Песнь 1
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть:/ препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися.
Кро́тких зе́млю дости́гл еси́, о́тче,/ я́ко кро́ток, и ми́лостив, и чист быв,/ настоя́щую се́рдцу моему́ укроти́ бу́рю,/ я́ко да в тишине́ Боже́ственней быв, песносло́влю тя.
Де́лании Боже́ственными ду́шу, о́тче, очи́стив,/ богови́ден, Арсе́ние, был еси́,/ Боже́ственнаго Ду́ха пресве́тлым обогати́лся еси́ сия́нием./ Тем озаря́еши че́стно блажа́щия тя.
От ста́да, я́коже Дави́да, тя прие́м, Соде́тель/ слове́сному тя поста́ви ста́ду па́стыря преизря́дна,/ чуде́с све́тлостию облиста́юща и беззло́бием, преподо́бне па́стырю, украша́ема.
Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во Чи́стая,/ просвети́ и освяти́ помышле́ние и ду́шу мою́, молю́ся,/ о́блак разоря́ющи безу́мия моего́/ и тьму отъе́млющи грехо́вную,/ я́ко да по до́лгу ублажа́ю Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́,/ возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́сподн.
Ум свой безстра́стием просве́щь,/ Боже́ственным смире́нием украша́емь,/ дарова́ния духо́вная прия́л еси́/ отгоня́ти ду́хи и разреша́ти неду́ги ве́рою чту́щим тя, святи́телю Арсе́ние.
Сокруши́ супоста́ты безбо́жныя,/ отжени́ прише́дших во оби́тель твою́, преподо́бне Арсе́ние, моле́нием твои́м Спа́су на́шему/ и си́лу их, вооруже́нную на ны, пога́нскую/ наше́ствию покори́ ве́рнаго во́инства на́шего.
|
Воспоим вси вели́каго святи́теля Арсе́ния,/ почти́м засту́пника и утвержде́ние земли́ Росси́йстей и гра́ду Твери́ храни́теля необори́ма, вопию́ще:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Богоро́дичен: Уврачу́й стру́пы души́ моея́,/ ум мой, омраче́нный уны́нием, Богоневе́стная, озари́, да пою́:/ несть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.
Седа́лен, глас 4. Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Свети́льник присносия́нен яви́лся еси́ ми́рови,/ просвеща́я мо́лниями, Боже́ственными твои́ми словесы́, святи́телю Арсе́ние./ Те́мже, ублажа́юще, свято́е твое́ пренесе́ние Днесь ра́достно соверша́ем.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х, Тя, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию,/ вси ублажа́ем, ро́ди челове́честии,/ О́гнь бо всели́ся в Тя Божества́,/ и, я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода./ Тем, а́нгельский и челове́ческий род, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.
Песнь 4
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
|
Умертви́в своя́ плотска́я движе́ния, Богодухнове́нне,/ ме́ртваго из гро́ба воскреси́л еси́ к Бо́гу моли́твами твои́ми./ Те́мже молю́ тя:/ умерщвле́нную мою́ ду́шу, о́тче, оживи́.
Повину́вся ме́ртвый тебе́, о́тче Арсе́ние,/ и сле́зы пролия́ от о́чию, а́ки реку́, у гро́ба твоего́ свята́го,/ прося́ согреше́нием оставле́ние, сего́ ра́ди проще́ние получи́./ Прости́ у́бо и моя́ мно́гая согреше́ния, о́тче.
Сна твои́ма очи́ма и дрема́ния ве́кома не дал еси́,/ до́ндеже обре́л еси́ ме́сто, досто́йно всех Го́спода,/ е́же очи́стив, досто́йне показа́ то тебе́ жили́ще/ сла́вы Царь и Бог преве́чный.
Богоро́дичен: Проро́цы Твоего́ та́инства глубину́ провозвести́ша недомы́слимую,/ Еди́на бо родила́ еси́, Чи́стая, Недоразумева́емаго,/ воплоще́нна за милосе́рдие неисповеди́мое.
Песнь 5
Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме лежа́щих,/ спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мой,/ к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра,/ просвети́ мя сия́нием Твои́м,/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.
Река́ и́же в тебе́ дарова́ний/ вся́ко напоя́ет се́рдце,/ всем да́рует бога́тно исцеле́ние,/ всех Бо́гу в сла́ву составля́ет,/ И́же тебе́ просла́вльшаго и чудоде́йствы вся́кими поче́тшаго.
|
Авраа́мову страннолю́бному о́бразу ты уподо́бився,/ всем хра́ма своего́ вхо́ды отве́рзл еси́,/ всем всяк был еси́,/ утеша́я су́щих в печа́ли, Арсе́ние блаже́нне.
Вели́кий Па́стырь, всех Бог,/ овца́м Свои́м слове́сным тя, блаже́нне, показа́ па́стыря и учи́теля./ Сего́ ра́ди и мя, заблуди́вшеся овча́,/ на гора́х поги́бельных взыщи́.
Богоро́дичен: Ми́ро Тя имену́ем, Пречи́стая,/ я́ко ро́ждши Бо́га пло́тию,/ источа́юща благода́тное ми́ро всем притека́ющим под кров Твой.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Житие́ твое́ целому́дрено, священноявле́нне, соверши́в,/ пра́вдою украси́вся и му́жеством смы́сла,/ доброде́тельным сочета́л еси́ себе́, блаже́нне Арсе́ние.
Храни́ град твой, святи́телю Арсе́ние,/ от безбо́жных и чужеве́рных нахожде́ний, междоусо́бныя ра́ти,/ моля́ся непреста́нно Влады́це Христу́ о ста́де свое́м.
Ты у́бо и по сме́рти, я́ко жив еси́, чудоде́еши немы́м и разсла́бленным/ и бе́сным дае́ши исцеле́ние Боже́ственною благода́тию./ Рече́ бо Госпо́дь:/ прославля́ющаго Мя просла́влю.
Богоро́дичен: Превы́шши была́ еси́ Небе́сных сил, заче́нши Сло́во Бо́жие Неизрече́нное,/ И́же вся́ческая соверши́ и от Отца́ пре́жде век роди́ся,/ Его́же Ты, Чи́стая, родила́ еси́ неизрече́нно.
Конда́к, глас 8:
Я́ко богоявле́нная росси́йская звезда́,/ Днесь, сия́я чудесы́,/ яви́лся еси́, святи́телю Арсе́ние./ Тем непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу о ста́де твое́м/ и сохраня́й оте́чество твое́, град же и лю́ди,/ и́же ве́рою почита́ющих честно́е пренесе́ние твое́/ и к честны́м моще́м твои́м припа́дающих со стра́хом и любо́вию целу́ющих я́./ Да вси велегла́сно зове́м ти:/ ра́дуйся, Богому́дре святи́телю Арсе́ние, о́тче наш.
И́кос:
Яви́лся еси́ свети́льник всесве́тлый и во пло́ти а́нгел/ и, я́ко живо́тное дре́во ра́йское, процве́л еси́ поще́нием, и моли́твами, и ве́рою./ Те́мже ра́достно от души́ вси, вку́пе соше́дшеся к ра́це моще́й твои́х,/ я́ко слышаще же и ви́дяще чуде́с мно́жество и исто́чник исцеле́ний неизпива́емь от нея́,/ чи́стыми се́рдцы и просвеще́нными ра́зумы,/ я́ко благоуха́нно кади́ло, плоды́ доброде́тельны от души́ принося́ще,/ ра́дующеся, взыва́ем ти, глаго́люще:/ ра́дуйся, о́тче, честны́й наш учи́телю,/ я́ко прия́л еси́ трудо́в свои́х воздая́ние;/ ра́дуйся, па́стырю наш до́брый, и́ноком люби́телю, си́рым и ни́щим пода́телю;/ ра́дуйся, бесо́вския разруши́вый ко́зни;/ ра́дуйся, я́ко а́нгельския весели́ши чи́ны;/ ра́дуйся, высото́ боговиде́ния чи́стая;/ ра́дуйся, я́ко узре́л еси́ ли́ки святи́телей;/ ра́дуйся, святи́телем изря́дная похвало́;/ ра́дуйся, его́же ра́ди яви́шася чудеса́ мно́га./ Ра́дуйся, Богому́дре Арсе́ние, о́тче наш.
Песнь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ есть./ Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.
Отве́рзи ми две́ри покая́ния, преблаже́нный святи́телю Арсе́ние,/ да омы́ю скве́рну от окая́нныя моея́ души́ и те́ла моего́,/ вся бо чу́вствия приношу́ и со́весть, Бо́гу зовя́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Иму́ще тя те́пла засту́пника, раби́ твой,/ и сте́ну необори́му гра́ду твоему́ Твери́ и утвержде́ние,/ никогда́ же убои́мся супоста́тных враг,/ но побежда́ем сия́ си́лою Креста́ Боже́ственнаго, от души́ пою́ще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Уста́вы оте́ческия утверди́л еси́, му́дре,/ це́рковь Бо́жия Ма́тере, свяще́нства ле́потами украси́в, сохрани́л еси́/ и уче́нии наказа́л еси́ пе́ти:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Спасе́ния приста́нище, Богоро́дице Де́во, Тя иму́ще,/ ны́не жите́йских бед и бу́ри избега́ем,/ к приста́нищу тишины́ Твоея́ прибега́юще и Сы́ну Твоему́ зову́ще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8
Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше,/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Дре́вле ты, святи́телю Арсе́ние, ме́ртваго из гро́ба возста́вил еси́;/ о, чудесе́ ужа́сна! о, пресла́вных та́ин! о, благода́ти, ю́же получи́л еси́,/ житие́м украша́емь равноа́нгельным, досточу́дне!
Незло́бив, правди́в, кро́ток же и ми́лостив и непомина́телен злу был еси́,/ любо́вен, страннолю́бец, святи́тель свяще́нен, му́дростию укра́шен, преподо́бне, правосла́вия./ Те́мже тя ве́рою почита́ем.
Паде́ безбо́жный ва́рвар,/ о́браз твой святы́й, наши́тый на плащани́це, хотя́ обруга́ти и достоя́ние твое́ озло́бити,/ но в посме́х у́бо и в поруга́ние бысть,/ паде́ния своего́ пла́чася./ Мы же пренесе́ние моще́й твои́х ра́достно почита́ем.
Богоро́дичен: Всего́ мя отпа́дша, Богоро́дице Де́во, и сокруши́вша е́же по о́бразу, Чи́стая,/ Бог, Иже из Тебе́ рожде́йся, Своего́ созда́ния не отри́ну, но Тобо́ю всего́ мя обнови́./ Его́же ра́ди Тебе́, вину́ спасе́ния на́шего, вся тварь воспева́ет, зову́щи:/ благослове́нна Ты в жена́х, Пренепоро́чная Влады́чице.
Песнь 9
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная./ Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Вельми́ ра́дуется о тебе́ це́рковь Ма́тере Бо́жия, святи́телю Арсе́ние,/ и при́сный град твой Тверь,/ помо́щника тя и засту́пника име́я./ я́ко везде́ чудесы́ свои́ми осиява́еши, моли́тву творя́ за ны к Бо́гу,/ да изба́вит от безбо́жных враг нас, Его́ велича́ющих.
Я́ко блудни́ца, и разбо́йник, и мыта́рь вопию́ Ти от се́рдца:/ согреши́х, прости́ мне, Влады́ко, мно́гая моя́ согреше́ния/ и изба́ви мя от вся́каго гне́ва Твоего́ святи́теля Арсе́ния моле́нием./ я́ко да непреста́нно Тя велича́ю.
Сла́ву твою́ воспе́ти по досто́инству невозмо́жно,/ чудеса́ бо мно́га и исцеле́ния безчи́сленна незави́стно подае́ши/ с те́плою ве́рою приходя́щим к тебе́, святи́телю Арсе́ние,/ похвало́ земли́ на́шея.
Богоро́дичен: Мари́е, Пречи́стая Влады́чице,/ оскверне́нное се́рдце мое́ с душе́ю мольба́ми Твои́ми просвети́/ и жи́зни ве́чныя сподо́би мя,/ не помина́й мои́х безчи́сленных зол,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га моля́щи за мя, окая́ннаго,/ и певцы Твоя́ сохрани́, Пречи́стая.
Свети́лен:
Слы́шана бысть во всех страна́х превели́кая твоя́ доброде́тель и чудеса́, святи́телю Арсе́ние,/ отвсю́ду бо стека́хуся лю́дие ви́дети твое́ свято́е пренесе́ние,/ жела́юще наслади́тися торжества́ твоего́, а́ки дневна́го.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Е́же дре́вле провозвести́ша проро́ческий собо́р,/ ру́чку, и жезл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру,/ Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно похва́лим Днесь, с Гаврии́лом зову́ще:/ ра́дуйся, Обра́дованная.
На хвали́тех стихи́ры, глас 8. Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
О, пресла́внаго чудесе́!/ Сия́нием Ду́ха Пресвята́го просве́щся,/ Арсе́ние Богому́дре,/ по твое́м е́же к Бе́гу отше́ствии,/ во оби́тели твое́й ме́ртваго тридне́внаго/ из гре́ба я́ко от сна воскреси́л еси́/ и моли́твами твои́ми здра́ва сего́ сотвори́л еси́,/ он же припаде́ ко гре́бу твоему́ свято́му,/ со слеза́ми вопия́ше ти:/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
О, ка́ко возмо́жем похвали́ти тя,/ ви́дяще пресла́вная твоя́ чудеса́,/ святи́телю Арсе́ние?/ Подае́ши бо разли́чная исцеле́ния/ не те́кмо приходя́щим к ра́це моще́й твои́х,/ но и в да́льних страна́х призыва́ющим тя с ве́рою,/ и во оби́тели у́бо твое́й разсла́бленному и немо́му кли́рику/ исцеле́ние вско́ре дарова́л еси́./ Сего́ ра́ди хва́льно и́мя твое́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
О, пресла́вных чуде́с Бо́жия милосе́рдия!/ Озари́ бо нас Свои́м уго́дником, святи́телем Арсе́нием:/ в после́дних сих днех ра́ка его́ подае́т исцеле́ния,/ слепы́м прозре́ние и хромы́м хожде́ние,/ разсла́бленным востягнове́ние,/ и бе́сы от челове́к прогоня́ет,/ и от вся́ких бед избавля́ет с ве́рою приходя́щих,/ но моли́ся Го́сподеви, святи́телю Арсе́ние,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, глас 6:
Преподо́бне о́тче, святи́телю прехва́льне Арсе́ние,/ апо́стольскаго уче́ния быв испо́лненный/ и Боже́ственнаго Ду́ха жили́ще/ доброде́тельнаго ра́ди жития́ показа́выйся,/ ты церко́вныя во́лки уче́нии отгна́л еси́/ и правосла́вных ве́ру уясни́л еси́,/ столп яви́лся еси́ благоче́стия и побо́рник и́стины./ Те́мже и, чудоде́йствуяй в конце́х,/ ме́ртваго к вопроше́нию воздви́гл еси́/ и бе́сы от челове́к прогна́л еси́,/ но, отце́м сла́во и преподо́бным похвале́ние,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
НА ЛИТУРГИ́И СЛУ́ЖБА ВСЯ СВЯТИ́ТЕЛЮ.
Моли́тва
При́зри от Го́рних высо́т, святи́телю о́тче Арсе́ние, на нас, смире́нных и гре́шных, во умиле́нии душ и серде́ц к тебе́ прибега́ющих, ве́рою кре́пкою на тя упова́ющих, любо́вию нелицеме́рною прося́щих у тебе́ заступле́ния. Тебе́ бо моли́твенника благоприя́тнаго ве́мы ко Всеми́лостивому Бо́гу. Проле́й о нас твоя́ святы́я моли́твы и умоли́ Человеколю́бца Го́спода не погуби́ти нас со беззако́нии на́шими, но обрати́ти нас к покая́нию и исправле́нию, да про́чее вре́мя жития́ на́шего земна́го не в рабо́те греху́ и страсте́м, но в де́лании за́поведей Его́ святы́х и в благоче́стии провожда́ем и со благо́ю наде́ждею дости́гнем кончи́ны на́шея. В час же сме́ртный наипа́че яви́ся нам, о́тче, засту́пник благи́й, ускори́ тогда́ на моли́тву о нас, безпомо́щных, и помози́ нам со прича́стием Та́инств Боже́ственных ми́рную и благу́ю кончи́ну улучи́ти, гро́зная мыта́рства возду́шная безбе́дно прейти́ и унасле́довати Го́рнее Ца́рство. Ей, святи́телю Бо́жий, не пре́зри нас и не посрами́ упова́ния на́шего, но бу́ди о нас предста́тель немо́лчный к Бо́гу. Па́стырю наш до́брый, упаси́ нас бо́дренными твои́ми моли́твами и сохрани́ ненаве́тны от вся́каго зла, да сла́вим неизрече́нное человеколю́бие Бо́га на́шего, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ оте́ческое заступле́ние, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святитель Арсений, епископ Тверской.
Достоверных сведений о времени и месте рождения святителя Арсения и о его родителях не сохранилось. Ни летописи, ни служба и канон 1483 года, ни приписка к церковному Уставу, то есть источники, наиболее близкие ко времени жизни святителя, не упоминают о его происхождении. Однако большинство исследователей, подобно составителю жития 1764 года архимандриту Макарию, следуют тексту Пролога, повествующего о тверском происхождении святителя Арсения, родившегося в семье благочестивых и благородных родителей, заботившихся о христианском воспитании своего сына.
После кончины родителей святитель Арсений роздал доставшееся ему имущество и еще совсем в юном возрасте принял монашеский постриг в Киево-Печерском монастыре. Здесь «он возрадовался духом, нашедши иноков, которые сияли добродетелями, как звезды на тверди небесной...». Будущий святитель отличался строгим исполнением монашеских обетов, прекрасным знанием церковного устава, начитанностью в Священном Писании и трудолюбием, чем и обратил на себя внимание митрополита Киевского Киприана (1380–1382), который рукоположил его в сан диакона.
До приезда в Тверь с митрополитом Киприаном в 1390 году, когда летописные источники сообщают первые сведения о святителе Арсении, по всей вероятности, он исполнял обязанности секретаря, сопровождая святителя Киприана в поездках и, очевидно, управлял делами Митрополии во время отсутствия святителя.
В феврале 1389 года Патриарх Константинопольский Антоний после многолетних нестроений, сопряженных с Русской митрополичьей кафедрой, принял решение, «чтобы митрополитом Киевским и всея Руси был и именовался кир Киприан... как настоящий архиерей всея Руси». Через три месяца скончался благоверный великий князь Димитрий Донской (память 19 мая). Его наследник Василий Димитриевич согласился принять митрополита Киприана в Москву. Святитель Киприан прибыл в Москву на Крестопоклонной неделе Великого поста и был с почестями встречен великим князем. Вместе с ним прибыл и его архидиакон Арсений.
Вскоре митрополит Киприан отбыл в Тверь по приглашению великого князя Михаила Александровича для суда над епископом Евфимием Висленем. Митрополит прибыл в Тверь 3 июля 1390 года в сопровождении апокриссиариев Патриарха Константинопольского митрополитов Андрианопольского Матфея и Ганского Никандра и русских епископов Смоленского Михаила и Пермского Стефана. Несомненно, что с митрополитом Киприаном приехал и архидиакон Арсений.
Летописи подробно сообщают о торжественной встрече, оказанной митрополиту великим князем Тверским Михаилом Александровичем.
Святитель Киприан старался действовать в отношении Тверского епископа беспристрастно, но оказался не в состоянии водворить мир между князем и Преосвященным Евфимием. Он был вынужден сместить Евфимия с епископской кафедры и назначить на освободившееся место архидиакона Арсения. Однако святитель Арсений не хотел оставаться в Твери, «виде бо там вражду и брань многу и смутися и ужасеся». Очевидно, кроме противников Евфимия в Твери были его единомышленники, вносившие в дело еще большие раздоры. Беспокоило святителя Арсения и общее недоверие тверитян к своему архипастырю.
После суда над Евфимием митрополит Киприан и святой Арсений, возвратились в Москву: «Того же лета Киприан митрополит Киевский и всеа Руси возвратися на Москву, взем с собою изо Твери и Еуфимья владыку Висленя Тверскаго, и повеле ему в своем монастыри митрополиче жити у святаго Чюда внутрь града Москвы», – сообщает летописец. Через два года Евфимий скончался в Чудовом монастыре и был погребен за алтарем монастырской церкви.
Тверская кафедра не могла долго оставаться без епископа. Поэтому «того же лета князь велики Михайло Александрович присла с челобитьем боар своих к Киприану митрополиту всеа Руси, зовя его к себе во Тферь», для поставления во епископы Арсения, которого так полюбили князь и все тверитяне.
В начале августа, «о Спасове дни», святители Киприан и Арсений, сопровождаемые архиереями, уже бывшими в Твери с первой миссией Московского Предстоятеля, а также епископами Рязанским Иеремией и Звенигородским Даниилом, приехали в город. «... И возрадовася князь велики о пришествии митрополиче», а с ним и все жители, и просили Арсения принять пастырский жезл. Святитель Арсений по смирению и любви к уединению долго отрекался от столь высокого сана. Его продолжали огорчать беспорядки последствия конфликта между князем и епископом Евфимием: «И едва умолиша протодьякона Арсениа митрополичя быти епископом в Тфери, боашебося вражды и многих браней». И только под угрозой отлучения от Церкви за неподчинение воле Собора святой Арсений согласился и был возведен на архиерейский престол. Епископскую хиротонию в Спасо-Преображенском соборе города Твери совершили 15 августа 1390 года три митрополита и четыре епископа.
Начало архиерейского служения епископа Арсения – великого молитвенника и миротворца – было посвящено прекращению нестроений и раздоров в Тверском княжестве и утверждению согласия, любви и единомыслия в вверенной ему пастве. Одной из ярких сторон пастырского служения святителя была проповедь Евангелия. Святитель Арсений был неусыпный проповедник слова Божия. В каждое священнодействие предлагал он народу какое-либо поучение, и не только в храме, но и в своем доме. Во время бесед никого не отпускал без наставления или утешения.
Немаловажное значение епископ Тверской оказывал на ход общецерковных дел. В 1396 году святитель Арсений прибыл в Москву на поставление епископа Ростовского Григория. В 1401 году он присутствовал среди девяти архиереев на Московском Соборе, осудившем архиепископа Новгородского Иоанна и епископа Луцкого Савву. В третий раз в 1403 году святитель Арсений посетил Москву в связи с совещанием по делам церковного управления.
Особую заботу проявлял святитель Арсений о построении новых и реставрации старых храмов. В период его епископства каменное зодчество Твери приобрело широкий размах и художественную значительность. Исследования последних десятилетий свидетельствуют о разнообразии архитектурных форм, использовавшихся тверскими зодчими в этот период; применение белокаменной кладки, украшение фасадов созвучны выдающимся владимиро-суздальским памятникам церковного зодчества XII–XIII столетий.
В 1391 году, вскоре после начала архипастырского служения святителя Арсения, в Твери закончилось сооружение надвратной церкви во имя святителя Василия Великого. Тверской князь Михаил Александрович, получив в удел от своего отца город Микулин, окружил его укреплениями и построил на левом берегу реки Шоши каменный собор во имя Архистратига Михаила, который был освящен святителем Арсением в 1398 году.
С 90-х годов XIV века расширилось строительство в Старицевтором после Твери города княжества. По благословению святителя Арсения здесь были сооружены собор во имя Архистратига Михаила и храм во имя святителя Николая Чудотворца.
При святителе Арсении был обновлен кафедральный Спасо-Преображенский собор – место его епископского служения. Как отмечают письменные источники, основательный ремонт Преображенского собора явился немаловажным событием для современников. В 1407 году была сооружена восьмигранная соборная колокольня.
Несомненно, также участие святителя Арсения в основании в 1397–1398 годах Тверского Саввина монастыря – одного из центров русско-афонских связей. Взаимосвязь этой обители с Афоном осуществлялась благодаря близости святителя Арсения с митрополитом Киприаном. Известно, что в Великой Лавре святого Афанасия находилась большая группа тверских книжников из Саввина монастыря, сотрудничавших с афонскими писцами и переводчиками.
Не забывал святитель Арсений и Киево-Печерской Лавры, где было положено начало его иноческим подвигам. В память о киевских святынях епископ Арсений основал в 1394 году на берегу реки Тьмаки, в четырех верстах от Твери, мужской Желтиков монастырь. Через десять лет он заложил в Желтиковой обители каменный собор в честь Успения Пресвятой Богородицы, как напоминание о главном храме Киево-Печерской Лавры.
В 1406 году по благословению святителя Арсения в стенах Желтикова монастыря положено начало созданию древнейшей из известных редакций Киево-Печерского Патерика, получившей название Арсеньевской. Составитель редакции использовал основную редакцию Патерика, дополнив ее новыми статьями – Житием преподобного Феодосия, Похвалой святому Феодосию и Сказанием о начале Печерского монастыря.
По всей видимости, в той же обители был создан летописный свод, задуманный и составленный самим святителем Арсением в последний год его жизни – в 1409 году.
Продолжали сохраняться и близкие отношения святителя Арсения с митрополитом Киприаном. Московский митрополит присылал в Тверь «Лествицу», написанную им самим еще в Константинополе. В 1402 году по желанию епископа Арсения с нее был сделан список. Расцвет духовной культуры Твери в этот период был прямым следствием ревностного архипастырского служения святителя Арсения – одного из образованнейших людей своего времени.
Помня о приближающейся кончине, святой Арсений обтесал себе гроб из большого белого камня, из другого камня он сделал крышку. Гроб этот святитель поставил в своей келлии, чтобы постоянно иметь его пред глазами и видеть предел своей жизни.
Вот что повествует Никоновский летописец о кончине святителя Арсения: в четверг Соборной недели Великого поста, 28 февраля 1409 года, святой Арсений «поболе главою, и в полунощи словесный арган, умолкну и затворися, и слово, и глас». 1 марта святитель пригласил к себе князя Тверского Иоанна Михайловича с семьей, игумена Желтикова монастыря, духовенство и некоторых бояр; святитель Арсений исповедался, приобщился Святых Таин и после совершения над ним таинства Елеосвящения благословил всех к нему пришедших. В субботу, 2 марта, в четвертом часу утра святой архипастырь «дух предаде Господеви, и бысть плач и вопль мног»; погребли его «со псалмы и песньми надгробными» в Желтиковой обители, в притворе правого придела Нерукотворного Образа церкви Успения Пресвятой Богородицы.
Великим молитвенником и заступником тверитян был святитель Арсений во время своей земной жизни. Еще больше возросла слава Тверского епископа после его кончины – у гроба со святыми мощами епископа Арсения стали происходить многие чудеса. В 1483 году при епископе Тверском Вассиане мощи святителя Арсения были обретены нетленными, святителю было установлено местное празднование, тогда же инок Феодосий написал житие святого Арсения и составил ему службу. В 1547 году по инициативе епископа Тверского Акакия на Московском Соборе было подтверждено почитание святителя. В 1655 году Святейший Патриарх Никон по просьбе архиепископа Тверского Лаврентия прислал в Тверь деревянную гробницу святителя Московского Филиппа, в которую из каменного гроба были переложены мощи святителя Арсения.
Литература:
1. Платон, архимандрит. Историческое и статистическое описание Тверского Успенского Желтикова монастыря, с присовокутшением Жития святого основателя оного, святителя Арсения, епископа Тверского. Тверь, 1852.
2. Борзаковский В. С. История Тверского княжества. СПб., 1876.
3. Виноградов И. Святитель Арсений, епископ Тверской. Тверь, 1909.
4. Колосов В. И. Родина святителя Арсения, епископа Тверского. – Тверские епархиальные ведомости, 1909, № 3–4.
5. Святитель и чудотворец Арсений, епископ Тверской. 4-е изд. М., 1900.
6. Тверской патерик. Казань, 1907.