Рекше учение о вере, и нужнейших винах пристоящих к ней.




 

Вопрос. Много ли есть вещей потребных, на спасение христианину православно кафолическому? Ответ. Две вещи суть [Злат. Бес. 3]: Первое добре веровати в Господа Бога, единого во Святей Троице и всему тому яже Христос во евангелии научи. Второе, благочестно по вере жити, якоже писание святое учит [Ияков, гл. 2]: видите, яко от дел оправдается человек, а не от веры токмо. И ниже: зане якоже тело без духа мертво есть, тако и вера без дел мертва есть. И инде [Злат. Бес. 3, 1 Тим. глава 1: имея веру, и благу совесть: юже неции отринувше от веры отпадоша. И на ином месте: имея таиньство веры в чисте совести.

Вопрос. Научи мя чесо ради первое имам добре веровати, и потом от веры жительствовати благочестно. Ответ. Для того, яко кроме веры невозможно есть угодити Богу, якоже святыи апостол Павел глаголет [евреом глава 11], веровати же подобает приходящим к Богу, яко есть, и взыскающим Его мздовоздатель бывает.

Вопрос. Где имам научитися вере, и доброму жительству христианскому? Ответ. Во святом писании, и предании апостольском такоже и во святей соборней церкви, яже на соборех святыми отцы, совершеными и истинными догматами преданными. но занеже трудно есть всякому хотящему познавати веру христианскую, дабы о ней могл абие познати, сего ради в малых зде убо собраниах, или изображениах ко удобству познания предложися.

Вопрос. Много ли есть частей собраниа науки? Ответ. Три. В первой о изложениах веры: В другой, о надежи: В третией о любви, к Богу и к ближнему.

 

Часть первая о вере.

Вопрос. Что есть вера? Ответ. Вера есть, якоже глаголет божественыи апостол Павел [евреом, глава 11]: уповаемым извещение, вещем невидимым обличение: или сице [Злат. евреом, гл. 11, Бес. 32]: вера есть крепкое и твердое разумение со дерзновением в сердце о Бозе, и о вещех спасеных, ихже невидимо сердцем видим и усты исповедуем, по реченному [рим., глава 10]: сердьцем убо веруется в правду, усты же исповедуется во спасение.

Вопрос. Много ли есть сложении веры? Ответ. По исповеданию веры христианския на дву вселенских соборех, первом Никейском, и втором Константинопольском сложенному, дванадесять есть артикулов веры православно християнскиа [собор никейс. и кон.; Афан. в тол. веры].

Вопрос. Которыи есть первыи [артикул] сложения веры? Ответ. Верую во единаго Бога, Отца вседержителя, творца небу и земли, видимым же всем и невидимым.

Вопрос. Колико в себе сей артикул имать вещей? и чесому от него научаемся? Ответ. Три [Афан. в слове против ариан; и во исповедании тоже]: первое, како имам веровати и исповедовати, яко Бог един есть в существе своем. в трех же составех якоже се, Отец, Сын, и Дух Святыи. три убо составы един же Бог, якоже Христос во евангелии учит [Матф. 28]. шедше научите вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа. к сему научает яко межи треми божествеными собствы, первою особою и началом конца не имущим, источником же и коренем, и виною есть Отец, Сыну рождением, и Духу Святому происхождением.

Вопрос. Чесо второму научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Бог един сыи присно, ни начала ни конца имея, благости своея ради творец есть всем видимым же и невидимым [Дамаск. книга 2 глава 2], яко же писание святое учит [Деяния глава 4]: Владыко Ты Боже сотворивыи небо и землю и море и вся яже в них. и инде [колас. глава 1]: яко Онем создана быша всяческая, яже на небеси и яже на земли, видимая и невидимая, аще престоли, аще господьствия, аще начала, аще власти, всяческая Тем и Онем создашася.

Вопрос. Чего третиаго сей артикул научает? Ответ. Научает [Дамаск. книга 2 глава 2], яко все вещи сотвореныя, яже и последнейшия суть, сам Бог назирает и соблюдает силою своею, по реченному [псалом 144], очи всех на Тя уповают, и Ты даеши им пищю во благо время, отверзаеши Ты руку Твою, и насыщаеши всяко животно благоволения.

Вопрос. Чего имам боле научитися о Бозе от того сложения? Ответ. Имаши познати, яко в Бозе два суть свойства, едино убо существа есть, еже убо обще имать быти всем трем составом, якоже Богу Отцу, и Сыну, тако и Святому Духу, егда един Бог в Троице глаголется. другое свойство есть составное, и не общее, но коемуждо составу особно. якоже Отцу Сына родити, и Духа Святаго испущати: Сыну убо рождену быти от Отца прежде всех век от существа Его, такоже и Духу Святому от Тогоже Отца исходити.

Вопрос. Кое разньство есть межу свойствы состав и существа? Ответ. Свойство существа знаменует [Дамаск. книга 1, глава 9], единого Бога быти, единаго естества, и существа, славы же, и престола, и величества. свойство же паки составное знаменует во едином божестве трех лиц разделение и несмущение: яко единого состава, свойство другому составу придатися не может.

Вопрос. О сотворении паки како имам разумети? Ответ. Всякое сотворение от Бога в своем естестве, совершенно и зело добре сотворено есть, по реченному [Быт. 1]: и виде Бог вся елика сотвори, и се добра зело.

Вопрос. Что Господь Бог первое сотворил? Ответ. По писанному Моисеом [Быт. глава 1]; в сотворении сего видимаго мира, первое небо и землю сотворил: на концы же всего иного сотворения, человека от земли, вдохнув в него дух животен, по образу своему и по подобию сотворил.

Вопрос. Преже видимаго сего мира сотворил ли что Господь Бог? Ответ. О сем научают святии отцы, святыя восточныя церкве [Злат. о проувед. достод. книга 1; Дамаск. книга 2 глава 12; Григор. Богос. в слове о неп.], яко преже сего видимаго мира, невидимии ангелове сотворени суть. человек же о дву существ составися, видимаго, и невидимаго. по видимому имать тело, а по невидимому имать душю.

Вопрос. Како имам разумети о ангелех? Ответ. Ангелове суть дуси разумнии [Дамаск. книга 2 глава 3], самовластнии жители, небеснии слуги Господа Вседержителя, по реченному [псалом 103]: творяи ангелы своя духи, и слуги своя огнь палящь.

Вопрос. На много ли чинов делятся ангели? Ответ. Девять есть чинов ангельских: престоли, херувими, серафими, начала, власти, силы, господьствия, архангели, и ангели.

Вопрос. Кая служения ангельская пред Богом? Ответ. Первое [Дионис. о небесном священонач. глава 7], Первое, Господа Бога непрестанно славити и служити Ему, по воли и по повелению Его святому. потом людем избранным Божиим ко спасению ходатайми быти, по реченному [евреем глава 1] не вси ли суть служебнии дуси в служение посылаеми за хотящих наследовати спасение, такоже возвещают волю Божию, и благодейства Его чаловеком, якоже благовестил ангел Пресвятей Деве. и рожество Христово пастырем в полунощи возвестили [Лука 1 и 2].

Вопрос. Како имам разумети яко ангели служат нам? Ответ. Защищают нас от неприятеля душевнаго, и от всякого зла. якоже писание святое учит [Деян. глава 5], ангел Господень нощию отверзе двери темници. изведе же их рече, идите, и ставше глаголите в церкви людем вся глаголы жизни сея. и на ином месте [глава 12]: и Петр быв в себе рече, ныне вем воистину яко посла Бог ангела своего и изят мя из руки Иродовы, и всего чаяния людей иудейских. молитвы же, и милостыни, и иная благочестивая дела наша пред престол Божии приносят, якоже писание святое свидетельствует [Товии 12]. когда молился еси с плачем, и погребал еси мертвыя, и оставльши обед свой, скрывал еси умершыя в день в дому твоем. нощию же погребал еси я, аз принесох молитву Господу Богу.

Вопрос. Всякии ли человек имать ангела стража си? Ответ. Всякии верныи имеет, по глаголющему во евангелии [Матф. 18; Дамаск. книга 2 глава 3; Дионис. о небесном священонач. глава 9; Феофил. на Матф. глава 18; Злат. Бес. о непос.]: блюдите, да не презрите единаго от малых сих: глаголю бо вам, яко ангели их на небесех выну видят лице Отца Моего небеснаго. и не точию человеци имут, но и грады, страны, и царства. такоже и монастыри и церкви имут ангелов особных хранителей себе.

Вопрос. Како или чим ангелов хранителей себе получаем? Ответ. Молитвою непрестанною, еже молити их о ходадайстве к Господу Богу, наипаче же ангела хранителя своего, дабы молитвы наши пред престол Божии принося, ходатайствовал о нас, и сам бы был помощником, на всякого врага, паче же на невидимаго.

Вопрос. Чим ангела хранителя от себе отгоняем? Ответ. Грехами, наипаче же смертными [Злат. Матф. глава 4 бес. 5]: тем аще и случится кому от немощи человеческиа впасти в грех, наипаче же смертныи, не отлагати то, но вскоре исповеданием и покаянием очищати себе потреба, дабы ангел хранитель пакися к нам обратил, и не попущал врагу невидимому в болшия грехи нас вводити.

Вопрос. Ангели вси ли святи и блази? Ответ. Ангели вси святи и блази от Господа Бога сотворени суть, но отступник с своими ему единомыслеными, волею своею отступи от Бога, и сотвори себе злым и лжею, по глаголющему Христом [Иоан. 18]: он человекоубиица бе искони, и во истине не стоит, яко несть истины в нем. егда глаголет лжю, от своих глаголет, яко ложь есть, и отец лжи. За что и с неба свержен бысть; и вместо ангела учини себе сатаною и прелестником человеческим.

Вопрос. Может ли диавол человека к греху приневолити? Ответ. Диавол сыи, первыи враг человеку, всегда его искушает, и к греху приводит всякими образы по писанному [1 Пет. глава 5; Дамаск. книга глава 4]: трезвитеся бодрствуйте, зане сопостат ваш диявол яко лев рыкая ходит искии кого поглотити, но нудити не может.

Вопрос. Како имам разумети о человеце? Ответ. Человек от Господа Бога сотворен есть [Вас. ст.], по образу Его и по подобию, якоже и преже о том научихом, преже греха бе в достойнстве безгрешия [в стане невинности], не ведая что злаго, егда же преступи заповедь Божию, тогда достоинство безгрешия в стан греха, и целость человека в немощь бысть.

Вопрос. Кое разньство есть межу достоинством, безгрешия и греха? Ответ. Достоинство безгрешия [Дамаск. книга 2 глава 1], имать в себе по благодати безсмертие и нетление. достоинство греха, принесе с собою смерть же и тление по реченному, воньже убо день аще снесте от древа, смертию умрете.

Вопрос. В достоиньстве греха како человек бе? Ответ. В смерти, и в тлении, и во всяких страстех, и в клятве, обаче не без надежи, егда к змии Господь Бог глаголал [Быт. 3]: вражду убо положю посреде тебе, и посреде жены, и посреде семенем твоим, и посреде тоя. той тебе блюдет главу, и ты блюдеши ему пяту. и сия надежа и обещание Божие, даже до пришествия Мессии глаголаннаго, патриархи и пророки утешала человеческии род. егда же Мессиа желаемыи, рекше Iсус Христос прииде по обещанию, и род человеческии кровию своею от работы вражия искупи, клятву взем, безсмертие же в животе вечном даровал, якоже о том ниже научим.

Вопрос. Ведал ли Бог о Адаме яко имать согрешити? Ответ. Не точию о Адаме, но и о диаволе и о всех сотворениах знал и ведал [Дамаск. книга 2 глава 4]: глаголю же о ангелех и о человецех, яже имут мыслити, глаголати, и творити: обаче сотвори се на обновление болшаго благодеяния своего. в человеце паки и се ведал, яко не токмо благодеяние Божие болшее искуплением Его имать показатися, но яко в естестве своем и в составе Сына Божия. и имать сести одесную престола Божия [евреем глава 1]: и ангели имут пред Ним покланятися, яко пред Господем своим: имже ни злоба диавольская ниже грех человеческии в мире к тому владети и пакоствовати можаше.

Вопрос. Всякое ли сотворение сам Бог надзирает? Ответ. Аще о сем и выше поведася, яко вся весть Бог, обаче к тому да скажется и истиннее: вся убо весть Господь Бог, яко и малыя вещи в деснице своей имать, и оными заведает, якоже сам во евангелии учит [Матф. глава 10; Злат. о проуведении книга 1]: не две ли птице ценитеся единому ассарию, и не едина от нею падет на земли без Отца вашего, вам же и власи главнии вси изочтени суть.

Вопрос. Что же имея Господь Бог человека в дозоре своем, попусти ему в грех впасти? Ответ. Время еже в раи назнаменованное было на искус человека, еже есть даною заповедию, еяже не содержав в себе, не сыи еще благодатию утвержен, но оставлен в воли своей, по реченному [Сирах 15], в начале сотвори Бог человека, и остави его в руце изволения его, рек, аще хощеши, соблюдеши заповеди, и веру сотвориши благоволения. предложил ти есть огнь и воду, и на неже хощеши, простреши руку твоею. пред человеком живот и смерть. и еже аще изволит, дастся ему, но не отдав подобающаго послушания и веры, по попущению Божию впаде в грех преступления, на указание больших благодеянии Божиих.

Вопрос. Кии промысл Божии о человеце в достоиньстве греха? Ответ. Яко николиже милостивыи Бог от промысла своего человека оставляет, но всегда ему дает вину ко благому [Дамаск. книга 3 глава 3. и книга 2 глава 9 и 27]: не отводя же его от самовластия се творя, но усердствуя помогает ему благодатию своею: благодать же глаголю и яже ныне даную благодать Iсус Христом.

Вопрос. Чего имам более научитися от того артикула? Ответ. Яже любо лучшаго, и изряднейшаго умом своим обьяти можеши, то все Господу Богу, яко сущему благодателю написуй [Дамаск. книга 1 глава 12. Иаков пос. глава 1. Дион. о божествен. имен. глава 1]. о сотворении же паки разумевай, яко яже аще в себе благо имать, то все от Господа Бога. а яже аще злаго, то от себе: глаголю же от человек и ангел злых.

Вопрос. Которыи есть вторыи артикул веры? Ответ. И во единаго Господа Iсуса Христа Сына Божия, единороднаго, от Отца рожденаго прежде всех век. света от света, Бога истинна, от Бога истинна, рожденна а несотворенна, единосущна Отцу, имже вся быша.

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Двум [Афан. в симв.; Дамаск. книга 1 глава 6 и 9]: первое яко Слово превечное Iсус Христос от Бога Отца рожден, а не сотворен есть, и прежде век сыи вкупе со Отцем, единаго существа и естества, и единыя славы, престола же и величества. Бог истинныи, от Бога истиннаго, свет несотворен, от света несотворена.

Вопрос. Чесому научает другому сей артикул? Ответ. Научает сему: яко тем словом превечным весь мир видимыи же и невидимыи сотворен есть, якоже писание святое учит [Иоан. 1]: в мире бе, и мир тем бысть, и мир Его не позна. и инде [евреем глава 1]: Егоже положи наследника всем, Имже и веки сотвори.

Вопрос. Та два имена Iсус Христос что знаменуют? Ответ. Iсус имя аще прежде сего жидове и обще употребляху: но егда Слово превечное, единородныи Сын Божии, восприем на ся человеческое естество, тогда сие имя Iсус ангелом Гавриилом от Бога с небес принесено есть, еже знаменует Спасителя [Афан., в слове 3, на ариан]: якоже Матфей евангелист написует [Матф. глава 1]: родит же сына, и наречеши имя ему Iсус, Той бо спасет люди своя от грех их, и от того времене сие имя бысть особное и избранное: в нем же человеческое спасение показуется, по реченному [Деян. глава 4]: несть о ином ни о едином же спасениа: несть бо иного имене под небесем даннаго в человецех, о нем же подобает спастися нам. и сие имя сицевыя есть чести, яко и ангел, человеци, и диаволи нань уповати и кланятися имут, по писанному апостолом Павлом [филип. глава 2]: и дарова Ему имя, еже паче всякаго имене: да о имени Iсусове всяко колено поклонится, небесных и земных, и преисподних.

Вопрос. В какове чести от нас имать быти имя Iсус? Ответ. Первое воспоминати е со всякою честию и со страхом благочестно с помышлением безгрешнаго страдания Христова, к сему с воздыханием и с молением, яко да ради Его, и волнаго страдания своего, грехи нашя отпустит, и милостив нам будет ныне и вовремя смерти, и в день праведнаго суда Его [Дамаск. книга 1].

Вопрос. Христос что толкуется? Ответ. Христос толкуется помазанец [Дамаск. в слове на рожество Богородицы]: якоже в ветхом законе на три чины елеом помазовахуся: на священьство, на царство, и на пророчество. тако и Христос Iсус помазанец Божии: Егоже по человечеству не елеом, но Духом Святым Бог Отец помаза на тыя три чины, по пророчеству Исаину, и во евангелии глаголющему [Исаия, 61; Лук. 4]: Дух Господень на Мне, Егоже ради помаза Мя, благовестити нищим посла Мя, исцелити сокрушенныя сердцем, проповедати плененым отпущение, и слепым прозрение: отпустити сокрушенныя во отраду. и в сем свидетелстве все три чины Христовы изображены суть, и на Нем се исполнися: якоже и сам о себе глаголет, тамже ниже: яко днесь събысться писание се во ушию вашею.

Вопрос. Научи мя о тех трех чинех Христовых. Ответ. Христос есть первее священником, по чину Мелхиседекову, якоже глаголет о Нем апостол, наречен есть от Бога первосвященник, по чину Мелхиседекову [евреем глава 5]: нарицаетжеся священник того ради: яко самого себе на жертву принесе [Злат. в слове 8 о риз. священ. книга 5]. первее во образех хлеба и вина за очищение наше. потом егда кровь свою излия якоже той же апостол глаголет [евреем глава 9], аще бо кровь козлия и телчая, и пепел юнчии кропящии оскверненыя освящает к плотней чистоте, колми паче кровь Христова, иже Духом Святым себе принесе непорочна Богу, не очистит ли совесть нашю от мертвых дел, воеже служити нам Богу живу и истинну. Царем же вечным называет Его ангел благовествуя [Лука глава 1]: и даст ему Господь Бог престол Давыда отца Его, и воцарится в дому Иаковли вовеки, и царствию Его не будет конца: якоже и титла яже на кресте Его свидетельствует, Iсус назарянин, царь июдейскии [Иоан. глава 19]. а яже паки приуподобляется пророческому чину, то все яже что любо проповедаше и чесому научаше, чин пророческии быти сказуется.

Вопрос. Чесо ради единородным Сыном Божиим нарицается? Ответ. Двоих ради вин [Злат. о непостиж., бес. 1; Иоан. глава 1]: первое разньства ради от Сыновни ипостаси Духа Святаго, яже от Бога же и Отца прозябает, но не образом рождения, но исхождениа. единородным же нарицается разньства ради и от сынов иже токмо по благодати именуемии, якоже вернии, и избраннии Богу. по естеству убо сам точию един Iсус Христос единородным Сыном Божиим нарицается, яко от существа и от Отча состава прежде всех век безначално рожден есть [Дамаск. книга 4, глава 8].

Вопрос. Которыи есть третии артикул веры? Ответ. Нас деля человек, и нашего ради спасения сошедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Свята, и Марии Девы вочеловечьшася.

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Четырем: первее, яко Сын Божии превечныи спасения ради человеческаго, благоволением Бога Отца, и Духа Святаго, сниде на землю [Дамаск. книга 3 глава 1, и 2; Афан. в слове о вочеловеч.]. сниде же не от места в место, понеже по божеству везде сыи, и вся исполняя, но смирив себе, и бысть человек: якоже святыи апостол Павел глаголет [фил. глава 2]: иже во образе Божии сыи не восхищением непщевав быти равен Богу. но себе умалил, зрак раба прием, в подобии человечестем быв, и образом обретеся якоже человек, смирил себе, послушлив быв даже до смерти. не пременив божества в человечество, ниже человечества в божество: но бе Бог сыи истинен, восприят на ся совершеное человечество: и бысть вкупе Бог и человек, во едином составе божества, во обою существу свойства цела сохранив [Вас. Вел. о естестве челов. в Христе быт. глава 5; Дамаск. книга 3 глава 3]: и сице истинныи есть Бог, и истинныи человек, якоже о сем явственно научает, и святыи апостол Павел [Тим. глава 3]: воистину велия есть благочестиа тайна, Бог явися в плоти.

Вопрос. Чесому второму научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Христос с собою человечества с небесе не принесе, но действом Духа Святаго восприят от пречистыя Девы Марии вовремя архангельскаго благовещения, идеже егда и отвеща рекущи [Лука глава 1]: се раба Господня, буди мне по глаголу твоему: и с словом архангеловым во утробе пречистыя Девы, совершеное божество Сына Божия, со истиным овершеным человечеством зачатся [Дамаск. книга 3, глава 2]: иже по божеству прежде век от Бога Отца рожден есть: а иже по человечеству от матере под леты, совершен с телом и душею человек.

Вопрос. Чесого третияго научает сей артикул? Ответ. Яко зачатие Сына Божия во утробе Девыя по человечеству, действом Святаго Духа бысть якоже сказует ангел егда глаголет к Деве [Лука глава 1]: Дух Святыи найдет на тя и сила Вышняго осенит тя: темже и рождаемое свято, наречется Сын Божии. такоже и на ином месте пишет [Матф. глава 1]: се ангел Господень во сне явися ему глаголя, Иосифе сыне Давыдов, не убойся прияти Марию жену твою: рождьшеебося в ней от Духа есть Свята. тем пречистая Дева Мария, якоже прежде зачатия, и в зачатии, и по зачатии девою бысть: тако и прежде рожества, и в рожестве, и по рожестве паки девою бысть, и пречистою Богородицею [Дамаск. книга 3, глава 3].

Вопрос. Чесому четвертому научает сей артикул? Ответ. Научает о пречистей Деве: яко яже прежде век избранная, и предзнаменованная сущи от родов, мати Сына Божия, боголепотною честию от нас величаема и прославляема быти имать.

Вопрос. Како пречистую Деву чтити, и величати и прославляти имам? Ответ. Аще и много образов есть почитания избранных Божиих святых, обаче о пречистей Деве тако потреба разумевати якоже святая восточная соборная и апостольская церковь научает. яко Богородицу Деву почитати и возвышати достоит, не токмо паче всех святых, но и над вся ангельския чины, над херувимы, и серафимы [Дамаск. в слове на рож. и успен. Богородици]. и по Господе Бозе, первую, достойною честию разумевати, по словесех тоя самыя святыя Богородицы, во святом евангелии лежащих [Лука глава 1], се бо отныне блажат мя вси роди: при том и на всякии день множицею должни есмы, якоже в молитвах своих, тако и кроме молитв будучи исправляти архангельское целование или благовещение сие глаголюще сице: Богородице Дево радуися обрадованная Мария Господь с тобою, благословена ты в женах, и благословен плод чрева твоего: яко родила еси Христа Спаса и Избавителя душам нашим.

Вопрос. Како имам разумети о сем поздоровлении? Ответ. Первое имаши ведати о сем тако, яко сие поздоровление, не человеческии смысл состави, но от Господа Бога с небес архангелом Гавриилом принесено есть [Лука глава 1]. зане же николиже бы ангел потщася сам собою, благовестити Деве, аще не бы имел заповеданнаго о сем от Господа Бога. другая же словеса разумети имаши, святыя Елисаветы, яже иногда исполнь сущи Духа Свята, и пророчествующи рекла, к сей же Деве и Богородице: якоже свидетельствует о сем Лука евангелист, некоторая же паки к сему якоже святая церковь приложи от достоиньства своего [3 собор Ефес.].

Вопрос. Что за учение есть в сем поздоровлении? Ответ. Первое в сем поздоровлении, воспоминается воплощение Бога Слова. потом егда коли глаголется сие поздоровление, тогда от сего осуждаются вси еретици, не исповедующии Господа Христа воистину воплощьшася от пречистыя Девы. такоже осуждаются и несториане, не нарицающии Девы пречистыя Богородицею. в сем же воспоминающе и поздравляюще сию пречистую Богородицу, многажды приобретаем ю молитвенницу о нас, к Сыну своему и Богу нашему, яко да избавит нас от грех наших, вкупе же и враг видимых и невидимых, имже егда и при акафистах, и молебнах множицею должни есмы сие поздоровление глаголати, дабы нас она омофором своим покрывши защитила от всякаго зла.

Вопрос. Которыи есть четвертыи артикул? Ответ. Распятаго за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша и погребена.

Вопрос. Многим ли вещем научаемся в сем артикуле? Ответ. Шестим: первое, якоже воистину человечество Христос Бог от пречистыя Девы прият, тако воистину в том человечестве претерпе и умре, идеже и евангелие свидетельствует о нем тако: и возглаголаш гласом велиим Iсус рече, Отче в руце Твои предаю дух Мой: и сия рек издше.

Вопрос. Чесому второму научаемся от сего артикула? Ответ. Яко Христос Господь безгрешен сыи, яко овча избавления ради грех наших пострада и умре, и кровь свою честную излия: якоже и святыи апостол Петр глаголет [1 Пет., глава 1]: ведуще яко неистленным сребром или златом избавистеся от суетнаго вашего жития отцы поданнаго, но честною кровию яко Агньца непорочна и пречиста Христа.

Вопрос. Чесому третиему научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Христос точию по человечеству на кресте пострада, а божество Его ничтоже пострада [Дамаск. книга 3 глава 8]: якоже святыи апостол Павел глаголет [колас. глава 4]: ныне же примири в теле плоти своея смертию Его, представити вас святы и непорочны и неповинны пред собою: аще достоит в лепоту рещи, Бог во плоти страда.

Вопрос. Чесому четвертому научает сей артикул? Ответ. Учит яко страдание Христа Господа, паче иных человек бысть, якоже о том и пророк от лица Христова предвозгласи [плачь Иеремии, глава 1, стих 12]: вси иже к вам проходящии путь, дася обратят и да видят, аще есть болезнь, яко болезнь моя. смерть бо Христова превосходительнейша бысть, понеже самого себе яко жертву непорочну принесе за люди: якоже святыи апостол Павел глаголет [ефес. глава 5]: предаде себе за ны, приношение и жертву Богу в воню благоухания. и инде [1 Тим. глава 2]: давыи себе избавление за всех.

Вопрос. Чесого пятаго научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Сын Божии воистину яко человек умре, и погребен бысть именитыма и славныма человекома во языце жидовском, Иосифом и Никодимом [Матф. глава 27]. прочее же к тому тело Его во гробе и запечатлено было, и стражи хранимо, имже и знаменитее еже из мертвых воскресение Его было. и гроб Его по пророчеству славен бысть [Дамаск. беседа о субот.], к нему же и ныне аще кто со благоговением приидет, и верою правою множество грехов очистит.

Вопрос. Чесого шестаго научает сей артикул? Ответ. Научает, яко в смерти Христове божество ниже от души, ниже от телесе Его отлучися [Дамаск. книга 3 глава 29]: но душа Его с божеством сниде во ад, и изведе оттуду вся святыя отцы, и вкупе с разбойником в рай введе. такоже с Богом Отцем и Святым Духом по единству божества на престоле и на небеси бе, и плотию на кресте и во гробе.

Вопрос. Понеже воспомянул еси о кресте, на немже Сын Божии плотию пострада, научи мене како о нем имам разумети? Ответ. Понеже о кресте воспомянух [Кирил Иерос. оглашен. глава 13], подобает его в велицей чести содержати, и употреблятися о нем выну: занеже Христос Господь спасение нам содея на нем. имже и святыи апостол Павел, егда им хвалитися сице о нем глаголет [галат. глава 6]: мне же да не будет хвалитися, точию о кресте Господа нашего Iсуса Христа, имже мне весь мир распятся, и аз всему миру. сицевым образом и всякии християнин святым крестом да хвалится, и часто украшается, имея знамение его на себе, в церкви, в дому же и в пути [Дамаск. книга 4 глава 12]; и ко всякому делу приступая, преже от знамения святаго креста да творит начало, глаголю же молитвы брашно, и питие. понеже неприятель душ наших, силы ради Распеншагося на том кресте спасения ради человек, не могии зрети на то крестное знамение, бежит от нас. и не может нам пакости принести к доброму [Злат. в слове на евномиан и на многих местех].

Вопрос. Коим образом знамение святаго креста имам на себе полагати? Ответ. Совокупити три персты правыя руки; сиречь великаго и малаго, и третиаго что подле малаго: в них же исповедуем таинство божественных триех ипостасей, Отца, и Сына, и Святаго Духа единого Бога в триех лицех. два же перста протягнути вышнии и среднии, и сим показуем тайну самого Господа нашего Iсуса Христа, яко совершен Бог и совершен человек бысть нашего ради спасения. и тако сложивше персты, полагаем первое руку на чело, исповедующе яко едина истиная и вечная наша глава. Христос есть. якоже глаголет апостол [ефес. зач. 219], Господа нашего Бог Отец даде главу всех выше церквей, еже есть тело Его. потомже кладем руку на живот, исповедующе снитие Его на землю, и еже в пречистем чреве Богоматере безсеменное Его зачатие, Той бо пройде утробу ея яко солнце стекло, не вредив ключа Девы рожеством своим. потомже кладем на правое плече, исповедующе яко седит одесную Бога Отца. прочее ожидая дондеже положатся врази Его под нозе Его. потомже кладем на левое плечо, образующе, яко приидет паки второе на суд, и воздаст ошуюю сущим муку вечную, а одесную сущим вечныи живот. и тако прекрестивше лице свое знамением крестным, глаголюще и молитву, Господи Iсусе Христе Сыне Божии помилуй мя грешнаго, скончавая аминь, покланяемся Богу, яко да ошуяго стояния избавит нас, и благословение свое подаст нам.

Вопрос. Которыи есть пятыи артикул? Ответ. И воскресшаго в третии день по писанием.

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Двоему: Первое, яко Сын Божии, якоже сам волею своею умре, сице силою Божества своего сам и из мертвых воста, по истинному своему словеси идеже глаголет сего ради Мя Отец любит, яко Аз душю мою полагаю, да паки прииму ю. никтоже возмет ю от Мене, но Аз полагаю ю о себе. область имам положити ю, и область имам паки прияти ю [Иоан. глава 10]. и се по писанию святых пророк, якоже сам глаголет [Лука глава 24], не сия ли подобаше пострадати Христу, и внити в славу свою: и начен от Моисея и от всех пророк сказааше има, и от всех писании яже о Нем.

Вопрос. Чесому второму научает сей артикул? Ответ. Научает, яко в том же сущем своем теле из мертвых воста, в нем же, и пострада и умре [Дамаск. книга 14 глава 58]. о нем же и раны свидетельствуют, которыя в руках, и ногах, и ребрах имел, ихже по воскресении из мертвых, и учеником своим показа глаголя [Лука глава 24]: видите руце Мои и нозе Мои, яко сам Аз есмь. осяжите Мя и видите, яко дух плоти и кости не имать, якоже Мене видите имуща: обаче то тело прославленое славою, ктому уже не подлежит немощем человеческим, яже прежде смерти име.

Вопрос. Которыи есть шестыи артикул веры? Ответ. И возшедшаго на небеса и седяща одесную Отца.

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Четырем [Дамаск. о вознес. Господни]: первое, яко которое тело Сын Божии восприят от пречистыя Девы, в немже пострада и умре, и из мертвых воскрес, в томже по воскресении из мертвых со славою и на небо взыде [Дамаск. книга 4 глава 1]. якоже свидетельствует Лука евангелист [Деян. глава 1]: и сия рек зрящим им взятся, и облак подъят Его от очию их, и седе одесную Бога Отца. якоже и Марко евангелист свидетельствует о сем [Марк. глава 16; Дамаск. книга 4 глава 2], Господь же убо по глаголании Его к ним вознесеся на небо, и седе одесную Бога.

Вопрос. Чесому второму научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Христос с плотию взыде на небо, по божеству бо всегда со Отцем бе, и николиже от Него отлучися, яко единосущен Ему сыи: якоже о Нем свидетельствует Иоанн евангелист [Иоан. глава 1]: Бога никтоже виде нигдеже. единородныи Сын, сыи в лоне Отчи, Той исповеда. в лоне же слыша Отчи, то есть единого существа быти Ему.

Вопрос. Чесому третиему научает сей артикул? Ответ. Учит: яко тела сего ктому николиже оставит, еже единою прият. но вовеки е имети будет, по реченному Iсус Христос вчера и днесь, Тойже и вовеки [евреом глава 13; Афан. о воплощении Бога Слова].

Вопрос. Чесого четвертаго учит сей артикул? Ответ. Научает, яко плотию Христос на небеси точию есть, а не везде по апостолову словеси [колас. глава 3; Дамаск. книга 4 глава 4]: Христос есть одесную Бога седяи: разве пресвятыя тайны, еже в виде хлеба истинное пресвятое Его тело, и еже в вине истинная кровь Его есть: еже бывает от Духа Святаго сходящаго над дары призыванием от священника: о немже будет на своем месте учение.

Вопрос. Которыи есть седмыи артикул веры? Ответ. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже царствию несть конца [Деян. глава 1; Лука глава 1].

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Трем: первей, яко Христос приити имать паки на землю судити живым и мертвым. обаче не тако якоже первее смиренно и уничиженно, но в славе и величестве, якоже сам о себе глаголет: и узрят Сына человеческаго грядущаго на облацех небесных с силою и славою великою. прежде Его пришествия знамения известная предварят якоже слышим в Матфеи евангелисте.

Вопрос. Чесого другаго научает сей артикул? Ответ. Научает, яко в той последнии день праведнаго суда Божия, воздадут человеци слово о всех своих мыслех, и праздных словесех и делех [Дамаск. слово о умерших], якоже сам Избавитель учит: глаголю вам яко всяко слово праздно, еже аще рекут человеци, воздадят о нем слово в день судныи.

Вопрос. Чесого третияго научает сей артикул? Ответ. Научает, яко в той последнии день всяк кождо по делом своим восприимет. ови царство небесное наследят, к ним же речется [Матф. глава 25], приидите благословении Отца Моего, наследуйте уготованное вам царство от сложения мира. ови же муку вечную, к ним же глаголано будет, отъидите от Мене проклятии во огнь вечныи, уготованныи диаволу и ангелом его.

Вопрос. Которыи есть осмыи артикул веры? Ответ. И в Духа Святаго и животворящаго, от Отца исходящаго, со Отцем и с Сыном съпокланяема, и сславима, глаголавшаго пророки.

Вопрос. Многим ли вещем научает сей артикул? Ответ. Трем [Дамаск. книга 1 глава 1; Вас. Вел. в слове о Св. Дусе]: первее, яко Дух Святыи истинныи есть Бог, соприсносущен Богу Отцу и Сыну, и единоя силы с ними, славы же и величества: якоже о том и святыи апостол Павел научает нас, сице глаголя [1 корин. глава 12; Афан. в симв.; Дионис. о Бож. имен.], разделения же дарованием суть, а Тойже Дух. и разделения служении суть, а Тойжде Господь. и разделения действом суть, а тойжде Бог, действуяи вся во всех.

Вопрос. Чесому второму научает сей артикул? Ответ. Научает, яко Дух Святыи от единого Отча состава, яко от источника и корени в божестве от существа Его прежде век изыде [2 собор; Дион. о Бож. имен. глава 2], по Спасителеву учению [Иоан. глава 15; Дамаск. книга 1 глава 8, 9 и 10]: егда же приидет Утешитель, Егоже Аз послю вам от Отца Дух истинныи, иже от Отца исходит, Той свидетельствует о Мне. тако Господь научи, апостоли, соборы, и святии отци. за сию веру и мученици пострадаша.

Вопрос. Чесого третияго научает сей артикул? Ответ. Научает, якоже в ветхом законе, тако и в новом пророки и апостолы сказася, яко Дух Святыи есть изобретатель и податель писания святаго [Афан. о воплощ. Слова Божия], по апостольску учению [1 Пет. посл. глава 1]: нибо волею бысть когда человеком пророчество, но от Святаго Духа просвещаеми, глаголаша Божии человеци.

Вопрос. Много ли есть даров Духа Святаго? Ответ. Седмь, якоже их описал Исаия пророк и Иоанн святыи во Откровении своем [Исаия глава 11; Апок. глава 4; Феофил. на Матф. глава 12].

Вопрос. Которыи есть первыи дар Духа Святаго? Ответ. Премудрость, яже от небес даема бывает, в познавании божественых вещей, о нейже нас писание тако учит [Иаков глава 3]: яже свыше премудрость, первее убо чиста есть, потом же мирна, кротка, благопокорлива, исполнь милости и плодов благих, несуменна, и нелицемерна. сей противна есть мудрость мира сего, яже есть буйством у Бога, о нейже апостол Павел глаголет [1 кор. глава 1, 2], не обуяли Бог премудрость мира сего.

Вопрос. Которыи есть вторыи дар Духа Святаго? Ответ. Есть смысл таинств веры, и воли Божии, якоже писание святое учит [Исход глава 36]: даде Господь Бог премудрость и разум во всяком писании и премудрости. и апостол к Тимофею глаголет [2 Тим. глава 2]: даст бо тебе Господь разум о всем. сему противно есть окаменение и нечювствие сердца, к верованию и познанию. якоже Спаситель глаголет [Лука глава 24]: о несмысленная и косная сердцем, еже веровати о всех, яже глаголаша пророци.

Вопрос. Которыи есть третии дар Духа Святаго? Ответ. Совет: егда кому даст Господь Бог ведение себе же и другу совещати, яже на спасение подобает, о немже и святыи апостол тако глаголет [Деян. глава 20]: не обинухбося еже не сказати вам всю волю Божию. противно есть сему совету, нечестивых совет. о немже глаголет пророк [псалом 1]: блажен муж, иж



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-05-16 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: