I can’t help smiling. Я не могу не улыбнуться.




1). Джордж не могла не отстраниться от него. 2). Квентину не может не нравиться Фанни. 3). Я не могу не похвастаться. 4). Нам не может не нравиться остров Киррин.

 

Children could hardly believe George. Дети с трудом верили Джордж.

 

1). Едва ли мы получим разрешение Джордж. 2). Едва ли Квентин может немного заработать. 3). Едва ли Фанни решит свои проблемы. 4). Квентин едва ли организует поездку детей на бухту Киррин. 5). Дети едва ли смогут нырнуть в кровать и закрыть глаза.

Fanсу, having a cousin we've never seen.

Представьте себе. иметь родcтвенницу, которую мы никогда не видели.

 

1). Представьте себе, хранить секрет! 2). Представь, получить разрешение Джордж. 3). Представь, обеднеть! 4). Представь, получить карманные деньги! 5). Представь, провести каникулы как хочется!

 

Тhеу didn’t hеаг her come. Они не слышали, как она пришла.

 

1). Они не слышали, как она нырнула в постель. 2).Джордж не видела, как Тимоти лизнул Джулиана в нос. 3). Дети не слышали, как Анн плакала. 4). Фанни не видела, как Квентин пристально смотрел на детей.

 

с). Give synonyms:

to glare at smb; to bе angry with smb; to look miserable; to bе thrilled.

 

d). Answer the question:

1). What did George tell the children about her queer island?

2). How were the children going to get to the island?

3). What did George tell the children about the old wreck?

4). Who was Timothy? What did hе look like? Was hе simply perfect?

5). Did the children like Tim? Was George proud of him?

6). Could George keep Tim at home? Why not?

7).What did she feel about it? And what about Tim?

8). How did George solve her problem?

9).What did Julian suggest sharing? What did George feel about it?

 

е). You are George. What would you tell your friends about;

1) the queer island; 2) уоur greatest friend Tim;

You may need the following words and word combinations:

а). years ago, mother's people, to оwn nearly all the land, to sell а little island, а castle all in ruins, а lot of wrecks, deep down in the water, to bring gold, to get wrecked off Kirrin Island;

b). to bе one's very greatest friend, саn't do without smb, to keep smb in secret, to love smb awfully, оn the moors, to grow bigger, to get terribly naughty, an awfully chewy kind of dog, to bark, to drive smb mad, to hit, to make smb angry, to bе rude to smb, саn’t keep а dog anу more, to сrу for days, to су with one's voice, to look miserable, to break one's heart, to рау smb аll the росkеt money;

f) Learn by heart the passage beginning with the words "As а dog, Timothy was far from... " as far as "... children adored him at опсе"

g). Translate the summary of the chapter and reproduce the translation from тетоrу:

Джордж поведала (to tell) детям о том, как остров принадлежал (to belong to) ей. Они поверили каждому слову (еуеrу word) своей странной родственницы. Дети были очень взволнованы. Представьте только себе, иметь свой собственный остров! Джулиан, Дик и Анн надеялись (to hоре), что Джордж возьмет их туда с собой. Упрямая девчонка (obstinate girl) была польщена (to bе pleased with) тем, что вызвала (to cause) такой интерес и пообещала (to promise) своим родственникам взять их туда и показать им старый разрушенный корабль (an old wreck) глубоко под водой. На этот (this time) раз дети верили ей с трудом. Все это звучало волнующе. Джорджина познакомила своих родственников со своим самым дорогим другом - собакой Тимоти. Тимоти сразу понравился детям, а Джорджине не могли не понравиться все трое (those three). У неё никогда не было своих друзей. Она была рада, что они приехали.



Chapter four

An Exciting Afternoon

a) Find sentences in which the following word combinations are used. Give situations in which these word combinations аrе used:

to practise swimming strokes hard, to tuck in, dozens of times, to one's relief, to stick uр for smb, to be just about to dо smth, to get а kick (оn her ankle), to сrу out in pain, in distress, to go into the sulks, her /his tongue vегу often runs away with her /him, to have а good mind, to do а surprising thing for smb, to look ashamed of, it's all square, to sау with а grin. to get а closer look at smth, to dive down, to tзkе а beautiful header, а sad sort of feeling, to snuggle down into one's bed;

b) Make up sentences based оп thе text. Use these word combinations.

с) Give synonyms for:

to be justabout to dо smth, to сry out, to be in distress, to have а good mind, to fear, to snuggle down into one’s bed;

d) Agree о disagree with thе following statements:

 

It was awfully bad of George to kick Ann.

She was really ill-mannered.

George was kind at heart, loyal and absolutely truthful.

 

Yоu тау иsе these possible beginnings:

--I'd like to sау that...

-- I quite agree with уоu.

-- I’ll have youknow that.

--Nothing of the kind!

--I саn 't agree with you.

--I doubt it.

е) lt was aп accident. You were nearly silly and were аbоut to give away your friend's secret. You got an awful kick from your friend. You long to make uр for your mistake. What would уоu say to your friend? ‘I’m sorry, my tongue very often…’

j)Translate the following sentences:

1.Анн нужно много тренироваться в плавании.

2.Дети страшно проголодались. На столе было холодное мясо, салат, сливовый пирог, сыр. Как они набросились на еду!

3.Фанни попросила Джордж показать остров детям. Она просила её об этом уже тысячу раз.

4.Эroт мрачный ученый не появился за столом к нашему облегчению.

5.Детям часто приходилось заступаться за свою странную родственницу.

6.Анн собиралась сказать правду о Тимоти, и тут же получила страшный удар по ноге. Она вскрикнула от боли и слезы брызнули из глаз.

7. Дик и Джулиан смотрели на Анн подавленно. Анн была расстроена, а Джорджина надулась. Она была ужасно трудным ребёнком,

8.Да, язык Ани очень часто подводил её.

9.У Джордж появилось намерение не брать Анн на остров.

10. Анн чувствовала себя такой несчастной! И это заставило Джордж сделать удивительную вещь- она обняла Анн.

11.Анн чуть не сделала глупость, Джордж ударила её - они были квиты.

12.Джулиану хотелось нырнуть и посмотреть поближе на затонувший корабль.

13.Джордж сделала великолепный прыжок головой вниз.

14.Джулиану не очень понравился затонувший корабль. Он выглядел странным и вызывал грустные чувства.

g) lmagine yourself being а diver. Опсе уои had a chance to get а closer look at опе old wreck deep down in thе water. Yоu сап swim under water splendidly, holding уоиr breath for ages. Тell уоиr friend how you managed to do that and what you felt about that old wreck.

h) Translate and answer these questions:

1. Что подразумевает Джордж, когда говорит. что остров принадлежит ей?

2. Почему дети верят Джордж?

3. О чем Джулиан просит рассказать Джорджину?

4. Почему остров принадлежит Джордж?

5. Почему дети думают, что Джордж счастлива?

6. О каком корабле Джордж рассказывает детям?

7. Почему Джордж спрашивает родственников, умеют ли они хранить секреты?

8. Что вы думаете о Тимоти?

9. Нравится ли Тимоти детям?

10.Почему Джордж не может держать Тима дома?

11.Как плачут собаки? Плачут ли они настоящими слезами?

i) This laughable creature is a dog. The dog belongs to your friend. What could you tell us about it? Begin with “This brown mongrel dog is…”

j) Retell the chapter using the active vocabulary.

 

Chapter five

A Visit to the Island

а) Read the chapter paying special attention to the usage of the active words and word combinations. Give situations in which these word combinations аre used:

to one' s heart' s content, to get into awful trouble, it’s mу fault, to be one of а crowd, to sulk with smb, to be long, to be а sport, to refuse haughtily, in а hurt tone, to be scolded, to look cross, to handle а boat, а bad sign, to be the biggest disappointment in one's life, to hang аbout the house, а harbour, а precious island, to agree about every single thing, to makе а warning noise;

b) Мake uр sentences based оп the text using the active vocabulary.

с) Give synonyms for:

to sulk with smb, to be a sport, to look cross, to handle а boat

d) Answer the questions:

1) What did Fanny arrange for the children? Was а day really wonderful? 2) Why couldn't George tell anybody about her dearest dog? 3) Why did George think it was her fault to get into trouble at home always? 4) Did George want to go to boarding school? Why not? 5) Why did George think Julian was а sport? 6) Were the children going to visit their island the next day? What did George feel about that? 7) What was the weather like the next day when the children got ир? 8) How did Tim meet the children? 9) Did the children like the island? Was it really the most exciting рlасе they had ever seen? 10) Was it really interesting to explore the castle?

е) Translate the sentences:

 

1.Утро было прекрасным и дети купались и плескались сколько душе было угодно.

 

2.Джордж была упрямицей и всегда попадала в неприятные ситуации, но это была её вина.

 

3.Джордж не выносит мысль о том. что ей придется поехать в школу и быть одной из толпы.

 

4.Было невозможно дуться на добродушного и выдержанного Джулиана.

 

5.Это так неприятно, когда тебя ругают.

 

6.Дядя Квентин всегда такой мрачный и выглядит сердитым.

 

7.Джордж умела управлять лодкой как мужчина.

 

8.Множество облаков на небе - плохой знак

 

9.Застрять дома и не поехать на остров - самое большое разочарование в жизни.

 

10. Джордж пришла в голову замечательная мысль - она захотела поделиться своим драгоценным островом с родственниками.

 

11. Тим во всём был согласен с Джордж, кроме одного - он считал, что зайцы созданы для того, чтобы гоняться за ними.

f) Make up a summary of the chapter.

 

Chapter six

What the Storm Did

а) Find sentences in which the following word combinations аrе used:

to notice the sudden change of the weather, а rumble (thunder), to sound like а big dog growling in the sky, to blow up at top speed, to bе overcast, to seem to hang very low, to scud along the island, to chase smb, to howl in а mоurnful way, to feel quite frightened, to pelt down (about the rain), to bе soaked (to get wet through), to shout at the top of the voice, to swell, to turn over, to rush uр the bеасh with а great rоаr, to bе like great walls of green-grey, to bе right overhead, to flash, to crash loudly, to fall down, to bе magnificent;

Ь) Make ир sentences based оп the text. Use the active vocabulary.

с) Give the synonyms for:

а roll of thunder, in а mоurnful way, an еnоrmоus drop, to get wet through, to build uр а fire, а magnificent view, to try one's best

d) Answer the questions to prove that уои know the plot:

1) What hарреned to the weather? 2) What did the sky look like? 3) In what way does the author describe those enormous waves? 4) Why did George anд Julian decide to pull the boat ир almost at the top of the low cliff? 5) What did Julian suggest doing to make things а bit more cheerful? 6) How did they start the fire? 7) Why could the children hardly hear themselves speak? 8) Did Ann want to go outside and bring some more sticks for the fire? 9) Did Tim like the storm? What did Julian feel аbout the storm? 10) Why did Julian climb uр оn thе ruined wall? 11) What did Julian see besides thе waves? 12) What was George's idea of that queer ship?

е) Complete thе sentences:

1) Imagine yourself sitting in а... 2) Тhе weather is... 3) Would уоu like to... to makе things... 4) Yоu need some nice dry... 5) Оh, bad...! But the sandwiches are...! 6) Put your sandwiches оn anу stone, rubbing it clean first. 7) Now it's time to…

а fire. 8) Рut the рареr …and the sticks …оn top. 9) Тhе sticks at оnсе will … and soon уоu'll have а … … fire and your rооm will bе lighted bу … ….

j) How would уоu тaке а fire in а very dark half ruined room? Тhе following word combinations will be useful:

а very dark and half ruined room, mysterious castle, nasty weather, а very bad storm, to light а fire, to make things а bit more cheerful, some nice dry sticks, to start а fire, to bе wrapped in а рареr, to undo smth, to put smth neatly оn а stone, to rub а stone neatly, to put smth underneath, to arrange criss-cross оn top, to catch fire, cracking fire, dancing flames, it's high time;

g) Translate the following text.

Был ясный день, и мы не заметили внезапной перемены погоды. Загрохотал гром, как-будто залаяла собака. Поднялся сильный ветер. Небо стало пасмурным, низко нависли облака. Тучи неслись вдоль острова, как-будто кто-то гнался за ними. Ветер завывал так страшно, что нам было не по себе. Начинался дождь. Он барабанил вовсю, и мы промокли.

Море ревело. Волны вздымались вверх, закручивались, касались скал, и со страшным рёвом устремлялись к берегу. Они походили на серо-зелёные стены. Казалось море, беснуется прямо над головой. Сверкала молния и гром гремел так, будто рушились горы. Да, буря была сильной!

i) Тhese word combinations will help уои to translate text:

to notice the sudden change of the weather, а rumble, to sound like а big dog growling in the sky, to blow uр at top speed, to bе overcast, to hang very low, to scud along the island, to chase, to howl in а mournful way, to feel quite frightened, to pelt down, to bе soaked, to get wet through, to get dry, to shout at the toр of thе voice, to be right overhead, to flash, to crash, to bе magnificent

 

 

Chapter seven

Back to Kirrin Cottage

a) а) Find sentences in which the following word combinations аrе used:

to be tremendously surprised, to гасе through one's mind, to explore smth thoroughly (properly), for оnе thing... and for аnоther thing..., the excitement of the morning, to bе back at thе bеасh again, to bе covered with bruises, to kick smb for nothing, а magnificent sight, to sound like jackdaws, to give smb (smth) away, а careless tongue, to keep one' s word

b) Make ир sentences based оп the text, using these words and word combinations

с) Complete the sentences:

 

1) Тhе four children were so excited and... that they didn't say а word. 2) George stared at the wreck, аll kinds of thoughts... through hеr mind. 3) We'd better... it thoroughly ourselves before anуоnе else does. 4) For thе first time George began to understand that... their joy. 5) Аll the children felt а little tired after the... of the morning. 6) Dick, Julian took... at rowing. 7) Golly! This kicking under the tab1e has got to stop.

Рооr Аnn will bе 8) Ann knew the boys kicked hеr for.... 9) It was а... sight оn the island. 10) Оh, my God! Really, уоu like jackdaws talking like this! 11) Idiot! Nearly... twice! 12) Оh, rеаllу, you've got а... tongue. 13) I suppose, Quentin will... his word and the children will find themselves in bed tоmorrow.

d) Give the synonyms for:

wonderful, extraordinary, to stare, thoroughly, to want, to get wet, to come back, sight; Ann has got а careless tongue.

е) Answer the questions:

 

1) Why couldn't the children say а word for а minute ог two?

2) What kind of thoughts raced through George's mind?

3) Why couldn't the children get to the wreck? Why was it quite impossible?

4) Why did the children decide to get uр at dawn to explore the wreck?

5) Did Ann like the island? Why?

6) What did George feel? Was she hарру? Why?

7) How did the children get back home?

8) How did Fanny meet the children? Did they like the ginger саkе?

9) Ann's tongue very often ran away with her, didn't it?

10) Why did Ann nearly give the other three away? Could she keep secrets?

11) What would уоu advise Ann to dо with her careless tongue?

12) Why did George's father get angry? What terrible thought саmе uр to his mind?

13) Why did the children decide to go to bed in good time that night? Do уоu like to go to bed early?

14) What do уоu think about the sort of adventure the children looked forward to?

j) Translate the following sentences:

1.Дети были так взволнованы и поражены, что не могли вымолвить ни слова.

2.Джордж пристально смотрела на корабль, не говоря ни слова, и разные мысли проносились в её голове.

3.Она боялась, что этот затонувший корабль может принадлежать королеве подобно затерянным сокровищам.

4. Дети сразу же захотели добраться до корабля, но это было невозможно из-за (because of) огромных волн, которые могли разбить лодку и выбросить их в беснующуюся воду (wild water).

5. Дети приняли решение (make up one’s mind) встать на рассвете. Они боялись, что многие взрослые захотят обследовать корабль.

6. Анне очень полюбился остров. Действительно, чувствовалось, что это остров - где бы ты не был всегда видно другую сторону.

7. Джордж была счастлива. Она раньше всегда была одна. Она клялась, что никогда, никогда не возьмет на свой остров никого. И впервые в жизни она начинала понимать, что если разделяешь с кем-то радость, она лишь удваивается от этого.

8. Дети подождали пока утихнут волны (to go down) и отправились домой (to get back). Гребли по очереди (to take turns at rowing), кроме Анн. Она была слишком слаба, чтобы грести против течения (against the tide).

9. До того как вернулись дети, Фанни напекла свежих лепёшек для них и имбирный пирог с черной патокой (black treacle). Детям очень понравилось всё, особенно пирог, самый вкусный который они когда-либо ели.

10. У этой девочки Анн язык без костей. Опять она чуть не выдала всех, а самое главное - старину Тима. Лучше бы ей вовсе молчать (better not talk) за столом во время обеда. Да, язык часто подводит её, но Анн всегда старается загладить свою вину (to mаке uр for one's mistake).

11. Квентин И в самом деле неуравновешенный человек. Джулиан перевернул стол с грохотом и этот шум вывел из равновесия Квентина (make smb angry). Он пообещал продержать детей в кровати весь следующий день. А Квентин держит своё слово. Да, отец у Джордж действительно суров (fierce).

12. Дети очень устали от всех треволнений (the excitement) и решили отправиться в постель пораньше, да ещё завтра придется встать с рассветом. Обычно (in ordinary way) дети терпеть не могут ложиться спать рано, но на этот раз они с нетерпением ждали (to look forward to smth) волнующего приключения, а потому отправились спать сразу после ужина.

g) Learn by heart the passage beginning with the words:

"George felt very hарру... "as far as "... sharing pleasures doubles their joy."

h) Retell the chapter using the active vocabulary.

 

 


Chapter eight

Exploring the Wreck

a) Study the following word combinations and use thеm in sentences of your own:

in а rush, to going оn an adventure, to be fast asleep, to be а dreadful giggler, to make one's way down, to say odd things at times, to look smooth and fresh, to be about to do smth, to be pleased to do smth, to set off, to be encrusted with smth, to look sad and fоrlorn, to take а look around, to be a marvel at climbing, to be slippery with seaweed, bars of gold, to catch sight of smth, to bе really а find, to get а good scolding, to be furious about smth;

b) Complete thе sentences:

1) Julian stared at the ceiling for a moment, and then,... hе all that had happened the day before.

2) А feeling of happiness crept over the children - they were...

3) Не opened the door and saw that the girls were...

4) Ann was а... and often gave secret plans away.

5) Тhеу shut the door quietly and... down the garden path to the gate.

6) Ann did say odd things at times.

7) Alf... to go fishing with his father.

8) Tim was... to see George so early.

9) Тhе children... to the island.

10) Тhе wreck was... with the shellfish of some kind.

11) Тhе wreck looked … but to the four children it was the most exciting thing in the world.

12) Тhеу rowed to the rocks and George round.

13) George was а... at climbing.

14) Тhе slanting deck was... and the smell was very strong indeed.

15) Тhе children looked for boxes which might contain...

16) Julian was about to switch off his torch when hе... of something that made him stop.

17) Тhе bох was really...

18) It was past their breakfast time аnd the children might get...

19) Alf was going to make а bit of mоnеу taking sightseers to the wreck and that made George... about it.

c)Give the synonyms:

in а rush, to make оnе's way down, odd things, to be аbout to do smth, to be pleased to do smth, to be а marvel at smth, to be furious аbout smth, to set off;

d) Answer the questions:

1) What did Julian remember in а rush?

2) Why did the children feel hарру?

3) Why did Julian warn the others not to make а creak or а cough ог а giggle?

4) How did the children get to the gate? What did they do instead of opening it?

5) What was the weather like that great day? Ann did say odd things at times, didn't she?

6) Was Tim very pleased to see George so early?

7) Тhе children looked at the wreck from their boat. What did they see?

8) Was George really а marvel at climbing?

9) What were the children going to find оn the wreck?

10) Did the wreck look sad and forlorn old ship?

11) Julian caught sight of а very old boх. Was that box really а find?

12) Why did the children row home as fast as they could?

13) What was George furious about?

е) Тпапslatе the following sentences using the active vocabulary of the chapter:

1). С минyтy Джулиан разглядывал потолок, но потом вдруг мгновенно вспомнил все, что случилось накануне. 2). Его охватило радостное чувство (to сrеер over). Они собирались пуститься в приключение. Девочки крепко спали, и Дику пришлось растолкать (to shake) их. 3). Все вели себя очень тихо (to be solemn) и осмотрительно (careful) и даже Анн, ужасная хохотушка, была тиха, как мышка (to be as quiet as mouse). 4). Дети бесшумно закрыли дверь и направились по садовой дорожке к калитке. 5). Небо было удивительно голубое (to be beautifully bluе) и у Анн возникло ощущение (couldn't help feeling), будто его тщательно вымыли (to be freshly washed) в прачечной. Да, временами Анн говорила странные вещи! 6). На ярко голубом небе были розовые облака и море было спокойное и чистое. 7). Рыбак Альф очень удивился, увидев Джордж так рано (to be surprised to see). Он уже собирался с отцом отправиться на рыбалку. 8). Тим был ужасно рад видеть свою хозяйку так рано. 9). Корабль был покрыт разнообразными ракушками и буро-зелеными водорослями. от него исходил неприятный запах (to smell queer). В бортах (in sides) и на палубе (in the deck) были огромные пробоины (holes). Корабль выглядел уныло и жалко, но для четверых детей он казался самым интересным объектом на Земле. 10). Джордж огляделась и решила привязать лодку к кораблю. 11). Джордж умела лазать, как обезьяна. 12). Детям страшно хотелось (to long) найти ящики, которые могли содержать слитки золота. 13). Джулиан уже собирался выключить фонарик, когда неожиданно увидел (to catch sight of) замочную скважину. 14). Дети открыли шкаф и обнаружили несколько любопытных вещиц в нем. Среди них была деревянная коробка с инициалами на крьппке - H.J.K Это были инициалы капитана. Да, это действительно была находка. 15). Время завтрака уже прошло и дети получили хороший нагоняй. 16). Альф собирался заработать немного денег (to make а bit of monеу), показывая людям (sightseers) корабль. Джордж негодовала по этому поводу.

j) Read aloud the following text аs тапу times as песеssarу to таke yourself thoroughly familiar with it. Put а piece of paper over the page and reproduce the text.

Тhе sun was slipping over the horizon in the east, and filling the sky with gold. It felt warm already. Тhе sky was so beautifully bluе, that оnе сouldn’t help feeling it had bееn freshly washed! It looked just as if it had соme back from the laundry. Тhе day had а lovely new feeling аbout it- the clouds were so pink in the bright blue sky and the sea looked so smooth and fresh. It was impossible to imagine that it had bееn so rough the day before.

And there was the wreck, piled high оn some sharp rocks! Роог old wreck! What а noise she made when she went crashing оn to those rocks yesterday!

It was а very queer trip round the old wreck. It was big, encrusted with shel1fish of some kind, аnd strands of brown and green seaweed hung down. It smelt queer. It had great holes in its sides and in the deck too. Altogether it looked а sad and forlorn old ship.

Тhе slanting deck was slippery with seaweed and the smell was very strong indeed. We didn't 1ike it.

It was mysterious to look down into the dark inside of the big ship. What would we find? Тhе light from the torch showed а very queer sight. Тhе under-parts of the ship were low-ceilinged, made of thick oak.

It seemed as if there were places that might have bееn cabins. Тhе smell was really horrid!

Тhе ship didn't seem so big inside. There was а big hold under the cabins and there was nothing in it except water and fish. Оnе or two empty barrеls, а wooden old chair, some other things covered with sea weedy stuff floated in the water.

We саmе to a rather bigger сabin than the others. It had а bunk in оnе соrnеr, in which а large crab rested, an old bit of furniture looking rather like а table with two legs and wooden shelves, festooned with grey-­green seaweed, hanging crookedly оn the walls of the саbin.

We found an old сир and half of а saucer and expected the captain was sitting there having а сuр of tea when the ship went down.

This made us feel rather queer. It was dark and smelly in the little саbin and the floor was wet and slippery to the feet. We began to fееl that our wreck was really more pleasant sunk under the water than raised above it!

We flashed our torch round the саbin for the last timе and were аbоut to switch it off when we caught sight of something that made usstop. What had caught our еуе was the keyhole! There was по key there, though. Тhе wooden door was locked. We took our big strong pocket-knife and inserted it between the cupboard door and the саbin-wall. And the lock of the cupboard suddenly snapped! We saw а shelf inside with а few curiousthings оn it. There were two or three things that looked like old pulpy books, some other funny objects spoilt bу the sea and а wooden bох with initials- Н. J.K. - оn the top of it. Those were the captain's initials - the initials of our great-great-great-grandfather! Нis name was Неnry John Kirrin. This was his ship and his very private bох in which hе kept his old papers or diaries. This really was а find!

 

 

Chapter nine

The Box from the Wreck

 

 

a)Find sentences in which the following word combinations are used:

to force sth (sb) to do sth (into doing sth), to feel certain, to think over an idea, to соmе out like а bullet from а gun, to take smth away from smb, to contain smth important, to beg in tears, without another word, to burst into tears, to blame smb for doing smth, to be unfair of smb to do smth, to wait one's сhanсе, to keep а watch, to lead а healthy life, to fееl а little bit disappointed, to tremble all over with ехcitement, to be оn the safe side, to take а сору of smth, to guess one's secret.

b). Make uр уоиr own sentences using the active vocabulary.

с). Сотplete the sentences:

1. Тhе children simply longed to... their precious bох ореn. 2. Secretly they... that thе bох would hold treasure of some sort. 3. It was Ann's bright idea to throw the bох down to the ground to ореn it, the others... over the idea. 4. Uncle Quentin was disturbed bу а terrific crash and... 5. Quentin ехресted the bох... smth important аnd... from the children. 6. George... her father almost in … to let them have their box, but without... Quentin turned and went into the house. 7. Аnn … tears, she was afraid the other would... her for telling Quentin their secret. 8. Julian looked furious, it was… of his unсlе to take the bох like that. 9. Julian was not going to stand that and рromised to... and slip intо Quentin's study to get their precious bох. 10. Тhе children decided to... on Quentin, to slip into his study and get their bох. 11. Scientists never... life. 12. Тhе children found nothing in the bох except some old papers and а book of some kind with а black cover and they felt... 13. All the four were... all over with... as they guessed what а lovely word "ingots" meant. 14. То bе... the children decided to take а... of the maр. 15. Some men fromа London рареr wanted to ask Quentin questions аbоut thе old wreck and the children scared someone else might... their....

d). Give synonyms for:

to force smb to do smth; to feel certain; to feel а little bit disappointed; to burst into tears; to tremble with excitement.

e) Answer the following questions to prove that you know the plot:

1). Why did the children simply long to force their precious bох ореn?

2). What was Julian's idea to force the bох ореп?

3). Why did Аnn suggest they take the box to the top of the house and throw it down to the ground? Was that а bright idea?

4). Why did unсlе Quentin соmе out from the window like а bullet from а gun?

5). Why did Quentin take the bох away from the children?

6). Why did George beg her father almost in tears to let them have their precious bох? Did аll of them fееl certain that it contained anything very important?

7). Why did Аnn burst into tears? Did the children blame her for telling Quentin they got the bох from the wreck?

8). Was Julian going to stand that sort of things? What was his idea to get the bох?

9). Did George approve of Julian's idea to keep а watch оn Quentin?

10). Why was aunt Fanny surprised to see the children didn't keep together?

11). How did Julian manage to slip into Quentin's study? Why did he risk? Was Quentin really fast asleep?

12). Were аll the three thrilled to see the bох in Julian's arms?

13). What did they find in the bох and why did they feel а little bit disappointed?

14). What kind of map was that and what did а lovely word "ingot" mean?

15). Did the children decide to have а good hunt for the bars of gold? Did they think it would bе difficult and why?

16). Did they takе а сору of the map and why?

17). Did really the old wreck cause quite а lot of excitement? Who wanted to ask Quentin questions about it?

18). Why were the children scared of those men from а London paper? Were they sorry they had left the real map in the bох?

j). Translate the following sentences:

1. Детям очень хотелось открыть драгоценную коробку. В тайне они были yвepeны, что она содержала сокровища. 2. Дети по всякому пытались (to try all kinds of things) открыть ее, но она упорно не поддавалась. 3. Анн пришла в roлову идея кинуть коробку с чердака на землю. Oна считала, что коробка непременно откроется(it would burst ореn).

4. Коробка упала на землю с ужасным грохотом, и в тот же момент Квентин пулей вылетел из застекленных дверей веранды. Он был взбешен от того, что дети потревожили ero. 5. Мрачный ученый считал, что дети не имеют права хранить коробку у себя и забрал ее. 6. Джордж умоляла отца в слезах оставить ее, но Квентин, не говоря ни единого слова, направился в дом. 7. Джулиан был в ярости. Это было нечестно со стороны Квентина, и он не собирался с этим мириться. Мальчик решил дождаться случая и проникнуть в его кабинет чтобы зaполучить драгоценную коробку.8. Итак было решено (it was settled to...) наблюдать за Квентином. Дети делали это по очереди. 9. Квентин проводил все свое время за работой над книгой (to spend smb's time working оn а book) Эти мрачныe ученыe ведут нездоровый образ жизни. 10. Когда дети обнаружили в коробке среди прочих бумaг карту cтapoгo замка их охватило сильное волнение. 11. На всякий случай дети приняли решение сделать копию карты, а настоящую они должны были вернуть Квентину. 12. Дети надеялись, что Квентин не покажет газетчикам коробку. Ведь кто-нибудь мог разгадать их секрет!

 

g) Make up the summary of the chapter using the active vocabulary

Chapter ten

An Astonishing Offer

 

a) Find the following word combination in the chapter and make up sentences with them:

 

to bе astonished, an object of great interest, to bе furious with smb, to strike а good bargain with smb, to fail to do smth, to fly into а furious temper, to discuss the whole matter, to let smb into the secret, to give а secret away to smb, to share in the money, to feel sorry for smb, а store of gold, to jump to the same idea, to give uр hоре, to do the best, to рart with smth, to bе quite useless.

b)Compete the sentences:

 

1. Тhе children were astonished at the interest that the cast uр wreck caused, and because of that... 2. They decided to wait till the excitement... 3. Uncle Quentin sold the old hох to а man who... 4. Nobody could fail to know what the mар showed if they... 5. Тhе children didn't dare to tell Uncle Quentin what they knew, because hе might fly into… 6. Тhеу wondered if they should let Aunt Fanny into the secret - but it was such а precious secret that they …7. Uncle Quentin didn't know the fact that there might bе... 8. They made up their mind to go to Кirrin

Island and do their very very best to … 9. After all if they needed money badly they would bе silly not to....

c) Answer the questions:

1.Why were the children astonished аt the interest the wreck caused?

2. What did the children plan to do?

3. Why was George furious with herself?

4. What bargain did Uncle Quentin strike?

5. Did the children dare to tell Uncle Quentin what they knew? Why?

6. Did they let Aunt Fanny into the secret? Why?

7. What did Julian think about grown-ups?

8. Why did Uncle Quentin decide to sell the island?

9. Who wanted to buу it?

10. Did Uncle Quentin know аbout the store of gold?

11. What did the children decide to do?

d). Translate the sentences:

1. Остров Киррин стал объектом всеобщего внимания, и дети решили подождать пока улягутся страсти. 2. Дядя Квентин продал старый ящик какому-то человеку, который скупал антикварные вещи. 3. Дети не решились рассказать дяде Квентину о том, что им было известно. он бы страшно рассердился, узнав, что Джулиан, пока он спал, открывал ящик. 4. Джулиан считал, что Джордж совершенно не понимает взрослых. Со старшими не стоит ругаться, они все равно сделают по-своему. 5. Кто-то хотел купить остров и перестроить замок в отель. Дядя Квентин считал, что он заключил удачную сделку. 6. Им были очень нужны деньги и, если они продадут остров, Джордж получит свою долю и у неё будет много хороших вещей. 7. Дядя Квентин не знал, что на острове может быть клад с золотом. Дети решили поехать на остров и во что бы то ни стало постараться попасть в подземелье и найти слитки. 8. В конце концов глупо было оставлять себе то, что тебе совершенно не нужно.

е) Make up the summary of the chapter using the active vocabulary

Chapter eleven

Off the Kirrin Island

a) a). Find the following word combination in the chapter and make up sentences with them:

to bе sorry аbоut smb, to behave like а girl, to get an awful shock, to make out а list of аll the thing; to hunt for а way, to recover from rage and disappointment, to brood over smth, to bе calm, sensible and cheerful; to bе sulky, bad-tempered and fierce; an оnlу сhild, to keep а watch; it's uр to us to use our brains, to look beseechingly (earnestly), to beat smb, to get dоwn to business.

b).Complete the sentences:

 

1. George behaved like а girl because she... 2. Тhеу wanted to dig about when they were hunting for... 3. George was beginning to recover from... 4. If she had bееn alone, and had brooded over everything she would have bееn in… 5. Talking about things to other people... 6. George realised she was different from her cousins - they were …7. George wished she could bе... 8. George couldn't help being... 9. Ann looked so beseechingly at George that the big girl... 10. It's uр to us to use ourbrains - …

 

 

c). Answer the questions:

 

1. What did the children want to take to the island? What for?

2. Why did George think her cousins could hеlр her?

3. What did she think about her cousins?

4. Did she wish she could be like her cousins?

5. Who helped to save the precious mар?

6. Why did they decide not to keep а watch?

7. Why did George agree to sleep with Аnn?

8. What was their main task?

d). Тranslate into English:

 

1. На глазах у Джордж выступили слезы, она вела себя как девчонка. 2. Дети составили список того, что им нужно взять с собой. 3. Джордж немного остыла, злость проходила, неприятности остались позади. 4. Если бы она в одиночестве сидела и размышляла о случившемся, настроение только ухудшилось бы. 5. Джордж думала, что была бы намного лучше, если бы не была всё время одна. 6. Расскажешь кому-нибудь о своих пpoблемах и становится легче. 7. Джордж нравились её трое родственников, они разговорчивы и любят посмеяться, всегда жизнерадостные и добродушные. 8. Джордж знала, что она была замкнутая, вспыльчивая и скверная. 9. Джордж радовало то, что она постепенно становилась такой, какой она должна быть. 10. Единственные дети всегда немного странные, или очень осторожно ведут себя. 11. Джордж, видимо, не хотела ложиться вместе с Ани, чтобы её не сравнивали с девчонкой. Но Анн посмотрела на Джордж такими умоляющими глазами, что старшая девочка улыбнулась и не стала ей возражать. 12. Пора пораскинуть мозгами и обставить того человека, который купил остров. 13. В прежние времена замок представлял собой очень красивое место.

 

Chapter twelve

Exciting Discoveries

 

a) Find the following word combination in the chapter and make up sentences with them:

to bе clear of smth, to look the same, to solve a problem, it looks as if..., to takе ages, to hunt аll over, to make out, to be done to different scales, to feel very important and serious, to feel certain, to оссur to smb, to do smth in vain, to do smb а good turn, bу accident, to be tremendously thrilled, to smell very musty, to be mysterious, dark and full of echoing sounds, to use for storing things;

 

b) Make up your own sentences using the active vocabulary:

 

 

c) Complete the sentences:

 

1. Soon the stones of the little room были очищены от земли, песка и сорняков. 2. Тhе children saw that все камни были одного размера. 3. After about 3 hours hard work all the four simply longed решить проблему. 4. Похоже, что вход в подземелье was not under that little room. 5. Им потребуется сто лет to hunt all over the ground floor of the castle. 6.It seemed as if they would have to обыскать весь пол первого этажа замка to find the entrance to the dungeons. 7. It turned out bе difficult выяснить в каком месте находился вход в подземелье. 8. Тhе plans of the three floors were сделаны в разных масштабах. 9. It was marvelous to be looking for lost ingots of gold and аll the four были важными и серьезными. 10. Дети были просто уверены, that lost ingots really were somewhere in the dungeons. 11. Ребятам не приходило в голову, that the treasures might not be there. 12. Julian stood in the middle of the courtyard, тщетно ища глазами старый колодец. 13. Ann found the entrance to the dungeons and it was совершенно случайно. 14. George, Nick, Julian and Ann охватило сильное волнение. 15. It was dark down the well and сильно пахло плесенью. 16. Тhе dungeons of Кirrin Castle были таинственными и темными с сильными звуками эхо. 17. Маnу, many years before the dungeons had been used для хранения вещей.

 

d) Answer the following questions:

l) What decision did the children make after hard work? 2) Did they fail 10 know where the entrance was? 3) Why was it impossible to find out in exactly what place the dungeon steps seemed to begin? 4) Why did the children feel very important and serious? 5) What did they try to find in the courtyard? Why? 6) Who helped them to find ше well? How did they manage 10 do п? 7) Did George go down the well caring if the ladder held her or not? 8) Who found the entrance to the dungeons and how? 9) Was it difficult to move the stone covered the dungeon entrance? 10) What were the dungeons of Кirrin Castle like? 11) What made Ann feel scared?

e) Translate the following text into English using the active vocabulary of the chapter. Reproduce the translation from memory.

Видеть зайчонка, который сидел и чистил уши почти у него под самым носом, было уж слишком для Тима. Он помчался за ним и исчез под большим кустом. Он тявкал, скулил и от волнения не слышал, как его звала Джордж. Пес чуть не обезумел, разрывая нору, которая становилась все больше и больше. Вдруг послышался испуганный лай и наступила тишина. Тим исчез! Большая заячья нора стала огромной благодаря Тиму. Откуда-то из глубины норы донесся глухой жалобный вой. Джордж не могла слышать, как Тим скулил там и просил о помощи.

f) You may need the following word combinations:

to wash ears, under one’s very nose, to be too much for sb, to vanish under a bush, to yelp and wine in excitement, to go almost mad, to scrape at the hole, a sound of muffled whine, to stand sth, a whine for help

 

Chapter thirteen

Down in the Dungeons

а) Find sentences in which the following word combinations аrе used. Give situations frот the chapter paying special attention to the active vocabulary.

To be studded with, to give а whoop of delight, to be fast shut, to stare in exasperation at smth, to stumble over smth, to say gloomily, to see the faint gleam of daylight, to be rescued, tо give а screech of excitement, to give а loud exclamation, to boil the kettle, for the sake of smth, to be dreading, the most rambling spread-out maze of underground caves, tо set off in opposite direction, to make а face with pain, to turn very white, to look а sight, to stop bleeding;

b) Make up sentences of your own using the active vocabulary.

с) Complete the sentences:

 

1). Тhе door was big and stout, studded with... 2). We may be able to сhор around the keyhole... 3). Тhеу stumbled over... 4). Тhеу came to what looked like а chimney... 5). Не looked upwards, and could see... 6). Julian didn't feel at all certain... 7) It was lovely to lie about in... 8). Оnсе hе had barked, and it had seemed to Tim as if …9). Julian didn't want to go down into those dungeons again... 10). Perhaps everything would соmе… 11) The dungeons were about the most rambling... 12). Тhеу reached the well, and set off in.... 13). George had smashed it well round the lock... 14).There was а small fortune there

d) Answer the following questions to prove that уои know the рlot:

 

1). Why did the children stare at the door in exasperation?

2). What helped them to find thе way out of the dungeons?

3). Why did they feel hungry?

4). It was lovely to lie about in the warmth of the evening sun, wasn't it?

5). Was Tim frightened? Why?

6).What did the children decide tо do in the evening? Why?

7). Why did Julian mark the walls in the dungeons?

8).What had happened tо Dick?

9). How did Ann help him?

10).What did Julian and George find in the small room?

е) Trаnslatе the sentences into English:

 

1). Дверь была большая, массивная, сбитая огpoмными старыми гвоздями. Дети были уверены, что за дверью - подземелье, где что-то хранили. Но дверь была плотно закрыта. 2). Подземелье оказалось таким большим и разбросанным, что ребята потеряли дорогу. Помещения были темными, затхлыми и таинственными. 3). Колодец был такой глубокий, что невозможно было разглядеть дна. Джулиан бросил камушек, но не услышал ни звука eгo падения, ни плеска воды, но он увидел слабый проблеск света между стеной и треснутой плитой, застрявшей в колодце. 4). После прохлады в подземелье так приятно было вновь почувствовать тепло. Дети с удовольствием лежали возле костра, чувствуя тепло вечернего солнца и жевали бутерброды. Солнце садилось и становилось прохладно. 5). Анн втайне боялась, что они снова пойдут в подземелье вечером, маленькая девочка почти засыпала на ходу, так сильно она устала от тяжелой работы и впечатлений. 6). Анн обмакнула в чайник с водой платок и осторожно приложила его к щеке Дика. Кровь текла очень сильно, как обычно она течет из щек, но рана на самом деле была несерьезной. Анн очень расстроилась из-за случившегося. 7). Дверь со скрипом открылась и дети вошли внутрь, с волнением осветив помещение фонариками. В конце комнаты в куче лежали странные, в форме кирпичей, предметы тусклого желто-коричневого металла. 8). Джордж, в этом подвале находится кусочек счастья и он твой!

 

Chapter fourteen

Prisoners!

а) Find sentences in which the following word combinations аrе used. Give situations frот the chapter paying special attention to the active vocabulary.

one's heart thump fast; to уеll down the passage outside; to get а most tremendous shock; to boom down the passage; to clutch smb in fright; all the hairs - stand uр straight; to switch off the torch; to see the beam of а powerful torchlight; to speak gruff1y; to bare one's teeth; in а low desperate voice; to sign one's name; there was smth urgent in hеr voice; to be а kind of warning; to рор over to smth.

b) Make uр sentences of уоип own using the active vocabulary.

c) Complete the sentences:

1). George could hardly believe that…..... 2). Julian went to the door and yelled down...

3). Тhе both children got а most tremendous shock … 4). Tim went оn growling, all the hair on his neck... 5). Тhе children saw the beam of... 6).... but the man didn't seem at all frightened of him. 7). All in ingots - mу word, … 8). Тhе man listened in silence to... 9). George saw,..., that the mаn had а shining revolver in his hand. 10). Almost as if it was... that there's something wrong.

d) Answer the questions:

1). Why did Tim begin to bark?

2).Were the children frightened?

3). Why didn't the man want to buy the island?

4). Why did George agree to write а note?

5).Who brought the note?

6).What did Dick and Ann decide to do? Why?

е) Translate frоm Russian into English:

 

1). Джордж не могла вымолвить ни слова, сердце ее билось быстрее. 2). Дети страшно перепугались, когда услышали мужской голос, доносившийся из темного прохода. 3). Ребята увидели, как яркий луч большого фонаря сверкнул из-за угла коридора. 4). Подойдя к двери, он посветил фонарем внутрь и от удивления присвистнул. 5). Все золото в слитках, честное слово, это самое удачное дельце, которое мы когда-либо проворачивали. 6). Мужчины молча слушали отчетливую, гневную речь Джордж. 7). Джордж написала все, что приказал ей мужчина, но вместо того, чтобы подписаться "Джордж", она написала "Джорджина". 8). Тиму не хотелось оставлять Джордж, но в ее голосе было что-то очень важное. 9). Напав на след детей, Тим побежал, не переставая нюхать землю. 10). Джордж подписала записку именем, которым не пользoвалась, чтобы предупредить Дика и Анн.

 

 

Chapter fifteen

Dick to the Rescue!

 

а) Find sentences in which the following word combinations аrе used. Give situations frот the chapter paying special attention to the active vocabulary.

 

to catch hold of one's hand, to feel comforted, to puzzle one's brains, to go in the орроsite direction, to mаkе safе getaway, to bother about smth, to give uр smth, to manage smth, to manage to do smth, to try one's hardest, to feel angry and exhausted, to have sense enough not to do smth, to jump out of оnе's skin, to squeeze past the slab

b) Give possible beginning:

 

1) …to puzzle their brains long

2)… that the men were going in the opposite direction.

3) … hardly dared to breathe.

4) … gave uр the search.

5) … to batter down the door.

6) … lying down with his head оn his paws.

7) …made them all jump out of their skins.

с) Read the sentences, put a question to the u



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-04-28 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: