Икона Божией Матери, именуая «Утоли ноя печали»




Песнь 1

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть,/ препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися

Я́же всем удо́бь послу́шная в ско́рби/ и в печа́ли помога́ющая, Богоро́дице Блага́я,/ благода́ть пода́ждь пе́ти Тя дерза́ющим, Влады́чице, скорбя́щих Ра́досте.

Многобога́тную благода́ть стяжа́вши, Влады́чице,/ дерзнове́нною Твое́ю моли́твою́ пресла́вно изми́ мя от напа́стей,/ убо́гаго раба́ Твоего́, скорбя́щих Ра́досте.

От враг ви́димых и неви́димых изба́ви, мо́лимся, к Тебе́ прибега́ющих, Богоро́дице,/ и разори́ всяк сове́т борю́щих нас.

Отыми́ поноше́ние челове́ческое/ и клеветы́ наве́тник от ме́не, Богоро́дице, молю́ Тя,/ да усе́рдно сла́влю Го́спода, Его́же пита́ла еси́.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

Враго́в наве́ты разори́ су́етныя, Всепе́тая Богоро́дице,/ и не оскуде́й моли́твами Твои́ми,/ снабдя́щи нас, восхваля́ющих Тя.

При́зри, Чи́стая, ми́лостивным Твои́м о́ком/ и изба́ви мя вся́каго наве́та ви́димых и неви́димых враго́в,/ ослепи́вши зени́цы оче́с их.

Зло́е нападе́ние враго́в, я́ко огнь, паля́щее,/ и́щущих всегда́ погуби́ти нас, Де́во,/ росо́ю моли́тв Твои́х угаси́.

Неугаси́мая лампа́до,/ заря́ присносия́тельная,/ но́щию мя скорбе́й одержи́ма просвети́ моли́твами Твои́ми,/ ро́ждшая Со́лнце сла́вы – Христа́.

Конда́к, глас 6:

Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти,/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,/ предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Седа́лен, глас 2:

Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая,/ ми́лости исто́чниче, ми́рови прибе́жище,/ приле́жно вопие́м Ти:/ Богоро́дице Влады́чице, предвари́/ и от бед изба́ви нас,/ Еди́на, вско́ре предста́тельствующая.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шав, Го́споди, глас Твой, его́же рекл еси́,/ глас вопию́щаго в пусты́ни,/ я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими,/ Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну,/весь быв соше́дшаго Ду́ха, возопи́:/ Ты еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Моли́тву неусы́пну, заступле́ние тве́рдо мо́лим:/ умилосе́рдися, и виждь на́шу нестерпи́мую печа́ль, боле́зни, ско́рби, стра́сти,/ и благопреме́нно посети́, Ма́ти Бо́жия,/ ра́дость ско́рую подаю́щи.

Не неприча́стни есмы́, Влады́чице, Твоего́ заступле́ния в ско́рбех,/ те́мже и ны́не нам помози́ вско́ре, лю́те обурева́емым, ру́ку простира́ющи, Чи́стая./ Бу́ди ми́лостива боле́знем на́шим, Ма́ти Бо́жия,/ ра́дость ско́рую подаю́щи.

Не упова́ша, Влады́чице, на Тя беззако́ннующии,/ но упова́ша на язы́к челове́ч, при́сно зави́стно излия́вшийся,/ непра́ведно пролия́ти кровь и́скренняго, рыка́юще,/ Ты же, Чи́стая, че́люсти их сокруши́.

Смири́, Влады́чице, враго́в вознесе́нную вы́ю велере́чующих,/ сове́ты, и злонра́вия, и сердца́, поуча́ющаяся злым, на мя по вся дни,/ кре́пость же и побе́ду пода́ждь призыва́ющим Тя, Ма́ти Бо́жия,/ ра́дость ско́рую подаю́щи.

Песнь 5

Ирмо́с: Угль, Иса́ии проявле́йся,/ Со́лнце из де́вственныя утро́бы/ возсия́ во тьме заблу́ждшим,/ Богоразу́мия просвеще́ние да́руя.

Моли́твеннице нело́жная, упова́ние христиа́н, Обра́дованная,/ приими́ мольбы́ от нас, приле́жно призыва́ющих и моля́щихся Тебе́.

Исто́чник Тя жи́зни су́щий, Чи́стая,/ безсме́ртия источа́ющий во́ды,/ земноро́днии, позна́вше, ублажа́ем.

Вооружи́ся на ны лука́вно враг,/ язы́ком, я́коже мече́м, погуби́ти хотя́,/ но Твое́ю, Богороди́тельнице, кре́постию предвари́.

Пучи́ну, Чи́стая, заступле́ний кто изочте́т си́лы Твоея́?/ Те́мже нас, су́щих в нужде́, ско́ро предвари́.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/от тли, Бо́же, мя возведи́.

Целому́дрия су́щи Хода́таица,/ призыва́ющим Тя ны́не яви́ся/ и от вся́ких избави напа́стей и бед, Богоневе́сто.

Злоде́йства вра́жия разори́/ и клеветы́ непра́ведный уста́ви, Благослове́нная Пречи́стая,/ избавля́ющи непови́нныя от ско́рби.

Лю́тыми грехи́ окруже́ни/ и напа́стными беда́ми потопля́еми,/ под Боже́ственный покро́в Твой прибега́ем, Ма́ти Христа́ Бо́га.

Неискусому́жно ро́ждши Го́спода,/ яви́ся по рождестве́ па́ки де́вствующи./ О, пресла́внаго чудесе́, в Тебе́ соде́ланнаго, Богоневе́сто.

Конда́к, глас 6:

Не вве́ри мя челове́ческому предста́тельству,/ Пресвята́я Влады́чице,/ но приими́ моле́ние раба́ Твоего́,/ скорбь бо обдержи́т мя,/ терпе́ти не могу́ де́монскаго стреля́ния,/ покро́ва не и́мам,/ ниже́ где прибе́гну, окая́нный,/ всегда́ побежда́емь,/ и утеше́ния не и́мам, ра́зве Тебе́, Влады́чице ми́ра,/ упова́ние и предста́тельство ве́рных,/ не пре́зри моле́ние мое́,/ поле́зно сотвори́.

И́кос:

Простри́ дла́ни Свои́,/ и́миже всех Влады́ку, я́ко Младе́нца, прия́ла еси́,/ не оста́ви нас, всегда́ наде́ющихся на Тя./ Бо́дренною Твое́ю моли́твою́ и неисче́тною бла́гостию уще́дри нас/ и пода́ждь душа́м на́шим милосе́рдие Свое́, в ве́ки источа́ющи,/ Тебе́ бо и́мамы, гре́шнии, Засту́пницу от находя́щих на ны бед и зол,/ но, я́ко иму́щая милосе́рдия щедро́ты,/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,/ заступа́ющи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Песнь 7

Ирмо́с: Да пресла́вное рождество́ Твое́, Христе́, е́же от Де́вы,/ прообрази́ши я́ве,/ неопали́мы в пещи́ о́троки сохрани́л еси́,/ пе́сньми пою́щия Тебе́:/ оте́ц Бо́же, благослове́н еси́.

О, благоутро́бия Твоего́, Дево Чи́стая,/ реши́ши бо безме́рныя печа́ли и напа́сти призыва́ющим в нужде́ и обстоя́нии./ Те́мже и ны́не помози́, Благослове́нная, Тя восхваля́ющим.

Покажи́ ско́рое твое́ заступле́ние,/ покажи́, я́ко мо́жеши я́ко Ма́ти Бо́га,/ призыва́ем Тя от се́рдца, со слеза́ми припа́дающе,/ скорбь укроти́ и боле́знь рабо́в Твои́х вско́ре.

Уста́ челове́ков, я́ко львов лю́тых,/ гро́ба тяжча́йше отверзо́шася го́рько поглоти́ти мя,/ но Ты, Богоро́дице, яви́ся наде́жда ненаде́ющимся/ и низложи́ кре́пость их, Благослове́нная.

Да у́зрят врази́ и постыдя́тся,/ да уразуме́ют и ви́дят Твою́, е́же по нам сопроти́в борю́щую си́лу,/ и в про́пасть преиспо́днюю низложи́ их, Благослове́нная, Наде́ждо ненаде́ющихся.

Песнь 8

Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше,/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Прибе́жище на́ше и ми́ру ра́дование, Богороди́тельнице,/ умилосе́рдитися потщи́ся/ и спе́шно благода́ть Твою́ пода́ждь нам, оскорбле́нным,/ и заступи́, Блага́я, Твоя́ рабы́.

Сове́т су́етен совеща́ша лю́те на ны безбо́жных со́нмища,/ я́коже пре́жде Ахитофе́л./ Но вопие́м:/ Твои́ми моли́твами сей разори́,/ низло́жши сих кре́пость, Богоро́дице.

Призыва́ющих Тя, Богоро́дице, от души́ нело́жно/ во вся́кой ско́рби, и в боле́знех разли́чных, и бе́дах лю́тых/ спе́шно услы́ши, Влады́чице,/ сих избавля́ющи при́сно моли́твами Твои́ми.

Да и́мя Твое́, Богоро́дице, на земли́ славосло́вится,/ И́же, из Тебе́ возсия́в, гре́шником держа́вную наде́жду и сте́ну Тя дарова́:/ Тобо́ю бо вся́кое дыха́ние к Бо́гу притека́ет.

Песнь 9

Ирмо́с: Недоуме́ет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию,/ изумева́ет же ум и преми́рный пе́ти Тя, Богоро́дице,/ оба́че, Блага́я су́щи, ве́ру приими́,/ и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу,/ Ты бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя велича́ем.

Да загради́тся всяк язы́к, лука́вым поуча́яйся,/ да молча́т устна́ льсти́вая и уста́, непра́ведно глаго́лющая на пра́веднаго беззако́ние/ горды́нею и за́вистию вражде́бною вку́пе,/ Богоро́дицы моли́твою́ и святы́х Христо́вых.

В моли́твах бо́друю, Чи́стую Богоро́дицу призыва́ем вси,/ боле́знию и ско́рбию одержи́ми, взыва́юще:/ Влады́чице Чи́стая, ско́ро изба́ви от об держа́щих боле́зней рабы́ Твоя́ при́сно,/ я́ко по Бо́зе Засту́пницы ины́я не и́мамы.

Отча́явшихся ве́лие прибе́жище,/ обурева́емых ти́хое приста́нище Ты еси́, Богоро́дице./ Те́мже и мы притека́ем, взыва́юще:/ да не постыди́мся, Ма́ти и́стиннаго Живота́,/ но да, благодаря́ще, усе́рдно Тя велича́ем.

Приими́, Отрокови́це Пречи́стая, Боже́ственную песнь,/ воздава́ющи благода́ть на Тя наде́ющимся,/ и мир испроси́ Це́рквам при́сно посла́ти/ и оте́честву на́шему одоле́ния и побе́ды,/ да христиа́нский всяк язы́к Тя велича́ет.

Свети́лен:

Те́плое заступле́ние в беда́х,/ в печа́лех утеше́ние, и к Бо́гу примире́ние,/ Е́юже тли изба́вихомся,/ Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя Предста́тельницу и́мамы, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во,/ Ты ми́лостива к нам сотвори́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего/ ма́терними твои́ми моли́твами.

На хвали́тех стихи́ры, глас 2:

Всем предста́тельетвуеши, Блага́я,/ прибега́ющим с ве́рою в держа́вный Твой покро́в,/ ино́го бо не и́мамы, гре́шнии, к Бо́гу/ в беда́х и ско́рбех при́сно избавле́ния,/ обремене́ни грехи́ мно́гими,/ Ма́ти Бо́га Вы́шняго./ Те́мже Ти припа́даем:/ изба́ви от вся́каго обстоя́ния рабы́ Твоя́.

Всех скорбя́щих Ра́дость,/ и оби́димых Засту́пница,/ и а́лчущих Пита́тельница,/ стра́нных Утеше́ние,/ обурева́емых Приста́нище,/ больны́х Посеще́ние,/ немощны́х Покро́в и Засту́пница,/ Жезл ста́рости,/ Ма́ти Бо́га Вы́шняго Ты еси́, Пречи́стая,/ потщи́ся, мо́лимся, спасти́ся рабо́м Твои́м.

Ра́дуйся, Пречи́стая Де́во,/ ра́дуйся, честны́й ски́птре Царя́ Христа́;/ ра́дуйся, прозя́бшая Грозд та́йный;/ ра́дуйся, две́ре Небе́сная и неопали́мая купино́;/ ра́дуйся, всеми́рный све́те;/ ра́дуйся, всех Ра́досте;/ ра́дуйся, ве́рных спасе́ние;/ ра́дуйся, Засту́пнице всех христиа́н и прибе́жище, Влады́чице.

Сла́ва, и ны́не, глас 8:

Ра́дуйся, вселе́нный Похвале́;/ ра́дуйся, хра́ме Госпо́день,/ ра́дуйся, Горб приосененная;/ ра́дуйся, всех Прибе́жище,/ ра́дуйся, Свещниче златый,/ ра́дуйся, Славо правосла́вных че́стная,/ ра́дуйся, Мари́е, Мати Христа́ Бо́га;/ ра́дуйся раю́,/ ра́дуйся, Боже́ственная трапезо,/ ра́дуйся, се́не,/ ра́дуйся, ручко всезлатая,/ ра́дуйся, всех Упова́ние.

Славосло́вие вели́кое, и отпу́ст, и час 1-й.

На литурги́и

Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, Апосто́л, Ева́нгелие и прича́стен Богоро́дице о́бщий.

Моли́тва ко Пресвяте́й Богоро́дице

Наде́ждо всех конце́в земли́, Пречи́стая Де́во, Госпоже́ Богоро́дице, утеше́ние мое́! Не гнуша́йся мене́, гре́шнаго, на Твою́ бо ми́лость упова́ю: угаси́ ми пла́мень грехо́вный и покая́нием ороси́ изсо́хшее мое́ се́рдце, очи́сти ум мой от грехо́вных по́мыслов, приими́ мольбу́, от души́ и се́рдца со воздыха́нием приноси́мую тебе́. Бу́ди о мне Хода́таица к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу и укроти́ гнев Его́ ма́терними Твои́ми моли́твами, душе́вный и теле́сный я́звы исцели́, Госпоже́ Влады́чице, утоли́ боле́зни души́ и те́ла, утиши́ бу́рю злых нападе́ний вра́жеских, отъими́ бре́мя грехо́в мои́х, и не оста́ви мене́ до конца́ поги́бнути, и печа́лию сокруше́нное се́рдце мое́ утеши́, да сла́влю Тя до после́дняго издыха́ния моего́. Ами́нь.

Икона Божией Матери, именуая «Утоли ноя печали»

Название иконы объясняет нам Святая Церковь в молитвословиях, составленных в честь этого образа: «Утоли болезни многовоздыхающия души моея, утолившая всяку слезу...».

Для Матери Божией Христос был совершеннейшей радостью Ее жизни. Голгофа, как разобщение с этой Радостью, явилась для Матери Божией величайшей скорбью. Земное, человеческое сиротство Матери Божией, жившей надеждой на скорейшее свидание со Своим возлюбленным Сыном, тянулось долгие годы. Преславное Успение Ее явилось «утолением печали» и послужило основанием для наименования иконы.

В Москву икона Божией Матери «Утоли моя печали» была принесена казаками в 1640 году и помещена в храме Святителя Николая на Пупышах в Замоскворечье. Вследствие неоднократных перестроек храма, икона оказалась на колокольне.

Почитание иконы как чудотворной началось с 1760 года, после исцеления от нее расслабленной женщины. Больная, жившая далеко от Москвы, долгие годы страдала тяжким недугом: у нее болели все члены тела, особенно ноги, так что она не могла ходить. Доведенная болезнью до полного изнеможения, она уже не надеялась поправиться. Различные медицинские средства не приносили ей желанного исцеления. Однажды, когда больная была в забытье, она увидела икону Божией Матери и услышала от нее голос: «Вели везти себя в Москву. Там, в Пупышеве, в церкви святителя Николая, есть образ «Утоли моя печали»; молись перед ним и получишь исцеление».

В Москве больная осмотрела все иконы в храме во имя святителя Николая Чудотворца, но не нашла той, которая явилась ей в видении. Сопровождавшие больную родственники рассказали священнику о случившемся. Он сказал служителям, чтобы принесли с колокольни, находившиеся там ветхие иконы. Когда внесли икону «Утоли моя печали», больная, давно уже от слабости не двигавшаяся и не говорившая, вдруг вскрикнула: «Она! Она!» – и перекрестилась. После молебна она приложилась к иконе и встала с одра совершенно здоровой.

Это чудо совершилось 25 января 1760 года. С того дня совершается празднество в честь иконы Божией Матери «Утоли моя печали». К тому времени относится и составление особой службы с акафистом, впервые напечатанной в 1862 году.

С иконы сделали список, который поставили в приделе Никольского храма в Пупышах. В этом храме хранились письменные свидетельства о многочисленных чудотворениях, происходивших по молитвам Божией Матери от Ее чудотворного образа. Особенно много чудес произошло во время чумы 1771 года. Позднее эти свидетельства были уничтожены огнем во время пожара. Со временем были написаны еще несколько списков с иконы «Утоли моя печали». В Москве прославились чудотворениями одноименные иконы в четырех храмах: во имя святого Иоанна Крестителя, что на Покровке; во имя святых апостолов Петра и Павла на Ново-Басманной; во имя святителя Тихона Амафунтского у Арбатских ворот; во имя преподобного Сергия, «что на Рогожской». В 1765 году один чудотворный список с иконы был перенесен из Москвы в Петербург купцом Роговиковым. Он находился в храме Вознесения Господня.

На иконе Божия Матерь изображена держащей правой рукой Младенца Христа, у Которого в руках развернут свиток со словами: «Суд праведный судите, милость и щедроты творите кийждо искреннему своему вдовицу и сиру не насильствуйте и злобу брату своему в сердце не творите». Левую руку Богоматерь приложила к Своей голове, несколько склоненной набок, будто она прислушивается к молитвам всех обращающихся к Ней в печалях и скорбях. Ныне чудотворная икона «Утоли моя печали» находится в московском храме во имя святителя Николая, «что в Кузнецах» (Николо-Кузнецкий).

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2020-05-09 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: