Преподавателем оценивается присутствие студента на лекциях – 0,5 балла (всего 16 максимально), самостоятельная работа студента: реферат по одной из тем – 1-4 балла, выполнение самостоятельно этимологического анализа современного английского предложения – 1- 10 балла, и главное, работа студента на лабораторных занятиях от 1 до 10 баллов (всего 70 максимально).
На практическом занятии студент получает 2 балла за присутствие, 2 балла за ответ на теоретический вопрос, 1 балл за правильное прочтение и перевод своего отрывка, 3 балла за правильный и полный морфологический анализ своего слова, 2 балла за правильный фонетический разбор. В исключительных случаях оценка за работу на семинаре может превышать 10 баллов.
За работу в течение курса студент может получить 100 баллов.
1-20 баллов- 1
20 – 40 баллов - 2
40 -60 баллов - 3
60 – 80 баллов – 4
80 – 100 - 5
Полученные оценки суммируются с оценкой, полученной на экзамене, находится среднее арифметическое – итоговая оценка. От 80 до 100 баллов дают возможность получить автомат.
№ | ФИО студента | ЛК | Лаб 1 | Лаб2 | Лаб3 | Лаб4 | Лаб 5 | Лаб6 | Лаб 7 | СР | Итог |
студент | 4+7 | ||||||||||
студент | |||||||||||
студент |
РАЗДЕЛ 2. Методические указания по изучению дисциплины (или ее разделов) и контрольные задания для студентов заочной формы обучения.
Заочного обучения не предусмотрено. Для студентов, находящихся на индивидуальном плане обучения имеется скомпилированный электронный учебно-методический комплект.
РАЗДЕЛ 3. Содержательный компонент теоретического материала.
|
Теоретический (лекционный) материал предлагается представить схематично, в виде:
• наименование темы лекции;
• план лекции;
• основных понятий и положений;
• тезисов;
• схем;
• графиков;
• таблиц;
• набора компьютерных слайдов;
• электронных конспектов лекций (презентаций);
• проблемы для обсуждения и вопросы для самоконтроля;
• ссылки на литературные источники по теме, приведенные в рабочей
программе курса.
SYLLABUS FOR THE COURSE OF
HISTORY OF ENGLISH
№ | Topic | Hours |
1. | Introduction | 2 hours |
2. | GERMANIC LANGUAGES. | 2 hours |
3. | OLD ENGLISH PERIOD. Historical Background. Chronological Divisions in the History of English. | 2 hours |
Old English Phonetics. | 4 hours | |
5. | Old English Grammar. | 6 hours |
6. | Old English Vocabulary | 2 hours |
7. | Historical Background from the 11th to 15th century. | 4 hours |
8. | Phonetic Changes in Middle and Early New English. | 4 hours |
9. | Evolution of the Grammatical System from 11th to 18th c. | 4 hours |
10. | Development of the English Vocabulary in Middle English and Early New English. | 2 hours |
Lecture 1
Introduction
Hours
Plan
1.The subject of history of English. The aims of the course (theoretical and practical).
2.Sources of language history. Inner and outer history of the language.
3.Methods of comparative linguistic research, its advantages and drawbacks.
4.Statics and dynamics in language history. Causes of language evolution.
Literature
Rastorgueva T.A. A History of English. M.,1983; M.,2005. - p.10-24.
Ilyish B. History of the English language. Л. 1972. – 5-8.
Reznik R.V., Sorokina T.S., Reznik I.V. A History of the English Language. M., 2001. – p. 7-13.
Аракин В.Д. История английского языка. М., 1985. – с. 5-8.
Смирницкий А.И. Древнеанглийский язык. М., 1998. – с.5-11.
The subject of history of English. The aims of the course
A language can be considered from different angles. In studying Modern English we regard the language as fixed in time and describe each linguistic level – phonetic, grammar or lexis – synchronically. Diachronic approach presupposes that each linguistic fact is interpreted as a stage in the evolution of language.
The subject of the History of English is the historical development of the English language: development of its phonetic structure and spelling, evolution of its grammatical system, growth of its vocabulary, and also the changing historical conditions Of English-speaking communities relevant to the language history.
|
Aims of the course are both theoretical and practical:
-to provide the students with a knowledge of linguistic history sufficient to account for the principal features of present-day English;
-to provide the students with a wider philologicak outlook.
Sources of language history. Inner and outer history of the language.
Sources of the language history:
-written records of different periods;
-facts of prewritten history in the works of ancient historians and georaphers;
-early borrowings from Germanic made by other languages.