Говорение. Работа с устными высказываниями по теме




Тема 6.1. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОМПЬЮТЕРОВ (USE OF COMPUTERS)

1. Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

2. Словообразование.

3. Чтение.

4. Говорение. Работа с устными высказываниями по теме.

5. Употребление предлогов of, through, to, for, by, on

 

Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

 

ЗАДАНИЯ

1.1. Найдите транскрипцию приведённых ниже слов в англо-русском словаре. Произнесите слова в соответствии с транскрипцией (см. Приложение1). Прослушайте слова (см. Введение.п. 2). (Find a transcription of the following words in the English-Russian dictionary. Say the words according to the transcription (see Application1). Listen to the words (see Introduction. item2.)

 

to accept - принимать

to broadcast - вещать, вести передачу

to educate - давать образование

to perform - выполнять, совершать

to supply - снабжать, поставлять, питать (током)

general office - главное учреждение

acceptor circuit - пропускающий контур

broadcast reception - прием (радио)вещания

performance test - проверка действия

to prevent - предохранять, предупреждать

to utilize - использовать

necessary - необходимый

science - наука

scientist - ученый

scientific - научный

 

1.2. Найдите в тексте «USE OF COMPUTERS» указанные в задании 1.1. слова. Запишите слова в контексте (см. Введение. п.1). (Find words pointed in the task 1.1. in the text «USE OF COMPUTERS». Write down the words in a context (see Introduction. item1.)

 

USE OF COMPUTERS

Computers are used by scientists to exchange ideas, to collect, manipu­late, and analyse new theories and designs. Computers are also widely used in education. Personal computer users use educational means on magnetic or optical disks or get the necessary information through various telecommunication networks.

Local area networks link the computers in different offices and educa­tional institutions.

Modems are telecommunication devices that transmit data through tele­phone lines. Modems link individual computers to other computers any­where in the country or hi the world.

Word processors are used by journalists and writers for their literary ac­tivity, for writing books and articles. Their works are presented on magnetic disks or transmitted through telephone lines.

Invention of computers belongs to the greatest developments of man­kind. It can be compared with the invention of steam-engine at the end of the 18th century or the utilization of atomic energy.

 

1.3. Прочитайте приведенные ниже слова. Обратите внимание на особенности перевода интернациональных слов (см. Введение. п.3.). Попытайтесь перевести слова без словаря. Запишите перевод этих слов, сверяясь со словарём. (Read the following words. Pay attention to the translation of international words (see Introduction. item3). Try to translate these words without a dictionary. Write down the translation of these words, referring to the dictionary.)

 

coordinate________________

logical___________________

manipulate _______________

special___________________

analyse __________________

journalist_________________

theory ___________________

to present_________________

 

1.4. Переведите приведенные ниже слова и словосочетания в письменной форме. (Translate the following words and word combinations in writing.)

 

television broadcasts_____________________

satellite launches________________________

scientific experiments____________________

educational means_______________________

 

Словообразование

2.1. Прочитайте Введение. п.4. Преобразуйте приведенные ниже существительные в глаголы, запишите перевод (см. образец). (Read Introduction. item4. Reverse the following nouns to the verbs, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model): acceptor — контур; to accept — принимать

collector —______________; to ______________ — ______________

broadcaster —____________; to ______________ — ______________

performer —_____________; to ______________ — ______________

supplier —_______________; to ______________ — ______________

 

2.2. Прочитайте Приложение 3. Определите части речи приведенных ниже слов, запишите перевод (см. образец). (Read Application 3. Identify the parts of speech the following words, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model):

action (действие) process (процесс) doer (исполнитель)
to amplify - увеличивать amplification - усилитель amplifier - усиление

to prevent, to utilize, to coordinate, to create.

 

2.3. Переведите приведенные ниже слова с суффиксом –able (-ible). (Translate the following words with the suffix -able (-ible). )

 

Образец (Model): collectible — способный к собиранию; тот, который может быть собран

acceptable —______________________________________

supplyable —______________________________________

performable — ____________________________________

Чтение

 

3.1. Прочитайте Введение. п.5. Следуя рекомендациям, прочитайте текст «USE OF COMPUTERS» (п.1.2). (Read Introduction. item5. Following the recommendations, read the text «USE OF COMPUTERS» (item 1.2.)

 

3.2. Найдите ответы на следующие вопросы в тексте «USE OF COMPUTERS» (п.1.2). (Find the answers to the following questions in the text «USE OF COMPUTERS» (item 1.2.)

 

• What purposes do scientists use computers for?

• In what ways are computers used in the sphere of education?

• Through what devices do modems transmit data?

• What are journalists' and writers' works presented on?

 

Говорение. Работа с устными высказываниями по теме

4.1. Прочитайте текст «USE OF COMPUTERS» (п.1.2). Подготовьте устное высказывание по теме (см. Введение. п.6). (Read the text «USE OF COMPUTERS» (item 1.2.). Prepare a report on the theme (see Introduction. item6.)

4.2. Запишите сокращенный вариант оригинального текста «USE OF COMPUTERS» (п.1.2) для устного ответа по теме «USE OF COMPUTERS», используя фразы из Приложения1). (Write down the reduced variant of the original text «USE OF COMPUTERS» (item 1.2) for the report on the theme «USE OF COMPUTERS», using phrases from Application1.)

 

5. Употребление предлогов of, through, to, for, by, on

5.1. Выберите соответствующие предлоги (of, through, to, for, by, on) и вставьте их в приведенных ниже предложения (см. Введение. п.7. и Приложение 4). (Choose the proper prepositions (of, through, to, for, by, on) and paste them in the following sentences (see Introduction. item6 and Application4.)

 

Computers are widely used... scientists and businessmen to exchange information and analyse new projects.

• Educational means are presented... magnetic discs.

• Personal computer users get the necessary information... various net­works.

• Modems transmit data... telephone lines.

• Word processors are used... journalists and writers... their activity.

• Computers belong... the most useful inventions... mankind.

 

ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ИНФОРМАЦИЯ: Вы можете подготовить свою презентацию по теме «ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОМПЬЮТЕРОВ» и продемонстрировать ее в аудитории. (The additional information: You can make the presentation on a theme «USE OF COMPUTERS» and show it in the classroom.)



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2017-10-25 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: