Методические указания для студентов к практическому занятию




(общеобразовательные и общепрофессиональные дисциплины)

Дисциплина(профессиональный модуль)__ ____ иностранный язык_____

Специальность __________ Лечебное дело____________________

Курс_____1_____Семестр_____2_____ Продолжительность ________90____________

Тема: Оказание первой помощи при ожогах и ошпаривании.

Цель: Учебная: научиться общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли.

Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников.

По итогам занятия студент должен

уметь: общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

знать: лексический и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.

Оснащение:

Учебные пособия, раздаточный материал, тетради, ПК, доска.

Карточки с индивидуальными заданиями

Карточки с лексическим минимумом

Литература.

Основные учебные издания:

1. Шадская Т.В., Шаманская Л.В. «Английский язык для медицинских специальностей». Изд.: КноРус, год издания: 2017, кол- во стр: 288. Серия СПО.

2. Марковина И.Ю. Английский язык для медицинских училищ и колледжей - English for Medical Secondary Schools and Colleges: учебник для студ. учреждений сред.проф. образования/И.Ю.Марковина, Г.Е. Громова. - 5-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2015. – 160 с.

Электронная библиотека медицинского колледжа «Консультант студента»:

1. Английский язык для учащихся средних профессиональных учебных заведений: учебное пособие/ И.Г. Кияткина. – СПб.: Политехника, 2012. – 447 с.:ил.

Дополнительная литература:

Электронная библиотека медицинского колледжа «Консультант студента»:

1. ГуревичВ.В. English Stylistics. Стилистика английского языка: учебное пособие/ В.В.Гуревич. – 5-е изд. – М.: Флинт: Наука, 2011. – 72 с.

2. Англо-русский медицинский словарь/ Под ред. И.Ю. Марковиной, Э.Г. Улумбекова, 2013. – 496 с

Вопросы для определения исходного уровня знаний.

1. Can you classify the types of burns?

2. Where can you get burns?

3. What burns are more serious?

Самостоятельная работа на занятии:

Задание №1 Прочитайте и переведите текст. Сделайте конспект. Расскажите по-английски, как

помочь человеку, если он обжегся, или обварился:

Burns are caused by the dry heat from flames,

electricity, lighting, chemicals and radiation (for

example, in sunburn). Scalds are caused by moist

heat from boiling liquids or steam. Burns and scalds

are serious injures and can result in infection,

scarring and, in extreme cases, death.

Signs and symptoms:

• Skin looks red and blistered if only the outer layers are affected

• Skin looks dark red, blackened or charred if all the layers of skin are burnt

• Pain if the burn or scald is superficial, but it may be absent if nerve ends have

been damaged

• Shock if burns or scalds are extensive.

Action:

1. Remove the casualty from danger and the source of heat if you can do so

without becoming a casualty yourself.

2. If the casualty’s clothes are on fire, protect yourself by holding a blanket or rug

in front of yourself as you approach him or her.

3. If the casualty is unconscious, place him or her in the recovery position, check

the airway, breathing and pulse and begin AR or CPR if necessary.

4. Carefully remove clothing, jewellery from the affected area.

5. Cool the burnt area with cold, but not icy, water, ideally by placing the burn

under gently running water for at least 10 minutes.

6. Cover the burn with a sterile, non-adherent dressing, and then lightly apply a

bandage.

7. If the casualty is conscious and thirsty, give him or her water to sip slowly.

8. Rest the casualty comfortably, supporting any burnt limb

9. For all expect minor burns and scalds, seek medical aid immediately.

Задание №2. Прочитайте текст и скажите, почему мальчик отказывался

возвращаться домой.

A four and a half year old boy, hospitalized for six weeks because of third degree

burns, had made a good adjustment during the latter half of his hospitalization.

With the aid of special attention, he became quite aware of the progress of his

recovery and took an active interest in each step of his treatment.

Because of a great need in beds for new patients, he was discharged rather

suddenly.When his mother appeared for the regular afternoon visit, she told him he

was allowed to go home.

To the amazement and embarrassment of his mother, he refused to go home

saying, that if he went home at this time his improvement would progress no further

and he would always remain in his present state.

When it was explained to him that “his new skin could grow back at home, just as

well as it grew in the hospital, that he would be coming beck every week to see his doctors, and that the visiting nurse and his mother could help him with the exercises

that made his legs grow strong “, he agreed to leave the hospital.

Задание №3 Ответьте на вопросы:

1. How old was the boy?

2. How long did he stay at the hospital?

3. What medicine did he take?

4. Did he feel better?

5. Was he allergic to any drugs?

6. Has he taken the X-ray examination?

Задание 4. По заданной модели составьте вопросы к каждому предложению и

ответьте на них.

1. A four and a half year old boy was hospitalized for six weeks.

(Who was ….for six weeks?)

(How long was the boy…?)

2. He agreed to leave the hospital.

(Who…the hospital?)

(What he …to leave?)

Задание 5. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple Passive.

1. My question (to answer) yesterday.

2. Hockey (to play) in winter.

3. Mushrooms (to gather) in autumn.

4. Many houses (to burn) during the Great Fire of London.

5. His new book (to finish) next year.

6. Flowers (to sell) in shops and in the streets.

7. St. Petersburg (to found) in 1703.

8. Bread (to eat) every day.

9. The letter (to receive) yesterday.

10. Nick (to send) to Moscow next week.

11. I (to ask) at the lesson yesterday.

12. I (to give) a very interest ing book at the library last Friday.

13. Many houses (to build) in our town every year.

14. This work (to do) tomorrow.

Вопросы для конечного уровня знаний:

1. What is burns?

2. What are the four types of burns?

3. How can I treat a burn?

Домашнее задание:

Задаиие для группы: learn the new words by heart, read and translate the text. P.15, ex.4 –retell the text.



 

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2021-04-06 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: