Видовременные формы английского глагола. Действительный залог. English Tenses. Active Voice.




 

Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
1. The Present Indefinite (Simple) Tense. Настоящее неопреде- ленное (простое) время. 1). Употребляется для описания однократных, обычных, постоянных, повторяющихся, последовательных действий в настоящем времени; состояния предмета в настоящем времени. 2). Для описания законов природы, обще известных истин; часто в пословицах и поговорках. 3). Для описания будущих действий в придаточных предложениях времени или условия. 4). Для описания будущих действий, если речь идет о расписании. 5). Для описания действий, происходящих в данный момент с глаголами, которые не употребляются в длительных временах. 1). usually always often rarely seldom sometimes never every day every week every month frequently regularly   3). (после союзов if, when, till, until, after, before, as soon as, in case, unless, on condition that) 5). like, love hate, want, wish, see, adore, hear understand, know, think prefer, etc. V1 3 лицо ед. число: -s, -es   They usually come home at 5 o’clock.     Snow melts at 0 degrees.     If you help me, I shall do this work. When she comes home, she will watch TV.   The train arrives at 5 o’clock.     I love you. He wants to play. She knows a lot of humorous stories.   Do – I, you, we, they, сущ. мн. ч.   Does – he, she, it, сущ. ед. ч. Subject + do/does + not + V1 (don’t, doesn’t)   They don’t come home at 5 o’clock.   Snow doesn’t melt at 5 degrees below zero. Do/does + subject + V1 1. General Do they come home at 5 o’clock? Does snow melt at 0 degrees? 2. Alternative Do they come home at 5 o’clock or at 7 o’clock? Does snow melt at zero degrees or at 5 degrees below zero? 3. Special When do they come home? At what temperature does snow melt? 4. To the subject Who comes home at 5 o’clock? What melts at zero degrees? (прямой порядок слов, нет вспомогательного глагола, основной глагол имеет окончание -s, -es) 5. Disjunctive (tag) They come home at 5 o’clock, don’t they? Snow doesn’t melt at 5 degrees below zero, does it?  
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  2. The Past Indefinite (Simple) Tense Прошедшее неопределенное (простое) время   1). Употребляется для описания обычных, однократных, повторяющихся, последовательных действий в прошлом, для описания состояния предмета в прошлом. 2) Выражения used to do smth., would do smth. yпотребляются для описания повторяющихся действий в прошлом. Used to do подчеркива- ет, что эти действия больше не происходят, а would do не так категорично и свойственно литературному стилю.   Yesterday, The day before yesterday, A year ago, Last week, The other day, In 1990, In the 18th century, Just now = a minute ago     V2 Ved (Past Simple) Окончание -ed читается как 1. [ t ] после глухих согласных: liked; 2. [ d ] после звонких согласных и гласных: lived, enjoyed; 3. [id] после букв t, d: wanted, decided   Sam helped his father yesterday. We left for Moscow a month ago.   Did   Subject + did + not + V1 (didn’t)   Sam didn’t help his father yesterday. We didn’t leave for Moscow a month ago. Did + subject + V1 1. General Did Sam help his father yesterday? Did we leave for Moscow a month ago? 2. Alternative Did Sam help his father or mother yesterday? Did we leave for Moscow a month ago or last week? 3. Special When did Sam help his father? Why did we leave for Moscow a month ago? 4. To the subject Who helped his father yesterday? Who left for Moscow a month ago? (прямой порядок слов, нет вспомогательного глагола, основной глагол – во 2 форме.) 5. Disjunctive (tag) Sam helped his father yesterday, didn’t he? We didn’t leave for Moscow a month ago, did we?
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  3. The Future Indefinite (Simple) Tense Будущее неопределенное (простое) время   Употребляется для описания обычных, однократных, повторяющихся, последовательных действий в будущем; состояния предмета в будущем.   Tomorrow, The day after tomorrow, Next week, In a week, One of these days, Soon, In 2020   Shall/will + V1   We shall go to the theatre tomorrow. They will visit their aunt next week.   Shall – I, we   Will – во всех лицах и числах.   Subject + shall/will + not + V1 (shan’t, won’t)   We shan’t go to the theatre tomorrow. They won’t visit their aunt next week. Shall/will + subject + V1   1. General Shall we go to the theatre tomorrow? Will they visit their aunt next week? 2. Alternative Shall we go to the theatre or to the cinema tomorrow? Will they visit their aunt or granny next week? 3. Special Where shall we go tomorrow? Whom will they visit next week? 4. To the subject Who will go to the theatre tomorrow? Who will visit their aunt next week? (прямой порядок слов, вспомогательный глагол имеет форму will) 5. Disjunctive (tag) We shall go to the theatre tomorrow, shan’t we? They won’t visit their aunt next week, will they?  
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  4. The Present Continuous (Progressive) Tense Настоящее продолжен- ное время   1). Употребляется для описания длительных действий, происходящих в данный момент, в момент речи.   2). Для описания действий, происходящих не в данный момент речи, а в данный период времени.   3). Для описания запланированных действий в недалеком будущем с глаголами движения.   4). Для описания действий, вызывающих раздражение в эмоционально-окрашенных предложениях.   1). Now, At the moment, Right now, Still, Look! Listen!   3). go, come, leave, move, start, return and have.   4). always, constantly – вечно   Am/is/are + Ving (Participle 1) Особенности образования 4 формы: 1. “e” – опускается: have – having 2. после краткой ударной гласной согласная удваивается: dig –digging 3. В словах lie, die, tie – i – y, e – опускается – lying, dying, tying 1). I am playing the piano now. Look! The girl is skipping in the yard. We are speaking English at the moment. 2). Are you driving today? What book are you writing now? 3). We are having a party tonight. 4). You are always talking in class! He is constantly telling lies!   Am – I   Is – he, she, it, who, сущ. ед. ч.   Are – we, you, they, Сущ. мн. ч.   Subject + am/is/are + not + Ving (isn’t, aren’t)   I am not playing the piano now. The girl isn’t skipping in the yard. We aren’t speaking English at the moment.   Am/is/are +subject + Ving   1. General Am I playing the piano? Is she playing in the yard? Are we speaking English? 2. Alternative Am I playing the piano or the guitar? Is she skipping in the yard or in the street? Are we speaking English or Spanish? 3. Special What musical instrument am I playing now? Where is the girl skipping? Why are we speaking English? 4. To the subject Who is playing the piano? Who is skipping? Who is speaking English? (прямой порядок слов, вспомогательный глагол имеет форму is) 5. Disjunctive (tag) I am playing the piano, aren’t I? I am not playing the guitar, am I? She is skipping in the yard, isn’t she? We aren’t speaking English, are we?
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  5. The Past Continuous (Progressive) Tense Прошедшее продолжен- ное время       1). Употребляется для описания длительных действий, происходивших в определенный (точно указанный момент) в прошлом.   2). Образуется в результате применения правила согласования времен Sequence of Tenses: Present Continuous – Past Continuous (am/is/are doing – was/were doing)   Определен-ный момент в прошлом может быть показан А) обстоя- тельством времени: at 5 o’clock yesterday, at that time, from 5 till 7 yesterday, all day long, the whole evening;   Б) другим действием в придаточ- ном пред- ложении с союзами when, as, while Was/were + Ving (Participle 1) Особенности образования 4 формы: 1. “e” – опускается: have – having 2. после краткой ударной гласной согласная удваивается: dig –digging 3. В словах lie, die, tie – i – y, e – опускается – lying, dying, tying 1). He was playing tennis at 5 o’clock yesterday. When Mother came home, she was watching TV. (в придаточном предложении после when также может быть Past Continuous, это зависит от того, какое действие показано как процесс. When I was walking in the park, I met my friend.) While I was doing homework, they were playing football. (В гл. и прид. предл. P.C.) 2). He said they were still playing tennis.   Was – I, he, she, it, who, существи- тельные в единствен- ном числе.   Were – we, you, they, существи- тельные во множест- венном числе.   Subject + was/were + not +Ving (wasn’t, weren’t)   He wasn’t playing tennis at that time. When Mother came home, they were not watching TV.   Was/were + Subject + Ving   1. General Was he playing tennis at that time? Were they watching TV from 3 till 5? 2. Alternative Was he playing tennis or football at that time? Were they watching TV with their friends or parents? 3. Special What game was he playing at that time? With whom were they watching TV? 4. To the subject Who was playing tennis at that time? Who was watching TV from 3 till 5? (прямой порядок слов, вспомогательный глагол имеет форму was) 5. Disjunctive (tag) He was playing tennis at that time, wasn’t he? They weren’t watching TV from 3 till 5, were they?  
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  6. The Future Continuous (Progressive) Tense Будущее продолжен- ное время   Употребляется для описания длительных действий, которые произойдут в определенный (точно указанный момент) в будущем   Определенный момент можно показать с помощью А) обстоятельства време- ни at 5 o’clock tomorrow, at this time tomorrow, from 5 to 7 tomorrow   Б) Другим действием в будущем в придаточ- ном предло жении When I come home tomorrow…   Shall/will + be + Ving (Participle 1)   Особенности образования 4 формы: 1. “e” – опускается: have – having 2. после краткой ударной гласной согласная удваивается: dig –digging 3. В словах lie, die, tie – i – y, e – опускается – lying, dying, tying   I shall be playing tennis at 5 o’clock tomorrow. When I come home, Mother will be watching TV.     Shall – I, we   Will – во всех лицах и числах   Subject + shall/will + not + be +Ving (Shan’t, won’t)   I shan’t be playing tennis at 5 o’clock tomorrow. When I come home tomorrow, Mother won’t be watching TV. Shall/will + subject + Ving (Participle 1) 1. General: Shall we be playing tennis at 5 o’clock tomorrow? Will Mother be watching TV when I come home tomorrow? 2. Alternative: Shall we be playing tennis or football at 5 o’clock tomorrow? Will Mother be watching TV or cooking when I come home tomorrow? 3. Special: What shall we be doing at 5 o’clock tomorrow? Where will Mother be watching TV at this time tomorrow? 4. To the subject: Who will be playing tennis at 5 o’clock tomorrow? Who will be watching TV at this time tomorrow? (прямой порядок слов, вспомогат. глагол имеет форму will) 5. Disjunctive (tag) We shall be playing tennis at 5 o’clock tomorrow, shan’t we? She won’t be watching TV at this time tomorrow, will she?  
Название времени Для описания каких действий употребляется Сигналь- ные слова, указатели времени Образование утвердительной формы (+) Вспомо- гательные глаголы Образование отрицательной формы (-) Образование вопросительной формы (?)
  7. The Present Perfect Tense a) Resultative b) Durative Настоящее совершенное время   8. The Past Perfect Tense Прошедшее совершенное время     9. The Future Perfect Tense Будущее совершенное время.     10. The Present Perfect Continuous Tense. Настоящее совершенное продолжен ное время     11. The Past Perfect Continuous (Progressive) Tense Прошедшее совершенное продолжен- ное время     a) Resultative Употребляется для описания однократных действий, которые совершились, но важны для момента речи, связаны с ним через результат. На русский язык переводится в прошедшем времени.   b) Durative Употребляется для описания действий, которые начались в прошлом, длились в течение какого-то периода времени и продолжаются до сих пор (с глаголами: know, have, be, live, see) На русский язык переводится в настоящем времени, кроме глагола see.   1). Употребляется для описания однократных действий, которые совершились раньше (до) другого момента или действия в прошлом. (предпрошедшее, более глубокое прошлое)   2) Образуется в результате применения правила согласования Sequence of Tenses: Present Perfect Past Past Indefinite Perfect   Употребляется для описания однократных действий, которые завершатся раньше другого момента или действия в будущем.   Употребляется для описания длительного действия, которое началось в прошлом, длилось в течение какого-то периода времени и 1) продолжается до сих пор; 2) только что закончилось и связано с настоящей ситуацией, может ее объяснить. (Употребляется со всеми глаголами, кроме тех, которые не характерны для длительных времен)   Употребляется для описания длительного действия, которое началось раньше какого-либо другого действия или момента в прошлом и 1) продолжалось в тот момент, когда это другое действие началось; 2) закончилось перед началом этого другого действия. (Употребляется со всеми глаголами, кроме тех, которые не характерны для длительных времен)     a) – just, already, never (после всп. глагола) - yet (в кон це отрицат. и вопросит. вредложе- ний) - ever (после подл в вопросит. предложе- ниях) - lately, recently - today, this week (month, year) – неза конченный отрезок времени   b) since, for, always   1) - обстоя тельство времени с предлогом By: by 5 o’clock, by the end of the week, by 1990 - другое действие в придаточ ном предло жении с союзами when, before, after, because   А) обстоятель-ство времени с предлогом by: By 5 o’clock tomorrow, By this time tomorrow, By 2010, By the end of the year   Б) другое действие в будущем в придаточ- ном предложе- нии с союзом when (в придаточ- ном предложе- нии следует употребить Present Simple, так как это придаточ- ное времени.)   период – обстоятельство времени с предлогом for (в течение какого-то времени), since (с какого-то времени)   фразы с предлогами since/ for + другое действие в прошлом   Have/ has + V3Ved (Participle II)     a) I have just written a letter to my friend. She has visited London recently.   b) I have known her since 1999. She has had this book for two weeks. We have been here since Monday. They have lived in Russia for 2 years.   I have always wanted to visit New York.     Had + V3Ved (Participle II)   We had done the work by 3 o’clock. She had cooked the cake before mother came home.     He said that he had just finished the work. He said that he had arrived in the capital the day before.   Shall /will + have + V3Ved (Participle II)   We shall have done the homework by 5 o’clock tomorrow. When I come home, my mother will have washed the clothes.     Have/has + been + Ving (Participle I)   Особенности образования 4 формы: 1. “e” – опускается: have – having 2. после краткой ударной гласной согласная удваивается: dig –digging 3. В словах lie, die – i – y, e – опускается – lying, dying   1) It has been snowing for 3 hours already.   2) I’ve got a headache. I have been writing a composition since early morning.     Had + been + Ving (Participle I)   Особенности образования 4 формы: 1. “e” – опускается: have – having 2. после краткой ударной гласной согласная удваивается: dig –digging 3. В словах lie, die – i – y, e – опускается – lying, dying   1) When I came home my brother had been playing computer games for 3 hours.   2) She was tired because she had been working in the garden since early morning.       Have – I, you, we, they, существи- тельные множест- венного числа.   Has – he, she, it, who существи- тельные, единствен- ного числа.   Had     Shall – I, we   Will – во всех лицах и числах     Have – I, you, we, they, сущ. во множест венном числе,   has – he, she, it, who, существи тельные в единствен ном числе     had   Subject + have/has + not + V3 Haven’t, hasn’t   a) I haven’t written a letter yet. She hasn’t visited London recently.   b) I haven’t known her since 1999. She hasn’t had this book for two weeks.   Subject + had + not + V3Ved   We hadn’t done the work by 3 o’clock. She hadn’t cooked the cake before mother came home.     Subject + shall/will + not + have + V3Ved (shan’t, won’t)   We shan’t have done the work by 5 o’clock tomorrow. When I come home, my mother won’t have washed the clothes.   Subject + have/has + not + been + Ving (Participle I)   It hasn’t been snowing for three hours. I haven’t been writing a composition since early morning.   Subject + had + not + been + Ving   My brother hadn’t been playing computer games for 3 hours when I came home.   She wasn’t tired because she hadn’t been working in the garden since early morning.     Have/ has + subject + V3 1. General Have you written a letter yet? Has she visited London this year? 2. Alternative Have you written a letter or a composition? Has she visited London or New York? 3. Special What have you written? What city has she visited? В специальных вопросах с When, Where, Why следует употреблять Past Simple: - Have you ever been to Moscow? - Yes, I have. - When did you go there? -I went there last summer. 4. To the subject Who has written a letter? Who has visited London? (прямой порядок слов, вспомогательный глагол имеет форму has) 5. Disjunctive (tag) You have written a letter, haven’t you? She hasn’tvisited London, has she? Had + subject + V3Ved     1. General Had they done the work by 3 o’clock? 2. Alternative Had they done the work by 10 a.m. or by 5 p.m.? 3. Special What had they done by 3 o’clock? 4. To the subject Who had done the work by 3 o’clock? (прямой порядок слов) 5. Disjunctive They had done the work by 3 o’clock, hadn’t they? They hadn’t written the letter by that time, had they?     Shall/will + subject + have + V3Ved 1. General Shall we have done the homework by 5 o’clock tomorrow? Will your mother have washed the clothes when you come home? 2. Alternative Shall we have done the work by 5 p.m. or by 7p.m. tomorrow? Will your mother have washed the clothes or the dishes when you come home tomorrow? 3. Special What work shall we havedone by 5 o’clock tomorrow? What will your mother have washed when you come home tomorrow? 4. To the subject Who will have done the work by 5 o’clock tomorrow? Who will have washed the clothes when you come home? 5. Disjunctive We shall have done the work by 5 o’clock, shan’t we? Your mother won’t have washed the clothes when you come home, will she?   Have/has + subject + been +Ving   1. General Have you been writing a composition since early morning? Has he been sleeping for 3 hours already? 2. Alternative Have you been writing a composition or a letter since early morning? Has he been sleeping for 3 hours or for half an hour? 3. Special How long have you been writing a composition? Where has he been sleeping for 3 hours? 4. To the subject Who has been writing a composition since early morning? Who has been sleeping for 3 hours already? (прямой порядок слов, вспомогательный глагол имеет форму has) 5. Disjunctive You have been writing a composition since early morning, haven’t you? He hasn’t been sleeping for 3 hours, has he?     Had + subject + been + Ving   1. General Had he been playing computer games for 3 hours when I came home? 2. Alternative Had she been playing computer games or working in the garden for 3 hours when I saw her? 3. Special What had she been doing for 3 hours when I came come? 4. To the subject Who had been playing computer games for 3 hours when I came home? (прямой порядок слов) 5. Disjunctive She had been playing computer games for 3 hours when I came home, hadn’t she?  
  12. The Future Perfect Continuous (Progressive) Tense Будущее совершенное продолжен- ное время   13. 1). The Future-in-the Past Indefinite Tense Будущее в прошедшем неопределен-ное время 14. 2). The Future-in-the Past Continuous Tense Будущее в прошедшем продолжен- ное время 15. 3). The Future-in-the Past Perfect Tense Будущее в прошедшем совершенное время 16. 4). The Future-in the Past Perfect Continuous Tense Будущее в прошедшем совершенное продолжен- ное время     Употребляется для описания длительного действия, которое начнется раньше другого действия или момента в будущем и будет продолжаться в этот момент. Употребляется только с длительными глаголами, такими как learn, study, work, travel, read, lie, sit, wait, rain, snow, etc.   Употребляются для описания будущих действий (1) однократных простых 2) длительных в определенный момент 3) совершенных к определенному моменту 4) длительных в течение определенного периода времени), о которых говорится в прошлом. Употребляются только в придаточных предложениях, когда глагол главного предложения стоит в прошедшем времени, то есть в результате применения правила согласования времен Sequence of tenses   Фразы с предлогом By (by 3 o’clock, by midnight, by the end of the day) + фразы с предлогом For (for 3 hours, for weeks)   The next day Two days later A few days later The following week   Shall/will + have + been + Ving   By 5 o’clock tomorrow he will have been reading a book for 3 hours.     1) Should/would + V1   She said that they would go to Kiev the next day.   2) Should/would + be + Ving (Participle I)   She said that they would be dancing at the party at 7 p.m. the next day   3) Should/would + have + V3Ved   She said that they would have done the work by 3 o’clock the next day.     4) Should/would + have + been + Ving   She said that they would have been writing a composition for three hours when I came home.   Shall – I, we   Will – во всех лицах и числах     Should – I, we   Would – во всех лицах и лицах   Subject + shall/will + not + have + been + Ving   He won’t have been reading a book for 3 hours by 5 o’clock tomorrow.   1) Subject + should/would + not + V1   She said that they wouldn’t go to Kiev the next day.   2). Subject + should/would + not + be + Ving (Participle I)   She said that they wouldn’t be dancing at the party at 7 p.m. the next day.   3) Subject + should/would + not + have + V3Ved   She said that they wouldn’t have done the work by 3 o’clock the next day.   4) Subject + should/would + not + have + been + Ving She said that they wouldn’t have been writing a composition for three hours when I came home.   Shall/will + subject + have + been + Ving   1. General Will he have been reading a book for 3 hours by 5 o’clock tomorrow? 2. Alternative Will he have been reading a book for 3 hours by 5 o’clock or by 7 o’clock tomorrow? 3. Special How long will he have been reading a book by 5 o’clock tomorrow? 4. To the subject Who will have been reading a book for three hours by 5 o’clock tomorrow? 5. Disjunctive He will have been reading a book for 3 hours by 5 o’clock tomorrow, won’t he?     -

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2020-01-14 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: