Святитель Василий Великий




Аще храм святаго Василия, творим бдение.

На малой вечерни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 3, самогла́сны;

Х риста́ всели́в в ду́шу твою́ чи́стым твои́м житие́м,/ Исто́чника жи́зни, священноявле́нне Васи́лие,/ ре́ки источи́л еси́ уче́ний благочести́вых вселе́нней,/ от ни́хже напая́еми ве́рнии церко́внии лю́дие/ плоды́ усте́н, испове́дающих благода́ть, прино́сят/ Просла́вльшему́ па́мять твою́ во век ве́ка.

М и́ро, излия́нное на тебе́ благода́ти,/ пома́за тя священноде́йствовати Ева́нгелие Ца́рствия Небе́снаго,/ Васи́лие Богоявле́ние,/ Христо́во благоуха́ние быв,/ воне́ю зна́ния Его́ вселе́нную испо́лнил еси́./ Те́мже, гла́сы раб твои́х благоприя́тне прие́мляй,/ испроси́ нам, чту́щим тя, ве́лия ми́лости.

Византи́ево: С вяти́тельскою оде́ждею оде́ян,/ Тро́ицы побо́рниче Васи́лие,/ престо́лу предста́л еси́ суди́щному,/ беду́ прие́мляй о ве́ре?/ и, стра́дальческое противостоя́ние показа́в,/ я́рость епа́рхову посрами́л еси́,/ яря́щася держа́вою нече́стия/ и неми́лостивным разсече́нием претя́ща,/ усе́рдно, о́тче, проразсуди́в/ и му́ченик быв произволе́нием,/ вене́ц приял еси́ побе́ды от Христа́,/ иму́щего ве́лию милость.

Сла́ва, глас 2:

С у́щих извы́к естество́/ и всех усмотри́в нестоя́тельное,/ Еди́наго обрел еси́ непоколе́блема,/ Пресу́щнаго су́ща Соде́теля всех,/ Ему́же и па́че приложи́вся,/ не су́щих жела́ние отве́ргл еси́,/ моли́ и нам Боже́ственнаго жела́ния получи́ти,/ священноявле́нне Васи́лие.

И ны́не, праздника.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2. Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Х рам всесве́тел/ трисо́лнечныя зари́ сый,/ озаря́еши ду́ши/ пита́ющихся/ словесы́твои́ми, Васи́лие.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Т руба́ с Небесе́/ шум гла́са твоего́ есть/ и огнь, и́мже попаля́ются/ ерети́ческая вся,/ Васи́лие, уче́ния.

Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости,/ и язы́к его́ возглаго́лет суд.

Свет Еди́н Трисия́нный,/ разделя́яй Ли́цы,/ единя́яй же существо́м,/ Ария низложи́л еси́/ и Саве́ллия, Васи́лие.

Сла́ва, и ны́не:

П лотско́е обре́зание/ Боговочелове́чнаго Сло́ва/ и па́мять Васи́лия/ почита́юще Вели́каго,/ Богоро́дицу почита́ем.

По О́тче наш: тропарь свята́го. Сла́ва, и ны́не, Обре́зания. Ектения́ и отпу́ст. На вели́цей же вече́рни, и на у́трени, и на Литурги́и пое́м все последование, я́коже изъяви́ся на ряду́.

На вели́цей вече́рни

Пое́м Блаже́н муж: 1-й антифо́н.

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8. Пра́здника 4, глас 8. Самогла́сны:

С ходя́й Спас к ро́ду челове́ческому/ прия́т пелена́ми пови́тие,/ не возгнуша́ся плотска́го обре́зания,/ осмодне́вен по Ма́тери, Безнача́льный по Отцу́,/ Тому́, ве́рнии, возопии́м:/ Ты еси́ Бог наш, поми́луй нас.

Н е устыде́ся Всеблаги́й Бог/ плотски́м обре́занием обре́затися"/ но даде́ Самаго́ Себе́ о́браз и начерта́ние всем ко спасе́нию,/ и́бо зако́на Творе́ц зако́нная исполня́ет/ и проро́ков прорече́ния, я́же о Нем./ И́же вся содержа́й го́рстию и пелена́ми пови́выйся,/ Го́споди, Сла́ва Тебе́.

И́ны стихи́ры свята́го Васи́лия на 4, глас 4, Подо́бен: Зва́нный свы́ше:

И́ же тезоимени́тне нарече́н быв ца́рствия,/ Егда́ ца́рское ты свяще́ние, Христо́в язы́к свят,/ любому́дрием и ху́дожеством, о́тче, упа́сл еси́,/ тогда́ венце́м тя украси́ ца́рствия, Васи́лие,/ ца́рствующими Ца́рствуяй и всех Госпо́дь,/ И́же Ро́ждшему́ соедине́ний,/ Присносу́щный Сын и Собезнача́лный./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

С вяти́тельства оде́ждами укра́шен,/ ра́дуяся, пропове́дал еси́ Ева́нгелие Ца́рствия, Васи́лие,/ правосла́вия Це́ркви источи́в уче́ние./ И́ми́же ны́не просвеща́еми,/ Еди́но Божество́ е́же во Отце́ Вседержи́тели,/ и во Единоро́днем Бо́жий Сло́ве,/ и Боже́ственнем Ду́се,/ богосло́вии и сла́вим,/ в Трие́х Ли́цех неразде́льно./ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Н ебе́сным спребыва́я ликостоя́нием/ и соводворя́яся, о́тче Васи́лие,/ и́хже и житию́ поревнова́л еси́/ све́тлостию чи́стою жития́ твоего,/ еще́ с пло́тию живы́й с су́щими на земли́ я́ко безпло́тен./ Наслажда́ющияся Богодохнове́нным уче́нием твои́м/ от бед и тьмы неве́дения/ Христа́, Бо́га на́шего, моли́/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 8. Анато́лия:

П рему́дрости рачи́тель быв, преподо́бне,/ и всех су́щих, е́же к Бо́гу, предсуди́в сожи́тельницу поуче́ние сме́ртное,/ ле́потно житие́ препроводи́л еси́,/ и́бо, плотски́я стра́сти/ воздержа́ния кре́постьми себе́ обложи́в/ и Боже́ственного поуче́ния зако́ном,/ нерабо́тен душе́вный соблю́л еси́ сан,/ доброде́тели бо́гатством/ все плотско́е мудрова́ние повину́л еси́ ду́ху./ Те́мже плоть и мир возненави́дев и мироде́ржца,/ предстоя́ Христу́,/ проси́ душа́м на́шим ве́лия ми́лости.

И ны́не, глас то́йже, пе́рвую стихи́ру: С ходя́й Спас к ро́ду челове́ческому/ прия́т пелена́ми пови́тие,/ не возгнуша́ся плотска́го обре́зания,/ осмодне́вен по Ма́тери, Безнача́льный по Отцу́,/ Тому́, ве́рнии, возопии́м:/ Ты еси́ Бог наш, поми́луй нас.

Вход. Проки́мен дне.

Бытия́ чте́ние (глава́ 17):

Я ви́ся Госпо́дь Авра́му и рече́ ему́:/ Аз есмь Бог твой, благоугоди́ предо Мно́ю и бу́ди непоро́чен./ И положу́ заве́т Мой между́ Мно́ю и между́ тобо́ю, и умножу тя зело./ И будеши отец многих язы́ков,/ И не нарече́тся ктому́ и́мя твое́ Авра́м, но бу́дет и́мя твое Авраа́м,/ я́ко отца́ мно́гих язы́ков положи́х тя./ И возращу́ тя зело́ зело́,/ и положу́ тя в язы́ки, и ца́рие из тебе́ изы́дут./ И положу́ заве́т Мой между́ Мно́ю и тобо́ю/ и между́ се́менем твои́м по тебе́ в ро́ды их,/ в заве́т ве́чный, и бу́ду им Бог./ И паде́ Авраа́м на лице́ свое́м и поклони́ся Го́сподеви./ И рече́ Бог ко Авраа́му:/ ты же заве́т Мой да соблюде́ши,/ ты и семя твое́ по тебе́ в ро́ды их./ И сей заве́т, и́же соблюде́ши между́ Мно́ю и ва́ми/ и между́ се́менем твои́м по тебе́ в ро́ды их:/ обре́жите плоть ва́шу краи́нюю, и бу́дет в зна́мение заве́та между́ Мно́ю и ва́ми/ и между́ се́менем твои́м по тебе́ в роды их./ И отроча́ осмодне́вно обре́жется вам, всяк му́жеск пол в ро́дех ва́ших./ И му́жеский пол, и́же не обре́жет плоть кра́йнюю свою́ во осмы́й день,/ потреби́тся душа́ о́на от ро́да своего́, я́ко заве́т Мой разори́ла есть.

При́тчей чте́ние (глава́ 8):

Г оспо́дь созда́ мя нача́ло путе́й Свои́х в дела́ Своя́./ Пре́жде век основа́ мя в нача́ле,/ пре́жде, не́же зе́млю сотвори́ти,/ и пре́жде, не́же бе́здны соде́лати,/ пре́жде, не́же произы́ти исто́чником во́дным,/ пре́жде, не́же гора́м водрузи́тися,/ пре́жде же всех холмо́в ражда́ет мя./ Госпо́дь сотвори́ страны́ и пусты́ни и концы́, населе́ны под небесе́м./ Егда́ гото́вяше не́бо, с ним бех,/ и Егда́ отлуча́ше Себе́ Престо́л на ве́трех./ Егда́ кре́пки творя́ше вы́шния о́блаки/ и я́ко тве́рды полага́ше исто́чники поднебе́сныя,/ внегда́ полага́ти мо́рю преде́л его́, и во́ды не мимоидут уст Его́,/ и кре́пки творя́ше основа́ния земли́, бех к Нему́ подо́бна./ Аз бех, о не́йже ра́довашеса,/ по вся же дни веселя́хся пред лице́м Его́ на вся́ко вре́мя.

При́тчей чте́ние (главы́ 10 и 11):

У ста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость,/ язы́к же непра́веднаго поги́бнет./ Устне́ муже́й пра́ведных ка́плют благода́ти,/ уста́ же нечести́вых развраща́ются./ Ме́рила льсти́вая ме́рзость пред Го́сподем,/ вес же пра́ведный прия́тен Ему́./ Иде́же а́ще вни́дет досажде́ние, та́мо и безче́стие,/ уста́ же смире́нных поуча́ются прему́дрости./ Соверше́ние пра́вых наста́вит их/ и поползнове́ние отрица́ющихся упасе́т их./ Не по́льзуют име́ния в день я́рости,/ пра́вда же изба́вит от сме́рти./ Умер пра́ведный, оста́ви раска́яние,/ нару́чна же быва́ет и посмея́тельна нечести́вых па́губа./ Пра́вда непоро́чнаго исправля́ет пути́,/ в нече́стие же па́дает непра́вда./ Пра́вда муже́й пра́вых изба́вит их,/ безсове́тием же пленя́ются беззако́ннии./ Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда,/ похвала́ же нечести́вых поги́бнет./ Пра́ведник от ло́ва убе́гнет,/ вме́сто же его́ предае́тся нечести́вый./ Во усте́х нечести́вых сеть гра́жданом,/ чу́вство же пра́ведных благоспе́шное./ Во благи́х пра́ведных испра́вится град,/ и в поги́бели нечести́вых ра́дование./ Во благослове́нии пра́вых возвы́сится град,/ усты́ же нечести́вых раскопа́ется./ Руга́ется гра́жданом лише́нный ра́зума,/ муж же му́дрый безмо́лвие во́дит.

На литии́ стихи́ра хра́ма, та́же свята́го Васи́лия, глас 3. Ге́рманово:

Х риста́ всели́в в ду́шу твою́ чи́стым твои́м житие́м,/ Исто́чника жи́зни, священноявле́нне Васи́лие,/ ре́ки источи́л еси́ уче́ний благочести́вых вселе́нней,/ от ни́хже напая́еми, ве́рнии церко́внии лю́дие/ плоды́ усте́н, испове́дающих благода́ть, прино́сят/ Просла́вльшему па́мять твою́ во век ве́ка.

М и́ро, излия́нное на тебе́ благодати,/ пома́за тя священноде́йствовати Ева́нгелие Ца́рствия Небе́снаго,/ Васи́лие Богоявле́ние./ Христо́во благоуха́ние быв,/ воне́ю ра́зума Его́ вселе́нную испо́лнил еси́./ Те́мже, гла́сы раб твои́х благоприя́тне прие́мляй,/ испроси́ нам, чту́щим тя, ве́лия ми́лости.

Византи́ево: С вяти́тельскою оде́ждею оде́ян,/ Тро́ицы побо́рниче Васи́лие,/ престо́лу предста́л еси́ суди́щному,/ беду́ прие́мляй о ве́ре,/ и, страда́льческое противостоя́ние показа́,/ я́рость епа́рхову посрами́л еси́,/ яря́щася держа́вою нече́стия/ и неми́лостивным разсече́нием претя́ща,/ усе́рдно, о́тче, проразсуди́в,/ и, му́ченик быв произволе́нием,/ вене́ц прия́л еси́ побе́ды от Христа́,/ иму́щаго ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

И злия́ся благода́ть во устна́х твои́х, преподо́бне о́тче,/ и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную/ во Еди́ном Божестве́.

И ны́не, глас 8: С ходя́й Спас к ро́ду челове́ческому/ прия́т пелена́ми пови́тие,/ не возгнуша́ся плотска́го обре́зания,/ осмодне́вен по Ма́тери, Безнача́льный по Отцу́,/ Тому́, ве́рнии, возопии́м:/ Ты еси́ Бог наш, поми́луй нас.

На стихо́вне стихи́ры свята́го, самогла́сны, глас 1.

Византи́ево: О, Боже́ственная и свяще́нная Христо́вы Це́ркве пчело́,/ Васи́лие всеблаже́нне!/ Ты бо Боже́ственнаго жела́ния жа́лом тебе́ вооружи́в,/ богоме́рзких ересе́й хулы́ уязви́л еси́/ и душа́м ве́рных благоче́стия сла́дость сокро́виществовал еси́./ И ны́не Боже́ственнаго рая́ нетле́нныя проходя́ па́жити,/ помина́й и нас, предстоя́ Тро́ице Единосу́щней.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Васи́лия мона́ха: В сех святы́х собра́л еси́ доброде́тели,/ о́тче наш Васи́лие:/ Моисе́еву кро́тость и Илиину́ ре́вность,/ Петро́во испове́дание, Иоа́нново Богосло́вие./ Я́ко Па́вел, вопия́, не преста́л еси́:/ кто изнемога́ет, и аз не изнемога́ю?/ Кто соблажня́ется, и аз не разжиза́юся?/ Те́мже, с ни́ми водворяя́ся,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Стих, глас 2: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости,/ и язы́к его́ возглаго́лет суд.

Иоа́нна мона́ха: С у́щих извы́к естество́/ и всех усмотри́в настоя́тельное,/ Еди́наго обре́л непоколе́блема,/ Пресу́щнаго су́ща Соде́теля всех,/ Ему́же и па́че приложи́вся,/ не су́щих жела́ние отве́ргл еси́,/ моли́ и нам Боже́ственнаго жела́ния получи́ти,/ священноявле́нне Васи́лие.

Сла́ва, глас 6:

Б лагода́ть чуде́с с Небесе́ прие́м/ и лесть и́дольскую обличи́в уче́ньми,/ святи́телей еси́ сла́ва и утвержде́ние,/ всеблаже́нне Васи́лие,/ и всех преподо́бных уче́ния о́браз./ Дерзнове́ние име́я к Бо́гу,/ Того́ моли́ спасти́ся ду́ша́м на́шим.

И ны́не, глас 8:

Н е устыде́ся Всеблаги́й Бог/ плотски́м обре́занием обре́затися,/ но даде́ Самаго́ Себе́ о́браз и начерта́ние всем ко спасе́нию,/ и́бо зако́на Творе́ц зако́нная исполня́ет/ и проро́ков прорече́ния, я́же о Нем./ И́же вся содержай го́рстию и пелена́ми пови́выйся,/ Го́споди, сла́ва Тебе́.

Тропарь свята́го, глас 1:

В о всю зе́млю изы́де веща́ние твое́,/ я́ко прие́мшую сло́во твое́,/ и́мже боголе́пно научи́л еси́,/ естество́ су́щих уясни́л еси́,/ челове́ческия обы́чаи украси́л еси́,/ ца́рское свяще́ние, о́тче преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас тойже:

Н а Престо́ле огнезра́чнем/ в Вы́шних седя́й со Отце́м Безнача́льным и Боже́ственным Твои́м Ду́хом,/ благоволи́л еси́ роди́тися на земли́/ от Отрокови́цы Неискусому́жныя, Твоея́ Ма́тере, Иису́се,/ сего́ ра́ди и обре́зан был еси́, я́ко Челове́к осмодне́вный./ Сла́ва всеблаго́му Твоему́ сове́ту,/ сла́ва смотре́нию Твоему́,/ сла́ва снисхожде́нию Твоему́, Еди́не Человеколю́бче.

И опу́ст.

На повече́рии конда́к свята́го. Сла́ва, и ны́не: пра здника. Полу́нощницу же пое́м, по обы́чаю, с кафи́змою. По 1-м трнсвято́м тропа́рь пра́здника. По 2-м трисвято́м конда́к пра́здника же. Моли́твы же Помяни́, Го́споди, в наде́жди Воскресе́ния: не глаго́лем, то́чию: Го́споди, поми́луй, 12. И отпу́ст.

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, два́жды. Сла́ва свята́го, и ны́не, пра́здника.

По 1-й кафи́зме седа́лев, глас 5. Подо́бен: Собезнача́льное:

Я́ ко ца́рское украше́ние Це́ркве, Васи́лия вси да восхва́лим,/ уче́ний сокро́вище неоску́дное,/ си́ми бо той наказа́ нас Тро́ицу почита́ти Святу́ю,/ соедине́ну у́бо Существо́м, разделе́ну же Ипоста́сьми.

Сла́ва, глас 1. Подо́бен: Гроб Твой:

В аси́лие прему́дре, предстоя́й Тро́ице,/ моли́ся получи́ти в День суда́ нам, пою́щим тя и чту́щим па́мять твою́,/ благода́ть, ми́лость и очище́ние прегреше́ний,/ я́ко да усты́ прославля́ем и се́рдцем Еди́наго Человеколю́бца.

И ны́не:

В сех Творе́ц и Влады́ка ми́ра,/ Сый со Отце́м и Ду́хом горе́,/ я́ко Младе́нец обре́зуется на земли́ остодне́вен./ И́стинно Боже́ственна же и чу́дна дела́ Твоя́:/ Ты бо, Влады́ко, нас ра́ди обре́зался еси́,/ я́ко Сый зако́на исполне́ние.

И чтем во Ева́нгелии толково́м поуче́ние Вели́каго Васи́лия мона́хом.

По 2-и́ кафизме седален, глас 8. Подо́бен: Прему́дрости:

Н еизрече́нныя прему́дрости Богови́дне поче́рпл еси́ бога́тство та́йное,/ всем источи́л еси́ правосла́вия во́ды,/ ве́рных у́бо сердца́ Боже́ственне веселящия,/ неве́рных же веле́ния досто́йне потопля́ющия./ Отню́дуже обою́ду благоче́стия по́ты/ показа́лся еси́ непобеди́м Тро́ицы побо́рник, святи́телю Васи́лие./ Моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, глас 3. Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:

В сю напои́л еси́ вселе́нную, я́коже вода́ми,/ уче́нии твои́ми, благоче́стия собра́нными догма́ты,/ жи́зни бо Исто́чник в тебе́ препочива́ше вои́стинну, Васи́лие./ Его́же моли́, я́ко дерзнове́ние стяжа́вый, Богодохнове́нне,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

И ны́не, глас 4:

И́ же естество́м Неви́димый, ны́не ви́дим есть пло́тию:/ Сло́во Несозда́нное, ны́не из Девы Чи́стыя ражда́емо, зи́ждется,/ Те́мже и по зако́ну нас ра́ди, челове́ков,/ я́коже осмодне́вен, обре́зуется Младенец./ Тому́ у́бо поклони́мся, я́ко Спа́су на́шему.

Велича́ние Обре́занию:

В елича́ем Тя, Живода́вче Христе́,/ и почита́ем пречи́стыя пло́ти Твоея́/ зако́нное обре́зание.

Велича́ние святи́телю о́бщее или сие́:

В елича́ем тя,/ святи́телю Христо́в Васи́лие,/ благоче́стно Це́рковь Христо́ву сохра́ншаго.

По полиеле́и седа́лен, глас 8. Подо́бен: Прему́дрости:

С и́лою слове́с Боже́ственных е́реси низложи́л еси́ мра́чный,/ вся шата́ния Евно́миева погрузи́л еси́,/ челове́ком бо Ду́ха Бо́га бы́ти пропове́дал еси́/ и рук возде́нием враги́ умертви́л еси́./ Все прогна́л еси́ Саве́ллиево служе́ние,/ вся же мудрова́ния Несто́риева упраздни́л еси́,/ святи́телю Васи́лие./ Моли́ся Христу́ Бо́гу/ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва:

Б лагода́ть слове́с твои́х Боже́ственных и догма́т высота́ та́инственная/ Боже́ственнаго нам бысть восхожде́ния ле́ствица:/ Ду́ха бо, о́тче стяжа́вый трубу́,/ то́ю пропове́дал еси́ Боже́ственная учения./ Те́мже и на ме́сте всели́лся еси́ зла́чне,/ мзды по́двигов твои́х прие́м, преподо́бне иера́рше Васи́лие./ Моли́ся Христу Бо́гу/ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ны́не:

В ся́ческих Влады́ка и Творе́ц, из пречи́стыя утро́бы Твоея́ плоть прие́мый,/ Предста́тельницу Тя показа́ челове́ком, Всенепоро́чная./ Сего́ ра́ди вси к Тебе́ прибега́ем,/ очище́ния прегреше́ний прося́ще, Влады́чице,/ и ве́чнующия изба́витися му́ки,/ и вся́каго озлобле́ния лю́таго мироде́ржца./

С его ради вопием Ти:/ Моли́ся Твоему́ Сыну и Бо́гу/ прегрешений оставление даровати/ покла-нятощимся верою всесвятому Рождеству Твоему́.

И чтем надгро́бное сло́во Григо́рия Богосло́ва, е́же о Вели́цем Васи́лии, на четы́ре ча́сти.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: У ста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: У слы́шите сия́, вси язы́цы,/ внуши́те, вси, живу́щии по вселе́нней. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 36.

По 50-м псалме́, стихи́ра самогла́сна, глас 6:

И злия́ся благода́ть во устна́х твои́х, преподо́бне о́тче,/ и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную/ во Еди́ном Божестве́.

Кано́н пра́здника. Творе́ние Стефа́ново, Ирмо́с по два́жды, тропари́ же на 4, глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

О смери́ца дней, нося́щая о́браз бу́дущаго,/ Твое́ю, Христе́, просвеща́ется и освяща́ется во́льною нището́ю,/ в сей бо зако́нно обре́зался еси́ пло́тию.

О бре́зание прие́млет осмодне́вное Христо́с Своего́ рождества́,/ и сего́ днесь сень спря́тает,/ свет возсиява́я но́выя благода́ти.

Ин кано́н святи́теля Васи́лия, на 8. Творе́ние Иоа́нна Дамаскина́, глас и ирмо́с то́йже.

Т воему́ гла́су подоба́ше приити́, Васи́лие, нача́ти хотя́щим хвалы́ твоя́,/ но, о́тче, мольбу́ прие́м, благода́ть подавай незави́стно нам.

Д оброде́телей ты жесто́кий ше́ствовал еси́ путь,/ в гла́дкий дости́гл еси́ и несопроти́вный Небе́сный восхо́д/ и всем яви́лся еси́ о́браз, Васи́лие.

С трастно́е взыгра́ние, томя́щее плоть, любому́дрия жела́нием наказа́л еси́,/ те́мже в нетле́нных водворя́ешися Ца́рствиих,/ о́тче Васи́лие.

Д уше́вныя стра́сти благопотре́бно, Васи́лие,/ вку́пе же и теле́сныя, духо́вным посе́кл еси́ мече́м,/ себе́ же Влады́це же́ртву прине́сл еси́.

Т ы, быв неизрече́нных таи́нник, Васи́лие,/ Христо́ву Ца́рствию тайнонаучи́л еси́, свяще́нне о́тче,/ я́ве Тро́йческий свет облиста́л еси́ нам.

Богоро́дичен: К то изрещи́ Твое́ по досто́инству возмо́жет, е́же па́че сло́ва зача́тие? Бо́га бо родила́ еси́ пло́тию, Всечи́стая,/ нам я́вльшася Спа́са и Го́спода.

Катава́сия: первый лик пое́т ирмо́с: Глубины́ откры́л есть дно/ и су́шею Своя́ влече́т,/ в ней покры́в проти́вныя,/ кре́пкий во бране́х Госпо́дь/ я́ко просла́вися.

Други́й лик, ирмо́с: Ше́ствует морску́ю волня́щуюся бу́рю,/ су́шу а́бие Изра́иль я́вльшуюся./ Чермны́й же понт триста́ты еги́петския покры́ ку́пно,/ водостла́нен гроб,/ си́лою кре́пкою десни́цы Влады́чни.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

С ло́во вопло́щшееся Пресу́щественное в преста́тие зако́на обре́зася,/ нача́ток же Боже́ственныя благода́ти и жи́зни нетле́нныя нам подаде́.

З ако́на исполни́тель, не я́ко сопроти́вен Бо́гу сый, Христо́с воплоти́выйся показа́ся/ и сподо́бися во́лею обре́затися осмодне́вен.

Преподо́бнаго

С притече́ Христо́ву и спросия́ па́мять твоя́, о́тче, Рождеству́,/ Его́же несказа́нное та́инство твои́ми уче́ньми я́ве сотвори́л еси́.

С тра́хом Госпо́дним утвержда́ем, нача́ло бо му́дрости сей есть,/ любо́вию лу́чшею впери́лся еси́ прему́дрости, о Васи́лие.

Н аказа́ния быв вся́каго испо́лнен,/ не то́кмо до́льнаго и попира́емаго, мно́го же па́че лу́чшаго,/ показа́лся еси́ ми́ру свет, Васи́лие.

В аси́лие прему́дре, вшел еси́ дея́нием,/ и дея́ние вше́ствие виде́ния Боже́ственнейшаго показа́л еси́,/ и су́щих ра́зуму научи́лся еси́ я́ве.

Богоро́дичен: Б езсе́менно во чре́ве Бо́га зачала́ еси́/ и ражда́еши несказа́нно воплоще́нна,/ на Него́же зре́ти не сме́ют, Чи́стая, Небе́сных си́лы, Присноде́во.

Катава́сия, лик пе́рвый: Кре́пость дая́й царе́м на́шим Госпо́дь/ и рог пома́занных Свои́х вознося́й/ от Де́вы ражда́ется, гряде́т же ко Креще́нию./ Тому́, ве́рнии, возопие́м;/ несть свят, я́ко Бог наш.

Други́й: Ели́цы дре́вних изреши́хомся се́тей/ бра́шен львов, сотре́нных члено́вными,/ ра́дуимся и разшири́м уста́, сло́во плету́ще от слове́с сладко-пе́ния,/ и́мже к нам наслажда́ется дарова́ний.

Конда́к пра́здника, глас 3. Подо́бен: Де́ва днесь:

В сех Госпо́дь обре́зание терпи́т/ и челове́ческая прегреше́ния, я́ко Благ, обре́зует,/ дае́т спасе́ние днесь ми́ру./ Ра́дуется же в Вы́шних и Созда́телев иера́рх,/ и светоно́сный, Боже́ственный таи́нник Христо́в Васи́лий.

Та́же седа́лен свята́го, глас 8. Подо́бен: Прему́дрости:

П рему́дрости сло́ва навы́к и писа́ние зако́на отложи́в,/ всем пропове́дал еси́ благода́ти сло́во/ и душ скрижа́ли угла́дил еси́ словесы́ твои́ми,/ в ни́хже начерта́л еси́ Боже́ственная уче́ния./ Те́мже и мрак проше́д о́блаком покро́ва телесе́,/ и просия́л еси́ ду́хом, святи́телю Васи́лие./ Моли́ Христа́ Бо́га/ грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Я́ ко Сын бе́здна человеколю́бия,/ оде́ялся еси́, Влады́ко, в зрак ра́бий/ и пло́тию обре́зался еси́,/ да́руя всем челове́ком вели́кую Твою́ ми́лость.

Песнь 4

Ирмос: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния,/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.

О бре́зание преста́, отне́леже Христо́с во́лею обре́зася,/ язы́к мно́жество спаса́я благода́тию.

Б у́дущего непреста́нную осма́го ве́ка жизнь изобража́ет,/ в ню́же Влады́ка обре́зася пло́тию.

Преподо́бного:

У краша́ется я́коже Рождество́м Христо́ва неве́ста Це́рковь,/ та́ко и па́мятию твое́ю, всеблаже́нне.

Н епребори́м яви́лся еси́, по Бо́зе боря́, Васи́лие,/ во всех Того́ повеле́нию покаря́яся.

Ц е́ркви подаде́ся от Бо́га огражде́ние и стена́ тверда́,/ Васи́лии вееблаже́нне.

С опротивобо́жным се́чиво ты сека́тельное/ и огнь, пояда́яй пре́лесть, яви́лся еси́, о́тче Васи́лие.

Богоро́дичен: М о́лим Тя, Чи́стая,/ я́же Бо́га безсе́менно заче́нши,/ при́сно моли́ти за рабы́ Твоя́.

Катава́сия: Услы́шах, Го́споди, глас Твой, его́же рекл еси́,/глас вопию́щаго в пусты́ни,/ я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими,/ Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну,/весь бьш соше́дшаго Ду́ха, возопи́:/ Ты еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Други́й: Огне́м очи́щся та́йнаго зре́ния,/ поя́ проро́к челове́ков новоде́йство,/ возглаша́ет глас, Ду́хом пле́щущ,/ воплоще́ние явля́ющ Неизрече́нна Сло́ва,/ И́мже си́льных держа́вы сотро́шася.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю/ и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас,/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Т ы, от Де́вы Ма́тере несказа́нно проше́д, Го́споди,/ и в челове́ческий не не сподо́бился еси́ оде́ятися о́браз,/ я́ко Младе́нец зако́нно зако́н испо́лнил еси́.

Н о́щи уподо́бися, я́ко сень зако́нную лю́бящи Изра́иля, Ро́ждшая,/ из Нея́же облиста́вший Свет ми́ра, Христо́с, яви́ся.

Преподо́бнаго:

В о́дит вои́стинну сугу́б Це́рковь пра́здник днесь обре́зания,/ я́ко младе́нца Влады́ки, я́вльшагося на земли́,/ и па́мять раба́, му́дра и треблаже́нна.

Н епостижи́мый свет почи́в в тебе́, преподо́бне,/ пресве́тлу свещу ми́ру тя показа́ Христо́с,/ те́мже па́мять твою́ пое́м, Васи́лие.

В сете́мно напи́санное в Сина́и бытие́ Моисе́ем,/ тал, сказу́я от Боже́ственных сокро́вищ,/ начерта́л еси́ всем, преблаже́нне Васи́лие.

Н и законополо́жник Моисе́й, ни пе́рвее зако́на Ио́сиф бысть,/ и́же по тебе́ пи́щи пшеницоме́рителы:/ Боже́ственный бо пло́ти сам раздроби́тель яви́лся еси́, Васи́лие.

Богородичен: Т ебе́, ро́ждшей Христа́, всех Соде́теля, зове́м:/ ра́дуйся, Чи́стая, ра́дуйся, Свет возсия́вшая нам,/ ра́дуйся, вмести́вшая Бо́га Невмести́маго.

Катава́сия: Иису́с, живота́ Нача́льник,/ разреши́ти осужде́ние гряде́т Ада́ма первозда́ннаго,/ очище́ний же, я́ко Бог, не тре́буя,/ па́дшаго очища́ет во Иорда́не,/ в не́мже вражду́ уби́в,/ преиму́щ всяк ум мир да́рует.

Други́й: Врага́ те́мнаго и оскверне́ннаго я́да очище́нием Ду́ха измове́ни,/ к но́вом приста́хом небла́зненной стези́,/ водя́щей в непристу́пную ра́дость, еди́нем присту́пну,/ и́мже Бог примири́ся.

Песнь 6

Ирмо́с: Бе́здна мя мно́га грехо́вная окружа́ет,/ и вопию́ Ти, проро́ка подража́яй:/ от тли мя, Го́споди, возведи́.

П рия́т коне́ц зако́н, отне́леже Христо́с, младе́нствовав,/ исполни́тель зако́на Сый, обре́зание восприя́т/ и разреши́ зако́нную кля́тву.

С уббо́тство, обре́зание же шата́ния евре́йскаго/ я́вльшагося Христа́ манове́нием преста́,/ и возсия́ благода́ти весна́.

Преподо́бнаго:

Н апита́л еси́ ду́ши, та́ющия гла́дом, ни́щих оби́льно/ и а́лчущих сердца́ вся́каго испо́лнил еси́, Васи́лие, Боже́ственнаго весе́лия.

Н апита́л еси́ бога́тно а́лчущия пи́щею Небе́сною:/ хлеб бо А́нгельский есть сло́во твое́, Васи́лие,/ и́мже изря́ден пшеиицода́вец был еси́.

С обра́л еси́ пче́льный, Васи́лие, люботру́дно доброде́тели вся́кия цвет/ и, худо́г1 быв, в ни́хже ублажа́ ешися.

П отща́лчя еси́ ми́ра отлучи́тися и с Бо́гом пожи́ти,/ те́мже нестоя́тельная и тле́нная, всеблаже́нне Васи́лие, оста́вль,/ пребыва́ющая, я́ко мудр, стяжа́л еси́.

Богоро́дичен: С паси́ от бед рабы́ Твоя́, Богоро́дице,/ я́ко вси по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем,/ я́ко к Неруши́мей Стене́ и Предста́тельству.

Катава́сия: Глас Словесе́, свети́льник Све́та,/ денни́ца Со́лнца, Предте́ча в пусты́ни, -/ пока́йтеся! – всем вопие́т лю́дем, – и предочи́ститеся:/ се бо предстои́т Христо́с,/ от тли мир избавля́яй.

Други́й: Вожделе́ннаго я́вствова со всеблаже́нным гла́сом Оте́ц,/ Его́же из чре́ва отры́гну./ Ей, – глаго́лет, – Сей соесте́ствен Сын,/ Сый светоза́рен, произни́че из челове́ча ро́да,/ Сло́во же мое́ жи́во, и Челове́к промышле́нием.

Конда́к, глас 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:

Я вился еси́ основа́ние непоколеби́мое Це́ркве,/ подая́ всем некрадо́мое госпо́дьство челове́ком,/ запечатле́я твои́ми веленьми,/ небоявле́нне Васи́лие преподо́бне.

И́кос:

Ц елому́дрия ча́ша, уста́ прему́дрости/ и степе́нь уче́ний, Васи́лий Вели́кий всем облиста́ет мы́сленно./ Прииди́те у́бо, и ста́нем в дому́ Бо́жии, те́пле взира́юще,/ чудесы́ сего́ крася́щеся, я́коже луче́ю, облиста́вшеся жития́,/ чи́стым духом прохла́ждшеся,/ подо́бящеся того́ ве́ре, и теплоте́, и смире́нию,/ и́миже дом яви́ся естества́ Бо́жия./ К нему́же вопию́ще, пое́м:/ небоявле́нне Васи́лие преподо́бне.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ три́е Твои́ о́троцы небрего́ша. Безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

С ве́тло и пресве́тло Рождество́ Христо́во,/ и бу́дущего обновле́ния подписа́вшее та́инство днесь,/ я́ко зако́нным чи́ном Спас обре́зуется,/ не я́ко Бог, но я́ко Челове́к и зако́на исполне́ние.

З ако́н исполня́я, зако́на Творе́ц, пло́тию днесь во́лею обре́зуется,/ обре́зание содева́я грехо́еныя зимы́ и зва́ти да́руя:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Преподо́бнаго

О́ браз Отца́ Сын, и Сы́на Дух есть./ Ты же Ду́ха, о Васи́лие, нескве́рнено зерца́ло, дом же всея́ Тро́ицы./ Блаже́нна па́мять твоя́, и сла́вящии ю воспрославлю́ются.

У глуби́в ум во глубины́ Бо́жия непостижи́мыя/ и собра́в многоце́нный ты би́сер ра́зума,/ напо́лнил еси́ мир прему́дростию и зва́ти научи́л еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

О, еди́но дохнове́ние ума́ свяще́нных сопру́г,/ я́коже еди́на душа́ во двою́ телесе́х неразде́льно:/ в Григо́рии Васи́лий, жела́нием Боже́ственным совоку́плени, в Васи́лии же Григо́рий,/ ны́не моли́те Христа́ о ста́де ва́шем.

О те́ц сиро́т, и вдов защи́тник, и бо́гатство ни́щих,/ боля́щих утеше́ние и су́щих в бо́гатстве окормле́ние,/ ста́рости жезл яви́лся еси́, и наказа́ние ю́ности,/ и мона́шествующих доброде́тели пра́вило, Васи́лие.

О чи́стив от вся́каго ти́ннаго скверне́ния ум, Васи́лие,/ сразсмотри́л еси́ духо́вная жела́нным твои́м ду́хом./ Те́мже, воспева́я Тро́ицу, со дерзнове́нием взыва́л еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Т я купину́ Моисе́й в горе́ Синаи́стей огнепали́му, Чи́стая, прови́дяше,/ прие́мшую неопа́льно нестерпи́мую зарю́ Неизглаго́ланнаго Существа́,/ соедини́вшагося дебельству́ пло́ти еди́ныя в Нем святы́х Ипоста́сей.

Катава́сия: Ю́ноши благочести́выя, пе́щи о́гненней приобщи́вшийся,/ шумя́щ дух ро́сный невреди́мы сохрани́/ и Бо́жия А́нгела снизхожде́ние./ Те́мже, в пла́мени ороша́еми, благода́рственно воспева́ху:/ препе́тый оте́ц Го́споди и Бо́же, бл



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2022-10-12 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: