Глава, 1.
Яко вси ереси друг к другу взаимное имеют любопрение, того ради и не можно всем явно вкупе во единой церкви утвердитися.
Понеже убо свидетельствующи божественному писанию [правило Вас. Вел., 1. Кирила Иеросалим., глава 28, лист 261], яко вси еретицы в верах и преданиях своих друг другу не согласуют, того ради всем ересям в единой церкви явно утвердитися не возможно есть. И якоже в первой части о еретицех перваго чина изъявися, яко различна суть онех учения и предания, так и о прочих 2-го и 3-го чина еретицех. Аще подробну разсмотрим учения и предания онех, обрящем и сих такожде друг другу весма не согласующих.
Якоже убо ариане еретицы, сице мудрствуют Господа нашего Исуса Христа, истиннаго Сына Божия, не единосущна Отцу проповедаша, не сотворена быти глаголаша. Македонияне же Духа Святаго тварь быти нарицаше. И сии между собою не согласуют. Несториане же единаго Господа нашего Исуса Христа на два естества разделяху: единаго убо быти от Отца рождьшагося Слова, другаго же от Марии рождьшагося человека. И сии со онеми еретики несогласны же. А евтихиане же и диоскориане и прочия, бежаста Несториева разделения, два сына глаголюща, и во ино зло от разделения впадоста: ибо двема естествома Божеству и человечеству смеситися, и по соединению в едино сотворитися естество, нечестиво проповедаша. И сии такожде с прочими не согласуют. Единоволницы же едину волю божественную во Христе исповедают. Ориген же со единомысленники [Евагрий и Дидим] временныя муки проповедаша, и воскресению не быти глаголюще. Иконоборцы же иконам святым учиша не покланятися. Воздержницы же и вретищницы, и апотактиты ненавидеша брака, и отвращающеся вина, и тварь Божию скверну быти глаголаша. Наватиане же отвергшихся Христа волею или неволею на покаяние не приемлюще, и второбрачным же не приобщахуся. И сии вси и прочии еретицы в верах и в преданиях своих друг другу весма не согласуют. Им же всем в единой церкви аще явно утвердитися и быти без препятьствия, отнюд неудобно есть, занеже ересь ко ереси весма обрящутся сопротивоборствуя. Сокровенно же где любо аще заключаеми, или в словесах, или действиях, или в вещех, всяко могут укоренитися и пребывати друг другу без препятьствия, якоже в третией главе изъяснится.
|
Глава, 2.
Понеже вера православная во Святую Троицу не точию словесы, но и делы и вещьми исповедается.
Божественный апостол Павел к римляном во главе 10-й глаголет: "Сердцем бо веруется в правду, усты же исповедуется во спасение". Зачало 103.
Темже аще, по апостолу, якоже сердцем, тако и усты веровати и исповедовати повелевается в правду, си есть несомненно, без всякаго размышления и несогласнаго толкования. Убо от нынешния великороссийския церкве учителей, аще и усты исповедуется Святая Троица неслиянно во триех ипостасех: но како будет в правду сердцем веровати, когда она в двочастном кресте образует три состава, в котором отнюд образовати не возможно? Всяко не троица лиц, но двоица изобразится может: убо и усты не можно исповедать во спасение, когда в невозможность исповедуется возможное. И паки: Аще друзии учители российския церкве по концам усилуются такожде четвероконечнаго креста образовати Троицу, убо и зде зело от праведнаго исповедания далече отступают: ибо в четырех концах, не троица, но четверица изображается. Темже и еще вящьшии сии во исповедании своем погрешают, приглашающе некое чуждое лице ко Святей Троице, или Духа Святаго на два разделяюще начала. И сие есть преболшее еретичество, и всем ересям глава, от нея же и вси иныя ереси прозябают, якоже Кирил и Филарет патриарх написаста. Темже от сего исповедания российския церкве отнюд согласия не обретается к праведной вере истиннаго исповедания, но далече отстоит: убо и устное исповедание российския церкве совсем мрачно или темно обретается. Такожде и о воплощении Сына Божия рещи, когда церковь православная исповедати восприя в двух перстах два естества Христова Божеское и человеческое. Нынешняя же российская церковь тое исповедание нарече неправым и еретическим, и демона сидети ту указа. Убо тожде разсуждать должно и о том таинстве российския церкве, якоже и о Святей Троице неправедном богословствовании.
|
Речеши ли, о защитниче еретичества, яко российская церковь погрешает в веществе, а не во устну исповедания, тем и не может причестися к еретиком, устным исповеданием погрешающим. Но рцы ми, что есть вещество? не самое ли дело вещей. Понеже аще где либо на какую тварь вещей не посмотриши, вси засвидетельствуют Содетеля Бога, по реченному от псалмопевца: "творения же руку Его возвещает твердь". И так, аще речеши вещество, речеши дело и содеявшаго, и тем возвещает самое неразньство в веществе и деле Сотворшаго Словом, по реченному: "Словом Господним небеса утвердишася, и Духом уст Его вся сила их". Отречеши ли дело или вещь, убо с нима соотречеши ли и Слово Божие, сотворшее тварь? Отселе убо познавай сим примером и прочая.
|
Темже аще вещество и дело не разнится с собою, якоже и от здания действие отнюд не разликует в согласии, убо и слово от дела никогда не отделяется или разньствует. Якоже святая церковь в неделю православия в кондаке воспевает: "но исповедающе спасение, делом и словом сие воображаем".
Гряди убо, явим ти и прочих учителей церковных гласы веру православную, не точию словесы, но и делы и вещьми действуему и исповедаему глаголющих. В книзе Кирилове, в слове о опресноцех тако пишет: "Вера бо самеми вещьми действуема состоится". Лист 297. Зде убо воньми глаголемому. Не рече, точию вера состоится от глаголов, но и от вещи действуемых. Убо российская церковь, в веществах образуемая древлеправославною церковию, таинства Святыя Троицы и воплощения Сына Божия отметающая с злохульством, яве соглашается с погрешающими еретиками устно.
Понеже егда вещь извещается, и в том извещении от учителей церковных полагается за самый глагол. О чесом блаженный Феофилакт, архиепископ Болгарский, тако пишет: "Вещь бо (рече) егда извещается, глаголется глагол". Благовестник, от Луки, зачало 6, лист 23.
Преподобный же Иоанн Лествичьник, зело явствене исповедание словесы и делы и мыслию во Святую Троицу засвидетельствуя, тако глаголет: "Словесы (рече) и делы и мыслию во Святую Троицу праве и без порока веровати". Лествица, слово 1, стих 19.
Зде убо, о вопросителю, с ким свое согласие положиши? С древними ли со святыми учители, паче же со всею святою церковию, засвидетельствущею православную веру не точию быти от глаголов, но и от самех дел и вещей? Или с нынешними новомудрствующими учители, все предание церковное и вещи святыя охуливше, едину веру свою точию воспроповедаша во устнах или в сердце паче, а делы же и вещьми, исповедуемую от святых учителей, отвергоша с клятвами и зельными хулами, о чесом в первой части во главах довольно ти показахом? Аще же сим не доволен будеши, иди, явим ти и прочих еретик, не нагло погрешающих о Божестве и о прочем предании церковнем. Но святая и православная церковь явственный суд на них без обиновения или щадения износит, о чесом в предъидущей главе ти предлагаем.
Глава, 3.
Яко не мощно есть всем ересям (якоже выше рехом) во единой церкви явно утвердитися, сокровенне же могут вси вкупе быти: православная же церковь и в тайне содержащих ереси проклинает. Во образ же сего представляем Римскую отпадшую церковь, иже вся ереси в себе вмещающую.
Понеже римляне, не нагло догматствующе, четверят Святую Троицу: но единаго Духа (по их мнению), а не два, от Отца и от Сына исходяща, глаголют, обаче тем Святаго Духа на два начала разделяют, раболепна Его творяще. Не нагло сим еллинское многобожие вводят, но яко несовершенно реченный евангельский и отеческий глагол совершающе, и от Сына исхождение Святому Духу прилагают.
Но зри, како православная Христова церкви еретичество сие всем ересям главою нарицает, от него же всем иным ересям прозябению быти сказует, а обращающихся за сие всех еретик крестить повелевает.
Не нагло солнце и луну обоготворяют, но точию по планитом мудрствующе разсуждают, и от сего счастие или несчастие познавати веруют. Прочее же, глаголю, яко символ о догматех веры имеют, в нем же исповедуют Святую Троицу, и Господа нашего Исуса Христа истинным Богом именуют, и плотьскому Его смотрению веруют: о чесом присяга малороссийских владык, еже к римскому костелу примирения их, явствует.
Но зри, како православная Христова церковь точный суд аки на манихейское нечестие полагает, и обращающихся всех еретик за сие крестить повелевает. Не нагло по монтаниански браки разрешающе, и сатаниным изложением нарицают: но токмо единем попом своим, аки для чистоты, женатым быти не повелевают. Но женятся и посягают и папежники, и люторове, якоже преподобный Иосиф Волоколамский в слове 15 засвидетельствует [Потребник иноческий, лист 365].
Не нагло крещаяй поп их в свое имя крещение приглашает, но токмо действительным залогом возглашает, сице глаголя [Кирилова, лист 239]: "Се от мира Христа моего аз тя крещаю, и приглашает: во имя Отца и Сына и Святаго Духа, аминь". О чесом Иосиф патриарх Московский в послании своем, к Валдемару королевичу пиша, глаголет: "Яко римляне и прочии обливают неразньственне по ипостасех со единем аминем".
Но зри, яко православная Христова церковь, как о разрушении брака, так и о развращенном приглашении, еже в крещении, точный суд аки монтаниян полагает, и обращающихся всех еретик за сие крестить повелевает.
Не нагло по евномиански обливателное крещение взаконяют, но Христа от Предотечи во Иордани обливаема бывша проповедают. Но православная церковь точный суд аки на евномиан полагает, и обращающихся за сие крестить повелевает.
Не нагло по жидовски над опресноком служат, но оклеветающе апостола Петра и святыя отцы, яко от них имуще таковое предание. Но святая Христова церковь, точный суд аки на жидов полагающи, и проклятию предает, а жертву опресночную мерзостию запустения, стоящею на месте святе, порицает, юже и кумир антихристов быти вменяет.
Не нагло Леон папа, венчавший Карула, примесил законы жидовския: но благодать воздавая Карулу, от главы и до ногу мvром помаза. Но православная церковь за сие осуждает Леона, яко миропомазанием примесил законы жидовския.
Не нагло еретицы Каруловы, иже с ним пришедшии в Рим, и послежде их бывшии сообщники и стаибники Каруловы еретики, иже на многая лета тайно развращаху люди Божия от истинны, и ко своим ересем привлачаху. Но святая Христова церковь всех сих еретиками осуждает, и проклятию предает: о чесом в Потребнице, в чине от латин приходящих, во отрицании и проклятии написано обретается [лист 594].
Не точно евномианом молитвы своя творят римляне, аки в тайных местех земли, церкви же и храмин не имуще, но разве нужде подлежащей: якоже и великороссияне, взяв антимис, и в простых храмех литоргисати повелевает [Мир с Богом]. Обаче римляне и великороссияне церкви и храмины имеют, в них же службы своя совершающе. Но святая церковь точный суд аки на евномиан полагает, скверныя же костелы римския уничижающи, не подобными церквам Божиим вменяет, а обращающихся римлян крестить повелевает.
Не нагло в нощи богоявленской воду свящают, папежскаго ради беззаконнаго рождения прикровение творяще, но Христа от Предотечи нощию крещаема бывша проповедуют.
Не нагло брады бриют за папежское блудное прельщение, но аки от ангела о том завещание приемше проповедуют. Святая же Христова церковь за сие их осуждает и проклинает, и аки блудолюбный образ и помраченную прелесть быти сие нарицает. Но сия убо о римлянех, заключающих в своих преданиих вся ереси, рекошася.
Но посмотрим и прочия вся ереси, аще нагло вводятся. Но всяко увидиши, яко от писаний святых, евангельских, пророческих и от прочих святых отец, приемлют себе оправдания, и тем ложному своему учению творяще защищение. Обаче святая церковь Христова, не по видимому их лицемерному лукавству внимая разсуждает, но по внутреннему, заключаемому в них нечестию, духовным разумом поступающи, за вся сия осуждает и проклинает, и от достоинств отметает, а обращающихся, якоже римлян, сице и прочих еретик, крестить повелевает.
Тако уалентиане и аполинариане, обретше Христова словеса, глаголюща [Иоан., зач. 9]: "Никтоже взыде на небо, токмо сшедыи с небес Сын человеческии, сыи на небеси". И от сего зле разумеша, нарекоша Христа сшедша с небесе, во плоти суща, и аки сквозе трубу пройде утробу святыя Девы.
Но святая Христова церковь за сие их осуждает и проклинает, и обращающихся уалентиан крестить повелевает.
Так и прочии еретицы, яко павликиане, и фотиниане, и ариане, и сим подобнии, не нагло Христа Сына Божия хуляще, но сокровенно. Понеже не рекоша тако, яко аще Христос и Сын Божий есть, и единосущен Отцу и Святому Духу, но мы в Него веровати не хощем, и Сыном Божиим Его не нарицаем, но за проста человека Его вменяем. Ни убо. Но яко не тако хуление их бяше: но притвором же благоговеинства, и от писаний похищенными от них словесы, и развращенне ими толкуемыми. Понеже убо во святом евангелии обретше, яко сам Христос от себе глагола: яко Сын человечь есть. И от сего зле разумевше, нарекоша Христа не Божия Сына, но сына человеча. И паки обретше Христова словеса: яко Отец болии Мене есть. И от сего зле разумевше, нарекоша Христа Сына Божия Отцу не равна, но менша, и не единосущна ему суща. И паки обретше апостола, о Сыне Божием глаголюща: яко Бог Христа сотвори. И от сего зле разумевше, нарекоша Христа сотворена, и тварь суща, а не рождена от Бога Отца, и по Божеству не создана.
Но святая Христова церковь всех сих, аки явных врагов Божиих, и хулящих Сына Божия, осуждает и проклинает, и от достоинств отметает, а обращающихся крестить повелевает.
Такоже воздержницы, вретищницы и апотактиты не нагло Бога творца злу нарицаху, но тварь Божию скверну быти глаголаша, тем и Бога аки творца злу нарекоша.
Прочее же глаголем, яко символ о догматех веры имеют, в нем же исповедуют Святую Троицу, и Господа нашего Исуса Христа истинным Богом нарицают, и плотьскому Его смотрению веруют, о чесом преподобный Иосиф Волоколамский в слове 15 свидетельствует.
Но зри, яко православная Христова церковь точный суд, аки на маркионитян, полагает, а обращающихся за сие крестить повелевает.
Понеже и вси еретицы не нагло ложныя своя учения распростирают, но кождо от писаний оправдание себе приемлет, и тем ложная своя учения защищающе. Аще, по Катихисису, "и церкви имут своя, и клирики церковныя, и писания божественная почитают, и мнятся еже тем же крещением креститися, но вся, рече не тако имеют, но инако и нечестиво. [Ниже:] Якоже глаголет божественныи Златоуст: праздники убо и святыя дни празднуют, и святых апостол, и мученик, но вся во отвержении веры истинныя, от своего умышления творят. и лживыи пророки имеют, и вся творят ко прельщению верным". До зде Катихисис.
Сему подобно и богоубийцы июдеи не нагло Христа Сына Божия на смерть осудиша, и божественному Его смотрению противящеся, но не познаша Его плотьскаго смотрения, якоже и выше объявленнии еретицы они. О чесом евангелист Иоанн в зач. 1 сице глаголет: "В мире бе, и мир тем бысть, и мир Его не позна. во своя прииде, и свои Его не прияша". И от сего показуется, яко пришествие Христово не позна мир. Якоже и в соборном послании своем глаголет той же евангелист, яко не разуме мир Бога. И прочая писания доволно о сем являют, яко еретицы и жидове не познаша Христова плотьскаго смотрения.
Но и агаряне турцы аще и вышняго Бога призывают себе в помощь, храняще же сквернаго Маомефа учение мерзское, разумеваемое о Бозе, яко Он есть всекован, и прочая злохуления Его. Церковь же православная явне их сице разумеваемаго Бога проклинает: и обращающихся всех сих, аще жидовинов, аще срацынов, аще еретиков и крещение еретическое имущих, осуждает и проклинает: а обращающихся всех сих единообразно и неизменне крестить повелевает: и правоверным христианом запрещение сицево полагает: "Яко аще кто внидет в соборище июдейское, или в церковь еретическую, или в поганскую, и помолився с ними, аще епископ, или причетник, да извержется, мирский же человек да отлучится". О чесом в Кормчей, во главе первой, правило апостольское 68 о сем показует. И божественный Златоуст в Маргарите, в слове о лжеучителех, тако глаголет: "Врази бо неприязни церковныя еретицы, ничимже разни прочих поган не знающих Бога, во вся роды погибели предадятся, по словеси Христову: всяк сад, егоже не насади Отец Мой небесныи, ископается". До зде Златоуст.
И от сих вышепредложенных свидетельств показуется, яко вси еретицы не нагло своя богохулная учения распространяют: но притвором благоговеинства лицемерствующе, и от писаний свидетельства себе приемлют, и тем своя ложная учения защищающе. Церковь же Христова аки врагов сущих неприязни нарицает, и ни в чем же не разнит их от прочих поган, не знающих Бога: и входящих в сонмище июдейское, или в церковь еретическую, или в поганскую, единем судом таковых облагает, а обращающихся от всех нечестий в христианскую веру, аще жидовинов, аще срацынов, аще и еретическое крещение имущих прежде, всех сих единообразно и неизменно крестить повелевает, якоже впреди показася.
Тако и мы ныне, великороссийския видимыя церкви новозданныя догматы и предания опасно разсмотряюще, сокровенное в них нечестие обретаем: обретше же тое, на среду представляюще изъявляем. И не по видимому их благоговеинству притворное их благочестие, или мнимое их благоверие щадяще, или приводимых ради ими от писаний свидетельств оправдание кое быти в них разумеем, но паче от сих осуждение быти им вменяем, яко развращающим священная писания, и на своя ереси толкующим, и тем паче всех прельщающим. Понеже и святии отцы, хотяще кия любо ереси обличити, не с пощадением тыя обличаху, но яве предлагающе правоверным оныя, мерзскими творяху. О чесом преподобный Иосиф Волоколамский, засвидетельствуя о них, сице глаголет: "Тако бо (рече) и древнии святии отцы наши творяху: егда бо кто хотяше о которой ереси писанию предати, и всякия вещы изъявляху скверныя их ереси: якоже святыи Кирил, патриарх Иеросалимскии, о манихейстей. написа святый Мефодий Патрский о аригенстей ереси: и святыи Иоанн, Никейскии епископ, о армянской ереси. и инии мнози святители и преподобнии отцы наши написаша и ничтоже скрыша, но вся их ереси скверныя изъявиша: яко да уведевше их ереси и скверныя и гнусныя дела их, христианскии православныи и боголюбезныи род еретики совершенною ненавистию возненавидят, и сих скверныя дела и ереси искоренити и упразднити вседушно да потщатся". Слово 15 на ереси.
И тако мы, по святых отец ревнующе, и духовным их святоотеческим разумом поступающе, сокровенное в них нечестие обличаем, и яко явное их Божиему величеству хуление быти вменяем. Аще что любо и сокровенно обретаем, обаче которым ересям свойственно, и киим еретиком согласно быти уразумехом, тое на среду представляюще изъявихом.
Темже убо, не нов сей имамы обычай, еже сокровенное нечестие еретик изобличати: но древний святоцерковный, и богодухновенных святых отец наших пастырский и учительский духовный сей есть разум. Сего ради, по святых отец православно мудрствующе и духовне разсуждающе, несмы повинни, яко согласная святым отцем творим и глаголем. Аще же зазирая от вас, яко простолюдини суще вступаем судити священныя лицы: но и се творим не самовольне, но по преданию святыя церкве учителей. Якоже божественный Златоуст заповедуя тако глаголет: "Яко подобает (рече) повиноватися учителем и священником, и не судити их, аще и житие имут укорно. аще же о вере погрешат, то не подобает повиноватися им, но и отбегати и судити их". Беседы апостольския, послание к Тимофею 2, лист 2550.
И вышепоименованный преподобный Иосиф Волоцкий в книзе своей в 7 и 13 довольно о сем засвидетельствует, и прочии мнози.
Часть, 3.