Апостол ко евреем, зачало 318.




Песнь 1.

Ирмо́с: Спа́се лю́ди чудоде́йствуяй Влады́ка,/ мо́крую мо́ря во́лну оземлени́в дре́вле;/ во́лею же ро́ждся от Де́вы,/ стезю́ прохо́дну Небесе́ полага́ет нам./ его́же, по существу́ ра́вна же Отцу́ и челове́ком, сла́вим.

И знесе́ чре́во свяще́нное Сло́во, я́ве неопа́льно живопи́санное купино́ю,/ смеше́на зра́ком челове́чим Бо́га,/ Е́вы окая́нную утро́бу кля́твы дре́вния разреша́ющее го́рькия,/ его́же, земни́и, сла́вим.

П оказа́ звезда́ пре́жде со́лнца Сло́во, прише́дшее уста́вити грехи́,/ волхво́м я́ве во у́бозем верте́пе, ми́лостиваго Тебе́, пелена́ми пови́та,/ его́же, ра́дующеся, ви́дяху Самого́ – и Челове́ка, и Го́спода.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма// Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

В ели́кий Царю́, Соде́телю всех,/ очи́сти благоутро́бием ду́шу мою́ и отжени́ страсте́й омраче́ния,/ да возвели́чу, Спа́се, уго́дника Твоего́, святи́теля Мака́рия.

П ра́вды Бо́жия взыску́я, измла́да Христу́ после́дуя,/ оби́тели преподо́бнаго Пафну́тия дости́гл еси́, свя́те Мака́рие,/ иде́же мно́гая ле́та во уста́ве пребы́в, житие́ жесто́кое и благо́е вкуси́л еси́.

Л е́ствицею доброде́телей на Небеса ́возше́л еси́,/ тем и Христо́с тя, святи́телю, еще́ на земли́ су́ща, в ме́ру во́зраста приведе́/ и оби́тели Можа́йския наста́вника поста́ви.

Богоро́дичен: Н и́во духо́вная, я́коже из бразды́ клас,/ изнесла́ еси́ всю тварь Пита́ющаго вся́чески, Присноде́во.

Катава́сия: Христо=с ражда=ется, сла=вите./ Христо=с с небе=с, сря=щите./ Христо=с на земли=, возноси=теся./ по=йте Го=сподеви вся земля=/ и весе=лием воспо=йте, лю=дие,\ яко просла=вися.

А́ще кроме́ пра́здника, катава́сия по уста́ву.

Песнь 3

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: При́зри на пе́ния рабо́в, Благоде́телю,/ врага́ смиря́я вознесе́нную горды́ню,/ нося́й же, Всеви́дче, греха́ превы́шше,/ непоколе́блемо утвержде́нныя́, Бла́же, певцы́/ основа́нием ве́ры.

Н еве́сты Пречи́стыя пребога́тое Рождество́ ви́дети па́че ума́ сподо́бився,/ лик свиря́ющих преклоня́шеся стра́нным о́бразом,/ чин же пою́щих Безпло́тных, Царя́ Христа́, безсе́менно вопло́щшагося.

В ысотою ца́рствуяй Небе́с/ милосе́рдием соверша́ет о нас из Безневе́стныя Отрокови́цы:/ невеще́ствен Сый пре́жде,/ но по́слежде Сло́во, одебеле́вшо пло́тию,/ да па́дшаго к Себе́ привлече́т первозда́ннаго.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,// и прибе́жище, и утвержде́ние.

Е ди́ным по́мыслом к Бо́гу устреми́вся,/ во оби́телех преподо́бных Пафну́тия и Ферапо́нта пребы́л еси́ во вся́цем воздержа́нии,/ отону́дуже ко святи́тельству Бо́гом призва́н быв, Мака́рие досточу́дне.

С вяты́я Це́ркве Но́ваграда па́стырь и учи́тель был еси́,/ хра́мы украша́я и духо́вною добро́тою лю́ди исполня́я,/ преде́лы Новагра́да све́том Христо́вы ве́ры просвеща́я, блаже́нне о́тче Мака́рие.

П иса́ния оте́ческая возлюби́л еси́, блаже́нне святи́телю,/ и Це́рковь Прему́дрости Бо́жия свяще́нными ле́потами преукраси́л еси́,/ возвели́чив ю уче́нием богогла́сным.

Богоро́дичен: М е́ртвости и тли изба́вися род челове́чь,/ естество́м бо Жизнода́вца безсе́менно родила́ еси́, Де́во Всенепоро́чная,/ во спасе́ние восхваля́ющих Тя ве́рно.

Конда́к праздника, глас 3. Самоподо́бен:

Д е́ва днесь Пресу́щественнаго ражда́ет,/ и земля́ верте́п Непристу́пному прино́сит./ А́нгели с па́стырьми славосло́вят,/ волсви́ же со звездо́ю путеше́ствуют:/ нас бо ра́ди роди́ся/ Отроча́ мла́до, Преве́чный Бог.

И́кос:

Е де́м Вифлее́м отве́рзе,/ прииди́те, ви́дим, пи́щу в та́йне обрето́хом;/ прииди́те, прии́мем су́щая ра́йская внутрь верте́па:/ та́мо яви́ся ко́рень ненапое́н,/ прозяба́я отпуще́ние,/ та́мо обре́теся кла́дязь неиско́пан,/ из него́же Дави́д пи́ти дре́вле возжада́ся./ Та́мо Де́ва ро́ждши Младе́нца,/ жа́жду уста́ви а́бие Ада́мову и Дави́дову./ Сего́ ра́ди к Нему́ и́дем,/ где роди́ся Отроча́ мла́до, Преве́чный Бог.

Седа́лен, глас 1:

Н аста́вника и́ночествующих, Пафну́тия преподо́бнаго, блажи́т град Бо́ровск,/ сла́вит Можа́йск Ферапо́нта блаже́ннаго,/ Но́вград восхваля́ет Александра Сви́рскаго со Ио́ною святи́телем,/ славосло́вит сла́внейший град Москва́ первопресто́льника Ио́ну со ины́ми чудотво́рцы,/ ты же от всех сих вку́пе славосло́вие прие́млеши, Мака́рие чу́дне.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас 4: Б оже́ственне весели́тся тварь вся ны́не:/ Христо́с бо Госпо́дь, Бо́жий Сын, от Де́вы ражда́ется Чи́стыя,/ весь челове́ческий род обезсме́ртствуя,/ реш́а же кля́тву прама́тере Е́вы./ Те́мже я́ко Благоде́телю на́шему пе́ние принесе́м.

А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен:

П атриа́рх Иа́ков, я́сно прови́дев, Спа́се, вели́чия строе́ния Твоего́,/ вопия́ше ду́хом ко Иу́де, глаго́ля та́йно:/ от ле́торасли возше́л еси́, сы́не мой,/ возвеща́я Тя от Де́вы Бо́га.

Песнь 4.

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Ро́да челове́ча обновле́ние/ дре́вле, поя́, проро́к Авваку́м предвозвеща́ет,/ ви́дети неизрече́нно сподо́бився образ:/ млады́й Младе́нец бо из горы́ – Де́вы изы́де/ люде́й во обновле́ние, Сло́во.

Р а́вен произы́де челове́ком Вы́шний,/ во́лею плоть прии́м от Де́вы,/ яд очи́стити зми́евы главы́,/ приводя́ вся к Све́ту живоно́сному,/ Бог Сый, от врат безсо́лнечных.

Я зы́цы, и́же дре́вле тле́ю погруже́ни,/ па́губы зело́ вра́жия убежа́вше,/ возно́сят ру́ки с похва́льными пе́сньми,/ еди́наго чту́ще Христа́, я́ко Благоде́теля,/ к нам ми́лостивно прише́дшаго.

И з ко́рене изра́стши Иессе́ева, Де́во,/ уста́вы прешла еси́ челове́ческаго су́щества,/ О́тчее ро́ждши Преве́чное Сло́во,/ я́ко благоволи́ Сам запеча́танную утро́бу проити́/ истоща́нием стра́нным.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза/ на Кресте́ Твое́м стал еси́,/ и раста́яшася язы́цы:/ Ты бо еси́, Человеколю́бче,// кре́пость моя́ и хвале́ние.

Т ро́ицу, Отца́, Сы́на и Свята́го ду́ха, апо́стольски пропове́дати повеле́л еси́,/ непросвеще́нную лопь и ины́я се́верныя язы́ки ко Христу́ приве́л еси́, низверга́я бесо́вская тре́бища,/ и нас просвети́, святи́телю, све́том и́стиннаго позна́ния.

И́ мя твое́, вели́кия доброде́тели ра́ди, всю́ду пропове́дано бысть,/ я́ко из самыя Святы́я Земли́, иде́же Госпо́дь наш пло́тию ра́спят бысть, свяще́нныя да́ры прия́ти сподо́бился еси́,/ нам же моли́, о́тче Мака́рие, Небе́снаго Иерусали́ма дости́гнути.

А рхипа́стырски труди́вся,/ Бо́жиим про́мыслом прее́мник и насле́дник Моско́вских святи́телей бы́ти сподо́бился еси́,/ иде́же чу́дными доброде́тельми украси́лся еси́.

Богоро́дичен: А да́м свободи́ся, и Е́ва лику́ет,/ и вопию́т ду́хом к Тебе́, Богоро́дице:/ Тобо́ю изба́вихомся перворо́дныя кля́твы, я́вльшуся Христу́.

Песнь 5

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Из но́щи дел омраче́нный пре́лести/ очище́ние нам, Христе́,/ бо́дренно ны́не соверша́ющим песнь, я́ко Благоде́телю,/ прииди́, подава́яй удо́бну стезю́,/ по не́йже востека́юще, обря́щем сла́ву.

Л ю́тую вражду́, ю́же к нам Влады́ка отсека́я па́ки плотски́м прише́ствием,/ да держа́щаго разруши́т душетле́ющаго,/ ми́р сочета́я с невеще́ственными су́ществы,/ положи́в присту́пна, Ро́ждшаго, тва́ри.

Л ю́дие ви́деша, дре́вле омраче́ннии, по днех свет вы́шния све́тлости,/ язы́ки же Бо́гу насле́дие Сын прино́сит,/ подая́ та́мо неизрече́нную благода́ть,/ иде́же мно́жайший процвете́ грех.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в ми́р прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.

М оско́вскаго престо́ла украше́ние ди́вное был еси́, святи́телю,/ те́мже и лю́дие вси чу́дна нареко́ша тя,/ с ни́миже и мы ны́не пра́зднующе па́мять твою́, согла́сно тя велича́ем.

И́ же добро́те церко́вней поревнова́в, вели́кия и ди́вныя собо́ры созва́л еси́,/ и́миже но́вым чудотво́рцем земли́ Росси́йския пра́зднование утверди́ся,/ и та́ко Це́рковь Ру́сская просия́ по́двиги чад свои́х, я́коже пе́рлы драгоце́нными.

В сея́ земли́ Ру́сския благоче́стие пости́гл еси́, о́тче Мака́рие, мучениколю́бче преизря́дне,/ я́ко пчела́, отовсю́ду духо́вное сокро́вище собра́в,/ и я́ко же́ртву благоприя́тную на све́щнице церко́вней возже́гл еси́.

Богоро́дичен: Р уно́ ороше́нное, Де́во, пла́мень грехо́в мои́х угаси́,/ Купино́ неопали́мая, страсте́й мои́х те́рние попали́,/ подаю́щи ми на воде́ упокое́ния жи́ти, и гее́нскаго мя огня́ свободи́.

Песнь 6.

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Обита́я Ио́на в преиспо́дних морски́х,/ приити́ моля́шеся и бу́рю утоли́ти;/ унзе́н же аз муча́щаго стрело́ю,/ Христу́ воспева́ю, зол губи́телю,/ ско́ро приити́ Тебе́ к мое́й ле́ности.

И́ же бе испе́рва к Бо́гу, Бог Сло́во/ ны́не утвержда́ет немощно́е дре́вле/ ви́дев сохрани́ти, е́же по нам существо́,/ и́мже Себе́ вторы́м обще́нием а́бие проявля́я страсте́й свобо́дное.

Г ряде́т нас ра́ди из Авраа́млих чресл/ темнопа́дшия во мра́це прегреше́ний/ сы́ны воздви́гнути, до́лу пони́кших,/ и́же во све́те обита́яй и я́слех чрез достоя́ние,/ ны́не благоволи́в в челове́ческое спасе́ние.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х// исте́кшею Кро́вию.

С им же о́бразом, я́ко святи́и ди́вно просла́влени бы́ша,/ си́це ре́вностно потща́лся еси́, святи́телю, собесе́дник благочести́вых муже́й бы́ти,/ о́вых у́бо оби́тели стро́ити благослови́вый,/ о́вым потре́бная подава́я,/ и́ных же Христа́ пропове́дати посыла́я,/ блаже́ннаго же Васи́лия Моско́вскаго свои́ма рука́ма погребсти́ сподо́бивыйся,/ с ни́миже моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

В сем о́браз ве́ры и воздержа́ния яви́лся еси́, о ста́де Христо́ве попече́ние неле́ностное име́я,/ Моско́вскаго первопресто́льнаго гра́да и всея́ Росси́йския земли́ утвержде́ние,/ Мака́рие Боголю́би́ве, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Т ро́ицкия оби́тели настоя́теля высо́ким са́ном почти́л еси́, поста́вив ю превы́ше всех,/ те́мже любо́вь к Се́ргию преподо́бному показу́я и гряду́щая святы́я оби́тели предначерта́вая./ Мы же, святи́телю, дивя́щеся твое́й прему́дрости, взыва́ем:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богоро́дичен: Л е́ствице Небе́сная и Голуби́це неземна́я,/ вси ро́ди ве́рных согла́сно Тя ублажа́ют,/ я́ко Богоневе́стную Ма́терь Христа́ Бо́га на́шего.

Конда́к, глас 3:

Б огому́дрым уче́нием и кни́жным списа́нием/ потща́лся еси́, святи́телю Мака́рие,/ лю́ди росси́йския просвети́ти/ и святы́х земли́ на́шея просла́вити./ Сего́ ра́ди чу́ден пронарече́ся,/ прее́мниче первопресто́льников росси́йских,// моли́ сохрани́тися нам в ве́ре и благочести́и невреди́мо.

И́кос:

П а́влову словеси́ поревнова́в, святи́телю Мака́рие,/ пе́сньми почти́л еси́ росси́йских па́стырей, учи́телей и наста́вников,/ при́снобдящих пред Престо́лом Небе́снаго Царя́ о на́шем Оте́честве,/ с ни́миже ра́дуяся ны́не, моли́ Христа́ Бо́га сохрани́тися нам в ве́ре и благочести́и невреди́мо.

Песнь 7.

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Всецаря́ любо́вию уловле́ннии, о́троцы/ укори́ша безчи́сленно яря́щася мучи́теля злобо́жное языковре́дие,/ и́мже повину́ся огнь мно́гий,/ Влады́це глаго́лющим:/ во ве́ки благослове́н еси́.

С луги́ у́бо неи́стовно попаля́ет,/ спа́сает же всепаля́щая со стра́хом ю́ныя,/ седмочи́сленным разжже́нием возвы́шена;/ и́хже венча́ пла́мень, незави́стно Го́споду подаю́щу благоче́стия ра́ди ро́су.

П о́мощниче, Христе́, челове́ком,/ проти́вное гада́ние, вопло́щение неизглаго́ланное име́яй, посрами́л еси́;/ бога́тство обоже́ния нося́й, вообра́жся ны́не,/ его́же ра́ди упова́нием свы́ше в преиспо́дний приидо́хом мрак.

З ле неуде́ржа́нно возвыша́емый,/ нечестно́ беся́щийся от развраще́ния ми́ра,/ низложи́л еси́ всемо́щне грех,/ я́же привлече́ пре́жде, днесь же от се́тей спа́саеши,/ вопло́щся во́лею, Благоде́телю.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:// благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

В редная и па́губная ерети́ческих шата́ний собо́рне осуди́л еси́, святи́телю Христо́в,/ всех же правосла́вных в ве́ре в Тро́ицу Единосу́щную укрепи́л еси́, пред святы́ми ико́нами воспева́ющих:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́й, Го́споди.

И знесе́ тя, святи́телю, земли́ Ру́сская побо́рника ве́ры и благоче́стия,/ ревни́теля оте́ческих преда́ний и утвержде́ний, да научи́ши нас взыва́ти:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

С мире́н, кро́ток и ми́лостив был еси́, святи́телю,/ отроча́ нра́вом обрета́яся и соверше́н быв ра́зумом./ Мы же, дивя́щеся твои́м доброде́телем и по́двигом, взыва́ем:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоей, Го́споди.

Богоро́дичен: Я́ ко еди́ну преесте́ственно па́че челове́ка благода́ть во твою́ утро́бу прие́мшую,/ без истле́ния нетле́нно ро́ждшую Христа́ Бо́га на́шего,/ при́сно Тя сла́вим.

Песнь 8.

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Утро́бу неопа́льну образу́ют Отрокови́цы/ и́же в Ве́тсем опаля́емии ю́ноши,/ преесте́ственно ражда́ющую запечатле́нну./ Обоя́ же, содева́ющи чудоде́йство еди́но,/ лю́ди к пе́нию возста́вляет благода́ть.

П а́губы убежа́вши,/ е́же обожи́тися пре́лестию, непреста́нно пое́т излия́вшагося Сло́ва/ ю́ношески вся с тре́петом тварь,/ несла́вну хвалу́, боя́щися, прино́сит, тле́нна су́щи,/ а́ще и му́дре терпя́ше.

Г ряде́ши, заблу́ждшее на па́жить обраща́я цветотво́рную/ из пусты́нных холмо́в язы́ков воста́ние, челове́ческое естество́,/ си́лу ну́жную человекоуби́йцы угаси́ти,/ муж же яви́вся и Бог промышле́нием.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще:// благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спод а.

П е́ние сие́ на́ше ску́дное и похвале́ние недосто́йное приими́, чу́дне Мака́рие,/ да не вотще́ взыва́ем к Престо́лу Всевы́шняго:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

В ели́кая дея́ния твоя́ о прославле́нии святы́х и просвеще́нии наро́да ру́сскаго/ подвиза́ют, досточу́дне Мака́рие, нас немо́лчно пе́ти Бо́гу:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

П охвалу́ вели́кую Бо́гу возда́л еси́, всеблаже́нне,/ о просвеще́нии неве́рнаго гра́да Каза́ни, ему́же святи́теля Гу́рия поста́вил еси́,/ те́мже ру́сстии лю́дие о такове́й Бо́жией ми́лости ра́достию возопи́ша:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Ч у́дному благове́щению удиви́ся Пречи́стая Де́ва,/ неискусому́жному рождеству́ Ея́ возра́довахуся па́стырие,/ собо́ри ве́рных дивя́тся успе́нию Ея́ сла́вному, вопию́ще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Песнь 9.

Кано́н пра́здника вторый, глас 1, со ирмосо́м на 6.

Ирмо́с: Лю́бити у́бо нам я́ко безбе́дное стра́хом/ удо́бее молча́ние,/ любо́вию же, Де́во,/ пе́сни тка́ти, спротяже́нно сложе́нныя, неудо́бно есть;/ но и, Ма́ти, си́лу, ели́ко есть произволе́ние, даждь.

О́ бразы несве́тлы и се́ни приведе́ны,/ о Ма́ти Чи́стая, ви́девше Сло́ва,/ но́ва я́вльшагося от врат заключе́нных,/ мня́щии же и́стинную све́тлость, досто́йно твою́ благослови́м утро́бу.

Ж ела́ние получи́вше и Бо́жия прише́ствия христокра́снии лю́дие сподо́бльшеся,/ ны́не утешаются па́ки бытие́м:/ я́ко живоно́сну благода́ть дае́ши, Де́во Чи́стая,/ поклони́тися сла́ве.

Кано́н святи́теля, глас 4.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́.// Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

М ака́рия Вели́каго и́мя носи́л еси́,/ его́ житию́ после́дуя в посте́ и по́двизех, воздержа́нии и кро́тости,/ тем тя, святи́телю, велича́ем. (Два́жды.)

Р и́зами погреба́льными оде́яну и на сме́ртнем одре́ ти лежа́щу,/ собо́р наро́да мно́жества, ви́девше тя не я́ко ме́ртва, но спя́ща,/ лик же твой, я́ко све́том, сия́ющ,/ удиви́шася и сла́ву возда́ша всеси́льному Бо́гу, прославля́ющему уго́дники Своя́.

Богоро́дичен: Ю́ же иногда́ Иа́ков ви́де, чу́дную ле́ствицу, от земли́ просте́рту к небе́сней высоте́,/ испове́даем Тя, Пречи́стая Богоро́дице:/ Тобо́ю бо земна́я и Небе́сная о́бщницы яви́шася.

Свети́лен:

С ве́том благода́ти просвеще́н был еси́, святи́телю Мака́рие,/ росси́йских уго́дников и моли́твенников на́ших пе́сньми све́тло просла́вил еси́,/ с ни́миже во све́тлостех святы́х весели́ся ны́не,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника: П осети́л ны есть свы́ше Спас наш, Восто́к восто́ков,/ и су́щии во тьме и се́ни обрето́хом и́стину,/ и́бо от Де́вы роди́ся Госпо́дь.

или́ Богоро́дичен.

На хвали́тех стихи́ры пра́здника 3, глас 6:

С е А́гнец Бо́жий,/ ми́ра взе́мляй грех я́ко Бог,/ во я́слех возлежи́т я́ко Младе́нец,/ слове́сныя хотя́ изба́вити/ вся́ких страсте́й безслове́сия/ и ве́чнаго томле́ния./ К Нему́же зове́м:/ благослове́н рожде́йся,/ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

О, па́че ума́/ и неизглаго́ланных та́инств!/ Ражда́ется Бог на земли́ за благоутро́бие,/ ра́бий о́браз Себе́ Самому́ обложи́в,/ я́ко да от рабо́ты исхи́тит чужда́го/ ве́рою тому́ зову́щия:/ благослове́н рожде́йся,/ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

С танем благогове́йно в дому́ Госпо́дни,/ с восклица́нии воспои́м согла́сно/ сего́ благоутро́бие/ и мно́гое низхожде́ние,/ ка́ко в Вифлее́ме Иуде́йстем/ Младе́нец изво́ли яви́тися?/ И возопии́м:/ благослове́н рожде́йся, Бо́же наш, сла́ва Тебе́

И свята́го 3.

А́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го на 4.

Стихи́ры свята́го, глас 6. Подо́бен: Т ридне́вен:

Б лаже́н и ми́лостив/ архиере́й яви́лся еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ предста́л еси́ поми́лован Престо́лу Бо́жию,/ иде́же со все́ми святы́ми/ Бо́га в Тро́ице восхваля́еши.

Б лаже́н и кро́ток/ па́стырь ове́ц духо́вных был еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ насле́довал еси́ па́жити ве́чныя,/ иде́же со святы́ми земли́ на́шея/ Го́спода Сил прославля́еши.

Б лаже́н и чист се́рдцем,/ и́мже Бо́га узре́л еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ сподо́бился еси́ красоты́ ра́йския,/ иде́же с ли́ки а́нгельскими/ Отца́ Све́тов сла́вший.

Б лаже́нства зре́лый клас,/ его́же нището́ю ду́ха во́зрастал еси́,/ о́тче святи́телю Мака́рие,/ пожа́л еси́ во Ца́рствии Небе́снем,/ к сему́ же бога́тству нетле́нному/ и нас, земноро́дных, призыва́еши.

Сла́ва, глас 2:

П а́стырю до́брый, святи́телю Христо́в Мака́рие чу́дный,/ благоче́стия столп был еси́,/ мно́гими доброде́тельми украси́вся:/ собесе́дниче святы́х муже́й,/ кни́жниче прему́дрый, иконопи́сче нарочи́тый,/ просвети́телю изря́дный, ересе́й искорени́телю,/ моли́твенниче неле́ностный,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, пра́здника, глас 6: С о́лнце, Сы́не,/ ка́ко Тя скры́ю пелена́ми?/ Ка́ко Тя млеко́м воздою́,/ всего́ естества́ Пита́теля?/ Ка́ко Тя рука́ми держу́,/ держа́щаго вся́ческая?/ Ка́ко на Тебе́ без стра́ха воззрю́,/ на Него́же не сме́ют зре́ти Многоочи́тии?/ Неискусобра́чная, Христа́ держа́щи, веща́ше.

или́ Богоро́дичен.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Слу́жба пра́здника и святи́теля.

Прокимен праздника, глас 8: В ся земля́ да покло́нится Тебе́, и пое́т Тебе́, / да пое́т же и́мени Твоему́, Вы́шний. Стих: В оскли́кните Го́сподеви вся земля́, по́йте же и́мени Его́, дади́те сла́ву хвале́ Его́. Прокимен святителя, глас 1: У ста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Апостол ко евреем, зачало 318.

Аллилуиа праздника, глас 1: Н ебеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, творе́ние же руку́ Его́ возвеща́ет твердь. Стих: Д ень дни отрыга́ет глаго́л, и нощь но́щи возвеща́ет ра́зум. Аллилуиа святителя, глас 2: У ста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язы́к его́ возглаго́лет суд.

Причастен праздника: И збавле́ние посла́ Госпо́дь лю́дем свои́м.

Причастен святителя: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Моли́тва

О вели́кий святи́телю, Це́ркве Росси́йския первопресто́льниче, гра́да Москвы́ па́стырю и учи́телю, о́тче наш Мака́рие блаже́нне, до́бре по́двиг жития́ твоего́ соверши́вый и дерзнове́ние у Го́спода стяжа́вый! К тебе́ во умиле́нии серде́ц на́ших припа́даем и усе́рдно мо́лим: бу́ди о нас те́плый предста́тель у Престо́ла Вседержи́телева и умоли́ Всеблага́го Бо́га, да не пре́зрит нас, во мно́гия и лю́тыя грехи́ впа́дших, но да́рует нам вся бла́гая и потре́бная, я́же ко спасе́нию. Ве́мы бо, я́ко не́мощни есмы́, но мо́лим тя усе́рдно, святи́телю Бо́жий, предста́тельством твои́м сохрани́ невреди́мо всеросси́йскую па́ству, ю́же во святи́тельстве твое́м до́бре упасл еси́. Архиере́ем и пресви́тером у Го́спода испроси́ му́дрость, во е́же пра́во пра́вити сло́во Боже́ственныя и́стины, же́ртвенную любо́вь и ре́вность о спасе́нии, да не поги́бнет ни еди́н от па́ствы их; и́ночествующих в по́двизех укрепи́, в ми́ре живу́щим и́стинный и потре́бный им, и́же во Христе́ Иису́се, о́браз жи́тельствования покажи́; ве́ру на́шу укрепи́, любви́ нелицеме́рней друг ко дру́гу научи́, в наде́жде на милосе́рдие Бо́жие утверди́.

Еще́ же мо́лим тя, святи́телю, испроси́ нам у Всеми́лостиваго Бо́га ду́ха ра́зума и прему́дрости, да укра́симся и́стинным богове́дением спаси́тельных писа́ний святы́х оте́ц и му́дростию их творе́ний.

Ей, святи́телю Бо́жий, о ми́ре всего́ ми́ра Го́спода умоли́, страну́ на́шу твои́м предста́тельством в ми́ре и безмяте́жии соблюди́; вся лю́ди оте́чества на́шего в до́брем расположе́нии друг ко дру́гу сохрани́ и чу́жды междоусо́бных нестрое́ний покажи́; вся гра́ды и ве́си до́бре сохрани́, святу́ю ве́ру в лю́дех непоро́чну соблюди́. Бу́ди всем нам ско́рый помо́щник в ну́ждах на́ших, да тобо́ю окормля́еми, ми́рно и благоче́стно поживе́м в жи́зни сей, да сподо́бимся и ве́чных благ восприя́тия на Небеси́, сла́вяще и превознося́ще Отца́ и Сы́на и Свята́го ду́ха и твое́ ми́лостивное о нас предста́тельство во ве́ки веков. Ами́нь.

Святитель Макарий, митрополит Московский и всея Руси (в миру Михаил), родился в Москве около 1482 года в благочестивой семье. Отца звали Леонтием, имя матери в иночестве Евфросиния. В его роду среди многих лиц духовного звания был и преподобный Иосиф Волоцкий. Как и преподобный Иосиф, Михаил в юности поступил послушником в Пафнутьев Боровский монастырь, где постигал книжную премудрость и учился иконописи. При постриге ему было дано имя Макарий (в честь преподобного Макария Египетского). В сорок лет он стал архимандритом Лужецкого Рождество-Богородицкого монастыря близ Можайска, а через три года, в 1526 году, его посвятили в архиепископы Великого Новгорода и Пскова, одной из древнейших кафедр Русской Церкви. Годы архиерейства Макария в Великом Новгороде ознаменованы не только строительством и благоукрашением (владыка собственноручно «поновил», то есть отреставрировал, чудотворную икону Божий Матери – «Знамение»), но и неусыпным попечением о бедствующих соотечественниках (он сам собирал по своей епархии деньги для выкупа русских из татарского плена). В Новгороде в 1529 году святитель Макарий, продолжая труды святителя Геннадия, который собрал воедино библейские книги, предпринял и через 12 лет завершил составление Великих Четиих Миней – «всех чтомых книг на Руси» до XVI века. В 1542 году новгородский архиерей Собором русских епископов поставлен митрополитом Московским и всея Руси. Святитель Макарий, впервые в русской истории, совершил венчание на царство Московского государя – Иоанна IV. Событие это имело огромное значение и свидетельствовало о том, что Русь обрела политическую и церковную самостоятельность, ибо венчание на царство произошло в Москве, а не в Константинополе и совершилось русским митрополитом, а не греческим патриархом. Теперь православные всего мира с надеждой взирали на единственного в мире православного царя, так как в XVI в. Россия была единственной православной страной, над которой не тяготело иноземное иго. Святитель Макарий поддерживал созидательную политику нового государя, благословил его пойти в 1552 году походом на Казань и предсказал победу, в честь которой в Москве близ Кремля был выстроен собор Покрова Пресвятой Богородицы («что на рву», или храм Василия блаженного), освященный самим митрополитом.

В 1547 и 1549 годах святитель Макарий созвал Соборы с целью прославления русских святых, для чего собрал и написал их жития, объединенные в «Книгу новых чудотворцев». В 1551 году святитель созвал известный Собор по устройству церковных дел – «Стоглав». Под его руководством как итог работы Собора составлены многотомный «Лицевой летописный свод» и «Степенная книга царского родословия». Святитель Макарий был покровителем печатного дела на Руси: он благословил Ивана Федорова, диакона церкви Николы Гостунского в Кремле, на издание Часослова и Апостола.

Святитель почил 31 декабря 1563 года. На погребении в Успенском соборе Кремля «было лицо его как свет сияющее».

Прославлен святитель Макарий на Поместном Соборе в 1988 году. Память празднуется 30 декабря (12 января)

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2022-10-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: