И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Конда́к хра́ма.
В хра́ме свято́го:
Тропа́рь воскре́сный, глас 8:
Хор: С высоты́ снизше́л еси́, Благоутро́бне,/ погребе́ние прия́л еси́ тридне́вное,/ да нас свободи́ши страсте́й,// Животе́ и Воскресе́ние на́ше, Го́споди, сла́ва Тебе́!
Тропа́рь хра́ма.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Конда́к хра́ма.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Конда́к Трио́ди, глас 6:
П рему́дрости наста́вниче, смы́сла пода́телю,/ нему́дрых наказа́телю, и ни́щих защи́тителю,/ утверди́, вразуми́ се́рдце мое́ Влады́ко./ Ты даждь ми сло́во, О́тчее Сло́во,/ се бо устне́ мои́ не возбраню́,/ во е́же зва́ти Тебе́:// Ми́лостиве, поми́луй мя па́дшаго.
Проки́мен Неде́ли сыропу́стной, глaс 8:
П омоли́теся, и воздади́те/ Го́сподеви Бо́гу на́шему.
Стих: В е́дом во Иуде́и Бог, во Изра́или ве́лие и́мя Его́.
Апо́стольское чте́ние неде́ли сыропу́стной:
Рим., зач. 112 (гл. 13, ст. 11 - гл. 14, ст. 4)
Б ра́тие, ны́не ближа́йшее нам спасе́ние, не́жели егда́ ве́ровахом. Нощь у́бо пре́йде, а день прибли́жися: отложи́м у́бо дела́ те́мная, и облече́мся во ору́жие све́та. Я́ко во дни, благообра́зно да хо́дим, не козлогласова́нии и пия́нствы, не любодея́нии и студодея́нии, не рве́нием и за́вистию, но облецы́теся Го́сподем на́шим Иису́с Христо́м, и пло́ти уго́дия не твори́те в по́хоти. Изнемога́ющаго же в ве́ре прие́млите, не в сомне́ние помышле́ний. Ов бо ве́рует я́сти вся, а изнемога́яй зе́лия да яст. Яды́й не яду́щаго да не укоря́ет, и не яды́й яду́щаго да не осужда́ет, Бог бо его́ прия́т. Ты кто еси́ судя́й чужде́му рабу́? Своему́ Го́сподеви стои́т, или́ па́дает, ста́нет же, си́лен бо есть Бог поста́вити его́.
|
Аллилуа́рий, глaс 6:
Стих: Б ла́го есть испове́датися Го́сподеви, и пе́ти и́мени Твоему́ Вы́шний.
Стих: В озвеща́ти зау́тру ми́лость Твою́, и и́стину Твою́ на вся́ку нощь.
Ева́нгельское чте́ние неде́ли сыропу́стной:
Мф., зач. 17 (гл. 6, стт. 14-21)
Рече́ Госпо́дь: а́ще отпуща́ете челове́ком согреше́ния их, отпу́стит и вам Оте́ц ваш Небе́сный. А́ще ли не отпуща́ете челове́ком согреше́ния их, ни Оте́ц ваш отпу́стит вам согреше́ний ва́ших. Егда́ же постите́ся, не бу́дите я́коже лицеме́ри се́тующе: помрача́ют бо ли́ца своя́, я́ко да явя́тся челове́ком постя́щеся. Ами́нь глаго́лю вам, я́ко восприе́млют мзду свою́. Ты же постя́ся пома́жи главу́ твою́, и лице́ твое́ умы́й, я́ко да не яви́шися челове́ком постя́ся, но Отцу́ твоему́, И́же вта́йне, и Оте́ц твой, ви́дяй вта́йне, возда́ст тебе́ я́ве. Не скрыва́йте себе́ сокро́вищ на земли́, иде́же червь и тля тлит, и иде́же та́тие подко́пывают и кра́дут. Скрыва́йте же себе́ сокро́вище на небеси́, иде́же ни червь, ни тля тлит, и иде́же та́тие не подко́пывают, ни кра́дут. Иде́же бо есть сокро́вище ва́ше, ту бу́дет и се́рдце ва́ше.
|
Прича́стен воскре́сный:
Хор: Х вали́те Го́спода с небе́с, хвали́те Его в вы́шних. А ллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
В воскресе́нье ве́чером:
9 час обычный (не великопостный), затем:
ВЕЧЕ́РНЯ
Иерей: Благослове́н Бог наш, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. [2]
Хор: А ми́нь.
Чтец: П рииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.
П рииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́ Царе́ви на́шему Бо́гу.
П рииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
Псало́м 103:
Чтец: Б лагослови́, душе́ моя́, Го́спода; Го́споди, Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́, во испове́дание и в велеле́поту обле́клся еси́. Одея́йся све́том, я́ко ри́зою, простира́яй не́бо, я́ко ко́жу. Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй о́блаки на восхожде́ние Свое́, ходя́й на крилу́ ве́треню. Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи, и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный. Основа́яй зе́млю на тве́рди ея́, не преклони́тся в век ве́ка. Бе́здна, я́ко ри́за, одея́ние ея́, на гора́х ста́нут во́ды. От запреще́ния Твоего́ побе́гнут, от гла́са гро́ма Твоего́ убоя́тся. Восхо́дят го́ры, и нисхо́дят поля́ в ме́сто, е́же основа́л еси́ им. Преде́л положи́л еси́, eго́же не пре́йдут, ниже́ обратя́тся покры́ти зе́млю. Посыла́яй исто́чники в де́брех, посреде́ гор про́йдут во́ды. Напая́ют вся зве́ри се́льныя, ждут она́гри в жа́жду свою́. На ты́х пти́цы небе́сныя привита́ют, от среды́ ка́мения дадя́т глас. Напая́яй го́ры от превы́спренних Свои́х, от плода́ дел Твои́х насы́тится земля́. Прозяба́яй траву́ ското́м, и злак на слу́жбу челове́ком, извести́ хлеб от земли́. И вино́ весели́т се́рдце челове́ка, ума́стити лице́ еле́ем, и хлеб се́рдце челове́ка укрепи́т. Насы́тятся древа́ польска́я, ке́дри Лива́нстии, и́хже еси́ насади́л. Та́мо пти́цы вогнездя́тся, ероди́ево жили́ще предводи́тельствует и́ми. Го́ры высо́кия еле́нем, ка́мень прибе́жище за́яцем. Сотвори́л есть луну́ во времена́, со́лнце позна́ за́пад свой. Положи́л еси́ тму, и бысть нощь, в не́йже про́йдут вси зве́рие дубра́внии; ски́мни рыка́ющии, восхи́тити и взыска́ти от Бо́га пи́щу себе́. Возсия́ со́лнце, и собра́шася, и в ло́жах свои́х ля́гут. Изы́дет челове́к на де́ло свое́, и на де́лание свое́ до ве́чера. Я́ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся прему́дростию сотвори́л еси́: испо́лнися земля́ тва́ри Твоея́. Сие́ мо́ре вели́кое и простра́нное, та́мо га́ди, и́хже несть числа́, живо́тная ма́лая с вели́кими. Та́мо корабли́ препла́вают, змий сей, eго́же созда́л еси руга́тися eму́. Вся к Тебе́ ча́ют, да́ти пи́щу им во бла́го вре́мя. Да́вшу Тебе́ им, соберу́т; отве́рзшу Тебе́ ру́ку, вся́ческая испо́лнятся бла́гости. Отвра́щшу же Тебе́ лице́, возмяту́тся: отъи́меши дух их, и исче́знут, и в персть свою́ возвратя́тся. По́слеши Ду́ха Твоего́, и сози́ждутся, и обнови́ши лице́ земли́. Бу́ди сла́ва Госпо́дня во ве́ки, возвесели́тся Госпо́дь о де́лех Свои́х. Призира́яй на зе́млю, и творя́й ю́ трясти́ся; прикаса́яйся гора́м, и дымя́тся. Воспою́ Го́сподеви в животе́ мое́м, пою́ Бо́гу моему́, до́ндеже есмь. Да услади́тся Ему́ бесе́да моя́, аз же возвеселю́ся о Го́споде. Да исче́знут гре́шницы от земли́, и беззако́нницы, я́коже не бы́ти им; благослови́, душе́ моя́, Го́спода.
|
С о́лнце позна́ за́пад свой; положи́л еси́ тму, и бысть нощь.
Я́ ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся прему́дростию сотвори́л еси́
С ла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. А ми́нь.
А ллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́ Бо́же. (Три́жды)
Вели́кая ектения́:
Диакон: М и́ром Го́споду помо́лимся.
Хор: Г о́споди, поми́луй. (На ка́ждое проше́ние)
Диакон: О Свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших, Го́споду помо́лимся.
О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех, Го́споду помо́лимся.
О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих в онь, Го́споду помо́лимся.
О вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе Кири́лле, и о Господи́не на́шем, Высокопреосвяще́ннейшем митрополии́те (или: архиепи́скопе, или: преосвяще́ннейшем епи́скопе имяре́к), честне́м пресви́терстве, вo Христе́ диа́констве, о всем при́чте и лю́дех, Го́споду помо́лимся.
О Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, Го́споду помо́лимся.
О гра́де сем (о ве́си сей), вся́ком гра́де, стране́ и ве́рою живу́щих в них, Го́споду помо́лимся.
О благорастворе́нии возду́хов, о изоби́лии плодо́в земны́х и вре́менех ми́рных, Го́споду помо́лимся.
О пла́вающих, путеше́ствующих, неду́гующих, стра́ждущих, плене́нных и о спасе́нии их. Го́споду помо́лимся.
О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, Го́споду помо́лимся.
З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор: Т ебе́, Го́споди.
Иерей: Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва честь и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Го́споди, воззва́х, глас 8:
Хор: Г о́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя./ Услы́ши мя, Го́споди./ Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя:/ вонми́ гла́су моле́ния моего́,/ внегда́ воззва́ти ми к Тебе́.// Услы́ши мя, Го́споди.
Д а испра́вится моли́тва моя́,/ я́ко кади́ло пред Тобо́ю,/ воздея́ние руку́ мое́ю/ – же́ртва вече́рняя.// Услы́ши мя, Го́споди.
Чтец или
Хор: П оложи́, Го́споди, хране́ние усто́м мои́м и две́рь огражде́ния о устна́х мои́х.
Н е уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, непщева́ти вины́ о гресе́х
С челове́ки де́лающими беззако́ние; и не сочту́ся со избра́нными их.
Н ака́жет мя пра́ведник ми́лостию и обличи́т мя, eле́й же гре́шнаго да не нама́стит главы́ моея́;
Я ко eще́ и моли́тва моя во благоволе́ниих их, пожéрты бы́ша при ка́мени судии́ их;
У слы́шатся глаго́лы мои, я́ко возмого́ша, я́ко то́лща земли́ просе́деся на земли́, расточи́шася ко́сти их при а́де.
Я ко к тебе́, Го́споди, Го́споди, óчи мои́; на тя упова́х, не отими́ ду́шу мою́;
С охрани́ мя от се́ти, ю́же соста́виша ми, и от собла́зн де́лающих беззако́ние.
П аду́т во мре́жу свою́ гре́шницы; eди́н éсмь аз, до́ндеже прейду́.
Г ла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, гла́сом мои́м ко Го́споду помолихся.
П ролию́ пре́д ним моле́ние мое́, печа́ль мою́ пре́д ни́м возвещу́.
В негда́ изчеза́ти от менé ду́ху моему́, и ты позна́л eси́ стeзи́ моя;
Н а пути́ сем, по нему́же хожда́х, скры́ша се́ть мне́.
С матря́х одесну́ю и возгля́дах, и не бе зна́яй мене́; поги́бе бе́гство от менé, и не́сть взыска́яй ду́шу мою.
В оззва́х к Тебе, Го́споди, рех; Ты eси́ упова́ние мое, ча́сть моя eси́ на земли́ живы́х.
В онми́ моле́нию моему, я́ко смири́хся зело́;
И зба́ви мя от гоня́щих мя, я́ко укрепи́шася па́че менé.
Стихи́ры окто́иха, глас 8:
На 10. Стих: Изведи́ из темни́цы ду́шу мою,/ испове́датися и́мени Твоему́.
Стихира: Т ебе́ Царя́ и Влады́ку,/ А́нгели непреста́нно воспева́ют,/ а́з же Ти́ припа́даю, я́ко мыта́рь зовы́й:// Бо́же, очи́сти мя́, и поми́луй мя́.
Мене́ жду́т пpа́ведницы,/ до́ндеже возда́си мне́.
Стихира: Б езсме́ртна су́щи, душе́ моя́,/ волна́ми жите́йскими не покрыва́йся,/ но возни́кни вопию́щи к своему́ благода́телю:// Бо́же, очи́сти мя́, и спаси́ мя.
На 8. Стих: Из глубины́ воззва́х к Тебе, Го́споди,/ Го́споди, услы́ши гла́с мо́й.
Стихира: Е гда́ прииму́ во уме́ мно́жество соде́янных мно́ю зо́л,/ и в помышле́ние прииду́ стра́шнаго о́наго испыта́ния,/ тре́петом содержи́мь к Тебе́ прибега́ю, Человеколю́бцу Бо́гу./ Те́мже не пре́зри мене́, молю́ Тя́, Еди́не Безгре́шне:// да́руй умиле́ние смире́нней мое́й души́ пре́жде конца́, и спаси́ мя.
Да бу́дут у́ши Твои/ вне́млюще гла́су моле́ния моего́.
Стихира: С ле́зы ми́ да́ждь, Бо́же,/ я́коже иногда́ жене́ гре́шнице:/ и сподо́би мя́ омочи́ти но́зе Твои́,/ я́же мя́ от пути́ пре́лести свободи́вшыя,/ и ми́ро благоуха́ния Тебе́ приноси́ти житие́ чи́сто,/ покая́нием ми́ созда́нное,/ да услы́шу и а́з жела́емый Тво́й гла́с:// ве́ра Твоя́ Спасе́ Тя, иди́ в ми́ре.
Стихи́ры Трио́ди, глас 2, подо́бен: «Егда́ от Дре́ва…»:
На 6. Стих: А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто постои́т?// Я́ко у Тебе́ очище́ние е́сть.
Стихира: В оздержа́нием те́ло смири́ти вси потщи́мся,/ боже́ственное преходя́ще по́прище непоро́чнаго поста́/ и моли́твами и слеза́ми Го́спода спаса́ющаго нас взы́щем,/ и забве́ние зло́бы всеконе́чное сотвори́м, вопию́ще:/ согреши́хом Ти, спаси́, я́коже дре́вле ниневи́тяны Христе́ Царю́,// и о́бщники ны сотвори́ Небе́снаго Ца́рствия Благоутро́бне.
Стих: И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́,// упова́ душа́ моя́ на Го́спода.
Стихира: С ебе́ отчаява́ю, помышля́я де́ла моя́ Го́споди,/ вся́каго муче́ния досто́йная:/ се бо презре́в честны́я Твоя́ Спа́се за́поведи,/ блу́дно мое́ житие́ ижди́х./ Те́мже молю́ся, ту́чами покая́ния мя очи́стив,/ посто́м и моле́нием я́ко еди́н ми́лостивый просвети́,// и не гнуша́йся мене́ Благоде́телю всех, и Преблаги́й.
На 4. Стих: От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния,// да уповае́т Изра́иль на Го́спода.
Стихира: П о́стное вре́мя све́тло начне́м,/ к подвиго́м духо́вным себе́ подложи́вше,/ очи́стим ду́шу, очи́стим плоть,/ пости́мся я́коже в сне́дех от вся́кия стра́сти,/ доброде́тельми наслажда́ющеся ду́ха:/ в ни́хже соверша́ющеся любо́вию,/ да сподо́бимся вси ви́дети/ всечестну́ю страсть Христа́ Бо́га// и святу́ю Па́сху, духо́вно ра́дующеся.
Стихиры свт. Порфи́рия, глас 8, подо́бен: «О, пресла́внаго чудесе…»:
Стих: Я́ко у Го́спода ми́лость, и мно́гое у Него́ избавле́ние,// и Той изба́вит Изра́иля от всех беззако́ний eго́.
Стихира: П реподобне о́тче Порфи́рие,/ ты, Крест Христо́в на ра́мо взем,/ оста́вил еси́ вся,/ и дости́гл еси́ пусты́ню,/ и бра́лся еси́ с Кумироде́ржцем,/ моли́твами и посто́м воору́жься;/ те́мже низложи́л еси́/ с сим мудрова́ние плотско́е,// храм быв Боже́ственнаго Ду́ха.
На 2. Стих: Хвали́те Го́спода вси язы́цы, похвали́те Его́ вси лю́дие.
Стихира: Я́ коже три древле/ спасл есть от огня́ Бог А́нгелом,/ и ны́не тобо́ю о́троки три,/ в ров попо́лзшияся, спа́се:/ в ко́шнице бо я́коже носи́ми бя́ху,/ све́том о́блака сих осени́,/ три вообрази́вша кресты́ в телесе́х// на обличе́ние проти́вящимся, тебе́, Порфи́рие.
Стих: Я́ко утверди́ся ми́лость Его́ на нас, и и́стина Госпо́дня пребыва́ет во век.
Стихира: К то по достоя́нию воспое́т/ напа́сти и боле́зни, беды́ и ско́рби твоя́,/ и́же по ве́ре, по́двиги твоя́, Порфи́рие?/ Мно́гое бо твое́ су́щее,/ е́же по Бо́зе, показа́л еси́ дерзнове́ние./ Темже мо́лим тя,/ дерзнове́ние бо и́маши:// о нас моли́ся ко Го́споду спасти́ся нам.
Богоро́дичен:
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
П лоть от крове́й Твои́х прие́м,/ Первове́чный Бог/ Тя предста́тельницу пока́за челове́ком, Чиста́я./ Те́мже изба́ви рабы́ Твоя́/ от всякия беды́, и обстоя́ния,/ и се́тей лука́ваго врага́/ и сия́ния причасти́тися сподо́би избра́нных,// вся сла́вящия и покланя́ющияся Тебе́.
Вход с кади́лом: [3]
Диа́кон: П рему́дрость, про́сти.
Све́те Тихи́й:
Хор: С ве́те Ти́хий святы́я сла́вы Безсме́ртнаго Отца́ Небе́снаго, Свята́го, Блаже́ннаго, Иису́се Христе́! Прише́дше на за́пад со́лнца, ви́девше свет вече́рний, пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. Досто́ин еси́ во вся времена́ пет бы́ти гла́сы преподо́бными, Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й; те́мже мир Тя сла́вит.
Диа́кон: В о́нмем.
Иере́й: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Проки́мен вели́кий:
Диа́кон: П рему́дрость во́нмем. П роки́мен вели́кий, глас осьмы́й:
Н е отврати́ лица́ Твоего́ от о́трока Твоего́, я́ко скорблю́, ско́ро услы́ши мя: вонми́ души́ мое́й, и изба́ви ю́.
Хор: Н е отврати́ лица́ Твоего́ от о́трока Твоего́, я́ко скорблю́, ско́ро услы́ши мя: вонми́ души́ мое́й, и изба́ви ю́.
Диа́кон: С пасе́ние Твое́ Бо́же да прии́мет мя.
Хор: Н е отврати́ лица́ Твоего́ от о́трока Твоего́, я́ко скорблю́, ско́ро услы́ши мя: вонми́ души́ мое́й, и изба́ви ю́. (На каждый стих)
Стих 2. Д а у́зрят ни́щии, и возвеселя́тся.
Стих 3. В зыщи́те Бо́га, и жива́ бу́дет душа́ ва́ша.
Диа́кон: Н е отврати́ лица́ Твоего́ от о́трока Твоего́, я́ко скорблю́, ско́ро услы́ши мя:
Хор: В онми́ души́ мое́й, и изба́ви ю́.
Сподо́би, Го́споди: [4]
Чтец: С подо́би, Го́споди, в ве́чер сей без греха́ сохрани́тися нам. Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, и хва́льно и просла́влено и́мя Твое́ во ве́ки. А ми́нь.
Б у́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя. Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя оправда́нии Твои́ми.
Г о́споди, ми́лость Твоя́ во век, дел руку́ Твое́ю не пре́зри. Тебе́ подоба́ет хвала́, Тебе́ подоба́ет пе́ние, Тебе́ сла́ва подоба́ет. Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. А ми́нь.
Ектения́ проси́тельная:
Диакон: И спо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диакон: З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диакон В е́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.
Хор: П ода́й, Го́споди. (На ка́ждое проше́ние)
Диакон: А́ нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших, у Го́спода про́сим.
П роще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.
Д о́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.
П ро́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.
Х ристиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.
П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор:Т ебе́, Го́споди.
Иерей: Я́ко Благ и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Иерей: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диакон: Г лавы́ наша Го́сподеви прикло́ним.
Хор: Т ебе́, Го́споди.
Иерей: Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена. Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Стихи́ры на стихо́вне:
Чтец: Стихи́ры из Трио́ди, глас 4 самогла́сны:
Стихира: В озсия́ благода́ть Твоя́ Го́споди,/ возсия́ просвеще́ние душ на́ших./ Се вре́мя благоприя́тное, се вре́мя покая́ния,/ отложи́м дела́ тьмы, и облече́мся во ору́жия све́та:/ я́ко да преплы́вше поста́ вели́кую пучи́ну,/ в тридне́вное Воскресе́ние дости́гнем,/ Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́,// спаса́ющаго ду́ши на́ша.
Стих 1: К Тебе́ возведо́х о́чи мои́, живу́щему на небеси́. Се я́ко о́чи раб в руку́ госпо́дий свои́х, я́ко о́чи рабы́ни в руку́ госпожи́ своея́, та́ко о́чи на́ши ко Го́споду Бо́гу на́шему,// до́ндеже уще́дрит ны.
Стихира: В озсия́ благода́ть Твоя́ Го́споди,/ возсия́ просвеще́ние душ на́ших./ Се вре́мя благоприя́тное, се вре́мя покая́ния,/ отложи́м дела́ тьмы, и облече́мся во ору́жия све́та:/ я́ко да преплы́вше поста́ вели́кую пучи́ну,/ в тридне́вное Воскресе́ние дости́гнем,/ Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́,// спаса́ющаго ду́ши на́ша.
Стих 2: Поми́луй нас Го́споди, поми́луй нас, я́ко по мно́гу испо́лнихомся уничиже́ния: наипа́че напо́лнися душа́ на́ша поноше́ния гобзу́ющих,// и уничиже́ния го́рдых.
Стихира: П рославля́емый в па́мятех святы́х Твои́х Христе́ Бо́же,/ от них умоля́емь,// низпосли́ нам ве́лию ми́лость.
Богородичен Триоди, глас 4:
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
А́ нгельстии чи́ни Тя Богома́ти прославля́ют:/ Бо́га бо Всечи́стая родила́ еси́,/ Отцу́, и Ду́ха соприсносу́щна,/ и а́нгельская во́инства от не су́щаго хоте́нием поста́вивша./ Его́же моли́ от тли спасти́ и просвети́ти ду́ши правосла́вных,// Тя воспева́ющих Всечи́стая.
Моли́тва свято́го Симео́на Богоприи́мца:
Чтец: Н ы́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром;/ я́ко ви́деста о́чи мои́ спасе́ние Твое́,/ е́же еси́ угото́вал пред лице́м всех люде́й,/ свет во открове́ние язы́ков,// и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.
Чтец: Трисвято́е. П ресвята́я Тро́ице... О́ тче наш...
Иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство и си́ла и сла́ва Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. [5]
Хор: А ми́нь.
Тропа́ри, глас 4:
Хор: Б огоро́дице Де́во, ра́дуйся,/ Благода́тная Мари́е, Госпо́дь с Тобо́ю:/ благослове́на Ты в жена́х/ и благослове́н Плод чре́ва Твоего́,// яко Спа́са родила́ еси душ на́ших. (Земной поклон)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
К рести́телю Христо́в, всех нас помяни́,/ да изба́вимся от беззако́ний на́ших:// тебе бо даде́ся благода́ть моли́тися за ны. (Земной поклон)
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
М оли́те за ны святи́и Апо́столи, святи́и вси,/ да изба́вимся от бед и скорбе́й:// вас бо те́плыя предста́тели ко Спа́су стяжа́хом. (Земной поклон)
П од Твое́ благоутро́бие прибега́ем, Богоро́дице,/ моле́ния на́ша не пре́зри во обстоя́нии,// но от бед изба́ви ны, Еди́на Чи́стая, Еди́на Благослове́нная. (Без поклона)
Чтец: Г о́споди, поми́луй. (40 раз)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Ч естне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.
И́ менем Госпо́дним благослови́, о́тче.
Иерей: Сый благослове́н Христо́с Бог наш, всегда́, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Чтец: А ми́нь. Н ебе́сный Царю́, ве́ру утверди́, язы́ки укроти́, мир умири́, святы́й храм сей (или: святу́ю оби́тель сию́) до́бре сохрани́: пре́жде отше́дшыя отцы́ и бра́тию на́шу в селе́ниих пра́ведных учини́, и нас в покая́нии и испове́дании приими́, я́ко Благи́й и Человеколю́бец.
Иерей: Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не даждь ми. (Земно́й покло́н)
Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми рабу́ Твоему́. (Земно́й покло́н)
Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь. (Земно́й покло́н) [6]
Иерей: Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́.
Хор: С ла́ва, и ны́не. Г о́споди, поми́луй. (Три́жды) Б лагослови́.
Иерей произносит отпуст.
Многоле́тие:
Хор: В ели́каго Господи́на и Отца́ на́шего Кири́лла,/ Святе́йшаго Патриа́рха Моско́вского и всея́ Руси́,/ и Господи́на на́шего (Высоко-) Преосвяще́ннейшаго (имяре́к),/ (архи-)епи́скопа (митрополии́та (ти́тул)),/ богохрани́мую страну́ на́шу Росси́йскую,/ настоя́теля, бра́тию и прихо́жан свята́го хра́ма сего́/ и вся правосла́вныя христиа́ны,// Го́споди, сохрани́ их на мно́гая ле́та.
Чин проще́ния:
После отпуста вечерни, по традиции, совершается чин прощения.
На солею выносятся и полагаются на аналоях напрестольный Крест, иконы Спасителя и Богородицы. Настоятель творит земные поклоны перед ними и целует их. Затем он обращается к присутствующим с поучением о христианском проведении поста и испрашивает прощения грехов у причта и народа, говоря:
Иере́й: Благословите мя, отцы святии и братия, и простите ми, грешному, ели́ка согреших в сей день и во вся дни живота моего словом, делом, помышлением и всеми моими чувствы.
Сказав это, он земно кланяется народу. Все отвечают ему земным поклоном и говорят:
Лю́ди: Б ог простит тя, отче святый. Прости и нас, грешных, и благослови [7].
На это служа́щий священник (как правило, настоятель, а в обителях – наместник) отвечает:
Иере́й: Благодатию Своею Бог да простит и помилует всех нас.
Затем настоятель берет напрестольный Крест. Все священнослужители в порядке старшинства прикладываются к иконам на аналое, подходят к настоятелю, целуют Крест и лобызаются с настоятелем и друг с другом в рамена (плечи), взаимно испрашивая прощения. За ними идут миряне, прикладываются ко Кресту, целуют иконы, которые обычно держат священнослужители, и испрашивают прощения у причта и друг у друга. Во время чина прощения принято петь: «Покаяния отверзи ми двери...», «На река́х Вавилонских...» и др [8].
[1] Одна из стихир по указанию настоятеля — из числа вечерних литийных стихир храмового святого (как правило, первая), либо та, которая поется по 50-м псалме на полиелейной утрене. В том случае, если храмовый святой не имеет указанных песнопений (например, шестеричная служба), может быть пропета стихира с «Господи, воззвах» или из другого цикла стихир.
[2] Если вечерня служится отдельно от девятого часа, то после возгласа священника читается обычное начало:
Иерей: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Чтец: Ами́нь.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. Трижды.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй, (трижды).
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство…
Чтец: Ами́нь. Го́споди, поми́луй (12 раз)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
[3] В это воскресенье и в последующие пять (до Недели ваий) на вечерне совершается вход ради великих прокимнов.
[4] Пением великого прокимна завершается праздничное воскресное богослужение, и от «Сподоби, Господи...» начинается великопостное. Существует практика, по которой священнослужители по закрытии царских врат переоблачаются в темные одежды, и диакон [или иерей в епитрахили (в приходских храмах — и в фелони, если он служит один без диакона)] выходит для произношения просительной ектении на солею перед царскими вратами, певцы же поют эту ектению не обычным, но великопостным напевом.
[5] Иерей произносит этот возглас, стоя на солее перед царскими вратами. Здесь же он остается до отпуста вечерни, творит поклоны при пении тропарей: «Богородице Дево» и др., произносит возглас: «Сый благословен...» и молитву прп. Ефрема Сирина, с положенными на ней великими поклонами, и совершает отпуст.
[6] В воскресные дни Великого поста на вечерне положены только три великих поклона, а не 16, как в седмичные дни.
[7] В некоторых храмах и монастырях говорят иначе: «Бог простит тя, отче святый. Помоли́ся о нас, грешных», что вполне согласно с Уставом.
[8] В Типиконе ничего не сказано о пении каких-либо песнопений во время чина прощения. Краткое указание: «И целу́ем святы́я и честны́я ико́ны» предусматривает совершение этого обряда в молчании. В старинных же соборных Чиновниках, например, Новгородского Софийского собора, Московского Большого Успенского собора, указывается петь во время целования святынь песнопения молитвенно-покаянного содержания: «Покаяния отверзи ми двери...», «На спасения стези...», «Множества содеянных...», «Владычице, приими́ молитвы...», стихиру Успения: «О дивное чудо...» и молитву Святому Духу: «Царю Небесный...». В некоторых храмах принято также петь стихиры Пасхи, заканчивая словами: «И та́ко возопии́м».