Germany: What future is for the family?




EVERYDAY ENGLISH

 

Электронное учебно-методическое пособие

для студентов неязыковых специальностей

 

Издательство Ижевского государственного технического

университета имени М.Т. Калашникова

Ижевск

2016

 

УДК 81

 

Р е ц е н з е н т: Краснова Т.А., канд.филол.наук, доцент кафедры лингвистической типологии и лингводидактики ФГБОУ ВО «Удмуртский государственный университет»

С о с т а в и т е л и: Соломатина С.Ю., канд. филол. наук, доцент, Булдакова Р.П., старший преподаватель, Ульянова М.А., старший преподаватель, Сомова К.Д., ассистент, Григорьева Н.Н.

 

Рассмотрено и одобрено на заседании кафедры «Английский язык» (протокол №13 от 16.05.2016.)

 

Электронное учебно-методическое пособие для студентов неязыковых специальностей «EVERYDAY ENGLISH» / сост. Соломатина С.Ю., Булдакова Р.П., Ульянова М.А., Сомова К.Д., Григорьева Н.Н. – Ижевск: Изд-во ИжГТУ, 2016. – 50 с.

 

Учебное электронное издание «Everyday English» предназначено для студентов первого курса бакалавриата неязыковых специальностей.

Содержание учебного пособия полностью соответствует требованиям примерной программы по дисциплине «Иностранный язык» для неязыковых вузов под руководством и общей редакцией С.Г. Тер-Минасовой (М., 2011) и согласуется с целями и задачами учебной дисциплины «Иностранный язык (базовый уровень 1,2. Английский язык)».

Текстовые задания данного пособия направлены на преодоление лексических трудностей современного английского языка путём применения аутентичных текстов и аудиозаписей. В каждом из разделов предлагаются задания по обучению английской разговорной лексике, аудированию, а также задания, способствующие пониманию читаемого текстового материала.

 

 

© С.Ю. Соломатина, Р.П. Булдакова, М.А. Ульянова, К.Д. Сомова,
Н.Н. Григорьева, 2016

 

© ИздательствоИжГТУ, 2016

 


 

 

Content

 

UNIT 1. MY FAMILY……………………………………………………………4

UNIT 2. HOUSE…………………………………………………………………..9

UNIT 3. SPARE TIME………………………………………………………….12

UNIT 4. FOOD…………………………………………………………………...18

UNIT 5. LANGUAGE…………………………………………………………...24

UNIT 6. CULTURES……………………………………………………………27

UNIT 7. ART………………………………………………………………….….32

UNIT 8. TRAVEL AND TOURISM……………………………………………37

UNIT 9. HEALTH…………………………………………………….…………41

UNIT 10. THE ENVIRONMENT………………………………………………44

UNIT 11. GLOBALAFFAIRS…………………………………………….……50

СПИСОКЛИТЕРАТУРЫ…………………………………………………….56

ПРИЛОЖЕНИЕ………………………………………………………………..57


 

 

UNIT 1. MY FAMILY

LESSON 1

SPEAKING

Discuss these questions with a partner.

a) How important is family life in your country?

b) How many people are there in your immediate family (parents, children, brothers and sisters)?

c) What are the advantages and disadvantages of a small or big family?

READING

Match these words with their definitions.

birth rate childcare employer old-fashioned responsible suitable

 

a) not modern

b) you did it or caused it

c) a person or company that pays you to work for them

d) right for a particular purpose or situation

e) when someone looks after children while the parents are at work

f) the number of births for every 100 or 1,000 people in a particular year and place

 

Read the newspaper article and complete this sentence in six or seven words.

This article is about.

What isthe organisation of the text? Put these topics in order (1-4).

a) reasons for the low birth rate □

b) possible solutions to the problem □

c) reaction to the possible solutions □

d) facts about the low birth rate□

 

Germany: What future is for the family?

 

New figures showed yesterday that Germany has the highest percentage of childless women in the world. 30% of German women have not had children, and this figure rises to 40% among female graduates. Germany’s Family Minister, Ursula von der Leyеn, said that if the birth rate does not go up, Germany will die.

Germany’s birth rate is one of the lowest in Europe, with an average of 1.37 children per woman, compared with 1.75 in Sweden and 1.74 in the UK. German mothers are also the oldest, with an average age of thirty when they have their first child - and most parents choose to have only one child.

According to Professor Norbert Schneider of Mainz University, the reasons for Germany’s low birth rate include poor childcare, a school day that ends at 1 p.m., and old-fashioned attitudes among employers. In addition, many German women are already in their mid-thirties when they finish university and get a good job.

Ms von der Leyеn, a mother of seven, says that another difficulty is that some women cannot find a suitable man. ‘Uncertain’ men (who are unsure about becoming fathers) are also responsible for the low birth rate, she claims.

The minister has developed a plan to encourage people to have more children.

First of all, if parents need private childcare, they will get help from the government, by paying less tax.

Secondly, families will get up to 1,800 euros a month from the government if men stay at home for two months after the birth of a new child.

But some men, even in the minister’s own political party, are unhappy with this last idea. Professor Schneider says that in Germany it is acceptable for women to take time off to have children. However, if a man takes time off work to look after a new child, his career will be over. The typical family picture is very much alive in Germany, he said. Women look after their children while men go out to work.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2022-11-01 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: