Преподобные Андроник, Савва и Александр Московские, Даниил Черный и Андрей Рублев




В 13-й день

Преподо́бных Андрони́ка, Са́ввы, Алекса́ндра, Дании́ла и Андре́я Моско́вских

НА ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 1. Подо́бен: О, ди́вное чу́до:

О, ди́вное чу́до!/ неве́дущии и́стины просвеща́ются,/ и немощни́и душе́ю укрепля́ются,/ весели́ся, гра́де Москва́,/ возопии́м, ве́рнии, приходя́ще ко хра́му Бо́га и Спа́са на́шего,/ преподо́бнии отцы́, ра́дуйтеся,/ хода́тайством ва́шим Госпо́дь/ подае́т ми́ру ве́лию ми́лость.

О, ди́вное чу́до!/ кора́бль в пучи́не бу́рею не потопля́ется,/ и по обе́ту устрое́ние оби́тели быва́ет,/ весели́ся, гра́де Москва́,/ возопии́м, ве́рнии, преподо́бных Андрони́ка, Са́вву и Алекса́ндра иму́ще предста́телей,/ всеблаже́ннии отцы́, ра́дуйтеся,/ моли́твами ва́шими Госпо́дь/ подае́т ми́ру ве́лию ми́лость.

Ди́вны дела́ Твоя́, Го́споди:/ хотя́й вообрази́тися ико́нным писа́нием/ и от земли́ к Не́бу ум наш возвести́,/ яви́л еси́ святы́я иконопи́сцы,/ богодохнове́нными сия́ющия чудесы́,/ преподо́бнии Дании́ле и Андре́е, ра́дуйтеся,/ ико́нами ва́шими Госпо́дь/ подае́т ми́ру ве́лию ми́лость.

И́ны стихи́ры, глас 4:

Егда́ в пра́здник Све́тлаго Воскресе́ния/ преподо́бнии Дании́л и Андре́й/ боже́ственныя ико́ны созерца́ху,/ тогда́ ра́дости и све́тлости исполня́хуся,/ ум вознося́ще к Боже́ственному све́ту,/ иде́же ны́не ликовству́юще,/ моли́те о душа́х на́ших.

Егда́ хотя́ше Дании́л/ жития́ земна́го разреши́тися,/ узре́ возлю́бленнаго ему́ Андре́я,/ пре́жде преста́вльшагося к Бо́гу,/ призыва́юща его́ в Небе́сное блаже́нство,/ тогда́ в ра́дости дух свой Го́споду предаде́,/ Ему́же ны́не ку́пно, отцы́ преподо́бнии, предстоя́ще,/ моли́те о душа́х на́ших. Прему́дрости тала́нт умно́живше, пребога́тии,/ ра́дости сподо́билися есте́ Го́спода своего́,/ Ему́же ны́не предстоя́ще,/ сою́зом любве́ связу́еми/ и испо́лнены благода́тию Боже́ственнаго све́та,/ моли́те о душа́х на́ших.

Сла́ва, глас 6:

Естество́м неопи́санный Бог/ милосе́рдия ра́ди безме́рнаго/ отце́м, проро́ком, патриа́рхом и царе́м/ в се́нех и о́бразех явля́шеся,/ ны́не же благоизво́ли на всечестны́х ико́нах/ преподо́бными иконопи́сцы изобража́тися,/ поне́же по́честь ико́нная на первообра́зная прехо́дит,/ и ра́ди такова́го изображе́ния/ трисвята́я песнь Пресвяте́й, и Единосу́щней, и Животворя́щей Тро́ице/ на земли́ прино́сится.

И ны́не, Богоро́дичен.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния преподо́бническая.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2. Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

От Царьгра́да к Москве́/ со сла́вою прино́сится Спа́сов о́браз,/ в мо́ри чудеса́ творя́,/ моли́твами преподо́бнаго Андрони́ка/ освяща́ется Ру́сская земля́.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Дом Спа́са воздви́гл еси́,/ Андрони́че пресла́вне,/ те́мже и всели́ся в тя Спас/ со Отце́м и Святы́м Ду́хом,/ сотворя́я дом в души́ твое́й.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Победи́тель муже́й нарече́ся,/ победи́тель страсте́й яви́ся,/ Андрони́к да восхва́лится Днесь,/ той бо мо́лит Спа́са Христа́/ изба́витися нам страсте́й.

Сла́ва, глас и подо́бен то́йже:

От оте́чества и оби́тели свята́го Се́ргия/ бя́ше блаже́нный Андрони́к/ и на Небесе́х обрете́ оби́тель ку́пно с ним,/ иде́же мо́лится ко Пресвяте́й Тро́ице/ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, глас и подо́бен то́йже:

О, сла́дкаго Твоего́ гла́са,/ Ма́ти Христа́ моего́!/ О, чу́дныя любве́ и Твоего́ посеще́ния, Влады́чице!/ О, неизрече́ннаго Твоего́ обеща́ния,/ е́же с на́ми пребыва́ния.

Тропа́рь, глас 2:

Плоды́ доброде́телей на земли́ прине́сше,/ преподо́бнии отцы́,/ в Небе́сных черто́зех ны́не благоуха́ете, я́ко ра́йстии цве́ти,/ и лице́м к лицу́ зри́те Пресвяту́ю Тро́ицу,/ Ю́же дерзнове́нно моли́те/ спасти́ся душа́м на́шим.

Ин тропа́рь, глас 8:

От ю́ности свое́й, преподо́бнии отцы́ Андрони́че и Са́вво,/ в пусты́ни всели́стеся Се́ргия вели́каго,/ того́ житию́ после́дующе,/ плоды́ смире́ния и послуша́ния возрасти́ли есте́,/ сего́ ра́ди сподо́бившеся бы́ти строи́тели и первонача́льники/ обе́тныя оби́тели святи́теля Алекси́я,/ с ни́мже испроси́те у Христа́ Бо́га ве́рным лю́дем здра́вие и спасе́ние/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ин тропа́рь, глас 1:

Безмо́лвие от ю́ности возлюби́в,/ на го́ру Ма́ковец прише́л еси́, Андрони́че блаже́нне,/ оби́тель о́бщаго жития́ устро́ил еси́ в земне́м гра́де Москве́,/ во оби́тели Небе́снаго гра́да ны́не ликовству́еши,/ моли́ся Христу́ Бо́гу/ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен по гла́су тропаря́.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Свети́льницы пресве́тлии и́стины Христо́вы,/ мир просвети́сте по́двиги и труды́ ва́шими,/ отцы́ преподо́бнии, моли́те Бо́га и Спа́са на́шего/ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Де́во Всенепоро́чная, Я́же Пресу́щнаго Бо́га ро́ждшая,/ со преподо́бными Того́ непреста́нно моли́/ оставле́ние прегреше́ний и исправле́ние жития́ да́ти нам пре́жде конца́,/ ве́рою и любо́вию пою́щим Тя по до́лгу, еди́на Всепе́тая.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:

Услы́шавше сло́во Ева́нгельскаго уче́ния, отреко́стеся плотски́х дел Христа́ ра́ди/ и духо́внии яви́стеся лю́дем води́телие,/ мона́хом же о́браз пра́вости, преподо́бнии отцы́,/ моли́те ми́лостиваго Бо́га и Спа́са на́шего/ грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Се Тебе́ ро́ди родо́в сла́вят, я́коже прорекла́ еси́, Отрокови́це,/ Созда́теля бо всех была́ еси́ пала́та и Боже́ственный храм,/ в не́мже всели́ся Вы́шний и пло́тию обложи́ся, да спасе́т нас.

По полиеле́и седа́лен, глас 6:

Егда́, преподо́бнии, к Боже́ственному жела́нию ум свой впери́сте,/ тогда́ оста́вили есте́ вся до́лу влеку́щая мудрова́ния/ и, я́ко до́брии и блази́и раби́, да́нный вам от Го́спода тала́нт/ по́двиги и труды́ свои́ми во сто крат умно́жили есте́./ Сего́ ра́ди бога́тство неотъе́млемое на Небесе́х стяжа́вше, отцы́ преподо́бнии,/ моли́те Спа́са Христа́ пода́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пречи́стая Ма́ти Христа́ моего́,/ Хода́таице, и Засту́пнице, и кре́пкая Помо́щнице ро́ду челове́ческому,/ бу́ди и нам Хода́таица и Моли́твенница к Сы́ну Своему́ и Бо́гу на́шему,/ я́ко да при́зрит на свято́е ме́сто сие́,/ е́же и возложе́но есть в похвалу́ и честь пречи́стаго о́браза Его́.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 105. (Зача́ло же 43-е чти на моле́бне).

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподо́бнии отцы́,/ сою́зом любве́ связу́емии,/ приими́те моле́бных рук на́ших воздея́ние/ и, я́коже до́брии и блази́и раби́ Госпо́дни,/ моли́те Христа́ Спа́са мир просвети́ти/ по́двиги, тру́ды и моли́твами ва́шими.

И́на стихи́ра по 50-м псалме́, глас 6. Подо́бен: Егда́ преставле́ние:

Егда́ Дании́л разболе́ся/ и в коне́чном дыха́нии бысть,/ ви́де своего́ спо́стника Андре́я во мно́зе сла́ве,/ с ра́достию призыва́юща его́ в ве́чное блаже́нство и реку́ща:/ о Дании́ле, наста́вниче мой!/ Блаже́н путь, в онь же и́деши, бра́те, Днесь,/ я́ко угото́вася тебе́ ме́сто поко́я./ Но, о спо́стниче мой!/ моли́ся приле́жно Влады́це Христу́,/ да поми́лует тя и в коне́чный час сме́ртный.

Кано́н, сло́жен от жити́й преподо́бнаго Епифа́ния Прему́драго и священнои́нока Пахо́мия Логофе́та. Глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Ди́вному Бо́гу вели́чия принесе́м,/ и великоле́пно с на́ми/ да воспое́т земля́ и не́бо/ я́сно сла́ву Его́.

Припев: Преподо́бнии отцы́, моли́те Бо́га о нас.

Андрони́че преподо́бне, по́мощь пода́й уму́ моему́/ просла́вити тя сло́вом,/ да и про́чии ви́дят сла́ву, е́юже украси́ тя Бог на земли́.

Возлюби́л еси́ Боже́ственное безмо́лвие па́че молвы́ челове́ческия,/ молча́ние па́че слове́с,/ кро́тость па́че де́рзости, Андрони́че блаже́нне.

От ю́ности, преподо́бне Андрони́че,/ кро́ткаго учи́теля благоразу́мный учени́к яви́ся,/ во вся́цем воздержа́нии, моли́тве и безмо́лвии пребыва́я.

Богоро́дичен: Исцели́, Благода́тная, я́звы души́ мое́й,/ уврачу́й попече́нием те́плым,/ ны́не проше́ния услы́ши и Сама́ заступи́.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ мя, Го́споди, си́лою кре́стною/ и да́руй мне се́рдце чи́стое,/ да о Тебе́ хвалю́ся, Бла́же.

Прови́дев преподо́бный Се́ргий твое́ послуша́ние,/ повеле́ ти еди́ному жи́ти в ке́ллии,/ зело́ бо возлюби́л еси́ безмо́лвие, Андрони́че блаже́нне.

В но́щех воздвига́ше ру́це твоя́ во свята́я/ и благословля́ше Го́спода, преподо́бне Андрони́че,/ днем же в послуша́ниих пребыва́л еси́.

Зря святы́й Се́ргий доброде́тель, в тебе́ множа́щуюся, преподо́бне Андрони́че,/ зело́ Бо́га моля́ше,/ да да́рует ти кре́пость до конца́ соверши́ти тече́ние.

Богоро́дичен: Искорени́ бесо́в лука́вства, о Помо́щнице,/ разруши́ по́мыслы страсте́й,/ очи́сти се́рдце и моли́твы дар возгре́й.

Седа́лен, глас 4:

Жите́йское мо́ре мно́гими по́двиги воздержа́ния и труды́ преплы́вше,/ ко приста́нищу Свята́го Ду́ха дости́гли есте́, преподо́бнии отцы́ и богому́дрии,/ моли́те и нам Того́ благода́ть стяжа́ти.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тебе́, Ма́ти сла́дкаго моего́ Христа́, Хода́таицу предлага́ем, раби́ Твои́,/ Ты бо еси́ всем спаси́тельное упокое́ние, и очисти́лище,/ и благоути́шное приста́нище обурева́емым во гресе́х.

Песнь 4

Ирмо́с: Я́ко Петру́, ру́ку простры́й в по́мощь/ и мене́ поми́луй/ и спаси́, я́ко Человеколю́бец.

Се, что добро́ или́ что красно́,/ но е́же жи́ти бра́тии вку́пе,–/ сие́ помышля́я во уме́ свое́м, Андрони́к рече́:/ а́ще бу́дет уго́дно Бо́гу, се мо́жет и на де́ло произвести́.

От запреще́ния Твоего́, Го́споди, побе́гнут во́ды,/ от гла́са гро́ма Твоего́ убоя́тся,–/ си́це моля́шеся святи́тель Алекси́й,/ да изба́вится морска́го волне́ния и належа́щия ско́рби.

Егда́ обеща́ся святи́тель Алекси́й це́рковь созда́ти,/ преста́ мо́ре от волне́ния своего́/ и в тишину́ ве́лию преложи́ся.

Богоро́дичен: Отврати́ нахожде́ния го́рьких бесо́в,/ прожени́ их Твои́ми моли́твами, Де́во,/ ны́не си́лу пода́й на моли́тву/ и кре́пость на по́двиг, о Ма́ти.

Песнь 5

Ирмо́с: У́тренюет дух мой к Тебе́, Бо́же,/ зане́ свет повеле́ния прише́ствия Твоего́,/ и́миже у́бо озари́ ум наш, Влады́ко,/ и наста́ви на стезю́ жи́зни.

Не возбраня́й, его́же ви́диши могу́ща пасти́ ста́до Христо́во, сан прия́ти,–/ рече́ святи́тель Алекси́й преподо́бному Се́ргию,/ си́це прозрева́я Андрони́ка блаже́ннаго.

Обре́тше ме́сто близ Я́узы реки́, иде́же монасты́рь созда́ти,/ преподо́бный Андрони́к с ра́достию помышля́ше в себе́:/ сей поко́й мой во век ве́ка,/ зде вселю́ся, я́ко изво́лих и́ 33.

Преподо́бный Се́ргий, благослови́в оби́тель Спа́сову, рече́:/ Го́споди, при́зри с Небесе́, и виждь, и посети́ ме́сто сие́,/ его́же благоизво́ли созда́ти во сла́ву свята́го и́мене Твоего́.

Богоро́дичен: Низпосли́ нам благода́ть Твою́, Влады́чице,/ моли́твами на Не́бо возведи́,/ щедро́т испо́лни, Всеблага́я,/ и к Сы́ну ми́лости проле́й.

Песнь 6

Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся Све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве, Христе́ Бо́же наш.

Созда́л еси́ це́рковь прекра́сну во И́мя Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего, преподо́бне Андрони́че,/ да благословя́т Го́спода вси раби́ Госпо́дни,/ стоя́щии во хра́ме Госпо́дни.

До́бре управля́я ста́дом множа́щимся,/ преподо́бный Андрони́к по́двиги вя́щия приима́ше на ся,/ коего́ждо, я́ко о́тец, наказу́я и о́бще соглаше́ние в бра́тии творя́.

Запреща́я и моля́,/ воставля́я на неви́димыя враги́ и тя́готы всех нося́,/ преподо́бный Андрони́к бя́ше о́бразом кро́ток,/ кро́ткаго учи́теля благоразу́мный учени́к.

Богоро́дичен: Ду́шу мою́, Богоро́дице, грехо́м омраче́нную,/ ны́не очи́сти, Пречи́стая,/ све́та испо́лни, Пресве́тлая,/ сле́зы пода́й, Милосе́рдая.

Конда́к, глас 3:

Вас мо́лим, преподо́бнии отцы́ на́ши,/ те́лом почива́ющия на земли́,/ ду́хом же Бо́жию престо́лу предстоя́щия:/ моли́теся о гра́де Москве́/ и о всех, почита́ющих честну́ю па́мять ва́шу.

И́кос:

Ка́ко воспои́м вас, преподо́бнии отцы́,/ Андрони́че, Са́вво и Алекса́ндре, всечестни́и игу́мени,/ Дании́ле и Андре́е, изя́щнии иконопи́сцы,/ или́ ки́я благодаре́ния и хвалы́ принесе́м в па́мять ва́шу?/ Вы бо есте́ при́снии Небе́снии хода́таи, и покрови́телие, и моли́твенницы о гра́де Москве́/ и о всех, почита́ющих честну́ю па́мять ва́шу.

Песнь 7

Ирмо́с: Подража́тели трие́х Твои́х, Го́споди, отроко́в сотвори́ ны,/ сопротивля́ющияся греху́,/ и огнь страсте́й попира́ющия, и пою́щия:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Бра́тству умножа́вшуся премно́гу,/ бысть монасты́рь вели́к, сла́вен благода́тию Бо́жиею/ и строе́нием доброде́тельна му́жа Андрони́ка, воспева́вшему:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Процве́л еси́, я́ко крин, посреде́ бра́тии, преподо́бне Андрони́че,/ прине́сл еси́ плоды́ доброде́телей,/ сего́ ра́ди да́рует ти Бог благода́ть чуде́с, пою́щему:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Разуме́в е́же ко Го́споду свое́ исхожде́ние, преподо́бный Андрони́к/ вручи́ па́ству своему́ ученику́, Са́вве и́менем,/ в доброде́телех зело́ сия́ющу,/ и, наказа́в о по́льзе, ко Го́споду оты́де, поя́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: В Го́рняя, Пречи́стая Де́во, се́рдце напра́ви,/ си́лу к мо́литве пода́й,/ ум собери́ и Сама́ в чистоте́ сохрани́.

Песнь 8

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.

Почита́ем бысть преподо́бный Са́вва/ от вели́ких князе́й и все́ми людьми́/ ра́ди вели́ких его́ доброде́телей и чу́днаго и изря́днаго жити́я.

Наипа́че умно́жися ста́до доброде́тельных учени́к преподо́бнаго Са́ввы,/ муже́й вели́ких, че́стных,/ от ни́хже мно́зи произведе́ни бы́ша на игу́менства,/ о́ви же на епи́скопства.

Не́мощь душе́вную на́шу исцели́ ны́не, преподо́бне Са́вво,/ я́коже не́когда по отше́ствии к Бо́гу свободи́л еси́ от блу́дныя стра́сти священнои́нока Ефре́ма.

Богоро́дичен: Свободи́ от теле́сных страсте́й, о Влады́чице,/ в покая́ние дух приведи́,/ обрати́ помышле́ние к Не́бу и грехо́вных дел отврати́.

Песнь 9

Ирмо́с: Неви́димаго зра́ком Боже́ственным прие́мшая,/ Неискусобра́чная Де́во и Ма́ти,/ пе́сньми Рождество́ Твое́ велича́ем.

Ста́рец Андре́й, иконопи́сец преизря́дный,/ всех превосходя́щий в прему́дрости зе́льне и седи́ны честны́ име́я,/ подписа́нием чу́дным свои́ма рука́ма/ украси́ в па́мять оте́ц свои́х це́рковь Спа́са Христа́.

Не оста́вите нас си́ры, преподо́бнии Дании́ле и Андре́е,/ но моли́те Бо́га, Творца́ и Худо́жника ми́ра,/ да просла́вит ико́ны ва́ша чудесы́.

О́тче Алекса́ндре преподо́бне,/ муж доброде́телен, мудр и изря́ден зело́ был еси́,/ по́мощь пода́й, не оста́ви посеща́ти чад твои́х моли́твами свои́ми.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, прино́сим Ти, Чи́стая,/ ра́дуйся, преподо́бных оте́ц огражде́ние кре́пкое,/ нас на моли́тву ско́ро возста́ви и в беда́х помози́.

Свети́лен:

По́двиги и труды́ у́бо пе́рвее до́бре искуси́вшеся,/ второ́е умноже́нием тала́нта на Небеса́ возшли́ есте́, преподо́бнии отцы́,/ иде́же, све́тле осиява́еми, предстоя́ще Спа́су Христу́,/ моли́теся те́пле о пою́щих вас.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во,/ я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице,/ и но́сиши на боже́ственную руку́ Пребога́тое Сло́во, непреста́нно и неизме́нно.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4:

Да́нный вам от Го́спода тала́нт умно́живше,/ преподо́бнии отцы́,/ о земны́х бы́ли есте́ ве́рни,/ в Небе́сных ны́не поста́влени,/ моли́те спасти́ся душа́м на́шим.

Да́нный вам тала́нт не скры́вше в зе́млю,/ преподо́бнии отцы́,/ но сотвори́сте еди́ным тала́нтом мно́гия,/ внидо́сте в ра́дость Го́спода своего́,/ моли́те о душа́х на́ших.

Да́нный вам от Го́спода тала́нт обогати́сте,/ преподо́бнии отцы́,/ и мно́гия лю́ди по́двиги и труды́ ва́шими/ ко све́ту Богоразу́мия приведо́сте,/ моли́те спасти́ся нам.

Сла́ва, глас 8:

Преподо́бнии отцы́,/ поучи́вшеся день и нощь в зако́не Госпо́дни,/ сподо́бистеся до́брии и блази́и раби́ бы́ти,/ и ны́не плод ва́ших трудо́в венцы́ вам процвете́,/ дерзнове́ние иму́ще ко Христу́ Спа́су на́шему,/ испроси́те нам очище́ние и ве́лию ми́лость.

И ны́не, глас то́йже:

Ма́терь Бо́жию Тя вси ве́мы,/ ро́ждшую па́че ума́:/ от Тебе́ бо Безле́тный в ле́то воплоща́ется,/ Невмести́мый во чре́ве вмеща́ется./ О, неизрече́ннаго снизхожде́ния!/ О, е́же о нас исполне́ния смотре́ния,/ вознесе́ бо естество́ пе́рстное на Не́бо Человеколю́бец Спас,/ Его́же моли́, Всенепоро́чная,/ поми́ловати и спасти́ нас.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

На Литурги́и слу́жба преподо́бническая по уста́ву. На моле́бне Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

Моли́тва

О преподо́бнии и Богоно́снии отцы́, па́стырие и учи́телие и неле́ностнии наста́вницы на́ши! О земны́х небре́гше, в зе́млю кро́тких всели́лися есте́, из нея́же израсти́ли есте́ плоды́ доброде́телей; тле́нныя тала́нты не сокро́виществовавше, нетле́нныя тала́нты преумно́жили есте́ во сто крат и мно́жае; челове́ческия сла́вы теку́щия не иска́вше, возда́ли есте́ сла́ву Бо́гу и Спа́су всех и сего́ ра́ди прославля́етеся ны́не на Небесе́х в Це́ркви перворо́дных. Моли́те Человеколю́бца Спа́са Христа́, да просвети́т ны, помраче́нныя, покая́нием, да освяти́т ны, гре́шныя, си́лою, наи́тием и де́йствием благода́ти Свята́го Ду́ха, чрез достопокланя́емыя ико́ны подае́мою, да поми́лует ны, немощны́я, моли́твами ва́шими и предста́тельством Пренепоро́чныя Его́ Ма́тере и сподо́бит узре́ти сла́ву пречи́стаго ли́ка Своего́ во Ца́рствии Небе́снем. Ами́нь.

Преподобные Андроник, Савва и Александр Московские, Даниил Черный и Андрей Рублев

Первые сведения о преподобном Андронике находятся в Житии Преподобного Сергия Радонежского, составленном около 1418 года преподобным Епифанием Премудрым.

Некий юноша явился к Преподобному Сергию Радонежскому и стал умолять, чтобы он облек его в святой иноческий образ. Преподобный Сергий не отверг моления юноши: совершил его иноческий постриг и нарек имя Андрони́к. Видя, что преподобный Андроник очень любит безмолвие и молчание, преподобный Сергий благословил ему жить в келлии одному. В воздержании же и трудах преподобный Андроник старался ревновать своему старцу.

Долгое время находился преподобный Андроник в послушании у Преподобного Сергия. Преподобный Андроник воспринял от святого старца такой навык в иноческой жизни, что сам Преподобный Сергий удивлялся его подвигам и умножавшейся добродетели. Великий авва молил Бога, чтобы Он даровал его юному ученику духовную крепость совершить течение жизни до конца без преткновения. Так прошло десять лет.

Однажды преподобному Андронику пришел помысл выйти из Троицкой обители, чтобы основать свой монастырь (как и случилось впоследствии, когда еще был жив святитель Алексий). Преподобный Андроник не скрыл помысла от своего старца. Поэтому, когда святитель Алексий пришел к Преподобному Сергию для духовной беседы, Преподобный Сергий спросил его: «Есть некоторые из братии, которые, когда приходят к святому иноческому образу, тогда всего отрекаются, а потом, прожив десять лет, другие же и более, хотят воспринять священный сан. Ты же как повелишь, Владыко святый, благословить или нет?» Святитель Алексий ответил: «Ты имеешь от Бога дар рассуждения. Если видишь кого, что он сможет пасти стадо Христово – не возбраняй ему, а если видишь кого, что он хочет принять священный сан не ради Бога, а ради человеческой славы – таковым возбраняй». Долго еще продолжалась беседа. Святитель Алексий обратился к Преподобному Сергию: «Возлюбленный отец, хочу тебя об одном просить, если даруешь мне». Преподобный ответил ему: «Что хочешь, Владыко святый, всё твое». Тогда святитель Алексий сказал: «Хочу, чтобы ты благословил мне Андроника». Преподобный Сергий ответил: «Я сказал тебе, что если кого ты требуешь, то волен во мне и в моей братии».

Взяв преподобного Андроника, святитель Алексий вернулся в Москву. Он предоставил много средств для основания нового монастыря, место для которого было выбрано за рекой Яузой.

На вопрос преподобного Андроника во имя кого построить храм в обители, святитель Алексий рассказал: «Когда мы плыли от Константинова града к Русской земле, внезапно поднялся сильный ветер в море, так что корабль начал погружаться. Тогда я дал обещание, что если Господь поможет мне, то создам церковь в честь того святого, праздник которого случится в день, когда приду к пристани. И тотчас же Божиею помощию волнение прекратилось на море, и мы вошли в пристань месяца августа в 16-й день. И завещал я поставить церковь в честь Нерукотворенного образа Спасова, но забываю в делах церковных. Ныне же хочу упраздниться от дел и исполнить обет».

Так вскоре была воздвигнута прекрасная церковь, освященная митрополитом в честь пречистого Нерукотворенного образа Спасителя. Преподобный Андроник был поставлен святителем Алексием игуменом новой обители. В монастыре был принят общежительный устав. Преподобный Андроник со смирением и усердием нес настоятельские труды, пребывая во всяком воздержании и молитве; он был воистину кроток и смирен сердцем, как благоразумный ученик кроткого учителя – Преподобного Сергия. К преподобному Андронику часто приходили люди за духовным советом и благословением. Братия монастыря умножалась в числе и преуспевала в добродетелях (см.: «Житие и жизнь преподобнаго отца нашего игумена Сергиа» – «Богословские труды», сб. 11., М., 1973, с. 226–227).

Некоторые современные исследователи указывают на несоответствие отдельных фактов этого сказания летописным данным и отмечают, что строительство Спасо-Андрониковского монастыря было связано с деятельностью не святителя Алексия, а святителя Киприана, митрополита Московского. Как бы ни решились в дальнейшем спорные вопросы, несомненно, что первоначальная история монастыря тесно связана с именами обоих Московских святителей: Алексия († 1378, память 12 февраля) и Киприана († 1406, память 16 сентября), что позволило в непродолжительное время собрать в монастыре прекрасных зодчих, иконописцев и книжных писцов.

Иеромонах Пахомий Логофет дополнил (около 1440 года) сказание преподобного Епифания Премудрого некоторыми подробностями, которые он, вероятно, знал из преданий Троицкого и Андрониковского монастырей. Так, например, он указывает, что преподобный Андроник «был из города и отечества святого Сергия», то есть из Ростовской земли; отмечает, что святой Сергий очень любил преподобного Андроника за его «доброе произволение и цветущие в нем добродетели». Иеромонах Пахомий Логофет пояснил также, что преподобный Андроник хотел основать новую обитель для того, чтобы учредить в ней общежитие. Возлагая упование на Бога, преподобный Андроник молился в себе: «Если будет угодно Богу, то может и на дело произвести». Рассказ святителя Алексия о буре, постигшей его во время плавания из Константинополя на Русь, иеромонах Пахомий Логофет поместил при описании беседы святителя Алексия с преподобным Сергием. Это, конечно, не противоречит сказанию преподобного Епифания, а лишь указывает, что и преподобный Сергий с самого начала знал, для чего святитель Алексий просит его возлюбленного ученика.

Иеромонах Пахомий сообщает также, что после построения церкви в честь Нерукотворенного образа Спасителя святитель Алексий чудно украсил ее, а икону образа Христова, обложенную золотом, которую он сам принес из Константинополя, поставил в церкви. Икону Нерукотворенного образа Спасителя иеромонах Пахомий сам видел в монастырском соборе. Этот очень важный факт о происхождении храмовой иконы Спасского собора Андроникова монастыря окончательно объясняет, почему монастырь был основан в честь Нерукотворенного образа Спасителя (некоторые исследователи считают, что в день празднования Нерукотворенного образа Спасителя святитель Алексий не мог находиться на море).

Далее иеромонах Пахомий Логофет сообщает, что через некоторое время после основания общежительного монастыря Преподобный Сергий пришел посмотреть строение своего ученика, похвалил его и благословил, освятив молитвой: «Господи, призри с Неба, и виждь, и посети место сие, которое Ты благоизволил создать во славу святого Твоего Имени». После этого, поучив о пользе душевной, Преподобный Сергий отошел в свою обитель. Монастырское предание сохранило память и о другом посещении Преподобного Сергия, когда он после продолжительной беседы с преподобным Андроником пошел в Нижний Новгород (1365 г.). На месте беседы впоследствии была поставлена часовня.

Одно из поздних преданий повествует, что благоверный князь Димитрий Донской († 1389) заезжал в Спасо-Андроников монастырь до Куликовской битвы (1380), а после победы здесь было встречено русское войско. Эти события и предания свидетельствуют, что Андроников монастырь в честь Нерукотворенного образа Спасителя пользовался особым покровительством как великокняжеского дома и Московской митрополичьей кафедры, так и Троице-Сергиева монастыря. О последних годах жизни преподобного Андроника и последующей истории его обители известно уже лишь из редакции жития Преподобного Сергия, составленной иеромонахом Пахомием Логофетом.

Слава об обители и духовных подвигах преподобного Андроника распространялась по Руси, так что многие, взыскующие иноческого жития, стали к нему собираться. Чем более умножалось братство, тем бо́льшие подвиги принимал на себя преподобный Андроник. Он старался преуспеть в усиленном воздержании, ночных бдениях, посте и молитве. И кто может поведать, как он, добрый муж, исправлял других? Каждого он, как отец, поучал, запрещал, умолял и восстанавливал на брань с невидимыми врагами и всех приводил к согласию кротостью. Так благоугодно прожил он много лет, нося на себе тяжесть всех. Когда же преподобный Андроник уразумел свое отшествие к Богу, он вручил паству своему ученику преподобному Савве, который сиял многими добродетелями. А сам, поучив братию о духовной пользе, отошел ко Господу († 13 июня 1395 года).

Преподобный Савва также содержал преданную ему паству в благочестии, чистоте и святости. Ради его великих иноческих добродетелей его почитали великие князья, иноки и народ. Поэтому и умножилось духовное стадо его учеников, из которых многие были поставлены игуменами в другие монастыри, а некоторые стали епископами. Пожив богоугодно и благочестно много лет, преподобный Савва отошел ко Господу. По смерти он явил чудеса, из которых особенно известным стало следующее. Один из его учеников, священноинок Ефрем (предполагают, что это был дед известного зодчего XV в. В.Д. Ермолина), был борим от беса блудной страстью. Он с верою притек ко гробу преподобного Саввы, и в молитве призвав его на помощь, вскоре получил исцеление. Через некоторое время игуменом обители стал преподобный Александр, ученик преподобного Саввы, муж весьма добродетельный и преуспевший в монашеских подвигах. С ним подвизался в обители и другой его старец, преподобный Андрей, иконописец преизрядный, который имел честные седины и всех превосходил мудростью. С помощью Божией преподобные Александр и Андрей воздвигли в своей обители прекрасную каменную церковь, которую украсили чудной росписью в память своих отцов. Сведения о жизни в Андрониковом монастыре знаменитых иконописцев преподобных Даниила Черного и Андрея Рублева известны также из жития преподобного Никона Радонежского, составленного иеромонахом Пахомием Логофетом около 1440–1450 годов, и из устного предания, записанного преподобным Иосифом Волоцким († 1515, память 9 сентября). В житии преподобного Никона говорится, что когда он в похвалу Преподобному Сергию воздвиг прекрасную церковь во Имя Пресвятой Троицы (после 1422 года), то очень хотел своими очами увидеть ее украшенной. Преподобный Никон спешно созвал иконописцев – преподобного Даниила и спостника его преподобного Андрея, и они чудным писанием украсили церковь. После этого преподобные иконописцы вернулись в Андроников монастырь, где и предали дух свой Богу.

Преподобный Иосиф Волоцкий в «Отвещании любозазорным и кратком сказании о святых отцах, бывших в монастырях, которые в Русской земле» писал со слов старца Спиридона, что святитель Алексий, митрополит Московский, основав Андрониковский и Чудовский монастыри, взял игумена для Андрониковской обители у Преподобного Сергия Радонежского – преподобного Андроника. С ним были его ученики Савва и Александр, и чудные и прославленные иконописцы Даниил и ученик его Андрей, и многие другие такие же. Преподобные Даниил и Андрей были так добродетельны и ревностны в постничестве и иноческой жизни, что сподобились Божественной благодати. Они так были исполнены Божественной любви, что никогда не упражнялись в земном, но всегда ум и мысль возносили к Невещественному и Божественному Свету, чувственное же око всегда возводили к написанным вещественными красками образам Владыки Христа и Пречистой Его Матери и всех святых. И в самый праздник Светлого Воскресения они, сидя на седалищах и имея пред собою всечестные и Божественные иконы, взирали на них неуклонно, исполняясь Божественной радости и светлости. И не только в тот день так творили, но и в прочие дни, когда не занимались иконописанием. Ради этого Владыка Христос прославил их и в конечный час смертный. Прежде преставился преподобный Андрей, а потом разболелся и спостник его преподобный Даниил. И, находясь при последнем дыхании, увидел он почившего Андрея во многой славе и с радостью призывающего его в вечное и бесконечное блаженство.

Из этого свидетельства очевидно, что преподобные Андроник († ок. 1395–1404) и его ученики игумены Савва († ок. 1410) и Александр († после 1427), последовательно настоятельствовавшие в обители, и иконописцы Даниил Черный и Андрей Рублев († до 17 ноября 1426) – равно почитались как святые Спасо-Андроникова монастыря. Все они изображаются в лицевом житии преподобного Сергия XVI века с нимбами (издано в литографии Троице-Сергиевой Лавры в 1853 году). Преподобным Даниилу Черному и Андрею Рублеву принадлежат росписи важнейших храмов Русской Православной Церкви: Московского Благовещенского собора в Кремле (1405), Успенского собора на Городке в Звенигороде (нач. XV в.), Успенского собора во Владимире (1408), Троицкого собора в Троице-Сергиевой Лавре (1422–1426) и Спасского собора Андроникова монастыря. До недавнего времени считалось, что Спасский собор был построен при игумене, преподобном Александре, между 1410 и 1427 годами. Некоторые исследователи относят время построения собора к 90-м годам XIV века (Спасо-Андроников монастырь. М., 1972, с. 12). Источники расходятся в том, какой из соборов, Троицкий или Спасский, был «конечным рукоделием» преподобных Даниила и Андрея. Однако древнее свидетельство о кончине и погребении преподобных иконописцев в родном для них Андрониковом монастыре было подтверждено недавней находкой. В одном из рукописных сборников начала XIX века некий Иона, именующий себя «керженским постриженником», приведя известные ему сведения о преподобных Данииле и Андрее, писал: «Святость обоих их свидетельствует и древле письменныя месяцесловы. Святыя же их мощи погребены и почивают в том Андроникове монастыре под старою колокольнею...» Ныне имя преподобного Андрея Рублева стало символом русского искусства. В Спасо-Андрониковом монастыре распологается музей имени Андрея Рублева. Жития преподобных Сергия и Никона Радонежских, «Сказание о святых иконописцах», входившее в авторитетные «Иконописные подлинники» XVII–XIX вв., и святцы Троице-Сергиева монастыря, составленные в середине XVII в. на основании черновых записей старца Симона Азарьина, обращают особое внимание на духовную связь преподобных Даниила и Андрея с Троицкой обителью, на претворение ими в иконах духовного оп



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-08-08 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: