Требования к экзамену, критерии оценок




Планы семинарских занятий

 

Семинарское занятие № 1

Тема: Phonetics as a Branch of Linguistics.

План занятия:

1.Phonetics as a science, its spheres of application.

2.Organs of speech and their function.

3.The mechanism of speech formation and transmission.

4.Three branches of phonetics corresponding to the stage in communication process.

5.Methods applied in investigating the sound matter of the language.

6.The role of phonetics.

7.Its relations with other disciplines.

8.Practical and theoretical phonetics.

 

Семинарское занятие № 2

Тема: The System of English Consonants.

План занятия:

1.Different approaches to the classification of consonants.

2.Classification of consonants according to:

– the place of articulation

– the work of the vocal cords

– the position of the soft palate

3.The problem of affricates. Major theories concerning the problem.

4.The types of sound modifications.

5.Modification of consonants in connected speech.

 

 

Семинарское занятие № 3

Тема: The System of English Vowel Phonemes.

План занятия:

The classification of English vowels according to:

— stability of articulation;

— tongue position;

— lip position;

— character of the vowel end;

— length;

— tenseness.

2.Phonetic status of the neutral sound.

3.Modification of vowels in connected speech. Reduction, elision, accomodation. Vowels in unstressed position.

 

 

Вопросы к экзамену

 

1. Phonetics VS phonology. Phones, allophones, phonemes.

2. Phoneme theory. The Prague school. Prestructuralism. N.V. Troubetzkoj’s contribution to phoneme theory.

3. Phoneme theory. Prague structuralism: the classification of phonological oppositions.

4. Phoneme theory. R. Jakobson’s system of distinctive features (DF). Other structuralists. Their phonological approach.

5. Phoneme theory. The Copenhagen linguistic school. Copenhagen structuralism.

6. Phoneme theory. American structuralism. The English school.

7. Phoneme theory. The problem of neutralization. Three points of view on the problem.

8. Syllabic structure of English words. Syllable formation: the main theories.

9. Three branches of phonetics corresponding to the stage in communication process. Methods applied in investigating the sound matter of the language. The role of phonetics. Its relations with other disciplines. Practical and theoretical phonetics.

10. The mechanism of speech formation and transmission. The organs of speech and their function.

11. The system of English consonants. Different approaches to the classification of consonants.

12. Modification of consonants in connected speech.

13. The system of vowel phonemes. The classification of English vowels according to stability of articulation and tongue position. The interpretation of the problems by Soviet and British linguists.

14. The problem of affricates. The phonemic status of the English diphthongs.

15. The classification of English vowels according to lip position; character of the vowel end; length; tenseness. Phonetic status of the neutral sound [ә].

16. Modification of vowels in connected speech.

17. The problem of syllable division in English. The functions of the syllable. Peculiarities of the syllabic structure in English.

18. Accentual structure of English words.

19. Intonation: different approaches to the definition. The prosodic constituents of intonation: pitch and loudness. Intonation pattern as a basic unit of intonation. The prosodic constituents of intonation: the tempo.

20. The ways of representing intonation in the text. The functions of intonation. Intonation on the phonological level: intonology. English rhythm.

 

Требования к экзамену, критерии оценок

К экзамену допускаются студенты:

- посещавшие все занятия во время семестра;

- выполнившие в полном объёме все письменные и устные задания, предусмотренные программой за истекший период;

Оценка «отлично» ставится, если студент демонстрирует отличное знание материала, а также хорошо владеет терминологическим аппаратом.

Оценка «хорошо» ставится в случае, если студент допускает незначительные ошибки; испытывает небольшие трудности в ответах на вопросы при неплохом владении терминологическим аппаратом; объем его знаний составляет примерно 70-85% от требуемой нормы.

Оценка «удовлетворительно» ставится в случае, если студент затрудняется в ответах на вопросы, допускает существенные (в том числе языковые) ошибки и/или демонстрирует незнание некоторых теоретических моментов. Объем знаний - не ниже 50% от требуемой нормы.

Оценка «неудовлетворительно» ставится в случае допущения студентом грубых терминологических ошибок, а также демонстрации им незнания существенных теоретических моментов. Объем знаний - менее 50% от требуемой нормы.

 

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2020-02-15 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: