Вопрос. Кая наука есть третией части? Ответ. Есть наука о любви к Богу и ближнему на тех бо двоих заповедех весь закон основан есть [Злат. на псал. 140], якоже научает Христос сице глаголя [Матф. глава 22]: в сею обою заповедию, весь закон и пророци висят.
Вопрос. На которых заповедех любовь к Богу и ближнему созидается? Ответ. В заповедех от Бога Моисеом преданых на дву скрижалех. На первой скрижали суть четыри заповеди Божия, яже научают како имамы любити Господа Бога своего, и соблюдатися к Нему. На другой скрижали суть шесть заповедей, яже научают како имам любити ближняго своего яко себе, и соблюдатися к нему.
Вопрос. Что или како разумети в тех заповедех? Ответ. Первее имаши разумети, яко заповеди едины суть яже заповедуют добре творити. а другия яже запрещают зле творити. и аще кто доброе творит, от злаго же соблюдается, таковыи заповеди Божия сохраняет.
Вопрос. Что бывает от того, егда кто исполняет заповеди Божия? Ответ. Исполнение заповедей есть, плод веры христианскиа, по Спасителеву учению [Матф. глава 7]: от плод их познаете их. еда объемлют от терния грозды, или от репия смоквы. такоже и инде: о сем разумеют вси, яко Мои ученици есте аще любовь имате межю собою.
Вопрос. Что от того бывает, егда кто не соблюдает заповедей Божиих? Ответ. Ражается от сего грех, а от греха смерть, по апостольскому речению [рим. глава 5]: сего ради, якоже единем человеком грех в мир вниде, и грехом смерть, и тако во вся человеки смерть вниде, онем же вси согрешиша.
Вопрос. Заповеди же суть Божия, христианскиа ли добродетели, или греху искушение? Ответ. Тако есть воистину: зане же аще кто в заповедех Божиих всегда поучается, той добродетелно в мире живет. а иже о заповедех Божиих нерадит, той согрешает.
|
Вопрос. Которыя же суть первыя добродетели христианския? Ответ. Первыя добродетели христианския суть три, без них же никтоже спасется. а нарицаются богословскими: рекше, вера, надежа, и любовь [1 кор. 13].
Вопрос. От тех добродетелей которыя иныя добродетели первее родятся? Ответ. Другия три добродетели, благочестия христианскаго [Матф. глава 16]: молитва, и милостыня, о них же во своем месте сказася наука.
Вопрос. От тех паки добродетелей, которыя иныя еще добродетели исходят? Ответ. Четыри добродетели роднейшии [Нис. на Екклезиас. бес. 6]: мудрость, правда, мужество, и целомудрие.
Вопрос. Како имам разумети о мудрости христианстей? Ответ. Имаши ведати, яко мудрость есть христианская. познание воли Божии, еюже како в мире подобает жительствовати якоже святыи апостол Павел научает [ефес. глава 5]: не бывайте несмыслени, но разумевающе, что есть воля Божия. при сей мудрости разумеется истинная и нелицемерная целость, о ней же сам Христос глаголет [Матф. глава 10]: будите мудри яко змия, и цели яко голубие.
Вопрос. Како имам разумети о правде христианстей? Ответ. Правда есть христинская, не токмо любящих любити, но аще кто и зло сотворит нам, не отмщавати: и не токмо не отмщавати, но и Бога молити должни есмы.
Вопрос. Како имам разумети о целомудрии? Ответ. Целомудрие есть соблюдение меры по достоянию, во всех путех христианских, по апостольску учению [рим. глава 13]: яко во дне благообразно да ходим, не козлогласовании и пианствы, не любодеянии и студодеянии, не рвением и завистию. но облецитеся Господем нашим Iсус Христом, и плоти угодия не творите в похоти.
|
Вопрос. Како имам разумети о мужестве? Ответ. О мужестве убо выше научихомся, идеже о дарех Духа Святаго речеся, и тамо чти.
Вопрос. Что есть грех? Ответ. Грех ничтоже ино есть, разве преступление закона, и воли Божии: от него же раждается смерть [рим. глава 3].
Вопрос. На колико делится грех? Ответ. Един грех смертныи, а другии повседеневныи, якоже научает святыи Иоанн Богослов [1 Иоан. глава 5]: есть грех к смерти, и есть грех не к смерти.
Вопрос. Что есть грех смертныи? Ответ. Грех смертныи есть, преступление к Богу, или к ближнему своему: егоже ради отщетеваемся благодати Божия, и не каемся, и умираем в нем, вечно умираем: и того ради смертным он грехом называется.
Вопрос. На колико делятся смертныя грехи? Ответ. На три части: в первой части суть грехи смертныя, тяжчайшыа [главнейшия]. в другой части, на Дух Святыи. в третией части грехи суть вопиющыя к Богу о мщении.
Вопрос. Много ли есть грехов смертных главнейших? Ответ. Седмь: 1 чревообьядение. 2 блуд [студодеяние]. 3 сребролюбие. 4 гнев. 5 уныние. 6 тщеславие. 7 гордость.
Вопрос. Которыя суть грехи на Дух Святыи? Ответ. Аще кто видя на себе излишнюю благодать Божию, дерзновенно сыи согрешает. второе, отчаяние милости Божии. третие, сопротивление, на явную и познанную правду [Быт. глава 4]. такожде творити свары между братиею.
Вопрос. Которыя суть грехи вопиющыя к Богу о мщении? Ответ. Первое убийство волное: потом содомскии грех: третие, утеснение вдов и сирот: четвертое, удержание мзды наемничи [псалом 145, 36]. ктому прочее безчестие родителей и добродеев.
|
Вопрос. Что есть грех повседневныи? Ответ. Есть преступление к воли и заповеди Божии. имже к Богу и ближнему на всяк день приражаемся: обаче благодати Божии не оставляет от нас: зане же скоро о нем разсмотряем, и каемся. а тех грехов без числа есть.
Вопрос. Может ли человек быти причастник чужих грехов? Ответ. Может: егда кто могии кого от греха отвести, не отведет: тако же кто не накажет, имея силу к наказанию, глаголю же, господин раба, и подданнаго. отец сына, муж жену: и всякии начальствующии подначальствуемаго. тако же кто дает кому возбужение ко греху яковым любо образом, причастником есть греха того.
Вопрос. Которая есть первая Божия заповедь первыя скрижали? Ответ. Сия есть [Исход 20]: Аз есмь Господь Бог твой, изведыи тя от земли египетския, от дому работнаго. да не будут тебе бози ини, разве Мене.
Вопрос. Како имам разумети о сей заповеди? Ответ. Имаши разумети, яко Господь Бог творец сыи небу и земли, Егоже кроме несть иного, жидовскому языку обьявляя себе, и заповедуя, яко да иного бога не имеют, благодеяние сие пред лице им представляет, яко из работы египетския изведе их. мы же христиане не равным и единым образом, Того единаго Бога исповедати, и славити, и заповеди Его святыя соблюдати должни есмы, со апостолом Павлом [колас. глава 1]: благодаряще Бога Отца, призвавшаго вас в причастие наследия святых во свете, иже избави нас от власти темныя, и престави в царство Сына любве своея, о Немже имамы избавление кровию Его, и оставление грехом.
Вопрос. Кто преступает сию заповедь? Ответ. Первее преступают заповедь сию тии иже не глаголют Бога быти, якоже псалом глаголет [псалом 13; Дамаскин книга 4 глава 3]: рече безумен в сердцы своем, несть Бога. потом преступают и тии, иже много богов быти разумевают, якоже невернии языци. третие преступают тии, иже невидимому врагу предаваются: якоже суть чернокнижники, чаровники: и вси иже волхвующии, и бесом служащии: за теми и вси еретици, иже зле веруют о едином Бозе во Святей Троице [филип. глава 3]: к сему прочее иже болше надежю полагающе на благовременство, на мудрость и учение, на сокровища же и на доброту телесную и други, и на самех себе, неже на Бога.
Вопрос. Како имам разумети о призывании святых на сем месте научи мене? Ответ. Призывание святых есть во умножение славы истиннаго Бога, тем и не противно есть сей заповеди [Матф. глава 10; Дамаск. книга 4 глава 16; Иоан. глава 16; рим. глава 3]: зане же егда святых молим о ходатайстве к Богу, первее, яко юже они благодать имут от Бога, сподобит и нас причаститися тоя, первее излиания ради честныя крове Христовы, потом и молитвы ради всех святых.
Вопрос. Коея ради вины всех святых на помощь призываем? Ответ. Первее сего ради [Дамаск. книга 4 глава 16]: понеже мы сами грехов ради наших, не смеем к Богу просто приступати, того ради их предлагаем ходатаев, яко они уже суще в благодати Его непременной помогают нам. второе, понеже они о нас молятся, яко за братию свою. третие, зане, якоже на небесех меншии ангели, чрез болшими приступают к Богу. тако и мы святыми, о милости и о благодати. молящеся, яко чрез болших меншии, и яко чрез ближних далнии, к Богу приступаем [Дамаск. книга 4 глава 16; Дионис. о небесном священнонач. глава 15].
Вопрос. Научи мя от святаго писания о призывании святых. Ответ. Аще святии о мести на злых человек у Бога просят, якоже во Откровении Иоанна Богослова имам свидетельство сице глаголющо [Апок. глава 6; Дамаск. книга 4 глава 17; Мол. о погребеных], и возопиша гласом великим, глаголюще, доколе Владыко Святыи и истинныи не судиши, и не мстиши крови нашя от живущих на земли, множае паче ходатайства их ради и молитвы к Богу приводим за себе.
Вопрос. Еда святии ведают о молитве и недостатках наших? Ответ. Души святых от мира сего отшедшыя по естеству своему, аще где немощей наших и неведают: но обаче данною им от Бога благодатию, еюже и ангелом суть подобни, ведают о всех делех и недостатках наших, и молитвы, и милостыни, и иныя добрыя дела наша пред престол Божии приносят, наипаче же аще в мире сем живуще, и многая препинания имуще, знали и ведали по благодати Божии еже кому что потребно бяше, множае паче ныне в болшей благодати суще и непременней славе, знают недостатки нашя: и о нас Господу Богу яко вернии Его слуги, и ближнии друзи, ходатайствуют: якоже о сем пространнеише в великом Катихизме обрящеши.
Вопрос. Которая есть вторая заповедь? Ответ. Не сотвори себе кумира, и всякого подобия, еже на небеси горе, и елико на земли низу, и елико в водах и под землею, дася не поклониши им, ни да послужиши им: аз бо есмь Господь Бог твой. Бог ревнив. отдая грехи отец на чада, до третияго и до четвертаго рода, ненавидящим Мене, творя же милость в тысящах любящим Мя, и снабдящим заповеди Моя.
Вопрос. Како имам разумети о сей заповеди? Ответ. В сей заповеди заповеда Господь Бог, оных кумиров имже погани честь и славу Божию отдавали, не творити: иже быша лестнии и лживии бози, понеже вовремя оно жидове уклонны были ко идолослужению.
Вопрос. Како имам разумети о иконах ихже имеет православная церковь? Ответ. Образы не суть кумири лестных и лживых богов, но суть воображением Спасителя нашего Iсуса Христа, истиннаго Бога, по восприатому человечю естеству. такоже и пречистыя Девы Богородицы. и всех святых [Дамаск. мол. 1, 2, 3; Нис. мол. 2 слово 2; Васил. слово 18 ко Амфилох. о Св. Дусе; Евсев. книга 1 церковник]. и якоже в ветхом законе херувими иже в храме Господни, не быша запрещены, понеже не быша они противны к воли и славе Божии, сице и образы, яже имеет церковь православная, не суть противны сей заповеди. все бо то яже во евангелии и во иных писаниих святых описано есть, и Божиих избранных слуг, и возлюбленых Его другов, нам к славе Его воображено, яко да добродетели их и благочестие наследовати потщимся.
Вопрос. Како имам разумети о телесех святых и о мощех? Ответ. Телеса святых при животе их полны благодати и дара Святаго Духа были, тем и по смерти в том же теле их Господь Бог прославляемь и величаемь сыи, великая и неизреченная чюдеса творит [Дамаск. книга 4 глава 16]: дивен бо есть во святых своих [псалом 67]. аще же кто не верует, да идет и познает идеже суть мощи святых. а наипаче невидимыи враг в господствующих познавает, и боится их.
Вопрос. Которая есть третия заповедь? Ответ. Не приемли имени Господа Бога твоего всуе [Исход 20], не очистит бо Господь прилагающих имя Его туне.
Вопрос. Како имам разумети о сей заповеди? Ответ. Первое имаши от сея заповеди научитися, не приимати имени Господа Бога твоего всуе: рекше, на ложная прекословия еже бы друга лжею препирати, и на клятвы и неправды: понеже то не без мести Божия над тобою будет. второе не обращати имени Божия на кощуны и смехи [псалом 71], но егда и случится Господа Бога воспомянути, с честию и благоговением, яко Господа и Творца своего воспомяни. потом всякое обещание еже кто Господу Богу обещавает, всячески то исполняти, лучше бо есть не обещати Господу Богу, нежели обещався солгати пред Ним [псалом 75]. к сему не точию той преступает сию заповедь иже кленется, но и той иже не по вине кого к клятве приводит. зде же разуметися имать и о сих, иже на святом крещении обещанную веру православно кафолическую отлагают, мирскаго ради суетия: понеже месть Божия над ними, и над домом их, в мире сем пребывает временно, в будущем же вечно пребывати имать.
Вопрос. Которая есть четвертая заповедь? Ответ. Помни день суботныи святити его [Исход 20]: шесть дний делай, и сотвориши в них вся дела твоя. а день седмыи субота Господу Богу твоему: да не сотвориши всего дела вонь, ты и сын твой, и дщи твоя, раб твой и раба твоя, вол твой и осля твое, и весь скот твой, и пришлец твой обитаяи у тебе: зане в шестих днех сотвори Господь небо и землю, море и вся яже в них. и почи в день седмыи, сего ради благослови Господь день седмыи, и освяти его.
Вопрос. Чего имам научитися от сея заповеди? Ответ. Первее научишися сему, яко вся тыя дни в них же Господь Бог, особная благодеяния человеческому роду показа, тако чтитися и воспоминатися достойны суть, яко вся наша прочая забавления оставити, во едином же точию прославлении и благодарении Господа Бога, той день бяше суббота в ветхом законе, образом покоя Божия. в новой же благодати наступил день неделныи, образом искуплениа обновлениа из мертвых воскресениа Сына Божиа, иже ни на едином ином имать быти изнурен, точию во единей славе Божии, и в воспоминании благодеянии Его. тожде имаши разумети и о прочих праздницех Господских, в них же особная благодеяния воспоминаются, а заповеданием церковным празднуемы.
Вопрос. Которая есть пятая заповедь, а первая другия скрижали? Ответ. Чти отца твоего, и матерь твою, да благо ти будет, и будеши долголетен на земли блазе, юже Господь Бог даст тебе.
Вопрос. Како имам разумети сию заповедь? Ответ. Та заповедь первая есть межи теми, яже к ближнему сприплетаются. межи же ближними к любви и чести первыми суть родители, тем заповелевает Господь Бог, яко да в пристойной чести и любви онех имеем, понеже по Господе Бозе наиболшее от них благодеяние имеем. к сему под именем родителей заключаются вся благодатели наши, якови суть учители, господие. начальствующии в чинех. и иже яковым любо образом благое нам творящии, по апостола Павла учению [рим. глава 13]: всяка душа властелем предержащим да повинуется: несть бо власть аще не от Бога.
Вопрос. Которая есть шестая заповедь? Ответ. Не убий.
Вопрос. Како имам разумети сию заповедь? Ответ. Та заповедь заповедует всякого убийства не творити, которое любо есть не по праву. потом всякого соблазна, имже убийство бывает, не точию в теле, но и в души. а егда судии по праву наказание творят, тогда в том греха не имеют, но правде умножение творят.
Вопрос. Которая есть седмая заповедь? Ответ. Не прелюбодей.
Вопрос. Како имам разумети сию заповедь? Ответ. Та заповедь научает, дабы человеци от прелюбодеяниа соблюдалися: а Христос еще и совершеннее заповеда, и зрением с похотию не прелюбодействовати. другое же прелюбодейство есть душевное, имже согрешают иже от веры отступают православно соборныя восточныя. такоже и тии прелюбодействуют иже обещавшеся Господу Богу в законе иноческом жити в чистоте, убожестве, и послушании, егда то обещание свое преступают.
Вопрос. Которая есть осмая заповедь? Ответ. Не укради.
Вопрос. Чего имам научитися в сей заповеди? Ответ. Научишися ни единыя вещи чюжия привлачити си, яковым любо образом, аще в тай или яве, или убо прелестию яковою ближняго, в чинех же и службах: понеже то все заповедано есть от Господа в сей заповеди. якоже и святыи апостол Павел о сем ясно воображает сице, глаголя [1 кор. глава 6]: не льстите себе, ни блудницы, ни идолослужители, ни прелюбодее, ни сквернителе, ни малакия, ни мужеложницы, ни лихоимци. ни татие, ни пианици, ни досадители. ни хищници, царствия Божия не наследят. зде же имут разуметися и резоимци [лихвяри].
Вопрос. Которая есть девятая заповедь? Ответ. Не послушествуй на друга своего свидетельства ложна.
Вопрос. Чего имам научитися от сея заповеди? Ответ. Свидетельства ни на когоже умышленнаго должни есмы глаголати, то бо все противно есть Богу и ближнему: такоже не должни есмы и на злейшаго врага нашего в судех свидетелства ложнаго приимати, или издавати. понеже не должни есмы творити злаго въместо добраго.
Вопрос. Которая есть десятая заповедь? Ответ. Не вожделееши жены ближняго своего. не вожделееши дому ближняго своего: ни села его, ни отрока его, ни отроковицы его ни вола его, ни осляте его, ни всякого скота его, ниже елика суть ближняго твоего.
Вопрос. Како имам разумети сию заповедь? Ответ. Та заповедь есть совершеннейшая, юже и Христос предложи, егда не точию в самом деле, но и от мысли искореняя заповеда, ни единей вещи ближняго не пожелати. и аще кто сице сохранит воистину таковыи с ближним в любви живет. в будущем же веце со всеми святыми царство небесное получит; аминь.
Святаго Генадия, патриарха Константинополскаго. О вере: