Происхождение (изнесение) Честных Древ Животворящего Креста Господня.




В 1-й день

Происхожде́ние честны́х древ Честна́го и Животворя́щего́ Креста́ и па́мять святы́х седми́ му́ченик Маккаве́и, и ма́тере их Соломони́и, и учи́теля их Елеаза́ра

ВЕЧЕР

Обы́чная кафи́зма. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6. Креста́ 3, глас 4.

Подо́бен: Зва́нный свы́ше:

Днесь ра́дуется ве́рных мно́жество Боже́ственное:/ явля́ется бо Небе́сныи Крест конце́м,/ осия́вает твердь Све́том непристу́пным,/ во́здух озаря́ет/ и земли́ лице́ укра́шает./ Пое́т Боже́ственными пе́сньми Це́рковь Христо́ва,/ слу́жит, почита́ющи/ свы́ше ю́ соблюда́ющии Крест Боже́ственный и пречу́дный./ Его́же силою укрепля́еми,/ Влады́це присту́пим, зову́ще:/ умири́ мир и просвети́ ду́ши на́ша.

Да ра́дуется тварь и игра́ет:/ Днесь бо облиста́ Крест в конце́х с Небесе́,/ земна́я просвеща́я,/ и совоку́плены показа́ расточе́ныя./ Днесь лику́ют с ли́ки а́нгельскими челове́цы,/ ибо браня́щее средогра́дие1, Кресто́м разоре́но,/ во еди́но вся я́ве совокупи́./ Тем, предсия́я па́че со́лнца,/ всю тварь просвеща́ет благода́тию,/ и уясня́ет, и спаса́ет/ ве́рно того́ чту́щия.

Па́че со́лнечныи зари́/ хотя́й ми́рови, я́коже скиптр честны́и,/ Царя́ Христа́ и кончи́ну показа́ти,/ Крест Боже́ственныи се предсия́ет ясно в конце́х./ Сеи́ возведе́ из а́да род челове́ч,/ а́да вельми́ плени́в, врага́ низложи́в,/ де́монов горды́ню до конца́ погуби́./ Ны́не же проявля́ет воскре́сение Спа́сово/ и спаса́ет зову́щия:/ умири́ мир и просвети́ ду́ши на́ша.

И святы́х 3, глас 1.

Подо́бен: Всехва́льнии му́ченицы:

Зако́на верх, седмию́ столпы́ возвы́шен,/ мучи́тельство не поколеба́,/ ибо скотски́ гони́теля гнев му́жески претерпе́ша,/ те́ло преда́вше секу́щим,/ благоро́днии ю́ноши и братия,/ Моисе́йским преда́нием храни́телие.

Па ́ че зри ́ мых ум вои́стинну возвы́сивше,/ у́ды пло́тския отсеца́ху/ благочести́вии и до́блии о́троцы/ с ма́терию Богому́дрою,/ вели́кими наде́ждами вжиля́еми,/ яже ны́не получи́ша,/ у Авраа́ма почи́вше на ло́нех, пра́отца́ своего́.

Душе́вною до́блестию тве́рдо себе́ вооружи́вше/ и я́рость я́ко преоби́девше,/ проти́ву борцу́ кре́пко прилежа́ху/ благоче́стия ра́ди/ и зако́на отече́скаго хране́нием/ свяще́ннейшии Елеаза́р и прему́дрии ю́ноши/ с ма́терию Богому́дрою.

Сла́ва, глас 8. Иоа́нна мона́ха:

Святи́и Маккаве́и мучи́телю глаго́лаху:/ нам, о Антио́ше, еди́н Царь Бог, от Него́же бы́хом/ и к Нему́ обраща́емся./ Мир ждет ин нас,/ ви́димаго высоча́йшии и тверде́йшии,/ оте́чество же нам – Иерусали́м кре́пкий и неги́бнущий,/ торжество́ же – е́же со А́нгелы житие́./ Го́споди, моли́твами их поми́луй и спаси́ нас.

И ны́не, глас то́йже. Иоа́нна мона́ха:

Его́же дре́вле Моисе́й прообрази́в собо́ю,/ Амали́ка низложи́в, победи́,/ и Дави́д песнопе́вец/ подно́жию Твоему́, вопия́, кла́нятися повелева́ше,/ Честно́му Кресту́ Твоему́, Христе́ Бо́же,/ Днесь, гре́шнии, кла́няемся,/ устна́ми недосто́иными/ Тя, изво́лившаго пригвозди́тися на нем, воспева́юще, мо́лимся:/ Го́споди, с разбо́иником Ца́рствия Твоего́ сподо́би нас.

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, глас 8. Космы́ мона́ха:

Ду́ши пра́ведных в руце́ Госпо́дни,/ я́коже Авраа́ма, и Исаа́ка, и Иа́кова,/ и́же пре́жде зако́на пра́отцы и Маккаве́ов пра́деди,/ ны́не восхваля́емых от нас:/ си́и бо крепкоду́шнии Авраа́мстии вну́цы су́ще,/ ве́ре поревнова́вше своего́ пра́отца́ Авраа́ма,/ и даже до смерти подвиза́шася за благоче́стие./ Благоче́стно бо воспита́вшеся/ и зако́нно пострада́вше,/ нече́стие обличи́ша го́рдаго Антио́ха/ и, ничто́же предпоче́тше вре́менныя жи́зни,/ ве́чныя ра́ди вся Бо́гу возложи́ша:/ ду́шу, му́жество, ра́зум,/ те́ло мя́гкое и воздая́ния чистоы́ воспита́нием./ О, ко́рене благочести́ва,/ из него́же вы прозябо́сте, Маккаве́и!/ О, ма́тере святы́я,/ ро́ждшия равночи́сленное седмери́цы число́!/ Но мо́лим вас, Маккаве́и,/ с ма́терию ва́шею Соломо́ниею/ и му́дрым свяще́нником Елеаза́ром,/ егда́ предстои́те Христу́ Бо́гу,/ Его́же ради потруди́стеся,/ труды́ плодо́в ва́ших прия́ти от Него́,/ приле́жну мольб́у́ сотвори́те о челове́честве:/ твори́т бо, ели́ко хо́щет,/ и испо́лнит хоте́ния ва́ша, боя́щихся Его́.

И ны́не, глас то́йже:

Глас проро́ка Твоего́ Моисе́я, Бо́же,/ испо́лнися, глаго́ляй:/ узри́те живо́т ваш, вися́щ пред очесы́ ва́шими./ Днесь Крест воздвиза́ется,/ и мир от ле́сти свобожда́ется;/ Днесь Христо́во воскресе́ние обновля́ется,/ и концы́ земли́ ра́дуются,/ в кимва́лех дави́дски песнь Тебе́ принося́ще и глаго́люще:/ соде́лал еси́ спасе́ние посреде́ земли́, Бо́же,/ Крест и воскресе́ние,/ и́хже ра́ди нас спасл еси́, Бла́же и Человеколю́бче,/ Всеси́льне Го́споди, сла́ва Тебе́.

Тропа́рь, глас 1:

Боле́зньми святы́х, и́миже о Тебе́ пострада́ша,/ умоле́н бу́ди, Го́споди,/ и вся на́ша боле́зни исцели́,/ Человеколю́бче, мо́лимся.

Слава, и ны́не, глас то́йже:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя/ и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Изве́стно же да быва́ет: Я́ко пре́жде клепа́ния вхо́дит иере́й в сосудохрани́тельницу и полага́ет Честны́й Крест на же́ртвеннице. И по отпуще́нии вече́рни иере́й и диа́кон облеку́тся в ри́зы. И диа́кон покади́т Честны́й Крест и рече́т: Благослови́, влады́ко. Иере́й: Благослове́н Бог наш: Та́же, Трисвято́е. По О́тче наш: тропа́рь Креста́. Сла́ва, и ны́не: конда́к. И взима́ет иере́й Крест с блю́дом на главу́ и вно́сит в олта́рь, предыде́т пред ним со двема́ лампа́дами. И полага́ет Крест на трапе́зе, на Ева́нгельском ме́сте, а Ева́нгелие на Го́рнее ме́сто. И возжгу́т пред ним свещу́ на всю нощь.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь Креста́, два́жды. Сла́ва: му́чеников. И ны́не: Креста́. И обы́чныя кафи́змы, и седа́льны Окто́иха. И чте́ние. Кано́н Окто́иха еди́н на 4 и Креста́ на 6, глас 6, и му́чеников на 4, глас 8. А́ще ли случи́тся пра́здник сей в суббо́ту и а́ще храм Христо́в или Богоро́дицы, и пое́м кано́н хра́ма со ирмосо́м на 4, и Креста́ на 6, и святы́х на 4. Катава́сия: Крест начертав:

Кано́н Креста́, его́же краегране́сие: Кресту́ покланя́юся, ве́рных спасе́нию. Глас 6.

Песнь 1.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.

Кресту́, ве́рных спасе́нию, покланя́юся,/ и те́пле облобыза́ю, и, объе́мля, вопию́:/ Дре́во всеблаже́нное Христо́во,/ ду́шу мою́ и ум просвети́, молю́ся.

Победоно́сно яви́ся на стра́сти и бе́сы Днесь знаме́ние Креста́./ Те́мже, ве́рнии вси, све́тло просве́щше ду́ши, ны́не облобыза́ем.

Лучеза́рная облиста́ет сия́ния Крест Честны́й/ и просвеща́ет ве́рно покланя́ющияся ему́ Днесь,/ освяща́я ду́ши на́ша и телеса́.

Жизнода́тельный Крест предлежа́щ и зримь/ светови́дную зарю́ препосыла́ет благода́тей:/ присту́пим и прии́мем просвеще́ние, весе́лие, и спасе́ние, и оставле́ние,/ хвале́ние Го́сподеви принося́ще.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Я́же Христа́ пло́тию ро́ждши,/ пострада́вшего́ нас ра́ди во́лею на Кресте́,/ Тя блажа́щия че́стно спаса́й мольба́ми Твои́ми.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Избави́телю и Бо́гу на́шему пои́м.

Лик седмочи́сленных страда́лец, я́влься еди́ным нра́вом в лю́тых,/ по утвержде́нию оте́ческаго зако́на, умре́ти не отреко́шася.

Сла́ву презре́вше, я́же на земли́, жела́нием Боже́ственнаго Ца́рствия,/ вся́ку боле́знь претерпе́ша Боже́ственнии Маккаве́и,/ те́мже досто́йно ны́не чту́тся.

Зако́на храни́телие Моисе́ева, вои́стинну до́блии Маккаве́и,/ бра́тия друг со дру́гом яви́шася,/ внегда́ попра́ти им Антио́хово безбо́жие.

Богоро́дичен: Чи́ни Тя А́нгел и челове́к, Безневе́стная Ма́ти, восхваля́ют непреста́нно:/ Зижди́теля бо всех, я́ко Младе́нца, на руку́ Твое́ю понесла́ еси́.

Катава́сия: Крест начерта́в, Моисе́й/ впря́мо жезло́м Чермно́е пресече́/ Изра́илю пешеходя́щу;/ то́же обра́тно фарао́новым колесни́цам,/ уда́рив, совокупи́,/ вопреки́ написа́в непобеди́мое ору́жие./ Тем Христу́ пои́м, Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Песнь 3.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.

Ору́жие дре́вле жи́зни блаже́нное дре́во дарова́ся храни́ти/ за преслуша́ние первозда́ннаго Ада́ма,/ Крест же сему́ путь сотвори́.

Очи́ма, устна́ми и душа́ми, ли́цы и се́рдцы/ поклони́мся вси Пресвято́му Кресту́ Жизнода́вца Христа́,/ и́мже мир весь освяща́ется.

Хра́мы Бо́гу проро́чески Днесь бы́вше,/ покланя́ющеся дре́ву Пресвята́го Креста́,/ и насле́дницы Его́, со стра́хом вси того целу́ем.

Песносло́вим тя, Кресте́, ве́рою моля́щиися си́ле твое́й:/ изми́ нас сете́й вра́жиих и упра́ви нас к приста́нищу всех спасе́ния, пою́щих тя.

Богоро́дичен: Де́вою родила́ еси́ Сына,/ пре́жде Тебе́ рожде́ннаго от Отца́ пре́жде век, без ма́тере от Бо́га,/ распя́таго пло́тию, да спасе́т пре́жде согре́шшия.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты ме́не утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.

По оте́ческим ходя́ще исправле́нием зако́нным,/ блаже́ннии Христо́вы страда́льцы,/ жизнь нестаре́емую ва́шими стяжа́сте кровьми́, прехва́льнии.

Ни огнь, ни меч преврати́т когда возмо́же/ до́блесть нра́ва, Бла́женнии, ва́шу, я́же в ве́ре,/ в не́йже упраздни́сте мучи́телей шата́ния.

Му́ки претерпе́ша за Христа́ Бо́га прехва́льнии му́ченицы/ и свы́ше прия́ша побе́ды по́чести,/ непреста́нно моля́щеся спасти́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Де́вою родила́ еси́, Неискусобра́чная,/ и Де́вою пребыла́ еси́ Ма́ти Безневе́стная, Богоро́дице Мари́е,/ Христа́ Бо́га на́шего́ моли́ спасти́ся нам.

Катава́сия: Жезл во о́браз та́йны пирие́млется,/ прозябе́нием бо предразеужда́ет свяще́нника,/ неплодя́щей же пре́жде Це́ркви/ ны́не процвете́ дре́во Креста́/ в держа́ву и утвержде́ние.

Конда́к святы́х, глас 2. Подобен: Вы́шних ища́:

Прему́дрости Бо́жия столпи́ седмочи́сленнии/ и Боже́ственнаго Све́та свети́льницы седмосве́щнии,/ Маккаве́и всему́дрии,/ пре́жде му́чеников преве́лии му́ченицы,/ с ни́миже всех Бо́гу моли́теся/ спасти́ся почита́ющим вас.

И́кос:

Хвали́ те́пле, Сио́не, Бо́га твоего́,/ я́ко укрепи́л есть сей вереи́ врат твои́х и сыны́ тво́я благослови́./ Си́и бо, я́ко во́инство непобеди́мое,/ ополче́ние вои́стинну до́блественно и крепкому́дренно,/ про́тиву кова́рством злочести́вых богому́дренно ста́ша,/ вку́пе побе́ды венцы́ Небе́снаго Сио́на прие́млют/ и Бо́жественному престо́лу предстоя́т, о всех непреста́нно моля́щеся./ Проси́те спасти́ся пою́щим вас.

Седа́лен святых, глас 8. Подобен: Прему́дрости:

Благоче́стно наказа́вшеся, о́троцы му́дрии, му́ченически,/ мучи́телей преще́ния му́жески посрами́сте,/ я́ко зако́на побо́рницы и отцу́ послу́шницы бы́сте, святи́и,/ с ма́терию Богому́дрою усе́рдно пострада́ете./ Те́мже и сме́ртию живот иску́пльше вои́стинну Небе́сный,/ ве́чно ра́дуетеся, Маккаве́и крепкоду́шнии,/ моли́те Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, Креста́, глас 6:

Крест Твой, Го́споди, освяти́ся,/ в нем бо быва́ют исцеле́ния не́мощным во гресе́х,/ его́же ра́ди припа́даем Ти, поми́луй нас

Песнь 4.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Христо́с моя си̂ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Да кропи́т вся земля́ ра́дование, да веселя́тся древа́ дубра́вная,/ Днесь обо́жена Всечестны́м Кресто́м, сия́ющи конце́м.

Показа́вый орга́н умерщвле́ния,/ живоно́сно ми́рови, победотво́рное ору́жие непобеди́мое, пресла́вныи Кре́сте,/ сердца́ на́ша просвети́.

Ты Боже́ственная побе́да, ты соде́лование на́шего́ спасе́ния,/ ты ве́рным соодоле́ние и Боже́ственная же́ртва,/ о Всечестны́й Кре́сте, пою́щия тя освяти́.

Не́бо всей земли́ свесели́тся,/ страстоте́рпцы, му́ченицы, апосто́ли, ду́ши пра́ведных ра́достно ны́не ра́дуются,/ и вся спаса́ет зри́мо предлежа́щее посреде́ жизнода́тельное Дре́во,/ и ве́рныя освяща́ет благода́тию.

Богоро́дичен: Вои́стинну Ты яви́лася еси́,/ вои́стинну роди́ла еси́ Сы́на Вы́шняго,/ на Кресте́ ру́це просте́ршаго, Де́во Ма́ти Мари́е,/ и мир призва́вшаго.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к,/ еди́ныя Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися богови́дно усмотри́/ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Зако́н, Блаже́ннии, написа́вше, я́коже дре́вле Моисе́й,/ во свои́х скрижа́лех по́мысла не преступи́сте се́го да́же до сме́рти,/ но тве́рдо подвиза́стеся.

Зако́нныя Бо́гу принося́ще же́ртвы и моисе́йскому ревну́юще житию́,/ преоби́деша вся́ко законоположе́ние мучи́тельское,/ страстоте́рпцы Христо́вы.

Я́коже ка́мень во́лненное стоя́ние,/ си́це мно́ги му́ки, страда́льцы,/ му́жеским умо́м, Маккаве́и, да́же до сме́рти претерпе́сте.

Тро́ичен: Безнача́льная Тро́ице, Еди́нице покланя́емая,/ сопресто́льная Еди́нице, Тро́ице воспева́емая,/ му́ченик мольба́ми изба́ви нас от бед и напа́стей, воспева́ющих Тя.

Богоро́дичен: Ра́дуйся от нас, Святая Богоро́дице./ Ра́дуйся, ра́дость ро́ждшая ми́рови./ Ра́дуйся, еди́на заступле́ние челове́ком,/ Благослове́нная Богоро́дице Чи́стая.

Катава́сия: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Бо́жество.

Песнь 5.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Поды́мем с ра́достию преблаже́нныи Крест,/ в церква́х и гра́дех сей предло́женный, и поклони́мся,/ да долго́в прии́мем оставле́ние.

Умерщвля́ется змий лука́выи ны́не, и́же тьмы нача́льник,/ сия́ния не терпя́, е́же облиста́ет Живоно́сный Крест,/ Боже́ственнаго Царя́ ски́птро честно́е.

Я́ко пресве́тла звезда́ и я́ко би́сер благоле́пен и пресия́нное со́лнце,/ вся озаря́ет земли́ концы́ Крест Госпо́день,/ его́же облобыза́ем.

Воскли́кните, язы́цы, воспо́йте, игра́йте, коле́на, и по́йте Бо́гу,/ да́вшему Креста́ неруши́мое утвержде́ние, е́же ны́не предлежи́т;/ вси ве́рнии, ра́дуемся, я́ко того́ ра́ди блага́я прие́млюще.

Богоро́дичен: Спасе́нию Тя нача́ло, вси ве́рнии, ве́дуще, ублажа́ем, Чи́стая:/ Ты бо пре́жде Су́щаго пло́тию родила́ еси́,/ хоте́нием Свои́м пригвожде́нна на Кресте́.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: От но́щи неве́дения/ Богове́дением просвети́вый концы́,/ просвети́ мя у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

Я́коже отече́ский зако́н не разо́рших, святи́и му́ченицы,/ венцы́ пра́ведными Христо́с вас Сам венча́.

Елеаза́ру равноста́тни в ра́зуме я́вльшеся, блаже́ннии де́ти,/ и принесо́стеся со о́нем Христу́, духо́вное всесожже́ние.

И́же святы́ми свобожда́яй от ле́сти вся́ческая,/ спаси́ нас, Го́споди, тех моли́твами, я́ко Благоутро́бен.

Богоро́дичен: Херуви́мов явльши́ся честне́йши, Де́во Всепе́тая,/ моли́ся Сы́ну Твоему́ спасти́ ду́ши пою́щих Тя.

Катава́сия: О треблаже́нное Дре́во,/ на не́мже распя́ся Христо́с, Царь и Госпо́дь!/ и́мже паде́ дре́вом прельсти́вый,/ Тобо́ю прельсти́вся,/ Бо́гу пригвозди́вшуся пло́тию/ подаю́щему мир душа́м на́шим.

Песнь 6.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

Я́ко Боже́ствен сосу́д, я́ко свети́льник све́тел, в церква́х дне́сь,/ и в хра́мех, и гра́дех Кре́ст предлежа́щ ви́дяще,/ и Уясни́вшаго сего́ воспое́м.

Умерщвля́ется смерть, и уморя́ется тле́ние, и бесо́встии полцы́ отбега́ют,/ побе́дный и стра́шный Днесь предлежа́щ ви́дяще Крест Христо́в,/ не сме́юще прикосну́тися ему́.

Воспева́юще Тя, Бо́га, и Царя́, и Го́спода, я́ко дарова́л еси́ нам Крест сте́ну неруши́му,/ его́же ны́не облобыза́ем ра́достию и лю́тых отбега́ем.

Богоро́дичен: Я́дом змии́ным пра́баба пи́щею, я́же во Еде́ме, пома́зася,/ Де́ва же, ро́ждши Нача́льника жи́зни,/ источи́ ми́ру нетле́ние и воскресе́ние.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.

Ри́зою себе му́ченическою одея́вше, святи́и,/ сию́ труды́ страда́ния ва́шего́ испестри́сте.

Жела́юще бы́ти со Христо́м, всесла́внии му́ченицы,/ тече́ние страда́ния неукло́нным по́мыслом преидо́сте.

Зако́н, и́же предаде́ Моисе́й, храня́ще, святи́и, зако́нно пострада́ша,/ посра́мльше Антио́ха мучи́теля.

Богоро́дичен: Еди́на сло́вом пло́тию Сло́ва ро́ждшая,/ изба́ви, мо́лимся, от сете́й врага́ ду́ши на́ша.

Катава́сия: Во́днаго зве́ря во утро́бе/ дла́ни Ио́на крестови́дно распросте́р,/ спаси́тельную стра́сть прообража́ше я́ве,/ тем, тридне́вен изше́д,/ преми́рное Воскресе́ние прописа́ше/ пло́тию пригвожде́нного Христа́ Бо́га/ и тридне́вным Воскресе́нием мир просве́щшаго.

Конда́к, глас 4. Подо́бен:

Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели ́нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на супоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра/ непобеди́мую побе́ду.

И́кос:

И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай,/ и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя,/ и́хже не леть язы́ки человече́скими глаго́лати,/ что гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие писа́ний прочто́сте и позна́ете:/ мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет,/ то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, на не́мже страда́в, уби́ стра́сти./ Того́ у́бо и мы изве́стно да де́ржим, Крест Госпо́день, хвалу́ вси:/ есть бо нам спаси́тельное си́е Дре́во/ ору́жие, ми́ра непобеди́мая побе́да.

Песнь 7.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Росода́тельну убо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным о́троком,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Спаси́тельному дре́ву поклони́мся, Кресту́ пресвято́му,/ ему́же слу́жат А́́нгельская вся во́инства,/ предлежа́щ ви́дяще, ве́рнии, источа́ющ нам освяще́ние и жизнь.

Победоно́сный яви́ся пресвяты́й Крест Животода́вца Христа́,/ свы́ше же бесо́м всем мно́жество отгоня́, ва́рварское шата́ние,/ и победи́теля явля́я вои́нство на́ше.

Я́ко одушевле́нну, те́бе, припа́дая, взы́ваю:/ Кресте́ мой пресвяты́й, ты ми просвети́ ду́шу, и ум, и слух, и устне́,/ и язы́к, и дыха́ние, и о́чи к путе́м Ца́рства Христо́ва.

Пое́м, сла́вим, и покланя́емся, и велича́ем Твою́, Христе́, держа́ву,/ я́ко подаде́ нам, рабо́м Твои́м, Крест Боже́ственный,/ сла́дость неисчерпа́емую и храни́лище душа́м и те́лом на́шим.

Богоро́дичен: Ю́ноши три пещь не опали́, Рождество́ прообразю́щи Твое́,/ и́бо Боже́ственный огнь Тя не опали́, всели́вся в Тя и вся научи́в пе́ти:/ Благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый/ и Небеса́ слово́м утверди́вый,/ Благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Мўченическими пострада́вше боле́зньми,/ мучи́тельских не устраши́стеся преще́ний, Христу́ вопию́ще:/ Благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Терпе́ния пожда́вше боле́зней,/ вра́жия лю́тая победи́сте кова́рства, Христу́ вопию́ще:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: И́же во утро́бу Де́выя всели́выйся/ и Тоя́ ра́ди Ада́ма обно́вль,/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Катава́сия: Безу́мное веле́ние/ мучи́теля злочести́ваго лю́ди поколеба́,/ ды́шущее преще́ние и злохуле́ние богоме́рзкое,/ оба́че три о́троки не устраши́ я́рость зве́рская,/ ни огнь снеда́яй,/ но, противоды́шущу росоно́сному Ду́ху,/ со огне́м су́ще, поя́ху:/ препе́тый отце́в и нас Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо,/ и да подви́жатся основа́ния земли́:/ се бо в мертвеце́х вменя́ется в Вы́шних Живы́й/ и во гроб мал странноприе́млется./ Его́же, о́троцы, Благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Твой Крест прообразу́я Иа́ков иногда́, на вну́ки поло́жь дла́ни преме́нно/ и Благослови́в их, благода́ти во язы́цех науча́я:/ о́троцы, Благослови́те, свяще́ннии, по́йте,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

О, неизрече́наго Твоего́, Христе́, сни́тия и неизглаго́ланных благи́х!/ Воплоти́ся и, распя́т быв, смерть прие́м,/ и реши́ши челове́ки от кля́твы, источи́в нетле́ние на треблаже́ннем Дре́ве,/ препросла́вленный Крест сей во ве́ки.

Пресвяты́й Крест, Боже́ственную побе́ду, жи́зни нача́льника,/ ле́сти потреби́теля, Днесь похва́лим Крест всесвяты́й Госпо́день,/ бесо́в губи́теля и ва́рваров прогони́теля, ве́рных победотво́рца и покрови́теля.

Богоро́дичен: Гвоздьми́ пригвожде́на Христа́, копие́м прободе́на в нетле́нная ре́бра,/ тро́стием в главу́ бие́ма, желчь вкуша́юща, зря́щи, Де́ва вопия́ше:/ где Твоя́ добро́та за́йде, прекра́сное Сло́во,/ Препросла́вленне па́че сыно́в челове́ческих?

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы,/Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы,/ по́йте, свяще́нницы,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

И́стины рачи́телие и зако́на изве́стнии храни́телие бы́вше, прехва́льнии му́ченицы,/ пое́те Христа́ во ве́ки.

Седмора́сленный плод свята́го ко́рене я́ко вои́стинну,/ седмь Маккаве́и, му́ченики Госпо́дни, почти́м досто́йно.

Зако́ну ревни́тели, единоду́шныя страда́льцы, ве́рнии,/ седм Маккаве́й с ро́ждшею их почти́м досто́йно.

Тро́ичен: Тро́ице Нераздели́мая, Еди́нице,/ в Божестве́ сла́влю Еди́ну/ и в трие́х пою́ Тя ли́цех, Еди́ну си́лу.

Богоро́дичен: В после́дняя нас ра́ди от Де́вы воплоще́ннаго Бо́га,/ свяще́нницы, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Катава́сия: Благослови́те, о́троцы,/ Тро́ицы равночи́сленнии,/ Соде́теля Отца́ Бо́га,/ по́йте снизше́дшее Сло́во/ и огнь в ро́су претво́ршее/ и превозно́сите всем жизнь подава́ющаго/ Ду́ха Всесвята́го во ве́ки.

Песнь 9.

Кано́н Креста́ на 6. Глас 6.

Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти;/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Тле́нни от преслуша́ния бы́хом, Бо́жия за́поведи престу́пницы я́вльшеся:/ се́го ра́ди смерть прии́де челове́ком./ Те́мже безсме́ртия процвете́ Днесь побе́дный Крест Христо́в, его́же целу́ем.

Се Дре́во пресвято́е кре́пкая наде́жда ве́рным яви́ся, кля́твы избавле́ние,/ челове́ком ра́дость предлежи́т, облича́я тьмы нача́льника,/ сему́ поклони́мся, ве́рнии, с весе́лием.

Нача́ло благослове́ния, и утвержде́ние христиа́н, и стена́, и тве́рдое заступле́ние,/ и кля́твы избавле́ние яви́ся нам Дре́во вожделе́нное, ору́жие непобеди́мое,/ просвети́ и освяти́ нас, покланя́ющихся тебе́.

Богоро́дичен: Xра́ме и две́ре освяще́ния, Престо́ле Бо́жий,/ о́блаче и све́щниче всесве́тлый и ковче́же благода́ти, Всенепоро́чная,/ че́стне покланя́ющияся о́бразу честно́му Единоро́днаго Твоего́ Сы́на покры́й и сохрани́.

Ин кано́н му́чеников на 4, глас 8.

Ирмо́с: Велича́ем Тя, Ма́терь Бо́жию,/ и сла́вим Тя, Богоро́дице Де́во,/ я́ко Спа́са ро́ждшую душ на́ших.

Сокро́вище Боже́ственных дарова́нии вои́стинну показа́стеся,/ Бо́гатство неотъе́млемое, всехва́льнии му́ченицы.

Моли́твенницы до́блии к Зижди́телю всех су́ще,/ испроси́те невла́емую жизнь душа́м на́шим.

И́же Боже́ственною ре́вностию и тепло́ю души́ творя́щия ва́шу па́мять/ сохрани́те неснеда́емы от лука́ваго.

Тро́ичен: С Сы́ном Отцу́ и Ду́ху пра́вому поклони́мся, со А́нгелы зову́ще:/ Сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, две́ре свята́я, Бо́гу отве́рстая, еди́ному Прему́дрому,/ Ю́же осени́ Дух Пресвяты́й.

Катава́сия: Та́ин еси́, Богоро́дице, рай,/ невозде́ланно возрасти́вший Христа́,/ И́мже Кре́стное Живоно́сное на земли́ насади́ся Дре́во;/ тем, ны́не возноси́му,/ покланя́ющеся ему́, Тя велича́ем.

Свети́лен Окто́иха. Сла́ва, му́чеников:

Чу́дныя воспое́м Маккаве́и, Елиаза́ра, о́троки и Соломони́ю:/ си́и бо низложи́ша шата́ния началозло́бнаго зми́я/ и, зако́на служи́телие бы́вше, венча́шася.

И ны́не, Креста́:

Крест – храни́тель всея́ вселе́нныя,/ Крест – красота́ Це́ркве,/ Крест – на́ша держа́ва,/ Крест – ве́рных утвержде́ние,/ Крест – А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.

На хвали́тех стихи́ры на 6, Креста́ 3, глас 1. Подо́бен: Неб́сных чино́в:

Небе́сная ше́ствия/ Крест Честны́й гото́вит всем,/ тому́ покланя́ющимся ве́рою несумне́нною,/ и лико́м невеще́ственных сил/ И́же на нем Пригвозди́выйся/ сочета́ет любо́вию пою́щия того́.

Кла́няющеся ве́рою Кресту́ Честно́му,/ на нем распе́ншагося воспое́м Влады́ку,/ Того манове́нием,/ устне́ вку́пе и ду́шу очища́юще,/ и сия́нии сего́ мы́сленными уясни́мся,/ хваля́ще его́.

Го́ресть дре́вле услажда́я, Моисе́й/ изба́ви Изра́иля,/ о́браз Креста́ напису́я,/ мы же сего́, вси ве́рнии,/ та́йно и Боже́ственно вообража́юще в сердца́х на́ших,/ всегда́ спаса́емся держа́вою его́.

И святых 3, самогла́сны, глас то́йже:

Многострада́льная Ма́ти,/ к по́двигом созва́вши своя́ де́ти, глаго́лаше:/ авраа́мстей седи́не после́дуйте,/ да заколе́нию Иса́кову причасти́теся./ Ти́и же приима́ху наставля́ющую,/ предпостиза́ху уча́щую,/ друг по дру́зе томле́ния му́ки ви́дяще,/ и́хже моли́твами, Бо́же, поми́луй нас.

Глас 4: Седмь столпи́ избра́ннии/ от еди́наго ка́мене слове́снаго усе́чени бы́ша,/ непоколеби́м показа́ша зако́на столп./ Те́мже благоволи́, Спа́се,/ в ми́ре сохрани́тися душа́м на́шим.

Глас 5: И́же зако́на храни́телие/ и Соломони́и сыно́ве,/ на суди́щи стра́ждуще, ко Антио́ху вопия́ху:/ мы, Антио́ше, за оте́ческий зако́н терпи́м./ Не отлучи́т же нас ни огнь, ни меч, ни зве́рие, ни ра́ны,/ но вку́пе умре́м с ма́терию ста́рицею/ и учи́телем отце́м,/ живу́ще и сра́дующеся в неконча́емыя ве́ки.

Сла́ва, глас 4:

На Маккаве́и собра́вшуюся рать,/ прииди́те, у́зрим, ве́рнии, му́жество:/ мучи́тель бо царь, вся язы́ки удержа́в,/ держи́м бе́яше от ста́рца и дете́й седьми́/ и еди́ныя жены́./ Те́мже моли́твами их, Бо́же,/ поми́луй нас.

И ны́не, Креста́, глас то́йже:

Пособи́вый, Го́споди, кро́ткому Дави́ду покори́ти иноплеме́нника,/ ве́рному на́шему во́инству спобо́рствуй/ и ору́жием Креста́ низложи́ враги́ на́ша./ Покажи́, Благоутро́бне, на нас дре́вния ми́лости Твоя́,/ и да разуме́ют вои́стинну, я́ко Ты еси́ Бог,/ и, на Тя наде́ющиися, побежда́ем,/ моля́щиися обы́чно Пречи́стей Твое́й Ма́тери/ дарова́тися нам ве́лией ми́лости.

Славосло́вие вели́кое, ти́хо, со гла́сом.

Иере́ю же оболче́ну су́щу во всю оде́жду свяще́нничекую, прихо́дит с кади́лом к святе́й трапе́зе, предходя́щу ему́ диа́кону с лампа́дою, и кади́т святу́ю трапе́зу и Честны́й Крест, и та́ко взима́ет Честны́й Крест с блю́дом на главу́, и исхо́дит се́верными дверьми́ из олтаря́, предиду́щим ему́ со двема́ лампа́дами и с кади́лом; прихо́дит же пря́мо ца́рских двере́й и стои́т, ожида́я конца́ трисвята́го. Кончава́ему же трисвято́му, возглаша́ет иере́й: Прему́дрость, про́сти. И кли́рицы пою́т тропа́рь: Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́: три́жды. И та́ко прихо́дит иере́й, нося́ на главе́ Честны́й Крест, пред святы́я ца́рския две́ри ко анало́гию, ему́же укра́шену су́щу, полага́ет на нем Честны́й Крест. И твори́т поклоне́ние Честно́му Кресту́, три́жды, поя́ тихогла́сно: Кресту́ Твоему́/ покланя́емся, Влады́ко,/ и свято́е Воскресе́ние Тво́е сла́вим. И ли́кове то́же поют велегла́сно, три́жды. Та́же целу́ют Честны́й Крест и покланя́ются па́ки еди́ною.

Пою́ще стихи́ры самогла́сны, глас 2:

Прииди́те, ве́рнии,/ Животворя́щему Дре́ву поклони́мся,/ на не́мже Христо́с, Царь сла́вы, во́лею ру́це распросте́р,/ вознесе́ нас на пе́рвое блаже́нство,/ я́же пре́жде враг сла́стию укра́д,/ изгна́ны от Бо́га сотвори́./ Прииди́те, ве́рнии, Дре́ву поклони́мся,/ и́мже сподо́бихомся неви́димых враг сокруши́ти главы́./ Прииди́те, вся отече́ствия язы́ков,/ Крест Госпо́день пе́сньми почти́м:/ ра́дуйся, Кресте́, па́дшаго Ада́ма соверше́нное избавле́ние,/ о тебе́ бо ве́рнейшии ца́рие на́ши хва́лятся,/ я́ко твое́ю си́лою исма́ильтеския лю́ди держа́вно покаря́юще./ Тя ны́не со стра́хом христиа́не целу́юще,/ на тебе́ пригвозди́вшагося Бо́га сла́вим, глаго́люще:/ Го́споди, на том пригвозди́выйся, поми́луй нас,/ я́ко Благ и Человеколю́бец.

Глас 5: Зря́щи Тя тварь вся, на Кресте́ на́га вися́ща,/ Соде́теля и Зижди́теля всех,/ изменя́шеся стра́хом и рыда́ше,/ со́лнце же свет омрачи́,/ и земля́ колеба́шеся,/ ка́мение же разседа́шеся,/ и хра́ма све́тлость раздира́шеся,/ ме́ртвии воста́ша от гробо́в,/ и А́нгельския cи́лы ужасо́шася, глаго́люще:/ о, чудесе́! Суди́я су́дится/ и стра́ждет хотя́ за спасе́ние ми́ра и обновле́ние.

Глас 8: Днесь Влады́ка тва́ри/ и Госпо́дь сла́вы/ на Кресте́ пригвожда́ется/ и в ре́бра пробода́ется,/ же́лчи и о́цта вкуша́ет/ сла́дость Церко́вная,/ венце́м от те́рния облага́ется./ Покрыва́яй не́бо о́блаки/ оде́ждею облачи́тся пору́гания,/ и зауша́ется бре́нною руко́ю/ руко́ю созда́вый челове́ка;/ по плеще́ма бие́н быва́ет/ одева́яй не́бо о́блаки./ Заплева́ния и ра́ны прие́млет,/ поноше́ния и зауше́ния/ и вся те́рпит мене́ ра́ди, осужде́ннаго,/ Избави́тель мой и Бог,/ да спасе́т мир от пре́лести, я́ко Благоутро́бен.

Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:

Днесь неприкоснов



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-11-11 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: