syntactic means of its expression.

 

Topics for Reports

1. Types of syntagmatic groupings (Blokh M.Y. A Course in Theoretical English

Grammar. Moscow, 2006, P. 247-250).

2. Approaches to the analysis of the phrase (Кобрина Н.А., Болдырев Н.Н., Худяков

А.А. Теоретическая грамматика современного английского языка. Москва,

2007. С. 172-183)

 

Literature

1. Blokh M.Y. A Course in Theoretical English Grammar. Moscow, 2006.

2. Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva S.V. Theoretical English Grammar.

Seminars. Moscow, 2007.

3. Кобрина Н.А., Болдырев Н.Н., Худяков А.А. Теоретическая грамматика

современного английского языка. Москва, 2007.

4. Кобрина Н.А., Корнеева Е.А., Оссовская М.И., Гузеева К.А. Грамматика

английского языка. Морфология. Синтаксис. – СПб., 1999.

5. Illyish B.A. The structure of Modern English. – M.-L., 1965.

6.Givon T. Syntax: A Functional-Typological Introduction. - Vol.1. –

Amsterdam, 1984.

7. Иванова И.П., Бурлакова В.В., Почепцов Г.Г. Теоретическая грамматика

современного английского языка. – М., 1981.

8. Плоткин В.Я. Строй английского языка. – М., 1989.

9. Есперсен О. Философия грамматики. – М., 1958.

10. Смирницкий А.И. Синтаксис английского языка. – М., 1958.

11. Андросова Л.М. Атрибутивные словосочетания с опорным компонентом,

выраженным именными заместителями ONE, THAT в современном

английском языке. Автореф. дисс. на соискание уч. степени канд.филол.

наук. Тамбов, 1999.

12. Литвин Ф.А. Заметки о понятии и термине «предикативность» //

Предикативность и полипредикативность.- Челябинск, 1987.

13. Бурлакова В.В. Основы структуры словосочетания в современном

английском языке. – Л., 1975.

14. Долгова О.В. Синтаксис как наука о построении речи. – М., 1980

15. Слюсарева Н.А. Проблемы функционального синтаксиса английского

языка. – М., 1981.

16. Тер-Минасова С.Г. Словосочетание в научно-дидактическом и

лингвистическом аспектах.- М., 1981.

 

Practical Tasks

I. Identify the type of syntactic relations between the phrase components,

distinguishing coordinate phrases: syndetic or asyndetic, subordinate

phrases: bilateral or monolateral (objective: non-prepositional or

prepositional, direct or indirect; attributive; adverbial):

older and wiser and better he’s gone

a careful observer simple if interesting

an observer, seemingly careful he will come back

remember him to be or not to be

the nation’s wealth for me to read

to go in great happiness his playing the music

swimming, jogging, skating deeply hurt

stand the noise the case for examination

a woman of fashion an acute problem

very much at ease seemingly frivolous

agreed, but reluctantly run like a tiger

lie beside the chair turn abruptly

work on the problem show me the picture

(be) obsessed by a demon (be) full of spite

 

II. Analyze the following subordinate phrases according to:

1) types of subordinative relations;

2) the position of the adjunct in the phrases (prepositional or postpositional);

3) manner of subordination;

4) the morphological nature of the kernel:

these rules done by his cousin repeat with the insistence he has gone

the utmost assurance his habit

in a loud voice strikingly alike

old houses join in the chase

scraped her knee one of the children

such-like privileged intention of doing smth.

SEMINAR 3

SYNTAX OF THE SIMPLE SENTENCE: TRADITIONAL VIEW

 

Topics for Discussion

1. The structure of the simple sentence. The notion of a predicative line.

2. Structural classifications of the simple sentence:

a) one-member/two-member sentences;

b) complete and elliptical sentences; the problem of differentiation of one-member

sentences and elliptical sentences.

3. Sentence parts classification. Approaches to the analysis of the sentence structure: the

traditional scheme of sentence parsing (the main sentence parts, the secondary

sentence parts); the model of immediate constituents (the IC-model).

4. Paradigmatics of the simple sentence.

Topics for Reports

1.Semantic classification of simple sentences (Blokh M.Y. A Course in Theoretical

English Grammar. Moscow, 2006, P. 302)

2. Immediate constituents analysis (from E. Nida “Morphology” and R. Wells “Immediate constituents” in the book by Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva

S.V. Theoretical English Grammar. Seminars. Moscow, 2007, Pp. 328-332)

 

Literature

1. Blokh M.Y. A Course in Theoretical English Grammar. Moscow, 2006.

2. Blokh M.Y., Semionova T.N., Timofeyeva S.V. Theoretical English Grammar.

Seminars. Moscow, 2007.

3. Кобрина Н.А., Болдырев Н.Н., Худяков А.А. Теоретическая грамматика

современного английского языка. Москва, 2007.

4. Кобрина Н.А., Корнеева Е.А., Оссовская М.И., Гузеева К.А. Грамматика

английского языка. Морфология. Синтаксис. – СПб., 1999.

5. Illyish B.A. The structure of Modern English. – M.-L., 1965.

6. Leech Y., Svartvik G. A Communicative Grammar of English. Moscow, 1986.

7.Бархударов Л.С. Структура простого предложения современного

английского языка. М., 1966.

8. Богданов В.В. Семантико-синтаксическая организация предложения. Л.,

1977.

9. Бодягина О.Л. Полифакторный подход к выбору актанта на роль

подлежащего. Автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. филол. наук. Барнаул, 2003.

10. Бурлакова В.В. Синтаксические структуры современного английского

языка. М., 1984.

11. Иванова И.П., Бурлакова В.В., Почепцов Г.Г. Теоретическая грамматика

современного английского языка. – М., 1981.

12. Михайлюков Л.В. Семантические функции предложного дополнения в

совр. англ. языке. Автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. филол.

наук. Н. Новгород, 1998.

13. Манаенко Г.Н. Предикация, предикативность и пропозиция в аспекте

«информационного» осложнения предложения// Филологические науки,

2004, № 2, стр. 59-68.

14. Никитин М.В. Курс лингвистической семантики. –

С.-Петербург, Научный центр проблем диалога, 1996.

15. Панкрац Ю.Г. Пропозициональные структуры и их роль в формировании

языковых единиц разных уровней. Минск; М., 1992.

16. Плоткин В.Я. Строй английского языка. – М., 1989.

17. Почепцов Г.Г. Конструктивный анализ структуры предложения. Киев,

1971.

18. Системный анализ простого и сложного предложения: Межвузовский

сборник научных трудов. – Ленинград, 1990.

19. ТФГ–Теория функциональной грамматики. Субъектность.

Объектность.Коммуникативная перспектива высказывания.

Определенность\ неопределенность. – СПб.: Наука, 1992.

20. Худяков А.А. Семиозис простого предложения. Автореф. дисс. на

соискание уч. степени. докт. филол. наук. СПб, 2001.

 

Practical Tasks

I. Analyse the structure of the following sentences in terms of:

a) traditional sentence parsing;

b) immediate constituents analysis.

1. Her brown hand waved us a jaunty salute.

2. A child of five was handing out the flowers.

3. The boy fisted the rice into his mouth.

 

II. State the nature of the paradigmatic changes in the following sentences:

1.The racegoer considered himself pretty lucky.

2. The racegoer seemed to consider himself pretty lucky.

3. He didn’t consider himself pretty lucky.

4. Pretty lucky he considered himself.

5. The racegoer would consider himself pretty lucky.

6. Pretty lucky.

7. He considered himself pretty lucky?

8. He didn’t appear to consider himself pretty lucky.

 

 

SEMINAR 4



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-02-16 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: