Канон Богородицы, глас 8.




Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Т о́ка сле́з мои́х не отврати́ся, Я́же от вся́каго лица́ вся́ку сле́зу отъе́мшаго, Де́во, Христа́ ро́ждшая.

Р а́дости мое́ се́рдце испо́лни, Де́во, Я́же ра́дости прие́мшая исполне́ние, грехо́вную печа́ль потребля́ющи.

П риста́нище и предста́тельство к Тебе́ прибега́ющих бу́ди, Де́во, и стена́ неруши́мая, прибе́жище же и покро́в и весе́лие.

Све́та Твоего́ заря́ми просвети́, Де́во, мра́к неве́дения отгоня́ющи, благове́рно Богоро́дицу Тя́ испове́дающих.

На ме́сте озлобле́ния не́мощи, смири́вшагося, Де́во, исцели́, из нездра́вия во здра́вие претворя́ющи.

Канон святи́теля, глас 8.

Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь, Бог Изра́илев,/ воздви́гнувый рог спасе́ния нам/ в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́,/ в ни́хже посети́ нас Восто́к с высоты́/ и напра́вил ны есть на путь ми́ра.

Еди́но естество́ Тро́ицы богосло́вил еси́,/ су́етным же поуча́ющияся сме́ло, всему́дре, обличи́в/ и Боже́ственными наказа́нии твои́ми ве́рныя увеща́в, му́дре, укрепи́л еси́,/ А́нгелов сожи́телю, святи́телю Фили́ппе,/ па́мять твою́ пра́зднующия в ми́ре соблюди́.

Ю́ношам немова́ние сро́дно присвое́ние быва́ет, но отце́м любе́зно вои́стинну;/ ты же, о́тче, приими́ на́ше сие́ благодаре́ние,/ не я́ко досто́йно и́стинно твоея́ хвалы́,/ но я́ко от усе́рдия тебе́ приноси́мо,/ не бо мо́жем ле́потно хвали́ти тя и велича́ти.

Я́ко апо́столов сопресто́лен и му́чеников слико́вен, святи́телем равноче́стен,/ страстоте́рпче Фили́ппе, предста́тельством твои́м пою́щия тя в ми́ре сохрани́/ и оте́чества на́шего рог возвы́си, ва́рварская же свере́пства низложи́,/ да, ра́дующеся, пое́м тя, велича́юще.

Богоро́дичен: О Све́та прия́телище, Богора́дованная Влады́чице,/ святи́телем вои́стинну утвержде́ние и преподо́бным всем похвало́!/ Спаси́ ны от бед и обстоя́ний и язы́ков наше́ствия,/ воспева́ющия, Тя, Многопе́тую.

Свети́лен. Подо́бен: Посети́л ны:

Ревни́телю целому́дрия, от ю́наго воспита́ния, святи́телю Фили́ппе,/ потща́лся еси́13, за и́стину укоря́емь и изгна́н бы́ти/ и тоя́ ра́ди смерть го́рькую подъя́л еси́;/ и ны́не, на Небесе́х предстоя́ престо́лу Святы́я Тро́ицы,/ при́сно о нас моли́ся, ве́рою и любо́вию соверша́ющих па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Щедро́ты Твоя́, Бо́же, на лю́ди Твоя́ низпосли́/ моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере и всех святы́х/ и ра́ди святи́теля Твоего́ Фили́ппа да́руй нам ве́лию ми́лость.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4. Подо́бен: я́ко до́бля:

Тече́ние соверши́л еси́/ и ве́ру соблю́л еси́,/ святи́телю блаже́нне Фили́ппе,/ сего́ ра́ди Христо́с тя венча́ све́тлым венце́м пра́вды/ и украси́ твое́ испове́дание, досточу́дне./ Тем, Небе́сное насле́дие прие́м,/ Спа́су моли́ся/ о воспева́ющих па́мять твою́.

Фили́ппе блаже́нне,/ испове́дников подража́телю,/ те́пле хва́лящим тя предста́тель бу́ди,/ и от вся́кия беды́, греха́ же и бу́ри/ и страсте́й мучи́тельства, о́тче, изба́ви ны,/ я́ко му́ченик неосла́блен/ и святи́тель богоприя́тен./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ моли́ся о воспева́ющих па́мять твою́.

Фили́ппе святи́телю,/ разу́мнаго све́та заря́,/ церко́вное свети́ло,/ архиере́йская красото́,/ мона́шескаго по́стническаго жи́тельства и́стинное пра́вило,/ наш же засту́пник те́плый показа́лся еси́,/ свобожда́я от губи́тельства лука́вых,/ моля́ся, о́тче, о пою́щих па́мять твою́.

Сла́ва, глас 6:

Ты еси́ па́стырь до́брый/ и учи́тель изря́дный,/ святи́телю Фили́ппе,/ тя всегда́ восхваля́юще, вопие́м:/ тобо́ю Бог украси́ це́рковь Ма́тере Своея́,/ и те́ло твое́, за па́ству твою́ во изгна́нии пострада́вшее,/ многоле́тно же в земли́ сокрове́нное,/ престо́лу твоему́ возврати́, и лю́ди твоя́ возвесели́;/ те́мже моля́ся не преста́й о хва́лящих и чту́щих па́мять твою́,/ прося́ оставле́ния грехо́в и спасе́ния душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен.

Славосло́вие вели́кое. Отпу́ст. И час 1-й.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы,/ внуши́те вси, живу́щии по вселе́нней. Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 335. Аллилу́ия, глас 2: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости/ и язы́к его́ возглаго́лет суд. Стих: Зако́н Бо́га его́ в се́рдце его́,/ и не за́пнутся стопы́ его́. Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 36. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Моли́тва

О пречестна́я и свяще́нная главо́ и благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лненная, Спа́сово со Отце́м обита́лище, вели́кий архиере́е, те́плый наш засту́пниче, святи́телю Фили́ппе! Предстоя́ у Престо́ла всех Царя́, и наслажда́яся Све́та Единосу́щныя Тро́ицы, и херуви́мски со А́нгелы возглаша́я песнь Трисвяту́ю, вели́кое и неизсле́дованное дерзнове́ние име́я ко Всеми́лостивому Влады́це, моли́ся па́ствы Христо́вы спасти́ люде́й, благостоя́ние Святы́х Церкве́й утверди́, архиере́и благоле́пием святи́тельства укра́си, мона́шествующих к по́двигом до́браго тече́ния укрепи́, град Москву́ и вся гра́ды и страны́ до́бре сохрани́ и ве́ру святу́ю непоро́чну соблюсти́ умоли́. Мир весь умири́, от гла́да и па́губы изба́ви ны и от нападе́ния иноплеме́нных сохрани́, ста́рыя уте́ши, ю́ныя накажи́, безу́мныя умудри́, вдови́цы поми́луй, сироты́ заступи́, младе́нцы возрасти́, плене́нныя возврати́, немощству́ющия исцели́ и везде́ те́пле призыва́ющих тя и с ве́рою притека́ющих к тебе́ и усе́рдно припа́дающих и моля́щихся от вся́ких напа́стей и бед хода́тайством твои́м свободи́. Моли́ о нас Всеще́драго и Человеколюби́ваго Христа́ Бо́га на́шего, да и в день стра́шнаго прише́ствия Его́ шу́ияго стоя́ния изба́вит нас и ра́дости святы́х прича́стники сотвори́т со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Перенесение нощей святителя Филиппа, митрополита Московского, всея России чудотворца. После мученической кончины святителя Филиппа 23 декабря 1569 года, умерщвленного в Тверском Отроче монастыре опричником Малютой Скуратовым, тело святителя было предано погребению в названном монастыре.

В 1591 году, по ходатайству игумена Соловецкой обители Иакова, в которой святитель Филипп был долгие годы игуменом (1548–1566), гроб с нетленным телом святителя был перенесен из Твери в Соловецкий монастырь, где стал благоговейно почитаться. Нетленное тело святителя Филиппа было положено в могилу, приготовленную им для себя еще во время пребывания в этом монастыре, под папертью храма во имя преподобных Зосимы и Савватия Соловецких, около гроба своего бывшего наставника, духовника и уставщика Соловецкой обители иеромонаха Ионы (Шамина).

31 мая 1646 года, после получения игуменом Соловецкого монастыря Илией грамоты Патриарха Московского и всея Руси Иосифа от 29 апреля того же года об открытии мощей святителя Филиппа, его святые мощи были торжественно переложены в новую гробницу и поставлены в Преображенском соборе Соловецкой обители.

В начале 1652 года митрополит Новгородский Никон (впоследствии Святейший Патриарх), в епархии которого находился Соловецкий монастырь, обратился к Патриарху Иосифу с предложением перенести в Москву мощи трех святителей-мучеников: митрополита Филиппа, Святейших Патриархов Иова и Ермогена.

По благословению Патриарха Иосифа митрополит Никон в марте 1652 года отправился на Соловки с покаянной грамотой царя Алексея Михайловича, в которой он молитвенно просил святителя Филиппа о прощении грехов своего прадеда Иоанна Грозного. Текст грамоты, вероятно, был продиктован царю митрополитом Никоном. В грамоте Алексей Михайлович обращался к почившему святителю как к живому и просил его возвратиться в Москву: «Ничто столько не печалит души моей, пресвятый Владыко, как то, что ты не находишься в нашем Богохранимом царствующем граде Москве, во святой соборной церкви Успения Пресвятой Богородицы, вместе с бывшими до тебя и по тебе святителями, чтобы ради ваших совокупных молитв, всегда неподвижной пребывала Святая Соборная и Апостольская Церковь и вера Христова, которою спасаемся. Молю тебя, приди сюда и разреши согрешение прадеда нашего, царя и великого князя Иоанна, совершенное против тебя нерассудно, завистию и несдержанною яростию. Хотя я и не повинен в досаждении тебе, но гроб прадеда приводит меня в жалость, что ты со времени изгнания твоего и доселе пребываешь вдали от твоей святительской паствы. Преклоняю пред тобою сан мой царский за согрешившего против тебя, да отпустишь ему согрешение его своим к нам пришествием и да упразднится поношение, которое лежит на нем за изгнание тебя. Молю тебя о сем, о священная главо, и преклоняю честь моего царства пред твоими честными мощами, повергаю на умоление тебе всю мою власть...».

Митрополит Никон в сопровождении князя И. Н. Хованского и большой свиты добрался до берега Белого моря 13 мая. Первая попытка достичь Соловецких островов оказалась неудачной: буря разметала суда и выбросила их на берег. Лишь 3 июня цель была достигнута. После трех дней поста, совершив праздничную литургию в Духов день, митрополит Никон зачитал с амвона покаянную грамоту царя и вложил ее в руки святителя Филиппа. Чтение грамоты сопровождалось плачем братии. После чтения митрополит Никон, по просьбе братии Соловецкого монастыря, отделил часть мощей святителя Филиппа для оставления их обители. Вечером 7 июня митрополит Никон с мощами святителя отбыл в обратный путь. На материке, в устье Онеги, его ожидали царские гонцы с письмом из Москвы, в котором царь Алексей Михайлович извещал о кончине Патриарха Иосифа и просил поспешить с возвращением. На обратном пути в Каргополе 20 июня в соборе в честь Рождества Христова митрополит Никон совершил пред мощами святителя Филиппа молебен. Достигнув Кирилло-Белозерского монастыря, далее двинулись на речных судах по Шексне и 30 июня были в Ярославле. 4 июля в Троице-Сергиевом монастыре вновь был совершен молебен пред мощами святителя Филиппа. В 12-ти верстах от обители, в селе Воздвиженском, к сопровождению мощей святителя Филиппа присоединилось почетное посольство из Москвы: митрополит Казанский Корнилий (†1656), архиепископ Вологодский Маркелл (†1663) с духовенством и князь Трубецкой со своей свитой. Митрополит Никон по царскому повелению отбыл в Москву, чтобы подготовить торжественную встречу святых мощей в первопрестольном граде. 8 июля мощи святителя Филиппа были перенесены в село Ростокино. Утром 9 июля из Кремля двинулся крестный ход, возглавляемый митрополитом Никоном и митрополитом Ростовским Варлаамом, за которыми следовал царь Алексей Михайлович со своей свитой и несметное множество москвичей. Крестный ход был на некоторое время задержан у храма во Имя Святой Троицы, что «на камельках», из-за внезапной кончины престарелого митрополита Варлаама.

Во время перенесения нетленных мощей святителя Филиппа из Соловецкого монастыря в Москву совершилось много чудесных исцелений. Торжественная встреча святых мощей в Москве состоялась 9 июля 1652 года. На месте встречи мощей святителя Филиппа московским духовенством и народом был воздвигнут крест, от которого получила свое название Крестовская застава в Москве (у Рижского вокзала). Ныне этот крест хранится в алтаре Знаменского храма. Вначале мощи святителя Филиппа поставили на Лобном месте на Красной площади, где пред ними был совершен торжественный молебен, затем их постадили в Кремле на площади у Грановитой палаты, откуда перенесли в Большой Успенский Собор.

В течение многих дней мощи святителя Филиппа стояли в центре Успенского собора, и все это время не оскудевал поток приходивших к ним с молитвой верующих. Во все эти дни с утра до вечера был колокольный звон как в Пасхальную седмицу. 17 июля после торжественной службы мощи святителя Филиппа были переложены в серебряную гробницу у юго-восточной двери алтаря, возле иконостаса, где и пребывают доныне.

Через три года на гробницу святителя Филиппа царь Алексей Михайлович возложил пелену, вышитую в «царицыных светлицах», замечательный памятник русского шитья.

Празднование перенесения мощей святителя Филиппа вначале совершалось 17 июля. В 1669 году празднование было перенесено на 3 июля.

 

Литература

1. Досифей, архимандрит. Летописец Соловецкий на четыре столетия... 3-е изд. М., 1833.

2. Леонид (Краснопевков), епископ Дмитровский. Жизнь святого Филиппа, Митрополита Московского и всея России. – Душеполезное чтение, 1861, ч. 2, с. 21–83 и 127–194.

3. Федотов Г. П. Святой Филипп, Митрополит Московский. Париж, 1928.

4. Никитин В. А. Великий игумен Соловецкого монастыря. – Журнал Московской Патриархии, 1983, №5.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-08-28 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: