Fire Fighting Aboard Ship




1. Fires are one of the most hazardous casualities on any kind of ships because flames spread rapidly, making it difficult to evacuate personnel and passengers.

2. The following factors contribute greatly to the development of the fire in ships’ spaces:

- combustible finishes of corridors, and, first of all, of ceilings;

- absence of fire-resisting and fire-retarding bulkheads and doors dividing the corridor in parts horizontally and deck tiers vertically;

- absence of fire-retarding doors from corridors to the cabins or presence of opened doors;

- air spaces behind ceilings through which the spaces communicate with one other.

3. Under fire conditions trunks arid stairways become a type of a “smoke funnel”. Evacuation and access of people having fire appliances are extremely difficult. Fires originating in accommodation and services spaces spread frequently to the adjoining control stations resulting in failure of the ship’s control equipment.

4. Most dangerous for human life are fires in cargo oil tanks closely arranged to superstructures and deckhouses. The absence of fire insulation,

 

9. Переведите однокоренные слова:

detect – detector – detection;

extinguish - extinguisher – extinguishing;

intensify - intensifier – intensification.

 

10. Составьте по-английски план пересказа текста.

 

ВАРИАНТ 20

 

Задание:

1. Определите функции –s в словосочетании ships’ spaces.

 

2. Найдите в четвертом абзаце текста прилагательное в превосходной степени, переведите его.

 

3. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Unfavourable 1. благоприятный
  2. неблагоприятный
  3. неблагоприятно
   
Б. Rapidly 1. быстро
  2. быстрый
  3. быстрота
   
В. Dangerous 1. опасный
  2. опасно
  3. опасность
   
Г. Condition 1. условный
  2. условно
  3. условие
   
Д. Через 1. though
  2. through
  3. thorough
   

Введение

 

Иностранный язык является обязательным общеобразо-вательным предметом для слушателей отделения заочного обучения СПбВПТШ МВД РФ. Слушатели-заочники изучают английский язык на первом курсе по программе, утвержденной Министерством высшего и среднего специального образования России. Обучение иностранным языкам - часть общей задачи по подготовке высококвалифицированных офицеров МВД РФ. Изучая иностранный язык, слушатели совершенствуют и углубляют знания, полученные до поступления в СПбВПТШ МВД РФ.

Настоящие методические указания имеют целью помочь слушателям-заочникам в самостоятельной работе над совершенствованием навыков чтения, понимания и перевода общенаучных и специальных текстов.

 

Работа со словарем

 

1. Для того чтобы умело пользоваться словарем, нужно твердо знать английский алфавит и внимательно прочесть указания по работе со словарем, помещенные в его начале. Можно рекомендовать написать алфавит на вертикальную полоску бумаги и иметь ее перед глазами при работе со словарем.

 

2. Очень важно уметь находить исходную форму слова. Дело в том, что в текстах слова встречаются большей частью в производных формах.

Наиболее употребительные производные формы:

- множественное число существительных;

- степени сравнения прилагательных;

- различные формы глаголов;

- формы образованные с помощью префиксов и суффиксов и др.

Ко многим глаголам в английском языке добавляются различные частицы (up, down, out, through, in, off), которые меняют первоначальное значение слова. Чтобы правильно перевести такие глаголы нужно отыскать их значения в словаре вместе с частицами,

 

например:

to carry – нести, везти

to carry on – продолжать

to carry out – осуществлять, выполнять

 

3. Запомните наиболее употребительные обозначения частей речи:

n (noun) – существительное

v (verb) – глагол

a (adjective) – прилагательное

adv (adverb) – наречие

pron (pronoun) – местоимение

prep (preposition) – предлог

cj (conjunction) – союз

 

4. Слова многозначны, и в словаре приводятся различные значения. Ваша задача – подобрать то значение, которое подходит для одного случая.

 

Работа над грамматикой

 

Основные грамматические темы слушатели-заочники повторяют и систематизируют на очных занятиях во время установочной сессии, учебного сбора и лабораторного-экзамена-ционной сессии. При самостоятельной работе рекомендуется внимательно прочесть указанные параграфы учебника, относящиеся к данному уроку, проанализировать приведенные примеры, проделать ряд соответствующих упражнений и только после этого приступить к переводу текста.

 

Перевод текстов

 

При переводе текста с английского языка на русский необходимо передавать содержание оригинала без смысловых искажений. Переводчик должен соблюдать нормы того языка, на котором делается перевод.

 

abrupt intensification of burning of preliminary heated materials and their decomposition products. Flame blow-out from the door (window) is observed. Under such conditions portable fire appliances are not adequate, their use becomes impossible due to smoke production, temperature rise, toxic effect of gasses and oxygen deficiency. People do not always guess to close the doors (windows) until more effective appliances can be brought. The fire gets out of hand, its activity increases. In this case it is dangerous for people to remain in the building, they must be evacuated as soon as possible and fire extinguishing with more effective methods is to be organized. Only when the fire extinguishing equipment is prepared the fire can be localized and prevented from spreading outside the space where it has organized. The main factor in this case is bringing the equipment in a state of readiness before the door to the space where the fire has broken out is opened.

3. The process of burning occurs mainly due to the air contained in the compartment. The combustion of each kilogram of a solid combustible material at least 4-6 cubic meters of air is required. The doors, windows, ventilation systems are to be closed as they promote burning.

 

4. Ответьте на вопросы:

а) What is the title of this text?

б) Is usually flaming or smoldering developing due to oxygen of the air?

в) How much air is required for combustion of each kilogram of a solid combustible material?

 

5. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

6. Образуйте Participle I от следующих глаголов: to burn, to close, to evacuate, to extinguish.

 

7. Образуйте Participle II от следующих глаголов: to break, to develop, to fill, to prepare.

 

8. Найдите в первом абзаце текста два слова с отрицательными приставками; определите к каким частям речи они относятся, переведите их.

 

Г. Тушение 1. extinguishing
  2. extinguisher
  3. extinguished
   
Д. Combustion 1. гореть
  2. горящий
  3. горение
   
E. Dangerous 1. опасность
  2. опасный
  3. опасно
   
Ж. Impossible 1. возможно
  2. невозможно
  3. невозможный
   
З. Deficiency 1. недостаток
  2. недостаточно
  3. недостаточный

 

3. Переведите текст на русский язык, обращая внимание на перевод пожарно-технических терминов.

 

Development of Fires

1. As a rule a fire breaks out in one space and for some time it develops imperceptibly. Flaming or smoldering is developing due to oxygen of the air present in the space volume or supplied through the ventilation system. Combustion products fill the space and heat walls, ceilings, furnishings, etc. In the majority of cases investigated fires are detected visually or by small of smoke coming from the space through untightnesses in doors, windows, ventilation openings, etc. In a number of cases fires are detected by an automatics fire alarm and fire detection system with heat detectors fitted.

2. Upon fire detection attempts are made to extinguish the flame using portable fire extinguishing appliances or other means of fire outfit. But fresh air is admitted through opened doors (indoors), which result in

 

Прежде чем приступить к переводу, следует прочитать весь текст или его законченную часть (абзац), чтобы уяснить себе основное содержание текста. Этот прием поможет Вам лучше ориентироваться при поиске перевода слов в словаре.

При переводе следует обращать особое внимание на структуру предложений, необходимо найти главные члены предложения (подлежащее и сказуемое) и относящиеся к ним второстепенные члены.

Четкий анализ предложений способствует правильному пониманию текста. Грамматический набор и перевод неотделимы друг от друга..

Завершающим этапом является стилистическая обработка перевода.

 

Выполнение и оформление контрольных работ

 

1. За курс обучения английскому языку на заочном обучении СПбВПТШ слушатели-заочники должны выполнить две контрольные работы. Прежде чем приступить к выполнению контрольной работы, следует внимательно изучить теоретический материал и сделать устные и письменные упражнения к урокам рекомендованного Вам пособия.

2. Задания необходимо выполнять аккуратно, четким почерком, в той последовательности, в какой они даны в контрольной работе. Необходимо оставлять поля для замечаний, объяснений и методических указаний рецензента. Контрольные работы, выполненные небрежно или не полностью, возвращаются слушателю для переработки.

3. После выполнения контрольной работы ее необходимо проверить: нет ли пропущенных заданий, ошибок; необходимо обращать внимание на стиль Вашего перевода, на терминологию. Только после тщательной самопроверки следует отправлять работу на рецензию.

 

 

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1

 

ВАРИАНТ 1

 

Задание:

1. Выберите правильный вариант ответа:

Образец выполнения:

А. Основатель 1. found
  2. founder
  3. foundation
   
Б. Высота 1. high
  2. height
  3. highly
   
В. Быстро 1. quick
  2. quickest
  3. quickly

 

А – 2 Б – 2 В – 3

 

А. Неисчислимый 1. numerable
  2. innumerate
  3. innumerable
   
Б. Научный 1. science
  2. scientific
  3. scientist
   
В. Развитие 1. development
  2. develop
  3. developed
   
Г. Незабываемый 1. forgettable
  2. forgetting
  3. unforgettable
   

English-speaking countries.

6. So far we have not mentioned the Centigrade scale. On the Centigrade scale the freezing point of water is marked 0º and the boiling point is marked 100º, the letter C indicating this scale. This temperature scale is employed in most countries in the world.

7. Speaking of thermometers, one must make reference to the pyrometer. We know of its being used for measuring temperatures that are too high for mercury thermometers. We also know of its finding wide application in industry.

 

9. Ответьте на вопросы:

а) What is this text about?

б) What is the temperature of boiling water?

в) What instrument is used for measuring temperature?

г) What instrument is used for measuring temperature?

д) What instrument measures the temperature of hot metals?

 

10. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

ВАРИАНТ 19

 

Задание:

1. Найдите во втором и третьем абзацах текста эквиваленты модальных глаголов, переведите их.

 

2. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Из-за 1. during
  2. due to
  3. to do
   
Б. И так далее 1. e. g.
  2. f. e.
  3. etc
   
В. Обнаружение 1. detect
  2. detector
  3. detection
   

переведите предложение.

 

7. Определите значение слова one в седьмом абзаце текста, переведите предложение.

 

8. Переведите текст на русский язык.

 

History of Thermometers

1. As a matter of fact, the very fast step in the development of heat engineering made it necessary to find a device for including temperature and for measuring its changes. As is well known, the thermometer is the very instrument that serves this purpose.

2. As early as 1602, Galileo invented an air thermometer. It consisted of a glass bulb containing air and connected to a glass tube, the latter being immersed into a colored liquid. Galileo’s air thermometer was sensitive not only to temperature changes but also to change of atmospheric pressure.

3. The type of thermometer familiar to everyone at present was first put into general use as early as 1654. Making the first measuring instruments was not an easy thing at all. Needless to say, the most difficult problem of all was that of making the degrees on the thermometer, in other words, of graduating the scale. It was decided, at last, to take two fixed points and to divide the intervals between them into the same number of degrees. And then, in 1701, Isaac Newton, the famous English scientist, whose name is known all over the world, constructed a scale in which the freezing point of water was taken as zero and the temperature of the human body 12º.

4. Some time later the German physicist Fahrenheit proved that the temperature of boiling water was always the same at the same atmospheric pressure. It might therefore be used as a second fixed point instead of the temperature of the human body. As for the liquid used, it was mercury which has been mostly employed since that time.

5. On the Fahrenheit scale the boiling point of water is taken as 212º and the freezing point as 32º, the interval being divided into 180 equal parts. The scale under consideration is indicated by writing the letter F after the temperature, as for example, 212º F. This scale is mainly used in

 

Д. Крупнейший 1. greatest
  2. greater
  3. greatness
   
Е. National 1. нация
  2. национальность
  3. национальный
   
Ж. Practically 1. практический
  2. практически
  3. практика

 

2. Определите функции – (е) s:

- показатель множественного числа имени существительного;

- показатель глагола в третьем лице;

- показатель притяжательного падежа имени существительного в единственном (-'s) или множественном (-s') числе.

 

Образец выполнения:

 

St. Petersburg is situated on the bank s of the Neva.

bank s – показатель множественного числа имени существительного.

 

а) The Hermitage contains one of the largest collections of European pictures.

б) You can find Russian and foreign publications in the funds of this library.

в) My friend's profession is a fireman.

г) The students' hostel is situated not far from our school.

 

3. Найдите в первом абзаце текста субъектный инфинитивный оборот. Переведите предложение.

 

4. Найдите в четвертом абзаце текста прилагательные в превосходной степени, переведите их.

 

5. Переведите текст на русский язык.

 

St. Petersburg

1. St. Petersburg is one of the largest industrial and cultural centres in our country. Its population is over six million people. The city is situated on the banks of the Neva River and its numerous islands. St. Petersburg plays an important part in the development of our economy. Industry, science and art. It is inseparable from the history of Russia. St. Petersburg is considered to be one of the most beautiful and best planned cities in the world.

2. The city was founded in 1703 by Peter thee First May 16, the day of its foundation, is known to be St. Petersburg's birthday. Peter the Great founded the city in the Neva delta as a gateway to Europe and the sea. The Peter and Paul Fortress, the first building erected here, was to protect the city from Moscow to St. Petersburg.

3. St. Petersburg of today is one of greatest industrial cities of Russia. Its leading industries are power machinery construction, instrument making, radio electronics, shipbuilding, etc.

4. St. Petersburg is one of the chief Russian scientific centres. There are more than 50 universities and institutes, over 300 research centres in it. St. Petersburg State University is one of the oldest in our country. St. Petersburg is also the city of theatres and museums. The treasures of Hermitage, the largest museum in Russia, are famous throughout the world. Its collections comprise over 2,500,000 exhibits. The Russian Museum contains one of the largest and richest collections of Russian national painting and sculpture. All in all there are about 50 museums in St. Petersburg.

5. The National Library of Russia plays an important part in the cultural life of the city. It takes one of the leading places in the world for its book fund. Within the walls of the Library you will find practically all Russian and foreign publications.

6. St. Petersburg is the city of parks and gardens, innumerable bridges and canals, monuments and harmonious architectural ensembles. Its avenues, streets, squares, palaces, buildings were created by best architects of the world. The city leaves an unforgettable impression on everybody who visits it.

 

6. Ответьте на вопросы:

 

приведенному в варианте 1).

А. Scientist 1. наука
  2. ученый
  3. научно
   
Б. Divide 1. деление
  2. делимый
  3. делить
   
В. Indicate 1. указывать
  2. указание
  3. указывая
   
Г. Такой же, одинаковый 1. some
  2. same
  3. semi-
   
Д. Позже, позднее 1. latter
  2. later
  3. letter
   
E. Кипение 1. boiling
  2. boiler
  3. boiled
   
Ж. Физик 1. physician
  2. physics
  3. physicist
   
З. Изобретать 1. invention
  2. inventor
  3. invent

 

5. Определите значение слова too в седьмом абзаце текста.

 

6. Найдите в четвертом абзаце текста усилительный оборот,

 

Practical training includes use of fire service equipment, working at height, making quick decisions. Much attention is given to sports. Senior courses military students are allowed to attend fires.

4. Doctors and candidates of sciences, highly qualified teachers delivers, run seminars, carry out practical training at our school.

 

5. Ответьте на вопросы:

а) What is this text about?

б) When was our school founded?

в) Whom does it train?

г) Are you a military student?

e) How many subjects are our students taught at the Higher Fire Service Technical School?

 

6. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

7. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

8. Образуйте Participle I от следующих глаголов: to qualify, to train, to practice, to monitor.

 

9. Образуйте Participle II от следующих глаголов: to found, to teach, to know, to include.

 

10. Составьте по-английски план пересказа текста.

 

ВАРИАНТ 18

 

Задание:

1. Определите значение слова (the) very в первом абзаце текста.

 

2. Определите значение слова (the) latter во втором абзаце текста.

 

3. Найдите во втором абзаце текста независимый причастный оборот, переведите предложение.

 

4. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу,

 

а) What is the population of St. Petersburg?

б) When was St. Petersburg founded?

в) Whom was it founded by?

 

7. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

8. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

9. Образуйте три формы от следующих глаголов: to find, to found, to protect, to leave.

 

10. Образуйте три степени сравнения от следующих прилагательных: large, famous, good, important.

 

ВАРИАНТ 2

 

Задания:

1. Выберите правильный вариант (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Классический 1. classics
  2. classic(al)
  3. classically
   
Б. Вспоминая 1. recollect
  2. recollection
  3. recollecting
В. Готовый 1. ready
  2. read
  3. readiness
   
Г. Regularly 1. регулярно
  2. регулярный
  3. регулярность
   
Д. Production 1. представлять
  2. представляя
  3. представление
   
Е. Opportunity 1. возможность
  2. возможный
  3. возможно
   
Ж. Politics 1. политик
  2. политический
  3. политика
   
З. Really 1.действительно
  2. действительность
  3. действительный

 

2. Определите функции – (е)s (образец выполнения см. вариант

а) Military students usually get up at 7 o'clock.

б) My friend's day off is Friday.

в) He likes to come to the theatre ahead of time.

г) Skating is my friend's hobby.

 

3. Образуйте множественное число от следующих существи-тельных: child, cinema, ticket, comedy, opportunity, country, day.

 

4. Переведите текст на русский язык.

My day off

1. Sunday is a day off. By the end of the week one gets tired and wants to have a nice time on Sunday. Theatres, cinema, museums, exhibition and sports halls have so much to offer that it is really difficult to make a choice.

2. I am a great cinema-goer and never miss a new feature film worth seeing. I prefer going for a day show. Some people like adventure films or musical comedies, others choose travelogues or documentary films. There are people who like screened versions of classical novels most of all. Children admire animated cartoons.

3. Whenever I want to go to the theatre I buy tickets in advance. As for me, I like drama very much, that is why I prefer going to the Bolshoi or Mali Drama Theatres. The evening performances begin at 7.00. I like

 

E. Decision 1. решать
  2. решительный
  3. решение
   
Ж. Equipment 1. оборудование
  2. оборудовать
  3. оборудованный
   
З. Physics 1. физик
  2. физика
  3. физический

 

4. Переведите текст на русский язык, обращая внимание на перевод пожарно-технических терминов.

 

Our school

1. St. Petersburg Higher Fire Service Technical School is considered to be founded on the 18 of October 1906. The school trains highly qualify fire-protection engineers. To be a good fireman a person needs a great deal of knowledge far greater than in any other professions.

2. The military students study five years. They are thought more then forty subjects which include:

special sciences and humanities, for example, history, philosophy, psychology, pedagogic, some aspects of law and economics, foreign language (English, German or French can be studied here) and some others.

pure and applied sciences such as higher mathematics, computing, programming, applied mechanics, drawing, physics, chemistry, industrial ecology and some others;

special subjects such as different aspects of fire protection, theory of fire extinguishing, organization and monitoring of fire fighters’ activities, fire protection installations, automatic control system, search and rescue theory, fire safety procedures, some aspects of medicine, driving and some others;

military and physical training.

3. Military students of our school combine theory with practice.

 

9. Образуйте множественное число от следующих существи-тельных: burn, life, accident, injury, victim.

 

10. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

ВАРИАНТ 17

 

Задание:

1. Найдите в первом абзаце текста субъективный инфинитивный оборот, переведите предложение.

 

2. Найдите в первом абзаце текста инфинитив в функции обстоятельства, переведите предложение.

 

3. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Подготовка 1. train
  2. trainer
  3. training
   
Б. Квалифицированный 1. qualify
  2. qualified
  3. qualification
   
В. Безопасность 1. safety
  2. safely
  3. safeless
   
Г. Наука 1. science
  2. scientist
  3. scientific
   
Д. Highly 1. высокий
  2. высоко
  3. высота
     

coming to the theatre ahead of time. I check my coat, buy a programme and walk around the theatre. Then I take my seat and look around to enjoy the beauty of the interior. Soon the curtain rises, lights go down and a performance begins. After the performance I like walking nome recollecting the actors who played the parts in the play. Sometimes I go to the Mariinsky Theatre to see a ballet or to the Philharmonic as I like classic music very much. If there is something of interest on I may go either to the Musical Comedy or Variety Theatre. Besides, I never miss an opportunity to see a new production in the Circus or in the Puppet Theatre.

4. On some Sundays I stay in and my friends come to my place. We speak about arts, literature, discuss politics. We enjoy listening to pop-music and dancing to it.

5. I am fond of sports, too. In winter I regularly go to the country to ski, in summer I sunbathe and swim. By Monday I always feel rested and ready to work hard again.

 

5. Найдите в третьем абзаце текста эквиваленты к следующим выражениям:

- заранее (раньше времени),

- что касается меня,

- вот почему.

 

6. Ответьте на вопросы.

а) What day of the week is your day off?

б) When do you get up on your day off?

в) What do you like to do on your day off?

 

7. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

8. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

9. Образуйте три формы от следующих глаголов: to go, to get, to buy, to walk.

 

10. Образуйте три степени сравнения от следующих прилагательных: nice, difficult, beautiful, great.

 

ВАРИАНТ 3

 

Задания:

1. Выберите правильный вариант (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Highly 1. высокий
  2. высота
  3. высоко
   
Б. Kingdom 1. король
  2. королева
  3. королевство
   
В. Government 1. правительство
  2. правитель
  3. управлять
   
Г. Обычно 1.usual
  2. usually
  3. unusual
   
Д. Более крупный (больший) 1.large
  2. larger
  3. largest
   
Е. Независимый 1. independent
  2. dependent
  3. independence
   
Ж. Отделять 1. separate
  2. separated
  3. separation
   
З. Самый важный 1. less important
  2. more important
  3. most important

and someone must decide whether the victim can be taken to the hospital, or whether the victim should be left alone.

3. On the subject of burns some people put cream or grease or butter on, and this in fact makes the burn hotter. What should wee do about burns? First of all you need to decide how bed it is. If it is a minor burn, the best thing to do is to put the burnt area under the cold tap, or slowly pour on iced water. This should be done for about ten minutes and it stops the heat from spreading. However, if it is a bad burn, what we call a third-degree burn, do not touch it. You really should get for his kind of burn expert help immediately. Cover the burn very lightly with something clean like a sheet or a handkerchief and then go straight to a hospital. Do not give a person drinks, especially alcoholic ones, because if the patient needs an operation he cannot be given an anesthetic. if the patient complains of thirst, he should washed his mouth with water and not swallow.

4. At the scene of a car accident first of all you should check that the victims are breathing4 if they are not, give artificial respiration. The most common injuries in car accident are fractures and bleeding, so the second thing to do is stop the bleeding. Thirdly, do not move the victim unless it is absolutely necessary. I any bone are broken the injury could be made much more by moving the victim. You should keep the victims warm, loosen any tight clothing and try to reassure them until expert help arrives.

 

8. Ответьте на вопросы (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1):

What would you do?

A. Someone has a minor burn, should you:

1) put cold water on the burned area?

2) put a tight bandage on it?

3) put butter on it?

B. Someone has a bad burn, should you:

1) put cold water on the burned area?

2) put a tight bandage on it?

3) put a loose, clean covering on?

C. You are the first to arrive at the scene of a car accident; you should:

1) lie the victims flat and keep them warm?

2) avoid moving the victims and keep them warm?

E. Burnt 1. гореть
  2. горящий
  3. обожженный
   
Ж. Slowly 1. замедлять
  2. медленно
  3. медленный
   
З. Thirdly 1. третий
  2. тридцать
  3. в-третьих

 

2. Найдите во втором абзаце текста эквиваленты модальных глаголов, переведите их.

 

3. Определите в третьем абзаце текста значение слова ones, переведите предложение.

 

4. Определите значение слова should в четвертом абзаце текста, переведите предложение.

 

5. Найдите в четвертом абзаце текста инфинитив в функции определения, переведите предложение.

 

6. Определите значение слова whether во втором абзаце текста, переведите предложение.

 

7. Переведите текст на русский язык.

 

First Aid

1. When an accident happened first aid is terribly important and you can save lives if the right action is taken. They say that ninety per cent of first aid is common sense, and only ten per cent is specialist knowledge.

2. If someone is not breathing, you must give him artificial respiration, and most people have to know how to do that. If the person is bleeding, it must be stopped. And of course, medical help must be sought

 

2. Определите функции – (е)s (образец выполнения см. вариант

а) British Parliament consists of two chambers.

б) The Queen's popularity among the people is great.

в) The national flag of Great Britain consists of three crosses of St. George, St. Andrew and St. Patrick.

г) The Prime Minister's official residence is Downing Street, 10.

 

3. Найдите в первом абзаце текста прилагательные в сравнительной степени, переведите их.

 

4. Найдите в третьем абзаце текста глаголы в страдательном (пассивном) залоге, переведите их.

 

5. Найдите в четвертом абзаце текста прилагательное в превосходной степени, переведите его.

 

6. Переведите текст на русский язык.

 

Great Britain

1. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated on two large islands lying to the north-west off Europe and called the British Isles. The larger island, consisting of England, Scotland and Wales, is Great Britain and smaller one is Ireland. Southern Ireland or the Irish Republic is independent of the U.K. the country is washed by the Atlantic Ocean, the North Sea and the Irish Sea. The North Sea and the English Channel separate Great Britain from the European Continent.

2. The population of the U.K. is over 57 million people. Over 80 per cent of the population is urban while rural population amounts only to some 20 per cent.

3. Great Britain is a parliamentary monarchy. Officially the head of the stats is the king or the queen. British Parliament consists of two Chambers: the House of Commons and the House of Lords. The Prime Minister is usually the leader of the party which has the majority in the House of Commons. This party is called the Government while the party (or parties) in the minority is called the Opposition.

4. Britain is a country of great industrial cities. Besides London, with

 

its 7 million inhabitants, there are such industrial cities as Birmingham, Glasgow, Manchester, Newcastle and Liverpool, the population of which reaches over the million mark. The most important branches of industry are textile, coal-mining, metallurgy and ship-building. Britain is also famous for her steel manufacture, tool industry, heavy and light engineering. The country exports her finished products to many parts of the world.

5. Great Britain is one of the highly developed industrial countries.

 

7. Ответьте на вопросы.

a) Where is Great Britain situated?

b) What is the capital of Great Britain?

c) Is Great Britain a federal republic?

d) How many chambers does the British Parliament consist of?

 

8. Составьте два общих по тексту.

 

9. Составьте два специальных вопроса по тексту.

 

10. Образуйте три формы от следующих глаголов: to separate, to call, to wash, to have.

 

ВАРИАНТ 4

 

Задания:

1. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Нашествие 1. invade
  2. invader
  3. invasion
   
Б. Промышленность 1. industry
  2. industrial
  3. industrially
   
В. Перестраивать 1. build
  2. rebuild
  3. rebuilt

Английский язык. – М.: 1988, с. 239-240).

 

7. Ответьте на вопросы:

а) What is this text about?

б) Where device is a new microcomputer equipped with?

в) What is the field of application of the new computer?

 

8. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

9. Образуйте Participle I от следующих глаголов: to process, to compute, to switch, to inform, to build.

 

10. Составьте по-английски план пересказа текста.

 

ВАРИАНТ 16

 

Задание:

1. Найдите эквиваленты (задание выполняется по образцу, приведенному в варианте 1).

А. Ли 1. weather
  2. whether
  3. within
   
Б. Горячее (более горячий) 1. hot
  2. hotter
  3. hottest
   
В. Хуже 1. worse
  2. with
  3. worst
   
Г. Медицинский 1. medicine
  2. medically
  3. medical
   
Д. Knowledge 1. знать
  2. знание
  3. зная
   

6. Образуйте существительные от следующих глаголов: to compute, to multiply, to divide, to subtract, to equip, to make, to generate.

 

7. Переведите текст на русский язык (Л. Н. Андрианова и др. Английский язык. – М.: 1988, с. 234-235).

 

8. Ответьте на вопросы:

а) What is this text about?

б) What is a computer?

в) What two types of computing equipment do you know?

г) Are computers used in different spheres of human life?

 

9. Составьте два общих вопроса по тексту.

 

10. Составьте по-английски план пересказа текста.

 

ВАРИАНТ 15

 

Задание:

1. Переведите однокоренные слова, обращая внимание на словообразовательные элементы:

а) conduct, conductor, semiconductor, conductivity;

б) operate, operator, operation, operative;

в) automatic, automatically, semiautomatically, automatics;

 

2. Определите, какое вышеупомянутое существительное заменяет в первом абзаце текста слово ones.

 

3. Найдите во втором абзаце текста субъективный инфинитивный оборот, переведите предложение.

 

4. Образуйте наречия от следующих прилагательных: logical, comparative, automatical, technological.

 

5. Образуйте существительные от следующих глаголов: to locate, to compute, to ventilate, to equip, to conduct.

 

6. Переведите текст на русский язык (Л. Н. Андрианова и др.

Г. Советник 1. advise
  2. advice
  3. adviser
   
Д. Соответственно 1. respective
  2. respectively
  3. respectivity
   
E. Ruler 1. правило
  2. правитель
  3. управлять
   
Ж. Gradually 1. постепенно
  2. постепенный
  3. постепенность
   
З. Surrounding 1. окружать
  2. окружил
  3. окружающий

 

2. Определите функции – (е)s (образец выполнения см. вариант

a) Moscow is one of the biggest cities in the world.

б) Napoleon's invasion took place in 1812.

в) The chronicle of April 1147 informs that the city (Moscow) was founded.

г) For many years the city paid tribute to the Tatar Khans.

 

3. Найдите во втором абзаце текста прилагательное в сравнительной степени, переведите его.

 

4. Найдите в четвертом абзаце текста глаголы в страдательном (пассивном) залоге, переведите их.

 

5. Переведите текст на русский язык.

 



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-04-14 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: