Изучая инфинитив в английском языке, мы, так или иначе, узнаем о такой замечательной конструкции, которая имеет целых два названия: сложное дополнение, Complex Object и The Accusative with the Infinitive. Как называть этот комплекс в английском языке, каждый выбирает сам.
Complex object в английском языке: правило и примеры предложений
Это конструкция, состоящая из существительного в общем падеже (noun in a common case: I, he, she, it, we, they) или местоимения в объектном падеже (pronoun in an objective case: me, you, him, her, it, us, them) и инфинитива. Напомним, как выглядят местоимения в объектном падеже:
Давайте посмотрим, как на практике реализуется complex object в английском языке на примерах предложений:
We noticed the woman enter the house through the back door. - Мы заметили, как женщина вошла через заднюю дверь.
I saw them walk along the road. - Я видел, как они шли по дороге.
I did not hear her say this because she spoke in a soft voice. - Я не слышал, как она это сказала, потому что она говорила тихо.
Как видно из указанных предложений, complex object в английском языке переводится придаточным дополнительным предложением, вводимым союзами «как», «что», «чтобы». Существительное или местоимение в этом сложном дополнении соответствует подлежащему, а инфинитив – сказуемому придаточного предложения.
Complex object в английском языке имеет свои правила употребления, которые стоит рассмотреть. В основном, сложное дополнение в английском языке используется после некоторых глаголов, которые можно сгруппировать в определенные категории. Итак, complex object в английском языке употребляется с глаголами:
1. Выражающими физическое восприятие и ощущение to see – видеть, to watch – смотреть, to notice – замечать, to observe – наблюдать, to feel – чувствовать, to hear – слышать и другие. После этих глаголов мы ставим инфинитив без частицы to. | |
I have never heard you sing. | Я никогда не слышал, чтобы ты пел. |
We saw the postman slip a thick envelope into the box. | Мы видели, как почтальон опустил в почтовый ящик толстый конверт. |
С глаголами восприятия помимо инфинитива может употребляться и причастие настоящего времени (Participle I). Если мы в complex object в английском языке применяем инфинитив, мы подчеркиваем однократность совершаемого действия или завершенность действия, если же берем причастие, то демонстрируем процесс протекания действия. | |
I saw her run into the house. I saw her running along the road. | Я видела, как она забежалав дом. Я видела, как она бежалапо дороге. |
2. Выражающими побуждение, принуждение: (to let – позволять, to make – заставлять, to have – распорядиться). Инфинитив также без to. | |
You can’t make me do such things. Never let him go. They had the man do what they wanted. | Ты не можешь заставить меня сделать это. Никогда не отпускай его. Они заставили этого человека сделать то, что они хотели. |
3. Выражающими желание и потребность (to want – хотеть, to wish / to desire – желать, to like – нравиться, should / would like – хотел бы). | |
He wanted his students to note the colours of animals. The inspector would like you to explain everything to him. | Он хотел, чтобы его студенты отметили окрас животных. Инспектор хотел бы, чтобы вы все ему объяснили. |
4. Выражающими предположение (to expect – ожидать, рассчитывать; to suppose – полагать, to believe – считать, полагать; to consider / to find – считать). | |
Parents usually expect their children to be obedient. We believe it to be the best way out of this situation. | Родители обычно рассчитывают, что их дети будут послушными. Мы полагаем, что это будет лучший выход в данной ситуации. |
5. Выражающими знание, осведомленность, утверждение (to know – знать, to think – думать, to state – констатировать, to note – отмечать, to report – сообщать и другие). | |
People knew him to be a great sculptor. She thought him to be a qualified specialist. | Люди знали, что он великий скульптор. Она думала, что он квалифицированный специалист. |
6. Выражающими принуждение, приказ, разрешение или просьбу (to order – приказывать, to allow – разрешать, to forbid – запрещать и другие). | |
He ordered him to stop this conversation. | Он приказал ему прекратить этот разговор. |
характерно использование сложного дополнения с причастием прошедшего времени (Participle II). В такой конструкции обозначено, что не сам субъект выполняет действие, а кто-то другой делает это за него. Выглядит это следующим образом: to have one’s hair cut (подстричься), to have one’s eyes tested (проверить зрение), to have one’s watch repaired (отдать часы в ремонт) и т.д.
|
|
Complex Object TEST 1
1.I saw her... into the building. A) to come B) coming C) come
2.I believed you... three mobile phones. A) to have B) having C) have
3. He made me... the window. A) to close B) closing C) close
4. I saw them... in the park. A) to play B) playing C) play
5. She believes Mark... a good guy. A) to be B) being C) be
6. I saw you... in the park. Everybody liked it! A) to dance B) to dancing C) dance
7. Mr. Smith saw his friends... the classroom. A) to leave B) leaving C) leave
8. His mum wants him... his homework. A) to do B) doing C) do
9. Shh! I hear someone.... A) to cry B) crying C) cry
10. He can’t make me... this! A) to do B) doing C) do
11. I like him... this task so well. A) to do B) doing C) do
12. His mum allowed him … home late tonight. A) to come B) coming C) come
13. Mr. Brown would like his son... a surgeon. A) to become B) becoming C) become
14. I want my son... more languages. A) to learn B) learning C) learn
15. Don’t let him... you. A) to fool B) fooling C) fool
16. I expect the weather... good today. A) to be B) being C) be
17. I felt someone... me on the shoulder. A) to touch B) touching C) touch
18. I heard her... a famous English song. A) to sing B) singing C) sung
|
19. I know her... a good student. A) to be B) being C) be
20. Rainy weather makes me... bad. A) to feel B) feeling C) feel
Complex Object TEST 2
1. Jim said the switch was dangerous and warned me..... touch it.
A) do not
B) not
C) not to
D) no
2. She said the letter was personal and didn't let me..... it.
A) reading
B) read
C) to read
D) read to
3. She didn't want..... to go.
A) they
B) I
C) his
D) me
4. I know him..... a good student.
A) is
B) has been
C) to be
D) was
5. Carol's parents always encouraged her..... hard at school.
A) to study
B) studied
C) studying
D) studies
6. When did you..... him to check the timetable?
A) asked
B) to ask
C) ask
D) ask to
7. He saw two girls..... on the stage.
A) to dance
B) dancing
C) dances
D) are dancing
8. She made her brother..... into the water.
A) to jump
B) jump
C) jumps
D) jump to
9. She didn't want her child...... to hospital.
A) to take
B) take
C) to taken
D) to be taken
10. Who..... you to drive?
A) taught
B) teach
C) does teaches
D) to teach
TEST 3
1. I found Jim … TV.
a) watching
b) watch
c) to watch
2. The committee expects the team … the project in a few days.
a) to finishing
b) finish
c) to finish
3. Martha would like all her children … to college.
a) to go
b) go
c) going
4. The policeman noticed a man … the house through the back door.
a) enter
b) to enter
c) to be entering
5. I saw a dog … along the road.
a) walk
b) to walk
c) to have walked
6. I have never heard you …!
a) to sing
b) singing
c) sing
7. I saw her … along the road when I was parking my car.
a) run
b) running
c) to run
8. Never let him … it.
a) to do
b) do
c) doing
9. He wanted his students … the final test before the weekend.
a) to write
b) write
c) writing
10. His mother made him … at home.
a) staying
b) to stay
c) stay
11. I knew him … a very kind-haearted person.
a) be
b) to be
c) being
12. The manager declared the sales … within a few days.
a) to start
b) start
c) starting
13. Don’t make us … for you!
a) waiting
b) wait
c) to wait
14. Would you like me … the door open?
a) leave
b) leaving
c) to leave
15. We know our clients … loyal to our brend.
a) to be
b) be
c) being
16. Would you like … you with literature?
a) I help
b) me to help
c) me help
17. Don’t make … dishes, she hates it.
a) she wash
b) her to wash
c) her wash
18. I often hear … the piano in the evening.
a) him playing
b) he play
c) he playing
19. I felt … my hand.
a) somebody to toch
b) somebody touch
c) somebody toching
20. We know … English well.
a) her speaking
b) her speak
c) her to speak
Complex Subject
Задание 1.
Ann is told to be at home.
Ann is said to be at home.
Задание 2.
The life on our planet by aliens.
The life on our planet is thought to have been brought by aliens.
Задание 3.
Shakespeare more poems than we know of.
Shakespeare is believed to have written more poems than we know of.
Задание 4.
Alison during the test.
Alison was believed to have been helped during the test.
Задание 5.
Disasters an inevitable part of our lives.
Disasters are supposed to be an inevitable part of our lives.
Задание 6.
This abandoned house a museum in the past.
This abandoned house is supposed to have been a museum in the past.
Задание 7.
Andrew that crime.
Andrew was thought to have committed that crime.
Задание 8.
Chelsea the most expensive team.
Chelsea is believed to be the most expensive team.
Задание 9.
Chelsea the most expensive team.
Chelsea was believed to be the most expensive team.
Задание 10.
Chelsea the most expensive team.
Chelsea was believed to have been the most expensive team.