[ Ионы курносого ]
История сия заключает в себе кратким объявлением сказует о бегствующих отцех древле хиротонисанных Филаретом, патриархом московским, Иоасафом и Иосифом, и прочими митрополиты, архиепископы, и епископы.
В начале предлагаем о епископе Павле Коломенском и о заточении его и протчем страдании. И о священноиноцех и священницех, кои во благочестии крестишася и хиротонисашася от древле поставленных архиереов и видеша церковное предание повреждаемо и новое предание предано Никоном патриархом, и велие принуждение от него Никона к новопреданному узаконению, сего ради вышеписанныя священноиноцы и священницы, бегуся яша в разныя места и пределы в Керженския, Чернораменския леса и в Польскую страну и в прочия различныя места и где кто можаше благочестие сохранити, и сохраняху древле-церковное предание, и нам предаша хранити. И како от новых учителей крестившихся и хиротонисавшихся священноиноков и священников, и мирских человек и всякаго чина, обращающихся ко святей соборней и апостольстей церкви приимати: Новопредания же писанием отрицатися, и потом миром помазовати ниже пространне узрише. И похвала неприемлющим новопредания Никонова.
Разума зане нищетою одержим от убогаго дому ума моего ничесо же имый. Яко подобну вашего достоинства предложити трапезу, полну сущу ангельския пищи вас присныя рабы богатаго Владыки и Бога. О отцы и братья милости подвизаю. Слово разумное текущее, и язык уяснения, от неоскудных Его сокровищ, подати ми. Прежде же всех света зарю, ею же мрак души и ума очистив си всеблаженных отец наших, иже ныне ново в наша роды просиявшая добродетельми жития бодрено сказати возможе; не яко оных ищуще похвалити, похвала бо праведнику от Господа, но паче полезно нам от них что снискати, не токмо бо древних, и изрядных муж жития, потребна бяху писатися, и пользы ради от них бываемыя человеком, но и нынешняго нашего последняго и лениваго рода, воньже век кончина достиже, в нем же мало спасаемых, не точию потребно но и желанно, еже сих писати и частнее почитати, и яко в высоту стоящия одушевленныя столпы, на жития их зрети. И елико от них остающе, себе зазрети, и совестию осудитися. Овыя же за сущыя в нас лености, яко се поучаемы ими, и яко остном стречеми к добродетели, поне мало подвигнемся. Едва бо аще многи и велики повести, возбудят сердца наша к житию исправлению. Сих ради и аз вашему повелению повинуяся, ныне хвалимых и всеблаженных отец наших житие, елико они от новых никоновых учеников в бегстве за древле православную веру труды, томления, гонения и беды подъяша в повесть предлагаю слышащим. Не от слышания токмо сия приемлем, но от честных ученик их и странничествия спутник, и хождения с трудники. Обаче Бога в помощь их призываем, юже по силе начинаем повесть. Начинаем же взыскующе отнудуже подобно.
|
Подробно же взыскати от начала кто и откуду бяше, и где жительство имяше, и в которых местех преставися.
Егда убо прореченное от святых время приближашеся, еже чрез Никона патриарха Московскаго и чрез новопечатныя книги православной вере не малое падение учинилось, - тогда преосвященный епископ Павел Коломенский крепце став за благочестие, не принимая от него Никона новин, в церковь внесенных. Егда же приведоша его в собор и начаша его увещати многими ласкательствы, яко да приимет новоисправленныя книги, он же никакоже преклоняшеся. Потом же единому от епископ некоему повеле Никон истязати его. Он же абие предста, ко глаголанию готов сый, добре умея речения представляти, правду же на неправду превращати и истину вредити паче всех ведущий. Околь тогда ему Павлу многая пресечения в речениях творяше: ни мало бо ему попущаху о правде глаголати и проповедати правость благочестия. Павел же, видя сия и не терпя творимыя неправды, абие возгласи сия, глаголя: угасе правда, попрана есть истинна, погибе правосудие, бежа от пастырей законное испытание и опасное вещей разсмотрение.
|
Виде же Никон и прочие с ним, яко нимало возмогоша его увещати, дабы приял новинства его, внесенныя в церковь, но что уже потом Никон умысли: увы! На заточение его осуждает в Новгородския пределы. Егда же повезоша его на заточение, тогда умоли посланников, яко да попустят ему видетися с Иларионом дьяконом (который последи был митрополитом граду Суздалю). Егда же получи по прошению своему и узре Илариона, и абие нача ему поведати с плачем: како его на соборе истязаху и коликия наглости и гаждения ему творяху. Он же, жалостно сия слыша, абие сокрушися сердцем и нача с плачем просити его, глаголя: владыко святый! Приими мя с собою в заточение, яко да и аз буду общник исповеданию твоему. Он же послуша моления его, но токмо повеле ему некоторыя вещи духовныя устроити и к себе с ними быти; сам же пойде на заточение. Последи же его Иларион ощути в себе бурю пренемогания, начен смущатися и бояшеся на таковыя скорби наступати, яко человек сый, аще убо духом бодрствуя, но плоть изнемогаше. Потом же Иларион отсла к нему оныя вещи с некоторыми людьми, сам же уклонися во ино место. Павел же епископ прият оныя вещи, что в нужду приличествуют роду христианскому в просвещение душам и телесем и во оставление грехов, что при(ли)чествует ко святому крещению: миро и прочия святыя вещи, - и о сем радуяся, благодарив Бога, да и еще похвали Творца своего, яко сподобися за древнее благочестие в заточении во узилищи пребывати.
|
Пребывающу же ему тамо, начаша к нему приходити ревнующии по древлеблагочестию. Он же многих наказуя, уча и моля, яко да пребудут во благочестии и да не приемлют новых догмат, Никоном внесенных в церковь, и всегда приходящим глаголаша: почитайте священника, без него не пребывайте, на покаяние приходите, посты сохраняйте, пьянственнаго пития удаляйтеся, Тела Христова не лишайтеся. Сам бо рече Господь: ядый Мою плоть и пияй Мою кровь во Мне пребывает и Аз в нем, и воскрешу его в последний день. Аще не яст тела Моего и не пиет крови Моея, не внидет в царство небесное и не воскрешу его в последний день. Еще же рече Господь Своим учеником на Тайней вечери: приимите, ядите и пийте, се есть тело и кровь Моя; сие творите в Мое воспоминание, дондеже прииду. Сего ради глаголах вам: не лишайтеся тела и крови Христовы и всякой святыни. Стойте и держите предание, им же научистеся словом или посланием нашим. В научении же странна и различна не прилагайтеся.
Егда же Никон патриарх уведе, яко мнози наставляеми от Павла епископа, запрети и начаша ему не приобщатися страха ради и гонения, убоявшеся Никонова запрещения. Что же потом умышляет Никон? Злохитростию лукаваго змия нечто зло содеяти истинному страстотерпцу и страдальцу воину Христа, царя Вышняго. Увы безчеловечия и прелести лукаваго змия! Абие посылает иных посланников, яко не дадут к нему ни единому приити, не точию священником, ниже простолюдином. Тогда уже прочее без милости начаша не точию его, но и приходящих к нему озлобляти; и тогда не точию священнии, но ниже простии смеюще яве приходити.
Видев же Павел тако себе озлобляема, начат глаголати к приходящим к нему сице: чадца моя возлюбленная! Уже время приходит, яко не могу более видетися с вами, и вы не стужите си о разлучении моем с вами, и не вметайте себе в напасти; и аще гонят, вы бегите и дадите место гневу. О сем бо и самая истина наша Христос рече: аще гонят вы из града, то бегите в другий: не имут бо скончатися грады Израилевы. – Они же, сия слышаще, слез исполнишася и вси аки единеми усты возопиша, глаголюще: благослови ны, владыка святый, последним своим благословением. – Он же, обращься к ним, рече: буди благословение Господне не точию на вас и на чадех ваших, даже и на всей церкви; идеже аще в коем либо месте благоволит ей Бог быти, да почиет Дух Святый в ней.
Они же вопросиша его: владыко святый! Аще по твоем от нас разлучении сии с нами священноиереи или иереи остаются с нами за вашим благословением, и мы последствуем им и должны есмы всякую святыню приимати: крещение, и браки, и покаяние, и тело и кровь Христову и прочия церковныя обряды, - аще ли сим, тобою благословение имущим, оскудение будет и прочим древлехиротонисанным, что тогда и в те времена имамы творити? – Отвеща бо купно всем предстоящим ту иереом и мирским: чадца моя! Аще ли приидет время ко оскудению священства древлехиротонисанных, и взирайте на писание: по глаголу Господню, грады Израилевы не имут скончатися. Тако же писано, что Господь не умирает; тако и священство Его пребывает, тако и тело и кровь Христова до скончания века пребудет. Аще ли будет пресекатися древлесвященнохиротония, зрите в божественное писание, како положиша святии апостоли и святии отцы правила на седми вселенских соборех и девяти поместных – како подобает от ересей приимати, положиша три чина. Первый чин – совершенно крестити в три погружения; второй чин – токмо с писанием проклинати всякую ересь и потом миром помазуеми; третий чин – ни крещаеми, ни миром помазуеми, токмо проклинают свою ересь и прочия. Тако подобает разсмотряти в новых учителех великороссийских: аще отложат в крещении три погружения – во имя Отца, и Сына и Святаго Духа и будут крестить во едино погружение, или обливать, или окроплять или инако некое странное, - то и вы их принимайте первым чином, совершенно крестити, яко еллины. Аще ли не отложат в крещении три погружения – во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, то за сие двух сих ради главизн подобает и вам средним чином приимати – с писанием нововводных догматов отрицатися и прочия ереси проклинати, тако же и чин наблюдати. Аще кто от вас верный христианин и отступит христианския веры, и оставит ю, и приидет в некую ересь, и пребудит в той ереси неколико время, и потом познает свое заблуждение, и приидет в раскаяние и начнет молити со слезами, яко мытарь, - и сих подобает приимати третьим чином за сие, что они в чину подцерковнин, что у них в крещении мудрствуют, и чины церковныя невреждены и согласны православной вере, токмо в некоторых упрямствах пребывают, не покоряются своим учителем, и за то собор их клятвою обложих и ересию нарече. И сим подобает с писанием самомненную или умоборную ересь проклинати и прочия ереси проклинати же, а миром не помазовати. Аще кто во благочестии крещен и неким случаем отвержется православныя веры, начнет похваляти и защищати нечестивую еретическую веру, и пребудет в ней неколико время, и признает себе, что погрешил пред Богом, и обратится и приидет в раскаяние и покается, - и сих подобает приимати средним чином, с писанием и с проклятием ереси, в ней же был есть, потом миром помазуется. – И сего ради я ваше мнение и печаль утоляю, како по нас пребывати и священнаго чина не лишенным быти; и выше сего объявихом вам, что приимати от новых учителей вторым чином, под миропомазание. И святый Григорий попущает не в присутствии епископа иереом иереов помазовати миром. Уже аз разреших ваше сомнение, исполнив желание ваше на путь спасения, аминь.
Они же, много плачуще и о Христе целование давше, отъидоша.
Потом же наипаче они немилостивии начаша озлобляти; каковыя же тогда ему напасти творяху, которых уже не могу подробно исчислити, но оставляю сие самим слушателям спослушествовати совести их. По таковых же озлоблениях и скорбех, не по мнозем времени, без вести его сотвориша. – Видевше же сие мнози от священнаго чина и мирстии, не к тому уже смеяху, что рещи, бежаша в разныя места, идеже можаху благочестие сохранити невредимо; колико же их быша древлехиротонисанных и по них последующих и хиротонию приявших от новых учителей, зде отчасти объявляется.
Зри любезный читателю о бегствующих священницех, кои древле в благочестии крестишася и хиротонию прияша от древних учителей и благоверие храняху бегуся яша. Таже и от новых учителей хиротонисанных и познаша свое нечестие, и бежаша и приступиша к благочестию. Зде объявляем отчасти.
1) Священноинок Иов, бывый келейник Филарета патриарха. Сей игумен монастыря Агова, и виде что сотвориша Павлу епископу, нектому уже смеяше что рещи, но отъиде и поселися на Дону; и тамо пребывая в подвизех выну день и нощь в молитвах упражняяся и ту конец прият ко Господу отъиде.
2) По кончине Иова прииде священноинок именем Досифей, саном игумен сый Тихвинскаго монастыря, и ту поживе неколико лет в подвизе и в посте и молитве, и благий конец прият ко Господу отъиде.
3) Некто поп именем Козма гонения ради скитаяся и прииде на Ветку.
4) В то же время прииде и Стефан поп населник бысть ту, идеже последи монастырь и церковь бе, и пожиша вкупе с Козмою добре в постех и молитвах и в вечный покой отъидоста.
5) В то же время прииде черный поп Иоасаф, и поселися ту, и поживе добре, и конец благий прият и в вечно жилище отъиде.
6) По сих прииде священноинок Феодосий крещения и постановления бяше древняго, рукоположен бо бысть Иосифом патриархом Московским, и добре пожи в жизни сей в посте и молитве и в коленопоклонении жизнь свою провожаше Богу единому служа неколико лет, и отъиде в вечное жилище.
7) Еще же прииде белый поп Иоанн и пожив добре ко Господу отъиде в вечное жилище, каковыя же они тогда в пощении бдения и молитвы к Богу возсылаху.
8) Последи же прииде к ним священноиерей Антоний и тамо пребываше не малое время.
9) От Рыльска прииде поп белый Александр.
10) И другие белой же Григорий от Москвы. Крещение на обою на Александре и на Григории древнее, а хиротония от новоставленных.
11) Еще же от Калуги привезоша Бориса белаго попа тако же крещение имуща старое, а рукоположение новое. И сих иереов Феодосий приял вторым чином, с писанием отрицания нововводных и мирпомазанием, и священников сих с первою хиротониею приял. Сице и мирских не покрещеваху, взирающе на благословение прежде бывшаго Павла епископа, и тако пребывающе безраздорно.
12) Священноинок Дионисий Шуйский пребываше в керженских лесах несколько лет в великом подвизе и посте и прейде в вечный покой.
13) Священноиерей Трефилий, из Вологды, временем пребываше на Керженце, и паки возвращащеся на Вологду и тамо скончася.
14) Священноинок Софоний Соловецкаго монастыря прият быв собором отцами в начале священноиноком Дионисием и с прочими христианы, после Никона патриарха: а собор бысть на Керженце, труды же его и подвиги же к Богу кто изрещи может.
15) Священноинок Сергий Ярославский, пребываше на Керженце, тамо и конец прият.
16) Священноиерей Исидор, Козмодемьянский, тоже время, иное смущение и буря на церковь Божию воста, имже яко некиим трясением земли, зело поколебася, многия бо, а наипаче и до священных лиц коснуся сие искушение. Возмутиша бо тогда сего священноиерея Исидора, возмнеша убо сии возмутители, яко крещение от великороссийския церкви несть крещение и обращающихся от российской церкви начаша паки крестити, невзирающе же на древний обычай, ниже на правила церковныя.
Тогда убо вышеобъявленнии отцы сошедшися соборне, древний обычай и правила соборныя ведяще, сему противу стала, и показоваху, яко не бе то исправление благочестия, но повреждение истинны, и обычая от правил преданнаго. Писаша же тогда и на Ветку ко отцам (о них-же варивше рехом) просяще, яко да пошлют к ним поне единаго от отец на укрепление обычая церковнаго. По прошению же их прииде к ним священноинок Феодосий, который прежде был на Белмоше, и ныне тойже прииде. Тогда же много увещающе оных возмутителей приводяще во свидетельство соборныя правила. А наипаче указующе на Павла епископа Коломенскаго, прежде их бывшаго, како повелеваше в жизни своей обращающихся приимати, аще суть священницы то с первою хиротониею, и во вторы не хиротонисатися. И потом запретиша крестити паки: повелеша же приимати обращающихся и кающихся с писанием и миропомазанием по правилам святых отец: 1-го вселенскаго собора, и 2-го и 6-го вселенскаго собора и прочих святых соборов, и отец, их же для краткости оставляю. Тогда-же сей священник Исидор зазрев себе и покаяся, и тако в покаянии поживе лета довольно в воздержании и ко Господу отъиде. Сей-же священоинок Феодосий, о нем же выше рехом, обращающихся приимал по соборному тому уложению, чрез миро и потом паки возвратися на Ветку, к церкви и тамо пребывая, труды ко трудам прилагая, подвиги же его яже к Богу, и труды телеснии кто исповесть. И в таковых подвизех соверши течение свое и тако ко Господу отъиде.
По преставлении-же его обретошася мощи его целы и ничимже вредимы, и погребоша его в церкви. Во время же первой выгонки ис Полши христиан взяты оныя мощи присланными полководцы и без вести учинились
17) Священноинок Варлаам, временем живяше на Керженце, прият же быв отцем Софонием, вторым чином со отрицанием новодогматствования, и миропомазанием. Сей же Варлаам переселися в пустыню за Соли Галицкия и тамо пребывше в молитвах к Богу упражняшеся. Егда же приидоша посланнии от града Соли, подвизаеми злобою врага нашего диавола, и тако обыдоша келию его и зажгоша, и ту предаде дух в руце Божии.
18) Священоиерей Симеон пребываше временем на заводах и на Яике, в Тобольском, и в слободах, потом же некое время взят бысть Тобольским архиереем и многия напасти и оскорбления претерпе, последи же в заточении скончася, глаголют же о нем.
19) Священноинок Яков в Сибири же скончася, в жизни же своей елико мощно подвизаяся к Богу, молитвами и бдением всенощным, в таковых же подвизех предаде дух свой в руце Божии.
20) Священноинок Иов в Сибири же, при Нижнем Тагиле пребывая, и жизнь свою добре провождая, в посте и молитве, и всенощном стоянии и милостыню творяше убогим и всем благотворяше, и добрый конец получи, и дух свой в руце Богу предаде.
21) Священноинок Феофил игумен Далматова монастыря поживе в Сибири в великом воздержании, соверши подвиг течения своего, и тако отъиде к Богу в вечный покой.
22) Священноинок Тихон скитаяся от места на место прехождаше овогда на Ветке овогда на Яике, и бысть гонение, и тогда ят бысть Тихон поп, и сослан на Воронеж в духовное правление и мучен бысть, и не повиновася, и посажен бысть в ледник епископским повелением, и ту уморен бысть; и благий конец прият, предаде дух свой в руце Божии.
23) Священноинок Никодим в Сибири скитаяся, в пустыне пребывая велию нужду приимаше, и терпяше от бесовскаго навета и человеческаго озлобления, и вся сия претерпеваше, токмо утешение имея пост и молитву и всенощное стояние. И не терпяше диавол добродетели его навади некиих злодеев, приидоша в келию его, и начаша мучити, и потом огнем сожгоша и смерти предаша, и от сего благую кончину прият, и в руце Бога живаго душу предаде.
24) Священноинок Никифор скитаяся в керженских лесах, потом прииде в Сибирь, таже на Яик, и поживе тамо неколико время, и добре поживе и благий конец прият ко Господу отъиде.
25) Священноиерей Василий в Сибири жительство имяше, труды же и подвиги его кто исповесть, воздержание и пост его всегдашнии, бдение и молитвы непрестанныя, в сицевых подвигах преселися в вечныя обители к богу Его же возлюби.
26) Священноинок Досифей в нове прият бысть отцами ветковскими. Сей же отец поживе упражняяся в молитвах и трудех телесных выну пребываше и тако преселися в вечный покой его же возжеле.
27) Священноиерей Иоанн скитаяся в сибирской стране тих и кроток, смирение стяжа нелицемерно, в посте и молитве пребываше день и нощь, и поживе богоугодно неколико время, и в вечный покой отъиде и с праведными водворися, а дух вручи в руце Божии.